آکادمی رابکس
استخراج ارز دیجیتال سرمایه گذاری
استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال چیست؟ آموزش ماینینگ به زبان ساده

  • متوسط
  • 5دقیقه
  • 02 شهریور 1401
5
5

فهرست مطالب

  • استخراج ارز دیجیتال چیست؟
  • فرآیند استخراج ارز دیجیتال
  • تجهیزات استخراج ارز دیجیتال
  • نرم افزار استخراج ارز دیجیتال
  • استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟
  • مزرعه استخراج ارز دیجیتال چیست؟
  • کسب درآمد از استخراج ارز دیجیتال
  • بهترین ارز دیجیتال برای استخراج
  • استخراج بیت کوین
  • استخراج اتریوم
  • استخراج اتریوم کلاسیک
  • استخراج مونرو
  • استخراج ار وی ان یا ریون کوین
  • استخراج زی کش
  • استخراج رایگان ارز دیجیتال
  • استخراج ابری ارز دیجیتال
  • جمع‌بندی

یکی از راه‌های معروف برای کسب درآمد از ارز دیجیتال فعالیت در فرآیند استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ است. در برخی از بلاک چین‌ها کاربران شبکه برای رسیدن به توافق بر روی اطلاعات مشترک و اضافه کردن آن‌ها به دفتر کل توزیع شده نیاز به انجام کار دارند. کار تعریف شده در این بلاک چین‌ها، حل معادلات ریاضی به صورت رقابتی است که به برنده این رقابت از کارمزد تراکنش‌های ثبت شده و رمز ارزهای جدید پاداش داده می‌شود. به دلیل ایجاد رمز ارزهای جدید در طی این فرآیند به آن فرآیند استخراج ارز دیجیتال گفته می‌شود.

در استخراج ارز دیجیتال کاربران نیاز به تامین دستگاه‌های محاسباتی دارند تا بتوانند در فرآیند رقابتی حل معادله بلاک شرکت کنند. این دستگاه‌ها مصرف انرژی بالایی دارند و به همین دلیل هزینه‌های متغیر ماهانه نیز برای انجام این کار وجود دارد. در این مقاله علاوه بر سوال استخراج ارز دیجیتال چیست به بررسی دستکاه‌های ماینینگ، محاسبه سودآوری استخراج ارز دیجیتال، معرفی بهترین ارز دیجیتال برای استخراج و معرفی مفاهیم علمی مرتبط با این حوزه می‌پردازیم.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

«استخراج ارز دیجیتال» (Cryptocurrency Mining) به فرآیند تولید کوین‌های جدید یک پروزه کریپتوکارنسی به هنگام اضافه کردن بلاک‌های جدید به بلاک چین گفته می‌شود. این تعریف برای همه بلاک چین‌ها صادق نیست و به الگوریتم اجماع استفاده شده در بلاک چین بستگی دارد.

الگوریتم اجماع به مجموعه‌ای از قوانین و پروتکل‌های طراحی شده در یک بلاک چین گفته می‌شود که هدف آن به وجود آوردن شرایطی است که در آن کاربران از سراسر دنیا بدون اینکه به یکدیگر اعتماد داشته باشند می‌توانند دفتر کل توزیع شده را با اطلاعات صحیح به‌روزرسانی کنند و از اطلاعات کاربران به شکل امن نگهداری کنند.

هدف الگوریتم اجماع در واقع جلوگیری از دابل اسپندینگ کوین‌ها و سایر حملات محتمل به شبکه است. در طی سال‌های گذشته الگوریتم‌های اجماع متفاوتی برای بلاک چین‌ها معرفی شده‌اند اما الگوریتم اجماع اثبات کار معرفی شده در بیت کوین، همچنان قوی‌ترین روش از نظر امنیت و غیرمتمرکز بودن است. در اثبات کار برای اطمینان از فعالیت صادقانه کاربران بلاک چین (Node) از آن‌ها خواسته می‌شود تا با استفاده از امکانات خود، کار تعریف شده توسط پروتکل را انجام دهند و در ازای آن از ارزهای جدید استخراج شده و کارمزد تراکنش‌ها درآمد کسب کنند.

کار تعریف شده در اثبات کار حل یک معادله ریاضی است که به صورت رقابتی انجام می‌شود. منظور از رقابتی بودن این است که در نهایت یکی از کاربران که سریع‌تر از بقیه توانسته است معادله ریاضی شبکه را حل کند، پاداش استخراج ارز دیجیتال را به دست می‌آورد و سایر کاربران در قابل کار انجام شده پاداش دریافت نمی‌کنند.

به هر حال توجه به این نکته مهم است که هدف الگوریتم اجماع اثبات کار، فراهم آوردن شرایط امن برای ایجاد بلاک‌های جدید است و استخراج ارز دیجیتال نتیجه این کار است. بیت کوین معروف‌ترین ارز دیجیتال با الگوریتم اثبات کار است. به همین دلیل مفاهیم و روند طی شده در استخراج ارز دیجیتال را با استفاده از آن آموزش می‌دهیم. سایر ارزهای دیجیتال نیز فرآیند مشابهی را طی می‌کنند.

 

استخراج رمز ارز چیست

 

فرآیند استخراج ارز دیجیتال

همانطور که در بخش قبل گفته شد، استخراج ارز دیجیتال خروجی الگوریتم اجماع اثبات کار است و هدف اصلی این فرآیند رسیدن به اجماع در مورد وضعیت تراکنش‌های ثبت شده در شبکه است. کاربران فعال در ماینینگ با تامین دستگاه‌های محاسباتی قوی و استفاده از نرم افزار استخراج ارز دیجیتال در این فرآیند شرکت می‌کنند. اما این دستگاه‌های محاسباتی در بلاک چین چه کاری انجام می‌دهند و در طی چه فرآیندی ارزهای دیجیتال جدید استخراج می‌شوند.

برای پاسخ به این سوال‌ها نیاز است که فرآیند اثبات کار بررسی شود. اما پیش از آن بهتر است نگاهی از دور به بلاک چین بیاندازیم. هدف از ایجاد بلاک چین و هر دفتر کل توزیع شده دیگری ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز برای نگهداری و ثبت اطلاعات است. در این سیستم کاربرانی از سراسر دنیا باید بتوانند بدون شناخت یکدیگر اطلاعات درست را دفتر کل خود ثبت کنند و از اضافه شدن داده‌های اشتباه به شبکه جلوگیری کنند. بنابراین، در این سیستم ما مجموعه‌ای از کاربران را داریم که می‌توانیم با تعریف قوانین مشخص، آن‌ها را به سمت فعالیت درستکارانه سوق بدهیم.

 

بلاک چین در فرآیند استخراج ارز دیجیتال

اولین گام برای رسیدن به یک سیستم غیرمتمرکز برای ثبت اطلاعات تراکنش‌ها این است که تمامی کاربران آن شبکه به اطلاعات تراکنش‌ها و حساب‌ها دسترسی داشته باشند. دسترسی تمام کاربران به اطلاعات مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان تایید تراکنش‌های جدید ایجاد شده توسط همه کاربران فراهم می‌شود.
  • هزینه تقلب توسط نودها بسیار بالا می‌رود و در عمل غیرممکن می‌شود.
  • با خروج یک یا چندین کاربر از شبکه سیستم همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
  • حمله به یکی از نودها منجر به از کار افتادن کل سیستم نمی‌شود.

هدف تکنولوژی دفتر کل توزیع شده (DLT) رسیدن به این ویژگی‌ها است و بلاک چین یکی از پیاده‌سازی‌های تعریف شده برای آن است. بنابراین، هر ماینری که در فرآیند استخراج ارز دیجیتال شرکت می‌کند بک نسخه از بلاک چین را در اختیار دارد. بلاک چین مجموعه‌ای از بلاک‌ها است که به صورت یک زنجیر به هم وصل شده‌اند.

داخل هر بلاک اطلاعات تراکنش‌های کاربران قرار دارد و اتصال بلاک‌ها به یکدیگر به‌گونه‌ای است که در صورت دستکاری اطلاعات یک بلاک، اطلاعات تمام بلاک‌های بعدی نامعتبر می‌شود. این ویژگی برای تامین امنیت بلاک چین بسیار ضروری و حیاتی است.

سایر پیاده‌سازی‌های ارائه شده برای دفتر کل توزیع شده مثل «دگ» (DAG)، «هش‌گراف» (Hashgraph)، «هولوچین» (Holochain) و «رادیکس» (Radix) از ساختار متفاوت‌تری نسبت به بلاک چین استفاده می‌کنند اما همگی آن‌ها در ویژگی‌های عدم دستکاری اطلاعات توسط کاربران و دسترسی همه به اطلاعات تراکنش‌ها توافق دارند.

 

بلاک چین و ماینینگ

 

تایید تراکنش‌ها در فرآیند استخراج ارز دیجیتال

از بخش قبل متوجه شدیم که نودها در وهه اول وطیفه نگهداری از اطلاعات کاربران را برعهده دارند. وطیفه بعدی نودها در شبکه بلاک چین تایید تراکنش‌های ارسال شده توسط کاربران به بلاک چین است. در این جا دو مساله اصلی وجود دارد. مساله اول بررسی امکان‌پذیری تراکنش ارسال شده توسط کاربر به بلاک چین است.

اگر یک کاربر در طی یک تراکنش می‌خواهد 5 رمز ارز بیت کوین به یک کاربر دیگر ارسال کند، نودها باید بتوانند تشخیص دهند که آیا کاربر این 5 بیت کوین را در حساب خود دارد یا نه. نگهداری از اطلاعات دفتر کل توزیع شده توسط نودها به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به راحتی با مراجعه به اطلاعات ثبت شده، امکان‌پذیری تراکنش را بررسی کنند. مساله دوم در ارتباط با تراکنش‌ها، صحت‌سنجی ارسال کننده تراکنش است.

نودها باید بتوانند تشخیص دهند که اگر یک تراکنش از کاربر الف به کاربر ب در شبکه ثبت شده است، این تراکنش را کاربر الف به شبکه ارسال کرده است. برای تشخیص این نکته از فرآیند «امضای دیجیتال» (Digital Signature) استفاده می‌شود. در فرآیند امضای دیجیتال کاربر ارسال کننده تراکنش در کنار اطلاعات تراکنش، امضای دیجیتال مرتبط با آن را بدون افشا کردن رمز حساب خود به شبکه ارسال می‌کند. نودها می‌توانند با استفاده از توابع ریاضی تعریف شده در امضای دیجیتال و اطلاعات ثبت شده در تراکنش، صحت ارسال کننده تراکنش را تایید کنند.

هر تراکنشی که به شبکه ارسال می‌شود، این دو مرحله بر روی آن توسط تک تک نودها انجا می‌شود. تراکنش‌ها پیش از این که به عنوان بلاک در بلاک چین ثبت شوند، به ممپول یا استخر حافظه می‌روند تا وارد مرحله اثبات کار و تایید نهایی شوند. در واقع فرآیندهای طی شده تا به این مرحله هزینه زمانی و محاسباتی بالایی برای نودها ندارد و اصل کار آن‌ها که منجر به استخراج ارز دیجیتال می‌شود در مرحله اثبات کار است.

 

اثبات کار و استخراج ارز دیجیتال

پس از تایید صحت اطلاعات تراکنش‌ها و کاربر ارسال کننده آن‌ها، نوبت به ایجاد بلاک تراکنش‌ها می‌رسد. هر نود در بلاک چین تراکنش‌های تایید شده را به ترتیب دریافت در ساختار درخت مرکل قرار داده و یک هش ریشه از تراکنش‌ها ایجاد می‌کند. بلاک چین‌ها معمولا محدودیتی برای اندازه هر بلاک قرار می‌دهند و نودها نیز این محدودیت را رعایت می‌کنند. این کار برای تامین امنیت شبکه انجام می‌شود.

هش اطلاعات تراکنش‌ها به همراه اطلاعات زمانی، هش بلاک قبلی، هش هدف و یک عدد تصادفی به نام نانس وارد مرحله اثبات کار می‌شود. در اثبات کار از فرآیند هشینگ اطلاعات تراکنش‌ها به منظور رقابت استفاده می‌شود. نودها اطلاعات تراکنش‌ها را همراه سایر اطلاعات و عدد تصادفی نانس در تابع هش قرار می‌دهند و خروجی آن را که هش نام دارد، به دست می‌آورند.

هش به دست آمده با هش هدف که برای هر بلاک توسط الگوریتم و با توجه به سختی شبکه https://rabex.ir/academy/articles/what-is-crypto/تعیین شده است، مقایسه می‌شود. در صورت همخوانی نداشتن این دو هش، کاربر نانس مورد نظر را تغییر می‌دهد و دوباره این فرآیند را تکرار می‌کند. این فرآیند توسط تمامی نودها انجام می‌شود. در نهایت اولین کاربری که هش مورد نظر الگوریتم را به دست آورد، به عنوان برنده رقابت اثبات کار شناخته می‌شود.

نود برنده اطلاعات بلاک خود را به همراه نانس نهایی به کل شبکه ارسال می‌کند. سایر نودها اطلاعات ارائه شده توسط کاربر را بررسی می‌کنند تا از صحت هش ارائه شده و تراکنش‌های موجود در بلاک اطمینان حاصل کنند. با تایید بلاک ارائه شده توسط 51 درصد شبکه، بلاک به بلاک چین اضافه می‌شود و کار ساخت بلاک بعدی آغاز می‌شود.

ماینر برنده رقابت نیز پاداش خود را از ارزهای جدید ایجاد شده و کارمزد تراکنش‌ها به دست می‌آورد. از آنجایی که بسیاری از ارزها تعداد کل ارزهای قابل استخراج خود را محدود کرده‌اند، روزی ارزهای جدید قابل استخراج به اتمام خواهند رسید و سود نودها تنها از کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود.

 

چرا به اثبات کار نیاز داریم؟

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چرا نودها تراکنش‌های تایید شده توسط کاربران را به صورت مستقیم به بلاک چین وارد نمی‌کنند. از آن‌جایی که فرآیند اثبات کار نیازمند مصرف انرژی و زمان توسط کاربران است، این سوال به نظر سوال مهمی است. در بلاک چین یک نهاد مرکزی که بتوانند صحت تراکنش‌ها را تایید کند وجود ندارد و این امر توسط اکثریت نودهای شبکه انجام می‌شود.

بنابراین، در صورتی که فرآیند اثبات کار از ساختار بلاک چین حذف شود فعالیت در بلاک چین هزینه‌ای برای نودها نخواهد داشت. این مساله باعث می‌شود که نودهای خرابکار بتوانند بدون هزینه اکثریت شبکه را به دست آورند و اطلاعات نادرست را وارد بلاک چین کنند. در چنین شرایطی بلاک چین کارایی خود را از دست می‌دهد.

اثبات کار با مجبور کردن نودها به حل معادلات طرح شده، هزینه فعالیت در شبکه را بالا می‌برد تا از این طریق امکان حمله به شبکه را از بین ببرد. اثبات کار تنها روش استفاده شده برای این منظور نیست و سایر الگوریتم‌های اجماع برای حل این مشکل روش‌های دیگری را مطرح کرده‌اند.

به عنوان مثال، در اثبات سهام برای جلوگیری از فعالیت نودهای خرابکار از قفل کردن رمز ارزها استفاده می‌شود. در این شرایط نود خرابکار بخش یا کل توکن‌های خود را از دست می‌دهد و به این ترتیب به دنبال فعالیت درستکارانه می‌رود. در این روش بیشتر پاداش از کارمزد تراکنش‌ها پرداخت می‌شود و بیشتر رمز ارزهای مورد نظر در ابتدای فعالیت پروژه ایجاد می‌شوند. به این فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال گفته می‌شود.

 

اثبات کار و استخراج ارز دیجیتال

 

هش ریت چیست؟

در بخش اثبات کار و استخراج ارز دیجیتال گفتیم که فعالیت تعریف شده در اثبات کار برای ماینرها حل یک معادله ریاضی است. دستگاه‌های محاسباتی مختلف مثل پردازنده مرکزی و کارت‌های گرافیک قادر به حل این توابع هستند اما توان آن‌ها برای انجام این کار با یکدیگر متفاوت است. ممکن است یک دستگاه امکان حل 10 تابع هش در ثانیه را فراهم کند در حالی که یک دستگاه دیگر 10 برابر آن سریع‌تر باشد.

«هش ریت» یا «نرخ هش» (Hashrate) در واقع به توان پردازشی دستگاه‌های ماینر در حل توابع هش اشاره دارد. هر چه هش ریت یک دستگاه ماینر بیشتر باشد، آن دستگاه توانایی بیشتری برای حل معادلات شبکه و کسب  پاداش از آن دارد. علاوه بر این، هش ریت برای اشاره به کل توان پردازشی دستگاه‌های ماینر فعال در شبکه نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، هش ریت شبکه بیت کوین در حال حاضر 276 اگزا هش است.

 

سختی شبکه چیست؟

«سختی شبکه» (Network Difficulty) مفهومی است که برای تعیین تابع هدف هر بلاک استفاده می‌شود. در شبکه‌های بلاک چینی اثبات کار، مدت زمان مشخصی برای فعالیت ماینرها در حل معادله تابع هش در نظر گرفته می‌شود تا آن‌ها با صرف زمان و انرژی در این مدت زمان هزینه مورد نظر شبکه را پرداخت کنند. این زمان اگر کم باشد، خاصیت اثبات کار از بین می‌رود و احتمال حمله به شبکه افزایش می‌یابد.

در صورتی که زمان زیادی برای اثبات کار در نظر گرفته شود مقیاس‌پذیری شبکه دچار افت می‌شود. بنابراین نیاز است که زمان حل تابع هش در شبکه در یک زمان ثابت تنظیم شود. سختی شبکه با بررسی توان پردازشی ماینرها در شبکه به تنظیم زمان حل بلاک از طریق دستکاری تابع هدف هر بلاک می‌پردازد.

در صورتی که توان پردازشی ماینرهای شبکه افزایش یابد، متغیر سختی شبکه تابع هدف را سخت‌تر انتخاب می‌کند تا هم‌چنان زمان حل بلاک ثابت باقی بماند. زمانی که توان پردازشی شبکه کاهش پیدا می‌کند، متغیر سختی شبکه تابع هدف را آسان‌تر انتخاب می‌کند تا زمان استخراج ارز دیجیتال ثابت باقی بماند. در استخراج بیت کوین زمان حل هر بلاک 10 دقیقه است و تابع هدف هر بلاک در 2016 بلاک تنظیم می‌شود.

 

هش ریت در استخراج ارز دیجیتال

 

تجهیزات استخراج ارز دیجیتال

نودها برای فعالیت به عنوان ماینر در بلاک چین‌ها به تجهیزات سخت‌افزاری نیاز دارند. تجهیزات سخت‌افزاری که به عنوان دستگاه ماینر نیز شناخته می‌شوند، دستگاه‌های محاسباتی هستند که تراکنش‌های کاربران را جمع‌آوری و در تابع هش قرار می‌دهند و با حل این تابع به دنبال ایجاد بلاک جدید و کسب درآمد از استخراج ارز دیجیتال هستند.

حل توابع هش با تجهیزات عمومی محاسباتی مثل واحد پردازنده مرکزی (CPU) و کارت‌های گرافیک قابل انجام است. جدای از این موارد، تجهیزات اختصاصی استخراج ارز دیجیتال نیز وجود دارد که این تجهیزات برای حل توابع هش بهینه شده‌اند. در ادامه به بررسی استخراح با هر یک از این ابزارها می‌پردازیم.

 

استخراج ارز دیجیتال با استفاده از CPU

«واحد پردازنده مرکزی» (CPU) واحد پردازش اطلاعات در سیستم‌های کامپیوتری و گوشی‌های موبایل است. این سخت‌افزار امکان حل تابع هش را دارد و به همین دلیل جزو اولین ابزارهای محاسباتی در استخراج ارز دیجیتال است. استفاده از CPU برای استخراج تمامی رمز ارزها مناسب نیست و بیشتر برای ارزهایی که سختی شبکه پایینی دارند استفاده می‌شود.

در ارزهایی مثل بیت کوین که سختی شبکه آن‌ها بالا است و نودها نیاز به حل تعداد زیادی معادله در واحد زمان دارند، استفاده از CPU هیچ سودی برای کاربران ندارد و ممکن است به تجهیزات سخت‌افزاری نودها آسیب برساند. در سال‌های ابتدایی شروع به فعالیت بیت کوین، استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی موبایل و کامپیوتر خانگی نیز ممکن بود.

در طی زمان با افزایش تعداد ماینرهای شبکه و استفاده از ماینرهای با توان پردازش بالا، استخراج بیت کوین با این تجهیزات غیرممکن شد. استفاده از کامپیوتر یا گوشی برای استخراج بیت کوین مناسب نیست و ممکن است ضرر مالی نیز برای نودها داشته باشد. بنابراین، خرید بیت کوین و نگهداری از آن می‌تواند گزینه بهتری به نسبت استخراج بیت کوین با استفاده از CPU باشد.

 

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

کارت گرافیک دومین سخت‌افزار محاسباتی استخراج ارز دیجیتال است که در کامپیوترها به عنوان واحد پردازش گرافیکی استفاده می‌شود. کارت گرافیک فرآیند انجام یک محاسبه پیچیده را به واحدهای محاسباتی کوچک‌تر که آسان‌تر هستند تقسیم می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به شکل سریع‌تری آن را حل کند. قدرت پردازشی کارت گرافیک بسیار بیشتر از پردازنده مرکزی است و به همین دلیل بسیاری از ماینرها از آن برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

قدرت پردازشی بالا به معنی حل تعداد زیادی معادله در واحد زمان و شانس بیشتر برای برنده شدن در رقابت ماینینگ ارز دیجیتال است. در ارتباط با کارت گرافیک، مفهوم ریگ استخراج ارز دیجیتال نیز مطرح است که در آن از چندین کارت گرافیک به صورت یکجا برای ماینینگ استفاده می‌شود. بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال با الگوریتم اثبات کار از کارت گرافیک برای ماینینگ استفاده می‌کنند.

با این وجود استخراج رمز ارزهایی مانند بیت کوین که سختی شبکه بالایی دارند با کارت گرافیک نیز سودمند نیست. برخی از پروزه‌های ارز دیجیتال الگوریتم خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که همچنان استفاده از کارت گرافیک برای ماینینگ به صرفه باشد. این رویکرد از این جهت که ماینرهای خرد را در چرخه استخراج نگه‌ می‌دارد و باعث غیرمتمرکز شدن شبکه می‌شود مفید است.

 

استخراج ارز دیجیتال با FPGA

دستگاه‌های FPGA ابزارهای مخصوص محاسباتی هستند که می‌توانند برای فعالیت‌های خاصی قدرت پردازشی بالاتری به نسبت کارت‌های گرافیک داشته باشند. قدرت پردازشی این دستگاه‌ها حتی تا 100 برابر کارت گرافیک نیز می‌رسد اما علی‌رغم این توانایی محاسباتی بالا، شکل دهی این دستکاه‌ها در کنار هم به منظور ایجاد سیستم قوی‌تر بسیار سخت است و به همین دلیل امروزه کمتر به عنوان دستگاه ماینر استفاده می‌شود.

 

اسخراج ارز دیجیتال با ای سیک

«مدار مجتمع با کاربرد خاص» (ASIC) که با نام ای سیک نیز معروف است، اصلی‌ترین سخت‌افزار استخراج ارز دیجیتال است. همان‌طور که از نام این سخت‌افزارها مشخص است کاربرد این سخت‌افزارها برای یک فعالیت خاص (در اینجا حل توابع هش برای استخراج) است و به همین دلیل قدرت پردازشی آن‌ها بسیار بالاتر از دیگر سخت‌افزارهای معرفی شده است.

ویژگی مهم این دستگاه‌ها این است که می‌توانند توان پردازشی بالاتر را با مصرف کمتر انرژی فراهم کنند و به همین دلیل بسیاری از ماینرها از آن‌ها برای فعالیت ماینینگ خود استفاده می‌کنند. ای سیک‌ها به نسبت سایر دستگاه‌های استخراج گران‌تر هستند اما سوددهی بالا کاربران را به استفاده از آن‌ها تشویق می‌کند. مشکل بزرگ ای سیک‌ها این است که با گسترش استفاده از آن‌ها در فرآیند استخراح ارز دیجیتال، استفاده از سایر سخت‌افزارها سوددهی خود را از دست می‌دهد.

این مساله سبب متمرکز شدن شبکه می‌شود زیرا سرمایه‌گذاران خرد توانایی خرید دستگاه‌های ماینر ای سیک را ندارند و از فرآیند استخراج ارز دیجیتال خارج می‌شوند. ایجاد استخرهای استخراج تا حدودی این مشلک را حل کرده است اما همچنان استخراج بیت کوین تنها با ای سیک سودده است. پروژه‌هایی مانند زی‌کش به منظور جلوگیری از این مشکل الگوریتم خود را در برابر استفاده از ای سیک‌ها مقاوم کرده‌اند و استخراج آن‌ها با استفاده از کارت گرافیک انجام می‌شود.

 

آموزش استخراج بیت کوین

 

نرم افزار استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال علاوه بر سخت‌افزار محاسباتی به نرم‌افزاری نیاز دارد تا امکان اتصال سخت‌افزار به شبکه بلاک چین را فراهم کند. در بسیاری از ماینرهای ای سیک، نرم‌افزار استخراج ارز دیجیتال به صورت پیش‌فرض بر روی سخت‌افزار نصب می‌شود و کاربران به راحتی و با وصل کردن دستگاه خود به برق و انتخاب چند گزینه کار ماینینگ را آغاز می‌کنند. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف کاربران تمایلی به استفاده از نرم‌افزار پیش فرض سخت‌افزار را ندارند و از نرم افزار استخراج ارز دیجیتال معتبر دیگر برای فعالیت خود استفاده می‌کنند.

از جمله دلایل اصلی کاربران برای استفاده از نرم‌افزارهای مستقل ماینینگ می‌توان به فعالیت به عنوان ماینر مستقل، فعالیت تخصصی در مزرعه استخراج ارز دیجیتال و عدم تمایل به فعالیت در یک استخر خاص اشاره کرد. علاوه بر این، ممکن است کاربران از سخت‌افزارهایی مثل کارت گرافیک یا FPGA برای استخراج استفاده کنند که نرم افزار استخراج بر روی  آن‌ها نصب نشده است. نرم‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال زیر از معتبرترین نرم‌افزارهای ماینینگ هستند.

  • نرم افزار استخراج ارز دیجیتال سی جی ماینر CGminer
  • نرم افزار ماینیگ ارز دیجیتال BFGminer
  • نرم افزار استخراج رمز ارز ایزی ماینر EasyMiner

 

استخر استخراج ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، ماینرها از سخت‌افزارهای مختلف برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها توان پردازشی متفاوتی دارند. متغیر سختی شبکه با توجه به میزان توان پردازشی کل شبکه تغییر می‌کند تا زمان حل هر بلاک در بلاک چین را در مدت زمان تعیین شده اولیه ثابت نگه دارد. بنابراین، کاربرانی که از دستگاه‌های با توان پردازشی بالاتر استفاده می‌کنند همواره شانس بیشتری برای استخراج ارز دیجیتال خواهند داشت.

ارائه دستگاه‌های ماینر جدید و قوی باعث شده است که ماینرهای با سرمایه بالا از این دستگاه‌ها برای استخراج استفاده کنند. ماینرهای خرد به دلیل نداشتن سرمایه مناسب از دستگاه‌های ماینر ضعیف یا کارت‌های گرافیک برای استخراج استفاده می‌کنند. توان پردازشی این دستگاه‌ها در مقابل توان پردازشی کل شبکه بسیار پایین است و به همین دلیل استخراج انفرادی برای ماینرهای خرد صرفه اقتصادی ندارد زیرا شانس آن‌ها برای برنده شدن در فرآیند ماینینگ با توجه به توان پردازشی آن‌ها تقریبا صفر است.

این مساله می‌تواند منجر به خروج ماینرهای خرد از فرآیند استخراج و افتادن قدرت شبکه در دستان ماینرهای قوی شود که غیرمتمرکز بودن شبکه را با اخلال روبه‌رو می‌کند. «استخر استخراج» (Mining Pool) برای حل این مشکل ایجاد شده است. در استخر استخراج ماینرها توان پردازشی دستگاه‌های خود را تجمیع کرده و به عنوان یک واحد در فرآیند استخراج ارز دیجیتال شرکت می‌کنند.

این باعث می‌شود که شانس برنده شدن در رقابت ماینینگ برای مجموعه افزایش یابد و استخر استخراج به طور مستمر بتواند پاداش استخراج ارز دیجیتال دریافت کند. در نهایت، پاداش استخراج دریافت شده توسط استخر به نسبت توان پردازشی هر شخص به کیف پول ارز دیجیتال او واریز می‌شود. متصدی استخر استخراج نیز کارمزد خود را از سود حاصل برداشت می‌کند که معمولا 2 درصد کل پاداش دریافتی است.

استخرهای استخراج ارز دیجیتال معمولا از استخراج ارزهای مختلف پشتیبانی می‌کنند اما برخی از استخرها فقط برای استخراج یک ارز خاص فعالیت می‌کنند. فعالیت در استخر استخراج را می‌توان مشابه با استخرهای استیکینگ ارز دیجیتال در شبکه‌های اثبات سهام در نظر گرفت. در حال حاضر فعالیت استخرهای استخراج در بیت کوین بسیار شدید است و بسیاری از ماینرها از این استخرها برای فعالیت خود استفاده می‌کنند.

 

مزرعه استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال به وسیله دستگاه‌های محاسباتی انجام می‌شود. کاربران می‌توانند چندین دستگاه ماینر را به صورت یکجا برای استخراج استفاده کنند. این کار از نظر سودآوری برای سرمایه‌گذاران بسیار مفید است زیرا باعث می‌شود بسیاری از هزینه‌های استخراج کاهش یابد. به محلی که در آن چندین دستگاه ماینر به صورت همزمان برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود، «مزرعه استخراج ارز دیجیتال» (Crypto Mining Farm) گفته می‌شود.

راه‌اندازی مزرعه استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در هر کشور قوانین مخصوص به خود را دارد و سرمایه‌گذاران باید با توجه به این قوانین مزرعه استخراج بیت کوین خود را راه‌اندازی کنند. در ایران مزرعه استخراج ارز دیجیتال با دریافت مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل راه‌اندازی است. محدودیت اصلی در راه‌اندازی مزرعه استخراج حداقل مصرف 100 کیلووات بر ساعت مجموعه است. با توجه به عدد میانگین مصرف انرژی 3 کیلووات بر ساعت دستگاه‌های ماینر، راه‌اندازی مزرعه استخراج ارز دیچیتال در ایران حداقل به 34 دستگاه ماینر با مصرف 3 کیلووات نیاز دارد.

 

مزرعه استخراج ارز دیجیتال

 

کسب درآمد از استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که طی آن کاربران با تامین امنیت شبکه از طریق حل معادلات بلاک‌ها، پاداش شبکه شامل کارمزد تراکنش‌های ایجاد شده و کوین‌های جدید تولید شده را به دست می‌آورند. میزان سودآوری استخراج ارز دیجیتال در طی زمان کاملا متغیر است و به همین دلیل نمی‌توان به صورت مطلق در مورد میزان کسب درآمد از استخراج ارز دیجیتال صحبت کرد. با این حال عوامل موثر بر میزان کسب درآمد از استخراج ارز دیجیتال مشخص هستند.

  • قیمت ارز دیجیتال: از آن‌جایی که پاداش استخراج ارز دیجیتال از جنس کوین‌های پروژه است، قیمت ارز دیجیتال استخراج شده بر روی میزان درآمد ماینینگ ارز دیجیتال تاثیر مستقیم دارد. در صرافی ارز دیجیتال رابکس می‌توانید قیمت لحظه‌ای بسیاری از ارزهای دیجیتال معروف از جمله قیمت تتر و قیمت بیت کوین را مشاهده کنید.
  • میزان پاداش استخراج ارز دیجیتال: پاداش استخراج ارز دیجیتال همواره ثابت نیست. بخش کارمزدها در هر بلاک دچار تغییر است و بر حسب میزان کندی یا شلوغی شبکه تغییر می‌کند. بخش ارزهای جدید تولید شده نیز ممکن است در طی زمان تغییر کند. به عنوان مثال فرآیند هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یکبار باعث نصف شدن ارزهای قابل استخراج در شبکه می‌شود که به طور مستقیم میزان سودآوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • هزینه خرید دستگاه ماینر: هزینه اولیه استخراج ارز دیجیتال مربوط به تامین سخت‌افزارهای مورد نیاز است. اصلی‌ترین هزینه مربوط به دستگاه ماینر است و سایر ابزارهای مورد نیاز مثل فن و سیم‌های اتصال بخش کمی از هزینه اولیه را شامل می‌شوند.
  • هش ریت: احتمال برنده شدن در رقابت ماینینگ برای هر ماینر برابر با نسبت توان پردازشی دستگاه محاسباتی کاربر به نسبت کل توان پردازشی موجود در شبکه است. بنابراین افزایش در هش ریت شبکه با فرض ثابت بودن توان پردازشی کاربر منجر به کاهش احتمال در آمدزایی او می‌شود. علاوه بر این، هرچه هش ریت مربوط به دستگاه ماینر یک کاربر زیاد باشد، سودآوری آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • هزینه برق مصرفی: اصلی‌ترین هزینه ماهیانه فرآیند استخراج ارز دیجیتال مربوط به مصرف برق است. قیمت برق در کشورهای مختلف متفاوت است و همین مساله باعث تغییر میزان سودآوری استخراج ارز دیجیتال می‌شود.
  • منطقه جغرافیایی: یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر بر سودآوری استخراج ارز دیجیتال ویژگی‌های منطقه جغرافیایی است. این ویژگی علاوه بر این که بر روی قوانین و قیمت برق تاثیر می‌گذارد، از نظر آب و هوایی نیز بر فرآیند استخراج تاثیرگذار است. بیشتر مصرف انرژی انجام شده برای ماینینگ جهت کاهش دمای ماینرها است. در مناطق سرد نیازی به صرف هزینه بالا برای خنک سازی نیست اما در مناطق گرم هزینه زیادی برای این کار در نظر گرفته می‌شود.

سایت‌های زیادی هستند که در آن‌ها متغیرهای تاثیرگذار بر کسب درآمد از استخراج ارز دیجیتال به صورت یک ماشین حساب ارائه شده است و کاربران می‌توانند با استفاده از آن‌ها درآمد خود از استخراج ارز دیجیتال را با تغییر متغیرهای مختلف محاسبه کنند. از جمله معروف‌ترین این سایت‌ها می‌توان به «whattomine» و «Cryptocompare» اشاره کرد.

 

بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

استخراج ارز دیجیتال یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال است اما سودآوری ارزهای دیجیتال مختلف با یکدیگر مشابه نیست. بنابراین یکی از سوالات اصلی در ارتباط با استخراج ارز دیجیتال نحوه تشخیص بهترین ارز دیجیتال برای استخراج است. مهم‌ترین مولفه در تشخیص بهترین ارز دیجیتال برای استخراج توجه به سودآوری ماینینگ است.

کاربران با استفاده از ماشین حساب محاسبه سودآوری می‌توانند میزان سودآوری هر یک از ارزهای دیجیتال را مشخص کنند و گزینه‌هایی که میزان سودآوری آن‌ها بیشتر است را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. نکته مهم دیگر در ارتباط با انتخاب ارز مناسب توجه به ریسک‌های موجود است. فرآیند استخراج ارز دیجیتال مربوط به تامین امنیت پروژه‌های بلاک چینی اثبات کار است و در صورتی که میزان ماینرهای شبکه و قدرت پردازشی آن‌ها بالا نباشد احتمال حمله به شبکه و از بین بردن آن وجود دارد.

بنابراین، تعداد ماینرهای فعال در شبکه، قدمت پروژه ارز دیجیتال، دستگاه‌های قابل استفاده برای استخراج و کارایی ارز دیجیتال پروژه از دیگر عواملی است که برای تعیین بهترین ارز دیجیتال برای استخراج مهم است. در ادامه مقاله به بررسی چند مورد از بهترین ارزهای دیجیتال قابل استخراج می‌پردازیم.

 

بهترین ارز دیجیتال برای استخراج

 

استخراج بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار رمز ارزها است که از الگوریتم اجماع اثبات کار به عنوان روش تامین امنیت خود استفاده کرده است. در ابتدای فعالیت بیت کوین استخراج آن با استفاده از پردازنده مرکزی و کارت گرافیک امکان‌پذیر بود اما امروزه استخراج بیت کوین تنها با استفاده از دستگاه‌های ای سیک انجام می‌شود. پاداش استخراج بیت کوین در ابتدا 50 بیت کوین جدید به علاوه کارمزد تراکنش‌ها بود. در طی فرآیند هاوینگ مقدار بیت کوین‌های جدید هر چهار سال یکبار نصف شد و در حال حاضر این میزان برابر 6/25 بیت کوین است.

تعداد کل بیت کوین‌های قابل استخراج 21 میلیون تعیین شده است. پس از استخراج تمام بیت کوین‌ها، پاداش استخراج بیت کوین تنها شامل کارمزدهای تراکنش خواهد بود. شبکه بیت کوین در حال حاضر یکی از امن‌ترین و مورد توجه‌ترین ارزهای دیجیتال برای استخراج است و بسیاری از کاربران تجهیزات خود را برای استخراچ بیت کوین استفاده می‌کنند. به دلیل هش ریت بالای شبکه بیت کوین، استخراج بیت کوین خارج از استخرهای استخراج انجام نمی‌شود و اکثریت ماینرها به یکی از استخرهای استخراج معروف وصل هستند. الگوریتم مورد استفاده در شبکه بیت کوین «SHA-256» است و دستگاه‌های ماینر مخصوص این الگوریتم برای ماین بیت کوین استفاده می‌شود.

 

بیت کوین رایگان

بیت کوین رایگان ایده‌ای است که بسیاری از کلاهبرداران در فضای مجازی بر روی آن موج‌سواری می‌کنند. در حال حاضر قیمت بیت کوین حدود 20 هزار دلار است و قیمت آن در بیشترین مقدار به نزدیک هفتاد هزار دلار رسیده است. این قیمت‌های بالا نشان می‌دهد که دریافت بیت کوین رایگان بیشتر یک ایده کلاهبرداری است. البته برخی از پروژه‌های تبلیغاتی در محیط اینترنت نیز از بیت کوین به عنوان پاداش فعالیت استفاده می‌کنند اما پاداش آن‌ها در حد چند صد ساتوشی است که ارزش ناچیزی دارد.

 

استخراج اتریوم

اتریوم دومین پروژه ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است و از الگوریتم اجماع اثبات کار با تابع هش ETHash به عنوان الگوریتم خود استفاده می‌کند. اتریوم به منظور غیرمتمرکز نگه داشتن فعالیت شبکه، الگوریتم خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که امکان ماین اتریوم با استفاده از کارت گرافیک نیز وجود داشته باشد. از منظر سودآوری و ریسک پایین استخراج اتریوم یکی از بهترین ارزها برای استخراج بود اما الگوریتم اجماع اتریوم به منظور افزایش مقیاس‌پذیری شبکه و کاهش مصرف انرژی به اثبات سهام تغییر کرد و هم‌‌اکنون امکان استخراج اتریوم وجود ندارد.

ارزهایی مثل اتریوم کلاسیک و مونرو گزینه‌های جایگزین ماین اتریوم هستند که می‌توان با تجهیزات استخراج اتریوم به ماین آن‌ها پرداخت. سرمایه‌گذارانی که به دنبال تامین امنیت شبکه اتریوم جدید و کسب درآمد از آن هستند می‌توانند با استیک کوین‌های اتریوم خود به عنوان اعتبارسنج در شبکه فعالیت کنند و به کسب درآمد بپردازند.  این کار به صورت نقدشونده و بدون قفل زمانی توکن‌ها در پروژه‌های لیکوئید استیکینگ مثل «Lido» قابل انجام است.

 

استخراج اتریوم

 

استخراج اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک یک هارد فورک برای شبکه اتریوم است که در طی حادثه دائو ایجاد شد. اتریوم کلاسیک تقریبا مشابه با شبکه اتریوم است و الگوریتم استفاده شده در آن مشابه اتریوم ETHash می‌باشد. این مساله باعث شده است که بسیاری از ماینرهای اتریوم با تغییر الگوریتم اجماع این شبکه به فعالیت در این شبکه و استخراج اتریوم کلاسیک بپردازند.

توجه به این نکته مهم است که قیمت اتریوم کلاسیک در مقایسه با اتریوم پایین است و به همین دلیل سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک ممکن است مانند اتریوم نباشد. ماینرها پیش از شروع استخراج اتریوم کلاسیک باید سودآوری آن را محاسبه کرده و با بقیه ارزهای جایگزین ماین اتریوم مقایسه کنند تا بهترین ارز جایگزین را برای استخراج انتخاب کنند.

 

استخراج مونرو

ارز دیجیتال مونرو یکی از رمز ارزهای اصلی در حوزه حریم خصوصی و پرایوسی کوین ها است. این رمز ارز تمامی اطلاعات مربوط به دریافت کننده، ارسال کننده و میزان موجودی را از دیگر کاربران مخفی می‌کند و به همین دلیل از ویژگی حریم خصوصی بالایی برخوردار است. مونرو از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند و یکی از اصلی‌ترین ارزهای قابل استخراج است.

الگوریتم RandomX مورد استفاده در مونرو امکان استخراج مونرو با ای سیک را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد و استخراج این رمز ارز با پردازنده مرکزی و کارت گرافیک قابل انجام است. پاداش استخراج هر بلاک در مونرو 0/6 مونرو (XMR) است و هیچ محدودیتی برای تعداد کوین‌های قابل استخراج وجود ندارد. مدت زمان استخراج هر بلاک در مونرو 2 دقیقه است و این به معنی شانس 5 برابری نسبت به استخراج بیت کوین است.

مونرو به دلیل ویژگی حریم خصوصی خود از طرف نهادهای متمرکز دولتی با مشکل روبه‌رو است. در عین حال همین ویژگی باعث ارزشمندی کوین این بلاک چین است. این بلاک چین از سال 2014 تا به امروز فعالیت کرده و علی‌رغم مخالفت‌های شدید دولتی با آن همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. بنابراین امنیت این بلاک چین نیز برای استخراج تایید می‌شود.

 

استخراج مونرو

 

استخراج ار وی ان یا ریون کوین

استخراج ار وی ان یکی از سودده‌ترین فعالیت‌های ماینرها در ماه‌های اخیر بوده است. ریون کوین یک فورک از شبکه بیت کوین است که زمان ثبت هر بلاک در آن یک دقیقه و تعداد کل کوین‌های قابل استخراج 21 میلیارد تعیین شده است. برخلاف شبکه بیت کوین، امکان ساخت توکن در شبکه ریون کوین وجود دارد و کاربران می‌توانند توکن‌ها را بدون نیاز به استخراج به صورت پیش استخراج شده ایجاد کنند. در ار وی ان به جای SHA-256 از تابع KAWPOW استفاده می‌شود که البته پس از دو بار تغییر به این الگوریتم رسیده است.

توسعه‌دهندگان پروژه ریون کوین الگوریتم خود را مقاوم در برابر ای سیک طراحی کرده‌اند تا از امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه اطمینان حاصل کنند. به همین دلیل استخراج ار وی ان تنها با کارت گرافیک قابل انجام است. در این شبکه سازندگان توکن می‌توانند به مالکان پیام ارسال کنند و از آن‌ها برای شرکت در رای‌گیری‌ها دعوت کنند. علاوه بر توکن‌های قابل معاوضه، ریون کوین امکان ساخت NFT را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. ساخت هر نوع توکن در شبکه با توکن سوزی بخشی از کوین‌های ار وی ان انجام می‌شود.

 

استخراج زی کش

زی کش یکی دیگر از ارزهای دیجیتال حریم خصوصی است که از روش متفاوتی نسبت به مونرو برای حفظ حریم خصوصی اطلاعات می‌کند. مشابه مونرو، زی کش نیز از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند و به همین دلیل کوین اصلی این شبکه قابل استخراج است. از نظر قوانین پروتکل زی کش بسیار شبیه بیت کوین است. تعداد کل کوین‌های این پروژه 21 میلیون است و میزان پاداش استخراج آن در طی زمان کاهش می‌یابد. الگوریتم مورد استفاده در آن با نام Equihash امکان ثبت تراکنش به دو شکل شفاف و غیرشفاف را برای کاربران فراهم می‌کند.

امکان استخراج زی کش با استفاده از دستگاه‌های ای سیک نیز وجود دارد اما به دلیل سختی شبکه پایین‌تر نسبت به بیت کوین، استخراج زی کش با کارت گرافیک نیز انجام می‌شود. زمان استخراج هر بلاک در این شبکه یک دقیقه و پونزده ثانیه است و در حال حاضر میزان پاداش در نظر گرفته شده برای ماینر برنده هر بلاک 2/5 زی کش (ZEC) است. «f2pool» و «viabtc» از معروف‌ترین استخرهای استخراج زی کش هستند و بیشترین توان پردازشی این شبکه را در اختیار دارند.

 

استخراج ارز دیجیتال زی کش

 

استخراج رایگان ارز دیجیتال

بسیاری از کاربران به دنبال استخراج رایگان ارز دیجیتال هستند تا بدون صرف هزینه به کسب در آمد از استخراج ارز دیجیتال بپردازند. در عمل می‌توان گفت استخراج رایگان ارز دیجیتال برای بسیاری از پروژه‌های معتبر امکان‌پذیر نیست زیرا این کار در هر صورت نیازمند مصرف انرژی بالا و خرید دستگاه‌های محاسباتی است. با این وجود برخی از وبسایت‌ها ادعا می‌کنند که امکان استخراج رایگان ارز دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

ایده اصلی پشت این پروژه‌ها تبلیغاتی است. کاربران در این حالت با مراجعه به وبسایت معرفی شده از تبلیغات مختلف بازدید می‌کنند و هزینه آن تبلیغات توسط شرکت دریافت می‌شود. شرکت نیز از درآمد کسب شده به فعالیت استخراج ارز دیجیتال می‌پردازد و سود آن را بین کاربران توزیع می‌کند. تجربیات گذشته نشان داده است که اکثر این پروژه‌ها دروغین هستند و در نهایت هیچ رمز ارزی در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. برخی از پروژه‌ها نیز استخراج با موبایل را پیشنهاد می‌دهند که در بسیاری از موارد غیرممکن است و حتی در ارزهای مثل بیت کوین ممکن است باعث آسیب دیدن گوشی شود.

 

استخراج ابری ارز دیجیتال

با رشد ارزهای دیجیتال و افزایش رقابت در فرآیند استخراج رمز ارزها، مفهوم استخراج ابری (Cloud Mining) به وجود آمد. در این نوع از استخراج شرکت‌ها تعداد قابل توجهی ماینر را راه‌اندازی می‌کند و کاربران می‌توانند با خرید اشتراک به استخراج ارز دیجیتال بپردازند. برخی شرکت‌های ارائه کننده خدمات استخراج ابری دستگاه‌های ماینر خود را فروخته و یا اجاره می‌دهند و برخی دیگر از شرکت‌ها با فروش یا اجاره قدرت محاسباتی به کاربران خود فعالیت می‌کنند. در برخی از این شرکت‌ها فقط یک ارز دیجیتال استخراج می‌شود اما برخی دیگر امکان انتخاب استخراج ارزهای دیجیتال مختلف را فراهم کرده‌اند.

 

مزایای روش استخراج ابری ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال به صورت ابری مانند تمام روش‌های دیگر استخراج، مزایا و معایب مختص به خود را دارد. از مزیت‌های استخراج ابری می‌توان به عدم نیاز به تهیه تجهیزات استخراج نام برد، همچنین در این مدل کاربران نیازی به دانش فنی برای راه‌اندازی تجهیزات ندارند ضمن اینکه افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند و جای کافی برای این گونه تجهیزات ندارند می‌توانند از استخراج ارزهای دیجیتال کسب سود کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود بسیاری از افراد استخراج ابری ارز دیجیتال را گزینه مناسبی برای کسب سود در ازرهای دیجیتال بدانند.

 

معایب روش استخراج ابری ارز دیجیتال

کلاهبرداری‌های متعددی با عنوان استخراج ابری ارز دیجیتال توسط افراد سودجو انجام شده است. این مسئله را می‌توان یکی از معایب این روش دانست. کاربران باید تحقیقات دقیق و گسترده‌ای برای انتخاب یک سرویس استخراج ابری انجام دهند و تا حد ممکن از کارشناسان خبره کمک گیرند. یکی دیگر از معایب، نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال است.

امکان دارد با کاهش قیمت ارز دیجیتالی که کاربر آن را استخراج می‌کند، حتی هزینه‌ حق اشتراک استخراج ابری به او باز نگردد. نقص دیگر استخراج ابری، ساختار متمرکز آن است. یکی از ارزش‌های اصلی در بین فعالان ارزهای دیجیتال عدم تمرکز محسوب می‌شود. بسیاری از کاربران معتقدند این مدل با متمرکز کردن قدرت هش، به تمرکز قدرت در ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی کامل مفهوم استخراج ارز دیجیتال پرداختیم و فرآیند ماینینگ را به طور کامل بررسی کردیم. علاوه بر این سخت‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال و نرم افزارهای استخراج ارز دیجیتال را آموزش دادیم و در نهایت معروف‌ترین ارزهای قابل استخراج را با یکدیگر بررسی کردیم. بررسی روش کسب درآمد از استخراج ارز دیجیتال و محاسبه سودآوری آن از دیگر بخش‌های مهم مقاله بود.

امتیاز دهید

سوالات متداول

منظور از استخراج ارز دیجیتال چیست؟

منظور از استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ فعالیت در الگوریتم اجماع شبکه برای تایید تراکنش‌ها و کسب درآمد از ارزهای جدید ایجاد شده و کارمزدهای تراکنش‌ها است. انجام این کار نیازمند مصرف انرژی و تامین دستکاه‌های محاسباتی قوی است.

چرا استخراج ارز دیجیتال مصرف برق بالایی دارد؟

برای این که کاربران شبکه ارز دیجیتال فعالیت درستکارانه در ثبت اطلاعات تراکنش‌ها داشته باشند نیاز است که هزینه‌ای پرداخت کنند. در الگوریتم اجماع اثبات کاربران این هزینه را با حل معادله هر بلاک پرداخت می‌کنند که انجام این کار مصرف انرژی بالایی دارد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات