آکادمی رابکس
آموزش بلاک چین
هولوچین (Holochain) چیست؟

هولوچین (Holochain) چیست؟

  • پیشرفته
  • 2دقیقه
  • 27 مهر 1401

فهرست مطالب

  • هولوچین چیست؟
  • ویژگی‌ هولوچین
  • نحوه کار و عملکرد هولوچین
  • اهداف هولوچین
  • جمع‌بندی

هولوچین چیست؟

هولوچین پروژه‌ای است که حتی در زیر مجموعه دفتر کل توزیع شده هم قرار نمی‌گیرد و یک تکنولوژی کاملا جدید برای بهتر کردن بلاکچین است.  هولوچین از جدول هش توزیع شده (Destributd Hash Table | DHT) استفاده می‌کند که در بخش‌‌ عملکرد هولوچین در مورد آن صحبت خواهیم کرد. حال چرا باید یک فناوری به وجود بیاید که بلاکچین را بهتر کند؟ به دو دلیل! سرعت انجام تراکنش‌ها در بلاکچین و همچنین اندازه بلاک‌ها. 

سرعت انجام تراکنش در بیت کوین که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند به سختی به 5 تراکنش بر ثانیه می‌رسد. در دنیایی که قصد داریم اینترنت را غیرمتمرکز کنیم؛ به سرعتی بسیار بیشتر از این نیاز داریم. در اینجا تراکنش لزوما به معنای انتقال پول نیست؛ بلکه هر عملی که در نرم‌افزارهای غیرمتمرکز انجام می‌شود هم یک تراکنش محسوب می‌شوند. همه این موارد در حالی است که ویزا، 24 هزار تراکنش بر ثانیه را نهایی می‌کند. 

سازندگان هولوچین متوجه شدند که برای ساخت یک اینترنت غیرمتمرکز در آینده نمی‌توان به تکنولوژی‌های فعلی اتکا کرد. آن‌ها تصمیم گرفتند به جای استفاده از دفتر کل توزیع شده و بلاکچین، یک روش جدید ابداع کنند و هولوچین در سال 2017 ساخته شد. 

ویژگی‌ هولوچین

چه چیزی هولوچین را خاص و آن را نسبت به بلاکچین بهتر می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال نیاز است مقداری در مورد نحوه کار بلاچین صحبت کنیم. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، مقاله کامل رابکس در مورد بلاکچین را مطالعه کنید.

در بلاکچین برای اینکه یک تراکنش تایید شود، باید 51 درصد کسانی که قدرت محاسباتی یا اقتصادی خود را به اشتراک گذاشته‌اند، بر روی درست بودن آن تراکنش به توافق برسند؛ بعد از این کار نیز نیاز است به تمام اعضا و افراد حاضر در بلاکچین، خبر این توافق برسد. تمام آن اعضا باید نسخه خود از بلاکچین را بروزرسانی کرده و این تراکنش جدید را در آن جای دهند. تمام این کارها زمان زیادی را از کاربران و شبکه می‌گیرد و به همین دلیل است که تعداد تراکنش‌های نهایی شده در هر ثانیه کم است. 

در هولوچین چنین مشکلی وجود ندارد؛ زیرا هر فرد فقط آن نسخه از کل داده‌ها را نیاز دارد که خودش در آن درگیر است! مفهوم این جمله بعد از اینکه نحوه کار هولوچین را توضیح دادیم، روشن‌تر خواهد شد. 

ویژگی هولوچین

سازندگان هولوچین برای بحث اجماع از طبیعت الهام گرفتند! آن‌ها اعتقاد داشتند که طبیعت هزاران سال با تغییرات متفاوت خودش را وفق داده است و نیازی به مطلع شدن از دیگر فعالیت‌ها نداشته است. در واقع به طور غریزی این کار انجام می‌شود. صد البته این فقط یک الهام‌گیری است و قضیه در هولوچین پیجیده‌تر است. 

نحوه کار و عملکرد هولوچین

در هولوچین هر نود زنجیره مخصوص به خودش را دارد و نیازی نیست که بقیه نودها از اتفاقات زنجیره او با خبر شوند؛ فقط اگر اتفاق خاصی در آن بیفتد، بقیه با استفاده از جدول هش توزیع شده یا DHT به داده مورد نیازشان دسترسی پیدا می‌کنند. در این تکنولوژی وقتی دو طرف یک تراکنش کار را به اتمام می‌رسانند؛ فقط خودشان از این تراکنش مطلع شده و آن را تایید می‌کنند. این تراکنش و داده‌های موجود در آن توسط هر دو طرف به صورت رمزنگاری شده امضا می‌شود و امنیت آن بالاست. 

داده‌های اضافی که به درد شبکه نمی‌خورند در همان زنجیره باقی می‌ماند و اطلاعات مورد نیاز و مهم یک KEY مخصوص به خود دریافت می‌کنند. حال در آینده اگر به ان داده‌ها در کل شبکه نیاز پیدا شد، با استفاده از آن KEY سریعا می‌توان به داده مد نظر دسترسی پیدا کرد. 

با این روش هولوچین شدیدا مقیاس‌پذیر می‌شود و هر تعداد کاربری که به آن اضافه شود، شبکه کند یا هزینه انجام تراکنش‌ها زیاد نخواهد شد. به این ترتیب برخلاف بلاکچین، با استفاده از هولوچین می‌توانیم به اینترنت غیر متمرکز و نسل بعدی وب دست پیدا کنیم. 

در این بخش بهتر است کمی بیشتر در مورد جدول هش توضیح دهیم. جدول هش به مانند یک کتابخانه می‌ماند. مقادیر زیادی از اطلاعات در شبکه‌های بلاکچینی وجود دارد که هرکس بخواهد به بخشی از آن دسترسی پیدا کند، باید کل شبکه را دانلود و تمام آن را جستجو کند.

نحوه کار و عملکرد هولوچین

در جدول هش دیگر نیاز به این کار نیست. در این جدول هر داده یک KEY دارد و با استفاده از همین کلید می‌توان به آن داده دسترسی پیدا کرد. رابطه بین این KEY و داده نیز با استفاده از تابع هش برقرار می‌شود. تابع هش یک تابع 1:1 است که پاسخ یک KEY همان داده‌ای است که به آن مربوط است. در حال حاضر با سیستم‌های موجود امکان شکستن کد یک هش رمزنگاری شده وجود ندارد؛ پس یک عامل خرابکار نمی‌تواند تغییری در داده‌ها یا KEY مربوط به آن‌ها ایجاد کند.

اگر فهم این موضوعات کمی برایتان سخت است به همین یک جمله در انتهای این بخش از مقاله بسنده می‌کنیم: در هولوچین فقط خود شما مهم هستید و دیگر کاربران و داده‌های آن‌ها هیچ ربطی به شما ندارند! به همین دلیل است که این فناوری شدیدا مقیاس‌پذیر و دارای سرعت بسیار بالایی است. باید ببینیم درآینده و با گسترده‌تر شدنش چه خواهد کرد. 

اهداف هولوچین

تا به اینجای کار فقط به معرفی کلی هولوچین و نحوه کار آن پرداختیم؛ اما باید ببینیم هدف اصلی از توسعه این تکنولوژی چیست. 

هولوچین قصد دارد آمازون دنیای غیرمتمرکز برای سرور شود! بله درست است، سرورهایی که دنیای اینترنتی ما این روزها بر روی آن‌ها ساخته شده است. مثال بهتر برای هدف هولوچین تبدیل شدن به Airbnb دنیای غیرمتمرکز برای سرورهاست. Airbnb یک شرکت است که بدون داشتن حتی یک اتاق در دنیا، بزرگترین هتل جهان است! این پلتفرم خدمات رزرواسیون هتل و اجاره خانه و سفر و بلیط و بقیه مسائل را ارائه می‌دهد. هیچ اتاقی ندارد؛ اما در سرتاسر دنیا می‌تواند به شما اتاق بدهد! او این کار را با استفاده از اتاق‌های افراد دیگر انجام می‌دهد. 

یا مثال بهتر شرکت تاکسی اینترنتی اوبر است که حتی یک تاکسی هم به نام خودش ندارد؛ اما بزرگترین شرکت تاکسی‌‌رانی دنیاست. هولوچین قصد دارد تبدیل به هاب جهان غیرمتمرکز برای سرورها شود. سرورهای غیرمتمرکزی که اینترنت غیرمتمرکز برروی آن‌ها بنا می‌شود. 

کسانی که به شبکه هولوچین می‌پیوندند می‌توانند کامپیوترهای شخصی خودشان را به عنوان سرور در اختیار توسعه‌دهندگان اینترنت غیرمتمرکز قرار دهند. در ضمن شرکت هولو (HOLO) که سازنده تکنولوژی هولوچین است، دستگاهی به نام HOLO Port را به بازار ارائه کرده است که افراد با خریدن آن می‌توانند تبدیل به سرورهای دنیای غیرمتمرکز شوند. 

توسعه دهندگانی که از این سرورها استفاده می‌کنند، به فراهم کنندگانشان پول می‌دهند و این پول از طریق توکن هولوچین یعنی HOT TOKEN پرداخت می‌شود. شما می‌توانید این توکن را از صرافی ارز دیجیتال رابکس خریداری کنید. کسانی که کامپیوترهای شخصی یا هولو پورت‌های خودشان را در اختیار توسعه دهندگان و شبکه هولوچین قرار می‌دهند، پاداش دریافت می‌کنند و این پاداش از طریق توکن Holo Fuel پرداخت می‌شود. علاوه بر این توکن می‌توانید از رابکس برای خرید بیت کوین نیز استفاده کنید. 

دیتاهایی که بر روی این سرورهای قرار می‌گیرند، رمزنگاری می‌شود و از امنیت خوبی برخورددار هستند. در کل با توجه به معماری هولوچین، این تکنولوژی می‌تواند نقش بسیار بزرگی در آینده اینترنت غیرمتمرکز بازی کند. 

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد هولوچین و اهداف آن صحبت کردیم که می‌خواهد تبدیل به آمازون دنیای غیرمتمرکز برای سرورها شود. همه افراد می‌توانند به راحتی کامپیوترهای شخصی یا هولوپورت‌های خود را در اختیار شبکه بگذارند و در ازای آن پاداش دریافت کنند. سخت‌افزار این اافراد به عنوان سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

هولوچین از فناوری خاصی به نام جدول هش توزیع شده یا DHT استفاده می‌کند که کندی و غیر مقیاس‌پذیر بودن بلاکچین را ندارد و همین موضوع آن را برای اینترنت غیرمتمرکز بسیار مناسب می‌کند.  هولوچین از سال 2017 در حال توسعه است و هرچه جلوتر‌ می‌رود، می‌تواند اتفاقات بهتری را در زمینه اینترنت غیرمتمرکز رقم بزند. هولوچین با گسترده‌تر شدن می‌تواند تبدیل به رقیبی قدرتمند برای اتریوم تبدیل شود. قیمت اتریوم در حال حاضر در سایت رابکس قابل مشاهده است.

 

برچسب های مرتبط

آموزش بلاک چین

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *