آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
رمزارز چیست؟

رمز ارز چیست؟ مهم ترین تفاوت رمزارز با ارز دیجیتال

  • مبتدی
  • 4دقیقه
  • 25 آبان 1401
1.9
1.9

فهرست مطالب

  • رمز ارز چیست؟
  • کاربرد رمز ارز چیست؟
  • ویژگی‌های رمز ارز چیست؟
  • امنیت رمز ارز
  • مزایا و معایب رمز ارز
  • کیف پول رمز ارز چیست؟
  • جمع بندی

یکی از پیشروترین ابداعات بشر در قرن جدید رمز ارز است. چیزی که از حداقل 90 سال قبل از آن افرادی طرح‌های مربوط به آن را می‌دادند؛ اما تکنولوژی و توان لازم برای اجرای آن را نداشتند. تا اینکه در سال 2008، فرد یا گروهی ناشناس به اسم ساتوشی ناکاموتو اولین رمزارز دنیا به اسم بیت کوین را ساخت! 

خیلی از افراد به این گونه کوین‌ها ارز دیجیتال می‌گویند؛ اما واژه ارز دیجیتال معادل مناسبی برای Cryptocurrency نیست. کریپتوکارنسی از دو بخش کریپتو و کارنسی ساخته شده است که به ترتیب به معنای رمزنگاری‌شده و پول و ارز است. ارز دیجیتال از دو بخش ارز و دیجیتال ساخته شده است؛ یعنی هر ارزی که در بستر دیجیتالی کار کند ارز دیجیتال نام دارد. 

با این تعاریف رمزارزهایی مانند بیت کوین، زیرمجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال هستند؛ زیرا در بستر دیجیتالی کار می‌کنند؛ اما به عنوان مثال دلاری که در نرم‌افزار پی پل استفاده می‌کنید یا ریالی که با استفاده از پرداخت‌یارها انتقال می‌دهید هم ارز دیجیتال هستند! زیرا هم ارز هستند و هم در بستر دیجیتالی منتقل می‌شوند. 

این مقدمه‌ای از بحث رمزارز و تفاوت آن با ارز دیجیتال بود. در ادامه بیشتر در مورد رمزارز، ویژگی‌ها و نکات مثبت و منفی آن صحبت خواهیم کرد و به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد که رمز ارز چیست و چه کاربردی دارد. 

 

رمز ارز چیست؟

رمز ارز طبق تعریف یکی از انواع ارز دیجیتال است که امنیت آن توسط تکنیک‌های رمزنگاری تامین می‌شود. رمزنگاری و برخی ویژگی‌های دیگر باعث می‌شود که امکان کلاهبرداری و دزدی و دوبار خرج کردن در رمزارز، تقریبا غیرممکن شود. 

یکی دیگر از ویژگی‌های رمزارز که آن را با ارز دیجیتال متفاوت می‌کند، غیرمتمرکز بودن آن است. دیگر انواع ارز دیجیتال معمولا دارنده یک نهاد مرکزی هستند که تراکنش‌ها را تایید و کنترل می‌کند؛ اما در رمزارز، هیچ خبری از یک نهاد مرکزی یا حتی واسطه نیست و همه‌چیز به صورت غیرمتمرکز و همتا به همتا کار می‌کند. 

ویژگی دیگر رمزارز که آن را از ارز دیجیتال متمایز می‌کند، تکنولوژی بلاک چین یا دیگر انواع دفتر کل توزیع شده (DLT) است. بلاک چین یکی از انواع DLT است و تکنولوژی‌های دیگری مانند رادیکس، هش گراف، هولوچین و… نیز ابداع شده‌اند؛ اما بیت کوین از بلاک چین استفاده می‌کرد و به عنوان اولین رمزارز ساخته‌شده، این تکنولوژی را سر زبان‌ها انداخت و نام آن با رمزارزها عجیبن شده است. 

 

رمزارز چیست؟

 

در بلاک چین تراکنش‌های افراد در بلاک‌هایی ذخیره شده و برای همیشه در شبکه باقی می‌ماند. تراکنش‌ها توسط ماینرها در شبکه‌های اثبات کار و اعتبارسنج‌ها در شبکه‌های اثبات سهام تایید می‌شوند. آن‌ها برای این کار یا از سخت‌افزار خود هزینه می‌کنند یا از سرمایه‌اشان. در مقالات مربوط به بلاکچین و الگوریتم اجماع می‌توانید در مورد این مسائل بیشتر بخوانید. 

پس به طور کلی رمزارز به معنای ارزی است که در بستر دیجیتال انتقال یافته و هیچ نهاد مرکزی‌ای بر آن کنترل نداشته و برای انتقال آن نیاز به هیچ واسطه‌ای نداریم. با یک مثال این موضوع را کاملا روشن خواهیم کرد. برای اینکه در این مثال تفاوت رمزارز و ارز دیجیتال را نیز مشخص کنیم، مقایسه‌ای بین بیت کوین و نرم‌افزار پرداخت تومان انجام خواهیم داد. 

فرض کنید قصد دارید یک ماشین خریداری کنید. به سراغ فروشنده می‌روید و بعد از اینکه از ماشین خوشتان آمد و او توانست شما را گول بزند که سقف اصلا رنگ ندارد و قطعات کاملا فابریک است، متقاعد می‌شوید که آن را بخرید؛ در حالی که سقف کاملا رنگ شده و ماشین چپی است! 

حال چون خودتان پول کافی ندارید به پدر گرامی زنگ می‌زنید تا برای فروشنده مبلغی را ارسال کند و قولنامه را نهایی کنید. پدر عزیزتان به بانک رفته و با پر کردن فیش واریز و ایستادن چند ساعته در صف بالاخره موفق می‌شود چندین میلیون نا قابل را برای پراید سفید مد نظر شما به حساب فروشنده واریز کند. 

حال پدر بعد از کلی خستگی و درماندگی و بی پول شدن، پیاده در گرما به سمت خانه روانه می‌شود؛ چون دیگر پول بلیط اتوبوس هم ندارد. در همین حال بانک در حال انجام یک عملیات بزرگ است، انتقال چند تا عدد از حساب پدرتان به حساب فروشنده! بانک به سراغ حساب پدرتان می‌رود و می‌بیند که بله چند میلیون و دو هزار تومان در حسابش موجود است، آن چند میلیون را برداشته و 2 هزار تومان را باقی می‌گذارد. حال آن چند میلیون را به حساب فروشنده منتقل می‌کند و یک اس ام اس مرتب به پدر و فروشنده ارسال می‌کند. 

این اس ام اس به فروشنده می‌گوید که حساب پدر شما پول داشته و تراکنش از نظر بانک انجام شده و بدون مشکل است. حال قولنامه را نهایی می‌کند و شما با ماشین عزیز جدیدتان به خانه می‌روید تا بعدا کارهای تعویض پلاک و انتقال سند را سر فرصت انجام دهید. چند روز هم درگیر و اسیر سند و مالیات و عوارض و این‌ها می‌شوید و بالاخره همه‌چیز تمام می‌شود. 

 

رمزارز چیست؟

 

حال فرض کنید فروشنده بسیار روشن‌فکر و امروزی است و خیلی هم دستش در کار است! شما به او می‌گویید که پول ندارید؛ اما تا دلش بخواهد بیت کوین دارید. فروشنده که نمی‌تواند حرف شما را قبول کند؛ اما اگر هزاران نفر از سراسر دنیا بیاید و بگویند بله این کیف پول متعلق به این دوستمان است و او فلان قدر بیت کوین دارد، او باور می‌کند. الگوریتم اجماع نیز به این شکل کار می‌کند. 

تعداد زیادی از افراد بر روی درستی یک موضوع به توافق می‌رسند و آن موضوع به عنوان داده در بلاکچین ثبت و ذخیره می‌شود؛ حال برای تغییر آن موضوع باید دوباره تمام آن افراد این اجازه را صادر کنند و توافق خود را برای تغییر یا حذف آن اعلام کنند. حال دوباره به مثال ماشین برگردیم.

حال فروشنده می‌گوید که بیت کوین‌ها را به او انتقال بدهید؛ اما شما اعتمادی ندارید که در صورت انتقال بیت کوین‌ها، سند ماشین به نام شما زده شود. ممکن است فروشنده به دادگاه رفته و ادعا کند شما به او پولی نداده‌اید و دادگاه نیز تراکنش بیت کوینی شما را قبول نمی‌کند و سند به نام شما نمی‌شود. 

شما زرنگی کرده و می‌گویید باید یک قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم ایجاد کنید که در صورت ارسال شدن پول از کیف پول شما به کیف پول فروشنده، سند در بلاکچین اتریوم به نام شما ثبت شود. اینگونه هیچ‌کس هم نمی‌تواند تغییری در این سند ایجاد کند. حال شما با مراجعه به صرافی ارز دیجیتال بیت کوین‌هایتان  را فروخته و به خرید اتریوم می‌پردازید.

اتریوم‌ها را به کیف پول فروشنده انتقال می‌دهید. حال یک تراکنش در شبکه اتریوم ایجاد شده است، ماینرهای قدیم یا اعتبارسنج‌های فعلی شروع به بررسی تراکنش شما می‌کنند. آن‌ها مشاهده می‌کنند که شما مقدار کافی اتریوم در کیف پولتان دارید و آن را قبلا خرج نکرده‌اید! حال به بقیه شبکه اطلاع می‌دهند که این آقا اتریوم به اندازه کافی دارد.

بقیه فعالان شبکه هم دقیقا همان نسخه‌ای از بلاکچین را در اختیار دارند که ماینرها دیده‌اند؛ پس تایید می‌کنند که تراکنش درست است. حال اتریوم‌ها به کیف پول فروشنده منتقل می‌شوند و همانجا سند به نام شما از طریق قرارداد هوشمند ایجاد شده، منتقل می‌شود. تمام این کار‌ها در طی چند دقیقه و بدون نیاز به چندین نهاد مرکزی مثل بانک، مرکز تعویض پلاک، ثبت اسناد و بنگاه و… نیازی ندارید و همه‌چیز به صورت غیرمتمرکز و فقط بین خودتان انجام می‌شود. 

با این مثال متوجه شدید که حتی اگر نیازی به انتقال نقدی پول نباشد و همه‌چیز از بستر دیجیتالی انجام بگیرد‌ هم چقدر همه‌چیز متمرکز و وقت‌گیر است؛ اما با رمزارز همه‌چیز به سرعت انجام می‌شود. نیازی به هیچ نهاد مرکزی یا واسطه نیست. رمزارز فقط برای انتقال پول نبوده و می‌تواند جنبه‌های دیگری از زندگی ما را نیز در بر بگیرد.

 

کاربرد رمز ارز چیست؟

در مثال بخش رمز ارز چیست اشاره کردیم که رمزارز فقط برای انتقال پول نیست و کاربردهای متعددی می‌توان برای آن متصور شد. در این بخش می‌خواهیم به چند مورد از این کاربردها اشاره کنیم.

 

انتقال پول با رمزارز

اولین و مورد انتظارترین کاربرد رمز ارز در مورد انتقال ارزش است. در دنیای غیرمتمرکز کریپتوکارنسی، دیگر نیازی به نهادهای واسط برای انتقال پول ندارید و همه چیز به صورت امن و همتا به همتا انجام خواهد شد. همتا به همتا به معنی آن است که من مستقیما برای شما پول واریز می‌کنم و هیچکس در این میان آن را کنترل نمی‌کند؛ بلکه مجموعه‌ای از افراد تمام شبکه آن را تایید می‌کنند. 

 

کاربرد رمزارز

 

انتقال ارزش و پول با استفاده از رمزارز هنوز به صورت کامل توسط مردم پذیرفته نشده است و یکی از ویژگی‌های پول رایج، مقبولیت آن در میان تمام دنیاست. اگر شما یک دلار را در هرجای دنیا ببرید، احتمالا از شما قبول کنند؛ اما بقال سر کوچه‌اتان هم ممکن است به هیچ وجه بیت کوین را برای خرید پفک قبول نکند؛ پس با وجود اینکه مهم‌ترین و اولین کاربرد رمزارز، انتقال ارزش است، تا رسیدن به آن راه زیادی در پیش است. 

 

کاربرد رمز ارز در حفظ حریم خصوصی

یکی از بزر‌گ‌ترین مشکلات ارزهای دیجیتال متمرکز یا ارزهای فیات این است که حریم خصوصی به آن معنای واقعی در آن وجود ندارد؛ یعنی شما نمی‌توانید اطلاعات خصوصی یک نفر را از روی حساب بانکی او پیدا کنید؛ اما افرادی که قدرت و اجازه دارند، به راحتی به این اطلاعات دسترسی دارند.

بلاکچین نیز فضایی کاملا عمومی است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن شفافیت بی‌نظیرش است و هرکس می‌تواند اطلاعات تراکنش‌ها یا کیف‌پول‌ها را به راحتی از طریق اکسپلورر بلاکچین مشاهده کند؛ اما کسی نمی‌‌تواند هویت فرد دارنده کیف پول را به راحتی مشخص کند؛ با این حال دسته خاصی از رمز ارزها به نام پرایوسی کوین وجود دارد که حتی در این حد هم اجازه دسترسی به اطلاعات را نمی‌دهد. 

حتی با وجود داشتن آدرس عمومی کیف پول‌ها یا داشتن هش تراکنش‌ها شما نمی‌توانید هیچ اطلاعاتی در مورد آن کیف پول یا تراکنش به دست بیاورید و همه‌ چیز مخفی است! میزان دارایی داخل کیف پول یا مقدار کوین انتقال داده‌ شده در هر تراکنش در پرایوسی کوین‌ها مخفی بوده و حریم خصوصی به بهترین شکل ممکن حفظ می‌شود. از مهم‌ترین کوین‌های این دسته می‌توان به مونرو، زی کش یا دش اشاره کرد. 

 

کاربردهای رمز ارز در دنیای واقعی

تعدادی رمزارز وجود دارند که پا را فراتر از دنیای دیجیتال و انتقال ارزش گذاشته و کاربردهایی در زندگی واقعی و روزمره انسان دارند. از کوین‌هایی که در بحث پزشکی فعالیت می‌کنند تا رمزارز ویچین با کوین VET که قدم‌های بسیار بزرگی در زمینه زنجیره تامین برداشته است.

 

کاربرد رمزارز

 

چندین شرکت بزرگ در دنیا از رمزارز هایی مانند ویچین استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، اگر شما یک وسیله با ارزش را از ایران به فرانسه بفرستید و طرف مقابل بخواهد مطمئن شود که وسیله دریافت شده توسط او همان است که شما فرستادید و در مسیر اتفاقی برای آن نیفتاده است، می‌تواند از ویچین استفاده کند. کار این رمزارز این است که تمام اطلاعات ارسال و مسیر اصالت کالا را در بلاکچین ثبت می‌کند و به این ترتیب امکان تغییر و دست بردن در آن نیست و در صورتی که کالا عوض شود، در بلاکچین قابل مشاهده و ردگیری است. 

در کل کاربردهای رمرزارز بسیار گسترده است، از استفاده از آن در بحث‌های احراز هویت و انتقال مالکیت گرفته تا مسائل پزشکی، حمل و نقل، زنجیره تامین گسترده است و فقط به انتقال ارزش و پول بودن منحصر نمی‌شود. چیزی که در این زمینه مهم است، مقبولیت جهانی و استفاده گسترده از رمزارز برای مقاصدی که است که گفتیم. مقبولیت جهانی و اینکه در هرجایی از دنیا این موضوع عادی باشد، مهم‌ترین اتفاقی است که می‌تواند برای دنیای رمزارز بیفتد. 

 

ویژگی‌های رمز ارز چیست؟

از مطالب بخش قبل فهمیدیم که کاربردهای رمز ارز چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده بهینه کرد. برای فهمیدن ویژگی‌های رمز ارز کافی است به همان تعریفش مراجعه کنیم، ارزی که رمزنگاری شده، در بستر دیجیتال منتقل می‌شود، غیرمتمرکز است و از تکنولوژی‌های مشابه دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کند. اگر ارزی وجود داشته باشد که این ویژگی‌ها را داشته باشد، می‌توانیم آن را رمز ارز بنامیم. 

با این حال رمزارز ها این ویژگی‌ها را به شدت‌های مختلف دارند، به عنوان مثال ممکن است برای بالا بردن سرعت، مقداری از مشخصه غیرمتمرکز بودن آن بکاهند؛ اتفاقی که در برخی ارزهای POS مانند سولانا افتاده است. اعتبارسنج‌ها قدرت بسیار زیادی در این شبکه دارند و هرکس نمی‌تواند در آن مشارکت داشته باشد؛ اما در عوض سرعت انتقال و انجام تراکنش آن بسیار سریع‌تر از رمزارز هایی مانند بیت کوین است. از آن طرف بیت کوین غیرمتمرکزتر، امن‌تر و گسترده‌تر است. 

 

امنیت رمز ارز

رمزارزها به دلیل استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری شده بسیار امن هستند و امکان هک و دزدی در آن‌ها بسیار کمتر از سیستم‌های متمرکز است؛ اما از طرفی به دلیل غیرمتمرکز بودن، اگر هم دزدی‌ای صورت بپذیرد، امکان هیچگونه پیگیر‌ی‌ای وجود ندارد. اگر بحث امنیت در سرمایه‌گذاری را مد نظر قرار دهیم، رمزارز یکی از پر ریسک‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری و معامله است؛ زیرا نوسانات آن بسیار شدید بوده و گاهی ریزش‌ قیمتی تا 90 درصد را نیز در این بازار مشاهده می‌کنیم. 

رمزارز و پایه و اساس آن امنیت بالایی دارد و دلیل آن غیرمتمرکز بودن و رمزنگاری است؛ اما پیچیدگی‌های فنی در مورد نگه‌داری و انتقال و بقیه موارد مربوط به آن، باعث می‌شود اتفاقات ناگواری برای افراد بیفتد. به عنوان مثال ممکن است کاربری در دام یک هکر افتاده و هکر از او 12 کلمه خصوصی کیف پولش را درخواست کند، در صورتی که دارنده کیف پول از دانش کافی برخوردار نباشد و 12 کلمه را به او بدهد، به راحتی دارایی خود را از دست می‌دهد.

 

امنیت رمزارز

 

در بحث انتقال نیز ممکن است به دلیل نداشتن دانش فنی کافی، از شبکه اشتباه ارسال را انجام دهد و به این ترتیب سرمایه خود را از دست بدهد. آکادمی رابکس نیز به همین منظور اینجاست تا دانش فنی افراد را بالا برده تا این دست اتفاقات کمتر بیفتد. 

بحث بعدی ریسک‌های مربوط به قانون‌گذاری است. تمام کشورهای دنیا و دولت‌ها دوست دارند سیستم مالی خود را کنترل کنند و بتوانند بر روی آن نظارت داشته باشند اما رمز ارز این موضوع را غیرممکن می‌سازد، به همین دلیل ممکن است برخی کشورها و دولت‌ها قوانینی را برای رمزارزها وضع کنند که باعث شود مردم در استفاده از آن دچار مشکل شوند. این موضوع امنیت استفاده از رمز ارز را پایین می‌آورد. 

ریسک‌ بعدی که امنیت رمز ارز را به خطر می‌اندازد بحث‌های برنامه‌نویسی در دنیای کریپتوکارنسی است. بسیاری از کارها در دنیای رمزارز با استفاده از سیستم‌های اتوماتیک و قراردادهای هوشمند انجام می‌شود و یک باگ یا نفوذ در این برنامه‌ها ممکن است امنیت دارایی افراد را به خطر بیندازد. در گذشته نیز بارها دیده‌ایم که یک پلتفرم دیفای هک شده و سرمایه مردم از بین رفته است؛ در آخر هم به دلیل غیرمتمرکز بودن این فضا، شما کاری نمی‌توانید انجام دهید و شکایت خود را پیش نهاد مرکزی خاصی ببرید! 

 

مزایا و معایب رمز ارز

رمزارز در ابتدا با هدف ایجاد انقلابی در زیرساخت اقتصادی دنیا معرفی شد؛ اما مانند هر جنبشی، رمزارز نیز دارای نقاط ضعفی است. با تمام توسعه‌ها و اتفاقاتی که در سال‌های بعد از 2008 افتاده و 9 هزار رمزارزی که بعد از بیت کوین ساخته‌ شده‌اند باز هم این تکنولوژی با آن هدف غایی غیرمتمرکز و امن بودن کامل فاصله دارد. در ادامه برخی از مزایا و معایب رمز ارز را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

 

مزایای رمز ارز چیست؟

رمزارزها جدید هستند و یک پارادایم جدید در پول غیرمتمرکز ایجاد کرده‌اند. با استفاده از رمزارزها نیاز به هیچ نهاد واسط و مرکزی‌؛ مانند بانک‌ها وجود نخواهد داشت. با استفاده از رمزارز دیگر نیازی به ایجاد اعتماد میان دو طرف یک تراکنش وجود ندارد و همه‌چیز به اعتماد جمعی شبکه بستگی دارد. با وجود این تکنولوژی امکان وقوع اتفاقاتی همچون بحران مالی بانکی در سال 2008 بسیار کم می‌شود؛ چون دیگر همه‌چیز به یک بانک یا موسسه مالی بستگی ندارد. 

رمزارزها کار انتقال ارزش و پول میان دو شخص را بسیار آسان کرده‌اند و همه چیز به سرعت انجام می‌شود. بسیاری از افرادی که در گذشته امکان انتقال پول به جاهایی خاص را نداشتند با استفاده از رمزارزها می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند. 

از رمزارزها در صنایع مختلف استفاده می‌شود که کمک زیادی به آن صنایع کرده است و در بخش کاربرد رمزارزها در موردشان صحبت کردیم. بحث سرمایه‌گذاری سودآور در دنیای کریپتوکارنسی نیز از دیگر نقاط قوت این تکنولوژی است. به دلیل تازه و نوآور بودن پرو‌ژه‌های رمزارزی، امکان کسب سود بسیار خوب از آن‌ها وجود دارد. رشد‌های چند صد درصدی باعث کسب ثروت بسیاری از افراد در سراسر دنیا شده است. از طرفی سرمایه‌گذاری و معامله تنها راه کسب درآمد از ارز دیجیتال نیست و کارهای بسیاری؛ مانند فعالیت در دیفای، استخراج ارز دیجیتال، ایردراپ، NFT ها و… وجود دارند که باعث کسب سود و درآمد می‌شوند.

 

معایب رمز ارز چیست؟

رمزارزها تبدیل به تکنولوژی مورد علاقه مجرمان شده است؛ هرچند طبق آمارهای رسمی تنها 2 درصد استفاده از رمزارزها در موارد مجرمانه است؛ اما باز هم استفاده از یک سیستم غیرقابل ردیابی برای کسانی که به دنبال خرید اقلام ممنوعه یا پولشویی هستند، بسیار مناسب است. به عنوان مثال در سال 2011 از بیت کوین برای خرید مواد مخدر در سیلک رود استفاده می‌شد تا اینکه در سال 2013 این وبسایت تعطیل و صاحب آن دستگیر شد. 

بحث بعدی غیرمتمرکز بودن است. رمزارز در ابتدا قرار بود غیرمتمرکز کامل باشد و تقسیم ثروت در بلاکچین بین تمام مردم اتفاق بیفتد؛ اما در عمل چنین اتفاقی به طور کامل نیفتاده است. یک بررسی در دانشگاه تکنولوژی ماساچوست می‌گوید که تنها 11 هزار سرمایه‌گذار، 45 درصد تمام بیت کوین‌ها را در اختیار دارند. ماینرها نیز با ثروت و قدرت خود امکان خودنمایی افراد مستقل را بسیار کم کرده‌اند. استخرهای استخراج و شرکت‌های بزرگ استخراج ارز دیجیتال باعث شده‌اند هرکس به راحتی نتواند به طور مستقل کار کند؛ البته به عنوان مثال در استخراج مونرو یا استخراج زی کش امکان ماین با دستگاه‌های بسیار گران ASIC وجود ندارد تا ایده غیرمتمرکز بودن بهتر اجرا شود.

با وجود اینکه رمزارز به خودی خود بسیار امن است؛ اما برخی از جنبه‌های فرعی آن مانند کیف پول‌ها امکان هک شدن را دارند و ممکن است امنیت و سرمایه افراد را به خطر بیندازند. 

 

کیف پول رمز ارز چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در نگه‌داری و استفاده از رمزارز وجود دارد، کیف پول رمزارز است. کیف پول رمزارزی درست مانند کیف پول دنیای واقعی عمل می‌کند و افراد سرمایه خود را در آن نگه‌ می‌دارند. کیف پول برنامه‌ای است که در تلفن همراه، کامپیوتر شخصی یا تحت وب کار می‌کند و وظیف نگه‌داری از رمزارزهای افراد را بر عهده دارد. کیف پول به نوعی واسطه‌ای میان بلاکچین و سیستم کاربر است.

رمزارز در واقع در داخل بلاک چین است و کیف پول تنها واسطی گرافیکی است که کار را برای کاربران راحت‌تر می‌کند. انتقال رمزارز یا دیگر کارها مانند فعالیت در دیفای یا خرید و فروش ارز دیجیتال نیز در برخی کیف پول‌ها امکان‌پذیر است. تامین امنیت کیف پول نیز بسیار مهم است؛ زیرا یکی از راه‌های دسترسی افراد خرابکار به سرمایه شما و دزدیدن آن‌ها از طریف کیف پول است و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله مربوط به امنیت کیف پول را در آکادمی رابکس مطالعه کنید. 

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد رمزارز و تفاوت آن با ارز دیجیتال صحبت کردیم. رمزارز در واقع زیرمجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال است که تنها وجه مشترکش با آن‌ها انتقالشان در بستر دیجیتال است. ویژگی‌های دیگر رمزارز رمزنگاری شدن، استفاده از بلاکچین، غیرمتمرکز بودن و… است که آن را ارز دیجیتال متمایز می‌کند. 

رمزارز مزایا و معایبی دارد که  در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم. به کاربردهای گسترده رمزارز در دنیای دیجیتال و دنیای واقعی نیز اشاره کردیم. اگر می‌خواهید بیشتر هم بدانید، می‌توانید مقاله ما در مورد ارز دیجیتال را مطالعه کنید. اتریوم و تتر دو تا از رمزارزهایی هستند که کاربردهای فراوانی دارند شما می‌توانید برای خرید اتریوم یا فروش تتر از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید. 

 

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

استخراج رمز ارز چیست؟

منظور از استخراج رمز ارز در بلاک چین‌های اثبات کار، ایجاد بلاک‌های جدید تراکنش‌ها با حل معادلات هر بلاک به وسیله دستکاه‌های محاسباتی است. این کار توسط ماینرهای شبکه انجام می‌شود و هر ماینری که زودتر معادله را حل کند از کوین‌های جدید ایجاد شده و کارمزد تراکنش‌ها پاداش به دست می‌آورد.

مزرعه رمز ارز چیست؟

مزرعه رمز ارز مجوعه‌ای شامل چندین دستگاه ماینر است که همگی باهم برای تامین امنیت شبکه‌های بلاک چینی و استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند. در بسیاری از کشورها از جمله ایران فعالیت در استخراج رمز ارز تنها برای مزرعه‌ها مجاز است و فعالیت منفرد در این شبکه‌ها غیرقانونی است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • ناشناس
    26 آبان 1401

    چقدر خوب و ساده مفهوم رو رسوندید. عالی بود🤝