آکادمی رابکس
آموزش بلاک چین
هش گراف

هش گراف (Hashgraph) چیست؟

  • پیشرفته
  • 2دقیقه
  • 26 مهر 1401
3
3

فهرست مطالب

  • هش گراف چیست؟
  • عملکرد هش گراف
  • الگوریتم اجماع در هش گراف 
  • چرا این تکنولوژی از بلاکچین سریع‌تر است؟
  • هدرا هش گراف

روش‌ها  و پروژه‌های مختلفی وجود دارند که ایده اولیه بلاکچین را بهبود ببخشند، هش گراف یکی از آن‌هاست. از ابتدای خلق بیت کوین و ابداع فناوری بلاکچین، بحث سرعت و مقیاس‌پذیری از مهم‌ترین مسائل موجود در این حوزه بود. برخی از پروژه‌ها سعی در این داشتند که با ساختار بلاکچین مشکل سرعت و مقیاس‌پذیری را حل کنند. لایه‌ دوم اتریوم  یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه است؛ اما برخی نیز ترجیح دادند به طور کلی سیستم جدیدی را خلق کنند. 

هش گراف یکی از این روش‌هاست. در مقاله دفتر کل توزیع شده  این فناوری را معرفی کردیم؛ اما در این مقاله به طور کامل در مورد ابعاد مختلف آن صحبت خواهیم کرد. در هش گراف مانند بلاکچین نیازی به این نیست که اکثریت شبکه بر روی یک اتفاق یا تراکنش به توافق برسند؛ بلکه با استفاده از مفاهیمی جدید؛ مانند Gossip و Event کار تایید تراکنش‌ها انجام می‌شود.

یکی از نقاط ضعف این نوع از دفتر کل توزیع شده متمرکزتر بودن آن نسبت به بلاکچین است؛ زیرا اعضای حاضر انتخابی هستند؛ اما با این حال ساختار کلی آن غیرمتمرکز است. هدرا هش گراف یکی از اولین پروژه‌های ارز دیجیتال است که از این فناوری برای خود استفاده می‌کند که به آن نیز اشاره کرده و در موردش بحث خواهیم کرد.

هش گراف چیست؟

هش گراف یکی از انواع دفتر کل توزیع شده است که توسط فردی به اسم لیمون برد اختراع شده و صاحب امتیاز آن نیز شرکت سوئر لدز است. در بخش نحوه عملکرد هش گراف خواهیم گفت که تصمیم‌گیری کار کردن با یک پروژه با خود سوئر لدز بوده و اعضا نیز توسط یک مدیر انتخاب می‌شوند که اندکی ذات غیرمتمرکز بودن را از بین می‌برد؛ اما مساله اجماع در تراکنش‌ها مهم‌تر است.

 از این روی این تکنولوژی نیز مانند بلاکچین، توزیع شده و غیرمتمرکز است؛ در هش گراف نیز از هش برای رمزنگاری کردن تراکنش‌ها استفاده می‌شود. برتری آن به برخی از رمزارزهایی که از بلاکچین استفاده می‌کنند، سرعت فوق‌العاده بالای آن است. بیت کوین در هر ثانیه 5 و اتریوم 15 تراکنش را تایید می‌کنند؛ اما با استفاده از هش گراف، امکان تایید بیش از 1000 تراکنش در هر ثانیه وجود دارد. 

عملکرد هش گراف

 مفاهیمی به نام‌های شایعه (gossip) و رویداد (Event) وجود دارند که کار تایید تراکنش‌ها و اجماع هش گراف با استفاده از آن‌ها انجام می‌شود. ما در اینجا دیگر چیزی به نام نود (Node) نداریم؛ بلکه اعضای مشخصی در بحث اجماع هش گراف فعالیت می‌کنند. این اعضا توسط مدیریت خود پروژه انتخاب می‌شوند و مانند دیگر شبکه‌های بلاکچینی نیاز به سیستم قدرتمند کامپیوتری یا رقابت برای اعتبارسنج شدن وجود ندارد. 

 هرکدام از اعضا یک رویداد (Event) تعریف می‌کنند. هر رویداد داخل خودش داده‌ها و اطلاعاتی دارد که می‌تواند شامل 0 یا تعداد بیشتری تراکنش نیز باشد. ما در اینجا از A,B,C,D برای صحبت در مورد این اعضا استفاده خواهیم کرد. 

عضو A در ابتدا یک رویداد تعریف کرده و به صورت تصادفی عضو C را انتخاب می‌کند تا اطلاعات این رویداد را با او به اشتراک بگذارد. به این کار شایعه کردن یا Gossip گفته می‌شود. حال C هم اطلاعات رویداد A را در اختیار دارد و هم داده‌های رویدادی که خودش ایجاد کرده است. این رویدادها می‌توانند شامل تراکنش‌های انجام شده در شبکه نیز باشند. 

 

عملکرد هش گراف

 

حال C به صورت تصادفی D را صدا می‌زند و اطلاعات رویداد A و خودش را به او می‌دهد.  وضعیت به همین شکل پیش می‌رود و تعداد زیادی از اعضا، در مورد رویدادهای یکدیگر اطلاعات کسب کرده‌اند. این انتقال اطلاعات از یک عضو به عضو دیگر در مراحل بالاتر به نام Gossip about Gossip شناخته می‌شود. 

تقریبا تمام اعضای شبکه رویدادهای یکدیگربعلاوه بروزرسانی آن رویدادها با رویدادهای اضافه شده را در اختیار دارند. به این ترتیب درست مانند  بلاکچین که امکان ایجاد کوچکترین تغییری در بلاک‌ها و تراکنش‌ها وجود ندارد؛ در هش گراف نیز کسی نمی‌تواند بدون نظر بقیه اعضا این کار را انجام دهد؛ زیرا همه رویدادها در اختیار آن‌ها قرار دارد. در هنگام انجام تمام این Gossip ها و Gossip About Gossip ها، سیستم به طور اتوماتیک تمام اطلاعات شبکه را بروزرسانی می‌کند. 

خب حال بیایید کمی در مورد مفاهیم داخل هش گراف صحبت کنیم تا این مطلب به طور کامل برایتان جا بیفتد. 

نقش Gossip در عملگرد هش گراف 

اطلاعات در مورد داده‌های یک رویداد Gossip نام دارد. ساختار این داده‌ها 4 بخش دارد:

  • زمان
  • تراکنش‌ها
  • 2 عدد هش 
  • امضای رمزنگاری شده

زمان مربوط به زمانی است که رویداد ایجاد شده و تراکنش‌ها نیز می‌تواند 0 عدد یا بیشتر باشند. 

2 عدد هش موجود در ساختار داده‌های این تکنولوژی مربوط به اعضای مادر یک رویداد است. عضو A رویدادش را با عضو B به اشتراک می‌گذارد و به این ترتیب هش‌های مربوط به A و B به عنوان اعضای مادر آن رویداد در داده‌ها قرار می‌گیرند. یک امضای رمزنگاری شده نیز با توجه به اطلاعات داخل رویداد تولید می‌شود تا امنیت شبکه با استفاده از کریپتوگرافی (رمزنگاری) تامین شود. 

الگوریتم اجماع در هش گراف 

تا به اینجای کار بخش زیادی از الگوریتم اجماع  را در بخش عملکرد هش گراف توضیح دادیم؛ اما برخی ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارند که باید در مورد آن‌ها صحبت شود. باید بدانیم که اجماع در این روش به چه شکل انجام می‌شود. 

در هش گراف یک الگوریتم رای‌دهی وجود دارد که در آن اعضای شبکه رویدادهای مختلف را با هم مقایسه کرده و در نهایت با استفاده از رای دادن به اجماع می‌رسند. گفتیم که هر رویداد یک برچسب زمانی دارد و بعد از اینکه به دیگر اعضا ارسال می‌شود. برچسب‌های زمانی جدید تولید می‌شود که مربوط به رویداد تازه ایجاد شده است. 

 

الگوریتم اجماع در هش گراف

 

حال یک برچسب زمانی میانگین از تمام رویدادها به دست می‌آید که به عنوان رای و تصمیم نهایی انتخاب می‌شود؛ به این شکل تراکنش تایید شده و بسیار عادلانه‌تر از بلاکچین رفتار می‌شود؛ زیرا این کل شبکه است که تصمیم می‌گیرد؛ نه فقط یک نود! در ضمن در هر شبکه غیرمتمرکزی امکان وجود خرابکاری و افرادی که قصد ایجاد مشکل دارند، وجود دارد. 

هش گراف از Byzantine fault tolerant در بالاترین سطحش برای رفع این مشکلات استفاده می‌کند. به این شکل حتی اگر افراد خرابکار بین اعضا باشند؛ اعضای درست کار به راحتی و بدون مشکل می‌توانند به کار خود ادامه دهند. 

چرا این تکنولوژی از بلاکچین سریع‌تر است؟

در هش گراف ساختاری وجود دارد که بررسی می‌کند کدام عضو چه چیزی را به دیگر اعضا گفته است و همچنین ترتیب این گفته‌ها به چه شکل است. اعضا دائما در حال تبادل اطلاعات هستند و داده‌های جدید را به شبکه اضافه می‌کنند. در بلاکچین، شبکه با استفاده از داده‌های تراکنش قبلی، تراکنش جدید را ایجاد می‌کند و یک شخص سوم نیاز است که اعتبارش را تایید کند. 

در هش گراف نیازی به این شخص سوم نیست و به همین دلیل بسیار سریع‌تر از بلاکچین تراکنش‌ها را به انجام می‌رساند. 

هدرا هش گراف

پروژه‌های رمزارزی که از بلاکچین به عنوان دفتر کل توزیع شده استفاده می‌کنند، بسیار زیاد است؛ اما هش گراف هنوز به آن اندازه پر کاربرد نشده است.  هدرا با ارز HBAR یکی از ارزهای دیجیتالی است که از این تکنولوژی برای تراکنش‌هایش استفاده می‌کند. جالب است بدانید هدرا برای استفاده از هش گراف باید از شرکت سوئرلدز اجازه می‌گرفته است و این شرکت 10 درصد کل درآمد هدرا را برای خود برمی‌دارد. 

هدرا  هنوز بسیار جوان است و اولین پروژه‌ای است که از هش گراف استفاده می‌کند.  این ارز دیجیتال برای شرکت‌ها و بخش صنعتی بسیار کاربردی است؛ اما مشکلی که دارد تعداد تراکنش‌هایش است! درست است که هش گراف توانایی انجام بیش از هزار تراکنش در ثانیه را دارد؛ اما اگر این تراکنش‌ها مربوط به قراردادهای هوشمند باشند؛ هدرا تنها می‌تواند 10 تراکنش را در هر ثانیه نهایی کند. 

با توجه به پیشرو بودن این ارز دیجیتال در استفاده از این نوع دفتر کل توزیع شده، می‌توان به آینده آن امیدوار بود! شما می‌توانید ارز HBAR را در صرافی ارز دیجیتال رابکس خریداری کنید. شما همچنین می‌توانید برای خرید بیت‌کوین یا مشاهده قیمت اتریوم نیز از صرافی رابکس استفاده کنید. 

 

 

برچسب های مرتبط

آموزش بلاک چین

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *