آکادمی رابکس
استخراج ارز دیجیتال
استخراج اتریوم کلاسیک

آموزش استخراج اتریوم کلاسیک | روش ماین ETC

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 10 آبان 1401

فهرست مطالب

  • اتریوم کلاسیک چیست؟
  • مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک
  • استخراج اتریوم کلاسیک
  • سخت افزار استخراج اتریوم کلاسیک
  • استخر استخراج اتریوم کلاسیک
  • نرم افزار استخراج اتریوم کلاسیک
  • آیا استخراج اتریوم کلاسیک سودآور است؟
  • فرآیند عملی استخراج اتریوم کلاسیک

با تغییر الگوریتم اجماع شبکه اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام، امکان استخراج اتریوم برای ماینرهای این شبکه از بین رفت. این مساله باعث رو آوردن بسیاری از ماینرها به پروژه‌های جایگزین استخراج اتریوم شد. اتریوم کلاسیک به عنوان یک هاردفورک از شبکه اتریوم شبیه‌ترین بلاک چین به اتریوم است و کاربران می‌توانند به راحتی با استفاده از سخت‌افزارهای اتریوم به استخراج اتریوم کلاسیک ETC بپردازند. در این مقاله تاریخچه مختصری از اتریوم کلاسیک را به همراه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای استخراج آن معرفی می‌کنیم و سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اتریوم کلاسیک چیست؟

بلاک چین اتریوم در سال 2014 به عنوان پلتفرم ایجاد قرارداد هوشمند به دنیا معرفی شد و توانست توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. یا ایجاد اتریوم، ایده‌های نوین در بلاک چین شکل گرفت و بسیاری از توسعه‌دهنده‌‌ها به ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود بر روی این پلتفرم پرداختند. یکی از ایده‌های اصلی در آن سال‌ها ایجاد «سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز» (Decentralized Autonomous Organization | DAO) یا «دائو» بود.

در سال 2016 پروژه‌ای با عنوان دائو در بستر اتریوم شکل گرفت که هدف آن جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران مختلف و استفاده از آن برای پروژه‌های فعال رمز ارز بود تا از این طریق امکان کسب درآمد از ارز دیجیتال برای همه به وجود آید. این پروژه به صورت مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم اجرا شد و توانست 12/7 میلیون اتر جمع‌آوری کند و به یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های عمومی تاریخ تبدیل شود. در این پروژه هر سرمایه‌گذار با خرید اتریوم و پرداخت آن به دائو توکن‌های آن را دریافت می‌کرد و از توکن‌های در دسترس برای مشارکت در رای‌گیری استفاده می‌کرد.

در پروژه دائو هر پروژه غیرمتمرکزی که می‌توانست بیش از 20 درصد کل رای سرمایه‌گذارن را جذب کند مشمول دریافت بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها می‌شد. یک مشکل اساسی در یکی از توابع قرارداد هوشمند دائو باعث شد تا هکرها بتوانند بیش از 11/5 میلیون کوین اتریوم را از قرارداد هوشمند مربوط به دائو خارج کنند. نکته مثبت قضیه این بود که در قرارداد هوشمند دائو زمان لازم برای خارج کردن کوین‌ها 28 روز تعیین شده بود و هکر با وجود هک دائو، قادر به خارج کردن آن‌ها از شبکه نبود.

مشکل دائو اگرچه از خود بلاک چین اتریوم نبود اما بر روی آن تاثیر منفی گذاشت و ریزش قیمت کوین اتر این مساله را به خوبی نشان می‌دهد. وجود این 28 روز باعث شد تا کامیونیتی بتواند در مورد نحوه حل این مشکل به جمع‌بندی برسد. گروهی از افراد هاردفورک شبکه را پیشنهاد دادند تا به این طریق از سرقت رمز ارزها جلوگیری کنند و در مقابل گروه دیگر بر عدم دستکاری بلاک چین تاکید داشتند. خروجی رای‌گیری انجام شده در بلاک چین، هاردفورک شبکه بود. در نتیجه این تصمیم اتریوم از شبکه اصلی هاردفورک شد و شبکه اصلی با عنوان اتریوم کلاسیک به کار خود ادامه داد.

 

تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست

 

مقایسه اتریوم و اتریوم کلاسیک

«اتریوم کلاسیک» (Ethereum Classic) شبکه اصلی بلاک چین اتریوم است که در جریان هاردفورک دائو ایجاد شد. این بلاک چین یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که از اثبات کار به عنوان الگوریتم اجماع خود استفاده می‌کند. کوین این شبکه با نماد «ETC» در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال بین‌المللی لیست شده و قابل معامله است. در صرافی ارز دیجیتال رابکس نیز امکان خرید اتریوم کلاسیک برای کاربران ایرانی با استفاده از ریال وجود دارد.

اتریوم همانند اتریوم کلاسیک پلتفرم قرارداد هوشمند است که محبوبیت زیادی در بازار کریپتوکارنسی دارد. کامیونیتی شبکه اتریوم به نسبت اتریوم کلاسیک بسیار فعال‌تر است و ویتالیک بوترین خالق اتریوم نیز فعالیت خود را در شبکه اصلی اتریوم دنبال می‌کند. اتریوم دومین ارز دیجیتال از منظر ارزش بازار است و قیمت اتریوم بیش از 50 برابر اتریوم کلاسیک است. در ماه‌های گذشته اتریوم الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر داد این در حالی است که اتریوم کلاسیک همچنان بر حفظ الگوریتم اجماع خود تاکید دارد.

تغییر در الگوریتم اجماع شبکه اتریوم منجر به کاهش مصرف انرژی، افزایش مقیاس‌پذیری شبکه و کنترل میزان عرضه و تقاضای کوین اتریوم می‌شود. در حال حاضر نودهای اتریوم همانند نودهای بلاک چین ترون که با خرید ترون و قفل کردن آن‌ها امنیت بلاک چن را تامین می‌کنند، باید با خرید اتریوم و استیک آن‌ها فعالیت خود در شبکه را ادامه دهند.  با این حال، این تغییر برای اتریوم کلاسیک نیز مفید است زیرا بسیاری از ماینرهای اتریوم که دیگر امکان فعالیت درشبکه اتریوم ندارند می‌توانند با دستگاه‌های خود به استخراج اتریوم کلاسیک بپردازند. این مساله از نظر امنیتی برای شبکه بسیار مفید است و توجه سرمایه‌گذاران را نیز به این شبکه جلب می‌کند.

استخراج اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک یک بلاک چین اثبات کار است و همانند سایر بلاک چین‌های PoW از فرآیند استخراج ارز دیجیتال برای ایجاد رمز ارزهای جدید و هماهنگی بین نودها استفاده می‌کند. با تغییر الگوریتم اجماع شبکه اتریوم، رمز ارز اتریوم کلاسیک به بزرگترین پلتفرم قرارداد هوشمند با الگوریتم اثبات کار تبدیل شده است و بسیاری از ماینرهای اتریوم را به خود جذب کرده است. الگوریتم هشینگ استفاده شده برای استخراج اتریوم کلاسیک «Etchash» بسیار شبیه به الگوریتم هشینگ شبکه اتریوم «ETHash» است و به همین دلیل امکان استفاده از دستگاه‌های ماینر اتریوم برای استخراج اتریوم کلاسیک نیز فراهم است.

ماینرهای اتریوم می‌توانند به سادگی و با استفاده از یک استخر استخراج که از ماین ETC پشتیبانی می‌کند، دستگاه‌های ماینر خود را به استخراج اتریوم کلاسیک تخصیص دهند. اتریوم کلاسیک تعهدی طولانی مدت به اثبات کار دارد و برنامه‌ای برای تغییر آن ندارد. کامیونیتی این رمز ارز از اثبات کار به عنوان الگوریتمی که آزموده شده و پایه‌ای محکم برای ساخت برنامه‌های خودکار است نام می‌برند که در مقابل الگوریتم‌های مشابه مثل اثبات سهام امن‌تر و غیرمتمرکزتر است.

 

استخراج و ماین ETC

 

سخت افزار استخراج اتریوم کلاسیک

استخراج اتریوم کلاسیک بسیار شبیه به استخراج اتریوم است و از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای یکسانی برای استخراج هر دو کریپتوکارنسی استفاده می‌شود. با حذف فرآیند ماینینگ از شبکه اتریوم، ماینرها می‌توانند به راحتی در استخرهای استخراج اتریوم کلاسیک فعالیت کنند. الگوریتم مورد استفاده در بلاک چین اتریوم کلاسیک «ETCHash» است. این الگوریتم مشابه الگوریتم «ETHash» است و تنها چند به‌روز رسانی بر روی آن انجام شده است تا الگوریتم، ماینر پسند باشد.

الگوریتم اتریوم کلاسیک در سال 2020 و در طی به‌روزرسانی «Thanos» از «ETHash» به «ETCHash» تغییر کرد. در این سال DAG مربوط به الگوریتم ماینینگ اتریوم از 4 گیگابایت فراتر رفت و این به معنی این بود که کاربرانی که کارت گرافیک آن‌ها کمتر از 4 گیگابایت بود قادر به استخراج اتریوم نبودند. این مساله باعث شد که اتریوم کلاسیک الگوریتم خود را تغییر دهد تا همچنان امکان استخراج اتریوم کلاسیک با کارت گرافیک تا سال 2025 برای کاربران فراهم باشد. استخراج اتریوم با کارت گرافیک و ای‌سیک قابل انجام است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

استخراج اتریوم کلاسیک با کارت گرافیک

به صورت عمومی بهترین کارت گرافیک برای استخراج اتریوم کلاسیک کارت گرافیک‌های کم مصرف با حداقل 4 گیگابایت حافظه است. قبل از خرید کارت گرافیک باید در مورد استفاده از آن برای استخراج اتریوم کلاسیک تحقیق کنید تا کارت مورد نظر برای الگوریتم «ETCHash» مناسب باشد. کارت گرافیک‌های تولید شده در شرکت «NVIDIA» سازگاری بیشتری با این الگوریتم دارند اما امکان استفاده از برخی از کارت گرافیک‌های «AMD» نیز برای ماین ETC وجود دارد. فهرست زیر بهترین کارت‌های گرافیک برای استخراج اتریوم کلاسیک را نشان می‌دهد.

  • NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
  • NVIDIA GeForce RTX 3090
  • NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
  • NVIDIA GeForce RTX 3080 12GB
  • AMD Radeon VII
  • AMD Radeon RX 6900 XT

این کارت‌های گرافیک هر کدام هش ریت خاص خود را دارند و با توجه به میزان مصرف برق، سودآوری متفاوتی برای کاربران ایجاد می‌کنند. از طرفی سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک علاوه بر ویژگی‌های سخت افزار به سایر متغیرها مثل قیمت اتریوم کلاسیک و سختی شبکه بستگی دارد. بنابراین پس از انتخاب کارت گرافیک مناسب، می‌توانید سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک را نیز محاسبه کنید و پیش از خرید تجهیزات از سودآوری آن مطمئن شوید.

 

استخراج اتریوم کلاسیک با کارت گرافیک

 

استخراج اتریوم کلاسیک با ای سیک

«ای سیک» (ASIC) اصلی‌ترین سخت‌افزار استخراج ارز دیجیتال است که هر کدام از آن‌ها برای استخراج الگوریتم‌های خاص ساخته شده‌اند و کاربرد دیگری ندارند. الگوریتم‌های استفاده شده در اتریوم و اتریوم کلاسیک به دلیل اینکه به میزان حافظه گرافیکی بالایی نیاز دارند در برابر استفاده از ای سیک‌ها مقاوم هستند. به هر حال به دلیل سودآوری بالای استخراج اتریوم، ای سیک‌های قابل استفاده برای استخراج اتریوم کلاسیک و اتریوم نیز ایجاد شدند.

در حال حاضر تعدادی ای سیک برای استفاده ماینرها در فرآیند استخراج ETC وجود دارد. بسیاری از ای سیک‌های استفاده شده برای استخراج اتریوم نیز برای ماین ETC قابل استفاده هستند. در ادامه فهرستی از بهترین ماینرهای ای سیک برای استخراج اتریوم کلاسیک آورده شده است.

  • iPollo V1
  • Bitmain Antminer E9
  • Jasminer X4-Q
  • iPollo V1 Classic
  • Jasminer X4-1U
  • Innosilicon A10 Pro 500Mh

دستگاه‌های معرفی شده پیش از این برای اتریوم نیز قابل استفاده بودند. بنابراین، ماینرهایی که این تجهیزات را دارند به راحتی می‌توانند با وصل شدن به یک استخر استخراج اتریوم کلاسیک کار ماین ETC را با سخت‌افزارهای قبلی خود دنبال کنند.

استخر استخراج اتریوم کلاسیک

استخر استخارج ارز دیجیتال مجموعه‌ای از ماینرهای ارز دیجیتال است که منابع محاسباتی خود را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند تا احتمال ایجاد بلاک در بلاک چین را برای خود بالا ببرند. این موضوع باعث می‌شود که کسب درآمد از استخراج ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران قابل پیش‌بینی باشد و بدین ترتیب امکان فعالیت سرمایه‌گذارن خرد نیز فراهم شود. در استخحراج اتریوم کلاسیک نیز استفاده از استخر استخراج می‌تواند گزینه بهتری نسبت به استخراج انفرادی باشد.

در حال حاضر بیش از 50 استخر استخراج اتریوم کلاسیک فعال هستند که بیشتر توان محاسباتی در چند استخر بزرگ جمع شده است. در ادامه فهرستی از بزرگترین استخرهای استخراج اتریوم کلاسیک آورده شده است.

درصد کارمزد هر کدام از این استخرها با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر این ممکن است برخی از این استخرها امکان استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را نیز در اختیار کاربران قرار دهند. بنابراین، قبل از فعالیت در هر کدام از استخرها بهتر است در مورد آن مطالعه کنید و بهترین استخر استخراج اتریوم کلاسیک را با توجه به خواسته‌های خود انتخاب کنید.

 

استخر استخراج اتریوم کلاسیک

 

نرم افزار استخراج اتریوم کلاسیک

نرم افزار استخراج ارز دیجیتال ابزاری برای اتصال به بلاک چین و فعالیت در آن به عنوان ماینر است. با استفاده از نرم افزار استخراج، توان محاسباتی کاربران برای فعالیت در فرآیند استخراج ارز دیجیتال به بلاک چین متصل می‌شود و در صورت برنده شدن در رقابت ماینینگ پاداش شبکه به ماینر برنده پرداخت می‌شود. امروزه بسیاری از نرم‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال به صورت مستقیم امکان اتصال به استخرهای استخراج را نیز فراهم می‌کنند و به این ترتیب امکان اتصال یکجا به شبکه و استخر برای ماینرها فراهم می‌شود.

تعداد زیادی نرم افزار استخراج اتریوم کلاسیک وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در سیستم عامل‌های مختلف و برای استخرهای متفاوت فعال هستند. بنابراین قبل از انتخاب نرم افزار استخراج اتریوم کلاسیک بهتر است ابتدا استخر استخراج و سیستم عامل خود را مشخص کنید. برای انجام این کار می‌توانید به وبسایت استخر استخراج مورد نظر خود مراجعه و نرم‌افزارهای معرفی شده را دانلود کنید. نرم‌افزارهای زیر اصلی‌ترین نرم‌افزارها برای استخراج اتریوم کلاسیک هستند.

آیا استخراج اتریوم کلاسیک سودآور است؟

متغیرهای زیادی در سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال موثر است. این مساله برای استخراج اتریوم کلاسیک نیز صادق است و به همین دلیل نمی‌توان به طور مطلق در مورد سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک صحبت کرد. از جمله عواملی که بر روی میزان سودآوری استخراج اتریوم کلاسیک موثر است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قیمت ارز ETC
  • هش ریت دستگاه ماینر مورد استفاده
  • میزان پاداش استخراج هر بلاک
  • سختی شبکه اتریوم کلاسیک
  • هزینه برق مصرفی
  • هزینه اولیه خرید دستگاه و ابزارهای استخراج
  • کارمزد استخر استخراج اتریوم کلاسیک

سایت‌های زیادی وجود دارند که در آن‌ها کاربران می‌توانند با قرار دادن این اطلاعات در ماشین حساب موجود، میزان سودآوری لحظه‌ای استخراج اتریوم کلاسیک را به دست آورند. «Whattomine» یکی از اصلی‌ترین سایت‌ها برای این کار است که بررسی سودآوری بسیاری از ارزهای دیجیتال با آن قابل انجام است. در حال حاضر استخراج اتریوم کلاسیک با ماینر iPollo V1 و هزینه برق 10 سنت برای هر کیلووات، برابر با 9 دلار در روز است.

فرآیند عملی استخراج اتریوم کلاسیک

در بخش‌های قبلی ابزارهای مورد نیاز برای استخراج اتریوم کلاسیک آموزش داده شد. در این بخش می‌خواهیم یک فرآیند عملیاتی برای استخراج اتریوم کلاسیک تعیین کنیم تا با اجرای مرحله به مرحله آن بتوانید کار ماین ETC را آغاز کنید.

  •  در ابتدای کار شما باید تعیین کنید چه میزان سرمایه می‌خواهید وارد این کار کنید. بالطبع اگر به دنبال استخراج در سطح وسیع هستید باید به دنبال گرفتم مجوز برای ایجا مزرعه استخراج ارز دیجیتال باشید. در غیر اینصورت، مشخص شدن میزان سرمایه در انتخاب دستگاه استخراج موثر خواهد بود.
  • پس از تعیین میزان سرمایه می‌توانید با مراجعه %D

برچسب های مرتبط

استخراج ارز دیجیتال

امتیاز دهید