آکادمی رابکس
بلاک چین دیفای
رادیکس

فناوری رادیکس(RADIX) چیست؟ (رقیب قدرتمند بلاک چین)

  • پیشرفته
  • 2دقیقه
  • 01 آبان 1401
5
5

فهرست مطالب

  • فناوری رادیکس چیست؟ 
  • ویژگی‌ها و مزایای فناوری رادیکس
  • عملکرد رادیکس 
  • جمع بندی

در سال 2013 یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین، به فکر تولید یک فناوری جدید به اسم رادیکس افتاد. فناوری رادیکس چیست؟ در این مقاله سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم. دن هیوز در سال 2012 با مطالعه عمیق بر روی ساختار بلاکچین و بیت کوین متوجه شد این تکنولوژی قابلیت مقیاس پذیر شدن ندارد. یعنی اگر تعداد زیادی از افراد بخواهند از آن استفاده کنند، شبکه کند و نا کارآمد خواهد شد.

او یک فناوری جدید را توسعه داد که هم برای کاربران و هم برای توسعه دهندگان گزینه‌ای فوق‌العاده مناسب برای جایگزینی بلاکچین باشد. اجماع در رادیکس به گونه‌ای است که این پروژه را شدیدا مقایس‌پذیر می‌کند. هسته اصلی رادیکس در سال 2013 توسط همین آقای دن هیوز به دنبال رفع مشکلات بلاکچین ایجاد شد. در آن زمان به آن پروژه E-Money گفته می‌شد و بعدها به رادیکس تغییر پیدا کرد. 

در این مقاله به طور کامل این تکنولوژی را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

فناوری رادیکس چیست؟ 

رادیکس نوعی از دفتر کل توزیع شده (DLT) است که بلاکچین هم زیر مجموعه DLT محسوب می‌شود. در واقع فناوری رادیکس به نوعی رقیب بلاکچین است. 

بحث اصلی در دنیای ارز دیجیتال اجماع برای تایید تراکنش‌هاست. اکثر پروژه‌هایی که از بلاکچین استفاده می‌کنند، از الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work | POW) یا اثبات سهام (Proof Of Stake | POS) استفاده می‌کنند. در روش اثبات کار به سیستم سخت‌افزاری و انرژی بسیار زیادی نیاز است که انرژی فوق‌العاده زیادی می‌برد و تایید تراکنش‌ها و بلاک‌ها نیز در آن مدت زمان زیادی برده و مقیاس‌پذیری شبیه شوخی به نظر می‌رسد.

برای حل این مشکل بسیاری به سراغ اثبات سهام رفتند که آن هم مشکلات خودش را داشت. با استفاده از اثبات سهام بحث سرعت و مقیاس پذیری به جاهای خوبی رسید؛ اما از آن طرف شبکه مقدار زیادی متمرکز شد و ذات غیرمتمرکز بودن و امنیت بلاکچین زیر سوال برده شد. 

رادیکس راه حل بهتری نسبت به این موارد است. با استفاده از رادیکس دیگر نیازی به صرف انرژی و سیستم سخت‌افزاری قوی برای تایید تراکنش‌ها نیست و از طرفی به نسبت POS یا اثبات سهام، شبکه غیرمتمرکزتر است.  مقیاس پذیری در رادیکس نیز به شیوه خطی است؛ یعنی هرچه تعداد اعضای آن بیشتر شود، کارآمدی و سرعت آن نیز بیشتر شده و مقیاس پذیری آن افزایش پیدا می‌کند. حال آن که در بلاکچین به این گونه نیست و با بالا رفتن تعداد کاربران، سرعت انجام تراکنش‌ها پایین می‌آید. 

ویژگی‌ها و مزایای فناوری رادیکس

خوب اکنون که یک آشنایی اولیه با این نوع دفتر کل توزیع شده پیدا کردید، کمی در مورد ویژگی‌ها و مزایای آن نسبت به دیگر فناوری‌ها صحبت خواهیم کرد. تیم سازنده فناوری رادیکس قبل از اینکه دیفای (Decentralized Finance | DEFI) با این نام شناخته شود، به طور خاص بر روی این بخش از دنیای ارز دیجیتال تمرکز داشتند. 

 

ویژگی‌ها و مزایای فناوری رادیکس

 

فناوری رادیکس تمرکز بسیار زیادی بر روی دیفای داشته و برای توسعه یک نرم‌افزار غیرمتمرکز مالی ساخته شده است. پروژه‌های زیادی مانند اتریوم، اوالانچ، پولکادات و… اکوسیستم مناسبی را برای توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز ایجاد کرده‌اند؛ اما رادیکس یک فناوری جدید است که تا کنون رضایت کاربران و توسعه‌دهندگان را به همراه داشته است. 

درست مانند اتریوم، رادیکس نیز از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. اتریوم برای توسعه اپ‌های غیرمتمرکز ETHEREUM VIRTUAL MACHINE یا به اختصار EVM را در اختیار توسعه‌دهندگان گذاشته است.

 رادیکس نیز به طور مشابه رادیکس انجین (Radix Engine) را ساخته است. برای توسعه نرم‌افزارها در این انجین، توسعه دهندگان می‌توانند از Radix Component استفاده کنند که به نوعی شبیه به لگوی اسباب بازی است و شامل بخش‌هایی از کد است که به درد توسعه دهندگان می‌خورد. توسعه دهندگان این کامپوننت‌ها را در کنار هم قرار می‌دهند تا نرم‌افزار مورد نظرشان را بسازند. در این مورد در بخش عملکرد رادیکس و چگونگی توسعه آن به طور دقیق‌ و فنی‌تر صحبت خواهیم کرد. 

رادیکس برای اجمع از الگوریتم Cerberus استفاده می‌کند که یک روش بهبود یافته و نزدیک شاردینگ است. در مورد شاردینگ و الگوریتم اجماع رادیکس هم در بخش‌های بعدی به طور دقیق‌تر صحبت می‌کنیم. در این بخش تنها ویژگی‌های رادیکس مد نظر است.  توکن شبکه، XRD نام دارد و جالب است بدانید که این توکن اکنون با استاندارد ERC-20 اتریوم تولید شده؛ اما سازندگان قصد دارند به زودی به شبکه اصلی نقل مکان کرده و توکن XRD نیز بر روی شبکه اصلی این فناوری راه‌اندازی خواهد شد. 

توسعه این فناوری به نوعی از سال 2013 آغاز شده و جالب است بدانید هنوز هم در مراحل تقریبا آزمایشی قرار دارد و در حال توسعه و بهبود است. دن هیوز در سال 2013 شروع به جمع‌آوری سرمایه برای این پروژه کرد و تا سال 2017 و به مدت 4 سال توانست 3000 بیت کوین را برای توسعه رادیکس جذب کند. 

از مزایای رادیکس می‌توان به همان قضیه غیرمتمرکزتر بودن نسبت به POS ها و کم هزینه‌تر بودن نسبت به POW ها اشاره کرد. در واقع گویی بهترین‌ ویژگی‌های هردو الگوریتم اجماع در فناوری رادیکس جمع‌ شده است.  از طرفی کار با رادیکس به دلیل وجود کامپوننت‌ها برای توسعه‌دهندگان بسیار راحت‌تر است. باید دید با کامل شدن این فناوری و استفاده گسترده از آن، چه نتایجی در انتظارش است. 

حال باید بررسی کنیم و ببینیم که فناوری رادیکس به چه شکل کار می‌کند.

عملکرد رادیکس 

برای بررسی اینکه یک فناوری در دنیای ارز دیجیتال به چه شکل کار می‌کند، نیاز داریم در مورد دو چیز بدانیم، الگوریتم اجماع و نحوه توسعه. 

الگوریتم اجماع در رادیکس 

الگوریتم اجماع هسته و قلب هر پروژه غیرمتمرکزی است؛ زیرا غیرمتمرکز بودن، امنیت، سرعت و تایید تراکنش‌ها در این پروژه‌های غیرمتمرکز با استفاده از الگوریتم اجماع انجام می‌شود. همانطور که گفتیم رادیکس از الگوریتم اجماعی به نام Cerberus استفاده می‌کند که شبیه به شاردینگ کار می‌کند. 

شاردینگ در لغت به معنای تکه تکه کردن و شارد به معنای تکه است. با استفاده از شاردینگ دیگر نیازی به اینکه کل یک مجموعه مورد بررسی یک نود قرار بگیرد وجود ندارد؛ بلکه کل آن مجموعه که در اینجا تراکنش‌هاست، به تکه‌های کوچکتر با نشان‌های مشخص تقسیم و هر بخش به نودهای مختلف واگذار می‌شود.

برای درک بهتر فرض کنید می‌خواهیم غیبت یک دانش آموز در یک کلاس را به صورت غیرمتمرکز تایید کنیم و فقط به حرف یک نهاد مرکزی که معلم کلاس است، توجه نکنیم. تعدادی مامور به کلاس میفرستیم و اگر 51 درصد این مامورها؛ یعنی اکثریت آن‌ها این غیبت را تایید کنند، عدم حضور آن دانش‌آموز را تایید می‌کنیم.

کار بلاکچین به صورت عادی به همین شکل است و تا تمام آن مامورها تمام مدارک و دانش آموزان حاضر را بررسی کنند، مدت زمان زیادی طول می‌کشد. حال همین کار را برای 100 کلاس انجام دهیم؛ متوجه می‌شوید که مقیاس‌پذیری چقدردر عملکرد عادی بلاکچین ضعیف است. 

حال می‌آییم و از شاردینگ استفاده می‌کنیم؛ یعنی اطلاعات که همان دانش آموزان هستند را تکه تکه می‌کنیم. تعداد ماموران را به تقسیم بر 5 می‌کنیم و هرکدام از دسته مامور‌ها را برای بررسی تعداد مشخصی از دانش‌اموزان انتخاب می‌کنیم. اینگونه دیگر نیازی نیست که هر مامور تمام دانش اموزان را مورد بررسی قرار دهد؛ بلکه هر دسته مامور فقط بخش مخصوص به خود را بررسی می‌کند و فقط داده‌های هم را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. 

 

عملکرد رادیکس

 

در بلاکچین مامورها همان نودها هستند و دانش آموزان نیز بلاکچین و دانش آموز غایب همان تراکنشی است که قصد تایید آن را داریم.  الگوریتم اجماع رادیکس یا همان Cerberus بسیار شبیه به شاردینگ است با این تفاوت که هر گروه مسئولیت تایید یک بخش‌هایی از یک تراکنش را دارند. هر گروه رهبرانی نیز دارند که مسئولیت اعلام تایید ان بخش از تراکنش است.

در نهایت تمام این داده‌ها طی فرآیند Braid با هم ترکیب شده و به شبکه اضافه می‌شود. بیه این ترتیب است که هرچه تعداد تراکنش‌ها بالاتر هم برود، فرقی ندارد؛ زیرا چندین گروه نود بخش‌های مختلف آن را مورد بررسی می‌دهند. 

بخث بعدی در مورد عملکرد رادیکس، نحوه توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز در آن است. 

نحوه توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز در رادیکس

رادیکس تمرکزش را بر روی دیفای گذاشته است و اعتقاد دارد مسیری که دیفای تا کنون طی کرده است، مناسب نبوده و فقط باعث حمله هکرها و از دست رفتن سرمایه‌ها شده است. رادیکس قصد دارد فضا و اکوسیستمی را برای توسعه دهندگان تامین کند که انها بتوانند به راحتی نرم‌افزارهای مورد نیاز خودشان را بسازند. 

برای ساخت یک اپ غیرمتمرکز در اتریوم شما نیاز دارید که حتما به زبان برنامه‌نویسی این ارز دیجیتال؛ یعنی سالیدیتی تسلط داشته باشد؛ اما با رادیکس نیازی به این کار نیست. در اینجا عناصری به اسم Radix Components وجود دارند که شامل یک بسته کد هستند که مخصوص انجام کارهای مختلف است؛ یعنی یک نفر می‌تواند کامپوننت مخصوص یک عمل در نرم‌افزار را برای ساخت dapp خود استفاده کند. 

در ضمن رادیکس این امکان را به همه توسعه‌دهندگان می‌دهد که کامپوننت‌های جدید تولید کنند وبه پیشرفت آن کمک کنند. در واقع رادیکس توسعه دهندگان را به این کار تشویق هم می‌کند و از آن 3000 بیت کوینی که در مرحله جذب سرمایه جمع شده، بخشی را به پرداخت پاداش این افراد اختصاص داده است. 

 

نحوه توسعه نرم‌افزارهای غیرمتمرکز در رادیکس

جمع بندی

رادیکس نسل جدید دفتر کل توزیع شده و یکی از رقبای اصلی بلاکچین است. با وجود آن که این فناوری هنوز در مرحله تولید و توسعه قرار دارد، توانسته است توجه بسیاری از توسعه‌ دهندگان و کاربران را به خود جلب کند. آن‌ها اذعان داشته‌اند که تست نت این پروژه بسیار عالی کار می‌کند و می‌تواند جایگزین خوبی برای بلاکچین به خصوص در صنعت دیفای شود. 

این فناوری به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع Cerberus سرعت بسیار بیشتری را نسبت به پروژه‌های بلاکچینی با الگوریتم POW ارائه می‌دهد و از آن طرف امنیتش نیز بسیار بیشتر از پروژه‌های POS است. به دلیل استفاده از Radix Components کار برای برنامه‌نویسان بسیار ساده شده است و آن‌ها می‌توانند به راحتی ایده‌های خود برای نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را پیاده‌سازی کنند.

رادیکس هنوز هم راه زیادی تا مقبولیت گسترده و عملی شدن ایده‌هایش در راه دارد؛ اما اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این فناوری می‌تواند تمام صنعت دیفای را تحت تاثیر خود قرار دهد.اگر تمایل دارید صرافی ارز دیجیتال رابکس توکن این فناوری یعنی XRD را به لیست ارزهای دیجیتال خود اضافه کند؛ حتما با ما در ارتباط باشید. در ضمن می‌توانید برای خرید بیت کوین یا مشاهده قیمت تتر نیز به وبسایت صرافی رابکس سر بزنید. 

 

برچسب های مرتبط

بلاک چین دیفای

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • رضا
    24 خرداد 1402

    با سلام و عرض ادب ، خیلی ممنونم واسه زحمتی که کشیدین بنده خیلی وقته روی این شبکه سرمایه گذاری کردم و اطلاعات خودم را در زیر قرار می دهم شاید بدرد یه نفر بخوره!
    ۱.توکن اصلی این شبکه xrd# است و از خرید توکن exrd# که در شبکه اتریوم است و کارمزد انتقالا خیلی بالاست خودداری کنید.
    ۲. این توکن در صرافی های خارجی کوکوین ، کوینکس ، mexc , bingx و … لیست شده است و خیلی راحت میتونید از اینجا بخرید و احضار هویت لازم ندارد .
    ۳. بعضی از صرافی های ایرانی هم توکن xrd# را لیست کرده اند که جدید ترین آن آبان تتر هست البته صرافی رمزینکس هم فک کنم داره و …
    ۴. کیف پول اصلی این توکن فعلا نسخه کامپیوتر داره و خیلی راحت میتونید روی اون ارز رو استک کنید.
    ۵. کیف پول اصلی گوشی اون قراره دو ماه دیگه بیاد البته چند تا کیف پول گوشی هم که زیر مجموعه ی پروژه های رادیکس است و خود من هم از اون استفاده کردم مثل radix stream که قابل اعتماد هست و میشه توکن را استک کنید .
    ۶.پروژه رادیکس از یک توکن خیلی بالاتر هست و در واقع رادیکس یک شبکه کامل هست که توکن اصلی اون xrd# است و اکوسیستم رادیکس هم استیبل کوین و Nft و صرافی غیرمتمرکز و … وجود داره (بیشتر از ۲۰۰ تایی) و روز به روز این مجموعه بیشتر میشه .
    ۷. نکته مهم اینه که شبکه اصلی رادیکس به اسم بابیلون دقیقا ۵۰ روز دیگر لانچ و قرار خواهد گرفت که بسیار پیشرفته تر از شبکه موجود المپیا هست و احتمال زیاد قیمتش رو منفجر میکنه ( نظر شخصی است چون یک ماه پیش که خبر اومدن شبکه بابیلون اومد قیمت رادیکس دیقا ۴ برابر شد و همه را شوکه کرد اما الان اصلاح کرده و ۶ سنت قیمت فوق العاده ایی هست واسه خرید )
    ۷. دو سال قبل که شبکه المپیا در رادیکس لانچ شد باعث شد قیمت تاریخی ۶۵ سنت را بزنه و نزدیک به ۵۰ روز دیگر شبکه بابیلون که اصلی هست چطور قیمت رو تکون میده ؟
    ۸. خود من حدود ۳۰۰ میلیون روی این رادیکس سرمایه گذاری کردم و انقد نگهداری میکنم تا بلاخره در قیمت بالا بفروشم و سود خوبی بکنم ( پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست)
    ۹. هر کسی خواست بخره میتونه پله ایی بخره تا خیالش راحت تر باشه مثلا اگه ۱۰ میلیون خواستی بخری اول ۳ تومن بخر و اگه رفت پایین تر ۳ تومن دیگه و به همین ترتیب توکن بیشتری میتونی بخری تا وقتی رفت بالا بیشتر سود کنی .
    ۱۰ . راستی رتبه رادیکس در کوین مارکت کپ ۲۱۱ که عمدا غلط قرار داده و بارها خود سازندگان رادیکس گفتن و از مارکت کپ معلومه که باید رتبه اش نزدیک ۵۰ باشه حتی در سایت های دیگه مثل کوین گکو یا صرافی ها رتبه ۵۰ اینا زده پس گول رتبه کوین مارکت کپ را نخورید .
    امیدوارم حرف هام بدرد بخور بوده باشه خداحافظ

    • یوسفی
      17 فروردین 1403

      ارز آینده خوبی داره قطعا به نوعی رقیب اتریوم هست .
      اگر قرار باشه مثل اتریوم چند برنامه رو شبکه xrd پیاده بشه این ثیمت ها رویایی بیش نیست و قیمت به شدت صعودی میشه البته به شرط موفقیت پروژه و عمل به آنچه که رابیکس ادعا میکنه انجام میده…