آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال امنیت
پرایوسی کوین چیست؟

پرایوسی کوین چیست؟ معرفی بهترین ارزهای حریم خصوصی

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 15 آبان 1401

فهرست مطالب

  • پرایوسی کوین یا توکن حریم خصوصی چیست؟
  • ویژگی های پرایوسی کوین ها
  • انواع پرایوسی کوین
  • آیا پرایوسی کوین ها قانونی هستند؟
  • جمع بندی

ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین رویای این را داشت که سیستم مالی‌ای ایجاد کند که در آن هویت افراد ناشناس باقی بماند و بتوانند در یک سیستم غیرمتمرکز و همتا به همتا به تبادل مالی بپردازند؛ اما این برای بشریت کافی نبود و آن‌ها پرایوسی کوین ها را خلق کردند. در ادامه خواهیم گفت که فرق بیت کوین با پرایوسی کوین در دنیای ارز دیجیتال چیست و چرا به آن‌ها نیاز داریم.

بشر از ابتدای خلقت تا کنون به دنبال این بوده است که برخی فعالیت‌های خودش را مخفی نگه دارد! قابیل به دنبال این بود که جسد برادرش هابیل را مخفی کند تا کسی متوجه آن نشود و به همین دلیل آن را دفن کرد. از طرفی همیشه این مخفی بودن به نفع انسان‌ها نیست و می‌تواند زمینه‌ساز انجام کارهای غیرقانونی و غیراخلاقی شود. 

بیت کوین در ابتدای کار به عنوان یک ارز شناخته می‌شد که می‌توانستیم به صورت ناشناس آن را ارسال و دریافت کنیم و اتفاقا همین ویژگی بود که باعث شد بیت کوین در سیلک رود مورد استفاده قرار بگیرد. داستان سیلک رود را به طور کامل در ویدئویی در آکادمی رابکس شرح دادیم. درست است که بیت کوین به حفظ حریم خصوصی کمک می‌کند؛ اما به آن اندازه که انسان دوست دارد مخفی بماند، حریم خصوصی را حفظ نمی‌کند!

در یک تراکنش بیت کوینی شما با ابزارهای معمول و عادی نمی‌توانید هویت فرستنده و گیرنده را مشخص کنید؛ اما به دلیل شفاف بودن بلاکچین، به راحتی امکان رصد آدرس گیرنده و فرستنده و مقدار بیت کوین جابجا شده وجود دارد. به همین دلیل است که گوش سازمان‌های امنیتی دنیا در صورتی که یک جابجایی بزرگ نا متعارف ببینند، تیز می‌شود و به دنبال منبع آن می‌روند. امکان چنین کاری در پرایوسی کوین ها به هیچ وجه وجود ندارد! 

 

پرایوسی کوین یا توکن حریم خصوصی چیست؟

پرایوسی کوین دسته‌ای از ارزهای دیجیتال است که با انتقال آن‌ها کسی نمی‌تواند متوجه شود که چه مقدار دارایی منتقل شده و برای چه آدرسی ارسال شده است. یکی از ویژگی‌های بلاک چین و شبکه‌های غیرمتمرکز این است که شفافیت کامل دارند و هرکس با استفاده از اکسپلورر بلاک چین یا نودها امکان این را دارد که تک تک تراکنش‌ها و مقادیر ارسالی را مشاهده کند. علمی به وجود امده است که با استفاده از همین ادرس‌ها و تراکنش‌ها می‌توانند به هویت فرد گیرنده و فرستنده نیز دست پیدا کنند.

 

پرایوسی کوین یا توکن حریم خصوصی چیست؟

 

اساس کار بلاکچین و الگوریتم اجماع‌ های مختلف نیز به همین صورت است. چون بلاکچین شفاف است، ماینرها می‌توانند تمام سابقه را مشاهده کرده و متوجه شوند شما دوبار یک کوین یا توکن را خرج نکرده و اینکه واقعا یک تراکنش را انجام داده‌اید؛ اما در پرایوسی کوین ها بدون وجود چنین شفافیتی ماینرها این امکان را دارند که درستی تراکنش‌ها را تایید کنند. در مقاله تراکنش محرمانه در صرافی ارز دیجیتال رابکس به طور کامل و دقیق و با جزییات در مورد اینکه ماینرها چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند، توضیح دادیم. 

 

ویژگی های پرایوسی کوین ها

به سراغ پرایوسی کوین‌ ها و نحوه کارکرد آ‌ن‌ها برویم. در بلاک چین اکثر ارزهای دیجیتال وقتی هش یک تراکنش را داشته باشید، می‌توانید اطلاعاتی در مورد آن را مشاهده کنید؛ اما در پرایوسی کوین‌ حتی با داشتن هش تراکنش نیز امکان چنین چیزی وجود ندارد. در ارزهای دیگر اگر کسی آدرس کیف پولش را به شما بدهد، می‌توانید با وارد کردن آن در یک اکسپلورر بلاکچین مشاهده کنید که چقدر دارایی دارد! 

 اگر در اکسپلورر مونرو (یکی از ارزهای حریم خصوصی) یک آدرس کیف پول ارز دیجیتال را وارد کنید با این صحنه مواجه می‌شوید که شما را از کار بدتان که فضولی در دارایی دیگران است، منع می‌کند! حفظ حریم خصوصی در پرایوسی کوین تا این حد است. در ادامه سعی می‌کنیم چند عدد از پرایوسی کوین‌ها را به شما معرفی کنیم.

 

ویژگی های پرایوسی‌ کوین ها

 

انواع پرایوسی کوین

پرایوسی کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که وظیفه و هدف اصلی‌اش ناشناس ماندن کامل در فضای بلاکچین است. در کودکی وقتی از جیب پدر مادرمان پولی برمی‌داشتیم و آن را در بقالی محل خرج می‌کردیم، کافی بود پدرمان شب به بقالی برود و اصغرآقا به او بگوید که پسرت امروز یک پول گنده آورده و خرید کرده است!

به راحتی رد ما زده می‌شد و باید با کمربند پدر روبرو می‌شدیم؛ اما اگر در آن زمان پرایوسی کوین‌ها وجود داشتند، به صورت ناشناس به مغازه رفته و به صورت ناشناس نیز پرایوسی کوین به کیف پول اصغرآقا انتقال می‌دادیم تا درد و زجر کمربند بر کمرمان را حس نکنیم و یک بستنی همراه با ظفر و پیروزی نوش جان کنیم! 

چون اصغرآقا دیگر نه می‌فهمید ما چه کسی هستیم که به پدرمان گزارش دهد، نه می‌دانست در کیف پولمان چقدر پرایوسی کوین داریم، فقط متوجه می‌شد که هزینه بستنی به مقدار 1 دهم مونرو به حساب او نشسته است!

 

انواع پرایوسی کوین

 

پرایوسی کوین‌ها خود دسته‌های مختلفی دارند، برخی از آن‌ها این امکان را به شما می‌دهند که به صورت اختیاری هویت و تراکنش خود را مخفی کنید و برخی نیز به طور کامل مخفی هستند و مانند مونرو یک آدرس Stealth به شما می‌دهند که اگر خودتان هم بخواهید نمی‌توانید آن را افشا کنید. 

 

مونرو، معروف ترین پرایوسی کوین

مونرو یکی از معروف‌ترین پرایوسی کوین‌های موجود است. این ارز از تکنولوژی‌های امضای حلقه‌ای و آدرس مخفی برای پنهان کردن هویت فرستنده و گیرنده ارز دیجیتال استفاده می‌کند. مقادیر ارسالی نیز با استفاده از فناوری تراکنش محرمانه حلقه‌ای مخفی می‌شود. 

امضای حلقه‌ای یک روش رمزنگاری است که در آن امضای یک تراکنش می‌تواند توسط یکی از اعضای یک گروه از کاربران انجام بپذیرد که همه آن‌ها کلید خصوصی دارند. آدرس مخفی یکی از ویژگی‌های امنیتی در مونرو است که با استفاده از آن فقط فرستنده و گیرنده می‌دانند که آدرس‌های درگیر در تراکنش کدام آدرس‌ها است. 

 

زی کش، پرایوسی کوین با حق انتخاب

ارز دیجیتال زی کش از روش دیگری به اسم Zero knowledge proof استفاده می‌کند که در استخراج زی کش، ماینرها بدون داشتن هیچ اطلاعاتی و با استفاده از این فناوری می‌توانند تراکنش‌ها را تایید و اعتبارسنجی کنند. زی کش یکی از آن‌ ارزهایی است که به کاربران برای حفظ حریم خصوصی یا ارسال و دریافت عمومی دارایی‌ها حق انتخاب می‌دهد.

 

ارز دیجیتال حریم خصوصی دش

یکی از قدیمی‌ترین ارزهای حوزه حفظ حریم خصوصی یا پرایوسی کوین‌ها دش (Dash) است. دش در ابتدا Darkcoin نام داشت در سال 2015 برند خودش را تغییر داد. بعد از این تغییر برند مدیرعامل دش اعلام کرد که این ارز دیجیتال نباید به عنوان یک پرایوسی کوین شناخته شود و یک فورک از بیت کوین بوده و به طور کامل شفاف است. 

 

آیا پرایوسی کوین ها قانونی هستند؟

تا کنون متوجه شدید که امکان استفاده از پرایوسی‌ کوین ها در فعالیت‌های غیرقانونی بسیار بالاست؛ حتی بسیاری از سایت‌های غیرقانونی نیز از این روش پرداخت برای خدمات خود استفاده می‌کنند. از طرفی دولت‌ها و قانون کشورهای مختلف به شدت طرفدار شفافیت است تا جرایمی مانند پولشویی اتفاق نیفتد. پرایوسی کوین ها در خیلی از نقاط دنیا قانونی نیست.

در کره جنوبی صرافی‌های ارز دیجیتال اجازه خرید و فروش پرایوسی کوین ندارند. در ژاپن استفاده از این نوع ارز دیجیتال به طور کامل ممنوع شده است؛ اما در اکثر کشورها هنوز برخورد خاصی با این کوین‌ها صورت نگرفته است؛ چون هنوز به آن صورت گسترده نشده است؛ اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند آینده پول دیجیتال در دستان پرایوسی کوین هاست!

شعار زی کش این است که اگر بیت کوین مانند HTTP باشد، زی کش HTTPS است. امروزه کسی زیاد به این موضوع توجه نمی‌کند که یک وبسایت HTTP است یا HTTPS و کارشناسان می‌گویند آینده پرایوسی کوین نیز به همین شکل است و دیگر کسی آن‌ها را دسته‌ جدا و مخصوصی از پول نمی‌داند؛ بلکه پول اصلی دنیا خواهند شد!

 

جمع بندی

هر پدیده‌ای در دنیا وجه خوب و بد دارد. با استفاده از یک چاقو می‌توان جراحی کرد و جان را نجات داد یا اینکه یک فرد را به قتل رساند. پرایوسی کوین نیز ممکن است برای مقاصد بدی استفاده شود؛ اما منافع زیادی دارد و قدرت پول غیرمتمرکز با حفظ حریم خصوصی را به رخ می‌کشد. 

پرایوسی کوین‌ ها این اجازه را به کسی نمی‌دهند که مانند بانک یا دیگر ارزهای دیجیتال در مورد دارایی افراد مختلف اطلاعات به دست بیاوریم یا اینکه جزییات یک تراکنش را به صورت شفاف مشاهده کنیم. پرایوسی کوین ها به نظر خیلی از افراد و فعالان دنیای ارز دیجیتال، آینده پول است، باید ببینیم این آینده به کجا خواهد رسید!

شما می‌توانید برای خرید ارزهای پرایوسی کوین، خرید بیت کوین یا فروش تتر، از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال امنیت

امتیاز دهید

سوالات متداول

پرایوسی کوین چیست؟

پرایوسی کوین یا ارز دیجیتال حریم خصوصی به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که هدف آن‌ها پنهان کردن تمامی اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها مثل ارسال کننده تراکنش، دریافت کننده تراکنش و مقدار رمز ارزهای جابجا شده است.

بهترین ارزهای پرایوسی کوین کدامند؟

ارزهای دیجیتال مونرو (XMR) و زی کش (Zcash) از اصلی‌ترین ارزهای دیجیتال حوزه حریم خصوصی هستند که کاربران زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. در کنار این دو رمز ارز پروژه‌هایی مثل دش نیز امکان استفاده از این ویژگی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *