آکادمی رابکس
مفاهیم پایه
استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟ | آموزش کامل مفهوم Staking و انواع آن

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 18 مهر 1401
4.4
4.4

فهرست مطالب

  • استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟
  • روش‌های استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟
  • انواع استیکینگ ارز دیجیتال
  • مزایای استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟
  • ریسک‌های استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟
  • ارزهای دیجیتال قابل استیک
  • بهترین پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال
  • جمع‌بندی

استخراج ارز دیجیتال برای بسیاری از کاربران بازار ارزهای دیجیتال فرآیندی پرهزینه و دشوار است به همین دلیل سرمایه‌گذاران به دنبال بررسی روش‌های ساده‌تری برای کسب درآمد از ارز دیجیتال هستند. فرآیند ماینینگ برای ثبت امن تراکنش‌ها در بلاک چین‌های با الگوریتم اثبات کار انجام می‌شود. استیکینگ ارز دیجیتال مشابه این فرآیند در بلاک چین‌های با الگوریتم اثبات سهام است. در استیکینگ ارز دیجیتال کاربران با قفل کردن توکن‌های خود در بستر شبکه، علاوه بر تامین امنیت شبکه و تراکنش‌ها، به کسب درآمد غیرفعال از ارزهای دیجیتال می‌پردازند.

این فرآیند مصرف انرژی و انجام کار با استفاده از دستگاه‌های محاسباتی را از بین می‌برد و شانس کاربران برای اضافه کردن بلاک را با توجه به دارایی‌های آن‌ها تعیین می‌کند. در این مقاله به بررسی کامل مفهوم استیکینگ ارز دیجیتال چیست می‌پردازیم و روش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم. در نهایت بهترین ارزهای دیجیتال و بهترین پلتفرم‌ها برای استیکینگ ارز دیجیتال را  مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟

«اسیکینگ ارز دیجیتال» (Cryptocurrency Staking) به فرآیند قفل کردن کوین‌های یک پروژه ارز دیجیتال در بستر آن به منظور تامین امنیت شبکه گفته می‌شود. خروجی Staking برای سرمایه‌گذاران به دست آوردن کوین و توکن جدید به عنوان پاداش فعالیت در شبکه است. استیکینگ باعث کنترل میزان توکن‌های در گردش شبکه می‌شود و از این طریق نیز می‌تواند بر قیمت توکن‌های پروژه اثرگذار باشد.

ظاهر فرآیند استیکینگ مشابه با فرآیند سپرده‌گذاری بلند مدت در بانک‌ها است. سرمایه‌گذاران پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌‌گذاری می‌کنند و در ازای آن از بانک‌ها سود دریافت می‌کنند. بانک‌های برای اینکه بتوانند سود سپرده‌گذاری به کاربران بدهند، پول آن‌ها را به افراد دیگر وام می‌دهند و بدین ترتیب فعالیت تامین سرمایه د رکنار سرمایه‌گذاری ممکن می‌شود. استیکینگ در ظاهر مشابه همین فرآیند است اما سودی که به کاربران پرداخت می‌شود از یک روش دیگر تامین می‌شود و کارکرد رمزارزهای قفل شده نیز متفاوت است.

در استیکینگ ارز دیجیتال، کاربران با قفل کردن توکن‌های ارز دیجیتال خود در شبکه، شانس اضافه کردن تراکنش به بلاک چین و به دست آوردن کارمزدهای تراکنش‌ها را پیدا می‌کنند. بنابراین سود به دست آمده از استیکینگ مربوط به کارمزدهای تراکنش‌های ثبت شده در بلاک چین و گاهی اوقات توکن‌های جدید ایجاد شده است. از طرفی قفل شدن این توکن‌ها به شبکه امکان مجازات کاربران مخرب را فراهم می‌کند.

استیکینگ ارز دیجیتال تنها برای بلاک چین‌هایی که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند فعال است و سایر پروژه‌ها با توجه به روش الگوریتم مورد استفاده روش‌های دیگری را برای تامین امنیت خود استفاده می‌کنند. در اثبات سهام انتخاب اعتبارسنج برنده برای اضافه کردن بلاک جدید به بلاک چین باتوجه به میزان توکن‌های استیک شده کاربر به نسبت کل توکن‌های موجود و مدت زمان قفل شدن آن‌ها تعیین می‌شود. در ادامه بررسی عمیق‌تر ارتباط الگوریتم اجماع با استیکینگ می‌پردازیم.

 

استیکینگ ارز دیجیتال چیست

 

ارتباط الگوریتم اجماع و استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ ارز دیجیتال به طور مستقیم با امنیت شبکه در ارتباط است. اصلی‌ترین پاسخ به سوال تفاوت شبکه‌های متمرکز با بلاک چین چیست در مفهوم الگوریتم اجماع گنجانده شده است. در شبکه‌های غیرمتمرکز مثل بلاک چین تمامی کاربران به اطلاعات تراکنش‌های ثبت شده در شبکه دسترسی دارند. از آن‌جایی که سیستم بلاک چین متمرکز است، هیچ نهادی مسول تایید و ثبت تراکنش‌های جدید و به‌روزرسانی دفتر کل نیست. به ناچار این وظیفه بر دوش تمامی کاربران شبکه می‌افتد تا با استفاده از یک الگوریتم از پیش تعریف شده، بتوانند بر روی اضافه کردن اطلاعات مشترک به شبکه به توافق برسند.

الگوریتم اجماع در واقع الگوریتمی است که امکان توافق بر روی اطلاعات مشترک را برای کاربران ناشناس از سراسر دنیا فراهم می‌کند. الگوریتم اجماع باید بتواند به صحت‌سنجی اطلاعات توسط کاربران کمک کند و آن‌ها را به فعالیت درستکارانه تشویق کند. کاربرانی که به دنبال فعالیت خرابکارانه هستند باید توسط الگوریتم شناسایی و مجازات شوند. «اثبات کار» (Proof of Work | PoW) الگوریتم اجماع استفاده شده در بلاک چین بیت کوین است که  ویژگی‌های یک الگوریتم اجماع خوب را برای شبکه‌های غیرمتمرکز تامین می‌کند.

در اثبات کار، کاربران شبکه تراکنش‌های ارسال شده به بلاک چین را جمع‌آوری و در یک بلاک قرار می‌دهند. سپس، با قراردادن اطلاعات بلاک به همراه یک عدد تصادفی در معادله بلاک، آن را حل می‌کنند تا به هش هدف بلاک برسند. این فرآیند با تغییر عدد تصادفی به صورت مداوم تکرار می‌شود تا در نهایت اولین کاربری که به هش هدف رسید، بلاک جدید را به بلاک چین اضافه کند. بقیه کاربران نیز با تایید اطلاعات ارائه شده توسط کاربر برنده، دفتر کل خود را به‌روز می‌کنند. کاربر برنده از کارمزد تراکنش‌ها و کوین‌های جدید ایجاد شده پاداش دریافت می‌کند و کاربر خرابکار به دلیل عدم ثبت بلاک در بلاک چین، انرژی مصرفی خود را از دست می‌دهد.

اثبات سهام و استیکینگ ارز دیجیتال

اثبات سهام یکی روش دیگر برای اجماع در بلاک چین است که به جای مصرف انرژی و حل معادله هر بلاک، تامین امنیت شبکه  و اجماع را با استفاده از دارایی‌های کاربران نهایی می‌کند. در واقع فرآیند اجماع در این روش بدین صورت است که کاربران رمز ارزهای خود را در بستر شبکه قفل می‌کنند. سیستم براساس میزان توکن‌های قفل شده هر کاربر به کل توکن‌های قفل شده و مدت زمان قفل کردن توکن‌ها، شانس کاربر برای اضافه کردن بلاک جدید به بلاک چین را تایید می‌کند و بر اساس آن اعتبارسنج برنده هر بلاک را در یک فرآیند تصادفی انتخاب می‌کند.

کاربر برنده در طی انتخاب تصادفی، اطلاعات تراکنش‌های کاربران را جمع‌آوری کرده و در یک بلاک قرار می‌دهد و هش آن را محاسبه می‌کند. این فرآیند رقابتی نیست و به سرعت توسط نود انتخاب شده انجام می‌شود. بقیه کاربران اطلاعات بلاک ارائه شده توسط این نود را بررسی می‌کنند و در صورت تایید بلاک چین را به‌روز می‌کنند. پاداش بلاک که حاصل کارمزدهای تراکنش‌ها است به کاربر انتخاب شده پرداخت می‌شود. در صورت رد شدن بلاک ارائه شده توسط کاربر، سیستم کاربر مخرب را با برداشتن بخشی از توکن‌های قفل شده مجازات می‌کند.

بنابراین، استیکینگ ارز دیجیتال روش تعیین شده برای اجماع کاربران در اثبات سهام است که برای تامین امنیت شبکه بلاک چینی ضروری است و سود کاربران از کارمزدهای تراکنش‌های ثبت شده در شبکه پرداخت می‌شود. روش‌های زیادی برای اثبات سهام وجود دارد. کاربرانی که به طور مستقیم به عنوان اعتبارسنج فعالیت می‌کنند باید به طور دائم به شبکه وصل باشند. در برخی از روش‌ها، افراد برخی از کاربران را به عنوان نماینده خود در فرآیند ثبت تراکنش‌ها انتخاب می‌کنند تا آن‌ها فعالیت ثبت تراکنش‌ها را انجام دهند و در عوض بخشی از سود استیکینگ کاربران به آن‌ها پرداخت می‌شود.

 

اثبات سهام و استیکینگ ارز دیجیتال

 

روش‌های استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟

در بخش‌های قبل فهمیدیم که استیکینگ ار زدیجیتال چیست و چگونه به تامین امنیت شبکه‌های بلاک چینی مبتنی بر اثبات سهام کمک می‌کند. ایده استیک ارز دیجیتال برای بسیاری از کاربران جذاب است زیرا با استفاده از آن می‌توان به صورت غیرفعال به کسب درآمد از ارز دیجیتال پرداخت. روش‌های زیادی برای استیکینگ ارز دیجیتال برای کاربران وجود دارد که هر پروژه ارز دیجیتال ممکن است برخی از این روش‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. در ادامه این بخش به طور کامل به بررسی روش‌های استیکینگ ارز دیجیتال می‌پردازیم.

راه‌اندازی نود برای استیک ارز دیجیتال

در بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی با الگوریتم اجماع اثبات سهام خالص، کاربران برای فعالیت به عنوان اعتبارسنج باید درصد مشخصی از کوین‌های پروژه را به مدت زمان مشخصی در کیف پول ارز دیجیتال پروژه قفل کنند تا شانس اضافه کردن بلاک به بلاک چین و کسب سود را به دست آورند. اگرچه این فرآیند نیازمند دستگاه محاسباتی قوی نیست اما کاربران باید با سیستم سخت‌‌افزاری و نرم‌افزاری مربوط به اعتبارسنجی را تامین کنند. این سیستم باید در تمام ساعات روز فعال باشد تا در اضافه کردن بلاک به شبکه و تایید بلاک‌ها به آن کمک کند.

راه‌اندازی نود بلاک چین با الگوریتم اثبات سهام هزینه کمتری نسبت به اثبات کار دارد و سیستم مورد نیاز برای آن همواره قابل استفاده برای دیگر فعالیت‌های کاربران است. علاوه بر سیستم، اعتبارسنج باید توکن‌های مورد نیاز در شبکه را تامین و در کیف پول قفل کند. اعتبارسنج‌ها برای فعالیت در شبکه اتریوم 2 می‌توانند از این روش استفاده کنند. برای انجام این کار اعتبارسنج‌ها باید 32 اتریوم را در شبکه قفل کنند و از محل تراکنش‌های کاربران سود شبکه را به صورت کوین اتریوم دریافت کنند.

استفاده از استخرهای استیکینگ ارز دیجیتال

در بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال، همه کاربران امکان فعالیت به عنوان اعتبارسنج را ندارند و تعداد اعتبارسنج‌های آن‌ها به تعداد خاصی محدود است. محدود بودن تعداد نودها باعث می‌شود فرآیند تایید تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام شود که این مساله مقیاس‌پذیری شبکه بلاک چین را افزایش می‌دهد. انتخاب اعتبارسنج‌های فعال برای شبکه توسط اعضای فعال در بلاک چین انجام می‌شود.

در چینین سیستم‌هایی معمولا میزان وثیقه اولیه مورد نیاز برای شبکه بسیار بالا است و به طور عادی نیز تعداد زیادی از کاربران توانایی راه‌اندازی نود را ندارند. برای حل مشکلات مربوط به این مساله، این امکان برای سرمایه‌گذاران خرد فراهم می‌شود که با تخصیص دادن توکن‌های خود به یک اعتبارسنج فعال در شبکه، آن را به عنوان نماینده خود در فرآیند تایید تراکنش‌ها انتخاب کنند و در سود استیکینگ ارز دیجیتال شریک باشند. درصدی از سود استیکینگ کاربران نیز به عنوان کارمزد فعالیت به اعتبارسنج داده می‌شود.

«استخر استیکینگ ارز دیجیتال» (Staking Pool) محل چمع‌آوری سرمایه‌های خرد برای شرکت در فعالیت استیکینگ ارز دیجیتال و کسب سود از آن است. هر استخر توسط یک نود فعال در شبکه بلاک چین راه‌اندازی می‌شود و شانس کاربر در فرآیند اعتبارسنجی به میزان توکن‌های موجود در استخر به کل توکن‌های قفل شده در شبکه است. سود حاصل از اعتبارسنجی به کل استخر استیکینگ تخصیص داده می‌شود که پس از پرداخت کارمزد استخر، سود باقی‌مانده به نسبت سهم هرکس از استخر به وی تخصیص داده می‌شود.

در استیکینگ ارزهای دیجیتال با استفاده از استخر استیکینگ ریسک‌های مرتبط با فعالیت صادقانه یا خرابکارانه اعتبارسنج نیز به سرمایه‌گذاری اضافه می‌شود و در صورت فعالیت خرابکارانه اعتبارسنج، بخشی از مجازات شامل توکن‌های کاربران عضو استخر نیز می‌شود. برای فعالیت در استخرهای استیکینگ روش‌های مختلفی مثل استفاده از کیف پول ارز دیجیتال و پلتفرم‌های صرافی ارز دیجیتال متمرکز نیز وجود دارد که در بخش‌های بعدی به بررسی چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

استخر استیکینگ ارز دیجیتال چیست

 

انواع استیکینگ ارز دیجیتال

پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال سیاست‌گذاری‌های مخصوص خود را برای استیکینگ ارز دیجیتال دارند. این مساله علاوه بر پروژه‌ها، تخت تاثیر شرایط اعتبارسنج‌ها نیز قرار دارد. برای شرکت در استیکینگ برخی از پروژه‌های کریپتوکارنسی حداقل میزان توکن تعیین می‌شود و در برخی دیگر از پروژه‌ها مدت زمان قفل شدن توکن‌ها مهم است. بر اساس متغیرهای مختلف می‌توان استیینگ ارز دیجیتال را به روش‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

استیکینگ قفل شده ارز دیجیتال

«استیکینگ قفل شده» (Locked Staking) نوعی از استیکینگ ارز دیجیتال است که در آن مدت زمان قفل شدن توکن‌های ارز دیجیتال در هنگام استیکینگ مشخص می‌شود و کاربران در طی این مدت زمان نمی‌توانند توکن‌های خود را از بستر شبکه خارج کنند. این نوع از استیکینگ هم در نودها و هم استخرهای استیکینگ ارز دیجیتال وجود دارد و زمان قفل شدن توکن‌ها برای پروژه‌های مختلف متفاوت است.

برخی از استخرهای استیکینگ امکان قفل کردن توکن‌های استیک شده را برای چندین زمان مختلف در نظر می‌گیرند تا کاربران براساس نیازهای خود بتوانند برنامه زمانی قفل شدن توکن‌ها را در نظر بگیرند. هر چه زمان استیکینگ ارز دیجیتال زیاد باشد، سود آن نیز بیشتر می‌شود زیرا با این کار، سرمایه‌گذار ریسک بیشتری را برعهده می‌گیرد.

این نکته برای میزان توکن نیز صادق است و با افزایش تعداد توکن‌های قفل شده، سود استیکینگ ارز دیجیتال افزایش می‌یابد. صرافی ارز دیجیتال بایننس از جمله اصلی‌ترین پلتفرم‌های ارائه دهنده این نوع استیکینگ است. در پروژه صرافی پنکیک سواپ نیز کاربران می‌توانند توکن‌های «Cake» خود را به صورت قفل شده سرمایه‌گذاری کنند و از محل کارمزد تراکنش‌های کاربران سود کسب کنند.

استیکینگ ارز دیجیتال منعطف

در استیکینگ قفل شده سرمایه کاربر تا مدت زمان مشخصی در بستر بلاک چین قفل می‌شود که این مساله ریسک‌های زیادی برای کاربران دارد. ممکن است در طی این مدت در اثر نوسانات بازار، قیمت رمز ارز استیک شده به شدت نزول کند و کاربر بخواهد توکن‌های خود را قبل از ریزش نقد کند که امکان انجام آن وجود نخواهد داشت. علاوه بر آن ریسک‌های عمیق‌تر برای پروژه‌های ارز دیجیتال وجود دارد که ممکن است باعث صفر شدن قیمت رمز ارز پروژه شود. این مسائل باعث شده است که سرمایه‌گذاران به دنبال روش‌های کم ریسک استیکینگ ارز دیجیتال بروند.

«استیکینگ منعطف» (Flexible Staking) نوعی از استیکینگ ارز دیجیتال است که در آن توکن‌های کاربران در شبکه بلاک چین قفل نمی‌شود و سرمایه‌گذاران هر زمان که بخواهند می‌توانند توکن‌های خود را با سود از فرآیند استیکیننگ خارج کنند. این ویژگی به کاربران امکان ترید و معامله ارز دیجیتال استفاده شده برای استیکینگ را در شرایط بحرانی فراهم می‌کند. این نوع استیکینگ توسط استخرهای استیکینگ ارائه می‌شود و ریسک مرتبط با اتفاقات بحرانی بر عهده آن‌ها خواهد بود.

استیکینگ نقدشونده یا لیکوئید استیکینگ

استیکینگ منعطف تاریخ انقضا برای فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال را از بین می‌برد و از این طریق ریسک‌های مرتبط با استیکینگ را کاهش می‌دهد. در استیکینگ منعطف توکن‌های ارز دیجیتال کاربر در پلتفرم مورد نظر قفل می‌شود و کاربر نمی‌تواند از توکن خود برای مقاصد دیگر استفاده کند. کاربر تنها پس از خارج کردن توکن‌ها از فرآیند استیکینگ می‌تواند توکن‌های ارز دیجیتال خود را به فروش برساند و یا به بستر دیگری انتقال دهد.

استیکینگ معمولی باعث قفل شدن مقدار زیادی نقدینگی در پروژه می‌شود. هدف از «لیکوئید استیکینگ» (Liquid Staking) ایجاد شرایطی است که در آن کاربران علاوه بر این که توکن‌های خود را در فرآیند استیکینگ استفاده می‌کنند بتوانند از آن‌ها برای سایر فعالیت‌ها نیز استفاده کنند. برای این منظور پروژه‌هایی ایجاد شده‌اند که در آن کاربران توکن‌های ارز دیجیتال خود را برای استیکینک قفل می‌کنند و در ازای آن توکن‌های جدید که معادل سپرده‌گذاری کاربران در استخر استیکینگ است دریافت می‌کنند. توکن‌های جدید ایجاد شده قابل معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال و قابل استفاده در پلتفرم‌های دیفای هستند و همین مساله امکان استفاده از نقدینگی را برای کاربران فراهم می‌کند.

لیکوئید استیکینگ اگرچه امکان ویژه‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد اما سبب اضافه شدن یک لایه جدید به سیستم مالی می‌شود که باعث افزایش ریسک‌های سیستماتیک شبکه می‌شود. در این سیستم امکان فروپاشی سیستم به صورت دومینووار در شرایط بحرانی به وجود می‌آید و رای افراد در سیستم اثبات سهام نیز قابلیت خرید و فروش پیدا می‌کند. مشکل دیگر این روش این است که اگر پلتفرم دچار خطا در شبکه اصلی شود و اسلشینگ (مجازات) انجام شود، بخشی از توکن‌های اصلی از مالکیت سرمایه‌گذار خارج می‌شوند ولی توکن‌های معادل آن ممکن است خرج شده باشند.

 

لیکوئید استیکینگ چیست

 

استیکیگ ارز دیجیتال سرد

در بیشتر انواع استیکینگ ارز دیجیتال که در بخش قبلی مورد بررسی قرار گرفتند، کاربران از انواع کیف پول ارز دیجیتال گرم خود یا بستر صرافی ارز دیجیتال برای استیک ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. کیف پول‌های گرم مثل کیف پول موبایل و دسکتاپ به اینترنت وصل هستند و به همین دلیل در معرض انواع حملات سایبری قرار دارند. پلتفرم صرافی‌ها علاوه بر داشتن این مشکلات، مساله متمرکز شدن سیستم و اعتماد به سیستم مرکزی را نیز همراه خود دارند. این مشکلات باعث می‌شود کاربرانی که تعداد زیادی توکن ارز دیحیتال را می‌خواهند استیک کنند، به این پلتفرم‌ها اعتمادی نداشته باشند.

مفهوم «استیکینیگ ارز دیجیتال سرد» (Cold Staking) برای حل این مشکل تعریف شده است. در این روش کاربران توکن‌های ارز دیجیتال خود را در یک کیف پول سخت‌افزاری قرار داده و آن را به شبکه بلاک چینی معرفی می‌کنند تا از آن در فرآیند تامین امنیت شبکه استفاده شود. تا زمانی که رمز ارزها داخل این کیف پول باشند سود استیکینگ به آن تعلق می‌گیرد و به محض انتقال رمز ارزها به یک کیف پول دیگر، پرداخت سود متوفق می‌شود. توجه داشته باشید که این روش نیز یک روش قفل شده است و کاربران حتما باید رمز ارزهای خود را برای مدت زمان مشخصی در شبکه قفل کنند.

«آوالانچ» (AVAX)، «کارتزی» (CTSI)، «دسیمال» (DEL) و «فیوز» (FUSE) از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که امکان استیکینگ ارز دیجیتال سرد را به کاربران خود ارائه می‌دهند. بیشتر کیف پول‌های ارز دیجیتال سخت‌افزاری برای این منظور قابل استفاده هستند اما کیف پول‌های «Ledger» (لجر) و «Trezor» (ترزور) بهترین گزینه برای این کار هستند. توجه داشته باشید که این کار تنها برای مقادیر بالای سرمایه‌گذاری نیاز است و برای مقادیر کم بهتر است از رو‌ش‌های دیگر استیکینگ استفاده شود.

دیفای استیکینگ چیست ؟

در برخی از پروژه‌های حوزه دیفای از واژه استیکینگ برای اشاره به فرآیند قفل کردن و اختصاص دادن توکن‌های ارز دیجیتال به فعالیت‌های مرتبط با امور مالی غیرمتمرکز استفاده می‌شود. به عنوان مثال یک استخر نقدینگی در صرافی یونی سواپ را در نظر بگیرید. کاربران می‌توانند با قفل کردن توکن‌های خود در این استخر نقدینگی، به فرآیند تبدیل توکن‌های ارز دیجیتال به یکدیگر کمک کنند و از کارمزد پرداخت شده به استخر سود به دست آورند. در پروژه‌های وام‌دهی این کار برای وام‌دادن به دیگران و کسب درآمد از کارمزد آن انجام می‌شود.

دیفای استیکینگ در قفل شدن توکن‌های ارز دیجیتال با استیکینگ ارز دیجیتال معمولی یکسان است اما تفاوت‌های زیادی با آن‌ها دارد. اصلی‌ترین تفاوت این دو روش در منبع درآمد آن‌ها است. درآمد استیکینگ معمولی از اعتبارسنچی تراکنش‌ها به دست می‌آید در حالی که دیفای استیکینگ درآمد خود را از فعالیت‌های مالی کسب می‌کند. در دیفای استیکینگ امکان استفاده از انواع ارز دیجیتال وجود دارد اما برای استیکینگ ارز دیجیتال تنها از کوین اصلی شبکه‌های اثبات سهام استفاده می‌شود.

مزایای استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟

استیکینگ ارز دیجیتال را می‌توان با استخراج ارز دیجیتال در شبکه‌های با الگوریتم اجماع اثبات کار مقایسه کرد. در استخراج ارز دیجیتال کاربر برای فعالیت به عنوان نود در شبکه‌های بلاک چینی نیاز به تجهیزات محاسباتی و مصرف انرژی دارد تا از این طریق در فرآیند رقابتی ماینینگ شرکت کند و پاداش تولید بلاک جدید را به دست آورد. این روش به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد و سرمایه‌گذاران برای فعالیت در آن نیاز به بررسی دائمی وضعیت دستگاه خود از نظر اتصال به شبکه و سیستم برق هستند. این روش به دلیل مصرف بالای انرژی برای محیط زیست نیز نامناسب است.

سرمایه‌گذاران در اثبات سهام و روش استیکینگ ارز دیجیتال نیازی به خرید تجهیزات محاسباتی گران قیمت و مصرف بالای انرژی ندارند. کاربرانی که به عنوان اعتبارسنج در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند با استفاده از کامپیوترهای معمولی و مصرف انرژی بسیار پایین در کنار تامین رمز ارزهای مورد نظر شبکه، می‌توانند کارایی و امنیت شبکه را تامین کنند و سود تائید بلاک در بلاک چین را به دست آورند. سود استیکینگ در مقایسه با استخراج ارز دیجیتال معمولا پایین است اما با توجه به هزینه‌های ثابت و متغیر ماینینگ، استیکینگ ارز دیجیتال گزینه راحت‌تری برای کسب سود به شمار می‌رود.

در بسیاری از روش‌های استیکینک ارز دیجیتال کاربران نیازی به فراهم آوردن تجهیزات اعتبارسنجی ندارند. بسیاری از اعتبارسنج‌های بزرگ و مطرح شبکه‌های بلاک چینی این امکان را به کاربران می‌دهند که توکن‌های ارز دیجیتال خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند و آن‌ها را به عنوان نماینده خود در فرآیند اعتبارسنجی انتخاب کنند. این روش باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با پرداخت بخشی از سود استیکینگ ارز دیجیتال خود به اعتبارسنج‌های اصلی همچنان به کسب درآمد از این روش بپردازند.

مزیت دیگری که استیکینگ ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران دارد این است که به آن‌ها امکان افزایش توکن‌های ارز دیجیتال در زمان‌های هولد را می‌دهد. سرمایه‌گذاری که توکن ارز دیجیتال را برای کسب سود می‌خرد، با نگهداری آن در کیف پول خود تنها می‌تواند از افرایش قیمت توکن به کسب درآمد بپردازد. این در حالی است که استفاده از توکن‌های ارز دیجیتال در استیکینگ باعث افزایش تعداد توکن‌های کاربر می‌شود و درجه‌ای از ترکیب را برای سودسازی سرمایه‌گذار فراهم می‌کند.

 

مزایای استیکینگ ارز دیجیتال چیست

 

ریسک‌های استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران از استیکینگ ارز دیجیتال به عنوان یک روش مطمئن و بی‌دردسر برای سرمایه‌گذاری اسم می‌برند اما واقعیت چیز دیگری است. علی‌رغم تمام مزیت‌های استیکینگ ارز دیجیتال، این روش با ریسک‌هایی روبه‌رو است که ممکن است به طور کلی باعث از بین رفتن سرمایه کاربران شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین ریسک‌ها و معایب استیکینگ ارز دیجیتال می‌پردازیم.

متمرکز کردن شبکه‌های بلاک چینی

یکی از اصلی‌ترین معایب روش اثبات سهام این است که در آن کاربرانی که توکن‌های ارز دیجیتال بیشتری در اختیار دارند می‌توانند فعالیت شبکه را کنترل و مدیریت کنند. بنابراین، سازمان‌ها و دولت‌ها می‌توانند با خرید بخش عظیمی از رمز ارزهای یک پروژه و استیک آن‌ها شبکه را از حالت متمرکز ایده‌آل خارج کنند. در اثبات کار مدیریت شبکه بر عهده ماینرها است و از آن‌جایی که خرید دستگاه‌های ماینر و راه‌اندازی آن‌ها برای رسیدن به اکثریت امکان‌پذیر نیست، حد بالایی از غیرمتمرکز بودن در این بلاک چین‌ها رعایت می‌شود.

نوسانات قیمت رمز ارزها

یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های مرتبط با استیکینگ ارز دیجیتال نوسانات مربوط به کل بازار و بعضا سقوط قیمتی برخی از رمز ارزها است. در استیکینگ ارز دیجیتال تعداد توکن‌های ارز دیجیتال شما در طی زمان افزایش می‌یابد اما این به معنی سود قطعی برای شما نیست. در صورتی که کاهش قیمت رمز ارز شبکه بیشتر از میزان افزایش تعداد توکن‌های ارز دیجیتال باشد، در این صورت نه تنها سودی نصیب سرمایه‌گذار نمی‌شود بلکه ارزش دارایی آن کاهش می‌یابد.

حالت بد قضیه زمانی است که یک پروژه ارز دیجیتال به دلایل مختلف با افت شدید قیمت همراه شود و وجود آن برای زمان آینده زیر سوال برود. در چنین شرایطی کارابرانی که توکن‌های خود را به صورت قفل شده استیک کرده‌اند، امکان فروش رمز ارزهای خود را ندارند و این مساله باعث از بین رفتن کل سرمایه آن‌ها می‌شود. مثال واقعی این حالت برای پروژه لونا رخ داد و کاربرانی که توکن‌های خود را استیک کرده بودند نتوانستند آن‌ها را به فروش برسانند و قیمت این رمز ارز در طی سه روز از نزدیک صد دلار به چند صدم سنت سقوط کرد.

مجازات توسط شبکه بلاک چین

بسیاری از کاربران فرآیند استیکینگ را با سرمایه‌گذاری در بانک‌ها اشتباه می‌گیرند و به همین دلیل تصور بر این است که در هر صورت دارایی آن‌ها در طی فرآیند استیکینگ افزایش خواهد یافت. این در حالی است که سوددهی استیکینگ از فرآیندهای مالی نیست و از فرآیند تایید تراکنش‌ها تامین می‌شود. قفل کردن رمز ارزها در فرآیند استیکینگ ارز دیجیتال به نوعی گرو گذاشتن دارایی‌ها برای تضمین فعالیت درستکارانه است و در صورت عدم فعالیت درستکارانه شبکه با توجه به قوانین از پیش تعیین شده بخش یا کل دارایی‌های استیک شده کاربر را ضبط می‌کند.

در بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی با اثبات سهام، سرمایه‌گذاران خرد به طور مستقیم در فعالیت استخراج شرکت داده نمی‌شوند و برای انجام این کار بخشی از توکن‌های ارز دیجیتال خود را در اختیار اعتبارسنج‌های پروژه قرار می‌دهند تا بدون نیاز به اجرای برنامه پروژه در فرآیند سودآوری آن شرکت کنند. در چنین شرایطی ریسک مجازات توسط شبکه بلاک چین همچنان وجود دارد. در صورتیکه اعتبارسنج دچار خطا یا اشتباه در فرآیند ایجاد بلاک‌های جدید شود، مجازات شبکه شامل حال سرمایه‌گذاران خرد نیز می‌شود.

ارزهای دیجیتال قابل استیک

در بخش‌های قبلی فهمیدیم که استیکینگ ارز دیجیتال چیست و چه ارتباطی بین این مفهوم و اثبات سهام وجود دارد. از این بررسی مشخص می‌شود که ارزهای دیجیتال قابل استیک ارزهایی هستند که از االگوریتم اثبات سهام برای ایجاد بلاک‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین، استیکینگ ارزهای با الگوریتم اثبات کار امکان‌پذیر نیست و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند با خرید بیت کوین و استیک آن نقشی در تامین امنیت شبکه ایفا کنند و برای این کار حتما باید در فرآیند استخراج ارز دیجیتال شرکت داشته باشند. رمز ارزهای معروفی مانند «اتریوم»، «کاردانو»، «سولانا»، «کازماس»، «پولکادات»، «بایننس»، «پلیگون»، «آواکس»، «نیر» و «گراف» همگی قابل استیک هستند که در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 

ارزهای مناسب برای استیکینگ

 

استیکینگ اتریوم چیست؟

ارز دیجیتال اتریوم دومین رمز ارز ارزشمند بازار است که در سال‌های گذشته با الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کرد و کاربران می‌توانستند با استفاده از کارت گرافیک و سایر دستگاه‌های محاسباتی به استخراج این رمز ارز بپردازند. اتریوم طبق برنامه از پیش تعین شده فرآیند تبدیل الگوریتم اجماع خود به اثبات سهام را در دستور کار داشت که با انجام «مرج» (Merge) این رویداد نهایی شد. در حال حاضر الگوریتم اجماع اتریوم اثبات سهام است و کاربران می‌توانند با خرید اتریوم به عنوان اعتبارسنج در این شبکه فعالیت کنند.

برای فعالیت به عنوان اعتبارسنج، سرمایه‌گذاران علاوه بر استیک 32 رمز ارز باید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز شبکه را تهیه و اجرا کنند. از آن‌جایی که این مقدار توکن ارزش بالایی دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز امکان فعال نگه‌داشتن دائمی سیستم را ندارند، بسیاری از سرمایه‌گذارن از استخرهای استیکینگ برای فعالیت استفاده می‌کنند. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های استیکینگ این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند. در کنار این پلتفرم‌ها، پروژه‌هایی مانند «Lido» امکان استیک ارز دیجیتال اتریوم را به صورت نقدشونده فراهم می‌کنند.

استیکینگ کاردانو چیست ؟

کاردانو یکی از ارزهای دیجیتال معروف با الگوریتم اجماع اثبات سهام است. کوین اصلی این شبکه بلاک چینی با نماد «ADA» شناخته می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید کاردانو و استیک آن در فرآیند تامین امنیت شبکه شرکت کرده و به کسب درآمد بپردازند. همانند بسیاری از پروژه‌های اثبات سهام، در پروژه کاردانو نیز افراد می‌توانند به عنوان اعتبارسنج فعالیت کنند یا اینکه با استفاده از استخرهای استیکینگ نماینده خود را برای اعتبارسنجی تعیین کنند و از این طریق در فرآیند استیکینگ کاردانو شرکت داشته باشند.

کاربرانی که به دنبال فعالیت به عنوان اعتبارسنج هستند می‌توانند از کیف پول «Daedalus» برای استیک کاردانو استفاده کنند. سرمایه‌گذاران خرد امکان فعالیت در استخرهای استیکینگ را در کیف پول «Yoroi» دارند. علاوه بر این دو کیف پول رسمی، امکان استیک کاردانو در بسیاری از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال و برخی از کیف پول‌ها و پلتفرم‌های استیکینگ نیز وجود دارد.

استیکینگ ارز دیجیتال تتر چیست ؟

«تتر» یک استیبل کوین متمرکز است که ارزش آن معادل یک دلار آمریکا است و در بستر بسیاری از شبکه‌های بلاک چینی معروف مانند «بیت کوین»، «اتریوم»، «بایننس»، «ترون» و «پلیگون» وجود دارد. ثابت بودن قیمت این رمز ارز، آن را به عنوان یک گزینه مناسب برای استیکینگ ارز دیجیتال تبدیل کرده است اما تتر یک توکن ارز دیجیتال است که توسط قرارداد هوشمند در بستر بلاک چین‌ها ایجاد شده است و بلاک چین مخصوص خود را ندارد. بنابراین، استیک تتر با تعریفی که از استیکینگ ارز دیجیتال ارائه شده است، سازگار نیست.

با این حال، در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز و برخی از پروژه‌های پل‌های بلاک چینی امکان استیک ارز دیجیتال تتر برای کاربران قرار داده شده است. این پروژه‌ها از ارزهای دیجیتال قفل شده در پلتفرم خود برای فعالیت‌ در پروژه‌های دیفای استفاده می‌کنند و سود حاصل از آن را به کاربران ارائه می‌کنند. این نوع از استیکینگ هیچ ارتباطی به الگوریتم اجماع پروژه و تامین امنیت آن ندارد و بیشتر مشابه سپرده‌گذاری در بانک‌ها است. این فرآیند زیرمجموعه دیفای استیکینگ به شمار می‌رود.

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ چیست ؟

استیکینگ ارز دیجیتال فرآیندی برای تامین امنیت بلاک چین است. در این فرآیند در کنار پاداش برای فعالیت درستکارانه، مجازاتی نیز برای فعالیت خرابکارانه وجود دارد. علاوه بر این، تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتال استیک شده بر میزان سودآوری این فرآیند تاثیرگذار است. بنابراین برای انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ نیاز است که در کنار درصد سود پروژه به متغیرهای بنیادی پروژه ارز دیجیتال نیز توجه کرد.

سرمایه‌گذارانی که میزان ریسک‌پذیری پایینی دارند بهتر است در پروژه‌های معروف و معتبری مانند اتریوم، پولکادات، کازماس و کاردانو استیکینگ انجام دهند. این پروژه‌ها معمولا سود استیکینگ پایین‌تری دارند اما ریسک‌های پنهان آن‌ها کمتر است. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر می‌توانند با بررسی بنیادی روی پروژه‌های کمتر شناخته شده با سود بالا سرمایه‌گذاری کنند. استیکینگ توکن «Cake» در استخر نقدینگی صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ یک مثال خوب برای این نوع از پروژه‌ها است.

 

بهترین پلتفرم استیکینگ ارز دیجیتال

 

بهترین پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال

معمولا پروژه‌های بلاک چینی با الگوریتم اثبات سهام از کیف پول اصلی خود برای فعالیت استیکینیگ استفاده می‌‍‌کنند. به عنوان مثال، کیف پول «کپلر» (Keplr) کیف پول اصلی اکوسیستم کازماس است که استیکینگ پروژه‌های این اکوسیستم در آن انجام می‌شود. اما بسیاری از کیف پول‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال امکان استیکینگ ارز دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کنند.  برخی از پروژه‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال مثل «Everstake» و «Lido» نیز خدمات مربوط به استیکینگ انواع ارز دیجیتال را برای کاربران ارائه می‌دهند.

استیکینگ ارز دیجیتال در کیف پول تراست والت

تراست والت یکی از کیف پول‌های عمومی ارز دیجیتال برای موبایل و دسکتاپ است که امکان استیکینگ ارز دیجیتال برای بسیاری از پروژه‌های معروف ارز دیجیتال مثل «پولکادات»، «سولانا»، «کازماس»، «بایننس»، «ترون» و «تزوس» را برای کار فراهم می‌کند. سود سالانه استیکنیگ برای ارزهای مختلف به همراه مدت زمان قفل شدن توکن‌ها در کیف پول مشخص شده است. توجه داشته باشید که در انتخاب ارز مناسب برای استیکینک تنها توجه به سود استیکینگ کافی نیست و باید از نظر بنیادی در مورد ارزشمندی پروژه و مشکلات احتمالی تحقیق انجام شود.

استیکینگ ارز دیجیتال در پلتفرم Everstake

پروژه «Everstake» یکی از بزرگترین پروژه‌های استیک ارز دیجیتال به صورت غیرمتمرکز است که به عنوان اعتبارسنج در بسیاری از بلاک چین‌ها فعال است. این پروژه از سال 2018 فعال است و بیش از 625 هزار کاربر از خدمات آن استفاده می‌کند. امکان استیک بیش از 40 ارز دیجیتال معروف مانند «کاردانو»، «سولانا»، «کازماس»، «الگوراند» و «هارمونی وان» در این پلتفرم وجود دارد که سود سالانه  و مدت زمان قفل بودن آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

استیکینگ ارز دیجیتال در صرافی بایننس

صرافی بایننس بزرگترین صرافی متمرکز ارز دیجیتال است که امکان استیکینگ بسیاری از ارزهای دیجیتال در آن وجود دارد. اگرچه کیف پول تراست ولت محصول این صرافی است و کاربران از آن می‌توانند برای استیکینیگ استفاده کنند اما امکان استیکینگ مستقیم نیز برای کاربران این صرافی وجود دارد. امکان استیک رمز ارزهایی مانند «اتریوم»، «بایننس»، «آواکس» و «پلیگون» در این صرافی وجود دارد.

جمع‌بندی

استیکینگ ارز دیجیتال به معنی قفل کردن کوین اصلی شبکه‌های بلاک چینی اثبات سهام به منظور تامین امنیت شبکه و شرکت در فرآیند تائید بلاک‌های آن است. در این مقاله به طور کامل به برسی مفهوم استیکینگ ار زدیجیتال پرداخته شد و روش‌های مختلف انجام آن مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت ارزهای مناسب برای استیکینگ و پلتفرم‌های معروف برای انجام این کار معرفی شدند.

برچسب های مرتبط

مفاهیم پایه

امتیاز دهید

سوالات متداول

دیفای استیکینگ چیست ؟

در برخی از پروژه‌های حوزه دیفای از واژه استیکینگ برای اشاره به فرآیند قفل کردن و اختصاص دادن توکن‌های ارز دیجیتال به فعالیت‌های مرتبط با امور مالی غیرمتمرکز استفاده می‌شود. به عنوان مثال یک استخر نقدینگی در صرافی یونی سواپ را در نظر بگیرید. کاربران می‌توانند با قفل کردن توکن‌های خود در این استخر نقدینگی، به فرآیند تبدیل توکن‌های ارز دیجیتال به یکدیگر کمک کنند و از کارمزد پرداخت شده به استخر سود به دست آورند. در پروژه‌های وام‌دهی این کار برای وام‌دادن به دیگران و کسب درآمد از کارمزد آن انجام می‌شود.

بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ چیست ؟

استیکینگ ارز دیجیتال فرآیندی برای تامین امنیت بلاک چین است. در این فرآیند در کنار پاداش برای فعالیت درستکارانه، مجازاتی نیز برای فعالیت خرابکارانه وجود دارد. علاوه بر این، تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتال استیک شده بر میزان سودآوری این فرآیند تاثیرگذار است. بنابراین برای انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای استیکینگ نیاز است که در کنار درصد سود پروژه به متغیرهای بنیادی پروژه ارز دیجیتال نیز توجه کرد. سرمایه‌گذارانی که میزان ریسک‌پذیری پایینی دارند بهتر است در پروژه‌های معروف و معتبری مانند اتریوم، پولکادات، کازماس و کاردانو استیکینگ انجام دهند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • امید
    05 آذر 1402

    بهترین روش درامدزایی غیرفعال. ممنون بابت مقاله خوبتون

  • رها
    03 بهمن 1402

    ممنون از مقاله خوبتون