آکادمی رابکس
استخراج ارز دیجیتال
استخر استخراج

استخر استخراج چیست؟

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 14 آبان 1401

فهرست مطالب

  • استخر ماینینگ (استخر استخراج) چیست؟
  • عملکرد استخر استخراج
  • استخر استخراج چگونه کار می‌کند؟
  • مدل‌های پخش پاداش

ساتوشی ناکاموتو رویای این را داشت که شبکه بیت‌ کوین اش بی اندازه غیر متمرکز باشد و همه بتوانند به استخراج ارز دیجیتال بپردازند؛ اما اکنون همه چیز تغییر کرده و ما استخر ارز دیجیتال داریم! رویای ساتوشی این بود که هر انسانی در سرتاسر دنیا تبدیل به یک ماینر بیت کوین شده و تراکنش‌ها را تایید کند و در ازای آن بیت کوین‌های تازه تولید شده را به عنوان پاداش بگیرد. هرچه شبکه بیت کوین گسترده‌تر شد، افراد سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی سخت‌افزارهای استخراج خود کردند تا قدرت محاسباتی سیستم خود را بالاتر ببرند.

همزمان با این اتفاق استخراج بیت کوین نیز سخت‌تر می‌شد. نوع سخت‌افزاری که برای استخراج مورد نیاز بود از یک پردازنده (CPU) ساده به انواع مختلف دستگاه‌های پر قدرت گرافیکی مخصوص استخراج ارز دیجیتال تبدیل شد. ایده استخر استخراج اولین بار توسط یک کاربر به نام Slush در فروم بیت کوین تاک مطرح شد. او اعتقاد داشت برای بیشتر کردن شانس دریافت پاداش استخراج بیت کوین، بهتر است ماینرها قدرت محاسباتی خود را روی هم‌ بگذارند تا سریع‌تر به بلاک‌های جدید برسند.

به این ترتیب او اولین استخر استخراج دنیا را در جمهوری چک در نوامبر 2010 به نام Slush Pool ایجاد کرد. از همان روزهای اول تاسیس Slush Pool، استخراج ارز دیجیتال تبدیل به یک صنعت شد و امروزه دیگر کسی نمی‌تواند با اکامپیوترهای عادی به استخراج بیت کوین بپردازد. برای این کار نیاز به دستگاه‌های بسیار قدرتمند ASIC است که مخصوص ماین ساخته شده‌اند.

حال به صورت تخصصی تر بررسی می‌کنیم که استخر استخراج چیست. تا اینجا اندکی با آن آشنا شده‌اید که برای یکی کردن قدرت تعداد زیادی ماینر استفاده می‌شود.

استخر ماینینگ (استخر استخراج) چیست؟

استخراج یا ماین کردن یکی از اجزای اصلی و ضروری شبکه‌های اثبات کار است. برای کار کردن و امنیت بلاکچین نیاز است که معادلات هش حل بشود. هش یک سری از اعداد و عبارات است که توسط تکنیک‌های رمزنگاری تولید می‌شود. ماینرهای بیت کوین در ازای استخراج، کوین‌های جدید تولید شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. قیمت بیت کوین برای ماینرها بسیار مهم است؛ زیرا اگر از یک مقداری پایین‌تر برود، دیگر صرفه اقتصادی برای استخراج وجود نخواهد داشت.

همانطور که در گذشته گفتیم استخراج ارز دیجیتال در گذشته و اوایل کار بیت کوین کار بسیار آسانی بود و هرکس با کامپیوتر خودش می‌توانست این کار را انجام دهد، با گذشت زمان نیاز به استخر استخراج پیدا شد. در استخر استخراج، ماینرها قدرت محاسباتی خود را روی هم گذاشته و با هم کار می‌کنند. در ادامه نیز پاداش دریافت شده یا همان بیت کوین‌های جدید (یا هر ارز دیجیتالی که با الگوریتم اجماع اثبات کار پیش می‌رود) بین آن‌ها تقسیم می‌شود. استخر استخراج بهترین جا برای شروع فعالیت استخراج است؛ مخصوصا اگر قدرت سخت‌افزاری شما به اندازه مناسب بالا نباشد.

در واقع استخر استخراج مناسب این است که با پیوستن به بقیه ماینرها، به یک درامد و پاداش مستمر دست پیدا کنید. قطعا می‌توانید به تنهایی نیز به کار استخراج بیت کوین بپردازید؛ اما این دریافت پاداش مستمر نبوده و باید شانس خوبی داشته باشید که در نهایت یک بار برنده شده و 6.25 بیت کوین دریافت شده را به طور کامل برای خود بردارید.

استخر ماینینگ (استخر استخراج) چیست؟

دقت داشته باشید که در فرآیند استخراج بیت کوین، اولین ماینری که به پاسخ معادله بلاک جدید دست پیدا کند، پاداش را می‌گیرد و بقیه ماینرها باید به دنبال بلاک جدید بگردند. با بالا رفتن سختی استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نیز پیدا کردن بلاک جدید سخت‌تر شد. به عنوان مثال در استخراج زی کش می‌دانیم که سختی استخراج این رمزارز از سال 2016 تا کنون همیشه در یک روند صعودی قرار داشته است و در طول زمان استخراج زی کش یا استخراج مونرو نیازمند سخت‌افزار قدرتمند‌تری است.

شما در استخر استخراج بدون توجه به قدرت دستگاهتان می‌توانید با دیگر ماینرها همکار شده و به لطف قدرت آن‌ها در روز چندین بلاک پیدا کنید. میزان کمک شما به یافتن بلاک جدید مشخص می‎کند که چه مقدار از پاداش را دریافت می‌کنید.

عملکرد استخر استخراج

عملکرد استخر استخراج به چندین ویژگی بستگی دارد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. استخرا استخراجی مناسب است که تمام این عناصر را در خود به مقدار مناسب داشته باشد. اولین مورد هش ریت است.

هش ریت

هش ریت اندیکاتوری است قدرت هشینگ بر ثانیه را در یک بلاکچین بر پایه اثبات کار اندازه‌گیری می‌کند. در اثبات سهام چنین موضوعی مطرح نیست. در مقاله هش ریت آکادمی رابکس می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد آن پیدا کنید.

مدل پخش پاداش

مدل پخش پاداش ویژگی مهمی است که باید قبل از پیوستن به یک استخر استخراج آن را بررسی کنید. مدل‌هایی که در حال حاضر وجود دارند PPS، PPLNS و FPPS است. در بخش نحوه کار استخر استخراج جزییات بیشتری در مورد این مدل‌ها خواهیم داد.

هزینه حضور در استخر استخراج

در هنگام استخراج در یک استخر، شما باید هزینه‌ای را برای عضویت در این استخر استخراج بپردازید. مقدار آن در هر استخر متفاوت بوده و بعد از پخش پاداش‌ها برداشته می‌شود. این مقدار به مدل پخش پاداش نیز بستگی دارد؛ به عنوان مثال در مدل PPS استخر استخراج هزینه بیشتری می‌گیرد؛ زیرا باید به ماینرهایی که در فرآیند پیدا کردن بلاک حضور داشتند؛ اما موفق به یافتن آن نشدند نیز پاداش بدهد.

استخر استخراج چگونه کار می‌کند؟

تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین توسط ماینرها تایید و مورد حفاظت قرار می‌گیرد. کار ماینرها این است که نگذارند پدیده دوبار خرج کردن (Double Spending) اتفاق بیفتد. این اتفاق مانند این است که کسی در خانه پول چاپ کرده و بدون دردسر آن را خرج کند. وقتی یک ماینر به یک استخر استخراج متصل می‌شود، دستگاه  و نرم‌افزار استخراج ارز دیجیتال خود را به سرور استخر استخراج متصل می‌کند و بعد از آن تمام قدرت سخت‌افزاری‌اش در خدمت استخر استخراج است. با یک مثال این بحث را به پایان می‌رسانیم.

فرض کنید قلی و 99 ماینر دیگر هرکدام 0.01 درصد از کل هش ریت شبکه را در اختیار دارند. حال اگر قلی بخواهد تنهایی کار استخراج ارز دیجیتال را انجام دهد، از هر 10000 بلاک تنها یک بار شانس پیدا کردن بلاک جدید را دارد. به طور میانگین در هر روز 144 بلاک جدید در شبکه بیت کوین استخراج می‌شود و به این ترتیب ممکن است که قلی هفته‌ها موفق نشود بلاک جدیدی را پیدا کرده و پاداش دریافت کند؛ اما با این وجود او باید هزینه نگه‌داری تجهیزات و برق مصرفی‌اش را بدهد.

استخر استخراج چگونه کار می‌کند؟

حال اگر قلی و آن 99 ماینر دیگر به هم بپیوندند، شانسشان 100 برابر شده و احتمال اینکه در کنار هم‌دیگر روزی 1 الی 2 بلاک جدید پیدا کنند بالا می‌رود. درست است که پاداش دریافتی او یک صدم می‌شود؛ اما حداقل قطعی و مستمر است. به این ترتیب می‌تواند تجهیزات خود را نگه‌داری کرده و هزینه برق را هم بدهد. بعد از مدتی نیز به سودآوری برسد.

در بخش قبلی در مورد مدل‌های مختلف پخش پاداش صحبت کردیم که قول دادیم جزییات آن را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه مدل‌ها و سیستم‌های مختلف را خواهیم دید.

مدل‌های پخش پاداش

بسته به هر استخر استخراج، سیستم و مدل پخش پاداش‌های به دست آمده در ماین متفاوت است. در نظر گرفتن این موضوع برای پیوستن به یک استخر استخراج بسیار مهم است و باید با این مدل‌ها آشنا باشید.

1- Pay-Per-Share (PPS)

در این سیستم، ماینرها به ازای هر سهمشان مقداری پاداش دریافت می‌کنند. این سهم به مقدار هش ریتی دارد که در اختیار استخر استخراج می‌گذارند، بستگی دارد. نکته مهم در این سیستم این است که حتی اگر بلاک جدیدی پیدا نشود، سهم ماینرها پرداخت می‌شود.

2-Pay-Per-Last-N-Shares (PPLNS)

این سیستم نیز مانند PPS است و به ازای سهم هر ماینر، پاداش او از سود به دست آمده پرداخت می‌شود؛ اما این بار دیگر فقط در زمان پیدا کردن بلاک جدید پاداش خواهند داشت و اگر بلاک توسط استخر استخراج شما پیدا نشود، خبری از پاداش نیست.

3- Pay-Per-Share+ (PPS+)

در هنگام استخراج شما دو نوع پاداش خواهید داشت، یکی بیت کوین‌های تازه تولید شده که به ماینر تعلق می‌گیرد و دیگری هزینه تراکنشی که مردم پرداخت می‌کنند. در باقی مدل‌ها این هزینه تراکنش به خود استخر استخراج تعلق می‌گیرد؛ اما در روش PPS+ این هزینه تراکنش‌ها نیز بین ماینرها تقسیم می‌شود. پاداش‌ها در این سیستم چه در صورت پیدا شدن بلاک و پیدا نشدن آن، پرداخت می‌شود.

4- Full-Pay-Per-Share (FPPS)

در این روش با توجه به سهم هش ریت هر ماینر، پاداش او و بخشی از هزینه تراکنش‌ها پرداخت می‌شود. بخش دیگر هزینه تراکنش‌ها را خود استخر استخراج برای خود برمی‌دارد.

جمع‌‌بندی

در این مقاله به مفهوم استخر استخراج پرداختیم و توضیح دادیم که چرا وجود آن‌ها الزامی و پیوستن شما به عنوان ماینر به ان‌ها الزامی‌تر است. در گذشته خیلی از افراد می‌توانستند با کامپیوتر‌های شخصی خودشان و یک CPU ساده به استخراج بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال بپردازند؛ اما با گسترش این تکنولوژی و بالا رفتن سختی شبکه و استخراج، دیگر امکان نجام چنین کاری نیست و نیاز به تجهیزات بسیار قدرتمند وجود دارد.

هرکس نمی‌تواند به تنهایی بخش معقولی از هش ریت شبکه بیت کوین را تامین کند؛ در عوض می‌تواند با پیوستن به دیگر ماینرها و یکی کردن قدرتش با آن‌ها به چنین چیزی دست پیدا کرده و به یک درآمد مداوم و با ثبات برسد. کار استخر استخراج همین است که این ماینرها را به هم متصل کرده و پاداش بلاک‌های پیدا شده را بین آن‌ها تقسیم کند. در مورد نحوه تقسیم پاداش و سود حاصله هم به طور کامل صحبت کردیم.

در صورتی که امکان ماین کردن ندارید و صرفا می‌خواهید بیت کوین داشته باشید، می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال رابکس آن را با تتر یا تومان خریداری کنید. برای مشاهده قیمت یا خرید تتر نیز می‌توانید از رابکس استفاده کنید.

برچسب های مرتبط

استخراج ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *