آکادمی رابکس
کیف پول
کیف پول ارز دیجیتال چیست

کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟ آشنایی با Crypto Wallet و کاربردهای آن

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 09 شهریور 1401
3.3
3.3

فهرست مطالب

  • کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟
  • کاربرد رمزنگاری در ایجاد کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟
  • امضای دیجیتال در کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟
  • عبارت بازیابی در کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟
  • کاربردهای متداول کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟
  • جمع‌بندی

در مقالات قبلی با مفاهیم اصلی کریپتوکارنسی چیست آشنا شدیم و نحوه ایجاد سیستم‌های غیر متمرکز را با استفاده از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده بررسی کردیم. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بازار ارزهای دیجیتال مربوط به کیف پول است که در مجموعه مقالات این فصل به بررسی مفاهیم مرتبط با آن می‌پردازیم.

کیف پول ارز دیجیتال نرم افزاری است که کاربران از آن برای دسترسی به حساب خود در شبکه‌های بلاک چینی استفاده می‌کنند. همانند کیف پول در دنیای واقعی شما می‌توانید، پول‌های رمز ارز خود را از طریق کیف پول ارز دیجیتال جابجا کنید اما تفاوت‌های اساسی بین این دو نوع کیف پول وجود دارد. هدف این مقاله پاسخ به سوال کیف پول ارز دیجیتال چیست و آموزش کامل مفهوم کیف پول در بازار رمز ارزها است.

 

کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

بهترین روش آموزش مفهوم «کیف پول ارز دیجیتال» (Cryptocurrency Wallet)، مقایسه آن با کیف پول فیزیکی در دنیای واقعی است. افراد در دنیای واقعی از کیف پول برای نگهداری پول‌های فیزیکی خود استفاده می‌کنند و در مواقع لزوم با مراجعه به آن دارایی‌های خود را خرج می‌کنند یا با دریافت پول نقد از دیگران، دارایی خود را افزایش می‌دهند. کیف پول ارز دیجیتال در فضای رمز ارزها این سه فعالیت را برعهده دارد و به عنوان ابزار دسترسی به رمز ارزها و ارسال و دریافت آن‌ها شناخته می‌شود.

در دنیای واقعی کارت‌های بانکی نیز به نوعی کیف پول محسوب می‌شوند و کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند به دارایی‌های خود در حساب بانکی دسترسی داشته باشند و از آن برای ارسال و دریافت پول استفاده کنند. کارت بانکی اگرچه به صورت فیزیکی دارایی فیزیکی را در خود نگهداری نمی‌کند اما امکان دسترسی کاربر به دارایی‌هایی که در بانک‌ سپرده‌گذاری شده است را فراهم می‌کند.

مدل کیف پول ارز دیجیتال نیز مشابه با کارت‌های بانکی است. رمز ارزها در فضای بلاک چین ایجاد و تعریف می‌شوند و مابه‌ازای فیزیکی ندارند. تولید یک رمز ارز در بلاک چین به معنی ثبت تراکنش برای حساب یکی از کاربران در دفتر کل توزیع شده است. حساب هر کاربر در بلاک چین آن چیزی است که در کیف پول ارز دیجیتال ایجاد می‌شود.

هر کاربر در بلاک چین با یک آدرس شناسایی می‌شود که از مجموعه‌ای از اعداد و حروف تشکیل شده است. هر کدام از این آدرس‌ها دارای یک رمز ورود هستند و کاربران با استفاده از این رمز به اطلاعات حساب خود دسترسی دارند و می‌توانند دارایی‌های خود را خرج کنند. آدرس هر کاربر برای عموم کاربران مشخص است و از آن برای دریافت رمز ارز استفاده می‌شود. این رویکرد مشابه با کارت بانکی است که رمز ورود معادل رمز کارت بانکی و آدرس هر کاربر مشابه شماره حساب یا شماره کارت است.

تفاوت بین این دو سیستم این است که رمز ارزها معادل فیزیکی دارایی و یک سیستم متمرکز برای مدیریت دارایی ندارند و همه چیز در فضای دیجیتال اتفاق می‌افتد. این در حالی است که شما می‌توانید با مراجعه به بانک، معادل فیزیکی دارایی‌های خود را به شکل اسکناس دریافت کنید. ساخت آدرس و رمز ورود به آن با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری انجام می‌شود. در بخش بعدی سوال کاربرد رمزنگکاری در ایچاد کیف پول ارز دیجیتال چیست را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

 

کیف پول رمز ارز

 

کاربرد رمزنگاری در ایجاد کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

در بخش قبل فهمیدیم که کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد. در فضای ارز دیجیتال رمز ورود به حساب برای کاربران بسیار مهم است زیرا این رمز عبور کلید دسترسی به دارایی‌ها در بلاک چین است و اگر کس دیگری به این رمز دسترسی داشته باشد می‌تواند دارایی‌های کاربران را خرج کند. بنابراین، تولید رمز عبور مرتبط با آدرس کاربر در بلاک چین اهمیت زیادی دارد.

رمز عبور و آدرس ساخته شده برای کاربران باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان ارتباط بین آن‌ها را بدون دسترسی به رمز ورود تشخیص داد. علاوه بر این، رابطه باید به گونه‌ای باشد که امکان تشخیص رمز ورود از آدرس وجود نداشته باشد. برای دسترسی به چنین ویژگی‌هایی باید با سوال رمزنگاری چیست روبه‌رو شویم. «رمزنگاری» (Cryptography) به علمی گفته می‌شود که هدف آن رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها و اطلاعات است و برای ساخت رمز عبور برای حساب کاربری در بلاک چین استفاده می‌شود.

متخصصان رمزنگاری با استفاده از توابع ریاضی مختلف به دنبال ارائه روش‌های مختلف رمزنگاری امن هستند. تکنیک‌های رمزنگاری به طور کلی به دو دسته اصلی «رمزنگاری کلید متقارن« (Symmetric Key Encryption) و «رمزنگاری کلید نامتقارن» (Asymmetric Key Encryption) تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

در رمزنگاری کلید متقارن از یک کلید برای رمزگذاری و رمزگشایی استفاده می‌شود. این به این معنی است که آدرس و رمز ورود در این حالت یکی است و نمی‌توان از این روش برای ایجاد حساب کاربری در کیف پول ارز دیجیتال استفاده کرد. کاربرد این نوع رمزنگاری در حساب‌های کاربری مربوط به وبسایت‌ها است. در وبسایت‌ها کاربر تنها کسی است که به حساب دسترسی دارد و نیاز نیست که از آن حساب برای تعامل با کسی استفاده کند. بنابراین، از یک کلید برای رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می‌کند.

رمزنگاری نامتقارن تکنولوژی مورد استفاده در کیف پول ارز دیجیتال برای ساخت حساب کاربری در بلاک چین است. در این نوع رمزنگاری یک کلید برای رمزگذاری و یک کلید برای رمز گشایی وجود دارد که به ترتیب به آن‌ها «کلید عمومی» (Public Key) و «کلید خصوصی» (Private Key) گفته می‌شود.

کلید خصوصی همان رمز ورود کاربر است که تنها و تنها در اختیار کاربر است و از مجموعه‌ای از اعداد تشکیل شده است. کلید عمومی نقش شماره حساب کاربر را دارد که از کلید خصوصی ایجاد می‌شود. کلید عمومی به صورت مستقیم به عنوان آدرس کاربران شناخته نمی‌شود و با هشینگ به وسیله توابع هش ایجاد می‌شود تا حساب کاربران امنیت بیشتری داشته باشد.

 

ساخت کلید عمومی از کلید خصوصی

همانطور که در بخش کیف پول ارز دیجیتال چیست گفته شد، کلید عمومی و کلید خصوصی تعریف شده برای کیف پول رمز ارز باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر با داشتن کلید خصوصی به اطلاعات ثبت شده برای کلید عمومی دسترسی داشته باشد و سایر کاربرانی که کلید عمومی را در اختیار دارند نتوانند از آن به کلید خصوصی کاربر برسند.

در رمزنگاری کلید نامتقارن از چند نوع الگوریتم ریاضی برای تولید این کلیدها استفاده می‌شود که الگوریتم‌های «ریوست-شامیر-ادلمن» (Rivest–Shamir–Adleman | RSA) و «امضای دیجیتال منحنی بیضوی» (Elliptic Curve Digital Signature Algorithm | ECDSA) معروف‌ترین آن‌ها هستند. پاسخ به سوال رمزنگاری در شبکه بیت کوین چگونه کار می کند به این شکل است که در شبکه بیت کوین از الگوریتم دوم برای ساخت کلید عمومی و خصوصی و تعریف امضای دیجیتال استفاده می‌شود.

این الگوریتم‌های ریاضی به گونه‌ای هستند که کلید خصوصی تعریف شده در کاربر را به یک فضای جدید می‌برند و در آن فضا کلید عمومی مرتبط را می‌سازند. کلید عمومی ساخته شده در این فضا به گونه‌ای است که اگر کاربران بخواهند از کلید عمومی به کلید خصوصی برسند با سیستم‌های کنونی باید صدها سال احتمالات ممکن را بررسی کنند و به خروجی مورد نظر برسند.

بنابراین، ساخت کلید عمومی از کلید خصوصی بسیار آسان اما برعکس آن بسیار سخت است و این دقیقا همان چیزی است که برای ساخت کیف پول نیاز است. این الگوریتم‌ها امکان تعریف و استفاده از امضای دیجیتال را نیز فراهم می‌کنند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

کلید عمومی و خصوصی در کیف پول

 

امضای دیجیتال در کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

در بخش قبل فهمیدیم که کاربرد رمزنگاری در ایجاد کیف پول ارز دیجیتال چیست و چگونه از آن‌ها برای ایجاد جفت کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی استفاده می‌شود. کلید عمومی هر کاربر به عنوان شناسه او در بلاک چین شناخته می‌شود و دارایی‌های کاربر مجموعه تراکنش‌های دریافتی کاربر از طریق کلید عمومی است.

کلید عمومی برای تمامی کاربران شبکه مشخص است و کاربران با استفاده از آن به کاربر مقصد رمز ارز یا پیام ارسال می‌کنند. کلید خصوصی نیز کلید دسترسی به حساب است که تنها کاربر به آن دسترسی دارد و می‌تواند با استفاده از آن دارایی‌های موجود در حساب خود را خرج کند.تا به اینجا با سازوکار ایجاد حساب و نحوه دریافت رمز ارز آشنا شدیم اما برای ارسال رمز ارزها نیاز است که با مفهوم امضای دیجیتال آشنا شویم.

وقتی شما برای انجام یک تراکنش مالی به بانک مراجعه می‌کنید، متصدی بانک اطلاعات حساب شما را دریافت می‌کند تا متوجه شود که حساب مورد نظر وجود دارد و رقم نوشته شده در این حساب موجود است. اما جدای از این، متصدی از شما می‌خواهد تا با ارائه کارت ملی یا شناسنامه و امضا کردن سند پرداخت نشان دهید که حساب متعلق به شما است و می‌خواهید بخشی از موجودی خود را به حساب دیگری ارسال کنید.

بدون وجود این مکانیزم، هر کاربری می‌تواند با مراجعه به بانک و دادن اطلاعات حساب که اتفاقا در اختیار خیلی از کاربران است، دارایی‌های حساب شما را خرج کند. در کیف پول ارز دیجیتال اطلاعات حساب همان کلید عمومی است اما برای تایید این‌که واقعا کاربر دارنده حساب تراکنش را ایجاد کرده است، نیاز به «امضای دیجیتال» (Digital Signature) تراکنش است. امضای دیجیتال فرآیندی است که به وسیله آن کاربر ارسال کننده تراکنش ثابت می‌کنند که دارنده حساب است و تراکنش معتبر می‌باشد.

امضای دیجیتال تراکنش‌های ارز دیجیتال با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال و کلید خصوصی کاربر انجام می‌شود. فرآیند کار به این شکل است که فایل تراکنش ابتدا وارد یک تابع هش می‌شود و خروجی آن با استفاده از کلید خصوصی کاربر رمزگذاری می‌شود. این فایل به عنوان فایل امضا شده شناخته می‌شود که به همراه فایل خام به شبکه ارسال می‌شود.

سایر کاربران شبکه با استفاده از کلید عمومی کاربر می‌توانند فایل امضا شده کاربر را رمزگشایی کنند. پس از رمزگشایی فایل امضا شده، فایل خام ارسال شده توسط کاربر در تابع هش قرارداده می‌شود تا هش آن به دست آید. اگر دو هش با هم سازگار باشند، نشان می‌دهد که کاربر دارنده حساب تراکنش را به شبکه ارسال کرده است. در غیر اینصورت تراکنش نامعتبر خواهد بود.

 

عبارت بازیابی در کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

اگر از قبل یک کیف پول ارز دیجیتال برای خود ایجاد کرده باشید، حتما با عبارت‌های «Recovery phrase» و «Seed phrase» مواجه شده‌اید. عبارت بازیابی شامل تعدادی کلمه انگلیسی است (بین 12 تا 24 کلمه) که از میان 2048 کلمه انگلیسی تعیین شده در پروپوزال 39 بهبود بیت کوین انتخاب شده‌اند و به عنوان یک شاه‌کلید برای دسترسی به کیف پول عمل می‌کنند.

همانطور که در بخش‌ کیف پول ارز دیجیتال چیست گفته شد، کاربران برای دسترسی به بلاک چین مربوط به هر ارز دیجیتال نیاز دارند که یک کلید عمومی و کلید خصوصی متناظر با آن را داشته باشند.  امروزه تعداد زیادی بلاک چین و رمز ارز در بازار وجود دارد که ساخت کیف پول مجزا برای هر کدام از آن‌ها کار سختی است. از طرف دیگر، کلید خصوصی مربوط به هریک از این آدرس‌ها شامل تعداد زیادی عدد است که به خاطر سپردن، نگهداری و کارکردن با آن‌ها بسیار سخت است.

به همین دلیل کاربران به کیف پول‌هایی نیاز دارند که با استفاده از آن‌ها بتوانند آدرس‌های مختلف بر روی بلاک چین‌های مختلف ایجاد کنند و با داشتن یک رمز عبور به همه آن‌ها دسترسی داشته باشند. عبارت بازیابی در واقع برای به وجود آوردن چنین شرایطی ایجاد شده است.

کیف پول‌های عمومی که از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، با استفاده از عبارت بازیابی امکان ایجاد حساب کاربری و کلید خصوصی مرتبط با آن‌ها را در شبکه‌های بلاک چینی مختلف به کاربران می‌دهند. فواید استفاده از عبارت بازیابی برای ساخت کیف پول به صورت زیر است.

  • کار با تعداد محدودی کلمه انگلیسی بسیار راحت‌تر از کار با تعداد زیادی عدد است و کاربران می‌توانند به راحتی عبارت بازیابی را حفظ کنند.
  • عبارت بازیابی امکان ایجاد کیف پول‌های عمومی را به کاربران می‌دهد. بنابراین، کاربران می‌توانند با حفظ کردن یک عبارت بازیابی به کلید خصوصی تمام ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشند.
  • با حفظ بودن عبارت بازیابی شما می‌توانید کیف پول خود را در هر کامپیوتر و موبایلی اضافه کنید و حذف شدن نرم‌افزار یا دزدیده شدن گوشی و لپ‌تاپ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

توجه داشته باشید که عبارت بازیابی کلید دسترسی شما به دارایی‌های دیجیتال است. اگر شخص دیگری به غیر از شما به این عبارت دسترسی داشته باشد می‌تواند کیف پول را در سیستم خود وارد کرده و کلیه دارایی‌های شما را خرج کند. بنابراین، بهتر است عبارت بازیابی خود را به خاطربسپارید و نسخه‌های فیزیکی پشتیبان از آن را در جاهای امن نگهداری کنید.

به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، عبارت بازیابی را در گوشی، کامپیوتر، اکانت شبکه‌های اجتماعی و ایمیل خود که در معرض هک هستند یادداشت نکنید و اگر کسی به هر دلیل از شما عبارت بازیابی کیف پول را خواست، بدانید که شخص می‌تواند به راحتی دارایی‌های دیجیتال شما را خرج کند. در بخش قبل به سوال دیگر کاربردهای کیف پول ارز دیجیتال چیست پاسخ می‌دهیم.

 

عبارت بازیابی در کیف پول

 

کاربردهای متداول کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

وظیفه اصلی کیف پول ارز دیجیتال ایجاد حساب کاربری امن برای کاربران بلاک چین و فراهم آوردن امکان ارسال و دریافت ارز های دیجیتال از طریق آن‌ها است. تمامی کیف پول‌های ارز دیجیتال این قابلیت‌ها را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. امروزه کیف پول‌های عمومی علاوه بر این امکانات اولیه، امکانات دیگری نیز برای کاربران فراهم کرده‌اند تا کاربران با استفاده از تنها یک کیف پول بتوانند کلیه فعالیت‌های خود را در فضای کریپتو به سرانجام برسانند. در ادامه به بررسی برخی از این کاربردها می‌پردازیم.

شرایط خرید رمز ارز در کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

خرید و فروش ارز دیجیتال با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی انجام می‌شود. در این پلتفرم‌ها کاربران می‌توانند با پرداخت ارز فیات مثل دلار و یورو، ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنند. این امکان به صورت مستقیم در کیف پول‌ها وجود ندارد اما برخی کیف پول‌های عمومی مانند کیف پول تراست ولت (Trust wallet) با همکاری با برخی از پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، امکان خرید از طریق کیف پول را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

خرید ارز دیجیتال با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال تنها برای کاربرانی مجاز است که از طرف پلتفرم مورد تایید هستند و از طرفیبه حساب بانکی برای پرداخت ارز فیات دستسی دارند. از آن‌جایی که خرید رمز ارز در این پلتفرم‌ها با استفاده از دلار یا یورو انجام می‌شود، ایرانی‌ها قادر به استفاده از این خدمات نیستند. همچنان بهترین روش برای خرید ارز دیجیتال در ایران استفاده از صرافی‌های معتبر داخلی مثل صرافی ارز دیجیتال رابکس است.

تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر

دومین ویژگی کاربردی که کیف پول‌ها به کاربران ارائه می‌کنند، امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر است. این امکان با اتصال کیف پول به پلتفرم‌های معاملاتی غیرمتمرکز انجام می‌شود. توجه داشته باشید که امکان تبدیل تمامی ارزهای دیجیتال به یکدیگر وجود ندارد و برای انجام تبدیل، نیاز به کوین اصلی شبکه مورد استفاده برای تبدیل است. به عنوان مثال، اگر تبدیل دو ارز در شبکه بایننس مطرح است، باید مقداری ارز «BNB» در کیف پول وجود داشته باشد. برای خرید بایننس کوین می‌توانید از صرافی‌های داخلی مثل رابکس استفاده کنید.

استیکینگ در کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

استیک ارز دیجیتال روش تامین امنیت شبکه‌های ارز دیجیتال با الگوریتم اجماع اثبات سهام است که در آن کاربران رمز ارزهای خود را در شبکه قفل می‌کنند و در ازای آن توکن جدید به دست می‌آورند. در پاسخ به سوال دلیل استیک ارز دیجیتال در الگوریتم اجماع چیست باید به ایجاد سیستم پاداش و مجازات اشاره کرد.

استیک ارز دیجیتال ریسک‌های مربوط به خود را دارد  که باید مد نظر قرار گیرد. در این مقاله بحث پلتفرم استیک ارز دیجیتال مورد بحث است. بهترین محل برای استیک ارز دیجیتال کیف پول مخصوص ارز دیجیتال است که به کاربران امکانات دیگری مانند به دست آوردن ایردراپ‌های محتمل را می‌دهد.

در حال حاضر کیف پول‌های عمومی نیز به کاربران امکان استیک برخی از ارزهای دیجیتال را می‌دهد که کاربران می‌توانند از این امکان برای افزایش توکن‌ها و کوین‌های ارز دیجیتال خود استفاده کنند. توجه داشته باشید که برخی از کیف پول‌ها توکن‌های مخصوص خود را دارند که می‌توان بر روی آن‌ها نیز سرمایه‌گذاری انجام داد.

 

استیکینگ در کیف پول ارز دیجیتال چیست

 

مدیریت غیرمتمرکز در کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال از توکن‌های حاکمیتی برای غیرمتمرکز کردن فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. در این پروژه‌ها کاربرانی که توکن‌های پروژه را را استیک می‌کنند می‌توانند در مدیرت پروژه نقش داشته باشند. این کار با ارائه پروپوزال‌ها و رای دادن به پروپوزال‌های طراحی شده توسط دیگران انجام می‌شود.

برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال مثل «Keplr» که کیف پول مخصوص اکوسیستم «کازماس» (Cosmos) است امکان رای‌دهی به پروپوزال‌های ارائه شده را از طریق کیف پول فراهم کرده‌اند. کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش «Governance» در این کیف پول پروپوزال‌های ارئه شده را مشاهده کنند و به آن جواب مثبت یا منفی بدهند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به سوالات متعددی مانند کیف پول ارز دیجیتال چیست و امضای دیجیتال در کیف پول ارز دیجیتال چیست پاسخ داده شد. علاوه بر این در بخش کاربردهای متداول کیف پول ارز دیجیتال چیست شرایط خرید و استیک ارز دیجیتال در کیف پول بررسی شد. کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان بر اساس معیارهای مختلف مثل امنیت و تعداد ارزهای پشتیبان به انواع مختلفی تقسیم کرد که در مقاله بعدی به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

برچسب های مرتبط

کیف پول

امتیاز دهید

سوالات متداول

شرایط خرید رمز ارز در کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

خرید و فروش ارز دیجیتال با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی انجام می‌شود. در این پلتفرم‌ها کاربران می‌توانند با پرداخت ارز فیات مثل دلار و یورو، ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنند. این امکان به صورت مستقیم در کیف پول‌ها وجود ندارد اما برخی کیف پول‌های عمومی مانند «تراست ولت» (Trust wallet) با همکاری با برخی از پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال، امکان خرید از طریق کیف پول را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

استیکینگ در کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟

استیک ارز دیجیتال روش تامین امنیت شبکه‌های ارز دیجیتال با الگوریتم اجماع اثبات سهام است که در آن کاربران رمز ارزهای خود را در شبکه قفل می‌کنند و در ازای آن توکن جدید به دست می‌آورند. این کار ریسک‌های مربوط به خود را دارد  که باید مد نظر قرار گیرد. در این مقاله بحث پلتفرم استیک ارز دیجیتال مورد بحث است. بهترین محل برای استیک ارز دیجیتال کیف پول مخصوص ارز دیجیتال است که به کاربران امکانات دیگری مانند به دست آوردن ایردراپ‌های محتمل را می‌دهد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • راضیه
    28 بهمن 1402

    مفید بود. ممنون از مقاله خوبتون