آکادمی رابکس
استخراج ارز دیجیتال
استخراج بیت کوین چیست؟ آموزش ماینینگ بیت کوین

استخراج بیت کوین چیست؟ آموزش ماینینگ بیت کوین

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 03 آبان 1401
5
5

فهرست مطالب

  • استخراج بیت کوین چیست؟
  • اهمیت استخراج بیت کوین
  • آموزش استخراج بیت کوین
  • انواع دستگاه استخراج بیت کوین
  • جمع‌بندی

ماینینگ یا استخراج بیت کوین، یکی از فرآیندهای کلیدی در حوزه کریپتوکارنسی و همچنین از مهم‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. علاقمندان و فعالان حوزه رمز ارزها می‌توانند به غیر از ترید یا سرمایه‌گذاری، به انواع استخراج ارز دیجیتال بپردازند و از این طریق درآمدزایی کنند.

استخراج بیت کوین فرآیندی است که در طی آن، بیت کوین‌های جدید وارد گردش می‌شوند. این استخراج با کمک تجهیزات و سخت‌افزارهای گران‌قیمتی انجام می‌شود که قادرند مسئله محاسباتی بسیار پیچیده‌ای را حل کنند. نخستین کامپیوتری که بتواند پاسخ مسئله را پیدا کند، بلاک بعدی بلاک چین بیت کوین را دریافت کرده و فرآیند دوباره آغاز می‌شود.

انواع استخراج ارز دیجیتال و به‌خصوص بیت کوین کاری دشوار، پرهزینه و تنها به صورت پراکنده سودآور است. با این وجود، ماینینگ برای بسیاری از سرمایه‌گذاران کریپتو جذابیت خاصی دارد زیرا ماینرها در ازای فعالیت‌های خود پاداش دریافت می‌کنند. جذابیت استخراج بیت کوین برای ماینرها، تقریبا مشابه جذابیتی است که استخراج طلا در کالیفرنیای سال ۱۸۴۹ برای جویندگان این فلز داشت.

به عبارت دیگر، پاداش بیت کوینی که ماینرها دریافت می‌کنند، مشابه انگیزه‌ای قوی برای ماینرها عمل می‌کند. هدف اصلی از استخراج، تأیید و نظارت بر تراکنش‌های بیت کوین و اطمینان از اعتبار آن‌ها است. بسیاری از کاربران در سراسر جهان به استخراج می‌پردازند، بنابراین می‌توان گفت که بیت کوین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است و برای نظارت بر آن، به هیچ نهاد مشخصی همچون بانک مرکزی یا دولت نیازی نیست.

با وجود این که فرآیند استخراج بیت کوین و کسب درآمد از آن بسیار وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد، اما به تجهیزات و روش‌های خاصی نیاز دارد و همین باعث می‌شود که برای همه افراد مناسب نباشد. در این مقاله قصد داریم فرآیند استخراج بیت کوین را معرفی و روش‌ها، دستگاه‌ها و آموزش آن را بررسی کنیم. پس از خواندن این مقاله، می‌توانید دریابید که آیا استخراج بیت کوین برای شما مناسب است یا خیر.

 

مقدمه استخراج بیت کوین

 

استخراج بیت کوین چیست؟

پیش از آن که به مفهوم استخراج بیت کوین بپردازیم، اجازه دهید استخراج ارز دیجیتال را معرفی کنیم. استخراج ارزهای دیجیتال به زبان ساده، فرآیندی است که در آن کوین‌های جدید دیجیتال ایجاد می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، فرآیند ایجاد این کوین‌ها به حل مسئله‌ای بسیار پیچیده وابسته است. پس از حل این مسئله، تراکنش‌های ارز دیجیتال می‌بایست در شبکه بلاک چین تأیید و سپس به یک دفتر کل توزیع‌شده افزوده شوند.

بیت کوین یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین انواع ارز دیجیتال به شمار می‌رود. این رمز ارز بر روی یک شبکه کامپیوتری غیر متمرکز یا دفتر کل توزیع‌شده اجرا می‌شود که تراکنش‌های ارز دیجیتال را ردیابی می‌کند. با تأیید و پردازش تراکنش‌های جدید، بیت کوین‌های جدید نیز ایجاد یا به عبارتی استخراج می‌شوند. به کامپیوترهایی که در شبکه حضور دارند و به عملیات استخراج مشغول هستند، ماینر گفته می‌شود. این ماینرها در ازای پردازش تراکنش‌ها و استخراج بیت کوین، مقادیری از این ارز دیجیتال را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

بیت کوین همچون بسیاری از ارزهای دیجیتال، یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است. بلاک چین یک دفتر کل غیر متمرکز است که تمامی تراکنش‌های شبکه را در خود شامل می‌شود. مجموعه‌ای از تراکنش‌های تأییدشده، یک بلاک را تشکیل می‌دهند و از پیوستن بلاک‌ها به یکدیگر، زنجیره بلاک چین به وجود می‌آید. فرآیند استخراج بیت کوین، به معنی افزودن یک بلاک به این زنجیره است.

برای افزودن بلاک به بلاک چین بیت کوین، ماینرها در حل مسائل ریاضی بسیار پیچیده با یکدیگر رقابت می‌کنند. حل این مسائل به تجهیزات و کامپیوترهای گران‌قیمت و مقادیر زیادی برق نیاز دارد. هر ماینری که پاسخ مسئله را سریع‌تر به دست آورد، فرآیند استخراج را تکمیل کرده است. برای درک بهتر نحوه حل این مسئله، می‌توانید به مقاله‌های «هشینگ» و «الگوریتم اجماع اثبات کار» رجوع کنید. در واقع، ماینرها با حدس زدن تصادفیِ مقادیری به نام «هش» در سریع ترین زمان ممکن، استخراج بیت کوین را انجام می‌دهند.

با مفهوم استخراج بیت کوین آشنا شدیم، اما این فرآیند چه اهمیتی دارد؟ در ادامه اهمیت استخراج بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

 

استخراج بیت کوین چیست

 

اهمیت استخراج بیت کوین

هما‌ن‌طور که در قبل اشاره کردیم، استخراج بیت کوین از بسیاری جهات مشابه استخراج طلا است. با استخراج بیت کوین،‌ شما می‌توانید رمز ارزهای جدیدی ایجاد کنید و مالکیت آن‌ها را به دست بگیرید. استخراج بیت کوین و طلا هر دو به انرژی فراوانی نیاز دارند و از طرفی، پاداش مالی بسیار زیادی برای ما به دست می‌آورند.

به همین دلیل، شما می‌توانید برای کسب درآمد و سود به استخراج این ارز دیجیتال اقدام کنید. برخی از ماینرها استخرهایی به نام «استخر استخراج» (Mining Pool) را می‌سازند که در آن می‌توانند تلاش‌های خود را با سایر ماینرها به اشتراک بگذارند. ماینرهایی که به صورت گروه فعالیت می‌کنند، شانس بیشتری برای کسب پاداش و تقسیم سود دارند. اعضای یک استخر استخراج برای این که بخشی از استخر باشند،‌ هزینه‌ای می‌پردازند.

حتی اگر علاقه‌ای به کسب درآمد نداشته باشید و صرفا از علاقمندان تکنولوژی و یادگیری فناوری‌های جدید به شمار بروید، می‌توانید به استخراج بیت کوین اقدام کنید. به عنوان نمونه، شما می‌توانید در حین انجام مراحل استخراج بیت کوین، با نحوه عملکرد کامپیوتر و شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین آشنا شوید. در هر دو حالت، اگر قصد دارید که با روش استخراج بیت کوین آشنا شوید، ادامه مقاله را دنبال کنید.

آموزش استخراج بیت کوین

از زمان ظهور بیت کوین در سال 2009 میلادی، انرژی مورد نیاز برای استخراج این ارز دیجیتال افزایش یافته است. با افزایش تعداد ماینرها در شبکه بیت کوین، سختی شبکه نیز افزایش می‌یابد تا جریان ایجاد بلاک‌های جدید، ثابت بماند. این امر موجب امنیت بیشتر شبکه می‌‌شود،‌ اما فرآیند استخراج را برای عموم افراد سخت‌تر می‌کند.

در گذشته کاربران حتی با کامپیوترهای خانگی نیز می‌توانستند به استخراج بیت کوین بپردازند، اما به مرور زمان استخراج این ارز دیجیتال به یک عملیات تجاری در مقیاس بزرگ تبدیل شد که توسط شرکت‌هایی با تجهیزات و سرورهای مخصوص انجام می‌گرفت. امروزه،انواع مزرعه استخراج بیت کوین تعداد بسیار زیادی کامپیوتر در انبارهای خود دارند که می‌توانند توسط آن‌ها به استخراج این ارز دیجیتال اقدام کنند. این مزارع اغلب در نزدیکی منابع انرژی مانند سدها یا چاه‌های نفت و گاز قرار دارند تا بتوانند انرژی مورد نیاز برای استخراج را تأمین کنند.

هزینه‌ها و مصرف انرژی موردنیاز بالا، باعث می‌شود که ماینرهای خانگی در برابر شرکت‌ها کار سختی در پیش داشته باشند. اگرچه کاربرانی وجود دارند که از منزل خود اقدام به استخراج بیت کوین می‌کنند‌، اما با وجود هزینه‌های گزاف این فرآیند و قوانینی که مدام تصویب می‌شود، این کار چندان ساده نیست. با این حال، استخراج بیت کوین در ابعاد کوچک‌تر و حتی در منزل نیز قابل انجام است. در ادامه، ابزارهای موردنیاز برای استخراج بیت کوین معرفی می‌شوند.

 

آموزش استخراج بیت کوین

 

انواع دستگاه استخراج بیت کوین

برای حضور در رقابت استخراج بیت کوین، ماینرها باید بر روی سخت‌افزارها و تجهیزات کامپیوتری قدرتمندی سرمایه‌گذاری کنند. از آن‌جا که فرآیند استخراج پیچیدگی‌های خاص خود را دارد،‌ باید در انتخاب دستگاه استخراج بیت کوین دقت زیادی به خرج داد تا بتوان بهترین ابزار ممکن را خریداری کرد. یکی از عوامل بسیار مهمی که باید در خرید دستگاه مناسب به آن توجه نشان داد، عاملی به نام «نرخ هش» یا «هش ریت» (Hash Rate) تجهیزات است.

نرخ هش یا هش ریت، به سرعت یک ماشین استخراج در انجام محاسبات هشینگ اشاره دارد و کارایی و عملکرد این ماشین را نشان می‌دهد. هر چه نرخ هش بالاتر باشد، احتمال حل محاسبات ریاضی بیشتر است و در نتیجه، توانایی استخراج سخت‌افزار بالاتر می‌رود. علاوه بر نرخ هش، باید برای انتخاب دستگاه مناسب به میزان برق مصرفی آن نیز توجه داشت. این میزان برق مصرفی با واحد «وات» اندازه‌گیری می‌شود. بین دو دستگاهی که تعداد هش یکسانی تولید می‌کنند، دستگاهی که کمترین میزان برق را مصرف کند سود بیشتری خواهد داشت.

سومین معیاری که برای تعیین انتخاب دستگاه استخراج استفاده می‌شود، هزینه واحد برای هر دستگاه است. حتی اگر دستگاهی کم‌مصرف‌ترین دستگاه جهان باشد، اگر ده‌ها سال طول بکشد تا از طریق استخراج بتواند هزینه‌های خود را بازپرداخت کند، ارزشی نخواهد داشت.

انواع گوناگونی از دستگاه‌ها و سخت‌افزارها وجود دارند که می‌توان آن‌ها را برای استخراج بیت کوین انتخاب کرد. در ادامه، به این سخت‌افزارها اشاره می‌شود.

 

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

در گذشته و به دلیل پایین بودن سختی شبکه، کاربران می‌توانستند با استفاده از کامپیوترهای شخصی خود به استخراج بیت کوین اقدام کنند. با گذر زمان و افزایش تعداد ماینرهای حاضر در شبکه، دیگر استفاده از کامپیوترها به تنهایی ممکن نبود و کاربران به استفاده از کارت‌های گرافیک روی آوردند.

کارت‌های گرافیک در بسیاری از موارد به کامپیوترها افزوده می‌شوند تا انجام فعالیت‌های گرافیکی سنگین را با سرعت بیشتری امکان‌پذیر کنند. از آن‌جا که زمان استخراج بیت کوین برای این عملیات بسیار مهم است، این کارت‌ها همچنین در استخراج ارزهای دیجیتال به کاربر کمک می‌کنند تا شانس او را در رقابت بالا ببرند. بنابراین،‌ استفاده از این کارت‌ها می‌تواند به کاربران در فرآيند استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی کمک کند.

 

استخراج بیت کوین با اسیک ماینر

کاربرانی که قصد استخراج بیت کوین را دارند،‌ می‌توانند بر خرید دستگاهی به نام «اسیک ماینر» (Application-Specific Integrated Circuit | ASIC) سرمایه‌گذاری کنند. دستگاه‌های اسیک، قطعاتی سخت‌افزاری هستند که تنها برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها به حدی کارآمد هستند که معرفی آن‌ها در حوالی سال 2013 موجب شد تا سایر انواع دستگاه‌های استخراج بیت کوین یک‌شبه منسوخ شوند. با این حال، قیمت این دستگاه‌ها از 500 دلار تا ده‌ها هزار دلار متغیر است و برای همین هم برخی از ماینرها استفاده از کارت‌های گرافیک را به عنوان راهی کم‌هزینه‌تر برای استخراج ارزهایی همچون اتریوم برمی‌گزینند.

به احتمال زیاد اگر قصد داشته باشید که بیت کوین استخراج کنید،‌ انتخاب اسیک ماینر گزینه مناسب‌تری از کامپیوترهای معمولی و حتی با کارت‌های گرافیک بسیار پیشرفته خواهد بود. گرچه می‌توان با این کامپیوترها و کارت‌های گرافیک بیت کوین را استخراج کرد، اما سرعت این کامپیوترها پایین است و به نوعی هدر رفتن زمان و برق محسوب می‌شود.

به عنوان نمونه، بهترین کارت گرافیک موجود پیش از ظهور اسیک ماینرها، کارت گرافیک «AMD 7970» بود که در هر ثانیه 800 میلیون هش تولید می‌کرد، درصورتی‌که یک دستگاه اسیک متوسط قادر است ​​100 تریلیون هش در ثانیه (یعنی 125,000 برابر) تولید کند.

اسیک ماینرها گوناگونی در بازار وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را با توجه به پارامترهایی که برای انتخاب دستگاه مناسب ذکر شد، برگزینید. برخی از اسیک‌ها از سایرین کارآمدتر اما گران‌تر هستند و برخی دیگر، عملکرد پایین‌تر و قیمت ارزان‌تری دارند. پیش از انتخاب مناسب‌ترین دستگاه برای خود، همواره تمامی عوامل مؤثر بر سود استخراج بیت کوین را در نظر داشته باشید.

 

استخراج بیت کوین با گوشی

 

استخراج بیت کوین با گوشی تلفن همراه

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، این است که آیا استخراج بیت کوین با گوشی تلفن همراه امکان‌پذیر است یا خیر. در پاسخ باید گفت که به مرور زمان و با افزایش سختی شبکه، دیگر استخراج با تلفن همراه ممکن نیست و شما می‌توانید همواره از کارت‌های گرافیک یا دستگاه‌های اسیک استفاده کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، امروزه استخراج بیت کوین نیازمند مقادیر زیادی قدرت محاسباتی و برق است. درصورتی‌که ماینر قصد داشته باشد تا عملیات استخراج را بر روی تلفن همراه خود انجام دهد، حتی اگر بخشی از یک استخر استخراج باشد، احتمالا به هیچ درآمدی نخواهد رسید.

 

جمع‌بندی

استخراج بیت کوین یکی از فرآیندهای مهم برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. این فرآیند همچنین عملکردی حیاتی برای تأیید تراکنش‌های جدید در بلاک چین و روشی برای معرفی بیت کوین‌های جدید به سیستم به شمار می‌رود. فرآیند استخراج بیت کوین با کمک تجهیزات و سخت‌افزارهای گران‌قیمتی انجام می‌شود و درصورتی‌که قصد داشته باشیم به این عملیات بپردازیم، می‌توانیم از میان چندین نوع سخت‌افزار، بهترین گزینه را متناسب با شرایط خود برگزینیم.

درست مانند استخراج طلا، استخراج بیت کوین نیز به تجهیزات گران‌بها و صرف انرژی بسیار زیادی نیاز دارد، اما این موارد نیز همچون طلا در نهایت نتیجه خود را در ارزش بیت کوین نشان داده و این شبکه غیر متمرکز را پایدار، ایمن و قابل اعتماد نگه می‌دارد.

 

اگر علاقمندید که در مورد استخراج سایر ارزهای دیجیتال بیشتر بدانید، می‌توانید به مقالات استخراج اتریوم، استخراج مونرو، استخراج زی‌کش و غیره رجوع کنید و درصورتی‌که به فروش یا خرید بیت کوین یا به دست آوردن اطلاعاتی همچون قیمت تتر یا سایر رمز ارزها علاقه دارید، می‌توانید آن‌ها را در وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال رابکس بررسی نمایید.

 

برچسب های مرتبط

استخراج ارز دیجیتال

امتیاز دهید