آکادمی رابکس
بلاک چین
هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین چیست و چه تاثیری روی قیمت دارد ؟

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 13 شهریور 1401
5
5

فهرست مطالب

  • هاوینگ بیت کوین چیست؟
  • شبکه بیت کوین
  • استخراج بیت کوین
  • رویداد هاوینگ بیت کوین و نقش آن در پاداش بلاک
  • نحوه عملکرد هاوینگ بیت کوین
  • تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین
  • نمودار هاوینگ بیت کوین
  • زمان هاوینگ بیت کوین
  • هاوینگ بعدی بیت کوین
  • جمع‌بندی

یکی از رویدادهای مهم در رابطه با بلاک چین بیت کوین، رویداد «هاوینگ» (Halving) است. هاوینگ در زبان انگلیسی به «نصف شدن» اشاره دارد و گرچه ممکن است به نظر برسد که نام یک فیلم ترسناک درباره قتل‌های زنجیره‌ای‌ست، اما یکی از جذاب‌ترین اتفاقات در طول تاریخ بیت کوین به شمار می‌رود. به طور خلاصه، منظور از هاوینگ بیت کوین، نصف شدن پاداش هر بلاک است.

هر رویداد هاوینگ، نرخ تورم را کاهش می‌دهد و در نتیجه، فشاری صعودی بر قیمت بیت کوین ایجاد می‌کند. در این رویداد، تعداد بیت کوین‌هایی که در هر 10 دقیقه وارد گردش می‌شوند (همان پاداش بلاک) به نصف کاهش می‌یابد. این اتفاق به راحتی قابل مشاهده و پیش‌بینی است و هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد.

از سال ۲۰۲۲ میلادی، ماینرهای بیت کوین به ازای ماین هر بلاک، ۶.۲۵ بیت کوین پاداش می‌گرفتند. با هاوینگ بیت کوین سال ۲۰۲۴، این میزان به ۳.۱۲۵ خواهد رسید. در گذر زمان و با نزدیک شدن پاداش بلاک به صفر، تأثیر هر هاوینگ کاهش می‌یابد

هاوینگ بیت کوین پیامدهایی برای تمام فعالان شبکه بیت کوین دارد، اما این رویداد چیست و چگونه بر شبکه بیت کوین تأثیر می‌گذارد؟ در ادامه به بررسی رویداد هاوینگ، نحوه عملکرد آن و تأثیری که بر قیمت بیت کوین می‌گذارد، خواهیم پرداخت.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

پول دقیقا مانند همه کالاهای دیگر است. ارزش یک پول به مقدار عرضه، مقدار موجود و میزان تقاضای آن بستگی دارد. دولت‌ها در هر زمان می‌توانند پول چاپ کنند و بانک‌های مرکزی معمولا هر چند ماه یک بار گرد هم می‌آیند تا تصمیم بگیرند که عرضه پول را با چاپ آن تنظیم بکنند یا خیر. اگر شرایطی اضطراری (مثل ظهور بیماری کرونا) رخ دهد این تصمیم خیلی سریع‌تر گرفته می‌شود، اما بیت کوین هیچ بانک مرکزی یا نهاد کنترل‌کننده‌ای ندارد. در این‌جا سوالی به ذهن خطور می‌کند: چگونه تصمیم گرفته می‌شود که به چه میزان بیت کوین صادر شود؟ در پاسخ باید گفت که این اتفاق در طی فرآیندی به نام هاوینگ اتفاق می‌افتد.

در سال ۲۰۰۸، «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت کوین، ایده‌ای در سر داشت. چه می‌شد اگر می‌توانستیم دخالت دولت‌ها و مراکز را بر روی پول به طور کامل از بین ببریم و مطابق با برنامه‌ای مشخص که بیشتر از ۱۰۰ سال طول می‌کشید، پول خاصی را خلق کنیم که توسط خود انسان‌ها کنترل می‌شد؟

این پول احتمالا بسیار قابل اعتماد می‌بود، چرا که افراد می‌توانستند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت خود را بر اساس آن انجام دهند، بی این که نگرانی‌ای درباره اتفاق‌های ناگهانی یا غیرقابل پیش‌بینی داشته باشند. ارز دیجیتال بیت کوین از همین ایده زاده شد.

برای آن که بیت کوین ارزشمند بماند، باید نایاب باشد، دقیقا مثل طلا. ناکاموتو حداکثر تعداد بیت کوین‌های موجود را به میزان ۲۱ میلیون تعیین کرد، بنابراین عرضه بیت کوین محدود است و به لطف هاوینگ، نرخ عرضه‌ای غیر قابل تغییر و قابل پیش‌بینی دارد. اما هاوینگ چگونه کار می‌کند؟ پیش از آن که به جزئیات کارکرد هاوینگ بیت کوین بپردازیم، اجازه دهید با شبکه بیت کوین و نحوه استخراج آن آشنا شویم.

شبکه بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. شبکه بیت کوین از مجموعه‌ای کامپیوتر یا «گره» (Node) تشکیل شده که نرم‌افزار بیت کوین را اجرا می‌کنند و هر گره، تاریخچه تراکنش‌های شبکه را در خود دارد. هر گره کامل یا همان گره‌ای که تمام تاریخچه تراکنش‌ها را شامل است، مسئولیت رد یا قبول تراکنش‌های شبکه بیت کوین را بر عهده دارد.

گره مربوطه برای انجام این کار یک سری بررسی‌ها را انجام می‌دهد که در این بررسی‌ها، تراکنش اعتبارسنجی شده و تأیید می‌گردد. هر تراکنش به صورت مجزا تأیید شده و ایجاد بلاک تنها زمانی رخ می‌دهد که تمام تراکنش‌های آن بلاک تأیید شوند. تراکنش پس از تأیید به بلاک چین فعلی افزوده شده و در اختیار سایر گره‌ها قرار می‌گیرد.

هر چه تعداد کامپیوترها یا گره‌های بلاک چین بیشتر شود، پایداری و امنیت آن افزایش می‌یابد. در زمان نگارش این مقاله تعداد 14,846 گره برای اجرای کد بیت کوین تخمین زده شده است. هر فرد تا زمانی که حجم کافی برای دانلود کل بلاک چین و تاریخچه تراکنش‌‎های آن را داشته باشد، می‌تواند به صورت یک گره در شبکه بیت کوین حضور داشته باشد، اما تمامی این افراد لزوما ماینر نیستند. حال اجازه دهید که فرآیند استخراج بیت کوین را مرور کنیم.

 

رویداد هاوینگ بیت کوین

 

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن افراد با استفاده از کامپیوترهای خود در بلاک چین بیت کوین به عنوان پردازش‌کننده و اعتبارسنج تراکنش شرکت می‌کنند. بیت کوین از سیستمی استفاده می‌کند که «اثبات کار» (PoW) نام دارد. اثبات کار به این معناست که ماینرها برای دریافت پاداش، باید اثبات کنند که در پردازش تراکنش‌ها تلاش کرده‌اند. این تلاش شامل صرف زمان و انرژی محاسباتی و حل معادلات پیچیده است.

اصطلاح ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال در معنا به همان نحوه به دست آوردن فلزات گران‌بها مانند طلا اشاره دارد. ماینرهای بیت کوین مسائل ریاضیاتی را حل کرده و صحت تراکنش را تأیید می‌کنند، سپس این تراکنش‌ها را به یک بلاک اضافه کرده و زنجیره‌ای از این بلاک‌های تراکنش می‌سازند که در نهایت بلاک چین را تشکیل می‌دهند. وقتی یک بلاک با تراکنش‌ها پر شود، ماینرهایی که تراکنش‌های آن را پردازش و تأیید کرده‌اند، با بیت کوین پاداش می‌گیرند.

برای درک بهتر موضوع، این‌طور تصور کنید که فرآیند استخراج مشابه یک قرعه‌کشی است که در هر ۱۰ دقیقه یک برنده دارد. ماینرها برای وارد شدن به این قرعه‌کشی، یک مسئله ریاضی را حل کرده و یک بلیت قرعه‌کشی به دست می‌آورند.

در اوایل ظهور بیت کوین، کامپیوترها برای ایجاد این بلیت‌ها طراحی نشده بودند، بنابراین هر ماینر نمی‌توانست تعداد زیادی بلیت برای هر قرعه‌کشی ایجاد کند. با این حال هر کسی می‌توانست با کامپیوتر خود بلیت به دست آورد و برای شرکت در این قرعه‌کشی و برنده شدن، شانس داشته باشد.

به عنوان مثال اگر فردی سه بلیت به دست می‌آورد، برای برنده شدن در قرعه‌کشی سه شانس داشت. امروزه ماشین‌های خاصی برای استخراج وجود دارند و شرکت‌ها انبارهای بزرگی را با این ماشین‌ها پر می‌کنند. این انبارها در مناطقی از جهان حضور دارند که برق ارزان است.

در هر 10 دقیقه، یک ماینر خوش‌شانس در این قرعه‌کشی برنده و به عنوان پاداش به او بیت کوین داده می‌شود. در سال‌های نخست ظهور بیت کوین و زمانی که این ارز دیجیتال چندان شناخته‌شده نبود، این پاداش معادل 50 بیت کوین در هر 10 دقیقه می‌شد. این میزان بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله، ارزشی معادل 1,017,505 دلار دارد، اما در آن زمان حتی کمتر از 50 سنت بوده است!

رویداد هاوینگ بیت کوین و نقش آن در پاداش بلاک

هنگامی که تعداد 210,000 بلاک ایجاد شود (این اتفاق تقریبا چهار سال طول می‌کشد)، پاداش بلاکی که به ازای پردازش تراکنش‌ها به ماینرهای بیت کوین داده می‌شود، به نصف می‌رسد. از این رویداد با نام هاوینگ یاد می‌کنند زیرا نرخ انتشار بیت کوین‌های جدید در گردش را نصف می‌کند. در واقع رویداد هاوینگ بیت کوین تضمین می‌کند که بیت کوین تا زمان رسیدن به حداکثر عرضه خود، از نرخ انتشار ثابتی پیروی کند.

در نخستین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲، پاداش بلاک از ۵۰ بیت کوین به ۲۵ رسید و قیمت این ارز دیجیتال از ۲ دلار به ۲۷۰ دلار افزایش یافت. در سال ۲۰۱۶ قیمت به ۷۰۰ دلار رسید و تا حباب‌های سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به رشد خود ادامه داد. در هاوینگ بعدی، این پاداش به 6.25 بیت کوین رسید.

رویداد هاوینگ، تعداد بیت کوین‌هایی را که می‌توان در قرعه‌کشی برنده شد کاهش می‌دهد، اما همزمان تعداد بلیت‌هایی که در هر قرعه‌کشی شرکت داده می‌شود افزایش می‌یابد. شرکت در این قرعه‌کشی برای ماینر‌ها از نظر مالی بسیار به‌صرفه محسوب می‌شود، زیرا در کنار کاهش پاداش‌ها، ارزش بیت کوین نیز بالا می‌رود.

بنابراین هاوینگ بیت کوین یک فرآیند کند، بلندمدت و قابل پیش‌بینی برای کاهش نرخ تعداد بیت کوین‌های جدیدی است که به وجود می‌آیند. این فرآیند تا حدود سال 2140 میلادی ادامه خواهد یافت، یعنی تا زمانی که به حد نهایی 21 میلیون بیت کوین برسیم. پس از آن، ماینرها با استفاده از کارمزدی پاداش خواهند گرفت که کاربران شبکه برای پردازش تراکنش‌ها به آن‌ها می‌پردازند. این کارمزدها باعث می‌شوند ماینرها کماکان مشوق و انگیزه‌ای برای استخراج داشته باشند و فعالیت شبکه ادامه پیدا کند.

به زبان دیگر، تصور کنید که میزان طلای استخراج‌شده از زمین هر چهار سال یک بار نصف شود. اگر ارزش طلا بر اساس کمیابی آن تعیین گردد، نصف کردن یا هاوینگِ خروجی طلا در هر چهار سال یک بار عملا قیمت آن را بالا می‌برد.

نحوه عملکرد هاوینگ بیت کوین

طمع رسیدن به ثروت، همان چیزی است که توجه‌ها را به هاوینگ بیت کوین جلب می‌کند. برای درک نحوه عملکرد هاوینگ بیت کوین، بهتر است نمودار عرضه و تقاضا در اقتصاد را در نظر بگیریم.

در هاوینگ بیت کوین، مقدار بیت‌کوین‌هایی که به سیستم تزریق می‌شود کاهش پیدا می‌کند، در حالی که بر روی کاغذ، تقاضا ثابت خواهد ماند. در نتیجه این اتفاق (و با توجه به نمودار) احتمالا قیمت بیت کوین بالا خواهد رفت. به این ترتیب، این رویداد بحث‌های زیادی را درباره پیش‌بینی قیمت بیت کوین و نحوه پاسخگویی بازار به آن برمی‌انگیزد.

 

نحوه عملکرد هاوینگ بیت کوین

 

با این حال، باید چند نکته را در رابطه با نمودار فوق در نظر داشته باشیم. این نمودار، نمودار اصلی عرضه و تقاضای بیت کوین نیست، چرا که حتی با کاهش نرخ تعداد بیت کوین‌هایی که به سیستم وارد می‌شود، میزان عرضه بیت کوین کماکان افزایش خواهد یافت. عرضه در این نمودار، مربوط به بیت کوین‌های جدید است.
از سوی دیگر، معلوم نیست که چه اتفاقی برای تقاضا خواهد افتاد، اما با فرض ثابت بودن تقاضا قیمت این بیت کوین‌های جدید بر روی کاغذ باید افزایش یابد. با بالا رفتن قیمت بیت کوین‌های جدید، قیمت کل بیت کوین‌های موجود در بازار نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

«مایکل دوبروسکی» (Michael Dubrovsky)، بنیان‌گذار بخش تحقیق و توسعه در «PoWx» می‌گوید:

 

«زمانی که استخراج‌کنندگان، بیت کوین‌های کمتری برای فروش داشته باشند، در نتیجه بیت کوین‌های کمتری برای خرید در دسترس خواهد بود.»

 

اما کاهش دوره‌ای نرخ استخراج بیت کوین، نسبت به هرگونه حرکت کوتاه‌مدت دیگری در قیمت می‌تواند برای عملکرد بیت کوین اهمیت بیشتری داشته باشد. پاداش بلاک یکی از مؤلفه‌های مهم بیت کوین و تضمین‌کننده امنیت این ارز دیجیتال است. در طول سال‌ها، رقابت بین ماینرها بیشتر و بیشتر شده است و حتی ماینرهایی که به دنبال درآمد روزانه هستند، به این رقابت جذب شده‌اند. این اتفاق، امنیت شبکه بیت کوین را بیشتر می‌کند.

با توجه به این‌که این پاداش‌ها در دهه‌های آینده به صفر می‌رسند، می‌توانند انگیزه‌های اقتصادی برای استخراج بیت کوین را از بین ببرند. همین امر در نهایت امنیت شبکه بیت کوین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

بسیاری از افراد گمان می‌برند که هاوینگ بیت کوین،‌ تاثیری افزایشی بر قیمت بیت کوین خواهد گذاشت، اما حقیقت این است که هیچ‌کس نمی‌داند به طور دقیق چه اتفاقی رخ خواهد داد.

قیمت بیت کوین از زمان راه‌اندازی آن در سال ۲۰۰۸، به طور پیوسته و قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده و از میزان چند سنت، در زمان نگارش این مقاله به میزان حدودیِ ۲۰,۰۰۰ دلار به ازای هر بیت کوین رسیده است. نصف کردن پاداش بلاک به طور مؤثر هزینه‌های ماینرها را (که در اصل تولیدکنندگان بیت کوین هستند) دو برابر می‌کند، بنابراین تأثیر مثبتی بر قیمت بیت کوین می‌گذارد، زیرا تولیدکنندگان باید قیمت فروش خود را با هزینه‌ها مطابقت بدهند. شواهد امر نشان می‌دهند که قیمت بیت کوین در هنگامی که پیش‌بینی‌هایی مبنی بر رخداد هاوینگ انجام می‌شود، افزایش پیدا می‌کند. این افزایش معمولا ماه‌ها پیش از برگزاری رویداد اصلی هاوینگ بیت کوین رخ می‌دهد.

به یاد داشته باشید که اگر ماینرها سود نکنند، دیگر استخراج نخواهند کرد، زیرا هزینه‌های برق و ماشین‌ها صرفه‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت. بنابراین اگر قیمت بیت کوین افزایش پیدا نکند، احتمالا ماینرها هزینه انتقال بیشتری را از کاربران طلب خواهند کرد. همین امر باعث می‌شود سیستم بیت کوین برای انتقال ارزش گران و پرهزینه باشد.

با این حال، هیچ‌کس نمی‌تواند به طور قطع عنوان کند که تأثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت چه خواهد بود و قیمت پس از هاوینگ بعدی به چه میزان بالا می‌رود. برخی انتظار اتفاق‌های بزرگی همچون شش‌رقمی شدن بیت کوین را دارند، در حالی که برخی دیگر معتقدند به دلیل آگاهی افراد از رویداد هاوینگ بیت کوین، تأثیر آن از قبل بر روی قیمت وارد خواهد شد.

فارغ از نتیجه، هاوینگ بیت کوین به طور منظم اتفاق می‌افتد و مکانیزمی جذاب برای جلو بردن سیستم بیت کوین و به طور قطع از خلاقانه‌ترین تجربه‌ها در جهان بلاک چین است.

نمودار هاوینگ بیت کوین

در رویداد هاوینگ بیت کوین سال ۲۰۱۲، برای نخستین‌بار ملاحظه شد که بازار چگونه به هاوینگ واکنش نشان می‌دهد. تا آن زمان، جامعه بیت کوین به طور دقیق نمی‌دانست که چگونه یک کاهش ناگهانی در پاداش می‌تواند بر روی شبکه تأثیر بگذارد. تنها اندکی پس از هاوینگ بیت کوین، قیمت افزایش پیدا کرد.

دومین هاوینگ که در سال ۲۰۱۶ رخ داد، کاملا پیش‌بینی شده بود. برخی از سایت‌ها مانند «کوین‌دسک» یک روزشمار برای آن قرار دادند و همه مشتاقانه منتظر بودند تا تأثیر هاوینگ بیت کوین را بر قیمت آن مشاهده کنند. هاوینگ دوم در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ رخ داد و در آن، قیمت ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۶۱۰ دلار رسید، اما سپس به همان جایی که پیش‌تر بود بازگشت. شواهد اندکی وجود داشت که نشان می‌داد کاهش ناگهانی نرخ استخراج بیت کوین، تأثیری طولانی‌مدت بر قیمت می‌گذارد.

تأثیر آنی هاوینگ بر قیمت بیت کوین اندک بود، اما بازار به تدریج نسبت به آن واکنش نشان داد و در نهایت قیمت بیت کوین افزایش پیدا کرد. برخی معتقدند که این افزایش قیمت نتیجه هاوینگ بیت کوین بوده است. این تئوری به این شکل است که زمانی که عرضه بیت کوین کاهش می‌یابد، تقاضا برای آن ثابت باقی می‌ماند و قیمت را بالا می‌برد. تا ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷، قیمت بیت کوین به ۱۹,۸۰۰ دلار افزایش و سپس در طول یک سال به ۳۲۷۶ دلار کاهش یافت که ۵۰۶ درصد بیشتر از قیمت آن قبل از رویداد هاوینگ بود.

آخرین رویداد هاوینگ بیت کوین،‌ در ۱۱ می سال ۲۰۲۰ رخ داد. در این روز، قیمت بیت کوین معادل ۸,۷۸۷ دلار بود و در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱، این قیمت به ۶۴,۵۰۷ دلار رسید، که افزایشی معادل ۶۳۴ درصد نسبت به قیمت آن پیش از هاوینگ را نشان می‌داد. یک ماه بعد، در ۱۱ می ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین به ۵۴,۲۷۶ دلار رسید که افزایشی ۵۱۷ درصدی را نشان می‌داد و با رفتار بیت کوین در هاوینگ سال ۲۰۱۶ سازگارتر بود.

 

نمودار هاوینگ بیت کوین

 

زمان هاوینگ بیت کوین

رویداد هاوینگ سوالاتی را در ذهن ایجاد می‌کند که بسیاری از آن‌ها، در رابطه با زمان هاوینگ بیت کوین هستند. زمان‌بندی توزیع بیت کوین ایده ساتوشی ناکاموتو بود، اما ساتوشی به طور تقریبی یک سال پس از انتشار این ارز دیجیتال از نظرها ناپدید شد و توضیحی مبنی بر انتخاب این روش خاص برای افزودن بیت کوین‌های جدید به سیستم نداد.

با این وجود، ایمیل‌های الکترونیکی اولیه ساتوشی تا حدی این موضوع را روشن می‌کنند. اندکی پس از انتشار وایت پیپر بیت کوین، ناکاموتو به طور خلاصه درباره برنامه زمانی‌ای که ماینرها پاداش خود را مطابق با آن دریافت می‌کنند توضیح داد و شرایطی که این امر می‌تواند منجر به رکود (زمانی که قدرت خرید، افزایش پیدا می‌کند) یا تورم (زمانی که قیمت کالاها یا خدمات افزایش پیدا می‌کند) شود، تشریح کرد.

در آن زمان، ناکاموتو نمی‌توانست حدس بزند که چند نفر از این پول آنلاین جدید استفاده خواهد کرد. او درباره انتخاب شیوه هاوینگ بیت کوین برای توزیع این ارز دیجیتال به اختصار توضیح داد:

 

«کوین‌ها به هر حال باید از ابتدا توزیع شوند و به نظر می‌رسد یک نرخ ثابت بهترین فرمول برای این توزیع است.»

 

در بسیاری از ارزهای منتشر شده، بانک یا نهادی مرکزی وجود دارد که افزودن یا حذف آن ارز از سیستم را بر عهده می‌گیرد. به عنوان مثال، بانک مرکزی آمریکا می‌تواند دلار چاپ کند یا دلارها را از بازار جمع کند. اگر اقتصاد در شرایط نامساعدی باشد، دولت می‌تواند گردش مالی را افزایش داده و با خرید اوراق بهادار از بانک‌ها به افراد وام‌ دهد. از سوی دیگر، اگر دولت بخواهد دلارها را از اقتصاد خارج کند، می‌تواند اوراق بهادار را خود را به افراد بفروشد.

این شرایط در بیت کوین متفاوت است و این رمز ارز، هیچ نهاد مرکزی کنترل‌کننده‌ای ندارد. مقدار عرضه بیت کوین و زمان‌بندی این عرضه، دقیقا مطابق با یک برنامه زمان‌بندی مشخص و غیر قابل تغییر است.

بر خلاف سیاست پولی ارزهای دولتی که از طریق فرآیندهای سیاسی و نهادهای انسانی وضع می‌شود، سیاست پولی بیت کوین توسط کدی در شبکه تعیین می‌گردد. این کد برای هر تغییری به هماهنگی و توافق جمعی در میان کل جامعه و شبکه بیت کوین نیاز دارد.

یکی دیگر از جنبه‌های منحصر به فرد بیت کوین، برنامه ناکاموتو برای پاداش بلاک‌ها است. پاداش بلاک‌ها در طول زمان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع یکی دیگر از تفاوت‌های بیت کوین با سایر سیستم‌های مالی مدرن است. برخلاف بیت کوین، عرضه دلار از سال 2000 تاکنون به طور حدودی سه برابر شده است.

ناکاموتو همچنین سرنخ‌هایی مبنی بر دلایل سیاسیِ ایجاد بیت کوین از خود به جای گذاشته است. نخستین بلاک در بلاک چین بیت کوین، «جنسیس بلاک» (Genesis Block) نام دارد. این بلاک در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شد. نکته جالب در رابطه با این بلاک، پیامی مخفی‌‌ست که ساتوشی در آن قرار داده است. پس از رمزگشایی این پیام، متن زیر به دست می‌آید:

 

.{The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks}

 

ترجمه لفظی این جمله، به شرح زیر است:

 

«روزنامه تایمز در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹: رئیس خزانه‌داری [انگلستان] در آستانه دومین اهدای کمک مالی به بانک‌ها است.»

 

این پیام، بی‌ثباتی­‌های اقتصادی‌ای را که به خاطر استفاده­ گسترده از سیستم بانکداری ذخیره کسری به وجود آمده است، سرزنش می‌کند. در سیستم ذخیره کسری، بانک می‌تواند پول افراد را به افراد یا شرکت­‌های دیگر وام دهد یا به عبارت ساده‌تر، می‌تواند پول تولید کند.

بسیاری این پیام را به عنوان نشانه‌ای از عقاید و اهداف سیاسی ناکاموتو تفسیر می‌کنند. بیت کوین در صورت پذیرفته شدن توسط جوامع، می‌تواند قدرت و نفوذی را که بانک‌ها و دولت‌ها بر سیاست‌های پولی دارند، کاهش دهد. هیچ نهاد مرکزی‌ای نمی‌تواند بیت کوین را خارج از برنامه دقیق آن ایجاد کند.

هاوینگ بعدی بیت کوین

متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که هاوینگ بیت کوین بعدی، در تاریخ ۴ می ۲۰۲۴ رخ دهد. توجه داشته باشید که رویدادهای هاوینگ،‌ زمانی رخ می‌دهند که مقدار مشخصی بیت کوین ماین شده باشد، بنابراین تخمین روز دقیق این رویداد کار ساده‌ای نیست. طبق آن‌چه در گذشته رخ داده،‌ پیش‌بینی می‌شود که پس از رویداد هاوینگ ارزش بیت کوین افزایش یابد. با این حال، این مسئله نیز به طور قطع مشخص نیست و مدت زمانی که طول می‌کشد تا ارزش افزایش یابد، همواره ثابت نبوده است.

پس از رویداد هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴، ماینرها به ازای هر بلاک استخراج‌شده، تنها ۳.۱۲۵ بیت کوین دریافت خواهند کرد. کارشناسان محاسبه می‌کنند که اگر میانگین روزانه تعداد بلاک‌های استخراج‌شده ثابت بماند، پس از رویداد هاوینگ بیت کوین در ماه می ۲۰۲۴، روزانه ۴۵۰ بیت کوین منتشر خواهد شد.

جمع‌بندی

در میان تمامی ویژگی‌های منحصربه‌فرد بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال، رویداد هاوینگ بیت کوین نیز به وضوح به چشم می‌خورد. این رویداد، یک فرایند بلندمدت و قابل‌پیش‌بینی است که برای حفظ ارزش بیت کوین در طول زمان و کنترل تورم حاصل از عرضه بیت کوین‌های جدید به کار می‌رود. هاوینگ بیت کوین، حفظ ارزش و کنترل تورم را با کند کردن نرخ توزیع این رمز ارز در طول زمان انجام می‌دهد. علاوه بر این، هاوینگ بیت کوین بر قیمت آن نیز تأثیر می‌گذارد. این تأثیر در رویدادهای سال‌های گذشته مشخص بوده است،‌ اما این که آیا در سال‌های آتی نیز اثر مثبتی داشته باشد، چیزی‌ست که در طول زمان مشخص خواهد شد.

 

 

برچسب های مرتبط

بلاک چین

امتیاز دهید

سوالات متداول

کدام ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین، دارای هاوینگ هستند؟

بسیاری از ارزهای دیجیتال که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند و از بیت کوین فورک می‌شوند، رویداد هاوینگ دارند. به عنوان مثال‌هایی از این مورد، می‌توان رمز ارزهایی شامل «لایت کوین» (Litecoin)، «بیت کوین کش» (Bitcoin Cash) و «بیت کوین اس وی» (Bitcoin SV) را نام برد. با این حال، هر یک از این رمز ارزها بر اساس قوانین و برنامه‌هایی عمل می‌کنند که با بیت کوین تفاوت دارد. علاوه بر این، مدل‌های قیمتی که از هاوینگ بیت کوین برای پیش‌بینی چرخه‌ها استفاده می‌کنند، ممکن است قابل اجرا بر سایر هاوینگ‌های کریپتو نباشند. ارزهای دیجیتال شبکه‌هایی همچون «ورج» (Verge)، «تومو چین» (Tomochain)، «ورت کوین» (Vertcoin) و «ریون کوین» (Ravencoin) نیز رویداد هاوینگ دارند و در سال‌های اخیر، پاداش بلاک آن‌ها نصف شده است.

آیا تمام ارزهای دیجیتالی که از اثبات کار استفاده می‌کنند، رویداد هاوینگ دارند؟

توجه به این مسئله حائز اهمیت است که بسیاری از ارزهای دیجیتال که از اثبات کار استفاده می‌کنند، رویداد هاوینگ ندارند. برای مثال می‌توان از ارزهای دیجیتالی چون اتریوم یا دوج کوین نام برد. این روش عمدتا به عنوان یک مدل اقتصادی مورد انتقاد قرار می‌گیرد زیرا انتشار بدون محدودیت رمز ارزهای جدید ممکن است قیمت‌ها را در طول زمان کاهش دهد. با این وجود، اتریوم و دوج کوین در حال حاضر از بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار هستند، بنابراین به نظر می‌رسد این انتقاد چندان هم وارد نیست.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *