آکادمی رابکس
آموزش استخراج ارز دیجیتال
استخراج مونرو

آموزش نحوه استخراج مونرو

  • مبتدی
  • 4دقیقه
  • 26 مهر 1401

فهرست مطالب

  • ارز دیجیتال مونرو چیست؟
  • اطلاعات مفید برای استخراج مونرو
  • آیا استخراج مونرو سودآور است؟
  • روش‌های استخراج مونرو 
  • آموزش استخراج مونرو 

خیلی از افراد در دنیای ارز دیجیتال به دنبال استخراج هستند و در حال حاضر استخراج مونرو یکی از راحت‌ترین روش‌ های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است؛ زیرا برای استخراج مونرو نیازی به دستگاه‌های بسیار قدرتمند ندارید و با CPU یا GPU می‌توانید این کار را انجام داده و توکن XMR دریافت کنید. 

مونرو یکی از پرایوسی کوین هاست که در مقاله مربوط به این ارز دیجیتال می‌توانید به طور کامل در مورد آن و عملکردش اطلاعات کسب کنید. استخراج مونرو ضد ASIC است و با دستگاه‌های قدرتمند ماین بیت کوین نمی‌توان آن را استخراج کرد. دلیل این موضوع اعتقاد سازندگان این رمزارز به فرصت برابر برای همه افراد و غیرمتمرکزتر شدن است. 

در این مقاله به طور کامل و قدم به قدم به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می‌توانید به راحتی و با سیستم‌های شخصی خودتان مونرو استخراج کنید. قبل از هرکاری بهتر است با استفاده از این محاسبه‌گر میزان سود استخراج و وارد کردن قدرت کامپیوتری خودتان ببینید که آیا استخراج مونرو برای شما سودآور است یا خیر. 

ارز دیجیتال مونرو چیست؟

قبل از اینکه به بحث استخراج بپردازیم بهتر است کمی در مورد مونرو بدانید. مونرو یک ارز دیجیتال مخصوص انتقال ارزش است و حتی به زبان اسپرانتویی به معنای “سکه” است. این ارز دیجیتال تمرکز شدیدی بر روی حفظ حریم خصوصی دارد و در این مورد از بیت کوین و اتریوم بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.

با وجود اینکه در بیت کوین نیز سطحی از ناشناسی و حفظ حریم خصوصی رعایت شده و به عنوان مثال هویت واقعی صاحب تراکنش مشخص نمی‌شود؛ اما باز هم اکثر اطلاعات تراکنش بسیار شفاف و در دسترس عموم است.یکی از ویژگی‌های بلاکچین بیت کوین این است که همه افراد می‌توانند تراکنش‌ها را مشاهده کنند و آدرس مبدا و مقصد و مقدار بیت کوین منتقل شده برای هرکس قابل دسترسی است. 

مونرو یک سطح بالاتر رفته و حتی چنین اطلاعاتی را نیز به کسی نمایش نمی‌دهد. آدرس مبدا و مقصد یک تراکنش مشخص نیست و در اکسپلورر این ارز دیجیتال نمی‌توانید ان را مشاهده کنید. مقدار مونروی ارسال شده نیز نا مشخص است. این ویژگی‌ها مونرو را به یکی از بهترین رمزارزها برای حفظ حریم خصوصی تبدیل کرده و در دسته پرایوسی کوین‌ها جای داده است. 

این ارز دیجیتال از سال 2014 دائما در حال بروزرسانی و بهتر کردن ویژگی‌ها و امکاناتش بوده و هدفش تبدیل شدن به یک پول رایج برای انتقال ارزش است.

اطلاعات مفید برای استخراج مونرو

قبل از اینکه به استخراج مونرو بپردازید، بهتر است برخی مسائل را بدانید تا بهتر در این مورد تصمیم بگیرید. سازندگان مونرو به غیرمتمرکز بودن با سطح بالا اعتقاد دارند. در بیت کوین فقط با دستگاه‌های بسیار قدرتمند به نام ASIC امکان تایید تراکنش‌ها و استخراج بیت کوین وجود دارد. این دستگاه بسیار قدرتمند بوده و هزینه خرید و نگه‌داری آن‌ها نیز شدیدا بالاست. برق مورد نیاز ASIC ها نیر به راحتی تامین نمی‌شود. به همین دلیل فقط افرادی که از منابع مالی خوبی برخورددار باشند می‌توانند در رقابت استخراج این رمزارز شرکت کنند که خود باعث متمرکزتر شدن بیت کوین می‌شود.

اطلاعات مفید برای استخراج مونرو

 

از طرفی سازندگان مونرو اعتقاد دارند فرصت برابر باید برای همه افراد و فعالان برقرار شود، به همین دلیل مونرو را می‌توان با یک برق عادی و حتی دستگاه‌های کامپیوتر شخصی خودتان نیز استخراج کنید.تیم توسعه‌دهنده مونرو در آپدیت سال 2019 این ارز دیجیتال استخراج مونرو را ضد اسیک کرده و دیگر هیچکس با ASIC نمی‌تواند به استخراج مونرو بپردازد. هرچقدر دستگاه شما قدرتمند باشد، باز هم تاثیری نداشته و به طور کلی امکان ماین کردن را نخواهید داشت. 

همانطور که احتمالا می‌دانید مونرو با الگوریتم اجماع اثبات کار تراکنش‌ها را تایید می‌کند و در نتیجه قابل ماین شدن است. در مونرو به طور میانگین هر 2 دقیقه یک بار یک بلاک تولید می‌شود. پاداش تولید هر بلاک تقریبا 0.6 مونراست که به دستگاه برنده در تایید تراکنش اهدا می‌شود. 

همانطور که گفتیم برای استخراج مونرو نیازی به داشتن دستگاه‌های قدرتمند نیست و با یک کامپیوتر شخصی با قدرت معقول نیز می‌توان این کار را انجام داد. حال دو راه پیش روی افراد است که یا به تنهایی کار ماین را انجام دهند یا اینکه به یک استخر استخراج بپیوندند.

آیا استخراج مونرو سودآور است؟

پاسخ به این سوال بستگی به خیلی از پارامترها داشته قدرتمند بودن سیستم کامپیوتری شما و هزینه برقی که می‌دهید ارتباط مستقیمی با پاسخ دارند. برخی از مواردی که باید برای این موضوع بررسی کنید را در ادامه خواهیم گفت. 

بررسی هش ریت سخت افزاری که برای استخراج مونرو در نظر گرفتید قدم اول است. هش ریت به میزان قدرت محاسباتی CPU شما برای استخراج می‌گویند و هرچه بیشتر باشد، شانس شما برای پیدا کردن و تولید بلاک چدید بیشترمی‌شود. هزینه برقی که باید برای روشن ماندن سیستم و سخت‌افزارهایتان پرداخت کنید هم مهم است. این موضوع را بررسی کرده و محاسبه کنید. اگر قصد داشته باشید به یک استخر استخراج اضافه شوید، باید مقداری از پاداش دریافت شده‌اتان را به آن استخر بدهید که معمولا بین 0 تا 2 درصد است. 

سودآوری استخراج مونرو

 

بعد از همه این موارد می‌توانید تخمین بزنید که بعد از چه مدت سرمایه اولیه شما بازگشته و شما سود خواهید کرد. برای محاسبه راحت‌تر به همان ماشین حسابی که در ابتدای مقاله به آن لینک دادیم مراجعه کنید و با وارد کردن قدرت سیستم و هزینه برقتان، به راحتی متوجه میزان سودآوری استخراج مونرو برای خودتان بشوید. 

حال چه سخت‌افزاری مناسب است؟ در زیر نام 3 تا از CPU های مناسب را آورده‌ایم و طبیعی است که هر سخت‌افزاری قدرتمندتر از این موارد هم برای کار شما عالی است. 

AMD Theradipper 3990X

AMD RYZEN 3900X

INTEL CORE i9-10900K

روش‌های استخراج مونرو 

در بخش‌های قبلی گفتیم که دو روش کلی برای استخراج مونرو وجود دارد. به تنهایی و یا با پیوستن به استخرهای استخراج. 

استخر استخراج سرویسی است که ارائه می‌شود و قدرت سخت‌افزاری شما با دیگر ماینرها در یک استخر قرار می‌گیرد و از مجموع این قدرت سخت‌افزاری برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود. پر واضح است که استخراج مونرو توسط استخرهای استخراج بسیار سریع‌تر انجام می‌شود و امکان دریافت پاداش بسیار بالاتر می‌رود. 

اگر کسی به تنهایی به استخراج مونرو بپردازد، با هر بار برنده شدن تمام پاداش یک بار استخراج؛ یعنی 0.6 توکن XMR را دریافت خواهد کرد؛ اما نکته اصلی در این است که به تنهایی و با قدرت سخت‌افزاری فردی امکان برنده شدن بسیار پایین می‌آید و احتمال دریافت پاداش بسیار پایین می‌آید؛ پس بهتر است به همان استخرهای استخراچ پیوسته و یک درآمد ثابت برای خود ایجاد کنید. این استخرهای استخراج بین 0 تا 2 درصد پاداش دریافتی شما را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند که مقدار معقولی است به نوعی صرفه اقتصادی دارد. 

 

روش‌های استخراج مونرو

 

برخی از بهترین استخرهای استخراج موجود برای مونرو MoneroOcean و XMRPool و 2miners هستند. در وبسایت ماینینگ پول استس می‌توانید ماینرهای مختلف مونرو را مشاهده و با هم مقایسه کنید.

در ضمن یک دسته‌بندی دیگر در روش‌های استخراج مونرو وجود دارد. شما می‌توانید با CPU یا GPU اقدام به ماین کردن بکنید. اکثر افراد سعی می‌کنند در صورت داشتن منابع مالی از GPU استفاده کنند؛ زیرا امکان استفاده از 2 عدد CPU به طور همزمان وجود دارد؛ اما در مورد GPU، این مقدار به 19 عدد می‌رسد. علاوه بر این هش ریتی که کارت گرافیک در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار بیشتر از پردازنده‌هاست. در بخش آموزش استخراج مونرو روش کار با هردو را به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش استخراج مونرو 

در این بخش به صورت قدم به قدم به شما خواهیم گفت که چگونه تبدیل به یک ماینر مونرو شوید. برای این کار نیاز به یک کیف پول مونرویی، نرم‌افزار استخراج مونرو و استخر استخراج دارید. در مورد سخت‌افزار و برق هم که قبلا صحبت کردیم. 

  • انتخاب کیف پول

قدم اول برای استخراج مونرو انتخاب و ساخت یک کیف پول مونرویی است. مونرو در اکثر کیف‌پول‌ها و صرافی‌ها پشتیبانی می‌شود. در این آموزش ما از والت MyMoneroWallet استفاده می‌کنیم. ابتدا به سایت این کیف پول رفته و آن را دانلود و نصب کنید. بعد از نصب با این صفحه مواجه می‌شوید که بر روی Create New Wallet کلیک کنید. در صفحه بعدی یک نام برای کیف پوتان انتخاب کنید. این موضوع کاملا به سلیقه و انتخاب خودتان برمی‌گردد. 

 

انتخاب کیف پول در استخراج مونرو

 

 

تیک گزینه Got it را زده و به صفحه بعد بروید.  عبارتی که در صفحه بعد می‌بینید را حتما نگه‌داری کنید. سعی کنید آن را در یک مکان فیزیکی نوشته و به خوبی از آن حفاظت کنید. کلید دسترسی شما به کیف پولتان در هر مکانی همین عبارات است. 

 

انتخاب کیف پول برای استخراج مونرو

 

سپس از شما خواسته می‌شود عبارات را به ترتیب وارد کرده و بعد از آن نیز باید یک رمزعبور برای کیف پولتان تعیین کنید. کیف پول شما آماده است! 

 

استخراج مونرو و کیف پول آن

 

  • نصب نرم‌افزار استخراج مونرو

مرحله بعدی نصب نرم‌افزار مخصوص ماین است. یکی از محبوب‌ترین و بهترین نرم‌افزارها در این زمینه XMRig است که می‌توانید آن را از این صفحه دانلود کنید. بعد از نصب احتمالا کامپیوتر شما آن را ویروس تشخیص دهد که باید این نرم‌افزار را در سیستم امنیتی ویندوز بدون خطر معرفی کنید.

برای این کار وارد تنظیمات ویندوز خود شده و طبق مراحل زیر پیش بروید.

نصب نرم‌افزار استخراج مونرو

نصب نرم‌افزار استخراج مونرو

نصب نرم‌افزار استخراج مونرو

نصب نرم‌افزار استخراج مونرو

 

سپس بر روی نرم‌افزار کلیک کرده و وارد Propertise شوید. در بخش Security تیک گزینه Unblock را زده و Apply کنید. 

 

نصب نرم‌افزار استخراج مونرو

 

حال کار نرم‌افزاری شما به اتمام رسیده و حال به سراغ وصل شدن به یکی از استخرهای استخراج می‌رویم.

  • وصل شدن به استخر استخراج مونرو

در لینکی که قبلا دادیم می‌توانید لیست استخرهای استخراج مونرو را مشاهده کنید. با کلیک بر روی وبسایت هرکدام از این استخرها وارد سایت آن‌ها شده و ازهمین لحظه سیستم شما به استخر متصل و در حال تبادل اطلاعات است!

برای اتمام کار و شروع استخراج توسط سیستمتان نیاز دارید که یک فایل توسط سایت XMRig تولید شود. در صفحه اصلی وبسایت این نرم‌افزار بر روی گزینه Wizard در بالای صفحه کلیک کنید. سپس گزینه New Configuration را انتخاب و از منوی باز شده بر روی Add Pool کلیک کنید. 

 منوی کشویی باز شده نام استخر استخراجی که انتخاب کردید را وارد کنید. در صفحه باز شده آدرس کیف پولی که ساخته‌اید وارد کنید. برای این کار به نرم‌افزار کیف پول رفته و کلید عمومی یا همان آدرس را کپی و در اینجا جای‌گذاری کنید. 

 

وصل شدن به استخر استخراج مونرو

 

حال به مرحله بعدی Wizard یا Backends بروید. در این قسمت باید انتخاب کنید که می‌خواهید با پردازنده یا کارت گرافیک کار استخراج را انجام دهید. اگر قصد استخراج با پردازنده دارید، گزینه CPU و اگر می‌خواهید با کارت گرافیک استخراج مونرو را انجام دهید، گزینه OpenCL را انتخاب کنید. 

 

وصل شدن به استخر استخراج مونرو

 

مرحله بعد Misc است که اگر بخواهید به XMRig کمک مالی کنید به آن نیاز دارید. بعد از آن وارد بخش Result شده و لینک دانلود فایلتان آماده است. آن را دانلود کرده و در پوشه نرم‌افزار جای‌گذاری کنید. 

حال نرم‌افزار به حالت administrator باز کنید. با زدن کلید H می‌توانید هش ریت فعلی خودتان را ببینید. حال به سایت استخر استخراجی که انتخاب کرده رفته و آدرس کیف پول مونرویی خودتان را وارد کنید. اگر صفحه‌ای برایتان باز شود و اطلاعاتی را ببینید یعنی سیستم شما در حال استخراج مونرو است و پاداش‌ها به کیف پولتان واریز می‌شود. 

 

صفحه استخر استخراج مونرو

 

جمع‌بندی

در این مقاله مقداری در مورد مونرو و تفاوت‌های آن با بیت کوین توضیح دادیم. گفته شد که مونرو نیز قابل استخراج است و برای غیرمتمرکزتر بودن و دادن فرصت برابر به همه افراد، امکان استخراج مونرو با استفاده از دستگاه‌های قدرتمند ASIC امکان‌پذیر نیست. همه می‌توانند با کامپیوترهای شخصی خودشان هم به استخراج مونرو مشغول شوند.

در ادامه به طور کامل نحوه استخراج مونرو تا وصل شدن به استخرها برای دریافت پاداش بیشتر را شرح دادیم و لینک نرم‌افزارهای مورد نیاز نیز در این مقاله قرار داده شد. در ضمن شما می‌توانید توکن مونرو با نام XMR را نیز از صرافی ارز دیجیتال رابکس خریداری کنید. برای خرید اتریوم و فروش بیت کوین نیز می‌توانید از رابکس استفاده کنید.

برچسب های مرتبط

آموزش استخراج ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *