آکادمی رابکس
بلاک چین
ممپول چیست؟ بررسی مفهوم استخر حافظه در کریپتو

ممپول (Mempool) چیست؟ | بررسی مفهوم استخر حافظه در کریپتو

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 19 مهر 1401
3.8
3.8

فهرست مطالب

  • ممپول چیست ؟
  • نحوه عملکرد ممپول
  • اندازه ممپول و تأثیر آن بر کارمزد تراکنش
  • جمع‌بندی

اگر با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید،‌ احتمالا نام «ممپول» (Mempool) را شنیده‌اید. هنگامی که یک تراکنش کریپتو انجام می‌شود، ممپول نخستین جایی است که تراکنش در آن قرار می‌گیرد. ممپول یک حافظه موقت و واسطه است که تراکنش‌ها به صورت لحظه‌ای در آن ذخیره می‌شوند. وقتی تراکنش به ممپول می‌رسد، ماینرها آن را برای پردازش برمی‌گزینند. پس از آن، تراکنش به انجام می‌رسد و بخشی از بلاک چین می‌شود.

با توجه به آن‌چه گفته شد، Mempool بیشتر شبیه اتاق انتظاری است که تراکنش‌ها پیش از پردازش توسط ماینرها، در آن ذخیره می‌شوند. دانستن ماهیت و نحوه عملکرد این استخر حافظه، به شما کمک می‌کند تا بر تراکنش‌های خود کنترل بیشتری داشته باشید، کارمزدهای منصفانه‌ای برای آن‌ها بپردازید و مطمئن شوید که به موقع انجام می‌شوند. در این مقاله قصد داریم ممپول را معرفی و نحوه عملکرد آن را بررسی کنیم.

ممپول چیست ؟

کلمه ممپول از ترکیب دو کلمه انگلیسی «Memory» به معنای حافظه و «Pool» به معنای استخر ایجاد شده است. این کلمه به فضایی در یک «گره» یا «نود» (Node) اشاره دارد که برای ذخیره اطلاعات تراکنش‌های ماین‌نشده به کار می‌رود. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، Mempool شبیه اتاق انتظاری است که تراکنش‌ها پیش از آن‌که جزوی از بلاک شوند، در آن قرار می‌گیرند.

این اصطلاح در ابتدا در بیت کوین به کار می‌رفت، اما سپس توسط شبکه اتریوم نیز به کار گرفته شد. برای بررسی قیمت این ارز دیجیتال، می‌توانید بر روی قیمت اتریوم از وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال رابکس کلیک کنید. سایر بلاک چین‌ها از اصطلاح مخصوص خود برای Mempool استفاده می‌کنند، به عنوان مثال در «Geth» (ابزاری برای ایجاد برنامه‌های غیر متمرکز در اتریوم) به آن «استخر تراکنش» (Transaction Pool) می‌گویند، اما در نهایت تمامی این اصطلاح‌ها به یک مفهوم اشاره دارد.

هر کدام از گره‌های شبکه، ممپول مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال، هر نود در بلاک چین بیت کوین دارای اتاق انتظار خاص خود است که تراکنش‌ها در آن قرار می‌گیرند. تمام ممپول‌های این گره‌ها با یکدیگر یک استخر تراکنش جمعی را تشکیل می‌دهند.

اجازه دهید فرآیند ارسال یک تراکنش را بررسی کنیم. هنگامی که یک تراکنش پخش می‌شود، از یک نود به سایر نودهای همتای خود ارسال می‌گردد و سپس آن نودها، آن را به همتایان خود منتقل می‌کنند. این کار تا زمانی ادامه می‌یابد که تراکنش به طور گسترده منتشر شود و ماینرها آماده باشند تا آن را به یک بلاک اضافه کنند. وجود حافظه کوتاه‌مدتی مثل ممپول در این فرآیند ضروری است، زیرا تراکنش‌ها به طور مستقیم و به سرعت به بلاک چین اضافه نمی‌شوند.

نودها مجموعه‌ای از موارد را برای اطمینان از معتبر بودن تراکنش بررسی می‌کنند. به عنوان مثال، تأیید می‌کنند که امضاها صحیح باشند، میزان خروجی‌ها از ورودی‌ها فراتر نرود و وجوه پیش از این خرج نشده باشند. اگر تراکنشی این شرایط را نداشته باشد، مردود می‌شود.

باید توجه داشت که هیچ استخر جهانی مشترکی بین همه نودها وجود ندارد. هر کدام از ممپول‌های نودها به صورت متفاوتی پیکربندی شده‌اند و تراکنش‌ها را در زمان‌های مختلفی دریافت می‌کنند. دستگاه‌های سطح پایین‌تر با منابع محدود ممکن است فقط مقدار کمی از حافظه را به تراکنش‌ها اختصاص دهند، در حالی که دستگاه‌های سطح بالاتر ممکن است میزان قابل‌توجهی از آن را وقف تراکنش‌ها کنند.

از آن‌جا که ماینرها به دنبال سود بیشتر هستند، تراکنش‌هایی که کارمزد بالاتری دارند به احتمال زیاد زودتر از سایر تراکنش‌ها از ممپول خارج می‌شوند. تخمین دقیق کارمزدها دشوار است، به خصوص زمانی که فضای بلوک محدود و تقاضا زیاد باشد، اما ممپول نقطه شروعی را برای این تخمین فراهم می‌کند.

برای تخمین کارمزدها، می‌توان به تراکنش‌های تاییدنشده فعلی نگاه کرد. اگر توان عملیاتی کم باشد، کاربران نباید کارمزدهای بالایی بپردازند. از سوی دیگر، برای تراکنش‌های حساس به زمان نباید کارمزد پایینی پرداخت، زیرا در این صورت ممکن است تأیید آن زمان زیادی ببرد. با در نظر گرفتن گستره کارمزدها در یک بازه زمانی خاص، کاربر می‌تواند حدس بزند که مدت زمان تأیید تراکنش او چقدر خواهد بود.

حال که با ممپول آشنا شدیم، اجازه دهید نحوه عملکرد آن را بررسی کنیم.

 

ممپول چیست

 

نحوه عملکرد ممپول

پیش‌تر، درباره ممپول توضیح دادیم و نقش آن را در تراکنش‌های ارز دیجیتال تشریح کردیم، حال قصد داریم به نحوه عملکرد آن بپردازیم. درک این نحوه عملکرد چندان دشوار نیست. به عنوان نمونه، بیت کوین را در نظر بگیرید.

در ابتدا ممپول تراکنش‌هایی را که توسط کاربران شبکه ایجاد شده‌اند،‌ دریافت می‌کند. هر کاربر برای ایجاد تراکنش از کیف پول خود کمک می‌گیرد. این فرآیند کمتر از ده ثانیه طول می‌کشد و پس از آن، تراکنش به شبکه منتقل می‌شود تا توسط آن پردازش شود.

حال در نظر بگیرید که صدها هزار کاربر به طور همزمان و در مدت نسبتا کوتاهی، همین عملیات را انجام دهند. بدیهی است که ترافیک تراکنش بالایی در شبکه به وجود می‌آید و باید در مراحل بعدی فرآیند به کارآمدترین روش مدیریت شود.

در مرحله بعد، ماینرها از تمام تراکنش‌ها خبردار می‌شوند. در این مرحله، تراکنش‌ها در ممپول منتظر پردازش شدن هستند و ماینرها از بین آن‌ها تراکنش‌هایی را انتخاب می‌کنند که باید در بلاک بعدی بلاک چین قرار بگیرند.

با انتخاب هر تراکنش، فضای ممپول آزاد شده و شبکه به تعادل می‌رسد. به طور خلاصه، هرچه  تراکنش‌های کمتری در ممپول وجود داشته باشد، فشار کمتری بر شبکه خواهد بود و تأیید تراکنش‌ها سریع‌تر انجام خواهد گرفت. به همین دلیل، هنگامی که ممپول به اصطلاح پُر باشد، تأیید تراکنش‌ها بیشتر طول می‌کشد.

برای درک بهتر این فرآیند، تصور کنید که در یک اتاق انتظار نشسته‌اید و مسئولینی در اتاق حضور دارند که به سرعت درخواست شما را بررسی می‌کنند. هرچه افراد زیادی در اتاق حضور داشته باشند، زمان بیشتری طول می‌کشد تا مسئولین به درخواست شما رسیدگی کنند.

مشابه مثال قبل، رسیدگی به تراکنش‌ها توسط ماینرها بسیار سریع است. با این حال، اگر تراکنش‌های زیادی در ممپول باشند، ماینرها برای تأیید تراکنش خود به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت. این وضعیت باعث می‌شود که کاربران برای این که تراکنش خود را به اولویت بالاتری برای ماینرها تبدیل کنند، کمیسیون بیشتری بپردازند. هر چه کمیسیون بالاتر باشد، احتمال این که تراکنش شما سریع‌تر برای پردازش انتخاب شود بیشتر است. در بخش بعد، بررسی خواهیم کرد که ممپول چگونه بر کارمزد تراکنش‌ها اثر می‌گذارد.

 

نحوه عملکرد ممپول

 

اندازه ممپول و تأثیر آن بر کارمزد تراکنش

در بخش قبل، نحوه عملکرد ممپول شرح داده شد. باید به این نکته توجه داشت که این فضا، یک حافظه بی‌نهایت نیست و اندازه حافظه در دسترس برای آن، به نود آن بستگی دارد. گرچه به طور پیش‌فرض اندازه هر ممپول معادل 300 مگابایت است، اما هر نود برای قبول کردن تراکنش‌ها، قوانین خاص خود را دارد. هنگامی که نود به محدودیت حافظه خود نزدیک می‌شود، حداقل نرخ کارمزدی را تعیین کرده و به سایر نودها اطلاع می‌دهد تا آن‌ها نیز در این مدت، تراکنش‌های کمتر از این نرخ را ارسال نکنند.

نودهای با ممپول کوچک‌تر یا بزرگ‌تر، ممکن است تراکنش‌ها را زودتر یا دیرتر حذف کنند. همین امر، موجب می‌شود که اندازه‌های ممپول‌ها با یکدیگر متفاوت باشند.

اندازه محدود ممپول ممکن است در برخی موارد باعث ازدحام شود. در این مرحله، کاربران می‌توانند منتظر باشند تا ازدحام از بین برود. ازدحام زمانی از بین می‌رود که یک بلاک ماین شود و سایر تراکنش‌ها از صف حذف شوند. کاربر همچنین می‌تواند هزینه کارمزد بالاتری بپردازد تا تراکنش خود را سریع‌تر انجام دهد. به این ترتیب، دانستن مفهوم اندازه ممپول باعث می‌شود که بتوانیم تأثیر آن را بر کارمزد تراکنش در نظر بگیریم.

جمع‌بندی

همان‌طور که در مقاله ذکر شد، ممپول بخش بسیار مهمی از شبکه‌هایی همچون بیت کوین محسوب می‌شود. اگر تاکنون فعالیت‌هایی همچون فروش یا خرید بیت کوین را انجام داده باشید، با این ارز دیجیتال آشنایی دارید. این حافظه موقت و واسطه، فضایی است که تراکنش‌ها به صورت لحظه‌ای در آن ذخیره می‌شوند و به ما امکان می‌دهد تا دریابیم که شلوغی شبکه تا چه حد است و آیا ترافیک تراکنش وجود دارد یا خیر. ترافیک تراکنش منجر به کندتر شدن زمان تأیید تراکنش‌ها و به همین ترتیب، هزینه‌های بالاتر برای کارمزد می‌شود، بنابراین آشنایی با ممپول و نحوه عملکرد آن می‌تواند در بسیاری از موارد به ما کمک کند.

 

 

برچسب های مرتبط

بلاک چین

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *