آکادمی رابکس
آموزش استخراج ارز دیجیتال
استخراج زی کش

آموزش استخراج زی کش

  • مبتدی
  • 3دقیقه
  • 08 آبان 1401
5
5

فهرست مطالب

  • زی کش چیست؟
  • هش در زی کش چگونه است؟
  • اطلاعاتی در مورد استخراج زی کش 
  • آیا استخراج زی کش سودآور است؟
  • سخت افزارهای مناسب برای استخراج زی کش 
  • آموزش قدم به قدم استخراج زی کش 
  • جمع بندی

استخراج کردن همیشه یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال است. و استخراج زی کش یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. خیلی از افراد که علاقه‌ای به ترید یا سرمایه‌گذاری ندارند، تصمیم می‌گیرند با خرید تجهیزات و سرمایه‌گذاری به استخراج ارز دیجیتال بپردازند. 

خیلی از شما می‌دانید که برای استخراج بیت کوین نیاز به تجهیزات فوق‌العاده گران داریم و به راحتی در خانه خودمان هم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. از طرفی ریسک‌های زیادی نیز برای این حجم از سرمایه‌گذاری بر روی استخراج بیت کوین وجود دارد. بعد از اینکه متوجه این موضوع شدید، به سراغ دیگر ارزها و انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای استخراج می‌روید. 

زی کش یکی از رمزارزهایی است که استخراج آن نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین اولیه نیست و به راحتی و حتی در خانه نیز می‌توان آن را انجام داد. در این مقاله به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید به استخراج زی کش‌ بپردازید.

زی کش چیست؟

قبل از اینکه نحوه استخراج زی کش و تجهیزات مورد نیاز آن را به شما معرفی کنیم، بهتر است کمی با خود زی کش آشنا شوید. زی کش در دسته پرایوسی کوین‌ها قرار می‌گیرد؛ مانند مونرو یا دش. در آکادمی رابکس در مورد نحوه استخراج مونرو نیز صحبت کردیم. 

نکته جالب در مورد زی کش این است که این ارز دیجیتال، یک هارد فورک از بیت کوین است. در مورد فورک، هاردفورک و سافت‌فورک بدانید، مقاله رابکس را مطالعه کنید.

در پرایوسی کوین‌ها حفظ حریم خصوصی در تراکنش‌ها از بیشترین اهمیت برخورددار است. در بیت کوین نیز تا حدودی این حریم خصوصی حفظ می‌شود، شما با استفاده از تراکنش‌ها و اطلاعات آن‌ها نمی‌توانید هویت دقیق ارسال‌کننده و گیرنده را پیدا کنید؛ اما باز هم امکان دیدن آدرس این دو و مقدار بیت کوین جابجا شده وجود دارد. 

 

اطلاعاتی در مورد استخراج زی کش

 

در پرایوسی کوین‌ها به خصوص زی کش، چنین امکانی وجود ندارد؛ یعنی نه تنها شما نمی‌توانید هویت دقیق افراد درگیر تراکنش را پیدا کنید؛ بلکه امکان دیدن آدرس‌ها آن‌ها و مقدار زی کش منتقل شده نیز وجود ندارد. زی کش این کار را با فناوری Zero_Knowkedge proof انجام می‌دهد که در آن ماینرها بدون اینکه بتوانند دارایی فرد ارسال کننده را ببینند، درست کاری او در خرج کردن زی‌کش‌هایش تایید کنند. این مبحث کمی فنی است و در این مقاله نمی‌توان به طور کامل در مورد آن صحبت کرد. 

هش در زی کش چگونه است؟

الگوریتم هش در زی کش Equihash نام دارد. درست مانند مونرو با استفاده از این الگوریتم، استخراج زی کش ضد ASIC خواهد بود. ASIC دستگاه‌های فوق‌العاده قدرتمند برای استخراج بیت کوین است و سخت‌افزارهای کامپیوتری معمولی توان رقابت با آن‌ها را ندارند. زی کش با استفاده از این الگوریتم سعی کرده است برابری و انصاف را رعایت کند؛ به طوری که هرکس، حتی کاربران عادی نیز بتوانند در فرآیند تایید بلاک‌ها یا همان استخراج زی کش فعالیت داشته باشند. 

به این ترتیب افراد ثروتمند با خرید دستگاه‌های ASIC تمام توان پردازشی شبکه یا همان هش ریت را به دست نمی‌گیرند و شبکه غیرمتمرکزتر خواهد بود. 

اطلاعاتی در مورد استخراج زی کش 

زی کش از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند؛ یعنی برای تایید تراکنش‌ها نیاز به استخراج و ماین کردن است. ماینرها با در اختیار قراردادن سیستم سخت‌افزاری خودشان، کار تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید؛ حتما مقاله استخراج ارز دیجیتال را مطالعه کنید. 

در زی کش هر بلاک طی 1.25 دقیقه تولید می‌شود و پاداش تولید هر بلاک نیز 6.25 عدد کوین ZEC است که می‌توانید آن را از صرافی ارز دیجیتال رابکس نیز تهیه کنید. 

آیا استخراج زی کش سودآور است؟

برای اینکه ببینید با توجه به سخت‌افزاری که دارید و هش ریتی که ارائه می‌دهدف چه مقدار از استخراج زی کش سود می‌کنید، از محاسبه‌گرهای مخصوص استخراج استفاده کنید. 

بعضی از بخش‌های این محاسبه‌گر به طور خودکار پر خواهد شد؛ اما در بخش Hashrate، اگر قدرت سخت‌افزار خود را نمی‌دانید نیز از این جدول هش ریت سخت‌افزارها استفاده کنید. در ادامه خواهیم گفت چه کارت گرافیک‌هایی برای استخراج زی کش مناسب است. در بخش Pool Fee مقدار را روی یک درصد تنظیم کنید و هزینه برق و الکتریسیته نیز بستگی به محل زندگی شما دارد. در ایران این هزینه نسبت به دیگر کشورها اندک است. 

سخت افزارهای مناسب برای استخراج زی کش 

برای استخراج زی کش نیاز به کارت گرافیک است. کارت گرافیک های اندیویا و AMD برای کار استخراج بسیار محبوب هستند؛ اما GPU های اندیویا با الگوریتم هش زی کش بسیار سازگارتر بوده و عملکرد واقعا بهتری را از خود نشان می‌دهند؛ پس به هیچ وجه سراغ برند AMD نروید؛ زیرا به آن اندازه که هزینه می‌کنید، سود نخواهید کرد. 

 

سخت‌افزار مورد نیاز استخراج زی کش

 

اولین کارت گرافیک پیشنهادی که چندان جدید هم نیست و با قیمت مناسبی می‌شود آن را تهیه کرد، GTX 1080Ti است. هش ریتی که این کارت گرافیک ارائه می‌دهد بین 700 تا 800 بوده و برق مصرفی آن نیز بین 200 تا 280 وات. گزینه بعد GTX 1080 است که قیمت کمتری دارد و هش ریتی بین 520 تا 620 ارائه می‌دهد، به ازای آن نیز برق مصرفی آن نیز 180 تا 270 وات است. با کمی هزینه بیشتر GTX 1080 Ti گزینه بهتری برای خرید است. در کل هر کارت گرافیکی که انتخاب می‌کنید، باید حداقل 1 گیگابایی باشد. 

خوب اکنون که تقریبا با زی کش و فضای استخراج آن آشنا شدید، بهتر است کار آموزش قدم به قدم استخراج زی کش را شروع کنیم. 

آموزش قدم به قدم استخراج زی کش 

استخراج زی کش کار آسانی است، شما نیاز به چند نرم‌افزار و وصل شدن به یک استخر استخراج دارید؛ البته شما می‌توانید به تنهایی نیز کار استخراج زی کش را انجام دهید؛ اما شانس شما برای برنده شدن در برابر استخرهای استخراج بسیار پایین است و صرفه اقتصادی ندارد. 

کیف پول استخراج زی کش 

اولین کار برای آماده شدن جهت استخراج زی کش ساخت یک کیف پول زی کش است. پیشنهاد ما استفاده از کیف پول ZEC Wallet است که فول نود بوده و برای این کار مناسب است. بعد از اینکه این کیف پول را نصب کردید، باید مدتی را به اینترنت متصل بمانید تا تمام بلاکچین زی کش دانلود شود و بعد می‌توانید به کار بپردازید. این کار ممکن است یک روز یا بیشتر زمان بگیرد و این مورد به اینترنت شما بستگی دارد. 

قبل از اینکه کیف پول را نصب کنید، مطمئن شوید که آخرین نسخه درایورهای GPU سیستم خود را دارید و اگر ندارید، آن را بروزرسانی کنید. این مورد برای عملکرد بهتر فوق‌العاده مهم است. 

نرم‌‌افزار استخراج زی کش

مرحله بعدی دانلود نرم‌افزار مخصوص استخراج زی کش است. برای دانلود نرم‌افزار EWBF از انجمن بیت کوین تاک استفاده کنید؛ زیرا نسخه‌های فرعی و آلوده به ویروس زیاد بوده است. این نرم‌افزار را نصب و پوشه نصب را به یاد داشته باشید؛ زیرا بعدا با آن کار خواهیم داشت. 

تنظیمات ویندوز

برای استخراج زی کش نیاز دارید که برخی تنظیمات در ویندوزتان را تغییر دهید. قدم اول این است که وارد تنظیمات power سیستم خود شده و حالت Sleep را بر روی Never قرار دهید؛ زیرا در زمان استخراج سیستم شما نباید خاموش شده یا به حالت Sleep برود. 

بعد از این کار در بخش Windows Update Settings اپدیت خودکار ویندوز را قطع کنید؛ زیرا ممکن است درفرآیند استخراج شما تداخل ایجاد کند. طبق توضیحاتی که در مقاله استخراج مونرو بود، نرم‌افزار استخراج زی کش را نیز به همان شکل در بخش exclusion آنتی ویروس و فایروال ویندوز قرار دهید. خوب اکنون همه چیز آماده است و زمان آن رسیده که با اتصال به یک استخر استخراج، کار استخراج زی کش را شروع کنیم.

وصل شدن به استخر استخراج زی کش

استخرهای استخراج زیادی وجود دارند؛ اما پیشنهاد ما استخر FlyPool است. وقتی وارد وبسایت این استخر می‌شوید، در صفحه اول گزینه Windows_Nvidia را انتخاب کرده و مانند تصویر زیر در بخش EWBF کد اسکریپت نشان داده شده را کپی کنید.

 

نرم‌افزار استخراج زی کش

 

حال به پوشه نرم‌افزار استخراج زی کش رفته و یک فایل به نام flypool.bat خواهید یافت. بر روی این فایل کلیک راست کرده و گزینه EDIT را بزنید. حال آن اسکریپتی که کپی کردید را در اینجا جایگزین کنید. دقت کنید که در آن اسکریپت سرور را از eu1 به us1 تغییر دهید. عبارت “—cuda_devices” را نیز از متن حذف کنید. حال آدرس کیف پول زی کش خود را نیز در فایل bat جایگذاری کنید. وقتی این کارها را انجام دادید، فایل را به حالت .bat ذخیره کنید.

 

وصل شدن به استخر استخراج زی کش

 

خوب اکنون همه چیز انجام شده است و کافیست فایل گفته شده را باز کنید و ماینر شما شروع به کار خواهد کرد. برای بررسی درآمدتان از استخراج زی کش به سایت استخر مورد نظرتان بروید و با وارد کردن آدرس کیف پولتان، درآمد خود را مشاهده کنید. 

جمع بندی

در این مقاله در مورد استخراج زی کش صحبت کردیم، ابتدا کمی زی کش و الگوریتم هشینگ آن را توضیح دادیم و وسایل مورد نیاز برای استخراج زی کش را نیز معرفی کردیم. با استفاده از این آموزش قدم به قدم شما به راحتی می‌توانید به استخراج زی کش بپردازید. 

سوال این است که آیا استخراج زی کش سودآور است؟ با استفاده از تجهیزات مناسب و هزینه برق پایین، استخراج زی کش یکی از سودآور ترین فعالیت‌ها در دنیای ارز دیجیتال است. گفته شد که با توجه به الگوریتم هش زی کش، استفاده از کارت گرافیک‌های انویدیا، گزینه مناسبی برای استخراج زی کش هستند. 

در حال حاضر فقط دوج کوین و بیت کوین در بین ده ارز برتر بازار، با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. برای خرید دوج کوین می‌توانید از صرافی رابکس استفاده کنید. اتریوم تا مدتی پیش نیز با POW کار می‌کرد؛ اما با آخرین آپدیت این ارز دیجیتال، دیگر امکان استخراج آن نیست. برای پیدا کردن جایگزین‌های استخراج اتریوم می‌توانید از آکادمی رابکس استفاده کنید. برای خرید اتریوم نیز به صرافی رابکس سر بزنید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اگر سوالی در مورد استخراج زی کش داشتید، حتما در بخش دیدگاه‌ها آن را بپرسید و کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ خواهند داد. 

 

برچسب های مرتبط

آموزش استخراج ارز دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *