آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال در 2023

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری 2023

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 12 بهمن 1401
3.3
3.3

فهرست مطالب

  • بررسی چرخه‌های قیمتی بازار ارز دیجیتال
  • بازار ارز دیجیتال در 2023
  • توکن های DEX ارز دیجیتال در 2023
  • توکن‌های هوش مصنوعی ارز دیجیتال در 2023
  • پروژه‌های لایه دوم اتریوم
  • بلاک چین‌های لایه اول
  • چین لینک بهترین اوراکل ارز دیجیتال در 2023
  • جمع‌بندی

بازار ارز دیجیتال یکی از سخت‌ترین سال‌های خود را در سال 2022 تجربه کرد. کاهش 76 درصدی ارزش کل بازار از سقف نوامبر 2021 که معادل کاهش ارزش 2.3 تریلیون دلاری بازار است به خوبی سختی شرایط را نشان می‌دهد. با این حال سقوط آزاد برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال مثل لونا و ورشکسته شدن بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حوره رمزارزها مثل صرافی FTX درد این ریزش‌ها را برای برخی از سرمایه‌گذاران بیشتر کرد.

به هرحال زمستان سخت بازار در سال 2022 گذشت و رشد بیش از 35 درصدی ارزش کل بازار و رسیدن دوباره آن به 1 تریلیون دلار در ژانویه 2023، جان دوباره‌ای به تریدرها و سرمایه‌گذاران آن بخشید. در این مقاله می‌خواهیم یک بررسی کلی از شرایط احتمالی بازار ارز دیجیتال در 2023 داشته باشیم و با بررسی دسته‌بندی‌های مهم، بهترین توکن و کوین های ارز دیجیتال در 2023 را برای سرمایه‌گذاری معرفی کنیم.

 

بررسی چرخه‌های قیمتی بازار ارز دیجیتال

پیش از پرداختن به موضوع شرایط بازار ارز دیجیتال در 2023 نیاز است که ابتدا یک نگاه کلی به شرایط بازار و متغیرهای تاثیرگذار بر آن داشته باشیم. برای این بررسی از تاریخچه قیمتی خرید بیت کوین استفاده می‌کنیم. بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز بازار که بیشترین ارزش بازار را دارد، روند اصلی بازار  کریپتوکارنسی را مشخص می‌کند. در صورتی که روند قیمت بیت کوین صعودی باشد در آن صورت می‌توان روند کل بازار را صعودی دانست. تصویر زیر مربوط به نمودار قیمت بیت کوین از اواخر سال 2013 است.

 

چرخه های قیمت بیت کوین

 

در این تصویر که نمودار بیت کوین در تریدینگ ویو را نشان می‌دهد، خط‌وط عمودی با رنگ‌های مختلف نمایش داده شده است. خط‌های آبی، سقف قیمتی بیت کوین در یک چرخه را نشان می‌دهند. قیمت پس از رسیدن به سقف قیمتی خود شروع به ریزش می‌کند و تا خط قرمز رنگ ریزش قیمت ادامه می‌یابد. با رسیدن قیمت به خط قرمز رنگ قیمت یک اصلاح در جهت رشد بازار انجام می‌دهد تا به خط سبز رنگ برسد. رشد قیمت در این بازه به گونه‌ای نیست که به سقف قیمتی قبلی برسد.

پس از این مرحله، کاهش قیمت دوباره شروع می‌شود و قیمت تا زمان رسیدن به خط سبز رنگ روند نزولی خود را طی می‌کند. این نزول به گونه‌ای است که قیمت به کف ایجاد شده در زمان خط قرمز رنگ نزدیک می‌شود اما آن را رد نمی‌کند. خط مشکی در کنار خط سبز رنگ نشان‌دهنده زمان هاوینگ بیت کوین است که در آن پاداش استخراج بیت کوین نصف می‌شود. قیمت بیت کوین تقریبا از زمان تشکیل خط سبز و مشکی صعود اصلی خود را آغاز می‌کند و این صعود تا رسیدن به خط آبی بعدی ادامه می‌یابد.

در طی دو چرخه قبلی بیت کوین، این روند طی شده است و در انتهای سال 2022 شاهد رسیدن قیمت به خط قرمز رنگ بوده‌ایم. اگر چرخه‌های قبلی این بار نیز تکرار شود انتظار می‌رود روند بازار کریپتوکارنسی در 2023 تا اواسط اردیبهشت 1402 (اواسط می 2023) صعودی باشد. این روند صعودی می‌تواند قیمت بیت کوین را تا بازه 40 و 50 هزار دلار نیز افزایش دهد. پس از آن بیت کوین یک روند نزولی جدید را آغاز می‌کند که تا اواخر ژانویه 2024 (اوایل بهمن 1402) ادامه پیدا می‌کند و می‌تواند قیمت را به سطح بین 20 تا 25 هزار دلار برساند.

با این تفاسیر می‌توان گفت چرخه اصلی صعودی بیت کوین و بازار رمز ارز ها از اوایل سال 2024 آغاز می‌شود و حدود یک سال و نیم ادامه پیدا می‌کند. تخمین قیمت سقف برای بیت کوین با توجه به چرخه‌های قبلی می‌تواند اعداد مختلفی را در اختیار ما قرار می‌دهد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت قیمت می‌تواند تا سطح 200 هزار دلار رشد کند ولی قیمت تعادلی‌تر می‌تواند اعداد بین 140 تا 160 هزار دلار باشد.

هشدار: تحلیل فوق صرفا بررسی چرخه‌های قبلی بیت کوین و تسری دادن آن به حال و آینده بازار است و به هیچ عنوان توصیه مالی برای ترید و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال نیست. شرایط اقتصاد کلان، وضعیت بیماری کرونا، وقوع اتفاقاتی همانند جنگ روسیه و اوکراین و هر نوع اتفاق دیگری می‌تواند منجر به تغییر چرخه‌های بازار شود.

 

بازار ارز دیجیتال در 2023

طبق آن‌چه که در قسمت قبل از بررسی چرخه‌های قیمت بیت کوین به دست آمد انتظار می‌رود در 4 ماه اول سال قیمت بیت کوین روند صعودی را طی کند و پس از آن قیمت وارد یک روند نزولی یا ساید شود که تا اوایل سال 2024 ادامه خواهد داشت. بنابراین بازار ارز دیجیتال در 2023 برای نیمه اول سال گزینه مناسبی خواهد بود. رشد قیمت بیت کوین در ژانویه نشانه‌های مثبتی مبنی بر حفظ روندهای چرخه‌های قبلی را نشان داده است و می‌توان انتظار داشت با اندک تغییران زمانی و قیمتی، روند ذکر شده تکرار شود.

مساله مهم دیگری که برای بررسی بازار ارز دیجیتال در 2023 باید به آن توجه شود، شرایط اقتصاد کلان است. در سال گذشته نتیجه ولخرجی‌های دولت‌ها در دوران کرونا بر روی اقتصاد دیده شد و تورم آمریکا به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته در حدود 10 درصد رسید. این مساله باعث شد که بانک مرکزی آمریکا با افزایش نرخ بهره به دنبال کنترل تورم باشد. افزایش نرخ بهره معمولا منجر به خروج سرمایه از بازارهای پرریسک مثل سهام و کرپتو می‌شود که هر دو این بازارها در سال 2021 ریزش شدیدی را پشت سر گذاشتند.

با این حال داده‌های اقتصادی اواخر سال 2021 نشان داد که تورم مصرف کننده تا حدود زیادی کاهش داشته است. انتظار می‌رود که این روند در سال 2023 ادامه داشته باشد. در صورتی که این اتفاق بیفتد، بانک مرکزی آمریکا نیز سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش داده و به احتمال زیاد بعد از چند ماه متوقف خواهد کرد. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک مثل ارز دیجیتال و سهام گزینه مناسب‌تری برای فعالان خواهد بود.

با توجه به مطالب گفته شده انتظار می‌رود بازار ارز دیجیتال در 2023 شاهد رشد باشد. اما باید توجه داشت که در روندهای صعودی بازار تغییر قیمت کوین‌های و توکن های مختلف شبیه یکدیگر نیست و حتی گاهی برخی از توکن‌ها علی رغم نزولی بودن بازار به رشد خود ادامه می‌دهند. برای اینکه یک توکن ارز دیجیتال رشد بیشتری به نسبت بازار تجربه کند نیاز است که حداقل یکی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • یک اتفاق مهم از نظر تحلیل بنیادی در پروژه رخ دهد. به عنوان مثال، راه‌اندازی یک محصول جدید، فورک‌های موثر بر کارایی شبکه، راه‌اندازی تست نت، و همکاری با شرکت‌های بزرگ می‌توانند عوامل رشد قیمت توکن به حساب بیایند.
  • یک بخش از پروژه‌های ارز دیجیتال بنا به دلایلی مورد توجه بازار باشند. به عنوان مثال در اواخر روند صعودی قبلی متاورس و توکن‌های NFT مورد توجه بازار قرار گرفند و توکن‌هایی مانند MANA و SAND رشدهای قیمتی عجیبی را تجربه کردند.

در ادامه این مقاله به بررسی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در 2023 می‌پردازیم و رمز ارزها و حوزه‌هایی که ممکن است مورد توجه بازار ارز دیجیتال در 2023 قرار گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. طبیعی است که بسیاری از روندها در طی زمان و براساس اخبار و شایعات شکل می‌گیرند و امکان حدس زدن آن‌ها پیش از تغییر ذهنیت بازار وجود ندارد.

 

شرایط بازار ارز دیجیتال در 2023

 

توکن های DEX ارز دیجیتال در 2023

یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال 2022 در بازار ارزهای دیجیتال ورشکستگی صرافی FTX بود. این صرافی یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال بود که پس از بایننس بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده بود. FTX علاوه بر مدیریت صرافی شرکت‌های زیر مجموعه زیادی داشت که گروه تحقیقاتی آلامدا یکی از معروف‌ترین آن‌ها است. سام بنکمن فرید مدیرعامل این صرافی با استفاده از سرمایه کاربران اقدام به سرمایه‌گذاری توسط آلامدا می‌کرد و پشتوانه بسیاری از دارایی‌های کاربران را نیز توکن FTT مربوط به خود صرافی قرار داده بود.

با شروع جو منفی علیه FTX و خروج حجم زیادی سرمایه از آن قیمت توکن FTT نیز کاهش یافت و منجر به ورشکستگی این صرافی شد. این اتفاق باعث شد که نظر کاربران نسبت به فعالیت در صرافی ارز دیجیتال متمرکز تغییر کند و بسیاری از کاربران تصمیم گرفتند دارایی‌های دیجیتال خود را از صرافی‌ها خارج کنند. همین مساله منجر به توجه کاربران به صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال به خصوص صرافی‌های معاملات مارجین و فیوچرز شد و توکن‌های مربوط به آن‌ها رشد خوبی را تجربه کردند.

به نظر می‌رسد در سال 2023 کاربران بیشتری نسبت به گذشته از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند و همین مساله منجر به رشد قیمتی این توکن‌ها خواهد بود. از میان صرافی‌های غیرمتمرکز، پروژه‌هایی که در حوزه معاملات ابزارهای مشتقه فعالیت می‌کنند و امکان انجام معامله به صورت اهرمی در آن‌ها وجود دارد و همچنین صرافی‌هایی که از ترید مارجین پشتیبانی می‌کنند، شانس بیشتری در رشد خواهند داشت. در ادامه به بررسی یکی از معروف‌ترین پروژه‌های این حوزه که می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد را معرفی می‌کنیم.

 

پروژه صرافی ارز دیجیتال GMX

پروژه GMX یک صرافی غیرمتمرکز اسپات و پرپچوال است که بر روی شبکه‌های آربیتروم و آوالانچ فعالیت می‌کند. GMX کارمزدهای معاملاتی پایین‌تری دارد و قیمت دارایی‌های دیجیتال در معامله با آن تغییر نمی‌کند. GMX همانند صرافی‌های متمرکز بزرگ امکان انجام معاملات اهرمی تا اهرم 50 را نیز برای کاربران خود فراهم می‌کند.

برخلاف بسیاری از DEX ها که از چندین استخر ارز دیجیتال تک توکنی برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، GMX از یک استخر بزرگ چند ارزی برای فعالیت خود استفاده می‌کند که با نام GLP شناخته می‌شود و از چندین رمز ارز معروف و استیبل کوین ایجاد شده است. این مساله کارایی این صرافی را بالا می‌برد.

کاربران می‌توانند با تامین نقدینگی برای استخر نقدینگی از فرآیند معاملات کاربران دیگر سود کسب کنند. الگوریتم به گونه‌ای طراحی شده است که نسبت توکن‌های موجود در استخرها با تشویق کاربران، همواره در یک نسبت مشخص ثابت بماند. معاملات تریدرها در GMX در مقابل استخر نقدینگی باز می‌شود و GLP به عنوان طرف مقابل معامله‌گران در پلتفرم عمل می‌کند.

در حالی که سود معامله‌گران می‌تواند باعث کاهش ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران در استخرهای این صرافی شود اما به صورت تاریخی نشان داده شده است که معامله‌گران بیشتر از این که سود کنند ضرر می‌کنند و همین مساله منجر به افزایش خالص ارزش GLP می‌شود. GLP توکن تامین نقدینگی این پروتکل است اما توکن اصلی این پروژه که به عنوان توکن حاکمیتی طراحی شده است با نماد GMX شناخته می‌شود.

GMX از طریق کارمزد سوآپ، کارمزد وام در معاملات اهرمی، لیکوئید شدن کاربران، و استخراج و سوزاندن GLP درآمد ایجاد می‌کند که این درآمد بین استیک کنندگان GLP و GMX با نسبت 70 و 30 تقسیم می‌شود. پاداش در آربیتروم با اتر و در آواکس با توکن بومی آن AVAX پرداخت می‌شود. با توجه به اهرم بالای ارائه شده در پلتفرم، کارایی سرمایه در آن بالا است و سود سالانه تامین کنندگان نقدینگی به 20 درصد نیز می‌رسد که عدد بسیار بالایی است.

در ماه های آینده، انتظار می‌رود GMX چندین ویژگی جدید از جمله دارایی های مصنوعی و توسعه‌دهنده بازارساز خودکار خود  X4 را راه‌اندازی کند. دارایی‌های مصنوعی بازار کاملاً جدیدی را برای GMX به ارمغان می‌آورد و به هر دارایی مصنوعی که توسط اوراکل ارز دیجیتال Chainlink پشتیبانی می‌شود، اجازه مبادله می‌دهد. این شامل سهام، کالاها، فارکس و غیره است. X4 نیز قابلیت‌هایی مانند استخرهای نقدینگی کاملاً قابل تنظیم برای پروژه‌های جدید، ترکیب‌پذیری بیشتر و تجمیع نقدینگی در سایر DEXها را معرفی می‌کند.

توکن GMX از جمله ارزهایی بود که قیمت آن در سال 2022 علی‌رغم نوساناتی که داشت ریزش چندانی نکرد. ارزش دلاری قفل شده در این پروژه طبق آمارهای Defillama در این مدت صعودی بوده است. استفاده از بلاک چین‌های لایه دوم اتریوم مثل آربیتروم هزینه معامله در این پلتفرم را به شدت کاهش داده است. همه این‌ها در کنار هم GMS را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

 

بهترین صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال در 2023

 

توکن‌های هوش مصنوعی ارز دیجیتال در 2023

در ماه‌های انتهایی سال 2022 ظهور ربات هوش مصنوعی ChatGPT باعث جلب توجه بسیاری از افراد در سراسر دنیا شد. این ربات که قادر به پاسخگویی به سوالات بسیاری از انسان‌ها در حوزه‌های مختلف است احساسات ضد و نقیض زیادی در بین افراد ایجاد کرد اما در نهایت قدرت هوش مصنوعی و لزوم توجه به آن اصی‌ترین خروجی این اتفاق بود.

به دنبال جو ایجاد شده، توجه فعالان بازار ارزهای دیجیتال نیز بر روی پروژه‌هایی که به تلفیق تکنولوژی بلاک چین و هوش مصنوعی می‌پرداختن جلب شد و توکن‌های مربوط به این پروژه‌ها رشد خوبی را در مدت زمان کم نشان دادند. سرمایه‌گذاری شرکت مایکروسافت بر روی شرکت سازنده ChatGPT نشان داد که هایپ ایجاد شده بر روی هوش مصنوعی هنوز در اول راه است و ممکن است در سال آینده نیز ادامه دار باشد.

باتوجه به این موضوع می‌توان گفت ارز دیجیتال هوش مصنوعی می‌تواند یکی از ترندهای اصلی بازار ارز دیجیتال در 2023 باشد. پروژه‌های زیادی هستند که در حوزه تلفیق تکنولوژی بلاک چین، هوش مصنوعی و استخراج داده کار می‌کنند که هر یک از آن‌ها وطیفه خاصی را برعهده دارند. در ادامه چند نمونه از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری که در این حوزه فعال هستند، معرفی می‌شوند.

  • پروژه ارز دیجیتال The Graph: ایجاد API‌ها در فضای بلاک چین و نمایه‌سازی داده‌ها با استفاده از  هوش مصنوعی
  • ارز دیجیتال هوش مصنوعی SingularityNET: یک بازار غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین برای خدمات و سرویس‌های هوش مصنوعی
  • پروژه Ocean Protocol: یک بازار غیرمتمرکز برای دسترسی به داده‌های مهم و با ارزش و فروش آن‌ها
  • پروژه iExec RL: فراهم کردن امکان دسترسی به ابزارهای محاسباتی به صورت غیرمتمرکز

برای مطالعه یشتر بر روی این پروژه‌ها و چندین پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی دیگر می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید. توجه به ویژگی‌های پروژه و توکنومیکس آن می‌تواند در انتخاب یکی از پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در 2023 مفید باشد.

 

ترندهای ارز دیجیتال در 2023

 

پروژه‌های لایه دوم اتریوم

مقیاس‌پذیری یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های بررسی تکنولوژی‌های بلاک چین در سال‌های اخیر بوده است. بسیاری از بلاک چین‌های جدید مثل ارز دیجیتال آپتوس و سولانا با استفاده از الگوریتم اجماع خاص خود مقیاس‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهند. شبکه اتریوم به عنوان اصلی‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند برای افزایش مقیاس‌پذیری خود از ایده‌های مختلفی استفاده می‌کند و قرار است این ایده‌ها در طی سال‌های آینده نهایی شوند.

تبدیل الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام در راستای رسیدن به مقیاس‌پذیری بالا در شبکه اتریوم پیاده شده است که با افزایش تعداد تراکنش‌ها، هزینه کارمزد کاربران را کاهش می‌دهد. راه‌حل درون زنجیره‌ای دیگری که در برنامه پیاده‌سازی اتریوم قرار دارد، شاردینگ ارز دیجیتال است که با پردازش موازی تراکنش‌ها مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش می‌دهد.

این دو راه حل درون زنجیره‌ای مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را تا حد قایل قبولی افزایش می‌دهد اما برای کاهش هزینه‌ها و سرعت ثبت تراکنش‌ها در این شبکه هنوز به سرعت بالاتری نیاز است که این کار توسط پلتفرم‌های لایه دوم اتریوم انجام می‌شود. لایه دوم اتریوم به پروژه‌هایی گفته می‌شود که با پردازش بخشی از تراکنش‌های شبکه اتریوم و کاهش حجم داده‌های ورودی، مقیاس‌پذیری آن را افزایش می‌دهند.

روش‌های مختلفی در لایه‌های دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد که با مراجعه به مقاله لایه دوم اتریوم می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. ترند حال حاضر لایه‌های دوم اتریوم روش رول آپ‌ها است که از میان آن‌ها نیز روش‌های مبتنی بر دانش صفر (Zero-Knowledge) مورد توجه هستند. جدیدترین نوآوری در این حوزه مربوط به موضوع ماشین‌های مجازی سازگار با اتریوم مبتنی بر دانش صفر (zkEVM) است.

مهم‌ترین مزیت رول آپ‌های خوش بینانه نسبت به روش دانش صفر راحتی سازگاری آن‌ها با ماشین مجازی اتریوم بود که با ارائه پروژه‌های zkEVM این مزیت از بین می‌رود. پروژه‌های ارز دیجیتال «پلیگون» (Polygon) و «زدکاسینک» (ZKSync) این تکنولوژی را به سیستم خود اضافه کرده‌اند که به همین دلیل می‌توانند مورد توجه باشند. پروژه ZKSync در حال حاضر توکن خود را ندارد و ممکن است کوین آن در سال 2023 نیز راه‌اندازی شود.

توجه داشته باشید که پروژه‌های رول آپ خوشبینانه مثل آربیتروم و آپتیمیزم نیز به دلیل اکوسیستم قوی که ایجاد کرده‌اند مورد توجه بازار ارز دیجیتال در 2023 هستند و رقابت بین این رول آپ‌ها همچنان ادامه دار خواهد بود. در کل می‌توان گفت پروژه پلیگون به دلیل استفاده از طیف گسترده‌ای از تکنولوژی‌ها لایه 2 می‌تواند یکی از بهترین پروژه‌های ارز دیجیتال در 2023 باشد. برای خرید توکن‌های لایه دوم اتریوم مثل پلیگون و آپتیمیزم می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید.

 

بهترین لایه دوم ارز دیجیتال در 2023

 

بلاک چین‌های لایه اول

پلتفرم‌های قرارداد هوشمند و بلاک چین‌های لایه اول همواره مورد توجه بازار بوده‌اند زیرا این پروژه‌ها زیرساخت لازم برای ایجاد فضای غیرمتمرکز را فراهم می‌کنند. در میان انبوه بلاک چین‌های فعال در بازار ارزهای دیجیتال پروژه‌هایی که از تکنولوژی‌های جدیدتری استفاده می‌کنند و سرعت بالایی در ثبت تراکنش‌ها دارند بیشتر مورد توجه هستند. در ادامه به بررسی چند پروژه بلاک چین اصلی بازار ارز دیجیتال در 2023 می‌پردازیم.

 

اتریوم از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

اتریوم همانند سال‌های گذشته اصلی‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند بازار ارز دیجیتال در 2023 خواهد بود. این پروژه در حال گذار از الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام است و انتظار می‌رود در سال 2023 و 2024 و با اعمال هاردفورک شانگهای این انتقال به صورت کامل انجام شده باشد. با تبدیل الگوریتم اجماع و اضافه شدن شاردینگ اتریوم قادر به پردازش نزدیک 100 هزار تراکنش خواهد بود که در مقایشه با دیگر بلاک چین‌های رقیب نیز مقیاس‌پذیری بالایی به حساب می‌آید.

اتریوم یک اکوسیستم کامل از تمام حوزه‌ها را دارد و بسیاری از توسعه‌دهندگان حوزه بلاک چین در این پروژه فعالیت می‌کنند. در صورت موفقیت آمیز بودن تغییرات در نظر گرفته شده رقبای اتریوم مزیت چندانی نسبت به آن نخواهند داشت و همین مساله باعث تثبیت این پروژه می‌شود. بسیاری بر این باورند که پروژه اتریوم حتی می‌تواند از نظر ارزش بازار به بیت کوین نیز برسد که این به معنی رشد قابل توجه کوین اتر خواهد بود.

 

فانتوم مقیاس‌پذیرترین ارز دیجیتال در 2023

فانتوم یکی از خاص‍ترین پروژه‌های ارز دیجیتال در 2023 است. این پروژه به جای استفاده از بلاک چین از «دگ» (DAG) برای ثبت اطلاعات استفاده می‌کند. این ساختار به گونه‌ای است که افزایش تعداد تراکنش‌ها باعث افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش زمان مورد نیاز برای ثبت تراکنش‌ها می‌شود. طبق آخرین مصوبات اکوسیستم فانتوم بخشی از هزینه کارمزدهای دریافت شده به پروژه‌هایی که حجم تراکنش زیادی در پروژه ایجاد می‌کنند پرداخت می‌شود.

این مساله علاوه بر تشویق پروژه‌ها برای ایجاد تراکنش و تشویق توسعه‌دهندگان برای ایجاد پروژه‌های خود بر روی فانتوم، با افزایش تعداد تراکنش‌ها منجر به افزایش مقیاس‌پذیری می‌شود. علاوه بر این، آندره کرونژ که به عنوان پدر دیفای شناخته می‌شود دوباره به این پروژه برگشته است و همین مساله امید به رشد پروژه‌های دیفای در این پروژه را افزایش داده است. تمام این ویژگی‌ها در کنار هم فاتتوم را به یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال در 2023 تبدیل می‌کند.

 

کازماس پروژه لایه صفر ارز دیجیتال در 2023

پروژه کازماس به عنوان یک پروژه لایه صفر شناخته می‌شود که هدف آن تسهیل ایجاد پروژه‌های بلاک چینی است. در اکوسیستم کازماس توسعه‌دهندگان به راحتی می‌توانند بلاک چین‌های خود را با الگوریتم اجماع خاص خود ایجاد کنند. تمامی بلاک چین‌های ایجاد شده در این اکوسیستم با استفاده از پروتکل IBC به بکدیگر وصل می‌شوند و همین مساله کاربردهای میان بلاک چینی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

پروژه‌های ارز دیجیتالی مانند کاوا، اوسموسیس و لونا در اکوسیستم کازماس ایجاد شده‌اند که هر کدام از آن‌ها پروژه‌های قدرتمندی به شمار می‌روند. رمز ارز این پروژه با نماد «Atom» برای پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌شود و علاوه بر آن نقش توکن حاکمیتی برای مدیریت برنامه‌های پروژه را بر عهده دارد. این موارد در کنار هم اتم را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در 2023 تبدیل کرده است.

 

بهترین بلاک چین لایه اول در 2023

 

چین لینک بهترین اوراکل ارز دیجیتال در 2023

در بخش‌های قبلی در مورد چند حوزه که می‌توانند ترند ارز دیجیتال در 2023 باشند صحبت کردیم. اوراکل‌ها از جمله بخش‌هایی هستند که زیرساخت فعالیت در دنیای بلاک چین هستند و به انشار داده بین بلاک چین و دنیای واقعی کمک می‌کنند. بدون اوراکل‌های ارز دیجیتال بسیاری از فعالیت‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز انجام شدنی نیست.

به دلیل اهمیت بالای این پروژه‌ها در ساختار بلاک چین، امنیت این پروژه‌ها و تنوع خدماتی که ارائه می‌دهند از اهمیت بالایی برخوردار است. تعداد زیادی اوراکل ارز دیجیتال در 2023 در دنیای بلاک چین فعال هستند اما پروژه چین لینک از اولین اوراکل‌های ارز دیجیتال است که به دلیل کارایی آن در طی چندین سال فعالیت و تنوع محصولات همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است.

امروزه درصد بسیار بالایی از پروژه‌ها از چین لینک به عنوان اوراکل خود استفاده کرده و در ازای دریافت خدمات به نودهای آن هزینه کارمزد پرداخت می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت درآمد نودهای چین لینک تا زمانی که دنیا بلاک چین از بین نرفته ادامه خواهد داشت. چین لینک اخیرا امکان استیکینگ ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذاران خود فعال کرده است تا آن‌ها نیز بتوانند با ایفای نقش در امنیت شبکه به کسب درآمد از ارز دیجیتال در 2023 بپردازند.

علاوه بر این، چین لینک به دنیال ایجاد پروتکلی برای اتصال بلاک چین‌های مختلف به یکدیگر از طریق اوراکل‌ها است که می‌تواند نقش پل بلاک چین را با امنیت بالاتر و هزینه کمتر ایفا کند. مجموع این ویژگی‌ها چین لینک را به عنوان بهترین اوراکل ارز دیجیتال در 2023 معرفی می‌کند که ریسک سرمایه‌گذاری در آن پایین است.

 

جمع‌بندی

با توجه به چرخه‌های قبلی بیت کوین انتظار می‌رود بازار ارز دیجیتال در 2023 روند صعودی در نیمه اول سال و روند نزولی یا ساید در نیمه دوم آن داشته باشد. تغییرات صورت گرفته در شرایط اقتصاد کلان امکان اتفاق افتادن ای سناریو را تایید می‌کند. در این مقاله به بررسی ترندهای احتمالی ارز دیجیتال در 2023 پرداخته شد و بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری که می‌توانند سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند را معرفی کردیم.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در 2023 چیست؟

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی، توکن‌های مربوط به لایه دوم اتریوم، برخی از بلاک چین‌های لایه اول مثل اتریوم، فانتوم و اتم در کنار پروژه‌های اوراکل ارز دیجیتال چین لینک و صرافی غیرمتمرکز مشتقات و اسپات GMX از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در 2023 هستند.

آیا بازار ارز دیجیتال در 2023 صعودی است؟

طبق بررسی‌های انجام شده بر روی نمودار بیت کوین در روندهای قبلی، انتظار می‌رود که بازار ارز دیجیتال در 2023 روند صعودی در نیمه اول و روند نزولی یا ساید در نیمه دوم این سال را طی کند. معاملات انجام شده در سال 2023 انرژی لازم بازار برای رشد اصلی در سال 2024 را فراهم خواهد کرد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *