آکادمی رابکس
بلاک چین
پل بلاک چین چیست

پل بلاک چین چیست؟ آموزش کامل بلاک چین بریج Blockchain Bridge

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 02 آبان 1401
5
5

فهرست مطالب

  • پل بلاک چین چیست؟
  • پل بلاک چین چگونه کار می‌کند؟
  • سه گانه تعامل پذیری در پل بلاک چین چیست ؟
  • انواع پل بلاک چین چیست ؟
  • مزایای پل بلاک چین چیست ؟
  • معایب پل بلاک چین چیست ؟
  • جمع‌بندی

دنیای بلاک چین به سرعت در حال رشد است و امروزه شاهد حضور ده‌ها هزار پروژه ارز دیجیتال در بازار هستیم. ارائه بیت کوین در سال 2009 جرقه اولیه ایجاد رمز ارزها را روشن کرد و در ادامه ارائه پروژه‌های جدید مثل اتریوم، دایره کاربرد این تکنولوژی را در سطح جهانی گسترش داد. به دلیل جذب شدن کاربران از سراسر دنیا به این تکنولوژی، پروژه‌های بلاک چینی زیادی در سال‌های گذشته ایجاد شدند که هر کدام توانستند با معرفی ویژگی‌های خاص و جدید تحول اساسی در این فضا ایجاد کنند. با این حال گسترش حوزه بلاک چین به دلیل عدم وجود ارتباط بین بلاک چین‌های مختلف با مشکل روبه‌رو بود.

«پل بلاک چین» (Blockchain Bridge) راه‌حل ارائه شده برای ایجاد ارتباط بین بلاک چین‌های مختلف است. همانند پل در دنیای واقعی که اتصال بین مناطق مختلف را فراهم می‌کند، بلاک چین بریج نیز برای اتصال دو یا چند بلاک چین به هم و انتقال اطلاعات یا توکن‌ها میان آن‌ها استفاده می‌شود. پل بلاک چین امکان استفاده از ابزارها و امکانات بلاک چین‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند و از این طریق به پذیرش عمومی بلاک چین کمک می‌کند. در این مقاله به سوالاتی مانند پل بلاک چین چیست و انواع پل بلاک چین چیست پاسخ می‌دهیم و مزایا و معایب آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پل بلاک چین چیست؟

در فضای کریپتوکارنسی بلاک چین‌های مختلف یه صورت مستقل فعالیت می‌کنند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های مختلف هستند. پل بلاک چین با اتصال این بلاک چین‌ها به هم، امکان استفاده از امکانات مختلف این بلاک چین‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند. بدون وجود پل بلاک چین دارایی‌های موجود در یک بلاک چین تنها برای استفاده کاربران آن بلاک چین قابل استفاده است و امکان بهره‌مندی از آن در بلاک چین‌های دیگر وجود ندارد.

برای درک کاربرد پل بلاک چین می‌توان به بررسی امکانات دو بلاک چین معروف بیت کوین و اتریوم پرداخت. بلاک چین بیت کوین به عنوان اولین پروژه کریپتوکارنسی برای ایجاد پول غیرمتمرکز راه‌اندازی شده است. این بلاک چین نسبت به بلاک چین‌های جدید از تکنولوژی قدیمی‌تری استفاده می‌کند اما به دلیل اهمیت بیشتر غیرمتمرکز بودن شبکه و امنیت آن در بیت کوین، استفاده از اثبات کار برای تداوم ارزشمندی آن لازم و ضروری است.

بلاک چین اتریوم پلتفرم ایجاد قرارداد هوشمند است که به کاربران امکان شرکت در بسیاری از فعالیت‌ها را به صورت غیرمتمرکز فراهم می‌کند. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد شده در شبکه اتریوم در حوزه‌های مختلف به خصوص دیفای منجر به جذب بسیاری از سرمایه‌گذاران به این بلاک چین شده است. در حالی که ارزش بازار شبکه بیت کوین بالا است اما امکان خرید بیت کوین و استفاده از آن در حوزه امور مالی غیرمتمرکز وجود ندارد. این مساله یکی از نقاط ضعف بازار ارزهای دیجیتال می‌شود که پل بلاک چین به دنبال حل آن است.

اطلاعات ثبت شده در دفتر کل هر بلاک چین تنها در اختیار ماینرها و اعتبارسنج‌های آن شبکه است و قوانین اضافه کردن اطلاعات جدید به شبکه و فعالیت‌های مختلف نیز در هر بلاک چین با دیگران متفاوت است. همین مساله باعث می‌شود که دارایی‌های و اطلاعات ثبت شده در یک بلاک چین، قابل استفاده در یک بلاک چین دیگر نباشد. پل بلاک چین با ایجاد ارتباط بین اطلاعات و دارایی‌های ثبت شده در دو بلاک چین، امکان جریان یافتن سرمایه و دارایی از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر را فراهم می‌کند.

 

تعریف پل بلاک چین

 

پل بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

از بخش قبل فهمیدیم که پل بلاک چین چیست و اهمیت آن برای بلاک چین تا چه حد بالا است. در این بخش می‌خواهیم به بررسی عملکرد پل بلاک چین بپردازیم. بلاک چین بریج برای ایجاد ارتباط بین دو یا چند بلاک چین ایجاد می‌شود. از آن‌جایی که در فضای بلاک چین با کاربرانی از سراسر دنیا روبه‌رو هستیم که به صورت غیرمتمرکز در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند، نیاز است که ارتباط ایجاد شده توسط پل بلاک چین نیز ویژگی‌های اساسی مثل امنیت، غیرمتمرکز بودن و سرعت بالا را برای کاربران فراهم کند.

برای این که این ویژگی‌ها در بلاک چین ایجاد شود، راه‌حل‌های مختلفی در فضای بلاک چین ارائه شده است و پروژه‌های مختلف بلاک چین با روش‌های متعدد به دنبال ایجاد ارتباط بین بلاک چین ار طریق بریج‌ها هستند. هر بلاک چین از تراکنش‌های ثبت شده در دفتر کل توزیع شده خود آگاه است اما هیچ اطلاعاتی از تراکنش‌های بلاک چین‌های دیگر ندارد. به صورت عادی هر بلاک  چین تنها می‌تواند در یک جهت به بلاک چین دیگر اطلاعات ارسال کند و امکان دریافت اطلاعات از سمت دیگر به منظور تایید تراکنش وجود ندارد.

پل بلاک چین با قرار گرفتن ما بین دو بلاک چین، امکان ایجاد تراکنش دو طرفه برای بلاک چین‌ها را فراهم می‌کند. در طی این اتفاق، امکان انتقال پیام، داده و کریپتوکارنسی بین بلاک چین‌ها به وجود می‌آید. برای انجام این کار بلاک چین بریج از سازوکارها و بازیگران مختلفی کمک می‌گیرد. مدل طراحی سازوکار و نوع و نحوه فعالیت این بازیگران امنیت، غیرمتمرکز بودن و قابل گسترش بودن پل به بلاک چین‌های مختلف را تعریف می‌کند و بدون وجود آن‌ها امکان فعالیت پل بلاک چینی وجود ندارد.

پل‌ بلاک چین را می‌توان از منظرهای مختلف مثل روش فعالیت آن‌ها، نحوه انتقال اطلاعات و دارایی‌ها و دامنه بلاک چین‌های قابل فعالیت آن‌ها بررسی کرد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. پیش از آن نیاز است که به سوال «سه‌گانه تعامل‌پذیری» (Interoperability Trillema) در پل بلاک چین چیست بپردازیم.

سه گانه تعامل پذیری در پل بلاک چین چیست ؟

مشابه سه‌گانه مقیاس‌پذیری در بلاک چین که به بررسی امنیت، غیرمتمرکز بودن و مقیاس‌پذیری بلاک چین می‌پردازد، سه‌گانه تعامل‌پذیری میان ویژگی‌های «Trustlessness»، «Extensibility» و «Generalizability» برای بلاک چین بریج تعریف می‌شود. بسیاری از توسعه‌دهندگان بلاک چین امکان دسترسی به این سه ویژگی را به طور همزمان غیرممکن می‌دانند و به همین دلیل است که امروزه با انواع پروژه‌های پل بلاک چین روبه‌رو هستیم. مفهوم ویژگی‌های سه‌گانه تعامل‌پذیری به صورت زیر است.

  • منظور از Trustless بودن این است که پل بلاک چین نیز همانند خود بلاک چین از یک سیستم غیرمتمرکز برای تایید تراکنش‌های میان بلاک چینی استفاده می‌کند. بهترین حالت برای حفظ این ویژگی این است که امنیت پل بلاک چین هم رده با خود بلاک چین باشد زیرا در غیر اینصورت امنیت کل سیستم افت خواهد کرد.
  • واژه Extensibility به امکان استفاده از سازوکار طراحی شده در ساختارهای مختلف بلاک چین اشاره دارد. اگر یک پل بلاک چینی این ویژگی را در حد اعلا ارائه کند، امکان استفاده از آن در بلاک چین‌ها با الگوریتم اجماع و قابلیت‌های مختلف وجود دارد. در غیر اینصورت برای پیاده‌سازی پل بین بلاک چین‌های مختلف نیاز است که تغییرات اساسی در سازوکار ایجاد شود.
  • عبارت Generalizability به انتقال انواع مختلف داده و توکن در بین بلاک چین‌ها اشاره دارد. پل بلاک چینی که این ویژگی را به طور کامل ارائه می‌کند، امکان انتقال انواع توکن، داده و وضعیت بلاک چین را بین بلاک چین‌های مختلف فراهم می‌کند.

پل‌های بلاک چینی مختلف درجات مختلفی از این ویژ‌گی‌ها را تامین می‌کنند. علی‌رغم این‌که تعداد پروژه‌های این حوزه در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است اما هنوز نمی‌توان پروژه‌ای را پیدا کرد که به طور کامل دغدغه‌های کاربران را حل کرده باشد. در بخش بعدی به بررسی سوال انواع پل بلاک چین چیست می‌پردازیم.

 

روش کار پل بلاک چین چیست

 

انواع پل بلاک چین چیست ؟

تا به اینجا فهمیدیم که پل بلاک چین چیست و مشکل تعامل‌پذیری در پل بلاک چین به چه جیزی اشاره دارد. در این بخش می‌خواهیم به بررسی سوال انواع پل بلاک چین چیست بپردازیم. پل‌های بلاک چینی را می‌توان از منظرهای مختلفی مثل نحوه کار آن‌ها، بلاک چین‌های متصل‌کننده، سازوکار انتقال توکن و عملکرد به انواع مختلف تقسیم کرد. در ادامه این بخش، انواع دسته‌بندی‌های موجود را بررسی و پل‌های معروف موجود در هر دسته را معرفی می‌کنیم.

انواع پل بلاک چین بر اساس نحوه کار

در بخش قبل فهمیدیم که سه‌گانه تعامل‌پذیری در پل بلاک چین چیست. یکی از اساسی‌ترین تقسیم‌بندی‌های پل بلاک چین براساس نحوه عملکرد آن‌ها است که به طور مستقیم با مساله امنیت و غیرمتمرکز بودن پل در ارتباط است. بر این اساس می‌توان پل بلاک چین را به دو دسته «پل‌های مبتنی بر اعتماد» (Trusted Bridges) و «پل‌های بدون نیاز به اعتماد» (Trustless Bridges) تقسیم بندی کرد.

پل بلاک چین مبتنی بر اعتماد از سیستم متمرکز برای انجام فعالیت‌های خود استفاده می‌کند. بنابراین کاربرانی که از این پل‌ها استفاده می‌کنند باید به یک نهاد متمرکز برای اجرای فعالیت‌ها و نگهداری از دارایی‌های خود اعتماد کنند. از جمله معروف‌ترین این نوع پل بلاک چین می‌توان به «مالتی چین» (Multichain) و پل‌های بلاک چینی مختص دو بلاک چین مثل پل بین بایننس و اتریوم اشاره کرد.

در پل بلاک چین بدون نیاز به اعتماد، نقش واسطه به وسیله قرارداد هوشمند و الگوریتم‌های طراحی شده پر می‌شود و کاربران نیازی به اعتماد به نهاد واسطه ندارند. کاربران در این سیستم‌ها مسئول دارایی‌های خود در پل بلاک چین هستند و همواره دارایی‌های آن‌ها به صورت غیرحضانتی نگهداری می‌شود. «Connext» و «Hop protocol» از جمله معروف‌ترین پل‌های بلاک چین بدون نیاز به اعتماد هستند. تمام پل‌هایی که از سازوکار تبدیل اتمیک استفاده می‌کنند نیز بدون نیاز به اعتماد هستند که در بخش‌های بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برای درک بهتر این دو مفهوم می‌توان از تمثیل ایست بازرسی فرودگاه‌ها کمک کرد. پل بلاک چین مبتنی بر اعتماد همانند ایست بازرسی است که مامور پلیس در آن نقش بررسی اطلاعات افراد و وسایل همراه آن را برعهده دارد. در حالت بدون نیاز به اعتماد این کار به جای مامور توسط ابزارهای الکترونیکی انجام می‌شود. طبیعی است حالت دوم از منظرهای مختلفی مثل حفظ حریم خصوصی کاربران، بررسی کامل وضعیت و سرعت بالای بررسی بهتر از حالت اول است. در بخش بعدی از انواع پل بلاک چین چیست به بررسی آن از نظر بلاک چین‌های متصل‌کننده می‌پردازیم.

انواع پل بلاک چین از نظر بلاک چین‌های متصل‌کننده

پل بلاک چین براساس این که چه نوع بلاک چین‌هایی را به هم وصل می‌کند به دو دسته «لایه اول» و «لایه اول و دوم » تقسیم می‌شود. پل بلاک چین لایه اول به پل‌هایی گفته می‌شود که هدف آن‌ها اتصال بلاک چین‌های مختلف لایه اول به یکدیگر است. به عنوان مثال پل موجود بین بلاک چین اتریوم و آوالانچ (Avalanche Bridge) از این نوع است.

با استفاده از این پل امکان انتقال انواع ارز دیجیتال از بلاک چین اتریوم به آوالانچ و برعکس وجود دارد. آوالانچ سرعت بالاتر و هزینه کمتری نسبت به اتریوم دارد و به همین دلیل کاربران با انتقال ارزهای خود مثل تتر به این شبکه می‌توانند از امکانات موجود در آن استفاده کنند. این فرآیند تاثیری بر قیمت تتر یا سایر ارزهای انتقالی نخواهد داشت و تنها شامل کارمزد ثبت تراکنش انتقال می‌شود.

منظور از پل بلاک چین لایه اول و دوم پل‌هایی است که برای انتقال رمز ارز از بلاک چین لایه اول به لایه دوم و همچنین انتقال دارایی از لایه دوم به لایه دوم استفاده می‌شود. به عنوان مثال، پل بلاک چین Across یک پل بین بلاک چین اتریوم و پروژه‌های لایه دوم اتریوم مثل آربیتروم و آپتیمیزم است. پل بلاک چین Hop Protocol دیگر پل بلاک چینی است که علاوه بر انصال لایه اول اتریوم به پروژه‌های لایه دوم اتریوم، پروژه‌های لایه دوم مثل آربیتروم و آپتیمیزم را به یکدیگر وصل می‌کند.

به صورت طبیعی انتقال بین لایه اول و لایه دوم هزینه بیشتری به نسبت انتقال بین دو پروژه لایه دوم دارد. بنابراین، در صورتی که کاربران می‌خواهند ارزهای خود را به لایه دوم ارسال کنند، بهتر است در مرحله اول ارز خود را از صرافی که از آدرس لایه دوم پشتیبانی می‌کند، خریداری کنند. به عنوان مثال، صرافی ارز دیجیتال رابکس از شبکه آربیتروم برای رمز ارز اتریوم پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند این ارز را به صورت مستقیم در لایه دوم خریداری کنند و هزینه استفاده از پل بلاک چین را پرداخت نکنند.

درک بهتر این دو نوع از پل‌ها را می‌توان با در نظر گرفتن هر کدام از بلاک چین‌های اصلی به عنوان یک شهر و پروژه‌های لایه دوم به عنوان یک منطقه مهم شهر بررسی کرد. پل های لایه اول مانند آزاد راه‌ها هستند که شهرهای بزرگ را به هم وصل می‌کنند و پل‌های لایه دوم همانند بزرگراه‌های سطح شهر هستند که دو منطقه مهم از شهر توسط آن‌ها به یکدیگر وصل می‌شود.

 

پل بلاک چین لایه دو اتریوم

 

انواع پل بلاک چین چیست؟ بررسی سازوکار انتقال توکن

بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال مفهوم پل بلاک چین را معادل با پل توکن (Token Bridge) تعریف می‌کنند. در حالی که این ایده ناقص است و بسیاری از کاربردهای پل بلاک چین مربوط به انتقال داده و وضعیت بلاک چین و ایجاد اپلیکیشن‌های میان بلاک چینی است، همچنان اصلی‌ترین کاربرد پل بلاک چین برای عموم مردم انتقال توکن از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر است. دلیل جابجایی توکن بین بلاک چین‌ها نیز استفاده  از امکانات متنوع موجود در بلاک چین‌های مختلف است.

پل بلاک چین بر اساس سازوکار انتقال توکن بین بلاک چین‌ها، به سه دسته اصلی «Lock & Mint» (قفل کردن و ایجاد کردن)، «Burn & Mint» (سوزاندن و ایجاد کردن) و «Atomic Swaps» (تبدیل اتمیک) تقسیم می‌شود. هر کدام از این روش‌ها در پل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و از مزایا و معایب متفاوتی برخوردار هستند. در ادامه پاسخ به بررسی سوال انواع پل بلاک چین چیست به بررسی سازوکار این سه روش می‌پردازیم.

قفل و ایجاد توکن

در این حالت در بلاک چین مبدا، توکن کاربر قفل می‌شود و معادل آن توکن در بلاک چین مقصد ایجاد می‌شود. هنگام برگشت از بلاک چین مقصد به مبدا، توکن ایجاد شده در مقصد سوزانده می‌شود و کاربر توکن قفل شده خود را آزاد می‌کند. این روش معادل عبور از پل بین دو شهر است که در آن کاربر اتومبیل خود را در پارکینگ ورودی پل در شهر مبدا پارک می‌کند و اتومبیل مشابه آن را در ورودی شهر جدید دریافت می‌کند تا بتواند نیاز خود را در شهر جدید برطرف کند. هنگام برگشت نیز ماشین جدید تحویل داده شده و کاربر ماشین اصلی خود را از پارکینگ آزاد می‌کند. پل‌های بلاک چینی زیر از این مکانیزم استفاده می‌کنند.

  • Polygon’s PoS bridge
  • Avalanche Bridge
  • wrapped BTC
  • wMonero

سوزاندن و ایجاد توکن

یکی دیگز از روش‌های مورد استفاده برای انتقال توکن میان دو بلاک چین، استفاده از سازوکار سوزاندن و ایجاد توکن است. در این پل‌ها توکن کاربر در مبدا سوزانده می‌شود و توکن معادل آن در مبدا ایجاد می‌شود. هنگام برگشت از مقصد به مبدا نیز مشابه همین روند طی می‌شود و کاربر با سوزاندن توکن خود در مقصد، توکن جدید ایجاد شده در مبدا را دریافت می‌کند. در مثال روش قبل اگر اتومبیل در مبدا اسقاط شود و ماشین جدید در مبدا تحویل کاربر شود، روش معادل روش سوزاندن و ایجاد توکن می‌شود. پل‌های بلاک چینی زیر از این روش استفاده می‌کنند.

  • Hop protocol
  • Across

تبدیل اتمیک

در این روش به جای سوزاندن و یا قفل کردن توکن‌ها در مبدا یا مقصد از تبدیل توکن‌ها استفاده می‌شود. به عنوان مثال، توکن تتر در شبکه اتریوم و پلیگون توسط قرارداد هوشمند ایجاد شده و موجود است. استخری از توکن‌های تتر در این دو شبکه توسط یک پروتکل استیکینگ ارز دیجیتال جمع‌آوری می‌شود و هنگامی که کاربر می‌خواهد توکن تتر خود را از بلاک چین اتریوم به پلیگون تبدیل کند، تبدیل توکن‌ها با استفاده از دارایی‌های موجود در استخر انجام می‌شود.

کاربرانی که به تامین نقدینگی در استخر پرداخته‌اند نیز از کارمزد تراکنش‌های انجام شده به کسب درآمد از ارز دیجیتال می‌پردازند. این روش امنیت بیشتری به نسبت دو روش قبلی دارد زیرا فعالیت‌های آن توسط الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند انجام می‌شود و نیازی به فعالیت نهادهای متمرکز در آن نیست. پل‌های بلاک چینی زیر از روش تبدیل اتمیک استفاده می‌کنند.

  • Connext
  • cBridge

برای درک بهتر این روش می‌توان از مدل عبور از یک شهر به شهر دیگر استفاده کرد. در این حالت شما ماشین خود در انتهای شهر مبدا را به پروتکل تحویل می‌دهید و در ازای آن یک ماشین دیگر در شهر مقصد به دست می‌آورید که البته ارزش آن‌ها با یکدیگر برابر است و تنها هزینه عبور از پل (کارمزد استفاده از پل بلاک چین) را پرداخت می‌کنید.

 

انتقال توکن بین بلاک چین‌ها

 

انواع پل بلاک چین بر اساس عملکرد

در بخش‌های قبلی سوال انواع بلاک چین چیست را از منظرهای ایجاد توکن، نوع بلاک چین‌های متصل‌کننده و نحوه کار بررسی کردیم. چهارمین دسته‌بندی برای انواع پل بلاک چین بر اساس عملکرد آن‌ها است. در این بخش هدف دسته‌بندی پل‌های بلاک چین از منظر نحوه استفاده کاربران از آن‌ها است. بر این اساس استفاده‌های مختلفی برای پل بلاک چین تعریف شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • پل بلاک چین به بلاک چین: این نوع پل برای اتصال بین دو بلاک چین استفاده می‌شود و معمولا سازوکار انتقال توکن در آن قفل و ایجاد یا سوزاندن و ایجاد توکن است. بسیاری از پل‌های محلی مثل پل آوالانچ با اتریوم و بایننس با اتریوم از این نوع هستند.
  • پل‌های چند زنجیره‌ای: این پل‌ها بر خلاف پل‌های دسته قبل از چندین بلاک چین پشتیبانی می‌کنند. طراحی این پل‌ها به گونه‌ای است که امکان استفاده از آن‌ها در پلتفرم‌های لایه 2 نیز وجود دارد. Connext و cBridge از جمله معروف‌ترین این پل‌ها هستند.
  • پل‌های مختص یک اکوسیستم: این نوع پل بلاک چین برای یک اکوسیستم و هدف خاص طراحی شده است و به همین دلیل معمولا کارایی بالاتری دارد و ارزان‌تر از سایر پل‌ها است. پل‌های رول آپ مثل Across و Hop protocol از این نوع هستند که هدف آن‌ها انتقال توکن‌ها بین لایه اول و دوم و بین لایه‌های دوم در شبکه اتریوم است.
  • پل‌های رپد توکن: این پل‌ها برای انتقال دارایی‌های اصلی شبکه‌های بلاک چینی به بلاک چین‌های دیگر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، رپد بیت کوین به وسیله این نوع پل‌ها در بلاک چین اتریوم ایجاد می‌شود تا بتوان معادل یک به یک این کوین را در شبکه اتریوم استفاده کرد. wrapped BTC و wMonero معروف‌ترین پل‌های این دسته هستند.
  • پل‌های مخصوص داده: این نوع پل‌ها هدف اصلی خود را به انتقال داده در میان بلاک چین‌ها تخصیص داده‌اند که از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این نوع پل‌ها در واقع بستری ایجاد می‌کنند که با استفاده از آن بلاک چین‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند. چهارچوب انتقال پیام میان زنجیره‌ای سلر و پروتکل ارتباط میان بلاک چینی (IBC) کازماس از جمله معروف‌ترین‌های این دسته هستند.
  • پل‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز: این دسه به صورت عمومی پل محسوب نمی‌شوند اما به دلیل این که می‌توانند میان بلاک چین‌ها ارتباط برقرار کنند از آن‌ها نیز در دسته‌بندی‌های پل یاد می‌شود. به عنوان مثال، Thorchain یک بازارگردان خودکار میان زنجیره‌ای است که امکان معامله ارزهای دیجیتال در بلاک چین‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. Anyswap و Synapse دیگر مثال‌های معروف این دسته هستند.

مزایای پل بلاک چین چیست ؟

هدف اصلی پل بلاک چین ایجاد ارتباط میان بلاک چین‌های مختلف به منظور استفاده کاربران از طرفیت‌های موجود در بلاک چین‌ها است. با وجود پل بلاک چین، امکان تعریف اپلیکیشن‌های میان زنجیره‌ای به وجود می‌آید که در آن‌ها کاربران می‌توانند برای یک کاربرد خاص از مزایای بلاک چین‌های مختلف استفاده کنند. وجود پل بلاک چین باعث می‌شود که تعداد تراکنش‌های مورد نیاز برای کاربران کاهش یابد که این مساله نیز می‌تواند در کاهش هزینه‌های ثبت تراکنش موثر باشد.

تاثیر پل بلاک چین در گسترش کاربردها و فضای تکنولوژی دفتر کل توزیع شده مشابه تاثیر ایجاد راه‌های ارتباطی در دنیای فیزیکی است. همان‌طور که ایجاد ارتباط بین کشورها و شهرهای مختلف سبب رشد گسترده بشر در دنیای فیزیکی شد، ایجاد ارتباط بین بلاک چین‌های مختلف باعث شکوفایی دنیای بلاک چین خواهد شد. برای رسیدن به این مهم نیاز است که محدودیت‌ها و مشکلات توسعه این تکنولوژی برطرف شوند.

 

مزایا و معایب پل بلاک چین چیست

 

معایب پل بلاک چین چیست ؟

در بخش قبل فهمیدیم که مزایای بلاک چین چیست و چرا استفاده از آن برای دنیای بلاک چین ضروری است. وجود این مزایا به این معنی نیست که مساله پل بلاک چین حل شده است و کاربران امروزه به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. بیشترین هک‌های اخیر حوزه بلاک چین در پروژه‌های پل بلاک چین رخ داده است. این مساله نشان می‌دهد که راه‌حل‌های ارائه شده برای حل مساله تعامل‌پذیری هنوز به بلوغ نرسیده‌اند. ریسک‌های مرتبط با قراردادهای هوشمند برای پل‌های بلاک چینی مطرح است و پل‌های متمرکز نیز از ویژگی اصلی بلاک چین‌ها در حفظ غیرمتمرکز بود شبکه دور شده‌اند.

جدای از این هنوز روش‌های ارائه شده برای اتصال انواع بلاک چین‌ها به هم کارایی ندارد و بسیاری از بلاکچین‌ها به خصوص بلاک چین‌‌های اثبات کار به سختی می‌توانند از خدمات پل‌ها بهره‌مند شوند. با توجه به مدت زمان کمی که از توسعه این پروژه‌ها گذشته است، به نظر می‌رسد که هنوز زمان نهایی برای ارزیابی دقیق این پروژه‌ها فرا نرسیده است.

جمع‌بندی

«پل بلاک چین» (Blockchain Bridge) که از با عبارت‌هایی مانند «پل میان زنجیره‌ای» (Cross-chain Bridge) نیز یاد می‌شود به پروژه‌های ارز دیجیتالی گفته می‌شود که هدف آن‌ها ایجاد شرایط انتقال توکن‌ها و داده‌ها از بلاک چین‌های مختلف به یکدیگر است. در این مقاله به طور کامل به سوال پل بلاک چین چیست پاسخ دادیم و عملکرد پل بلاک چین چیست را بررسی کردیم. علاوه بر این سوالاتی مانند انواع پل بلاک چین چیست  و مزایا و معایب پل بلاک چین چیست در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

برچسب های مرتبط

بلاک چین

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *