آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال ترید مفاهیم پایه
آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن چیست؟ معرفی ساده‌ترین روش تشخیص Altseason

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 09 آبان 1401
2.4
2.4

فهرست مطالب

  • آلت کوین چیست؟ 
  • معنی دامیننس در آلت سیزن چیست؟
  • آلت سیزن چیست؟
  • شاخص آلت سیزن چیست؟
  • نحوه تشخیص آلت سیزن
  • جمع‌بندی

حتما بسیاری از شما در روندهای صعودی پر قدرت بازار ارز دیجیتال عبارت آلت سیزن به گوشتان خورده است. در دنیای ارز دیجیتال یک دسته بندی بزرگ و دوگانه بیت کوین – آلت کوین وجود دارد. در واقع آلت کوین به هر رمز ارزی در بازار به جز بیت کوین گفته می‌شود که در راستای گسترش اهداف بیت کوین و بعضا پوشش نقص‌های آن ایجاد شده‌اند. با بررسی تسلط یا دامیننس بیت کوین و سایر ارزها در بازار می‌توان فهمید که کدام یک از آن‌ها در شرف رشد بیشتر در روند صعودی هستند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه و کوتاه آلت سیزن را تعریف کنیم، باید بگوییم که بخشی از روند صعودی گفته می‌شود که در آن رشد قیمت آلت‌کوین‌ها بسیار بیشتر از بیت کوین است و حتی ممکن است در مدت زمانی کوتاه، رشد‌های چند صد درصدی داشته باشند. مدت زمان آلت سیزن هم بین چند روز تا چند ماه متغییر است. تشخیص آلت سیزن با استفاده از مفهوم دامیننس انجام می‌شود که در ادامه مقاله به بررسی آن نیز خواهیم پرداخت.

 

آلت کوین چیست؟ 

مفهوم آلت سیزن در ارتباط با آلت کوین‌ها تعریف می‌شود و به همین دلیل پیش از بررسی سوال آلت سیزن چیست به بررسی مفهوم Altcoin می‌پردازیم. اولین کریپتوکارنسی دنیا که ساخته شد، بیت کوین بود. بعد از موفقیت بیت کوین و بررسی تکنولوژی آن توسط متخصصان، افراد و گروه‌های مختلف به این فکر افتادند که نقصان‌های بیت کوین را از بین برده و یک ارز دیجیتال بهتر تولید کنند.

در ابتدای کار به این رمز ارزها، جایگزین بیت کوین گفته می‌شد. کلمه آلت کوین نیز از همین مفهوم جایگزین بیت کوین به وجود آمد. آلت در این عبارت از کلمه آلترناتیو (Altenative) یا جایگزین می‌آید؛ پس آلت کوین یعنی کوینی که جایگزین و جانشین بیت کوین است!

ارائه پلتفرم قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم باعث شد که بسیاری از پروژه‌های جدید بدون نیاز به ایجاد بلاک چین اختصاصی فعالیت‌های خود را با استفاده از این قراردادها انجام دهند. این مساله باعث ایجاد دسته جدیدی از ارزهای دیجیتال در کنار کوین‌ها به نام توکن شد. ساخت توکن بسیار ساده‌تر از ایجاد کوین است و به همین دلیل امروزه با ده ها هزار پروژه ارز دیجیتال مواجه هستیم که همگی آن‌ها جزو آلت کوین‌ها به شمار می‌آیند. 

 

آلت سیزن و تشخیص

 

اینکه این ارزها موفق به رفع نقایص بیت کوین شدند یا نه یک بحث دیگری است؛ اما بعد از آن به تمام ارزهای ساخته شده به جز بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شد. در این تقسیم‌بندی قدرت و کاربرد ارز مطرح نیست و به همین دلیل اتریوم که دومین ارز برتر دنیا بعد از بیت کوین است و کوینی که در رده ده هزارم بازار قرار دارد هر دو جزو آلت کوین‌ها به شمار می‌آیند. مفهوم دومی که در تعریف آل سیزن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد مفهوم دامیننس است که در بخش بعدی به بررسی آن می‌پردازیم. 

 

معنی دامیننس در آلت سیزن چیست؟

 واژه «دامیننس» (Dominance) به معنای سلطه و تسلط است. منظور از دامیننس در بازار ارز دیجیتال سهم آن پروژه از کل ارزش بازار کریپتوکارنسی است. برای این که این مفهوم را به درستی درک کنید نیاز است که با نحوه محاسبه ارزش بازار یک پروژه رمز ارز آشنا شوید. 

روش محاسبه ارزش بازار به اینگونه است که قیمت یک رمزارز را در تعداد کوین‌های در گردشش ضرب می‌کنیم. به عنوان مثال ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر حدود 370 میلیارد دلار است. اگر قیمت بیت کوین را 20 هزار دلار در نظر گرفته و 18 میلیون بیت کوینی که فعلا استخراج شده‌اند را در آن ضرب کنیم به همین عدد 370 میلیارد دلار می‌رسیم.

پس از محاسبه ارزش بازار پروژه نوبت به محاسبه دامیننس آن رمز ارز می‌رسد. از تقسیم ارزش بازار یک ارز دیجیتال به ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال دنیا دامیننس آن رمز ارز به دست می‌آید. دامیننس بیت کوین در زمان نگارش این مقاله 41.5 درصد است؛ یعنی حاصل تقسیم 370 میلیارد دلار بر ارزش کل بازار که در حدود 900 میلیارد دلار است برابر با 41 درصد می‌شود.

با استفاده از همین روش می‌توانیم دامیننس تمام ارزهای موجود در بازار کریپتو را به دست بیاوریم. دامیننس اتریوم و دامیننس استیبل کوین‌ها به خصوص تتر برای تشخیص آلت سیزن بسیار مهم هستند. در واقع برای تشخیص آلت سیزن باید روند دامیننس این ارزها به همراه بیت کوین مورد بررسی قرار بگیرد. در بخش بعد به طور کامل به بررسی مفهوم آلت سیزن و نحوه تشخیص آن می‌پردازیم.

 

آلت سیزن چیست؟

«آلت سیزن» (Altseason) همانطور که از نامش پیداست مربوط به فصل پادشاهی آلت کوین‌هاست. در آلت سیزن آلت کوین‌ها رشد‌های شدید دارند در حالی که قیمت بیت کوین تغییر چندانی نمی‌کند. فصل آلت کوین‌ها معمولا در روندهای صعودی است. به عنوان مثال وقتی بیت کوین از 60 هزار دلار تا 20 هزار دلار افت کرده است، زیاد نمی‌توانیم به دنبال شروع آلت سیزن باشیم. اگر سابقه‌ ترید و معامله‌گری بیشتر از یک سال در بازار داشته باشید؛ احتمالا 1 الی 2 آلت سیزن را بدون اینکه بدانید، تجربه کرده‌اید.

به عنوان مثال در روند صعودی بیت کوین از 30 هزار تا 68 هزار دلار، آلت سیزن‌ اتفاق افتاد و در این فاصله رشد آلت کوین‌ها بسیار شدیدتر از بیت کوین بود. به طور کلی زمانی که بیت کوین در روند صعودی است؛ اما آلت‌کوین‌ها یا حداقل بخشی از آن‌ها به طرز دیوانه‌واری رشد می‌کنند، درون یک آلت سیزن هستیم.

 یکی از آلت‌سیزن‌های خاطره انگیز در ماه می سال 2017 اتفاق افتاد. در آن مقطع بیت کوین رشد خوبی کرده بود و چند برابر شده بود و حال نوبت آلت‌کوین‌ها بود که به آن برسند. در مدت زمان کوتاهی هرکدام از آلت کوین‌ها چند صد و یا حتی چند هزار درصد رشد کردند.

نمونه بعدی آلت سیزن در سال 2020 اتفاق افتاد که بیت کوین روند صعودی خودش را آغاز کرده بود و آلت کوین‌ها عقب افتاده بودند، در آن زمان ارزی مانند کیک (CAKE) که توکن بومی پروژه صرافی پنکیک سواپ است در چند روز 600 درصد رشد کرد.

در سال گذشته نیز ارزهایی مانند آکسی، سند، مانا و بسیاری دیگر با وجود اینکه بیت کوین در یک محدوده مشخص و کوچک نوسان می‌کرد، چند صد درصد رشد داشتند. این توکن‌ها بیشتر مربوط به حوزه متاورس بودند که مورد توجه فعالان بازار قرار داشت.

 

آلت سیزن چیست؟

 

یکی از بهترین استراتژی‌ها به منظور کسب درآمد از ارز دیجیتال این است که در روند صعودی بیت کوین، این ارز دیجیتال را خریداری کنیم و وقتی روند رشد آن متوقف یا کند شد، با شروع آلت سیزن به سراغ آلت کوین‌های مناسب برویم تا سود خود را چند برابر کنیم؛ اما همه این موارد نیازمند است که بتوانیم شروع آلت سیزن را تشخیص دهیم!

خیلی از افراد بودند که در زمان مناسبی بیت کوین خریدند؛ اما بعد از رشد کوتاهی، از آن دل نکنده و آلت سیزن را تشخیص ندادند. این افراد در بهترین حالت سود خوبی را از دست دادند و یا اینکه با ورود دیر هنگام به آلت کوین‌ها ضرر کردند.  استفاده از مفهوم آلت سیزن فرآیندی جدا از روش‌های معمول تحلیل بازار مثل تحلیل تکنیکال است. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که راه تشخیص آلت سیزن چیست. یک راه استفاده از دامیننس و دیگری مشاهده شاخص آلت سیزن است! 

 

شاخص آلت سیزن چیست؟

یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص آلت سیزن استفاده از شاخص آلت سیزن ارائه شده توسط وبسایت بلاکچین سنتر است. ای شاخص به صورت کمی به شما جواب می‌دهد که آیا الان وصعیت نزدیک به آلت سیزن است با نه. با مراجعه به لینک داده شده می‌توانید شاخص آلت سیزن را مشاهده کنید.

اگر عدد شاخص بالای 75 باشد در آلت سیزن هستیم و اگر زیر 25 باشد به این معنی است که در بیت کوین سیزن قرار داریم.  این شاخص از مواردی مثل دامیننس بیت کوین و آلت کوین‌ها، قیمت تتر، بیت کوین و اتریوم و … استفاده می‌کند تا به یک شاخص مناسب برسد؛ اما به هیچ وجه قابل اعتماد نیست؛ زیرا مقداری تاخیری عمل می‌کند! در اصل زمانی که شاخص بیت سیزن را نشان می‌دهد شما باید به دنبال بررسی آلت کوین‌ها برای ورودهای آتی باشید. 

 

شاخص آلت سیزن چیست؟

 

چون این شاخص از داده‌های فعلی بازار استفاده می‌کند؛ در واقع بعد از اینکه در میانه‌های آلت سیزن باشیم به شما اعلام می‌کند که در آلت سیزن هستیم و نمی‌تواند زیاد در بحث سرمایه‌گذاری به ما کمک کند. با این حال داشتن نیم نگاهی به شاخص آلت سیزن هم بد نیست! 

 

نحوه تشخیص آلت سیزن

یکی از راه‌های خوب تشخیص شروع آلت سیزن استفاده از داده‌های تکنیکال و ترکیب آن با دامیننس است. خیلی از افراد اتریوم را سردسته و پرچمدار تمام آلت کوین‌ها می‌دانند و برای اینکه بدانیم وارد آلت سیزن شده‌ایم یا خیر نیاز است که بدانیم اتریوم نسبت به بیت کوین صعودی است یا خیر. برای این‌کار می‌توانیم از وبسایت تریدینگ ویو نمودار تکنیکال ETH/BTC مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. 

یک روش دیگر برای تشخیص آلت سیزن بررسی دامیننس بیت کوین است. برای اینکه وارد آلت سیزن شویم، نیاز است که سلطه بیت کوین در یک حالت نزولی قرار گرفته باشد؛ یعنی سقف‌ها و کف‌های پایین‌تری را ثبت کند. با بررسی نمودار تکنیکال BTC.D و استفاده از انواع روش های تحلیل تکنیکال می‌توان این موضوع را بررسی کرد.  

در کنار دامیننس بیت کوین باید دامیننس OTHERS با نماد Others.D هم مورد بررسی قرار بگیرد که آیا صعودی است یا خیر.برای حضور در یک آلت سیزن این نمودار باید صعودی باشد. دامیننس others مربوط به آلت کوین‌های معروف بازار است و بیشترین تاثیر را بر روی دامیننس آلت کوین‌ها دارد. 

در نهایت توحه به روند کلی بازار نیز برای تشخیص آلت سیزن بسیار مهم است. بیت کوین و دیگر ارزها باید در یک روند صعودی قرار گرفته باشند؛ در غیر این صورت امید زیادی به رشد شدید آلت کوین‌ها با وجود افت قیمت بیت کوین وجود ندارد. پس به طور کلی برای شروع آلت سیزن به شرایط زیر نیاز است. 

  • صعودی بودن بیت کوین
  • صعودی بودن اتریوم نسبت به بیت کوین یا همان ETH/BTC
  • صعودی بودن نمودار دامیننس OTHERS
  • نزولی بودن نمودار دامیننس بیت کوین

نکته مهم این است که خیلی از افراد تصور می‌کنند اگر دامیننس بیت کوین افت داشت؛ آن وقت تازه وارد آلت‌سیزن شده‌ایم که تصوری غلط است؛ اتفاقا این پدیده در سقف دامیننس بیت کوین و در حالی که دارد رشد می‌کند اتفاق میفتد. بعد از اینکه افت خودش را کامل کرد؛ یعنی آلت کوین ها رشد کرده و آلت‌سیزن هم تمام شده است.

به همین دلیل نیاز است که تمام موارد بالا را بررسی کرده و با نزولی شدن دامیننس بیت کوین دنبال آلت‌سیزن باشید. برای خرید آلت کوین‌هاهای مختلف می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید. 

 

جمع‌بندی

آلت سیزن یکی از مفاهیم جذاب برای تریدرها و سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال است. در آلت سیزن رشد قیمتی ارزهای دیجیتال به نسبت بیت کوین بسیار بالا است و برخی از ارزهای با ارزش بازار کم رشد‌های چند صد درصدی انجام می‌دهند. در این مقاله با بررسی مفهوم آلت کوین و دامیننس به بررسی کامل مفهوم آلت سیزن پرداخیتم و روش‌های تشخیص زمان آلت سیزن را مورد بررسی قرار دادیم.

امتیاز دهید

سوالات متداول

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن به دوره‌ای در روند صعودی بازار ارزهای دیجیتال گفته ی‌شود که در آن رشد قیمت آلت کوین‌ها بسیار بیشتر از رشد قیمت بیت کوین است. با تشخیص آلت سیزن و سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها کاربران می‌توانند بیشترین سود را از بازار به دست آورند.

بهترین روش تشخیص آلت سیزن چیست؟

بررسی صعودی بودن کلیت بازار ارزهای دیجیتال، بررسی صعودی بودن نمودار اتریوم به بیت کوین، بررسی نزولی شدن دامیننس بیت کوین و تشخیص صعودی بودن دامیننس others بهترین راه برای تشخیص آلت سیزن است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *