آکادمی رابکس
ترید
صرافی غیر متمرکز چیست ؟ معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز

صرافی غیر متمرکز چیست ؟ معرفی بهترین صرافی‌های غیر متمرکز

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 28 آبان 1401

فهرست مطالب

  • صرافی غیر متمرکز چیست ؟
  • نحوه عملکرد و کار صرافی غیر متمرکز
  • ویژگی صرافی غیر متمرکز
  • بهترین صرافی غیر متمرکز
  • جمع‌بندی

«صرافی غیر متمرکز» (Decentralized Exchange) که با نام اختصاری «DEX» نیز شناخته می‌شود، بازاری «همتا به همتا» (P2P) است که تریدرها به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه، ترید و معاملات خود را در آن انجام می‌دهند. این معاملات با کمک توافق‌نامه‌هایی به نام «قرارداد هوشمند» انجام می‌شوند که در واقع، برنامه‌هایی کامپیوتری در بلاک چین هستند و با هر بار درخواست کاربران، به صورت خودکار اجرا می‌شوند.

صرافی‌های غیر متمرکز با این هدف به وجود آمدند که هیچ مرجعی برای نظارت و مجوزدهی به معاملات نداشته باشند. این صرافی‌ها امکان تجارت همتا به همتا را برای ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند. بازار همتا به همتا به بازاری اطلاق می‌شود که خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال را به هم ارتباط می‌دهد. صرافی‌های غیر متمرکز برخلاف صرافی‌های متمرکز، معمولا «غیر حضانتی» (Non-Custodial) هستند، یعنی کاربران در آن‌ها کنترل کلیدهای خصوصی کیف پول خود را به دست دارند.

کلید خصوصی نوعی رمزگذاری پیشرفته و اختصاصی است که کاربران را قادر می‌سازد به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشند. کاربران می‌توانند بلافاصله پس از ورود به صرافی غیر متمرکز با کمک کلید خصوصی، به موجودی ارز دیجیتال خود دسترسی پیدا کنند. با این کار، دیگر نیازی به ارائه اطلاعات شخصی مانند نام و آدرس نیست، بنابراین صرافی‌های غیر متمرکز به افرادی که به حفظ حریم خصوصی اهمیت زیادی می‌دهند،‌ کمک فراوانی می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که صرافی غیر متمرکز چیست و پس از آن، به معرفی بهترین نمونه‌های این نوع صرافی بپردازیم.

صرافی غیر متمرکز چیست ؟

اگر با فعالیت‌های صرافی متمرکز آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که این صرافی‌ها توسط سازمان‌های متمرکز مدیریت می‌شوند. این سازمان‌ها در ازای ارائه خدمات مالی خود به دنبال کسب سود هستند. صرافی‌های متمرکز بیشتر حجم معاملات بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند، زیرا نهادهای تنظیم‌شده‌ای هستند که وجوه کاربران را نگهداری می‌کنند و پلتفرم‌هایی با کاربری آسان برای تازه‌واردان به دنیای کریپتو ارائه می‌دهند. برخی از صرافی‌های متمرکز حتی دارایی‌های سپرده‌شده را بیمه می‌کنند.

خدمات ارائه‌شده توسط یک صرافی متمرکز را می‌توان با خدمات ارائه‌شده توسط یک بانک مقایسه کرد. بانک وجوه مشتریان خود را ایمن نگه می‌دارد و خدماتی امنیتی و نظارتی ارائه می‌کند که افراد خود نمی‌توانند آن را به طور مستقل داشته باشند. همین مسئله، جابه‌جایی وجوه را آسان‌تر می‌کند.

 

صرافی غیر متمرکز چیست ؟

 

در مقابل، روند فعالیت صرافی‌های غیر متمرکز این‌گونه نیست. صرافی غیر متمرکز با کمک قراردادهای هوشمند این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند که بدون واسطه، درخواست‌های خود را اجرا کنند. به عبارت دیگر،‌ یک صرافی غیر متمرکز به کاربران اجازه می‌دهد تا با تعامل با قراردادهای هوشمند، به طور مستقیم از کیف پول خود معامله کنند. به این ترتیب تریدرها از وجوه خود محافظت می‌کنند و در صورت ارتکاب اشتباهاتی مانند گم کردن کلید خصوصی یا ارسال وجوه به آدرس‌های غلط، خود به عنوان مسئول این اشتباه‌ها قرار می‌گیرند.

در این صرافی‌ها، برای سپرده‌های کاربر یک «IOU» صادر می‌شود که می‌توان آن را آزادانه در شبکه معامله کرد. این «IOU» یک توکن مبتنی بر بلاک چین است که ارزشی معادل ارزش دارایی مرتبط با خود دارد. صرافی‌های غیر متمرکز محبوب، بر روی بلاک چین‌های پیشرو ساخته شده‌اند که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. این صرافی‌ها بر روی پروتکل‌های لایه اول هستند، یعنی به طور مستقیم بر روی بلاک چین قرار دارند. با توجه به ویژگی‌های بلاک چین اتریوم، محبوب‌ترین انواع DEX بر روی این شبکه بنا شده‌اند.

نحوه عملکرد و کار صرافی غیر متمرکز

در بخش پیشین صرافی غیر متمرکز را معرفی کردیم و حال در ادامه، قصد داریم به نحوه عملکرد این صرافی‌ها بپردازیم. انواع گوناگونی از DEX وجود دارد که هر کدام مجموعه ویژگی‌های متفاوتی را در اختیار ما قرار می‌دهند و از نظر مقیاس‌پذیری و عدم تمرکز با یکدیگر تفاوت دارند.

دو نوع متداول از صرافی غیر متمرکز عبارت‌اند از «صرافی غیر متمرکز دفتر سفارش» (Order Book DEX) و «بازارساز خودکار» (Automated Market Maker | AMM). علاوه بر این دو نوع، «تجمیع‌کننده‌های صرافی غیر متمرکز» (DEX Aggregators) نیز وجود دارند که امکان دسترسی به چندین صرافی غیر متمرکز را برای کاربر فراهم می‌کنند تا او بتواند بهترین قیمت یا کمترین کارمزد را برای تراکنش موردنظر خود بیابد.

کاربران DEX معمولا ملزم به پرداخت دو نوع هزینه هستند: کارمزد شبکه و کارمزد معاملات. کارمزد شبکه به هزینه گس تراکنش «آن چین» یا «درون زنجیره‌ای» (On-chain) اشاره دارد و کارمزد معاملات توسط پروتکل زیربنایی، فراهم‌آورندگان نقدینگی آن، دارندگان توکن یا ترکیبی از این موارد جمع‌آوری می‌شود.

 

نحوه عملکرد و کار صرافی غیر متمرکز

 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، صرافی‌های غیر متمرکز، بدون مجوز هستند و با مالکیتی غیر متمرکز در میان جامعه‌ای از سهام‌داران توزیع شده‌اند، یعنی حقوق اداری پروتکل توسط یک «سازمان خودگردان غیر متمرکز» یا «دائو» (DAO) که در مورد تصمیمات کلیدی رأی می‌دهد، اداره می‌شود.

به حداکثر رساندن تمرکززدایی در صرافی‌های غیر متمرکز با وجود این که از مزایای آن به شمار می‌رود، کار چندان ساده‌ای نیست، زیرا یک تیم توسعه اصلی پشت DEX عموما قادر است تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد عملکرد مأموریت‌های حیاتی بگیرد تا یک مجموعه توزیع‌شده از ذی‌نفعان. با این حال، بسیاری از صرافی‌های غیر متمرکز در تلاش برای افزایش مقاومت در برابر سانسور و انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت، ساختار توزیع‌شده را انتخاب می‌کنند. در ادامه، انواع صرافی غیر متمرکز به تفکیک شرح داده می‌شود.

 

صرافی غیر متمرکز دفتر سفارش

دفتر سفارش، مجموعه‌ای متشکل از سفارش‌های بازِ خرید و فروش در یک بازار است. سفارش‌های خرید نشان می‌دهند که یک تریدر مایل به خرید یک دارایی با قیمتی مشخص است و سفارش‌های فروش بیان‌گر این مسئله هستند که یک تریدر آماده است تا دارایی خود را با قیمت خاصی بفروشد. اختلاف بین این قیمت‌ها عمق دفتر سفارش و قیمت بازار در صرافی را تعیین می‌کند.

صرافی غیر متمرکز دفتر سفارش دارای دو نوع هستند: دفترهای سفارش درون زنجیره‌ای و برون زنجیره‌ای. آن دسته از صرافی‌های غیر متمرکز دفتر سفارشی که به طور کامل درون زنجیره‌ای هستند، می‌بایست هر تعاملی از دفتر سفارش را بر روی زنجیره بلاک چین قرار دهند و برای همین هم از نظر تاریخی در «دیفای» (DeFi) کمتر رواج داشته‌اند.

قرار دادن تمامی تعاملات و اطلاعات سفارش‌ها بر روی بلاک چین، به توان عملیاتی بسیار بالاتری نسبت به بیشتر بلاک چین‌های فعلی نیاز دارد یا به طریقی در امنیت شبکه و تمرکززدایی آن تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، نمونه‌های اولیه صرافی‌های غیر متمرکز دفتر سفارش در شبکه اتریوم، قدرت نقدشوندگی پایین‌تر و تجربه کاربری ضعیف‌تری از حد مطلوب داشتند. با این وجود، این نمونه‌های اولیه نشان می‌دادند که چگونه یک صرافی غیر متمرکز می‌تواند معاملات را از طریق قراردادهای هوشمند تسهیل کند.

با ظهور نوآوری‌های مقیاس‌پذیری همچون شبکه‌های لایه دوم، فعالیت صرافی‌های غیر متمرکز دفتر سفارش درون زنجیره‌ای امکان‌پذیرتر شده است و اکنون حجم قابل‌توجهی از فعالیت‌های تجاری در آن‌ها انجام می‌شود. علاوه بر این، صرافی‌های دفتر سفارش ترکیبی نیز محبوبیت بیشتری یافته‌اند. در این مدل صرافی‌ها مدیریت دفتر سفارش و فرآیندهای تطبیق سفارش‌ها در خارج از زنجیره (برون زنجیره‌ای) انجام می‌شود و تسویه معاملات در زنجیره (درون زنجیره‌ای) رخ می‌دهد.

 

صرافی غیر متمرکز بازارساز خودکار

بازارسازهای خودکار با الهام از یکی از مقاله‌های «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم، ایجاد شدند و پرکاربردترین انواع صرافی غیر متمرکز به شمار می‌روند. این بازارسازها که مبتنی بر قراردادهای هوشمند هستند، به این منظور ساخته شده‌اند تا مشکلات نقدینگی را رفع کنند.

به زبان ساده، بازارساز خودکار رباتی است که قیمت بین دو (یا چند) دارایی را اعلام می‌کند. این بازارسازها به جای دفتر سفارش، از یک استخر نقدینگی استفاده می‌کنند. استخر نقدینگی، مجموعه‌ای متشکل از دارایی‌های دیجیتال است و زمانی ایجاد می‌شود که کاربران ارزهای دیجیتال خود را در قراردادهای هوشمند قفل کنند. این ارزهای دیجیتال سپس می‌توانند توسط سایر کاربران استفاده شوند. در واقع، کاربران می‌توانند توکن‌های خود را با استخر مبادله کنند و این کار را با قیمتی انجام دهند که توسط الگوریتمی بر اساس نسبت توکن‌های موجود در استخر تعیین می‌شود.

از آن‌جا که بازارسازهای خودکار قادر به اعلام قیمت برای کاربر هستند، دسترسی آنی به نقدینگی در بازارها را فراهم می‌کنند. در صرافی‌های غیر متمرکز دفتر سفارش، کسانی که قصد خرید دارایی‌ها را دارند باید مدت زمانی صبر کنند تا سفارش آن‌ها به سفارش یک فروشنده اتصال داده شود، اما در بازارسازهای خودکار این‌چنین نیست. در این بازارسازها، نرخ معاملات توسط یک قرارداد هوشمند تعیین می‌شود. کاربران می‌توانند به نقدینگی دسترسی فوری داشته باشند و فراهم‌آورندگان نقدینگی (یا همان سپرده‌گذاران استخر نقدینگی) می‌توانند بدون هیچ فعالیت دیگری از طریق کارمزد معاملات درآمد کسب کنند.

ترکیب نقدینگی فوری و دسترسی به استخرهای تأمین نقدینگی، موجب شده تا موج وسیعی از توکن‌های جدید توسط این بازارسازها راه‌اندازی و کاربردها و موارد استفاده متمایزی نیز ایجاد شود. بسیاری از بازارسازهای خودکار امروزی با رمز ارزها سر و کار دارند، اما همچنین می‌توانند برای تسهیل مبادله «توکن‌های غیر قابل معاوضه» (NFT) و سایر موارد نیز مورد استفاده قرار گیرند.

 

صرافی غیر متمرکز بازارساز خودکار

 

ویژگی صرافی غیر متمرکز

در بخش‌های قبل با نحوه کارکرد و انواع صرافی‌های غیر متمرکز آشنا شدیم. در این قسمت قصد داریم ویژگی‌ها و مزایا و معایب مهم این نوع صرافی‌ها را بررسی کنیم.

 

مزایای DEX

صرافی‌های غیر متمرکز از نسخه‌های اولیه خود تاکنون، مزایایی برای کاربران خود فراهم می‌کردند. این مزایا عبارت‌اند از حضانت، تنوع، تراکنش‌های بدون نیاز به اعتماد و حفظ حریم خصوصی سرمایه‌گذاران. در ادامه، هر یک از مزایای صرافی غیر متمرکز به تفکیک شرح داده خواهد شد.

 

  • حضانت: صرافی‌های غیر متمرکز، صرافی‌هایی غیرحضانتی هستند، یعنی تریدرها برای انجام تراکنش‌ها نیازی به کنار گذاشتن کنترل کلیدهای خصوصی خود ندارند. در عوض، کیف‌پول‌های خارجی با DEX تعامل برقرار می‌کنند و معاملات از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند. در مقابل، صرافی‌های متمرکز با کنترل کلیدهای خصوصی، نقش نگهبان وجوه شما را ایفا می‌کنند. این امر مستلزم آن است که کاربر کنترل کلیدهای خصوصی خود را رها کند و به صرافی‌های متمرکز اعتماد کند که امنیت را به او ارائه دهند. به همین دلایل، ویژگی غیرحضانتی بودن در صرافی غیر متمرکز یکی از مزایای آن محسوب می‌شود.

 

  • تنوع: امروزه بیش از 10,000 ارز دیجیتال در بازار کریپتو وجود دارد. صرافی‌های متمرکز، عموما تنها تعدادی از ارزهای دیجیتال را لیست می‌کنند که دارای فعالیت تجاری کافی، رواج و استانداردهای امنیتی موثر برای اطمینان از سودآوری و انطباق قانونی هستند. در مقابل، قابلیت دسترسی به بسیاری از انواع آلت کوین در صرافی‌های غیر متمرکز وجود دارد. همین مسئله به همراه امکان انجام تراکنش‌های همتا به همتا، فرصت‌های گسترده‌تری برای تبادل دارایی‌های دیجیتال ایجاد می‌کنند.

 

  • تراکنش‌های بدون نیاز به اعتماد: یکی از مهم‌ترین مزایای صرافی‌های غیر متمرکز همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این است که این صرافی‌ها بر خلاف صرافی‌های متمرکزی همچون «بایننس» (Binance) یا «کوین بیس» (Coinbase)، برای فعالیت خود نیازی به سازمانی واسطه ندارند. این صرافی‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند، معاملات را اجرا و آن‌ها را بر روی بلاک چین ذخیره می‌کنند. همین امر موجب می‌شود که امکان اجرای تراکنش‌های بدون نیاز به اعتماد در این صرافی‌ها فراهم شود. از آن‌جا که صرافی غیر متمرکز وجوه کاربران را نگه نمی‌دارد، احتمال این که توسط هکرها مورد حمله قرار بگیرد پایین‌تر است.

 

  • حفظ حریم خصوصی: تریدرهایی که از صرافی‌های غیر متمرکز استفاده می‌کنند، نیازی ندارند که کلید خصوصی خود را آشکار کنند، زیرا کیف پول‌ها در این صرافی‌ها به صورت خارجی نگهداری می‌شوند و صرافی غیر متمرکز مسئولیتی در قبال وجوه ندارد. به همین دلیل، کاربران این نوع صرافی‌ها معمولا نیاز ندارند که مراحل احراز هویت خود را کامل کنند. این مسئله ممکن است از برخی جنبه‌های حقوقی، کاربران را دچار مشکل کند، اما راحت است و موجب حفظ حریم خصوصی آن‌ها می‌شود.

 

معایب DEX

صرافی غیر متمرکز با وجود تمام مزایایی که برای کاربران فراهم می‌کند، معایبی نیز دارد که بر فعالیت کاربران در آن تأثیر می‌گذارد. این معایب عبارت‌اند از مقیاس‌پذیری، تجربه کاربری، نقدینگی و عدم امکان معامله با ارز فیات. در ادامه هر کدام از معایب صرافی غیر متمرکز شرح داده می‌شود.

 

  • مقیاس‌پذیری: مقیاس‌پذیری بلاک چین، به تعداد تراکنش‌هایی که شبکه می‌تواند تا پیش از رسیدن به ظرفیت خود پردازش کند، بستگی دارد. به عنوان مثال، شبکه بیت کوین قابلیت پردازش 4.6 تراکنش در ثانیه (TPS) را دارد و این عدد برای شبکه اتریوم، به 15 تراکنش در ثانیه می‌رسد. صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمندی که بر شبکه‌های بلاک چین قرار دارند، عمل می‌کنند و برای همین هم میزان مقیاس‌پذیری آن‌ها به بلاک چینی که بر روی آن قرار دارند وابسته است.
  • تجربه کاربری: یکی از بزرگترین ایرادات اکثر صرافی‌های غیر متمرکز،‌ رابط‌های کاربری ضعیف‌تر و کارایی پایین‌تر این صرافی‌ها در مقایسه با صرافی‌های متمرکز است. کاربران باید در ابتدا با پلتفرم‌های کیف پول آشنایی داشته باشند و سپس کیف پول خود را با ارز فیات یا ارز دیجیتال تأمین کنند. در آخر نیز می‌بایست کیف پول خود را به DEX پیوند دهند تا بتوانند به معاملات بپردازند. فرآیند سپرده‌گذاری وجوه و انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز بسیار ساده‌تر است. با این حال،‌ با تکامل فناوری‌های غیر متمرکز در طول زمان می‌توان انتظار داشت که صرافی‌های غیر متمرکز طیف وسیع‌تری از محصولات و ویژگی‌ها را در آینده ارائه دهند.

 

  • نقدینگی: برخی از صرافی‌های غیر متمرکز ممکن است نقدینگی پایینی داشته باشند. این صرافی‌ها باید برای تأمین نقدینگی، از کاربرهای خود استفاده کنند و با وجود این که بسیاری از آن‌ها استخرهای نقدینگی خود را گسترش داده‌اند، کماکان به اندازه صرافی‌های متمرکز نقدینگی ندارند. اگر جفت معاملاتی مورد نظر کاربران در صرافی غیر متمرکز نقدینگی زیادی نداشته باشد، ممکن است مجبور شوند قیمت‌های بالاتری پرداخت کنند.

 

  • عدم امکان معامله با ارز فیات: در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، فناوری DEX امکان خرید دارایی‌های دیجیتال با ارز فیات (مثل دلار آمریکا) را ارائه نمی‌دهد. شما همچنین نمی‌توانید با این صرافی‌ها ارز فیات را معامله یا از حساب بانکی خود برداشت کنید. با وجود این که می‌توان از استیبل کوین برای ایفای نقش ارز فیات در دیفای استفاده کرد، اما عدم امکان معامله با ارز فیات یکی از موانع استفاده از صرافی غیر متمرکز برای کاربران مبتدی است.

 

بهترین صرافی غیر متمرکز

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، صرافی‌های غیر متمرکز در دو نوع متداول دفتر سفارش و بازارساز خودکار وجود دارند. برخی از نمونه‌های بهترین صرافی غیر متمرکز از نوع دفتر سفارش عبارت‌اند از «0x»، «دی وای دی ایکس» (dYdX)، «لوپرینگ» (Loopring) و «سروم» (Serum).

همچنین به عنوان نمونه‌های بهترین صرافی غیرمتمرکز از نوع بازارساز خودکار نیز می‌توان به مواردی همچون «بانکور» (Bancor)، «بالانسر» (Balancer)، «کرو» (Curve)، «پنکیک سواپ» (PancakeSwap)، «سوشی سواپ» (Sushiswap)، «تریدر جو» (Trader Joe) و «یونی سواپ» (Uniswap) اشاره کرد.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین صرافی‌های غیر متمرکز در سال 2022 معرفی خواهند شد.

 

صرافی غیر متمرکز یونی سواپ

یونی سواپ یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیر متمرکز در بازار ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم معاملاتی در سال 2018 تأسیس شد و امروزه با مدل بازارساز خودکار خود به یکی از پیشگامان دیفای تبدیل شده است. یونی سواپ در زمان نگارش این مقاله، بالاترین حجم بازار را در میان پلتفرم‌های غیر متمرکز در حوزه بلاک چین دارد.

صرافی یونی سواپ بر شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است و از طیف گسترده‌ای از توکن‌های «ERC-20» پشتیبانی می‌کند. مزیت استفاده از این صرافی در مقایسه با سایر صرافی‌های غیر متمرکز، تعداد دارایی‌های ارز دیجیتالی است که پشتیبانی می‌کند. کارمزد استخر نقدینگی در یونی سواپ بسیار متغیر است و تریدرها همواره باید کارمزدهای تراکنش را در نظر بگیرند.

به طور کلی، یونی سواپ یکی از ساده‌ترین انواع DEX به شمار می‌رود. این صرافی با یک رابط کاربری مناسب، طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را در بر می‌گیرد و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تریدرهای فضای مالی غیر متمرکز است.

 

صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ

پنکیک سواپ یکی دیگر از صرافی‌های غیر متمرکز با حجم بازار بالا و محبوب است. درحالی‌که بیشتر صرافی‌های غیر متمرکز بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند، پنکیک سواپ در سپتامبر 2020 بر بلاک چین «بایننس اسمارت چین» (BSC) راه‌اندازی شد. مزیت پنکیک سواپ در بایننس اسمارت چین، دسترسی آن به طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال (توکن‌های BEP-20) است که تا پیش از این از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز قدیمی‌تر قابل دسترسی نبودند. آن‌چه پنکیک سواپ را در مقایسه با رقبای خود به یکی از بهترین صرافی‌های غیر متمرکز تبدیل می‌کند، عمق فرصت‌های کسب درآمد با پاداش‌های بالا است.

 

صرافی غیر متمرکز دی وای دی ایکس

صرافی دی وای دی ایکس در سال 2017 راه‌اندازی شد و تاکنون توانسته بیش از 25,000 تریدر را در پلتفرم خود جمع‌آوری کند. دی وای دی ایکس تمام ویژگی‌های یک DEX معمولی را دارد. این صرافی بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است، کاربران می‌توانند طیف وسیعی از توکن‌ها را در آن مبادله کنند و به ازای حجم معاملات، به آن‌ها پاداش پرداخت می‌شود. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران باتجربه به نمودارهای معاملاتی قابل تنظیم دسترسی دارند تا در حین حرکت بازار به‌روز باشند.

 

صرافی غیر متمرکز کرو فایننس

کرو فایننس یک صرافی غیر متمرکز است که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده و نقدینگی مناسبی دارد. این پلتفرم به تریدرها اجازه می‌دهد تا دارایی‌های کریپتوی خود را مبادله کنند و برای این کار از یک مدل بازارساز خودکار استفاده می‌کند. کرو فایننس تاحدی در طراحی پلتفرم ضعیف است اما یکی از قدرتمندترین صرافی‌های غیر متمرکز موجود در بازار به شمار می‌رود.

یکی از ویژگی‌هایی که کرو فایننس را از سایر صرافی‌های غیر متمرکز متمایز می‌کند، شفافیت آن است. معامله با یک DEX می‌تواند فرآیندی پیچیده و پرخطر باشد و بسیاری از صرافی‌های غیر متمرکز این مسئله را عنوان نمی‌کنند، اما کرو فایننس خطرات مرتبط با تجارت و سودآوری در استخرهای پلتفرم را به وضوح شرح می‌دهد.

 

صرافی غیر متمرکز سوشی سواپ

سوشی سواپ یک صرافی غیر متمرکز با عملکرد بالا بر اساس حجم معاملات است. این صرافی یک فورک از یونی سواپ به شمار می‌رود و رابط کاربری مشابهی با آن دارد، به همین دلیل برای علاقمندان و مبتدیان در دیفای بسیار ایده‌آل محسوب می‌شود. سوشی سواپ تمام ویژگی‌های یک DEX خوب از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تأمین نقدینگی و امکان مبادله بیش از 450 دارایی دیجیتال را دارد.

 

جمع‌بندی

با وجود این که صرافی‌های متمرکز همچنان بر بازارهای ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی غلبه دارند و نیازهای تریدرها و سرمایه‌گذاران رمز ارزها را برآورده می‌کنند، جایگزین‌های غیر متمرکز آن‌ها نیز می‌توانند موارد استفاده خوبی را برای ما فراهم کنند. صرافی‌های غیر متمرکز از طریق قراردادهای هوشمند، روش‌هایی قابل اعتماد برای اتصال خریداران و فروشندگان به یکدیگر ارائه می‌دهند و مدل‌های جدیدی از مشارکت عادلانه را برای ذی‌نفعان فراهم می‌کنند. با این وجود، این پلتفرم‌ها هنوز در مراحل ابتدایی تکامل خود هستند و اصلاح تجربه کاربری، توسعه زیرساخت‌ها و بهبود مکانیسم‌های مقیاس‌پذیری خود را نیز باید در دستور کار آینده خود قرار دهند.

 

اگر علاقمندید که در مورد ارزهای دیجیتال بیشتر بدانید، می‌توانید به سایر مقالات آکادمی رابکس رجوع کنید و درصورتی‌که به فروش یا خرید شیبا یا به دست آوردن اطلاعاتی همچون قیمت ترون یا سایر رمز ارزها علاقه دارید، می‌توانید آن‌ها را در وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال رابکس بررسی نمایید.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

سوالات متداول

صرافی غیر متمرکز چیست؟

صرافی غیر متمرکز یا DEX، بازاری همتا به همتا (P2P) است که تریدرها به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه، ترید و معاملات خود را در آن انجام می‌دهند. این معاملات با کمک توافق‌نامه‌هایی به نام قرارداد هوشمند انجام می‌شوند.

بهترین صرافی غیر متمرکز کدام است؟

تعدادی از بهترین نمونه‌های صرافی غیر متمرکز عبارت‌اند از دی وای دی ایکس، کرو فایننس، پنکیک سواپ، سوشی سواپ و یونی سواپ.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *