آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
اوراکل ارز دیجیتال چیست

اوراکل ارز دیجیتال چیست؟ معرفی انواع Oracle در بلاک چین

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 17 آبان 1401
5
5

فهرست مطالب

  • اوراکل ارز دیجیتال چیست؟
  • مساله اوراکل در بلاک چین چیست ؟
  • توابع اصلی در اوراکل ارز دیجیتال
  • انواع اوراکل ارز دیجیتال چیست؟
  • کاربرد اوراکل ارز دیجیتال چیست؟
  • بهترین پروژه های اوراکل ارز دیجیتال
  • مزایای اوراکل ارز دیجیتال چیست؟
  • چرا به اوراکل ارز دیجیتال نیاز داریم؟
  • جمع‌بندی

تکنولوژی بلاک چین با ارائه قرارداد هوشمند در بلاک چین اتریوم توانست کاربردهای زیادی را در دنیای واقعی به فضای غیرمتمرکز منتقل کند. امروزه بسیاری از پروژه‌های معروف ارز دیجیتال در حوزه‌هایی مثل NFT، متاورس و دیفای با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد شده‌اند. ایده قرارداد هوشمند علی‌رغم تمام مزایایی که دارد با یک مشکل بزرگ در ارتباط با دنیای واقعی روبه‌رو است.

بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال به اطلاعاتی نیاز دارند که این اطلاعات خارج از فضای بلاک چین تولید و استفاده می‌شوند. بنابراین، در قراردادهای هوشمند ما به پروژه‌هایی نیاز داریم که بتوانند اطلاعات موجود در دنیای واقعی را به صورت امن به بلاک چین منتقل کنند و همزمان قادر به ارائه اطلاعات بلاک چین به خارج از فضای زنجیره باشند. وظیفه اوراکل ارز دیجیتال انجام این کارها به صورت امن است. در این مقاله در کنار پاسخ به سوال اوراکل ارز دیجیتال چیست، انواع پروژه‌های اوراکل ارز دیجیتال و کاربردهای آن‌ها را بررسی می‌کنیم و بهترین ارزهای دیجیتال اوراکل در بلاک چین را بررسی می‌کنیم.

 

اوراکل ارز دیجیتال چیست؟

اوراکل ارز دیجیتال یک واسطه امن است که ارتباط بین بلاک چین‌ها و هرگونه سیستم خارج از بلاک چین را فراهم می‌کند. از جمله ابزارهایی که اوراکل‌ها با آن‌ها در ارتباط هستند می‌توان به تامین کنندگان داده، رابط‌های برنامه نویس نرم‌افزار تحت وب (web APIs)، سیستم‌های سازمانی، تامین کنندگان ابری، ابزارهای اینترنت اشیا، امضاهای الکترونیکی، سیستم‌های پرداخت و سایر بلاک چین‌ها اشاره کرد.

«شبکه‌های اوراکل غیرمتمرکز» (Decentralized Oracle Networks | DONs) خود قراردادهای هوشمند طراحی شده در بلاک چین‌ها هستند که از طریق ارتباط با بلاک چین‌ها و سیستم‌های خارج از بلاک چین، ارتباط بین دنیای بلاک چین و دنیای واقعی را برقرار می‌کنند. انجام این کار نیازمند این است که اوراکل‌ها به صورت همزمان هم به صورت درون‌زنجیره‌ای و هم به صورت برون‌زنجیره‌ای فعال باشد.

مولفه درون زنجیره‌ای برای ایجاد ارتباط در بلاک چین استفاده می‌شود. این بخش وطیفه دارد که درخواست‌های کاربران را دریافت کند، داده‌های مورد نیاز را منتشر کند، اسناد معتبر را ارسال کند، داده‌های درون بلاک چین را استخراج و جمع‌آوری کند و در نهایت محاسبات مورد نیاز را در بستر بلاک چین را انجام دهد.

مولفه خارج از زنجیره اوراکل ارز دیجیتال وظیفه پردازش درخواست‌ها، بازیابی و قالب‌بندی داده‌های خارج از زنجیره، ارسال داده‌های درون زنجیره‌ای به خارج از بلاک چین، انجام محاسبات خارج از بلاک چین برای مقیاس‌پذیری، حفظ حریم خصوصی کاربران، امنیت و سایر بهبودهای مورد نیاز قراردادهای هوشمند را بر عهده دارند. برای درک بهتر مفهوم Oracle می‌توان از یک مثال کاربردی استفاده کرد.

فرض کنید علی و رضا می‌خواهند در مورد نتیجه یک مسابقه فوتبال شرط بندی کنند. فرض کنید یک قرارداد هوشمند برای این کار نوشته شده است و علی و رضا هر کدام 20 دلار به ترتیب برای برد تیم‌های الف و ب شرط‌بندی می‌کنند. قوانین قرارداد هوشمند به گونه‌ای نوشته شده است که اگر تیم الف برنده شد کل مبلغ به حساب علی و اگر تیم ب برنده شد کل مبلغ به کیف پول ارز دیجیتال رضا واریز می‌شود.

در صورتی که نتیجه تساوی شد هر کدام از آن‌ها 20 دلار خود را دریافت می‌کنند. سوالی که مطرح می‌شود این است که قرارداد هوشمند چگونه می‌تواند از نتیجه مسابقه به صورت امن آگاه باشد؟ پاسخ به این سوال اهمیت Oracle و کاربرد آن را به خوبی نشان می‌دهد. در ادامه با بررسی مساله اوراکل در بلاک چین چیست پاسخ این سوال را خواهیم داد.

 

اوراکل در بلاک چین چیست

مساله اوراکل در بلاک چین چیست ؟

مساله اوراکل در بلاک چین به محدودیت‌های بنیادی قرارداد هوشمند در تعامل با داده‌ها و سیستم‌های خارج از محیط بلاک چین اشاره دارد. منابع موجود در بیرون بلاک چین با عنوان خارج از زنجیره (Off-Chain) شناخته می‌شوند در حالی که داده‌ها و منابع اطلاعات موجود در بلاک چین با عنوان درون زنجیره (On-Chain) شناخته می‌شوند.

ارزشمندترین ویژگی‌های بلاک چین‌ها مانند اجماع میان کاربران در مورد تراکنش‌ها، جلوگیری از دابل اسپندینگ و جلوگیری از کار افتادن سیستم، به وسیله جدا شدن عمدی بلاک چین از ارتباط با سایر سیستم‌ها فراهم می‌شود.

ایزوله کردن بلاک چین یک ویژگی دقیق است که آن را بسیار ایمن و قابل اعتماد می‌کند زیرا در این حالت اجماع کاربران تنها بر روی چند مجموعه سوال باینری با استفاده از داده‌های ثبت شده در دفتر کل توزیع شده انجام می‌شود. اصلی‌ترین این سوال‌ها به صورت زیر هستند.

  • آیا امضای دیجیتال تراکنش توسط مالک دارایی‌ها انجام شده است؟
  • آیا کیف پول منابع مالی لازم برای عملیاتی کردن تراکنش ارسال شده به شبکه را در اختیار دارد؟
  • آیا نوع تراکنش ثبت شده برای قرارداد هوشمند خاص معتبر هست یا نه؟

قراردادهای هوشمند به عنوان تراکنش به بلاک چین ارسال می‌شوند و مجموعه‌ای از کدهای برنامه‌نویسی هستند که امکان برقراری ارتباط با آن‌ها طبق کدها وجود دارد. قراردادهای هوشمند قابل دستکاری نیستند و برای همیشه در بلاک چین قرار دارند. با این حال برای عملیاتی کردن کاربردهای تعیین شده برای قراردادهای هوشمند، آن‌ها باید به اطلاعات خارج از زنجیره نیز دسترسی داشته باشند.

قراردادهای هوشمند حوزه دیفای به اطلاعات بازار برای تسویه حساب نیاز دارند. قراردادهای هوشمند بیمه به اینترنت اشیا و داده‌های تحت وب برای تصمیم‌گیری در مورد پرداخت‌های بیمه نیاز دارند. قراردادهای تجاری به اسناد تجاری و امضای دیجیتال نیاز دارند تا از این طریق پرداخت‌ها و زمان آن‌ها را تنظیم کنند. از آن‌جایی که این اطلاعات در درون زنجیره وجود ندارد، بلاک چین باید برخلاف ویژگی اولیه خود راه‌حلی برای دسترسی به اطلاعات پیدا کند.

 

توابع اصلی در اوراکل ارز دیجیتال

قراردادهای هوشمند Oracle دو مولفه آن چین و آف چین دارند و از طریق این دو مولفه ارتباط بین دنیای واقعی و دنیای بلاک چین ایجاد می‌شود. برای عملیاتی کردن این ایده‌ها توابعی در این قراردادهای هوشمند وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان فعالیت‌های مختلف مورد نیاز را اجرایی کرد. اصلی‌ترین این توابع به شکل زیر هستند.

  • تابع Listen: شبکه بلاک چین برای بررسی هرگونه درخواست از سمت کاربر و قراردادهای هوشمند خارج از زنجیره از این تابع استفاده می‌کند.
  • تابع Extract: داده‌ها را از یک یا چند سیستم خارجی مانند APIها دریافت می‌کند.
  • تابع Format: این تابع برای سازگار کردن اطلاعات درون بلاک چین با فرمت‌های اطلاعات بیرونی و برعکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تابع Validate: این تابع یک اثبات رمزنگاری تولید می‌کند که عملکرد یک سرویس Oracle را تایید می‌کند. این اثبات می‌تواند شامل روش‌های مختلف اثبات مثل اثبات دانش صفر، اممضای دیجیتال و سایر انواع تاییدیه‌ها باشد.
  • تابع Compute: نوعی از محاسبات خارج از زنجیره ایمن برای قراردادهای هوشمند مثل تولید یک عدد تصادفی با استفاده از این توابع انجام می‌شود.
  • تابع Broadcast: با استفاده از این تابع ارسال داده‌ها و هرگونه گواه اثبات مربوط به فرآیندهای درون زنجیره، برای قراردادهای هوشمند مختلف ارسال می‌شود.
  • تابع Output: این تابع جزو توابع اختیاری است که از آن برای ارسال داده‌ها پس از اجرای یک قرارداد هوشمند به خارج از زنجیره استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان دستورالعمل‌های پرداخت در بلاک چین را با استفاده از این تابع به یک سیستم پرداخت سنتی ارسال کرد.

 

اوراکل و قرارداد هوشمند

انواع اوراکل ارز دیجیتال چیست؟

اوراکل‌ها امکان تعامل بین قراردادهای هوشمند و داده‌های دنیای واقعی را فراهم می‌کنند. بر مبنای فعالیت اصلی و ویژگی‌های تعریف شده می‌توان اوراکل ارز دیجیتال را به انواع مختلف تقسیم کرد. در این بخش می‌خواهیم به بررسی انواع اوراکل ارز دیجیتال بپردازیم.

 

اوراکل ارز دیجیتال متمرکز

اوراکل متمرکز توسط یک موجودیت خاص کنترل می‌شود و به عنوان تنها تامین کننده اطلاعات در قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع از اوراکل‌ها کاربران قرارداد هوشمند باید به موجودیت مورد نظر اعتماد کامل داشته باشند زیرا هر اطلاعاتی که توسط آن ارائه می‌شود، به صورت مستقیم بر فعالیت‌های کاربران تاثیر می‌گذارد.

اوراکل متمرکز یک نقطه شکست برای قرارداد هوشمند است و می‌تواند امنیت آن را تهدید کند. شکست Oracle مساوی با شکست قراردادهای هوشمندی است که از آن استفاده می‌کنند و استفاده از چنین سیستمی برای دنیای غیرمتمرکز کریپتوکارنسی غیرقابل قبول است. امروزه کمتر پروژه‌هایی از Oracle متمرکز برای فعالیت خود استفاده می‌کند.

 

اوراکل ارز دیجیتال غیرمتمرکز

از منظر نحوه تامین اطلاعات برای قراردادهای هوشمند دومین نوع اوراکل‌ها، اوراکل‌های غیرمتمرکز هستند که به دنبال تامین ویژگی‌های عدم نیاز به اعتماد و قطعی بودن نتایج به ورش غیرمتمرکز در روش تامین اطلاعات برای بلاک چین هستند. برای رسیدن به این ویژگی‌ها، اوراکل‌های غیرمتمرکز روش‌هایی مشابه با شبکه بلاک چین را در پیش می‌گیرند و با توزیع اعتماد بین شبکه‌ای از کاربران، انتخاب چندین منبع داده برای دسترسی به اطلاعات و ایجاد سیستم اوراکلی که توسط یک شخص یا تیم مدیریت نمی‌شود به این هدف می‌رسند.

این راهکار امنیت بلاک چین و غیرمتمرکز بودن آن را تا حدود زیادی تامین می‌کند. امروه بسیاری از پروژه‌های بلاک چینی مثل «چین لینک»، «بند پروتکل» و «میکردائو» از اوراکل غیرمتمرکز خود برای حل مساله Oracle در بلاک چین استفاده می‌کنند. هر کدام از اوراکل‌های غیرمتمرکز می‌توانند وظیفه خاصی را در جریان انتقال اطلاعات میان بلاک چین و سیستم خارج از زنجیره بر عهده داشته باشند و بر اساس آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه بررسی خواهند شد.

 

Oracle ورودی

«اوراکل ورودی» (Input Oracles) معروف‌ترین نوع Oracle در فضای ارزهای دیجیتال است. این نوع Oracle وظیفه اخذ و جمع‌آوری داده از دنیای واقعی (Off-Chain) و انتقال آن به شبکه بلاک چینی به منظور استفاده در قرارداد هوشمند را برعهده دارد. این نوع از اوراکل‌ها در کاربردهایی مثل بررسی قیمت دارایی‌ها برای پروژه‌های دیفای و وب 3 کاربرد دارند.

 

Oracle خروجی

«اوراکل خروجی» (output oracles) دقیقا در نقطه مقابل اوراکل ورودی قرار دارد و به قراردادهای هوشمند امکان ارسال دستور به سیستم‌های خارج از زنجیره‌ برای انجام اعمال مورد نیاز می‌دهد. این فعالیت می‌تواند برای آگاه کردن شبکه بانکی برای پرداخت، اعلان به تامین کنندگان ذخیره‌سازی برای ذخیره کردن داده‌های عرضه شده یا دستوردادن به سیستم اینترنت اشیا برای باز کردن قفل درب ماشین پس از پرداخت اجاره زنجیره‌ای استفاده شود.

 

اوراکل‌های میان زنجیره‌ای

نوع دیگر اوراکل‌ ارز دیجیتال مربوط به اوراکل‌های میان زنجیره‌ای (Cross-Chain Oracles) است که قابلیت نوشتن و خواندن اطلاعات در چندین بلاک چین را دارند. اوراکل‌های میان زنجیره‌ای تعامل‌پذیری برای انتقال داده و دارایی‌ها را میان بلاک چین‌های مختلف فراهم می‌کند.

این نوع اوراکل‌ها می‌توانند برای استفاده از داده‌های موجود در یک بلاک چین برای اجرایی کردن یک فعالیت در بلاک چین دیگر استفاده شوند یا با انتقال توکن‌ ارز دیجیتال از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر امکان استفاده از دارایی‌های یک بلاک چین در بلاک چین دیگر را فراهم کنند. این نوع اوراکل‌ها را می‌توان جزو پروژه‌های پل بلاک چین معرفی کرد.

 

اوراکل‌های با قابلیت محاسباتی

نوع خاصی از اوراکل ارز دیجیتال که به طور گسترده توسط برنامه‌های کاربردی قرارداد هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، Oracle با قابلیت محاسباتی است. این نوع Oracle از محاسبات خارج از زنجیره برای ارائه خدمات غیرمتمرکز استفاده می‌کند که به دلیل محدودیت‌های فنی، قانونی یا مالی انجام آن‌ها در درون زنجیره امکان‌پذیر نیست.

این اوراکل ارز دیجیتال می‌تواند شامل راه‌اندازی اجرای قراردادهای هوشمند در هنگام وقوع رویدادهای از پیش تعریف شده، محاسبه اثبات دانش صفر برای ایجاد حریم خصوصی داده‌ها یا اجرای یک تابع تصادفی قابل تایید برای ارائه منبع تصادفی غیرقابل دستکاری برای قراردادهای هوشمند باشد.

 

اوراکل نرم‌افزاری

اوراکل نرم‌افزاری شامل منابع آنلاین اطلاعاتی مانند پایگاه داده عمومی و وب‌سایت‌ها است. این Oracle اطلاعاتی در مورد حمل و نقل عمومی، خوانش دما و قیمت فعلی دارایی‌های مالی ارائه می‌دهد. به دلیل ارتباط ذاتی با اینترنت، قدرتمندترین نوع اوراکل‌ها، Oracle نرم‌افزاری است. این مساله به اوراکل‌های نرم‌افزاری اجازه می‌دهد تا اطلاعات به‌روز را برای قراردادهای هوشمند ارائه کنند.

 

اوراکل سخت‌افزاری

در بسیاری از کاربردهای ارائه شده برای قراردادهای هوشمند، اطلاعات مورد نیاز برای قرارداد هوشمند از طریق رویدادها در دنیای فیزیکی تامین می‌شود. برای انجام این کار از سنسورهای مختلف استفاده می‌شود که می‌تواند برای کاربردهای مختلف مثل ردیابی کالاها در زنجیره تامین استفاده شود. به عنوان مثال، اگر یک شی با یک برچسب رادیویی RFID به یک انبار خاص برسد، این داده‌ها به قرارداد هوشمند ارشال می‌شوند.

 

انواع اوراکل ارز دیجیتال

کاربرد اوراکل ارز دیجیتال چیست؟

توسعه‌دهدگان قراردادهای هوشمند از اوراکل‌ها برای ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پیشرفته در کاربردهای متنوع تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند. کاربردهای بسیار زیادی برای Oracle ها در فضای رمز ارزها تعریف شده است که در ادامه این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها که مورد پذیرش عمومی واقع شده‌اند، می‌پردازیم.

 

کاربرد اوراکل ارز دیجیتال در دیفای

«دیفای» (Decentralized Finance | DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز به مجموعه‌ای از پروژه‌های ارز دیجیتال گفته می‌‌شود که عمده فعالیت آن‌ها در حوزه مالی است. از جمله مهم‌ترین پروژه‌های این حوزه می‌توان به صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز و پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال اشاره کرد. بخش بزرگی از اکوسیستم دیفای از Oracle ها برای دسترسی به داده‌های مالی در مورد دارایی‌ها و بازارهای مختلف استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، بازارهای مالی غیرمتمرکز از اوراکل‌های قیمت برای تعیین ظرفیت استقراض کاربران استفاده می‌کنند. اوراکل‌ها بررسی می‌کنند که پوزیشن‌های مالی کاربران وثیقه مورد نیاز را داشته باشند و در معرض خطر لیکویید شدن قرار نگیرند. پوزیشن‌های در معرض خطر توسط Oracle شناسایی شده و به کاربران پروژه معرفی می‌شود.

به طور مشابه پلتفرم‌های دارایی‌های مصنوعی (Synthetic Assets) از اوراکل‌های قیمت برای ارتباط دادن قیمت توکن‌های ارز دیجیتال به دارایی‌های واقعی استفاده می‌کنند. بازارسازهای خودکار که به طور عمده در صرافی‌ غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرند، از اوراکل‌های قیمت برای کمک به تزریق نقدینیگی در قیمت فعلی بازار به استخرهای نقدینگی به منظور بهبود کارایی سرمایه استفاده می‌کند.

 

کاربرد اوراکل ارز دیجیتال در بازی و NFT

اوراکل ارز دیجیتال در بسیاری از کاربردهای غیرمالی نیز کاربرد دارند. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای Oracle در NFTهای متحرک (Dynamic) است. داینامیک NFT نوعی توکن غیرقابل معاوضه است که اطلاعات آن مثل ظاهر، ارزش، و نحوه توزیع بر اساس رویدادهای خارجی مثل ساعت روز و شرایط آب و هوا تغییر می‌کند. دسترسی به این اطلاعات از تغییر Oracle ها امکان‌پذیر است.

اوراکل‌های محاسباتی برای تولید اعداد تصادفی قابل تایید استفاده می‌شوند. این اعداد تصادفی برای تخصیص رندوم ویژگی‌های مختلف به NFTها و انتخاب شانسی برنده‌ها در ایردراپ‌های مربوط به توکن‌های پرتقاضا استفاده می‌شود. برنامه‌های بازی درون زنجیره‌ای مرتبط با فضای متاورس نیز از اعداد تصادفی قابل تایید برای ایجاد محیط‌های بازی غیرقابل پیش‌بینی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان از این توابع برای مشخص کردن رندوم تیم‌ها در یک تورنومنت استفاده کرد.

 

کاربرد اوراکل ارز دیجیتال در بیمه

قراردادهای هوشمند مربوط به بیمه‌ باید بتوانند شرایط مربوط به یک رخداد مربوط به بیمه را شناسایی کنند و میزان خسارت‌ها را تشخیص دهند. اوراکل‌های ورودی برای تایید این رخدادها  در طی فرآیند پردازش شکایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اوراکل‌ها با دسترسی به سنسورهای فیزیکی، APIهای تحت وب، تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های حقوقی این کار را انجام می‌دهند.

اوراکل‌های خروجی در قراردادهای هوشمند مربوط به بیمه می‌توانند وظیفه پرداخت خسارت‌ها را با استفاده از منابع موجود در بلاک چین یا سایر شبکه‌های پرداخت سنتی برعهده بگیرند. علاوه بر بیمه در دنیای واقعی، بیمه در فضای ارزهای دیجیتال نیز به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال کاربران وجود دارد. اوراکل‌ها در این پروژه‌ها با دسترسی به بلاک چین‌های مختلف و انتقال اطلاعات مختلف بین آن‌ها، فعالیت قرارداد هوشمند بیمه را عملیاتی می‌کنند.

 

کاربرد سازمانی Oracle

اوراکل‌های میان زنجیره‌ای یک واسطه امن بلاک چینی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا سیستم‌های بک اند آن‌ها را به شبکه‌های بلاک چینی مختلف متصل کند. با انجام این کار، سیستم‌های سازمانی می‌توانند بر روی انواع بلاک چین‌ها داده بنویسند یا داده‌ها را بخوانند. این اوراکل‌ها به سازمان‌ها امکان استفاده از یک شبکه Oracle یکسان برای بررسی دارایی‌ها و انتقال داده‌ها میان همکارهای مختلف را فراهم می‌کند.

نتیجه استفاده از اوراکل‌ها ارتباط ساده و سریع سازمان‌ها با همکارن خود در بلاک چین‌ها است. در صورتی که کاربران یک سازمان به قراردادهای هوشمند مربوط به یک کاربرد خاص نیاز داشته باشد، موسسات با استفاده از اوراکل‌ها می‌توانند به راحتی و بدون صرف زمان زیاد با ادغام با بلاک چین‌ها به اهداف خود برسند.

 

کاربردهای محیط زیستی و توسعه پایدار

مسائل محیط زیستی یکی از اصلی‌ترین مشکلات بشریت در قرن 21 است و بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی و دولتی برنامه‌هایی برای حمایت از شرکت‌های طرفدار محیط زیست دارند. در این میان قراردادهای هوشمند ترکیبی، با ایجاد انگیزه‌های بهتر برای مشارکت در شیوه‌های طرفدار محیط زیست، از تکنیک‌های راستی آزمایی پیشرفته برای بررسی تاثیر واقعی طرح‌ها و پایداری محیط زیست استفاده می‌کند.

اوراکل‌ها ابزاری حیاتی برای تامین داده برای قراردادهای هوشمند از خوانش سنسورها، تصاویر ماهواره‌ای و محاسبات پیشرفته هستند که به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهند تا به افرادی که فعالیت‌های موثری در حفظ محیط زیست دارند پاداش دهد. اوراکل‌ها از بسیاری از اشکال جدید اعتبارات کرین برای جبران اثرات تغییرات آب و هوایی حمایت می‌کنند.

 

کاربردهای اوراکل ارز دیجیتال

بهترین پروژه های اوراکل ارز دیجیتال

اوراکل‌های غیرمتمرکز یکی از اصلی‌ترین بخش‌های رمز ارزها هستند. امنیت این بخش از پروژه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورت ایجاد مشکل برای آن‌ها ممکن است کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال دچار آسیب شود. قراردادهای هوشمند در انتخاب Oracle پروژه خود وسواس زیادی به خرج می‌دهند و مطمئن‌ترین گزینه را برای این کار انتخاب می‌کنند. در ادامه به بررسی مختصبر چند نمونه از معروف‌ترین پروژه‌های اوراکل ارز دیجیتال می‌پردازیم.

 

چین لینک بهترین اوراکل ارز دیجیتال

معروف‌ترین و بهترین اوراکل ارز دیجیتال پروژه «چین لینک» (Chainlink) است که تنها پروژه Oracle با ارزش بازار بالاتر از یک میلیارد دلار است. چین لینک به بسیاری از اکوسیستم‌های مبتنی بر بلاک چین مثل لایه‌های اول، لایه دوم اتریوم، سایدچین‌ها و تمامی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر قرارداد هوشمند در تامین داده خارج از زنجیره کمک می‌کند. برای خرید توکن چین لینک با نماد LINK می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

پروژه‌های معروفی مثل آوالانچ، آوه و کامپوند از این Oracle استفاده می‌کنند. اوراکل چین لینک چند زنجیره‌ای و امن است که خدمات زیادی را به پروژه‌های ارز دیجیتال در پروژه‌های مختلف ارائه می‌کند. از جمله مهم‌ترین خدمات چین لینک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تابع رندوم تایید شده VRF: این پروتکل مجموعه‌ای از اعداد رندوم و اثبات رمزنگاری آن‌ها را ایجاد می‌کند. این تابع توسط بسیاری از قراردادهای هوشمند که در فعالیت آن‌ها نیاز به ایجاد اعداد تصادفی است استفاده می‌شود و از آن‌جایی که قابل تایید است، احتمال دستکاری و تقلب در تولید اعداد را نیز از بین می‌برد.
  • ابزار خودکارسازی Automation: این ابزار که پیش از این با نام «Keepers» شناخته می‌شد به قراردادهای هوشمند در اموری مثل نگهداری از دارایی‌ها، لیکوئید کردن پوزیشن‌ها، تغییر پایه در پروژه‌های Rebase، هزینه‌های راه‌اندازی و ریسک‌های دسترسی به بازارهای خارج از زنجیره کمک می‌کند.
  • پل میان زنجیره‌ای: این ابزار به قراردادهای هوشمند کمک می‌کند تا در بلاک چین‌های خصوصی و عمومی مختلف قابلیت تعامل داشته باشند. پروتکل تعامل‌پذیری میان زنجیره‌ای CCIP یک استاندارد جهانی و منبع باز در اختیار توسعه‌دهندگان قرارا می‌دهد تا خدمات و اپلیکیشن‌های امن برای ارسال پیام و انتقال توکن در میان شبکه‌های بلاک چینی مختلف ایجاد کنند.
  • تامین داده غیرمتمرکز: ابزار Data Feeds در چین لینک برای تامین داده‌های خارج از زنجیره به صورت غیرمتمرکز، امن، قابل اطمینان برای قراردادهای هوشمند به خصوص در حوزه امور مالی غیرمتمرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، قیمت اتریوم در صرافی‌های متمرکز از طریق این ابزار در اختیار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قرار می‌گیرد.
  • اثبات نگهداری Proof of Reserve: چین لینک از مجموعه‌ای از نودهای غیرمتمرکز و ایمن برای تایید دارایی‌ها و اطلاعات نگهداری شده کاربران به صورت غیرمتمرکز در قراردادهای هوشمند یا به صورت متمرکز در سازمان‌های مختلف استفاده می‌کند. این ابزار برای ایجاد ارتباط بین دارایی‌های فیزیکی با دنیای دیجیتال بسیار موثر است.

 

پروژه API3

«API3» یکی از پروژه‌های نسبتا جدید اما موفق در حوزه ارزهای دیجیتال است که به توسعه‌دهندگان و کاربران برنامه‌های بلاک چینی و سازمان‌ها امکان اتصال برنامه‌های غیرمتمرکز خود به بستر پلتفرم را می‌دهد تا از این طریق امکان دریافت داده‌های خارج از زنجیره از بازارهای مختلف مثل بازار سهام، بازار کامودیتی و بازار رمز ارزها برای آن‌ها فراهم شود. پروژه‌ها و سازمان‌هایی مثل فانتوم، پلیگون، آلیاز بلاک و گروه دیجیتال کارنسی از API3 استفاده می‌کنند.

این پروژه از برنامه‌های رابط برنامه‌نویسی غیرمتمرکز (dAPIs) برای دریافت مستقیم داده از بازارها استفاده می‌کند در حالی که سایر پروژه‌ها از نودهای Oracle می‌خواهند که به صورت غیرمستقیم این کار را انجام دهند. ویژگی مهم دیگر این پروژه استفاده از «Airnode» است. این ابزار یک واسطه وب 3 است که APIهای تحت وب را به صورت مستقیم برای استفاده در اپلیکیشن‌های بلاک چینی آماده می‌کند. توکن «API3» توکن حاکمیتی برای سازمان خودگردان غیرمتمرکز  یا دائو پروژه است.

 

پروژه Band protocol

اوراکل «بند پروتکل» یک Oracle میان زنجیره‌ای ساخته شده در اکوسیستم کازماس است که با استفاده از بلاک چین خود «Bandchain» داده‌های مقاوم در برابر دستکاری در اختیار قراردادهای هوشمند قرار می‌دهد. اعتبارسنج‌های پروژه اطلاعات مورد نیاز خود را با درخواست از APIها یا سایر منابع تهیه کرده و در اختیار سایر کاربران یا موجودیت‌ها قرار می‌دهند. این پروتکل به دلیل استفاده از راهکار ارتباط میان زنجیره‌ای (IBC) کازماس قادر به ارسال داده به بلاک چین‌های مختلف است.

کاربران در استفاده از بند پروتکل می‌توانند اسکریپت‌های Oracle خود را بنویسند تا جریان داده‌های واقعی از بازارهای مختلف مثل سهام، دارایی، کالا و ارز دیجیتال و رویدادهای فیزیکی مختلف مثل رویدادهای ورزشی یا شرایط آب و هوا را دریافت کنند. بند پروتکل از الگوریتم اجماع اثبات سهام نیابتی استفاده می‌کند. زمانی که قرارادهای هوشمند درخواست داده می‌دهند، یکی از نودها که تعداد زیادی توکن «BAND» استیک کرده انتخاب می‌شود تا داده نهایی را آماده کند. سایر نودها نیز صحت اطلاعات داده شده را بررسی می‌کنند.

 

اوراکل بند پروتکل

مزایای اوراکل ارز دیجیتال چیست؟

تصور دنیای بلاک چین و قراردادهای هوشمند بدون Oracle تصور باطلی است. بسیاری از فعالیت‌های انسانی در دنیای فیزیکی اتفاق می‌افتد و برای گسترش کاربردهای بلاک چین به امور مختلف نیاز است که این داده‌ها به شکل امن و غیرمتمرکز به قراردادهای هوشمند ارسال شوند.

علاوه بر این، در برخی از کاربردهای دنیای واقعی نیز به اطلاعات موجود در بلاک چین نیاز است که این کار نیز توسط اوراکل ارز دیجیتال انجام می‌شود. اوراکل‌ها در کنار تامین اطلاعات مورد نیاز، امکان اتصال بلاک چین‌ها به یکدیگر و استفاده از خدمات موجود را برقرار می‌کنند و از این جهت حائر اهمیت هستند.

 

چرا به اوراکل ارز دیجیتال نیاز داریم؟

قراردادهای هوشمند برای دسترسی به اطلاعات بیرون از بلاک چین و همچنین ارائه اطلاعات داخل زنجیره به سازمان‌های خارج از آن به اوراکل‌ها نیاز دارند. آماده کردن اطلاعاتی مانند قیمت دارایی‌ها در بازارهای مختلف و همچنین تولید اعداد تصادفی قابل تایید از جمله دلایل نیازمندی به اوراکل ارز دیجیتال است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی سوال اوراکل ارز دیجیتال چیست پرداختیم و در مورد لزوم استفاده از آن، انواع آن و کاربردهایی که دارد بحث کردیم. علاوه بر این چند نمونه از پروژه‌های ارز دیجیتال معروف این حوزه را بررسی کردیم و درنهایت مزایا و معایب اوراکل‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. خرید توکن مربوط به پروژه‌های اوراکل ارز دیجیتال همانند خرید بیت کوین از صرافی ارز دیجیتال رابکس قابل انجام است.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

بهترین اوراکل ارز دیجیتال چیست؟

پروژه‌های ارز دیجیتال زیادی در حوزه اوراکل‌ها فعال هستند که با توجه به گستره کاربردها همچنین پذیرش از سمت قراردادهای هوشمند می‌توان چین لینک را به عنوان بهترین اوراکل ارز دیجیتال معرفی کرد. در کنار چین لینک پروژه‌هایی مانند بند پروتکل، API3 و میکردائو نیز جزو اوراکل‌های ارزشمند ارز دیجیتال به شمار می‌روند.

چرا به اوراکل ارز دیجیتال نیاز داریم؟

قراردادهای هوشمند برای دسترسی به اطلاعات بیرون از بلاک چین و همچنین ارائه اطلاعات داخل زنجیره به سازمان‌های خارج از آن به اوراکل‌ها نیاز دارند. آماده کردن اطلاعاتی مانند قیمت دارایی‌ها در بازارهای مختلف و همچنین تولید اعداد تصادفی قابل تایید از جمله دلایل نیازمندی به اوراکل ارز دیجیتال است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *