آکادمی رابکس
ترید سرمایه گذاری
تحلیل فاندامنتال چیست

تحلیل فاندامنتال چیست ؟ کاربردها، مزایا و معایب

  • مبتدی
  • 5دقیقه
  • 10 شهریور 1401
4
4

فهرست مطالب

  • تحلیل فاندامنتال چیست؟
  • نقش کاربرد پروژه در تحلیل فاندامنتال چیست؟
  • اهمیت وایت پیپر در تحلیل فاندامنتال چیست ؟
  • نقش تیم توسعه‌دهنده پروژه در تحلیل فاندامنتال چیست؟
  • نقش بررسی رقبا و شرکای پروژه در تحلیل فاندامنتال چیست
  • معیارهای آنچین در تحلیل فاندامنتال چیست؟
  • ابزارهای مناسب تحلیل فاندامنتال چیست ؟
  • جمع‌بندی

در مقاله‌ای که مربوط به بررسی انواع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال بود گفته شد که تحلیل فاندامنتال چیست. تحلیل فاندامنتال نوعی تحلیل برای فهمیدن ارزش ذاتی یک دارایی است. در بازارهای مختلف، این نوع تحلیل تعاریف و روش‌های متفاوتی دارد؛ زیرا ارزش افزوده‌ای که هر دارایی موجود در بازارهای مختلف ایجاد می‌کند، متفاوت است. به هر حال این روش تحلیلی در مقابل سایر روش‌های تحلیلی به خصوص تحلیل تکنیکال نیست و این روش‌ها مکمل یکدیگر هستند.

عدم داشتن اطلاعات درست از شرایط فاندامنتال یک پروژه ممکن است باعث سرمایه‌گذاری بر روی یک پروژه بی‌ارزش و از دست دادن سرمایه شد. از طرفی با وجود داشتن اطلاعات مناسب فاندامنتال از یک پروژه، تحلیل تکنیکال کمک می‌کند تا کاربران بتوانند در زمان مناسب وارد معامله یک دارایی شوند.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

با این توضیحات می‌توان گفت تحلیل فاندامنتال به تنهایی روش کاملی برای شروع فعالیت سرمایه‌گذاری نیست زیرا در سرمایه‌گذاری ارزش زمانی پول نیز مطرح است و ارزشمندی یک پروژه از نظر فاندامنتال، نمی‌تواند نقطه مناسب برای ورود به بازار را تعیین نمی‌کند. در تحلیل فاندامنتال بازار رمز ارزها، تحلیلگران به بررسی کاربردهای پروژه، تیم مدیریتی و سرمایه‌گذاران و اطلاعات مربوط به توکن آن می‌پردازند. عنوان‌های زیر، مواردی هستند که قبل از خرید یک ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری بر روی آن باید بررسی شوند. در ادامه هر یک از این موارد را طور جزئی‌تر شرح می‌دهیم.

  • نقش کاربرد پروژه در تحلیل فاندامنتال چیست؟
  • نقش تیم توسعه‌دهنده در تحلیل فاندامنتال چیست؟
  • اهمیت نقشه راه پروژه در تحلیل فاندامنتال چیست؟
  • بازار هدف 
  • میزان و سرعت توسعه
  • نقش شرکای پروژه در تحلیل فاندامنتال چیست؟ 
  • توکنومیکس و اقتصاد دیجیتال 
  • وضعیت فعلی رشد پروژه
  • جامعه طرفدار پروژه
  • اهمیت وایت پیپر در تحلیل فاندامنتال چیست؟
  • هزینه‌ تولید و سود‌دهی 

می‌توان موارد دیگری نیز به این فهرست اضافه کرد، اما بررسی همین موارد می‌تواند در شکار یک ارز فاندامنتال و پرپتانسیل به ما کمک کند و پاسخ به سوال تحلیل فاندامنتال چیست باشد. 

نقش کاربرد پروژه در تحلیل فاندامنتال چیست؟

اگر یک محصول یا پروژه راه‌حلی برای حل یک مشکل واقعی در زندگی انسان‌ها ارائه نکند محکوم به شکست است. بنابراین، اولین مرحله در تشخیص ارزشمندی یک پروژه ارز دیجیتال توجه به کاربرد این پروژه است. در این بخش از تحلیل فاندامنتال توجه به سه نکته بسیار مهم و حیاتی است.

  • مشکل مطرح شده، واقعی باشد.
  • راه‌حل ارائه شده، کارا، جدید و کم هزینه باشد.
  • راه‌حل ارائه شده در مقایسه با پروژه‌های مشابه بهتر باشد. 

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال ایجاد شده، نمونه خوبی برای بررسی کاربرد پروژه در دنیای واقعی است. ساتوشی ناکاموتو کاربرد بیت کوین را در ایجاد یک سیستم مالی غیر متمرکز و همتا به همتا معرفی کرد که در آن کاربران از سراسر دنیا می‌توانند به یکدیگر پول ارسال کنند و این فرآیند با سرعت بیشتر و هزینه کمتر از سیستم متمرکز بانکی قابل انجام است. در بررسی نکات مطرح شده در بخش بالا برای بیت کوین می‌توان به نتایج زیر رسید.

  • هزینه انتقال پول به صورت بین‌المللی بالا و سرعت انجام آن پایین است. علاوه بر این، امکان انتقال پول در سطح جهانی برای تمامی افراد امکان‌پذیر نیست و سیستم‌های بانکی قدرت کنترل بر معاملات، تولید پول و حذف دسترسی افراد به خدمات پرداخت را دارند. مجموع این مسائل نشان می‌دهد که مشکلی که توسط بیت کوین مطرح شده واقعی است.
  • بیت کوین برای حل این مشکل یک سیستم غیرمتمرکز و امن ایجاد می‌کند که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به صورت آزادانه، با سرعت بالا و هزینه کم به انتقال پول بپردازند. این راهکار کار، جدید و کم هزینه‌تر از سیستم عریض و طویل بانکی است. 
  • راه حل ارائه شده توسط بیت کوین امکان ایجاد یک سیستم مالی جدید را به وجود آورده است که مدیریت آن بر عهده مردم است و بانک‌ها قادر به دستکاری آن نیستند. در مقایسه با سایر پروژه‌هایی که قبل از بیت کوین به دنبال ایجاد این سیستم بودند، بیت کوین نسخه امن‌تر و کاراتری بود و تمامی نسخه‌های قبلی پس از مدتی فعالیت از هم پاشیدند. 

 

کاربرد پروژه در دنیای واقعی

 

توضیحات ارائه شده نشان می‌دهد که پروژه بیت کوین پروژه‌ای است که از منظر کاربرد‌ تعریف شده برای آن در سطح بسیار خوبی قرار دارد. عین همین کار را برای بررسی کاربرد سایر پروژه‌های ارز دیجیتال نیز باید انجام داد تا پروژه‌هایی که چیزی برای ارائه ندارند از مکانیزم انتخاب ارز برای سرمایه‌گذاری کنار بروند. بسیاری از انواع پروژه‌های ارز دیجیتال ایجاد شده برای گسترش کاربردهای تکنولوژی بلاک چین ایجاد شده‌اند و ارزشمندی بسیاری از آن‌ها نیز به خاطر همین نوآوری است. 

به عنوان مثال، رمز ارز «فانتوم» علاوه بر نوآوری خود در نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات و افزایش مقیاس‌پذیری، همکاری با دولت‌ها را برای ایجاد راهکارهای بلاک چینی در دستور کار خود قرار داده است. پروژه «ویچین» یکی دیگر از پروژه‌های مطرح در حوزه ارز دیجیتال است که فعالیت خود را بر روی گسترش کارایی زنجیره تامین با استفاده از تکنولوژی بلاک چین متمرکز کرده است.

پروژه‌های پرداخت بین‌المللی بین بانک‌های کشورهای مختلف بدون نیاز به سوییفت؛ مانند «استلار» یا «ریپل» نیز از جمله پروژه‌های با کاربرد مناسب هستند که البته به دلیل نیمه‌متمرکز بودن آن‌چنان مورد توجه سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال نیستند. پرایوسی کوین‌هایی مثل «مونرو» و «زی کش» از دیگر انواع پروژه‌های مهم از منظر کاربرد هستند که قابلیت حفظ حریم خصوصی را به بلاک چین آورده‌اند. 

برای بررسی کاربرد پروژه نیاز است که با استفاده از وایت پیپر، اطلاعات ارائه شده در پروژه جمع‌آوری شود. علاوه بر این، باید با کلیت پروژه‌های موجود در بازار نیز آشنا بود تا از این طریق امکان بررسی جدید بودن ایده‌ها و راه‌حل‌ها وجود داشته باشد. دریافت و بررسی اخبار رسمی مربوط به پروژه  از شبکه‌های اجتماعی پروژه کمک می‌کند تا با جدیدترین ویژگی‌ها و راه‌حل‌های ارائه شده توسط آن آشنا شد.در بخش بعدی خواهیم گفت که اهمیت وایت پیپر در تحلیل فاندامنتال چیست. 

اهمیت وایت پیپر در تحلیل فاندامنتال چیست ؟

در بخش نقش کاربرد واقعی رمزارزها تحلیل فاندامنتال چیست اشاره کردیم که می‌توانید با مطالعه وایت پیپر یک پروژه، به اهداف و کاربردهای آن در زندگی واقعی پی ببرید. اما وایت پیپر چیست و چه اهمیتی دارد. وایت پیپر سندی است که در آن به مباحث فنی، اقتصادی، اهداف و برنامه‌های آن پروژه اشاره می‌شود. وایت پیپر ارزش مارکتینگ دارد اما بسیاری از اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل پروژه در این مقاله گنجانده می‌شود. نداشتن وایت پیپر مناسب، پروژه ارز دیجیتال را در فهرست پروژه‌های بی‌ارزش قرار می‌دهد اما داشتن آن لزوما به معنی ارزشمندی پروژه نیست. حال اهمیت وایت پیپر در تحلیل فاندامنتال چیست؟ 

 

اهمیت وایت پیپر در تحلیل فاندامنتال چیست

 

یک وایت پیپر خوب باید تمام جزئیات یک پروژه را تشریح کند. مسائل فنی را برای علاقه‌مندان به طور کامل باز کرده و اهداف و برنامه‌ها برای رسیدن به آن‌ها را کامل شرح دهد. وایت پیپرها معمولا در وبسایت‌های رسمی هر پروژه قابل دانلود هستند. مواردی که در یک وایت پیپر معتبر باید وجود داشته باشد به شکل زیر است.

  • تکنولوژی مورد استفاده در ساخت آن رمز ارز
  • کاربردهای آن رمز ارز در دنیای واقعی
  • برنامه‌ها و اهداف پروژه و بررسی اجرایی بودن آن‌ها 
  • میزان توکن‌های پروژه و نحوه توزیع آن‌ها
  • تیم مدیریتی و سرمایه‌گذارن پروژه
  • نقشه راه پروژه

معمولا راه حل ارائه شده به صورت فنی در وایت پیپر توضیح داده می‌شود. در صورتی که جزئیات فنی پروژه زیاد باشد مقاله دیگری به اسم «یلو پیپر» منتشر می‌شود که اطلاعات فنی پروژه را به کاربران ارائه می‌کند. توجه داشته باشید که برخی از پروژه‌ها هر از چندگاهی وایت پیپر خود را به‌روز می‌کنند؛ پس سعی کنید به آخرین نسخه آن دسترسی پیدا کنید. 

نقش تیم توسعه‌دهنده پروژه در تحلیل فاندامنتال چیست؟

مورد بعدی که باید در پاسخ به سوال تحلیل فاندامنتال چیست توجه کنیم، تیم توسعه دهنده آن رمز ارز است. بسیاری از پروژه‌های رمز ارزی تیم توسعه‌دهنده خود را معرفی می‌کنند؛ زیرا شناخت از تیم پروژه باعث ایجاد احساس امنیت در کاربران می‌شود و کار بررسی سوابق اجرایی تیم را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند. به جز معدود پروژه‌هایی مثل پرایوسی کوین‌ها که بنا به دلایل امنیتی تیم توسعه‌دهنده خود را مخفی می‌کنند، سایر پروژه‌ها دلیل موجهی برای این کار ندارند و مشخص نبودن تیم توسعه دهنده پروژه را در فهرست پروژه‌های مشکوک به کلاهبرداری قرار می‌دهد.

 

تیم سازنده پروژه

 

بررسی سوابق اعضای تیم سازنده می‌تواند به شفاف شدن تعداد زیادی از سوالات سرمایه‌گذاران کمک کند. از جمله این سوالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آیا دانش و مهارت‌های تیم توسعه‌دهنده پاسخگوی نیازهای پروژه است؟
  •  آیا اعضای تیم توسعه‌دهنده در پروژه‌های ارز دیجیتال و بلاکچین فعالیت داشته‌اند؟
  • پروژه‌های قبلی که اعضای تیم در آن‌ها فعال بوده‌اند موفق بوده است یا نه؟
  •  آیا سابقه فعالیت در پروژه‌های کلاهبرداری برای اعضای تیم ثبت شده است؟
  • تنوع تخصص در میان اعضای تیم رعایت شده است یا نه؟

این سوالات در بررسی تیم توسعه‌دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال بسیار مهم هستند و نبود جواب قانع‌کننده برای آن‌ا می‌تواد یک زنگ خطر برای سرمایه‌گذار باشد. 

در برخی از پرروژه‌های ارز دیجیتال مجموعه‌ی از توسعه‌دهندگان به صورت غیر متمرکز بر روی پروژه کار می‌کنند که در این حالت بررسی گیت هاب پروژه به عنوان محل فعالیت توسعه‌دهندگان می‌تواند موثر باشد. بررسی گیت هاب اطلاعاتی در مورد میزان فعالیت توسعه‌دهندگان در شبکه به کاربران می‌دهد که فعال بودن توسعه‌دهندگان می‌تواند علامت خوبی برای پروژه باشد.

 به عنوان نمونه در بیشتر ماه‌های میلادی سال 2022، تیم توسعه‌دهنده کاردانو بیشترین فعالیت را در گیت هاب داشته‌اند و این برای این پروژه بسیار مهم است. بررسی این موارد کمک می‌کند تا مطمئن شوید که تیم توسعه‌دهنده پروژه به دنبال عملیاتی کردن اهداف خود است.

نقش بررسی رقبا و شرکای پروژه در تحلیل فاندامنتال چیست

در بخش قبلی گفتیم که نقش تیم سازنده در تحلیل فاندامنتال چیست. بررسی کارآمد بودن اپل بدون وجود سامسونگ یا گوگل تقریبا غیر ممکن است. اگر رقیبی در یک حوزه فعالیت خاص برای یک کسب و کار یا پروژه وجود نداشته باشد، هیچ‌گاه متوجه نمی‌شویم که قدرت آن پروژه یا کسب و کار چقدر است. اکثر افراد رمز ارزها را فقط ابزارهایی جهت انتقال پول می‌دانند؛ اما در واقع دنیای ارز دیجیتال بسیار وسیع‌تر است و تحلیل فاندامنتال آن نیز زمان زیادی می‌برد.

 

بررسی رقبا و شرکای پروژه در تحلیل فاندامنتال

 

حوزه‌های فعالیت مختلفی در ارزهای دیجیتال وجود دارد. انتقال ارزش، پلتفرم‌های ایجاد قرارداد هوشمند، زنجیره‌ تامین، اوراکل‌ها، ان اف تی‌ها، توکن بازی‌های بلاک چینی، اقتصاد غیرمتمرکز یا دیفای و پروژه‌های متاورسی همه حوزه‌هایی هستند که ارزهای دیجیتال مختلف در آن‌ها دسته بندی‌ می‌شوند. 

حال ممکن است درست مانند شرکت‌های فیزیکی، دو یا چند پروژه ارز دیجیتال یک خدمت مشابه را ارائه کنند. به عنوان مثال، بیشتر پروژه‌های دیفای یک کار مشابه را انجام می‌دهند؛ اما برخی از آن‌ها به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کنند. اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به دلایل مختلفی همچون میزان سود دریافتی و مدت زمان قفل شدن دارایی بستگی دارد و ممکن است علاقه و توجه آن‌ها به سمت یک ارز دیجیتال خاص از بین تمام ارزهای دیجیتال موجود در حوزه دیفای جلب شود.

به این ترتیب آن ارز قیمت و موفقیت بیشتری را به دست می‌آورد. 

بنابراین، اگر قصد بررسی یک ارز دیجیتال را داشتید، در وهله اول حوزه فعالیت آن را مشخص کنید، سپس بررسی کنید که آیا آن حوزه در حال حاضر مورد توجه سرمایه‌گذاران است یا خیر و پس از آن بررسی کنید که رقبای آن ارز دیجیتال در این حوزه چه پروژه‌هایی هستند. بررسی مزایا و معایب یک پروژه نسبت به رقبا می‌تواند تا حدود زیادی نظر شما را در مورد سرمایه‌گذاری بر روی آن پروژه مشخص کند.

به طور کلی تمام متغیرهایی که برای بررسی یک رمز ارز از نظر فاندامنتال تعریف می‌شود باید برای رقبا نیز در نظر گرفته شوند تا امکان تشخیص پروژه خوب از میان پروژه‌های مشابه به وجود بیاید. 

بحث شرکای یک پروژه نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. آیا شرکا و کمک‌کننده‌ها به توسعه یک ارز دیجیتال از اعتبار خوبی برخوردار هستند؟ باید دید میزان مشارکت آن شرکا به چه حد است؛ زیرا ممکن است یک پروژه رمز ارزی با صرف هزینه و دادن پول، یک شرکت معتبر را راضی کند که نامش در بین شرکای پروژه لیست شود؛ اما در واقع کار خاصی برای آن انجام ندهد و در نهایت هم کلاهبرداری رخ دهد.

به عنوان مثال ارز دیجیتال «بلاکتوپیا» با توکن «BLOK» یک پروژه متاورسی بود. یک آسمان خراش مجازی در دنیای متاورس که طبقات، غرفه‌ها و فضاهای مختلفی داشت. این پروژه به رایگان به برخی شرکت‌ها و ارزهای دیگر غرفه‌ هدیه می‌کرد و نام آن‌ها را در میان شرکای خودش می‌آورد. بلاکتوپیا هیچ‌گاه فراتر از یک طرح ساده کامپیوتری نرفت و اجرایی نشد و قیمت آن نیز سقوط شدیدی را تجربه کرد. با بررسی رقبا و شرکای یک ارز دیجیتال می‌توانید به قدرت، اصالت و هدف‌مندی آن پروژه پی ببرید. 

بررسی توکنومیکس می‌تواند به تنهایی یک شاخه جداگانه برای تحلیل ارزهای دیجیتال باشد؛ اما در این مقاله به عنوان زیرمجموعه‌ای از بررسی فاندامنتال و تحلیل فاندامنتال یک پروژه در مورد آن صحبت می‌کنیم. هر پروژه ممکن است یک کوین یا توکن برای اهداف مختلف ایجاد کند. این اهداف می‌تواند قانون‌گذاری، مدیریت، پرداخت‌هزینه‌ها و  انتقال ارزش باشد. 

در هنگام بررسی توکنومیکس یک پروژه باید به چند مساله خاص توجه زیادی شود. مبحث اول، میزان توکن‌های پخش شده بین کاربران و نحوه توزیع آن‌هاست. خیلی از پروژه‌ها ایردراپ انجام می‌دهند و بخشی از توکن‌های ساخته شده را بین کاربران تقسیم می‌کنند. 

مقداری از توکن‌ها نیز معمولا در اختیار تیم توسعه‌دهنده قرار می‌گیرد. در هنگام بررسی توکنومیکس یک پروژه حتما باید به این موضوع دقت شود که چند درصد از کل توکن‌ها در اختیار تیم توسعه‌دهنده است؛ زیرا ممکن است با بالا رفتن قیمت آن ارز، تیم سازنده اقدام به فروش ارزهای رایگان خود کرده و سود زیادی را شناسایی کند.

ممکن است بعد از این اتفاق، انگیزه و میل کافی برای توسعه پروژه نیز وجود نداشته باشد. به این ترتیب، هم فشار ناشی از فروش مقدار زیادی توکن و هم رها شدن پروژه و عدم توسعه آن باعث ضرر شما می‌شود. حال متوجه شدیم که نقش تیم سازنده در تحلیل فاندامنتال چیست؟ 

 

توکنومیکس و متغیرهای اقتصادی توکن پروژه

 

بحث بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد، کاربردی بودن آن توکن است. خیلی از پروژه‌های رمز ارزی به ذات خود هیچ نیازی به توکن ندارند و سازندگان، صرفا ابزاری برای سفته‌بازی و نوسان‌گیری خلق کرده‌اند. در هنگام تحلیل فاندامنتال یک پروژه ارز دیجیتال حتما باید به این نکته دقت کنید که اگر توکنی وجود دارد، کاربرد خاصی نیز برای آن در نظر گرفته شده باشد؛ در واقع وضعیت به گونه‌ای باشد که اگر آن توکن وجود نداشت، برنامه‌های آن ارز دیجیتال پیش نمی‌رفت. 

علاوه بر بخش‌های معرفی شده برای توزیع توکن‌های پروژه، توزیع باقی‌مانده ارزها نیز در تحلیل وضعیت پروژه مهم است. روش‌های مختلفی برای توزیع توکن‌ها وجود دارد که عرضه اولیه کوین (ICO)، عرضه اولیه در صرافی متمرکز (IEO)، عرضه اولیه در صرافی غیرمتمرکز (IDO)، ایردراپ و توزیع توکن‌ها به عنوان پاداش استیکینگ از مهم‌ترین روش‌ها هستند. شفافیت پروژه در مورد نحوه توزیع توکن‌های ارز دیجیتال بسیار مهم است.

مشخص بود میزان کل توکن‌های در گردش، سهم تیم توسعه‌دهنده از ارزها و نحوه آزادسازی توکن‌ها برای تحلیل پروژه بسیار مهم است. 

برخی از پروژ‌ه‌ها برنامه‌هایی برای آزادسازی تدریجی توکن‌ها برای فروش دارند. به عنوان مثال به افراد 10 هزار توکن می‌دهند؛ اما هر دو ماه یک بار امکان فروش 2 هزار تا از آن‌ها فراهم می‌شود. این مساله برای پروژه خوب است؛ زیرا از فروش سنگین توکن‌ها در ابتدای کار پروژه جلوگیری می‌کند؛ اما با این حال باید حواسمان به زمان آزادسازی توکن‌ها باشد؛ زیرا ممکن است درست در زمان آزادسازی اقدام به خرید کنیم و سرمایه ما مدتی در ضرر باشد. 

به عنوان مثال ارز ICP که با قیمت 2500 دلار وارد بازار شد و در مدت کوتاهی به زیر 100 دلار رسید، هر ماه مقداری ICP به کاربرانش هدیه می‌داد. این موضوع تا یک سال در دهم هر ماه میلادی اتفاق می‌افتاد. اگر به نمودار قیمتی این ارز توجه کنید، همیشه بعد از دهم ماه میلادی، با یک اصلاح سنگین در قیمت مواجه بودیم؛ زیرا افراد به دنبال نقد کردن توکن‌های خود بودند. 

گستردگی کیف‌پول‌های دارنده توکن‌ها نیز مهم است. غیرمتمرکز بودن اصلی‌ترین ویژگی پروزه‌های ارز دیجیتال است. حال فرض کنید کیف‌پول‌ها بزرگ دارنده آن ارز را بررسی می‌کنید و متوجه می‌شوید 80 درصد تمام توکن‌ها در اختیار یک کیف پول است! این ریسک بزرگی است و ممکن است با کوچک‌ترین اتفاق و یا حتی به عمد، آن کیف پول اقدام به فروش سنگین کرده و قیمت توکن پروژه را کاهش دهد.

توجه به توکنومیکس می‌تواند ما را نسبت به کوچک‌ترین ریسک‌ها نیز آگاه کند؛ پس باید به خوبی روی آن کار شود. توکنومیکس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در تحلیل فاندامنتال باید به آن توجه شود. 

معیارهای آنچین در تحلیل فاندامنتال چیست؟

تا به اینجای کار در مورد مسائل مربوط به پروژه صحبت کردیم و معیارهای مهمی که در تحلیل فاندامنتال پروژه ارز دیجیتال مهم است را معرفی کردیم. با استفاده از وبسایت‌های رسمی پروژه‌ها و یا وبسایت کوین مارکت کپ می‌توان به اطلاعات مورد نیاز برای بررسی این موارد دسترسی پیدا کرد.  در کنار این متغیرها، معیار‌های درون شبکه نیز می‌تواند در تحلیل شرایط یک پروژه مهم باشد.

 

معیارهای آنچین 

 

اگرچه این اطلاعات به صورت تخصصی در تحلیل آنچین بررسی می‌شوند اما آشنایی با برخی از این متغیرها در تحلیل فاندامنتال مهم است.

فرض کنید قصد دارید ارزش یک کارخانه بورسی را بررسی کنید. در این حالت مسائلی مانند هدف، محصول تولید شده، رقبا و شرکا، نحوه تقسیم سود شرکت را در مورد آن شرکت و کارخانه بررسی می‌کنید. حال فرض کنید آن کارخانه نیمی از کارگران خود را اخراج کرده و دستگاه‌هایش نیز فقط دو ساعت در روز کار می‌کنند. آیا در چنین شرایطی این مساله که رقبای کارخانه چه محصولاتی تولید می‌کنند، مهم است؟

جواب این سوال یک نه بزرگ است زیرا وقتی شرکت امکان تولید محصول ندارد بررسی سایر موارد اهمیتی ندارد. در تحلیل آنچین به دنبال بررسی این شرایط هستیم.

با راه‌اندازی یک نود بر روی شبکه به راحتی می‌توان به اطلاعات درون شبکه دسترسی پیدا کرد و برای دسترسی به اطلاعات شبکه نیاز به هیچگونه سایت واسطه نیست. با این حال بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر ارز دیجیتال مانند «گلسنود»، «سانتیمنت» و «کریپتوکوانت» داده‌های پیشرفته‌تری از تحلیل داده‌های آنچین در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.در ادامه تعداد از معیارهایی که تحلیل آن‌ها می‌تواند به تشخیص پروژه‌های خوب کمک کند می‌پردازیم.

تعداد تراکنش‌ها 

تعداد تراکنش‌ها مقیاس خوبی برای بررسی میزان فعالیت و به نوعی زنده بودن یک شبکه است. شما می‌توانید با استفاده از میانگین متحرک‌ها و یا با در نظر گرفتن بازه‌های زمانی مختلف، تغییرات فعالیت شبکه و تعداد تراکنش‌ها را در طول زمان بررسی کنید. اکثر داده‌های آنچین به تنهایی قابل استفاده نیستند و باید آن‌ها را در کنار همدیگر بررسی کرد.

در این مثال خاص باید تعداد آدرس‌های فعال نیز تحلیل شود؛ زیرا ممکن است تمام بار تعداد تراکنش‌های یک شبکه بر عهده یک یا چند کیف پول باشد که سرمایه‌ها را بین خود به صورت مصنوعی انتقال می‌دهند تا نشان دهند شبکه فعال است. 

ارزش تراکنش‌ها 

ارزش تراکنش معیاری است برای بررسی مقدار ارزشی که در تراکنش‌ها در یک بازه زمانی در شبکه انتقال یافته است. هرچه ارزش تراکنش‌ها در یک شبکه در طی روز یا هر بازه زمانی دیگر بیشتر باشد، نشان از قدرت بالاتر و اعتماد بیشتر به شبکه است. در این مورد نیز باید به واقعی بودن تراکنش‌های انجام شده دقت کرد. 

آدرس‌های فعال 

این معیار تعداد آدرس‌های فعال بر روی شبکه در یک بازه زمانی خاص را نشان می‌دهد. برخی از افراد تعداد آدرس‌های فرستنده و گیرنده را بررسی می‌کنند و برخی دیگر نیز تعداد آدرس‌های خاص و تک را تحلیل می‌کنند. در کل این معیار در کنار دیگر معیارهای آنچین به تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال کمک می‌کند. 

هزینه تراکنش‌ها 

هزینه تراکنش‌ها یک معیار جذاب برای بررسی است. هزینه تراکنش به نوعی نشان‌دهنده میزان استقبال از یک شبکه برای انجام تراکنش‌هاست. اگر میزان Fee بالا برود، نشان می‌دهد افراد بیشتری قصد استفاده از خدمات آن شبکه را دارند و برای انجام شدن کارشان تمایل به پرداخت هزینه بیشتری دارند.

از طرفی در صورتی که هزینه تراکنش بسیار پایین باشد، ماینرها دیگر تمایلی به استخراج و یا تایید تراکنش‌ها ندارند؛ زیرا با توجه به هزینه‌های استخراج، این کار با هزینه تراکنش کم، ضرر به همراه دارد. 

هزینه تراکنش‌ها را می‌توان به شکل دیگری نیز مورد بررسی قرار داد. تلاش اکثر پروژه‌های رمز ارزی این است که تراکنش‌ها را در مدت زمان و هزینه تراکنش کمتر به انجام برسانند. اگر ارز دیجیتالی موفق به انجام این کار شود، نشان می‌دهد بسیار خوب توسعه یافته است و افراد زیادی برای تایید تراکنش‌ها برای آن کار می‌کنند و تکنولوژی استفاده شده مقیاس‌پذیری بالایی دارد.

در کل بحث هزینه تراکنش‌ها یک بحث ظریف و شمشیر دو لبه است. کم یا زیاد بودن آن در شرایط مختلف تحلیل‌های متفاوتی دارد و باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد.

ابزارهای مناسب تحلیل فاندامنتال چیست ؟

اگر زمان و حوصله بررسی تمام این موارد را ندارید، می‌توانید از وبسایت‌ها و ابزارهایی که این کارها را برای شما انجام می‌دهند، استفاده کنید. در ادامه چند سایت معروف که در حوزه تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال فعال هستند را معرفی می‌کنیم.

وبسایت Baserank

وبسایت «Baserank» یک ابزار تحقیقی کاربردی برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال است. در این سایت کاربران و متخصصان تحلیل فاندامنتال، بررسی‌ها و نظرات خودشان را در مورد ارزهای مختلف می‌نویسند و به نوعی آن‌ها را نقد می‌کنند؛ سپس به آن پروژه‌ها از بین 0 تا 100 نمره می‌دهند. میانگین تمام نمرات کاربران و تحلیلگران نیز عددی بین 0 تا 100 است که به پروژه اعطا می‌شود.

 این وبسایت دو بخش رایگان و پریمیوم دارد که در بخش پریمیوم دسترسی شما به مطالب تخصصی‌تر آزاد می‌شود؛ اما با ابزارهای رایگان نیز به تحلیل‌ها و مقایسه‌های خوبی دسترسی دارید. در این بررسی‌ها بخش‌های مختلف مانند کاربرد، تیم سازنده، ریسک سرمایه‌گذاری و… به طور شفاف نقد می‌شوند. در کل با اینکه Baserank ابزار مناسبی برای استفاده در تحلیل فاندامنتال است، شما باید برای ریسک کردن روی سرمایه خودتان، به طور عمیق‌تر بررسی‌های لازم را انجام دهید. 

وبسایت Crypto Fees

در این وبسایت می‌توانید میانگین هزینه تراکنش شبکه‌های مختلف را در 24 ساعت گذشته‌ مشاهده کنید. این ابزار برای بحث هزینه تراکنش که در بخش‌های بالاتر به آن اشاره کردیم مفید است. 

وبسایت Glassnode Studio

وبسایت «Glassnode Studio» یک داشبورد پر از ابزارها و داده‌های تحلیل آنچین در اختیار مخاطبانش می‌گذارد. کار کردن با این داده‌ها نیازمند آموزش فراوان است و به راحتی نمی‌توانید نتیجه‌گیری‌های مناسب سرمایه‌گذاری از آن‌ها بگیرید. نکته بعد این است که برای دسترسی به آن‌ها نیز باید اشتراک گلسنود استودیو را خریداری کنید. داده‌های رایگان نیز در این وبسایت در دسترس است که برای یک سرمایه‌گذار آماتور و بررسی برخی موارد ساده کاربردی است.

جمع‌بندی

در این مقاله گفته شد که تحلیل فاندامنتل چیست و به نقش آن در تحلیل ارزهای دیجیتال و معرفی متغیرهای و معیارهای مهم در آن پرداختیم. با بررسی موارد عنوان شده در این مقاله می‌توان پروژه‌های فاندامنتال ارز دیجیتال که پتانسیل سودآوری بالاتری نسبت به پروژه‌های مشابه دارند را شناسایی  و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد. بسیاری از معیارهای تحلیل فاندامنتال به همدیگر وابسته هستند و نمی‌توان با بررسی یک مورد به نتیجه نهایی در مورد پروژه رسید. علاوه بر این، ترکیب این نوع تحلیل با سایر انواع تحلیل نیز می‌تواند اثربخشی آن را بیشتر کند. 

با تمام این موارد بهتر است در سرمایه‌گذاری‌های خود همواره میزان مشخصی از حد ضرر داشته باشید  و اجازه ندهید میزان ضرر شما از حد مشخصی بالاتر برود. حد ضرر تعیین شده می‌تواند بر اساس توانایی روحی روانی و بسته به شرایط زندگی هر کس متفاوت باشد اما می‌توان از تحلیل تکنیکال نیز برای تعیین آن استفاده کرد. در مقالات بعدی که مربوط به مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال است در مورد روش‌های مناسب تعیین حد ضرر و عوامل روانی تاثیرگذار بر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بحث می‌کنیم.

برچسب های مرتبط

ترید سرمایه گذاری

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *