آکادمی رابکس
رمز ارز Aptos یا ارز دیجیتال آپتوس

ارز دیجیتال آپتوس چیست؟ معرفی رمز ارز Aptos

  • 3دقیقه
  • 30 مهر 1401
3.1
3.1

فهرست مطالب

  • ارز دیجیتال آپتوس چیست ؟
  • ویژگی های ارز دیجیتال آپتوس
  • رمز ارز Aptos چگونه کار می‌کند؟
  • رمز ارز Aptos با نماد APT
  • استیکینگ ارز دیجیتال آپتوس APT
  • کیف پول رمز ارز Aptos
  • ایردراپ ارز دیجیتال آپتوس Aptos
  • اکوسیستم ارز دیجیتال آپتوس
  • آیا رمز ارز Aptos برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
  • جمع‌بندی

بلاک چین‌های لایه اول، زیرساخت اصلی برای فعالیت‌های غیرمتمرکز را برای کاربران بازارهای ارز دیجیتال فراهم می‌کنند. این بلاک چین‌ها در کنار حفظ ویژگی امنیت و غیرمتمرکز بودن باید بتوانند مقیاس‌پذیری خود را برای پاسخگویی به نیازهای روبه افزایش کاربران شبکه افزایش دهند. پروژه ارز دیجیتال آپتوس یک بلاک چین لایه اول است که خود را به عنوان یک بستر امن، غیرمتمرکز، قابل ارتقا و مقیاس‌پذیر معرفی می‌کند که قادر است بیش از 130 هزار تراکنش را در ثانیه تایید کند.

مقیاس‌پذیری ادعا شده در رمز ارز Aptos به نسبت بلاک چین‌های لایه اول شناخته شده بسیار زیاد است و این بلاک چین به عنوان رقیب جدی پروژه سولانا معرفی می‌شود. در حالی که سولانا قادر به پردازش بیش از 50 هزار تراکنش در ثانیه است، رقم ادعایی آپتوس بیش از دو برابر آن است. در کنار این ویژگی ارز دیجیتال آپتوس ادعا می‌کند که روش مورد استفاده در این بلاک چین از خاموش شدن‌های بی‌وقفه که در بلاک چین سولانا رخ می‌دهد جلوگیری می‌کند. در این مقاله به سوال ارز دیجیتال آپتوس چیست پاسخ می‌دهیم و ویژگی‌های فنی و اقتصادی این پروژه را معرفی می‌کنیم.

***
ارز دیجیتال آپتوس در صرافی ارز دیجیتال رابکس اضافه شده است. اگر به دنبال خرید و فروش رمز ارز Aptos هستید یا می‌خواهید قیمت لحظه‌ای آپتوس را چک کنید می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

 

ارز دیجیتال آپتوس چیست ؟

«آپتوس» (Aptos) بلاک چین لایه اول مبتنی بر قرارداد هوشمند است که هدف خود را گسترش بلاک چین و دنیای وب 3 معرفی می‌کند. رمز ارز Aptos توسط کارمندان سابق شرکت فیسبوک ایجاد شده است. «مو شیخ» (Mo Shaikh) و «آوری چینگ» (Avery Ching) موسسان اصلی این پروژه کریپتوکارنسی هستند که پیش از این در بلاک چین «دیم» (Diem) که متعلق به شرکت متا (فیسبوک) است، فعالیت می‌کردند.

به دلیل مشکلات قانونی، فیسبوک پروژه دیم را رها کرد اما ایده‌های مطرح شده در این بلاک چین به شکل کامل‌تر و بهتری در ارز دیجیتال آپتوس توسعه پیدا کردند. اولویت پروژه ارز دیجیتال آپتوس مقیاس‌پذیری، امنیت، قابل اطمینان بودن و قابلیت توسعه است. بلاک چین آپتوس با کمک بیش از 350 توسعه‌دهنده بلاک چین و برنامه‌نویس در طی سه سال گذشته ایجاد شده است.

ارز دیجیتال آپتوس با ارائه راهکارهای هوشمندانه در زمینه‌هایی چون الگوریتم اجماع، طراحی قرارداد هوشمند، امنیت سیستم، کارایی بلاک چین و حفظ غیرمتمرکز بودن، خود را به عنوان یکی از مقیاس‌پذیرترین بلاک‌چین‌های لایه اول معرفی کرده است. شبکه تست رمز ارز Aptos در ماه‌های گذشته میزبان فعالیت نودها بود تا کارایی شبکه در عمل مورد سنجش واقع شود. کاربران با فعالیت به عنوان نود در شبکه تست توانستند رمز ارز آپتوس را به عنوان پاداش دریافت کنند.

در طی این مراحل آزمایشی نشان داده شد که ارز دیجیتال آپتوس قادر به پردازش 130 هزار تراکنش در ثانیه است که این عدد، بلاک چین آپتوس را به مقیاس‌پذیرترین بلاک چین لایه اول تبدیل می‌کند. شبکه اصلی این بلاک چین در 18 اکتبر 2022 (27 مهر 1401) راه‌اندازی شد و بلافاصله توکن آن در صرافی‌های ارز دیجیتال معروف مثل «بایننس» و «اف‌تی‌ایکس» لیست شد.

 

بلاک چین و رمز ارز Aptos

ویژگی های ارز دیجیتال آپتوس

ارز دیجیتال Aptos خود را به عنوان یکی از پیشروترین ارزهای دیجیتال لایه 1 معرفی می‌کند. این پروژه در صورتی که بتواند مقیاس‌پذیری خود را در عمل به 130 هزار تراکنش بر ثانیه برساند، عنوان سریع‌ترین بلاک چین را به دست می‌آورد. ارز دیجیتال Aptos برای این که بتواند به این سرعت برسد، از ویژگی‌های متنوعی در پروژه خود استفاده کرده است که اصلی‌ترین آن‌ها به صورت زیر است.

  • استفاده از زبان برنامه‌نویسی بومی Move سبب اجرای سریع‌تر و امن‌تر تراکنش‌ها در ارز دیجیتال آپتوس شده است. زبان برنامه‌نویسی Move یک زبان مبتنی بر زبان Rust است.
  • مدیریت کلید دسترسی منعطف و گزینه‌های حضانتی ترکیبی تجربه کاربری با قابلیت اطمینان بالا را در شبکه ایجاد می‌کند.
  • پردازش ماژولار تراکنش در رمز ارز Aptos سبب اجرای فعالیت‌های انتشار تراکنش، اجرای بلاک‌ها، ذخیره‌سازی دسته‌ای و گواهی مربوط به دفتر کل به صورت موازی می‌شود.
  • ارز دیجیتال آپتوس بدون داشتن دانش اولیه از داده‌ها، اتمیک بودن تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. این مساله باعث افزایش توان عملیاتی و کاهش زمان نهایی شدن تراکنش در بلاک چین Aptos می‌شود.
  • ساختار ماژولار رمز ارز آپتوس امکان به‌روزرسانی‌های مکرر و فوری را برای شبکه فراهم می‌کند.
  • راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری خلاقانه ارائه شده در بلاک چین Aptos امکان رسیدن به سرعت بالای تراکنش‌ها را فراهم کرده است. در رمز ارز Aptos شاردینگ داخلی برای اعتبارسنج‌ها و شاردینگ همگن برای وضعیت شبکه اعمال می‌شود.

در ادامه، مقاله به بررسی مهم‌ترین فناوری‌ها و ابزارهای طراحی شده در ارز دیجیتال آپتوس می‌پردازیم.

 

رمز ارز Aptos چگونه کار می‌کند؟

رمز ارز Aptos با الگوریتم اجماع اثبات سهام مبتنی بر الگوریتم «تحمل خطای بیزانسی» (BFT) کار می‌کند که این الگوریتم حول مجموعه‌ای از قواعد خاص شکل گرفته است. اولین قاعده ارز دیجیتال آپتوس اجرای سریع و مطمئن تراکنش‌ها با قابلیت ممیزی ساده و امکان تجزیه و تحلیل مکانیکی است. برای رسیدن به این ویژگی، آپتوس از زبان برنامه‌نویسی Move که مبتنی بر ایمنی و انعطاف‌پذیری است استفاده می‌کند.

زبان Move توسط تیم آپتوس برای گسترش فضای وب 3 توسعه یافته است و امکانات جدیدی را برای توسعه‌دهندگان بلاک چین فراهم می‌کند. به عنوان مثال، «سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز» (DAO) می‌توانند اطلاعات خود را در بلاک چین‌های مبتنی بر Move با هم به اشتراک بگذارند و امکان جمع‌کردن مجموعه‌های NFT مختلف در یک حساب واحد برای کاربران وجود دارد.

توسعه‌دهندگان آپتوس معتقدند استفاده از Move ویژگی‌هایی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که سایر بلاک چین‌های لایه اول مثل اتریوم از آن بی‌بهره هستند. به عنوان مثال، دستورات صادر سده در بلاک جین به سادگی در آپتوس قابل تایید است. همچنین کاربران امکان تغییر کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال خود را در شبکه آپتوس دارند و ساختار ماژولار شبکه، امکان توسعه بلاک چین بدون قطعی شبکه را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

دومین امکانی که پروژه ارز دیجیتال آپتوس از آن در فعالیت خود استفاده می‌کند، استفاده از رویکرد بسته‌بندی تراکنش‌ها و اجرای موازی آن‌ها است. استفاده از این رویکرد باعث می‌شود که تعداد تراکنش‌های قابل ثبت در بلاک چین آپتوس بالا باشد و زمان نهایی شدن تراکنش‌ها در آن به شدت کاهش پیدا کند. به زبان ساده می‌توان گفت که هر مرحله تراکنش در بلاک چین Aptos کاملا مستقل و قابل موازی‌سازی است.

طراحی ماژولار باعث افزایش سرعت توسعه در بلاک چین آپتوس می‌شود. چرخه‌های سریع انتشار تراکنش‌ها باعث می‌شود که به‌روزرسانی‌های مورد نیاز به راحتی انجام شود. الگوریتم اجماع BFT علاوه بر کاهش زمان نهایی شدن تراکنش‌ها و تامین امنیت اطلاعات در شبکه، امکان ثبت نزدیک به 150 هزار تراکنش در ثانیه را برای کاربران فراهم می‌کند. این عدد در مقایسه با تعداد تراکنش متوسط 15 شبکه اتریوم عدد بسیار قابل توجهی است.

نکته مهم دیگری که در فعالیت ارز دیجیتال آپتوس مطرح است پیکربندی ماژولار سیستم برای توسعه است. ساختار طراحی شده در آپتوس امکان توسعه به صورت افقی را برای بلاک چین فراهم می‌کند که می‌تواند در عین حفظ ویژگی غیرمتمرکز بودن شبکه، امکانات جدید را به راحتی در توسعه رمز ارز Aptos استفاده کند.

برای درک بهتر این ویژگی می‌توان به این نکته اشاره کرد که استفاده از شاردینگ برای توسعه آپتوس کاملا به صورت بومی قابل پیاده‌سازی است حال آنکه انجام این فرآیند در بلاک چین اتریوم طی پروپوزال‌های توسعه و با اجرای هاردفورک انجام می‌شود.

 

رمز ارز Aptos چگونه کار می‌کند

رمز ارز Aptos با نماد APT

شبکه اصلی بلاک چین Aptos پس از سه سال فعالیت تیم بالاخره در 18 اکتبر 2022 راه‌اندازی شد و همزمان با این اتفاق توکن بومی پروژه با نماد APT در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معروف مثل بایننس و اف‌تی‌ایکس لیست شد. طبق اطلاعات ارائه شده توسط تیم این پروژه، تعداد کل کوین‌های این پروژه 1 میلیارد است و نحوه توزیع آن به صورت زیر است. توجه داشته باشید که محدودیتی برای تعداد کل توکن‌ها در این شبکه در نظر گرفته نشده است و عدد 1 میلیارد مربوط به کوین‌های ایجاد شده فعلی است.

حدود 51 درصد کوین‌های APT معادل 510 میلیون کوین به کامیونیتی و 16/5 درصد آن معادل 165 میلیون توکن به بنیاد آپتوس اختصاص داده شده است. این توکن‌ها برای مصارف داخل اکوسیستم از جمله مشوق‌ها و کمک مالی برای توسعه‌دهندگان در بلاک چین آپتوس اختصاص داده شده است. بخشی از این توکن‌ها در حال حاضر به برخی از توسعه‌دهندگان در نظر گرفته شده است و به محض رسیدن به یک شرایط خاص به آن‌ها تخصیص داده می‌شود. بخش عظیمی از این توکن‌ها (حدود 410 میلیون) در اختیار بنیاد آپتوس و مابقی در اختیار آپتوس لبز قرار دارد.

توکن‌های کامیونیتی و بنیاد آپتوس قرار است در طی ده سال بین کاربران توزیع شوند. 125 میلیون توکن از این میان برای توسعه و پاداش در نظر گرفته شده است که در اختیار توسعه‌دهندگان و همکاران قرار خواهد گرفت. 5 میلیون کوین APT برای ابتکارات اولیه بنیاد در نظر گرفته شده است. مابقی توکن‌ها به صورت ماهانه و با نسبت یک بر صدو بیست در طی ده سال آزاد خواهد شد.

19 درصد از ارز دیجیتال APT به مشارکت‌کنندگان اولیه و 13/5 درصد به سرمایه‌گذاران اولیه پروژه تخصیص داده می‌شود. ارزهای تخصیص داده شده به این دو گروه در طی مدت زمان جهار سال توزیع خواهند شد. در سال اول، هیچ یک از ارزهای این دسته توزیع نخواهد شد. از ماه سیزدهم تا ماه هجدهم هر ماه یک شانزدهم توکن‌ها آزاد می‌شود و پس از آن به صورت ماهانه یک چهل و هشتم توکن‌ها توزیع خواهند شد. پاداش استیکینگ این ارزها در هر صورت بدون قفل خواهد بود و امکان فروش آن‌ها وجود دارد.

 

استیکینگ ارز دیجیتال آپتوس APT

رمز ارز Aptos از الگوریتم اجماع اثبات سهام برای تامین امنیت شبکه خود استفاده می‌کنند. بنابرانی، کاربران می‌توانند با استفاده از استیکینگ ارز دیجیتال و قفل کردن توکن‌های خود پاداش استخراج از شبکه به دست آورند. کوین‌های اختصاص داده شده به استیکینگ از کوین‌های جدید ایجاد شده پرداخت می‌شود و کارمزدهای دریافت شده از تراکنش‌های کاربران به طور کلی سوزانده می‌شود.

تمامی توکن‌های قفل شده و آزاد فعلی می‌توانند در استیکینک ارز دیجیتال شرکت داده می‌شوند و این مساله منجر به دریافت بیشترین پاداش برای بنیاد آپتوس و آپتوس لبز می‌شود. پاداش استیکینگ رمز ارز Aptos در حال حاضر 7 درصد به صورت سالیانه است که قرار است در طی پنجاه سال به صورت آهسته با نرخ 1/5 درصد کاهش یابد تا درنهایت به نرخ 3/25 درصد برسد.

استیکینگ ارز دیجیتال آپتوس تنها برای اعتبارسنج‌ها فعال نیست و کاربران می‌توانند یکی از اعتبارسنج‌ها را به عنوان نماینده خود برای استیکینگ انتخاب کنند و در این فرآیند سهیم باشند. پاداش استیکینگ تعداد کل توکن‌های پروژه را به نسبت درصد استیک کنندگان افزایش خواهد داد. کلیه قوانین مربوط به پاداش و توکن سوزی در مراحل بعدی توسط کامیونیتی قابل تغییر خواهد بود.

 

کیف پول رمز ارز Aptos

رمز ارز Aptos کیف پول «Petra» (پترا) را به عنوان اصلی‌ترین کیف پول اکوسیستم خود تعریف کرده است. این کیف پول توسط آپتوس لبز ایجاد شده است و فعلا نسخه افزونه مرورگر آن قابل استفاده است. برای نصب این کیف پول ابتدا نیاز است که به سایت کیف پول پترا مراجعه و با استفاده از گزینه «Add to Browser» آن را به مرورگر خود اضافه کنید. پس از آن با انجام مراحل زیر، کیف پول شما ایجاد می‌شود.

  • بر روی گزینه «Create a New Wallet» کلیک کنید و گزینه «Continue» را انتخاب کنید.
  • یک رمز عبور برای کیف پول انتخاب کنید و گزینه «Continue» را انتخاب کنید.
  • عبارت بازیابی خود را یادداشت و در یک جای امن نگهداری کنید. سپس گزینه «Continue» را انتخاب کنید.

پس از انجام این مراحل کیف پول به افزونه‌های مرورگر اضافه می‌شود و می‌توانید از آن برای دریافت و ارسال کوین APT و توکن‌های پروژه و NFT استفاده کنید. انواع کیف پول ارز دیجیتال نیز توسط کامیونیتی Aptos در حال شکل‌گیری است که به مرور به کاربران معرفی خواهد شد. کیف پول صرافی ارز دیجیتال رابکس نیز از رمز ارز آپتوس پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید پس از خرید آپتوس از رابکس آن را در کیف پول صرافی نگهداری کنید.

 

توکن آپتوس APT

ایردراپ ارز دیجیتال آپتوس Aptos

پروزه ارز دیجیتال آپتوس پیش از ارائه شبکه اصلی خود، از کاربران خواست تا در مراحل مختلف شبکه تست این بلاک چین فعالیت کنند تا کارایی این شبکه و مشکلات موجود در آن مورد ارزیابی قرار بگیرد. با لیست شدن ارز دیجیتال آپتوس در صرافی‌های معتبر، افرادی که در شبکه تست رمز ارز Aptos شرکت کرده بودند کوین APT را به عنوان پاداش دریافت کردند.

در این ایردراپ تیم رمز ارز Aptos بیست میلیون کوین APT را میان حدود 110 هزار شرکت کننده خود در تست نت تقسیم کردند. قیمت هر کوین APT در قیمت نزدیک به 8/5 نیم دلار در صرافی‌ها لیست شد. با توجه به جدید بودن این پروژه اکوسیستم آن نیز در ماه‌های آتی رشد خواهد کرد و فعالیت در پروژه‌های اکوسیستم می‌تواند برای دریافت ایردراپ گزینه مناسبی باشد.

 

اکوسیستم ارز دیجیتال آپتوس

رمز ارز Aptos یک بلاک چین لایه اول و پلتفرم ایجاد قرارداد هوشمند است که در نظر دارد در حوزه‌های مختلفی مثل «دیفای» (Decentralised Finance)، «توکن‌های قابل معاوضه» (NFT) و «متاورس» (Metaverse) اکوسیستم خود را گسترش دهد. علی‌رغم این که پروژه اصلی این بلاک چین به تازگی راه‌اندازی شده است، بسیاری از پروژه‌ها کار توسعه خود را همزمان با توسعه بلاک چین اصلی آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر هنوز این پروژه‌ها فعالیتی ندارند و در وضعیت تست شبکه قرار دارند اما در آینده نزدیک شاهد رونمایی تدریجی آن‌ها خواهیم بود. پروژه‌های زیر از جمله معروف‌ترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز رمز ارز Aptos هستند.

  • صرافی‌های غیرمتمرکز «Pontem Network»، «Laminar Markets» و «Hanson»
  • مارکت پلیس خرید و فروش و ساخت NFT پروژه «Topaz»
  • انواع کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری از رمز ارز آپتوس «Petra Wallet»، «Martian Wallet» و «Fletch Wallet»
  • پروژه دامنه بلاک چین در آپتوس «Aptos Names»
  • پلتفرم‌های ترید ارز دیجیتال با اهرم «Aries Markets» و «Tsunami Finance»
  • اوراکل مورد استفاده در پروژه آپتوس «Switchboard»

این پروژه‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای بررسی و فعالیت در تست نت هستند. احتمال ایردراپ در این پروژه‌ها نیز وجود دارد و در صورت فعالیت کارای بلاک چین اصلی، این پروژه‌ها می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

 

آیا رمز ارز Aptos برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

ارز دیجیتال آپتوس از نظر مقیاس‌پذیری شرایط بسیار خوبی به نسبت سایر بلاک چین‌های لایه اول دارد اما در حال حاضر به دلیل عدم فعالیت قراردادهای هوشمند در این شبکه امکان بررسی صحت این ادعا فراهم نشده است. در صورتی که این پروژه بتواند بدون قطعی‌های مکرری که در سولانا مشاهده می‌شود به حجم تراکنش‌ها مورد نظر برسد، با رشد مناسبی مواجه خواهد بود. توکنومیک پروژه آپتوس نیز مورد انتقاد بسیاری از سرمایه‌گذاران است زیرا در حال حاضر اکثریت توکن‌ها در اختیار تیم‌های مدیرتی و توسعه‌دهنده قرار دارند و همین مساله غیرمتمرکز بودن آن را زیر سوال می‌برد.

 

جمع‌بندی

رمز ارز Aptos یک بلاک چین لایه اول بسیار سریع است که توسط تیم توسعه‌دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال فیسبوک ایجاد شده و توانسته است نظر بسیاری از سرمایه‌گذارهای خطرپذیر رابه خود جلب کند. بی شک موفقیت ارز دیجیتال آپتوس در اجرای برنامه‌های خود، مقیاس‌پذیری بلاک چین رابه سطح جدیدی توسعه خواهد داد.

خرید آپتوس

برای مشاهده قیمت فروش و خرید ارز آپتوس، صفحه معامله این رمز ارز در رابکس را مشاهده کنید.

 

خرید آپتوس

برچسب های مرتبط

امتیاز دهید

سوالات متداول

ارز دیجیتال آپتوس چیست؟

ارز دیجیتال آپتوس یک بلاک چین لایه اول است که هدف اصلی آن افزایش مقیاس‌پذیری است. ادعا می‌شود که این بلاک چین می‌تواند بیش از 100 هزار تراکنش در ثانیه را مدیریت کند که در صورت عملیاتی شدن Aptos را به مقیاس‌پذیرترین بلاک چین بازار تیدیل می‌کند.

آیا ارز دیجیتال آپتوس ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

بلاک چین آپتوس ادعاهای بلند پروازانه‌ای در حوزه مقیاس‌پذیری دارد که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند با رشد بالایی همراه باشد. در هر صورت بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در مورد عرضه و تقاضای توکن، اکوسیستم، تیم و سرمایه‌گذاران پروژه اطلاعات لازم را کسب کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *