آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال هوش مصنوعی

ارز دیجیتال هوش مصنوعی | معرفی 10 توکن هوش مصنوعی برتر 2023

  • متوسط
  • 4دقیقه
  • 07 بهمن 1401
2.6
2.6

فهرست مطالب

  • منظور از ارزهای هوش مصنوعی چیست؟
  • توکن هوش مصنوعی Graph
  • ارز دیجیتال هوش مصنوعی SingularityNET
  • رمز ارز هوش مصنوعی Fetch
  • ارز دیجیتال هوش مصنوعی Ocean Protocol
  • توکن هوش مصنوعی iExec RL
  • ارز دیجیتال هوش مصنوعی Phala Network
  • ارز دیجیتال هوش مصنوعی Cortex
  • ارز هوش مصنوعی کووالنت Covalent
  • رمز ارز هوش مصنوعی dKargo
  • رمز ارز هوش مصنوعی Numeraire
  • جمع‌بندی

تکنولوژی‌های بلاک چین و هوش مصنوعی دو تکنولوژی تاثیرگذار قرن 21 هستند که بسیاری از فعالیت‌های انسانی را دستخوش تغییر کرده‌اند. در این میان پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین و هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند که به ارائه خدمات مشترک این دو حوزه می‌پردازند. در روزهای گذشته ارائه ربات هوش مصنوعی ChatGPT توجه بسیاری از افراد را به هوش مصنوعی جلب کرد و همین مساله باعث رشد ارزهای هوش مصنوعی نیز شد.

 

توکن هوش مصنوعی به ارز دیجیتال پروژه‌های بلاک چینی گفته می‌شود که هدف آن تلفیق بلاک چین و هوش مصنوعی و ارائه خدماتی است که به این دو تکنولوژی وابسته هستند. به نظر می‌رسد در سال 2023 توکن های هوش مصنوعی یکی از ترندهای اصلی بازار رمز ارزها باشند. در این مقاله به بررسی بهترین توکن های هوش مصنوعی برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 می‌پردازیم.

 

منظور از ارزهای هوش مصنوعی چیست؟

منظور از توکن های هوش مصنوعی به زبان ساده ارزهای دیجیتال مربوط به پروژه های بلاک چین مبتنی بر هوش مصنوعی است. با توجه به انعطاف‌پذیری هوش مصنوعی، پروژه‌های رمزنگاری هوش مصنوعی در اشکال و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند و می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. این موضوع شامل بازی‌های بلاک چینی، وب 3، بازارهای غیرمتمرکز، ردیابی اطلاعات و موارد دیگر است.

 

در حال حاضر برخی از بهترین آلت کوین ها در بازار کریپتوکارنسی از فناوری هوش مصنوعی در بخشی از فعالیت خود استفاده می‌کند. صرف نظر از نوع پروژه، ادغام هوش مصنوعی به پلتفرم‌های کریپتو اجازه می‌دهد تا کارآمدتر و سازگارتر باشند. تلفیق این دو تکنولوژی راه را برای نسل جدیدی از توکن‌های دیجیتال هموار می‌کند که می‌تواند نحوه تعامل ما با فناوری را متحول کند.

 

هر پروژه هوش مصنوعی کریپتوکارنسی در نوع خود منحصر به فرد است. این به این دلیل است که هر پروژه رمزنگاری با مجموعه‌ای از اهداف متفاوت ساخته می‌شود و هوش مصنوعی تنها وسیله‌ای برای دستیابی به این اهداف است. برای روشنتر کردن این نکته در ادامه به برخی از کاربردهای ارزهای هوش مصنوعی می‌پردازیم.

 

  • هوش مصنوعی در حال حاضر توسط برخی از بهترین پروژه‌های رمز ارز موجود در بازار برای انجام تجزیه و تحلیل داده‌های بازار و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، پروژه «Dash 2 Trade» یک پلتفرم تحلیلی نوظهور مبتنی بر بلاک چین است که از هوش مصنوعی برای اسکن پلتفرم‌هایی مانند توییتر استفاده می‌کند تا احساس عمومی نسبت به ارزهای دیجیتال خاص را دریافت کند.

 

  • هوش مصنوعی می تواند برای کمک به پیش بینی قیمت، شناسایی ریسک‌ها و حدس و گمان در مورد رشد آینده یک ارز دیجیتال استفاده شود.

 

  • هوش مصنوعی می‌تواند به ساخت «عامل‌‌های خودکار غیرمتمرکز» (Decentralized Autonomous Agents | DAA) کمک کند که اساساً برنامه‌های کدگذاری شده‌ای هستند که می توانند به خودی خود تصمیم بگیرند. به عنوان مثال، «Fetch.ai» یک پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی است که DAA ها را به عنوان دستیار به کار می‌گیرد و تقریباً همه چیز را از خرید و فروش محصولات گرفته تا رزرو و غیره را مدیریت می‌کند.

 

  • یکی دیگر از نقش‌های برجسته هوش مصنوعی در بخش بازی‌ها است. بسیاری از بازی های بلاک چینی مانند «Meta Masters Guild» از هوش مصنوعی برای ایجاد یک پلتفرم متنوع و همه کاره برای گیمرها استفاده می‌کند.

 

موارد فوق تنها تعدادی از کاربردهای توکن های هوش مصنوعی در ارتباط با دنیای کریپتو هستند و ابتکارات هوش مصنوعی کریپتو می‌تواند طیف گسترده‌ای از ابزارها و اهداف را ارائه دهد. صنعت ارزهای هوش مصنوعی هنوز نوپا است، و به همین دلیل، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که با موفقیت پروژه‌های اولیه مانند «Fetch.ai»، «SingularityNET» و «Meta Masters Guild» محصولات نوآورانه‌تری در آینده نزدیک به بازار عرضه شوند. در ادامه به بررسی 10 نمونه از معروف‌ترین توکن های هوش مصنوعی برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 می‌پردازیم.

 

توکن هوش مصنوعی چیست

 

توکن هوش مصنوعی Graph

«گراف» (The Graph) یکی از معروف‌ترین و بهترین توکن های هوش مصنوعی است که یک لایه نمایه‌سازی (Indexing) برای توسعه قرارداد هوشمند ایجاد می‌کند. وظیفه گراف جمع‌آوری داده‌ها از بلاک چین ‌های مختلف است تا توسعه‌دهندگان بتوانند برای ساخت پروژه‌های خود به راحتی به داده‌های اصلی دسترسی داشته باشند.

 

ارز دیجیتال هوش مصنوعی گراف علاوه بر ارائه داده، امکان پرس و جو در شبکه اتریوم را برای کاربران فراهم می‌کند. این ویژگی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که APIهایی با دسته‌بندی اطلاعات خاص و ساختن زیرگراف‌ها (Sub-Graph) برای مقاصد خاص ایجاد کنند. زیرگراف در واقع همان نقش API را برای بلاک چین‌ها ایفا می‌کند و امکان دسترسی سریع به اطلاعات یک اپلیکیشن غیرمتمرکز با بلاک چین را برای کاربران قراهم می‌کند.

 

به عنوان مثال فرض کنید شما می‌خواهد به اطلاعات صرافی یونی سواپ در اپلیکیشن خود دسترسی داشته باشید. یک روش برای انجام این کار این است که با استفاده از کدنویسی و راه‌اندازی سرورها و پایگاه داده‌های متمرکز ابزار دسترسی به داده‌ها را برای خود ایجاد کنید. این کار انرژی و زمان زیادی از شما می‌گیرد و از طرفی چون ممکن است شما با اپلیکیشن‌های زیادی در ارتباط باشید انجام این کار برای همه آن‌ها مقدور نیست.

 

روش دیگر استفاده از زیر گراف‌ها است. در این حالت شما تنها کافی است به یک زیرگراف در سایت خود ارجاع دهید تا امکان جستجوی اطلاعات صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ برای کاربران فراهم شود. در واقع گراف یک لایه متن باز برای جمع‌آوری آسان اطلاعات و ارائه منظم آن به کاربران در شبکه اتریوم است. نماد توکن این پروژه «GRT» است.

 

ارز هوش مصنوعی گراف برای نمایه‌سازی و پرس و جو خودکار و قابل تایید از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و به دنبال افزایش کارایی خود در پیش‌بینی پرس و جوها از این طریق است. توجه داشته باشید که در حال حاضر گراف نمایه‌سازی داده را برای 22 شبکه انجام می‌دهد که شامل بیش از 31 هزار زیر گراف است و هوش مصنوعی در مدیریت این اطلاعات به سیستم کمک می‌کند. با استفاده از صرافی ارز دیجیتال رابکس می‌توانید توکن هوش مصنوعی گراف و بیش از 300 ارز دیجیتال دیگر را خریداری کنید.

 

ارز دیجیتال هوش مصنوعی SingularityNET

پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی «سینگولاریتی نت» (SingularityNET) یک پلتفرم مبتنی بر دفتر کل توزیع شده است که امکان ایجاد، به اشتراک گذاری و کسب درآمد از سرویس‌های هوش مصنوعی را برای کاربران فراهم می‌کند. در واقع سنگولاریتی نت یک بازار برای سرویس‌های هوش مصنوعی است که کاربران می‌توانند با استفاده از توکن آن «AGIX» به جستجو، تست و خرید سرویس‌های گسترده هوش مصنوعی بپردازند.

 

سنگولاریتی نت یک فضای غیرمتمرکز برای توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی است تا بتوانند از آن برای انتشار و فروش ابزارهای هوش مصنوعی خود استفاده کنند و به راحتی عملکرد آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند. این پلتفرم در سال 2017 معرفی شد و در طی عرضه اولیه ارز دیجیتال خود توانست در یک دقیقه 36 میلیون دلار جمع‌آوری کند.

 

تیم سازنده ارز دیجیتال هوش مصنوعی سینگولاریتی نت پیشگان توسعه ربات هوش مصنوعی به نام «سوفیا» (Sophia) است که به عنوان گویاترین ربات جهان توصیف می‌شود. یکی از اهداف توکن هوش مصنوعی سینگولاریتی نت این است که سوفیا بتواند زبان انسان را به طور کامل درک کند. این مهم با توسعه چهارچوب «OpenCog» به عنوان هوش عمومی پیشرفته انجام می‌شود که هدف آن رسیدن به هوش مصنوعی در سطح انسان است.

 

سینگولاریتی نت اولین توکن هوش مصنوعی است که فروش ابزارها و کتابخانه‌های هوش مصنوعی را برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند و به خریداران امکان بررسی هر سرویس هوش مصنوعی را پیش از خرید فراهم می‌کند تا آن‌ها مطمئن شوند که ابزار خریداری شده نیازهای آن‌ها را پاسخ می‌دهد. برای خرید AGIX به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

 

یک ویژگی مهم دیگر SingularityNET این است که کسانی که به یک سرویس خاص هوش مصنوعی نیاز دارند می‌توانند از طریق پورتال درخواست هوش مصنوعی این پروژه «RFAI» ابزار هوش مصنوعی جدیدی را از انجمن گسترده متخصصان هوش مصنوعی سفارش دهند. توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند با پاسخ دادن به این درخواست‌ها توکن‌های AGIX به دست آورند.

 

کاربرد توکن هوش مصنوعی AGIX نیز با توسعه اکوسیستم این پروژه تکامل پیدا کرده است. در اکتبر 2020 ویژگی پروپوزال بهبود سینگولاریتی نت (SNEP) راه‌اندازی شد که به دارندگان توکن AGIX امکان رای‌دهی به تغییرات در عملیات شبکه را فراهم می‌کند. علاوه بر این، امکان استیکینگ ارز دیجیتال AGIX نیز در مارس 2020 به پروژه اضافه شد.

 

SingularityNET با همکاری Hanson Robotics اخیراً یک سرمایه گذاری مشترک به نام Awakening Health منتشر کرده است. این پروژه محصولاتی را توسعه می‌دهد که از هوش مصنوعی برای اهداف مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنند. اولین محصول این پروژه یک دستیار انسان نما برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی به نام «Grace» است.

 

 

ارز هوش مصنوعی singularitynet

 

رمز ارز هوش مصنوعی Fetch

توکن هوش مصنوعی Fetch یک آزمایشگاه هوش مصنوعی است که یک شبکه یادگیری ماشین غیرمتمرکز و بدون نیاز به مجوز با اقتصاد کریپتوکارنسی است. پروژه فچ دسترسی دموکراتیک به تکنولوژی هوش مصنوعی را در یک شبکه بدون نیاز به مجوز فراهم می‌کند که در آن کاربران می‌توانند با اتصال به شبکه به مجموعه داده‌های امن از طریق استفاده از  هوش مصنوعی خودکار دسترسی داشته باشند و عملیات خود را بر روی آن انجام دهند.

 

مدل پروژه Fetch ریشه در بهینه‌سازی فعالیت‌هایی مانند خدمات ترید و معامله در اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز، شبکه‌های حمل و نقل، شبکه‌های انرژی هوشمند، خدمات سفر و هر سیستم دیجیتال پیچیده‌ متکی بر مجموعه داده‌های بزرگ مقیاس دارد. توکن این پروژه با نماد «FET» ایجاد شده است که کاربردهای مختلفی در پروژه دارد.

 

توکن FET برای یافتن، ایجاد، استقرار و آموزش دوقلوهای دیجیتال طراحی شده است و بخشی ضروری از قراردادهای هوشمند و اوراکل ارز دیجیتال بر روی پلتفرم است. منظور از دوقلوی دیجیتال نسخه مشابه یک جسم فیزیکی یا فرآیند در دنیای دیجیتال است که می‌تواند عملیات مورد نظر شی واقعی را مدل سازی کرده و سناریوهای مختلف آن را بررسی کند.

 

در پروژه توکن هوش مصنوعی فچ کاربران با استفاده از FET، می‌توانند دوقلوهای دیجیتالی خود را در شبکه بسازند و مستقر کنند. توسعه‌دهندگان، با پرداخت توکن‌های FET، می‌توانند به ابزارهای مبتنی بر یادگیری ماشینی برای آموزش دوقلوی دیجیتال مستقل در شبکه دسترسی داشته باشند. نودهای اعتبارسنجی پروژه نیز با استفاده از این توکن‌ها امنیت و کارایی شبکه را تضمین می‌کنند.

 

پشته فناوری Fetch شامل چهار مولفه اساسی است.  چهارچوب دوقلوی دیجیتال (The Digital Twin Framework) مولفه‌های ماژولاری برای تیم‌ها فراهم می‌کند تا آن‌ها بتوانند بازارها، مهارت‌ها و هوش برای دوقلوی دیجیتال فراهم کند تا بتوان به آن‌ها متصل شد. چهارجوب اقتصاد آزاد (The Open Economic Framework) امکان جستجو و کشف برای دوقلوهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند.

 

مولفه سوم (The Digital Twin Metropolis) مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند بر روی یک ماشین مجازی است که با استفاده از آن یک رکورد غیرقابل تغییر از توافقات بین دوقلوهای دیجیتال حفظ شود. در نهایت مولفه بلاک چین فچ از ترکیب نظریه بازی و تکنیک‌های رمزنگاری برای ایجاد روش اجماع ایمن و مقاوم در برابر سانسور و همچنین همگام‌سازی زنجیره‌ای سریع برای پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی دوقلوی دیجیتال استفاده می‌کند.

 

ارز دیجیتال هوش مصنوعی Ocean Protocol

«اوشن پروتکل» (Ocean Protocol) یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین است که به افراد و مشاغل اجازه می‌دهد تا داده‌های خود را در پلتفرم آن ارزش گذاری کنند و با استفاده از توکن‌های داده با استاندارد ERC-20 به کسب درآمد از ارز دیجیتال بپردازند. اوشن پروتکل یکی از بهترین توکن های هوش مصنوعی است که هم برای تامین‌کنندگان داده و هم برای مصرف‌کنندگان ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

 

ناشران داده با استفاده از این پروتکل می‌توانند با حفظ حریم خصوصی و کنترل خود بر روی داده‌ها از آن‌ها درآمد کسب کنند. در نقطه مقابل مصرف کنندگان می‌توانند به مجموعه داده‌هایی دسترسی داشته باشند که پیش از این در دسترس نبودند یا پیدا کردن آن‌ها مشکل بود. در پروتکل اوشن می‌توان مجموعه‌ها داده‌های متنوع را کشف کرد، خریداری نمود و از آن استفاده کرد و دوباره فروخت.

 

در پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی اوشن هر سرویس داده با یک توکن داده (datatoken) منحصربه‌فرد نمایش داده می‌شود این رویکرد به شخص ثالث اجازه می‌دهد که عملیات خاصی را بر روی داده انجام دهد بدون این که داده از محدوده امن ناشر خارج شود.

 

توکن هوش مصنوعی پروتکل با نماد «OCEAN» یک توکن کاربردی است که به عنوان ابزار خرید و فروش داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این OCEAN یک توکن حاکمیتی است که برای اداره جامعه و همچنین استیکینک ارز دیجیتال بر روی داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت توکن‌های داده توسط یک استخر نقدینگی بازارساز خودکار و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

 

پروتکل اوشن یک جریان درآمد اضافی برای ناشران داده ایجاد می‌کند. این پروتکل با فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز، امکان ایجاد بازارهای داده را برای شرکت‌های مختلف فراهم می‌کند. دانشمندان، محققان، تحلیلگران داده و هرکس دیگری با استفاده از این پروتکل امکان دسترسی به داده‌های قابل اعتماد را به دست می‌آورد.

 

هولدرهای توکن هوش مصنوعی اوشن می‌توانند با استیک کردن توکن‌های خود در مجموعه داده‌های موجود در بازار اوشن در اقتصاد توکن‌های داده شرکت کنند. استیک کنندگان نقش تامین کننده نقدینگی در استخرهای توکن داده انتخاب شده را برعهده می‌گیرند و و کسری از کارمزدهای تراکنش ثبت شده در استخر را به دست می‌آورند.

 

ارزهای هوش مصنوعی ocean protocol

 

توکن هوش مصنوعی iExec RL

پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی iExec ارائه‌دهنده پیشرو محاسبات غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است. در این پروژه از بلاک چین برای سازماندهی یک بازار استفاده می‌شود که در آن افراد می‌توانند از قدرت محاسباتی خود و همچنین اپلیکیشن‌ها و مجموعه‌ داده‌های خود به کسب درآمد بپردازند. این کار با ارائه دسترسی به منابع محاسبات ابری بر اساس تقاضا انجام می‌شود.

 

ارز هوش مصنوعی IExec از برنامه‌های کاربردی در حوزه‌هایی مانند بیگ دیتا، مراقبت‌های بهداشتی، هوش مصنوعی، رندرگیری و فین تک پشتبانی می‌کند. این پروژه در سال 2016 با هدف بازآفرینی مفهوم رایانش ابری تاسیس شد و توکن ارز دیجیتال آن با نماد RLC شناخته می‌شود.

 

این پروژه از یک نرم‌افزار منبع باز به نام  «XtremWeb-HEP» استفاده می‌کند که ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از چند اپلیکیشن، چند کاربر، تحمل خطا، استقرار تصاویر مجازی، زیرساخت‌های خصوصی، مدیریت داده‌ها و امنیت را شامل می‌شود. به هرحال کار اصلی این پروژه ارائه منابع محاسباتی به کاربران به صورت غیرمتمرکز است.

 

هر کاربری که منابع محاسباتی داشته باشد می‌تواند به عنوان Worker در این شبکه فعالیت کند. برای انجام این کار کاربران ماشین‌های محاسباتی خود را به هم وصل می‌کنند تا قابل استفاده برای دیگران باشد و در ازای این مشارکت در شبکه از توکن‌های RLC شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

 

این فرآیند یک بازار برای به اشتراک گذاری منابع ایجاد می‌کند که از ویژگی‌های مثبت بلاک چین بهره می‌برد. علاوه بر این، ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف می‌توانند با به اشتراک گذاری الگوریتم‌های خود کسب درآمد کنند و ارائه دهندگان داده نیز می‌توانند مجموعه داده‌های ارزشمند خود را از طریق استفاده از این پروژه در اختیار کاربران قرار دهند.

 

الگوریتم اجماع مورد استفاده در این پروژه با عنوان «اثبات مشارکت» (proof-of-contribution | PoCo) شناخته می‌شود که اجماع بر روی محاسبات خارج از زنجیره را ممکن می‌سازد. به لطف استفاده از این الگوریتم اجماع، ارائه دهندگام منابع محاسباتی و داده استفاده از منابع خود را به صورت مستقیم در داخل بلاک چین می‌توانند تایید کنند.

 

پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی IExec همچنین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مقیاس‌پذیر را به کاربران ارائه می‌دهد که دسترسی آسان به سرورها، مجموعه داده‌ها و منابع محاسباتی را برای کاربران فراهم می‌کند. از آنجایی که این اپلیکیشن‌ها بر روی بلاک چین اتریوم اجرایی می‌شوند یک زیرساخت محاسبات مجازی ابری شکل می‌گیرد که می‌تواند محاسبات با کارایی بالا را بر اسا تقاضا تامین کند.

 

به این ترتیب می‌توان گفت IExec از بهترین ارزهای هوش مصنوعی است که از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند و محاسبات مقرون به صرفه و با کارایی بالا را از طریق یک زیرساخت محاسبات ابری غیرمتمرکز امکان‌پذیر می‌کند. مزیت دیگر این پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی، حل برخی از مشکلات محیطی مراکز داده است که در حالت توزیع شده از بین می‌روند.

 

ارز دیجیتال هوش مصنوعی Phala Network

شبکه Phala یک سرویس محاسبات ابری با ویژگی حفظ حریم خصوصی است که قدرت محاسباتی قابل مقایسه با سرویس‌های ابری موجود ارائه می‌دهد و از حریم خصوصی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربران محافظت می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند قراردادهای هوشمند محرمانه خود ار بر اساس معماری هیبریدی پروژه را در TEE Enclaves مستقر کنند تا اجرایی شود.

 

شبکه Phala مبتنی بر پروتکل Substrate است و به عنوان یک پاراچین در شبکه پولکادات اجرا خواهد شد. ارز دیجیتال هوش مصنوعی این پروژه با نماد «PHA» کاربردهای گسترده‌ای در پروژه دارد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 

  • با استفاده از این توکن می‌توان منابع محاسباتی و ذخیره سازی داده قابل اعتماد را خریداری کرد.
  • پروژه Phala یک زیرساخت مبادله داده مبتنی بر قراردادهای هوشمند را به منظور جمع‌آوری استاندارد داده، تجزیه و تحلیل آن و معامله آن‌ها ایجاد می‌کند. بنابراین با استفاده از این پروژه یک اکوسیستم مبادله محرمانه اما قابل اعتماد برای خریداران و فروشندگان ایجاد می‌شود.
  • امنیت استفاده از پروتکل توسط دربان‌های پروژه «Gatekeepers» تامین می‌شود. این دربان‌ها مقدار مشخصی توکن‌های PHA را در پروتکل استیک می‌کنند تا در صورت فعالیت مخرب مجازات شوند.
  • پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی Phala Network دارای یک دائو است که حکمرانی در آن را به کاربران شبکه واگذار می‌کند. کاربران با استیک توکن‌های PHA می‌توانند در رای‌گیری‌ها شرکت کرده و آینده پروژه را شکل دهند. بنابراین این توکن نقش حاکمیتی را نیز برعهده دارد.

 

بلاک چین phala موضوع اعتماد به محاسبات ابری را حل می‌کند. این پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی یک پلتفرم بدون نیاز به اعتماد است که پردازش ابری داده‌های عظیم را بدون به خطر انداختن حریم خصوصی انجام می‌دهد. شبکه Phala بر اساس فناوری حریم خصوصی مبتنی بر TEE که قبلاً در پردازنده‌های مدرن تعبیه شده، ساخته شده است که حریم خصوصی کاربران و کارایی سیستم راتضمین می‌کند.

 

این پروژه ارز دیحیتال هوش مصنوعی با جدا کردن مکانیسم اجماع از محاسبات، تضمین می‌کند که قدرت پردازش سیستم مقیاس‌پذیر باشد. این دو ویژگی در کنار هم، زیرساخت محاسبات ابری بدون اعتماد، قدرتمند، ایمن و مقیاس‌پذیر ایجاد می‌کند.

 

پروژه Phala به عنوان یک پاراچین در اکوسیستم چند زنجیره‌ای پولکادات می‌تواند توان محاسباتی برای سایر بلاک چین‌ها را با محافظت ار لایه داده فراهم کند. این ویژگی امکاناتی نظیر معاملات حریم خصوصی در حوزه دیفای و ایجاد لایت نودهای چند زنجیره‌ای برای پل بلاک چین را فراهم می‌کند.

 

در حال حاضر خدمات درون زنجیره‌ای در شبکه Phala در حال توسعه است که شامل Web3 Analytics است. این سرویس شامل قراردادهای هوشمند با عملکرد بالا در شبکه است که تجزیه و تحلیل داده‌های انبوه با حفظ حریم خصوصی را امکان‌پذیر می‌کند و راه را برای جایگزینی پروژه‌هایی مثل Google Analytics که حریم خصوصی را رعایت نمی‌کنند باز می‌کند.

 

رمز ارز هوش مصنوعی phala network

 

ارز دیجیتال هوش مصنوعی Cortex

بلاک چین Cortex یک بلاک چین منبع باز است که به دنبال حل یکی از بزرگترین چالش های پیش روی بلاک چین هایی مانند بیت کوین و اتریوم یعنی اجرای هوش مصنوعی روی زنجیره است. Cortex یک پلتفرم منبع باز، همتا به همتا و غیرمتمرکز است که از مدل های هوش مصنوعی (AI) برای آپلود و اجرا در شبکه توزیع شده پشتیبانی می کند.

 

این پلتفرم هوش مصنوعی دستیابی به دموکراسی سازی هوش مصنوعی را فراهم می‌کند که در آن مدل‌ها می‌توانند به راحتی در قراردادهای هوشمند ادغام شوند و برنامه های غیرمتمرکز با قابلیت هوش مصنوعی (DApps) ایجاد کنند. در ارز دیجیتال هوش مصنوعی Cortex مکانیزمی طراحی شده است که توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی را تشویق می‌کند تا مدل‌های خود را در بلاک چین ذخیره کنند.

 

این ویژگی اکوسیستم باز ایجاد می‌کند که در آن توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی به صورت فردی و نه فقط شرکت‌های بزرگ، تشویق می‌شوند تا مدل‌های هوش مصنوعی خود را در بلاک چین آپلود کنند و توسعه دهندگان Dapp به انتخاب بهترین مدل های هوش مصنوعی در جهان دسترسی داشته باشند. رقابت بین ارائه دهندگان مدل‌های هوش مصنوعی به طور طبیعی منجر به تکامل مدل های هوش مصنوعی بهتر و بهتر خواهد شد.

 

بلاک چین Cortex از چهار بخش اساسی تشکیل شده است. مولفه اول ماشین مجازی کورتکس (Cortex Virtual Machine | CVM) است که با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و از استنتاج هوش مصنوعی روی زنجیره پشتیبانی می‌کند. این ماشین مجازی از GPU به جای CPU برای اجرای مدل‌های غیرمعمول هوش مصنوعی در زنجیره Cortex استفاده می‌کند.

 

مولفه دوم ماشین استنتاج هوش مصنوعی با نام Synapse است. این ماشین یک موتور استنتاج قطعی است که دقیقا نتیجه استنتاج هوش مصنوعی را در محیط‌های محاسباتی ناهمگن تضمین می‌کند و امکان استنتاج قطعی هوش مصنوعی روی زنجیره را بدون توسل به راه‌حل‌های خارج از زنجیره فراهم می‌کند.

 

قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر هوش مصنوعی سومین مولفه ارز هوش منصنوعی Cortex است. Cortex برای سازگاری با موارد استفاده در دنیای واقعی، پشتیبانی از یادگیری ماشین را به قراردادهای هوشمند و DApps اضافه می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از زبان قراداد هوشمند محبوب Solidity و مدل‌های هوش مصنوعی در لایه ذخیره سازی Cortex برای ایجاد DApps و قراردادهای هوشمند با هوش مصنوعی استفاده کنند.

 

مولفه آخر در پروژه ارز دیجیتال هوش مصنوعی Cortex غیرمتمرکزسازی تحقیقات هوش مصنوعی است. Cortex به دنبال تقویت یک اکوسیستم منبع باز است که در آن محققان و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری تشویق می‌شوند تا مدل‌های خود را با جهان به اشتراک بگذارند و از این طریق به کسب درآمد از ارز دیجیتال بپردازند.

 

ارز هوش مصنوعی کووالنت Covalent

ارز دیجیتال هوش مصنوعی کووالنت از تکنولوژی‌های داده‌های کلان (Big data) استفاده می‌کند تا از میلیاردها نقطه داده معنا ایجاد کند و بینش‌های عملی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. این پروژه همچنین به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا منابع خود در داخل سازمان را به اهداف با کارایی بالاتر تخصیص دهند. کووالنت به‌جای یافتن سخت‌گیرانه داده‌ها از تعداد انگشت شماری زنجیره، اطلاعات را از ده‌ها منبع از جمله گره‌ها، زنجیره‌ها و فیدهای داده جمع‌آوری می‌کند.

 

کووالنت با استفاده از API خود داده‌های شخصی سازی شده از جمله عملکرد سرمایه‌گذاری فعلی و تاریخی در همه انواع دارایی‌های دیجیتال را از طریق کیف پول ارز دیجیتال در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نکته مهم در این فرآیند این است که پروژه این اطلاعات را به شیوه‌ای سریع و سازگار و با استفاده از یک API جامع در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گام جدید کووالنت غیرمتمرکز فرآیند این پروژه است که مدیریت و مالکیت آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

برای انجام این کار توکن هوش مصنوعی کووانت با نماد CQT ایجاد شده است. این رمز ارز یک توکن حاکمیتی است که به دارندگان امکان مشارکت در پروپوزال‌ها و تغییر متغیرهای پروژه را می‌دهد. علاوه بر این ولیدیتورها با استیک این توکن در قبال پاسخ به نیازهای کاربران پاداش کارمزد به دست می‌آورند و کاربران عادی نیز از این توکن برای دسترسی به شبکه و پرداخت هزینه‌های خدمات ارائه شده استفاده می‌کنند. دانش و اطلاعات ایجاد شده در کووالنت کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد که در حال حاضر چهار مورد از مهم‌ترین این کاربردها به صورت زیر است.

 

  • هر اقدام در اپلیکیشن‌های حوزه دیفای شامل هزینه‌های مالی است و دسترسی به این داده‌ها می‌تواند برای شرکت‌ها و افراد مهم باشد. دسترسی به این داده‌ها در سازمان‌های متمرکز بسیار راحت است و خود سیستم در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما در پروژه‌های دیفای مثل صرافی پنکیک سواپ بدون استفاده از کووالنت امکان دسترسی به این داده برای کاربران وجود نخواهد داشت.

 

  • برخی از پروتکل‌های DeFi، مانند 0x و Zerion از Covalent API برای جمع‌آوری داده‌های بلاک چین به صورت لحظه‌ای استفاده می‌کنند. چیزی که Covalent API را به یک زیرساخت حیاتی برای این پروژه‌ها تبدیل می‌کند این است که نه تنها می توانند داده‌های خاص کیف پول را جمع آوری کنند، بلکه خدمات خود را برای نمایش داده‌ها در چندین زنجیره گسترش می‌دهند. این به طور قابل توجهی تجربه کاربر را در استفاده از این پروژه‌ها بهبود می‌بخشد.

 

  • ارائه ابزاری برای تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به بازار محبوب NFT اهمیت زیادی دارد که کووالنت توانسته است خود را به عنوان پیشرو در این حوزه مطرح کند. پروژه‌های NFT مانند ChainGuardains و Ethermon اکنون از Covalent API نه تنها برای تقویت ویژگی‌های جدید خاص هر پروژه، بلکه برای بهبود تجربه کاربر استفاده می‌کنند.

 

  • دسترسی سریع به داده‌های قابل اعتماد برای تصمیم‌گیری آگاهانه، تسهیل حکمرانی و اجازه دادن به افراد برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز یا دائو اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل این سازمان‌ها نیز از API کووالنت استفاده می‌کنند. افراد می‌توانند از API برای مشاهده و بررسی تعاملات کاربران با پروپوزال استفاده کنند تا بتوان درک کرد که اعضا در ایجاد پروپوزال‌ها و رای دادن به آن‌ها چقدر فعال هستند و همچنین به طور کلی آیا اعضا به پیشنهادات موافق هستند یا مخالف هستند.

 

توکن های هوش مصنوعی

 

رمز ارز هوش مصنوعی dKargo

dKargo از فناوری بلاک چین برای حل مسائل مربوط به اعتماد در میان شرکت‌کنندگان پراکنده در صنعت لجستیک و ایجاد یک شبکه لجستیک کارآمد بر اساس همکاری که قبلا غیرقابل تصور بود، استفاده می‌کند. استفاده از بلاک چین و هوش مصنوعی به صورت همزمان مزیت‌های زیادی را به این پروژه اضافه کرده است که مهمترین آن‌ها به صورت زیر هستند.

 

  • با استفاده از بلاک چین می‌توان اطلاعات معتبر و قابل اعتماد به فعالان صنعت ارائه کرد.
  • dKargo با استفاده از بلاک چین مشکل اعتماد را در گره های لجستیک پراکنده و توزیع شده حل می‌کند.
  • این پروژه خدمات لجستیک وب 3 را به کاربران خود ارائه می‌کند و این شامل تدارکات از اولین کیلومتر تا آخرین کیلومتر است.
  • این پلتفرم متن باز است.
  • dKargo اطلاعات لجستیک و مسیرهای بهینه شده ای را ارائه می دهد که پیش از این در ساختارهای قبلی امکان پذیر نبودند.

 

هدف dKargo به عنوان یک پروتکل لجستیک مبتنی بر بلاک چین، رسیدگی به چالش‌هایی است که مانع همکاری در صنعت لجستیک می شود و نوع جدیدی از شبکه لجستیکی کارآمد را ایجاد می کند. dKargo شرکت کنندگان را قادر می سازد تا از داده های معتبر و به طور کلی استاندارد شده در دفتر کل عمومی مبتنی بر بلاک چین استفاده کنند. برنامه های dKargo برای توسعه صنعت لجستیک به صورت زیر است.

 

  • بهینه کردن کارایی صنعت لجستیک با استفاده از روش‌های بهینه‌سازی مسیریابی مبتنی بر هوش مصنوعی.
  • ایجاد شبکه لجستیک که بتواند از روش‌های مختلف حمل و نقل به غیر از حالت‌های حمل و نقل معمولی استفاده کند و در نهایت یک اکوسیستم لجستیکی کاملاً جدید ایجاد کند.
  • ارائه خدمات مختلف مرتبط با لجستیک به منظور ایجاد ارزش‌های جدبد در صنعت.

 

علاوه بر این، ارز دیجیتال هوش مصنوعی dKargo دارای یک سیستم پاداش است که در آن شرکت‌کنندگان می‌توانند انگیزه‌های بیشتری برای بازی کردن نقش‌های خود به دست آورند. آن‌ها می‌توانند با ارائه خدمات لجستیک و آپلود داده‌ها در ایجاد یک شبکه لجستیک کارآمدتر مشارکت کنند و در مقابل، مشوق‌های بیشتری کسب کنند. توکن هوش مصنوعی این پروژه با نماد DKA برای این منظور استفاده می‌شود.

 

رمز ارز هوش مصنوعی Numeraire

پروژه Numeraire یکی از بهترین ارزهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است و به توسعه‌دهندگان و دانشمندان اجازه می‌دهد تا مدل‌های یادگیری ماشین را با قابلیت اطمینان بهبودیافته، آزمایش و ایجاد کنند. هدف اصلی این پلتفرم تمرکززدایی در زمینه علم داده و اجازه دادن به توسعه‌دهندگان برای رقابت در ایجاد مدل‌های موثر پیش‌بینی در الگوریتم‌های یادگیری ماشین است.

 

پروژه Numeraire در اواخر سال 2015 در سانفرانسیسکو تاسیس شده است. این شرکت در واقع یک صندوق تامین (hedge fund) در بازار سهام است که برخلاف صندوق‌های تامین سهام سنتی از داده‌ها و پیش‌بینی‌های تولید شده توسط شرکت‌کنندگان در مسابقات برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کند. این پروژه اولین صندوق تامین است که یک پروژه ارز دیجیتال راه‌اندازی کرده و در استراتژی سرمایه‌گذاری خود به شدت از یادگیری ماشین استفاده می‌کند.

 

پروزه Numeraire و ارز دیجیتال هوش مصنوعی آن با نماد «NMR» از منظر نوآوری در ایده منحصربه‌فرد هستند. توکن‌های این پروژه به عنوان پاداش به دانشمندان داده‌ای داده می‌شود که مدل‌های آن‌ها در مسابقات پروژه عملکرد خوبی ثبت کرده‌اند. این به این معنی است که با ورود افراد بیشتر به مسابقات و شروع رقابت توکن هوش مصنوعی پروژه ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

 

مدل‌های به کار رفته در این مسابقات به Numeraire اجازه می‌دهد تا براساس نتایج نشان داده شده برای پروژه‌های شرکت‌کننده‌ها در معاملات بازار سهام شرکت کند. این رویکر Numeraire را تبدیل به اصلی‌ترین صندوق تامین مبتنی بر هوش مصنوعی کرده است.

 

جمع‌بندی

ارز دیجیتال هوش مصنوعی به ارزهایی گفته می‌شود که با تلفیق تکنولوژی‌های بلاک چین و هوش مصنوعی خدمات متنوعی را به کاربران اراپه می‌کنند. در این مقاله 10 ارز هوش مصنوعی برتر بازار معرفی شدند و ویژگی‌های خاص هر کدام از آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. خرید این توکن‌ها همانند خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌ها امکان‌پذیر است.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

ارز دیجیتال هوش مصنوعی چیست؟

منظور از ارز دیجیتال هوش مصنوعی پروژه‌های بلاک چینی است که از هوش مصنوعی در فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند یا امکانات جدیدی برای فعالان هوش مصنوعی را به وسیله بلاک چین ایجاد می‌کنند.

بهترین توکن هوش مصنوعی برای سرمایه‌گذاری چیست؟

پاسخ دادن به این سوال نیازمند بررسی‌های عمیق‌تر توکنومیکیس پروژه‌ها، کاربردهای آن‌ها و تیم توسعه‌دهنده پشت آن‌ها است. با این حال 10 مورد از برترین ارزهای هوش مصنوعی مثل «The Graph»، «SingularityNET» و «Ocean Protocol» در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • محمدحسین
    29 آبان 1402

    یکی دوتاش رو حتما تو سبدتون داشته باشید

  • علیرضا
    29 آبان 1402

    هوش مصنوعی کنار بلاک چین واقعا خفنه

  • مجیدمقرب سیاح
    18 اسفند 1402

    این برنامه عالی میباشدواقعا

1 2 3