آکادمی رابکس
بلاک چین
اکسپلورر بلاک چین چیست؟

اکسپلورر بلاک چین چیست؟ آموزش به زبان ساده

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 05 آبان 1401
1.6
1.6

فهرست مطالب

  • لیست مرورگر های بلاکچین (لیست اکسپلورر ها)
  • مقدمه
  • اکسپلورر بلاک چین چیست؟
  • کاربرد مرورگر بلاک چین
  • نحوه استفاده از مرورگر بلاک چین
  • بهترین مرورگرهای بلاک چین
  • جمع‌بندی

لیست مرورگر های بلاکچین (لیست اکسپلورر ها)

در ابتدا لیستی از مرورگر های بلاکچین های مختلف آورده می‌شود.

ردیفنام بلاکچینمرورگر
1AIONhttps://www.blockdata.tech/products/aion-block-explorer/
2ALGORANDhttps://algoexplorer.io/
3ARBITRUM ONEhttps://arbiscan.io/
4AVALANCHEhttps://explorer.avax.network/
5AVAXC-CHAINhttps://snowtrace.io/
6BANDhttps://www.mintscan.io/band/
7بایننس اسمارت چین (BINANCE SMART CHAIN)https://bscscan.com/
8بیت کوین (BITCOIN)https://blockchair.com/bitcoin/transaction/
9BITCOIN GOLDhttps://btgexplorer.com/
10بایننس چین (BNB BEACON CHAIN)https://explorer.binance.org/tx/
11CARDANOhttps://cardanoscan.io/transaction/
12CELOhttps://explorer.bitquery.io/celo_rc1/
13CHILIZ CHAINhttps://explorer.chiliz.com/
14COSMOShttps://www.mintscan.io/cosmos/txs/
15DASHhttps://chainz.cryptoid.info/dash/tx.dws?
16DECREDhttps://explorer.dcrdata.org/tx/
17DIGIBYTEhttps://digiexplorer.info/tx/
18DOCKhttps://dock.subscan.io/
19DOGECOINhttps://dogechain.info/tx/
20ELROND EGOLDhttps://explorer.elrond.com/transactions/
21EOShttps://bloks.io/transaction/
22اتریوم (ETHEREUM)https://etherscan.io/tx/
23ETHEREUM CLASSIChttps://blockscout.com/etc/mainnet/tx/
24FANTOMhttps://ftmscan.com/tx/
25FILECOINhttps://filfox.info/zh/message/
26FIO PROTOCOLhttps://fio.bloks.io/
27FIROhttps://explorer.firo.org/
28GOCHAINhttps://explorer.gochain.io/home/
29GROESTLCOINhttps://chainz.cryptoid.info/grs/
30HARMONYhttps://explorer.harmony.one/#/tx/
31HEDERA HASHGRAPHhttps://ledger.hashlog.io/tx/
32HORIZENhttps://explorer.zen-solutions.io/
33ICONhttps://tracker.icon.foundation/transaction/
34IOTEXhttps://iotexscan.io/
35KAVAhttps://kava.mintscan.io/txs/
36KOMODOhttps://komodoblockexplorer.com/
37LISKhttps://legacy-explorer.lisk.com/
38LITECOINhttps://live.blockcypher.com/ltc/tx/
39MONEROhttps://minergate.com/blockchain/xmr/transaction/
40NANOhttps://nanocrawler.cc/
41NAV COINhttps://www.navexplorer.com/
42NEAR PROTOCOLhttps://explorer.near.org/
43NEBULAShttps://explorer.nebulas.io/#/
44NEO N3https://neo3.neotube.io/
45ONTOLOGYhttps://explorer.ont.io/transaction/
46PIVXhttps://chainz.cryptoid.info/pivx/
47POLKADOThttps://polkadot.subscan.io/
48POLYGONhttps://polygonscan.com/tx/
49QTUMhttps://qtum.info/tx/
50RAVENCOINhttps://ravencoin.network/tx/
51ریپل (RIPPLE)https://bithomp.com/explorer/
52RSKhttps://explorer.rsk.co/
53SOLANAhttps://explorer.solana.com/tx/
54STELLAR LUMENShttps://stellarchain.io/
55SYSCOINhttps://chainz.cryptoid.info/sys/
56TERRAhttps://finder.terra.money/columbus-4/tx/
57TEZOShttps://tzstats.com/
58THETA TOKENhttps://explorer.thetatoken.org/txs/
59TOMOCHAINhttps://tomoscan.io/tx/
60ترون (TRON)https://tronscan.org/#/transaction/
61VECHAINhttps://explore.vechain.org/transactions/
62VERGEhttps://verge-blockchain.info/
63WANCHAINhttps://www.wanscan.org/tx/
64WAVEShttps://wavesexplorer.com/tx/
65XEMhttps://explorer.nemtool.com/#/
66ZCASHhttps://explorer.zcha.in/transactions/
67ZILLIQAhttps://viewblock.io/zilliqa/tx/

 

مقدمه

اگر به حوزه ارزهای دیجیتال علاقمند باشید، احتمالا نام «مرورگر بلاک چین» یا «اکسپلورر بلاک چین» (Blockchain Explorer) را شنیده‌اید. در برخی موارد به آن «جستجوگر بلاک چین» نیز گفته می‌شود. اما مرورگر بلاک چین چیست؟

 

مرورگر بلاک چین چیست؟
مرورگر یا اکسپلورر بلاک چین، یکی از مهم‌ترین ابزارهای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود. این مرورگرها فضایی آنلاین هستند که در آن‌ها می‌توان اطلاعات یک بلاک چین را جستجو کرد. با کمک این مرورگرها می‌توان اطلاعاتی همچون تراکنش‌ها، آدرس‌ها، بلاک‌ها، کارمزدها و بسیاری از موارد دیگر را به دست آورد. هر اکسپلورر بلاک چین، اطلاعات مربوط به یک بلاک چین خاص را ارائه می‌دهد و نوع این اطلاعات، بسته به معماری بلاک چین مربوط به آن با سایرین متفاوت است.

 

در این مقاله قصد داریم اکسپلورر بلاک چین را معرفی و کاربرد آن را بررسی کنیم. پس از این بررسی، بهترین مرورگرهای بلاک چین را به تفکیک برای هر شبکه معرفی می‌کنیم.

 

اکسپلورر بلاک چین چیست؟

مرورگر بلاک چین ابزاری است که اطلاعات و تحلیل‌های دقیقی از یک شبکه بلاک چین را برای ما فراهم می‌کند. این تحلیل‌ها شامل اطلاعاتی از زمان ایجاد نخستین بلاک در بلاک چین هستند. به زبان ساده، می‌توان گفت که اکسپلورر بلاک چین مشابه یک موتور جستجو یا مرورگر عمل می‌کند و کاربران می‌توانند توسط آن اطلاعاتی درباره هر بلاک، آدرس‌های عمومی و تراکنش‌های مربوط به یک ارز دیجیتال را به دست آورند.

 

برخی از مرورگرهای بلاک چین، آمار و نمودارهای بازار در زمان واقعی را نیز نشان می‌دهند. علاوه بر این، در برخی موارد می‌توان داده‌هایی درباره استخرهای ماینینگ، تراکنش‌های در حال تأیید، نرخ هش شبکه، ولیدیتورهای بلاک، ممپول، بلاک‌های یتیم، هاردفورک و بسیاری موارد دیگر نیز به دست آورد.

 

برای نمونه، تراکنش‌های در حال تأیید را در نظر بگیرید. اکسپلورر بلاک چین می‌تواند به کاربرانی که در انتظار تأیید بلاک هستند، کمک کند. اگر تاکنون در یک صرافی ارز دیجیتال فعالیت‌هایی (مثل خرید تتر یا فروش دوج کوین) انجام داده‌ باشید، متوجه شده‌اید که بسیاری از این صرافی‌ها «شناسه تراکنش» (Transaction ID) درخواست واریز یا برداشت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. کاربران می‌توانند با این شناسه تراکنش و به کمک اکسپلوررها، حرکت وجوه خود را در زمان واقعی ردیابی کنند.

اکسپلورر بلاک چین چیست؟

 

اکسپلوررها همچنین بسته به نوع بلاک چین خود، می‌توانند به عنوان یک مخزن اطلاعات عمومی نیز عمل کنند. به عنوان مثال، هزاران توکن «ERC-20» در بلاک چین اتریوم در حال اجرا هستند که کاربران می‌توانند با بررسی قراردادهای هوشمند آن‌ها در اکسپلوررهای بلاک چین اتریوم، اطلاعات مربوط به این توکن‌ها را بیابند.

 

علاوه بر موارد ذکر شده، اکسپلورر بلاک چین می‌تواند در فرآیند نظارت بر وضعیت فعلی یک شبکه ارز دیجیتال نیز استفاده شود و کاربران می‌توانند وضعیت هر شبکه را در اکسپلورر مخصوص آن بررسی کنند. برای مثال، می‌توان مواردی همچون تراکنش‌های توکن‌سوزی یا عرضه کل فعلی را در اکسپلورر بلاک چین مشاهده کرد.

 

گرچه ممکن است در یک وب‌سایت، چندین اکسپلورر بلاک چین وجود داشته باشد، اما هر اکسپلورر به طور اختصاصی اطلاعات مربوط به یک بلاک چین را نشان می‌دهد. با این وجود، یک بلاک چین می‌تواند بیش از یک اکسپلورر داشته باشد و شرکت‌های مختلفی می‌توانند برای یک بلاک چین، اکسپلورر ارائه داده باشند. برخی از شرکت‌ها همچنین ممکن است علاوه بر اکسپلورر بلاک چین، کیف پول ارز دیجیتال خود را نیز ارائه دهند.

 

کاربرد مرورگر بلاک چین

در بخش قبل درباره مرورگر یا جستجوگر بلاک چین توضیح دادیم و مشخص کردیم که این اکسپلوررها چه اطلاعاتی را به ما می‌دهند. علاوه بر این، مثال‌هایی درباره اهمیت مرورگر بلاک چین نام بردیم. در این بخش قصد داریم اهمیت و کاربرد این اکسپلوررها را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

 

افراد بسیاری می‌توانند از اکسپلورر بلاک چین کمک بگیرند. تریدرها، ماینرها، ولیدیتورها، کسب‌وکارهای گوناگون و حتی علاقمندان می‌توانند از مرورگر بلاک چین استفاده کنند. همان‌طور که در بخش پیشین نیز گفته شد، اگر قصد خرید یا فروش ارزهای دیجیتال را دارید، می‌توانید از اکسپلورر بلاک چین برای بررسی وضعیت تراکنش خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات مرتبط با آدرس بلاک چین خود، از جمله تاریخچه تراکنش‌ها، ارزش کل دارایی‌های نگهداری شده در آدرس، کل میزان ارز دیجیتال دریافتی در آدرس و مقدار کل رمز ارز ارسال شده از آدرس را به دست آورید.

 

ماینرها می‌‌توانند از اکسپلورر بلاک چین استفاده کنند تا دریابند که یک بلاک را با موفقیت ماین کرده‌اند یا خیر. از سوی دیگر، کسب‌وکارها می‌توانند با کمک مرورگرها، داده‌های تراکنش مربوط به پروژه‌های خود را تجزیه و تحلیل کنند. به همین ترتیب، هر کسی می‌تواند از اکسپلورر بلاک چین برای نظارت بر فعالیت نهنگ‌های ارز دیجیتال و افرادی با آدرس‌های بلاک چینِ شناخته شده، استفاده کند. به عنوان مثال، بررسی اطلاعات آدرس‌هایی که به «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) تعلق دارند، یکی از سرگرمی‌های موردعلاقه جامعه کریپتو محسوب می‌شود.

 

اکسپلورر بلاک چین همچنین این امکان را برای علاقمندان فراهم می‌کند که اطلاعاتی فنی در مورد عملکرد داخلی بلاک چین به دست آورند. به عنوان نمونه‌هایی از این اطلاعات، می‌توان آخرین تراکنش‌ها و بلاک‌ها، سختی بلاک، کارمزد تراکنش، حجم تراکنش و بسیاری موارد دیگر را نام برد. یک جستجوگر بلاک چین همچنین می‌تواند داده‌های بازار مانند عرضه در گردش، حداکثر عرضه و ارزش بازار یک ارز دیجیتال را ارائه دهد.

 

باید توجه داشت که اطلاعات ارائه شده توسط یک اکسپلورر بلاک چین ممکن است بسته به معماری بلاک چین مربوط به آن، با سایر اکسپلوررها متفاوت باشد. به عنوان مثال، مرورگر مخصوص یک بلاک چین «اثبات کار» (PoW)، داده‌های مربوط به ماینرها را نشان می‌دهد، اما مرورگر یک بلاک چین «اثبات سهام نیابتی» (DPoS)، اطلاعات مربوط به تولیدکنندگان بلاک و انتخابات را به نمایش می‌گذارد.

 

کاربرد و اهمیت مرورگر بلاک چین را بررسی کردیم. در ادامه،‌ به نحوه استفاده از این مرورگرها می‌پردازیم و سپس بهترین مرورگرهای بلاک چین را معرفی می‌کنیم.

 

نحوه استفاده از مرورگر بلاک چین

اکسپلورر بلاک چین را می‌توان به یک موتور جستجو تشبیه کرد. هنگامی که از یک وب‌سایت اکسپلورر بلاک چین بازدید می‌کنید، به احتمال زیاد یک نوار جستجوی اصلی را می‌بینید که به شما امکان می‌دهد اطلاعات مشخصی را جستجو کنید. این اطلاعات ممکن است آدرس کیف پول‌ها، هش‌های تراکنش یا شماره بلاک باشند، اما توجه داشته باشید که در هر اکسپلورری بسته به بلاک چین آن، ممکن است با دیگری تفاوت داشته باشند. صفحه اصلی بیشتر اکسپلوررهای بلاک چین، اغلب اطلاعات مربوط به آخرین تراکنش‌ها و بلاک‌ها را نمایش می‌دهد.

 

برای مشاهده داده‌های مربوط به یک تراکنش خاص، هش یا شناسه تراکنش را در نوار جستجو تایپ کنید. این هش یا شناسه، هنگام شروع تراکنش توسط نرم‌افزار کیف پول به شما داده می‌شود. پس از جستجمو، اکسپلورر بلاک چین به شما نشان می‌دهد که آیا تراکنش شما تأیید شده یا هنوز در حال پردازش است.

نحوه استفاده از مرورگر بلاک چین

 

شما همچنین می‌توانید با جستجوی آدرس کیف پولی که تراکنش را از آن ارسال کرده‌اید، تراکنش خود را مشاهده کنید. باید توجه داشته باشید که برای جستجوی آدرس کیف پول، آدرس کلید عمومی خود (و نه آدرس کلید خصوصی) را وارد کنید. جستجوی تراکنش از طریق بلاکی که تراکنش در آن صورت گرفته معمولا توصیه نمی‌شود، زیرا بلاک به احتمال زیاد شامل بسیاری از تراکنش‌های دیگر است.

 

همان‌طور که مشاهده کردیم، اکسپلورر بلاک چین ابزار بسیار مهمی در حوزه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. این اکسپلورر می‌تواند اطلاعاتی در مورد هر جنبه‌ای از عملکرد یک بلاک چین (از مکانیسم اجماع گرفته تا تاریخچه تراکنش) در اختیار ما قرار دهد و به عنوان ابزاری ضروری در اکوسیستم بلاک چین به شمار رود. در ادامه، بهترین مرورگرهای بلاک چین را معرفی و سپس به تفکیک، مرورگرهای موجود برای هر شبکه را دسته‌بندی می‌کنیم.

 

بهترین مرورگرهای بلاک چین

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هر اکسپلورر بلاک چین به طور اختصاصی اطلاعات مربوط به یک بلاک چین را به ما نشان می‌دهد اما یک بلاک چین می‌تواند بیش از یک اکسپلورر داشته باشد. برخی از مرورگرها همچون مرورگر «کوین مارکت کپ» (Coin Market Cap) برای چند شبکه مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین استفاده می‌شوند، اما هر شبکه بلاک چین مرورگرهای مخصوص خود را دارد. در ادامه مقاله، چند مورد از مهم‌ترین شبکه‌های ارز دیجیتال به همراه مهم‌ترین مرورگرهای آن‌ها معرفی می‌شوند.

 

اکسپلورر بلاک چین بیت کوین

ارزهای دیجیتال محبوب و مطرح مرورگرهای گوناگونی دارند و بیت کوین نیز از این قاعده مستثنی نیست. از مرورگرهای معروف بیت کوین می‌توان «بلاک چیر» (Blockchair)، «بلاک چین دات کام» (Blockchain.com) و «توکن ویو» (Tokenview) را نام برد.

 

اکسپلورر بلاک چین اتریوم

اتریوم یکی دیگر از ارزهای دیجیتال محبوب بازار است و اکسپلوررهای بلاک چین مختلفی دارد. به عنوان نمونه‌ای مطرح از این اکسپلوررها، می‌توان به «اتراسکن» (Etherscan) و اتپلورر (Ethplorer) اشاره کرد.

 

اکسپلورر بلاک چین ترون

شبکه ترون، پلتفرمی غیر متمرکز برای تولید و نشر محتواهای دیجیتال است که از شبکه‌های مهم بلاک چین محسوب می‌شود. اکسپلورر این شبکه، «ترون اسکن» (Tronscan) نام دارد.

 

اکسپلورر بلاک چین بایننس اسمارت چین

اگر با صرافی ارز دیجیتال «بایننس» (Binance) آشنا باشید،‌ احتمالا نام بایننس اسمارت چین را شنیده‌اید. صرافی بایننس یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال به شمار می‌رود و شبکه اصلی خود به نام «بایننس چین» (Binance Chain) را ارائه داده است. اکسپلورر شبکه بایننس چین (explorer.bnbchain.org) رمز ارز اصلی شبکه بایننس چین،‌ «بی‌ان‌بی» (BNB) نام دارد و رپد توکن آن بر روی شبکه دیگر بایننس با نام‌ «بایننس اسمارت چین» (Binance Smart Chain)، معمولا انجام انتقالات بر روی این شبکه را با هزینه کمتری انجام می‌دهد. بایننس اسمارت چین همچون سایر شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین، اکسپلورر بلاک چین خود با نام «بی‌اس‌سی اسکن» (Bscscan) را دارد که کاربران در آن می‌توانند اطلاعات مربوط به این بلاک چین را مشاهده کنند.

 

اکسپلورر بلاک چین مونرو

مونرو یکی از معروف‌ترین پرایوسی کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال است. معاملات مونرو محرمانه و غیرقابل ردیابی هستند و بر خلاف ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین (که در آن‌ها آدرس‌ها یا جزئیات تراکنش به وضوح مشخص‌‌اند)، تراکنش‌ها و بسیاری از جزئیات در آن به صورت خصوصی انجام می‌شوند. یکی از اکسپلورر های مونرو سایت لوکال مونرو (localmonero.co) است. با توجه به حفظ حریم شخصی اطلاعات در مونرو، در صورتی که در این مرورگر شما آدرسی را جست و جو کنید با تصویر زیر رو به رو خواهید شد.

اکسپلورر بلاکچین مونرو

 

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که با جست و جوی یک آدرس در اکسپلورر مونرو برای مشاهده موجودی یا تراکنش‌های ان، به شما گفته می‌شود «Well, Monero says ‘No’!». به این معنا که جواب مونرو به شما «نه» است! و اطلاعاتی در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

 

جمع‌بندی

همان‌طور که در مرورگرهای اینترنت می‌توان اطلاعات را جستجو کرد، اکسپلورر بلاک چین فضایی را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم در آن داده‌های دلخواه خود را از بلاک چین به دست آوریم. هر ارز دیجیتال، مرورگری مخصوص به خود را دارد و برخی از مرورگرها، قادرند اطلاعات چندین رمز ارز را در اختیار ما قرار دهند. تریدرها، ماینرها، ولیدیتورها، کسب‌وکارها و حتی علاقمندان کریپتوکارنسی می‌توانند از مرورگر بلاک چین کمک بگیرند.

برچسب های مرتبط

بلاک چین

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • تقی گلی
    16 دی 1402

    سلام پول دزدیده شده را می‌توان پس گرفت؟

    • مهدی رضائیان
      17 دی 1402

      سلام اگه بدونید اونی که دزدی کرده کیه و طرف تو ایران باشه میتونید شکایت کنید و با دیتاهای آنچین اثباتش کنید. اگه نه که خیر امکانش نیست.