آکادمی رابکس
ایردراپ
ایردراپ اسکرول Scroll

ایردراپ اسکرول | آموزش کامل شرکت در ایردراپ Scroll

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 11 اردیبهشت 1402
4.2
4.2

فهرست مطالب

  • معرفی پروژه Scroll
  • آموزش شرکت در ایردراپ Scroll
  • آیا ایردراپ اسکرول قطعی است؟
  • آیا شرکت در ایردراپ Scroll رایگان است؟
  • جمع‌بندی

یکی از ترندهای اصلی بازار ارز دیجیتال در سال 2023 و 2024 پروژه‌های لایه دوم اتریوم مبتنی بر اثبات دانش صفر است. پروژه Scroll یکی از پروژه‌های لایه دوم اتریوم است که از Zero-Knowledge Proof برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم استفاده می‌کند. این پروژه در حال حاضر در مرحله تست قرار دارد و توانسته است توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کند. احتمال ایردراپ اسکرول به فعالان در این تست نت وجود دارد و ما قصد داریم در این مقاله به طور کامل نحوه شرکت در ایردراپ Scroll را آموزش دهیم.

 

معرفی پروژه Scroll

پروژه اسکرول یک پروژه لایه دوم مبتنی بر رول آپ اثبات دانش صفر است که به طور کامل با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. در این شبکه با تولید یک اثبات منفرد و مختصر یک بلاک از تراکنش‌ها تایید می‌شود که به معنی نهایی شدن سریع و کم هزینه تراکنش‌ها در شبکه اتریوم است.

در این پروژه صحت و کامل بودن هر کد عملیاتی در اجرای ماشین مجازی اتریوم ردیابی می‌شود و به همین دلیل به راحتی می‌توان قراردادهای هوشمند لایه اول را به اسکرول منتقل کرد. اسکرول به جای ترکیب ویژگی‌های اثبات دانش صفر با بهینه‌سازی EVM رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است که به آن‌ها مزیت بیشتری نسبت به رول آپ‌های موجود می‌دهد زیرا می‌تواند بدون نیاز به هیچ تغییری با تمام سیستم‌های موجود اتریوم به طور یکپارچه کار کند.

هدف دیگری که پروژه اسکرول آن را دنبال می‌کند برون سپاری ایجاد اثبات‌های دانش صفر و استانداردسازی این فرآیند است. این کار فرآیند رول کردن تراکنش‌ها را ساده کرده و انگیزه لازم برای کاربران را جهت شرکت در این فرآیند تامین می‌کند.

یک مزیت دیگر این رویکرد این است که توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون نگرانی در مورد محدودیت‌های فی تراکنش قراردادهای هوشمند پیچیده را در شبکه اسکرول مستقر کنند. این کار باعث می‌شود که امکانات بسیار زیادی برای کاربردهای خارج از زنجیره با اثبات درون زنجیره‌ای ایجاد شود.

با جمع‌بندی ویژگی‌های ذکر شده می‌توان به این نتیجه رسید که پروژه Scroll یک سیستم اثبات سلسله مراتبی دانش صفر است که لایه اول آن با بهینه‌سازی مدار سفارشی و الگوریتم‌های اجماع سازگار با سخت‌افزار بهینه شده است. لایه دوم این پروژه نیز با استفاده از اثبات‌های مختصر و سازگار با ماشین مجازی اتریوم بهینه می‌شود و توانایی پشتیبانی از برنامه‌های سنگین‌تر و ارائه ویژگی‌های اضافی مانند حریم خصوصی را دارد.

 

شرکت در ایردراپ پروژه اسکرول

 

تیم پروژه اسکرول

پروژه اسکرول توسط «سندی پنگ» (Sandy Peng)، «یی ژانگ» (Ye Zhang) و «هایچن شن» (Haichen Shen) راه‌اندازی شده است. پنگ تجربه زیادی در حوزه توسعه کسب و کار و استراتژی پروزه دارد. در طرف مقابل ژانگ و شن در علوم کامپیوتر، مهندسی پروتکل‌های متن باز و رمزنگاری متخصص هستند. شن قبلا به عنوان یک دانشمند ارشد هوش مصنوعی در آمازون کار کرده است.

در آوریل 2022، اسکرول با موفقیت 30 میلیون دلار در دور سرمایه گذاری سری A به رهبری «Polychain Capital» و «Bain Capital Crypto» و با مشارکت «Robot Ventures» و «Geometry DAO» جمع آوری کرد. در حال حاضر، تیم آنها حداقل 20 نفر در سراسر جهان دارد که در رمزنگاری با دانش صفر و سیستم های توزیع شده در فناوری بلاک چین متخصص هستند.

 

آیا پروژه Scroll توکن دارد؟

در حال حاضر پروژه اسکرول توکن ندارد و به مرحله اجرای شبکه اصلی نرسیده است اما طبق نقشه راه قرار است که شبکه اصلی این پروژه در سه ماهه دوم 2023 راه‌اندازی شود. با توجه به نقشه راه منتشر شده در دیسکورد پروژه قرار است یک مکانیزم پاداش دهی برای تشویق کاربران به فعالیت در شبکه ایجاد شود. این به این معنی است که توکن Scroll نیز همزمان با راه‌اندازی شبکه اصلی ایجاد خواهد شد و به احتمال زیاد شاهد ایردراپ Scroll در میان کاربران خواهیم بود.

 

بلاک چین Scroll

 

آموزش شرکت در ایردراپ Scroll

در حال حاضر پروژه اسکرول در وضعیت تست نت آلفا قرار دارد و کاربران با فعالیت در پل این شبکه و برخی از پروژه‌های لانچ شده می‌توانند شانس دریافت ایردراپ اسکرول را به دست آورند. انجام این کارها نیازمند انجام فعالیت‌های مختلف است که در ادامه آموزش شرکت در ایردراپ اسکرول به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

قبل از ورود به مباحث شرکت در ایردراپ اسکرول باید اشاره کنیم که برای فعالیت در ایردراپ شما به کیف پول متامسک نیاز دارید. اگر با با نحوه نصب و کار با این کیف پول آشنایی ندارید بهتر است ابتدا به مقاله «آموزش کیف پول متامسک» مراجعه کرده و کیف پول خود را ایجاد کنید و پس از آن مراحل مختلف شرکت در ایردراپ اسکرول را دنبال کنید.

 

اضافه کردن شبکه تست نت به متامسک برای ایردراپ اسکرول

مرحله اول شرکت در ایردراپ اسکرول اضافه کردن شبکه تست نت اسکرول و گوئرلی به کیف پول متامسک است. از این دو شبکه برای انتقال اتر از شبکه تست اتریوم به شبکه تست اسکرول و برعکس استفاده می‌کنیم. برای انجام این کار به وبسایت «شبکه اسکرول» مراجعه کرده و با استفاده از گزینه‌های Connect Wallet و سپس Add to Metamask شبکه‌های تست را به کیف پول اضافه می‌کنیم.

 

اضافه کردن اسکرول به متامسک

 

در صورتی که از این طریق موفق به اضافه کردن شبکه‌های تست به متامسک نشدید می‌توانید به وبسایت «Chainlist» مراجعه کنید و پس از انتخاب تیک «Include Testnets» عنوان شبکه‌ها را در قسمت جستجو بنویسید و گزینه نمایش داده شده را با گزینه Add to Metamask به کیف پول اضافه کنید. انجام این کار برای تمامی مراحل شرکت در ایردراپ اسکرول ضروری است.

 

اضافه کردن توکن تست اتر به شبکه گوئرلی برای ایردراپ Scroll

مرحله دوم شرکت در ایردارپ اسکرول اضافه کردن توکن تست اتر به شبکه گوئرلی است. برای انجام این کار می‌توان از دو وبسایت «Alchemy Faucet» و «Paradigm MultiFaucet» استفاده کرد. پس از مراجعه به این وبسایت‌ها و ساخت اکانت‌های مورد نیاز می‌توانید با وارد کردن آدرس کیف پول خود در شبکه گوئرلی به اندازه 0.02 توکن تست اتر به دست آورید.

انجام این کار معمولا زمان زیادی از کاربران می‌گیرد و محدودیت مقدار اتر نیز دارد. راه حل جایگزین این روش استفاده از استخر نقدینگی ایجاد شده به وسیله پروژه Layerzero برای توکن اتریوم و توکن تست اتریوم (https://testnetbridge.com/) است که احتمال دریافت ایردراپ Layerzero را نیز برای کاربران افزایش می‌دهد.

با استفاده از این استخر شما می‌توانید با پرداخت اتریوم به اندازه دو دلار نزدیک 10 عدد اتریوم تست به دست آورید که می‌توانید برای شرکت در ایردراپ‌های مختلف از آن استفاده کنید. برای کاهش هزینه‌های مربوط به هزینه کارمزد تراکنش می‌توانید اتریوم را در شبکه‌های لایه دوم مثل آربیتروم پرداخت کنید.

 

خرید توکن تست اتریوم برای ایردراپ اسکرول

 

انتقال اتریوم از گوئرلی به شبکه تست نت اسکرول

پس از دریافت توکن تست اتریوم در شبکه گوئرلی از پل بلاک چین ایجاد شده برای انتقال اتریوم از گوئرلی به شبکه اسکرول استفاده می‌کنیم. برای انجام این کار به وبسایت «https://scroll.io/alpha/bridge» مراجعه کرده و مقداری اتریوم را از شبکه «Goerli Testnet» به «Scroll Alpha Testnet» انتقال می‌دهیم. با تایید این تراکنش در کیف پول حدود 20 دقیقه زمان نیاز است تا تراکنش نهایی شده و اتریوم به شبکه اسکرول اضافه شود.

 

بریج اتریوم به اسکرول

 

کار دیگری که با استفاده از همین قسمت می‌توان انجام داد فرآیند برعکس این کار یعنی انتقال اتریوم از شبکه اسکرول به گوئرلی است که برای انجام این کار کافی است در قسمت بالا شبکه اسکرول و در قسمت پایین شبکه گوئرلی انتخاب شود. توجه داشته باشید که در ادامه از اتریوم در شبکه اسکرول استفاده خواهیم کرد و بهتر است کار انتقال به شبکه گوئرلی را به آخر موکول کنید یا تنها بخشی از اتریوم را به این شبکه برگردانید.

 

فعالیت در Orbiter.Finance برای شرکت در ایردراپ اسکرول

پروژه Orbiter.Finance یک پروژه پل بلاک چین است که امکان انتقال ارزهای مختلف بین پروژه‌های مختلف لایه دوم اتریوم و خود اتریوم را برای کاربران فراهم می‌کند. برای شرکت در ایردراپ اسکرول انتقال اتریوم از گوئرلی به شبکه اسکرول با استفاده از پروژه Orbiter.finance می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

برای انجام این کار ابتدا به وبسایت «https://rinkeby.orbiter.finance/?dest=ScrollL2&source=Rinkeby» مراجعه و کیف پول ارز دیجیتال خود را در شبکه گوئرلی به آن وصل می‌کنیم. در قسمت دوم شبکه اسکرول آلفا را انتخاب و مقدار اتریوم انتقالی را مشخص می‌کنیم. با انتخاب گزینه Send و تایید تراکنش در کیف پول اتریوم از شبکه گوئرلی به آلفا انتقال می‌یابد. با تغییر جای دو شبکه می‌توان برعکس این فرآیند را نیز به منظور افزایش شانس دریافت ایردراپ اسکرول انجام داد.

 

فعالیت در orbiter finance برای ایردراپ اسکرول

 

فعالیت در یونی سواپ برای شرکت در ایردراپ Scroll

صرافی یونی سواپ معروف ترین صرافی غیرمتمرکز شبکه اتریوم است که امکان انجام تراکنش‌های تست در شبکه اسکرول را نیز برای کاربران خود فراهم کرده است. برای فعالیت در این صرافی ابتدا به وبسایت «https://uniswap-v3.scroll.io/#/swap» مراجعه کرده و کیف پول خود را به آن وصل می‌کنیم.

پس از آن می‌توانیم  با انتخاب رمز ارز دوم، اتریوم خود را به بک ارز دیجیتال دیگر تبدیل کنیم. پیش از این امکان تبدیل اتریوم به USDC از طریق این وبسایت وجود داشت که پس از انجام این تبدیل کاربران می‌توانستند به قسمت Pool مراجعه و به تامین نقدینگی بپردازند. در حال حاضر تنهال امکان تبدیل اتریوم به رپد اتریوم در شبکه اسکرول و برعکس  وجود دارد.

برای انجام این کار اتریوم را در قسمت بالا و رپد اتریوم را در قسمت پایین پنجره نمایش داده شده انتخاب و بر روی Wrap کلیک می‌کنیم. با تایید تراکنش در کیف پول تبدیل نهایی می‌شود. می‌توان با عوض کردن این دو توکن دوباره رپد توکن اتریوم را به اتریوم تبدیل کرد. برای افزایش شانش دریات ایردراپ اسکرول بهتر است این کار چندین بار تکرار شود.

 

فعالیت در یونی سواپ برای ایردراپ scroll

 

فعالیت در Zada Finance برای ایردراپ اسکرول

پروژه Zada Finance یک صرافی غیرمتمرکز ساخته شده بر روی اسکرول است که کاربران با فعالیت در آن می‌توانند شانس دریافت ایردراپ اسکرول را افزایش دهند. برای فعالیت در این صرافی کاربران ابتدا باید به وبسایت «https://www.zadafinance.com/» مراجعه و کیف پول خود را به آن وضل کنند. شبکه کیف پول حتما باید بر روی تست نت اسکرول باشد.

در این پروژه با استفاده از قسمت Faucet می‌توان با ریتوییت کردن توییت خواسته شده 10 توکن تست ZDA به دست آورد. از آنجایی که ما توکن اتریوم داریم نیازی به این توکن تست نداریم و مستقیم از قسمت Swap بخشی از اتریوم خود را به ارزهای دیگر موجود مثل ZDA و USDC تبدیل می‌کنیم. با انجام این کار به دفعات زیاد شانس دریافت ایردراپ اسکرول افزایش می‌یابد.

پس از انجام این کار در پنجره موجود به قسمت Pool مراجعه و دو توکن را برای تامین نقدینگی در استخر انتخاب می‌کنیم و مقدار مساوی از دو رمز ارز را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنیم. با تایید استفاده از توکن‌ها و تایید تراکنش در کیف پول با استفاده از گزینه Supply سرمایه‌گذاری در استخر را نهایی می‌کنیم. می‌توان برای افزایش شانس دریافت ایردراپ اسکرول بخشی از توکن‌ها را از استخر خارج کرد.

 

پروژه zada finance

 

انجام هر یک از این فعالیت‌ها در چند نوبت و به تعداد چند بار می‌تواند شانس شما را برای دریافت ایردراپ اسکرول افزایش دهد. دقت داشته باشید که حداقل برای یکبار با استفاده از پل شبکه اسکرول بخشی از اتریوم خود را به شبکه گوئرلی انتقال دهید تا امتیاز احتمالی آن برای دریافت ایردراپ Scroll را از دست ندهید.

علاوه بر پروژه‌های معرفی شده در این مقاله تعداد زیادی پروژه ارز دیجیتال بر روی اسکرول لانچ می‌شوند که می‌توانید با مراجعه به وبسایت «https://scroll.io/alpha/ecosystem» آن‌ها را مشاهده کنید و هر کدام از آن‌ها که قابلیت تست به شما می‌داد را امتحان کنید. در کل همانند تعداد تراکنش‌ها، تعداد dAppهایی که در آن‌ها فعالیت داشته‌اید نیز می‌تواند شانس دریافت ایردراپ اسکرول را برای شما افزایش دهد.

نکته مهم دیگری که می‌تواند شانس شما را در دریافت ایردراپ Scroll افزایش دهد عضویت در دیسکورد پروژه و تایید عضویت و همچنین ارائه بازخورد در مورد خود پروژه و سایر پروژه‌های لانچ شده بر بستر اسکرول است. فعالیت در دیسکورد معمولا برای دریافت ایردراپ گزینه خوبی است.

 

آیا ایردراپ اسکرول قطعی است؟

در حال حاضر شبکه اصلی اسکرول راه‌اندازی نشده و قرار است در سه ماهه دوم سال 2023 این اتفاق رخ بدهد. با توجه به پیام‌های منتشر شده در دیسکورد پروژه، برای حمایت از فعالیت کاربران در شبکه به احتمال زیاد توکن این شبکه نیز همزمان با شبکه اصلی ایجاد خواهد شد و احتمالا بین کاربران ایردراپ خواهد شد. با این حال هیچ قطعیتی برای ایردراپ Scroll وجود ندارد.

 

آیا شرکت در ایردراپ Scroll رایگان است؟

در حال حاضر کاربران برای مشمول شدن در ایردراپ اسکرول امکان فعالیت در تست نت این پروژه را دارند و شبکه اصلی آن راه‌اندازی نشده است. این به این معنی است که فعالیت در این شبکه لایه دوم اتریوم نیاز به هزینه ندارد و کاربران به صورت رایگان می‌توانند در این پروژه فعالیت کنند و مشمول دریافت ایردراپ اسکرول شوند.

 

جمع‌بندی

پروژه اسکرول یک پروژه لایه دوم مبتنی بر اثبات دانش صفر است که در حال حاضر نسخه تست نت آن فعال است و کاربران با فعالیت در آن می‌توانند مشمول ایردراپ اسکرول احتمالی شوند. احتمال می‌رود در سه ماهه دوم سال 2023 شبکه اصلی این پروژه راه‌اندازی شود و از توکن آن نیز رونمایی شود. در این مقاله به طور کامل نحوه فعالیت در تست نت این پروژه به منظور دریافت ایردراپ اسکرول آموزش داده شد.

برچسب های مرتبط

ایردراپ

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *