آکادمی رابکس
ایردراپ
ایردراپ zksync

ایردراپ zkSync | آموزش کامل فعالیت در zkSync Lite و zkSync Era

  • متوسط
  • 5دقیقه
  • 10 فروردین 1402
3.8
3.8

فهرست مطالب

  • پروژه لایه دوم zkSync
  • چگونه در ایردراپ zkSync شرکت کنیم؟
  • فعالیت در شبکه zkSync Lite برای شرکت در ایردراپ zkSync
  • فعالیت در شبکه zkSync Era برای شرکت در ایردراپ zkSync
  • آیا شرکت در ایردراپ zksync رایگان است؟
  • آیا ایردراپ zksync قطعی است؟
  • جمع‌بندی

در روزهای گذشته شاهد ایردراپ آربیتروم و ارسال رایگان بیش از 11 درصد توکن‌های این پروژه بین بیش از 600 هزار کاربر پروژه بودیم. قیمت توکن ARB پس از فهرست شدن در صرافی‌های مختلف حتی اعداد 12 دلار را نیز به خود دید اما در نهایت قیمت اصلی بین 1 تا 1.5 دلار بود که ارزش توکن‌های دریافتی کاربران را به چند هزار دلار می‌رساند. این مبالغ بالای ایردراپ، کاربران را به شرکت در ایردراپ‌های احتمالی آتی مثل ایردراپ zkSync تشویق می‌کند.

پروژه Zksync یک پروژه لایه دوم اتریوم است که به منظور افزایش مقیاس‌پذیری این شبکه راه‌اندازی شده است. در این مقاله به طور کامل نحوه فعالیت در zkSync Lite و zkSync Era را آموزش می‌دهیم و شرکت در تست نت و مین نت این پروژه را به منظور افزایش شانس دریافت ایردراپ zkSync بررسی می‌کنیم.

 

پروژه لایه دوم zkSync

پروژه zkSync یک پروژه لایه دوم اتریوم است که به منظور افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم و کاهش هزینه‌های ثبت تراکنش در این شبکه راه‌اندازی شده است. همانند پروزه آربیتروم این پروژه نیز از روش رول آپ برای افزایش مقیاس‌پذیری بهره می‌برد اما تکنولوژی مورد استفاده این دو پروژه با یکدیگر متفاوت است. در حالی که آربیتروم از رول آپ‌های خوش بینانه برای نهایی کردن تراکنش‌ها استفاده می‌کند پروژه zkSync از الگوریتم «اثبات دانش صفر» (Zero-Knowledge Proof | ZKP) برای این منظور بهره می‌برد.

رول آپ‌های مبتنی بر اثبات دانش صفر از جهت حفظ حریم خصوصی و عدم نیاز به زمان چالش برای تایید نهایی تراکنش‌ها، جایگزین‌های مناسبی برای رول آپ‌های خوش بینانه هستند اما در سازگاری با ماشین مجازی اتریوم و برنامه‌های نوشته شده با سالیدیتی مشکل دارند. در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای ایجاد ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر اثبات دانش صفر (zkEVM) صورت گرفته و پروژه‌های پلیگون، کانسنسیس و پروژه zkSync از نسخه اولیه این نوع از ماشین مجازی خود رونمایی کرده‌اند.

فعالیت نسخه اول پروژه zkSync مربوط به اپلیکیشن‌های مرتبط با پرداخت و ترید ارزهای دیجیتال بوده است و امکان گسترش فعالیت‌های آن‌ها به سایر حوزه‌ها وجود نداشته است. این نسخه در حال حاضر با عنوان zksync Lite شناخته می‌شود و پروژه‌هایی مثل Zigzag بر روی آن فعال هستند.

نسخه آلفا  ورژن دوم این پروژه در 24 مارچ 2023 راهاندازی شد که این نسخه از قراردادهای هوشمند مبتنی بر زبان سالیدیتی با کمترین تغییرات پشتیبانی می‌کند. این نسخه در حال حاضر توسط مجموعه Matter Labs (شرکت توسعه‌دهنده zkSync) مدیریت می‌شود. برای آشنایی با سایر پروژه‌های ارز دیجیتال Zero Knowledge می‌توانید مقاله زیر را از آکادمی رابکس مطالعه کنید.

 

zksync چیست

 

چگونه در ایردراپ zkSync شرکت کنیم؟

در حال حاضر پروژه zkSync هیچ برنامه‌ای برای ایجاد و ایردراپ توکن خود ندارد اما انتظار می‌رود توکن پروژه با نماد ZKS به عنوان توکن کاربردی پروژه در آینده ایجاد شود و همانند پروژه‌های لایه دوم دیگر مثل آربیتروم و آپتیمیزم، توکن این پروژه نیز بین کاربران قدیمی ایردراپ شود. توجه داشته باشید که در هر حال هیچ قطعیتی برای ایردراپ zkSync وجود ندارد و از نظر زمانی نیز ممکن است این فرآیند حتی چند سال زمان نیاز داشته باشد.

بهترین کار برای شرکت در ایردراپ zkSync تعامل با دو محصول اصلی پروژه یعنی «zkSync Lite» و «zkSync Era Mainnet Alpha» است. در کنار این، فعالیت در برخی از پروژه‌های فعال در این اکوسیستم نیز می‌تواند شانش دریافت ایردراپ zkSync را برای کاربران افزایش دهد. از آن‌جایی که برخی از پروژه‌های این اکوسیستم خود نیز توکن ندارند، انجام این کار شانش دریافت ایردراپ آن‌ها را نیز برای کاربران افزایش می‌دهد. در ادامه به بررسی مراحل مختلف شرکت در ایردراپ zkSync می‌پردازیم.

 

اضافه کردن شبکه تست نت zkSync به متامسک

در مرحله اول آموزش ایردراپ zkSync نیاز است که اضافه کردن شبکه تست نت آن به کیف پول ارز دیجیتال را آموزش دهیم. برای انجام این کار به کیف پول متامسک خود مراجعه کنید و در قسمت «Networks» گزینه «Add network» را انتخاب کنید. اگر تا به حال این کیف پول را نصب نکرده‌اید می‌توانید مقاله کیف پول متامسک را مطالعه کنید تا آموزش لازم برای نصب و استفاده از کیف پول را ببینید.

در پنجره باز شده روی گزینه «Add a network manually» کلیک کنید تا پنجره وارد کردن اطلاعات شبکه نمایش داده شود. قسمت‌های نشان داده شده در این پنجره را با اطلاعات زیر پر کنید و بر روی گزینه «Save» کلیک کنید تا شبکه به فهرست شبکه‌های کیف پول متامسک اضافه شود.

 

  • Network Name: zkSync Era Testnet
  • New RPC URL: https://zksync2-testnet.zksync.dev
  • Chain ID: 280
  • Currency Symbol: ETH
  • Block Explorer URL: https://goerli.explorer.zksync.io/

 

توجه داشته باشید که برای استفاده از کیف پول ارز دیجیتال و همچنین فعالیت در اکوسیستم zkSync بهتر است که از فیلترشکن استفاده کنید و حتی در برخی از مراحل بدون استفاده از فیلترشکن قادر به انجام مراحل نخواهید بود. با انجام این کار شبکه تست نت zkSync به کیف پول اضافه می‌شود و حال نوبت به دریافت توکن‌های تست برای فعالیت می‌رسد.

 

اضافه کردن شبکه تست نت zksync به متامسک

 

دریافت توکن تست برای شرکت در ایردراپ zkSync

پس از اضافه کردن شبکه تست نت به کیف پول متامسک نوبت به اضافه کردن توکن‌های تست برای فعالیت در تست نت zkSync می‌رسد. در این مرحله شما با مراجعه به وبسایت «https://goerli.portal.zksync.io/faucet» و قسمت «Faucet» می‌توانید توکن‌های تست اتریوم، لینک و دای را دریافت کنید. توجه داشته باشید که این توکن‌ها تستی هستند و به عنوان مثال شما نمی‌توانید با فروش اتریوم تست، کسب درآمد کنید.

در پنجره نمایش داده شده در این قسمت گزینه «Request funds from faucet» را انتخاب می‌کنیم. با این کار صفحه توییتر باز می‌شود که شما باید با یک اکانت توییتر معتبر که دارای تصویر است و فعالیت آن به زمان‌های گذشته می‌رسد، توییت مد نظر پروژه را در صفحه خود منتشر کنید. این کار برای جلوگیری از فعالیت‌های خرابکارانه انجام می‌شود. با انجام این کار توکن‌ها به کیف پول شما اضافه می‌شوند که می‌توانید با مراجعه به بخش wallet آن‌ها را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از این پورتال برای دریافت توکن‌های تست تنها یکبار در روز امکان‌پذیر است و مهم‌ترین ارز دیجیتال تست نیز اتریوم است زیرا از آن برای پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌شود. اگر توکن تست در تست نت Goerli اتریوم دارید می‌توانید از قسمت Bridge آن را نیز به تست نت zksync انتقال دهید و برای فعالیت در شبکه از آن استفاده کنید.

 

توکن تست برای شرکت در ایردراپ zksync

 

فعالیت در تست نت Syncswap

پروژه Syncswap یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر و سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی را برای کاربران فراهم می‌کند. این پروژه هم به صورت تست و هم به صورت واقعی در شبکه zksync راه‌اندازی شده است اما هنوز توکن آن به بازار ارائه نشده است. فعالیت در تست نت Syncswap علاوه بر افزایش شانس دریافت ایردراپ zkSync شانس دریافت توکن خود پروژه را نیز به صورت ایردراپ افزایش می‌دهد.

برای فعالیت در تست نت پروژه ابتدا به آدرس «https://syncswap.xyz/» مراجعه می‌کنیم و از میان شبکه‌های مختلف موجود گزینه «Era testnet» را انتخاب می‌کنیم و از گزینه «Connect» کیف پول خود را به صفحه پروژه وصل می‌کنیم. توجه داشته باشید که در کیف پول نیز شبکه تست نت zkSync انتخاب شده باشد. حال اگر رمز ارز تست ندارید می‌توانید با استفاده از گزینه «Faucet» فعال شده توکن تست اتریوم دریافت کنید و از پورتال zksync آن را به شبکه تست نت zksync انتقال دهید تا امکان ثبت تراکنش در پروژه Syncswap را داشته باشید.

برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر به منوی Trade مراجعه می‌کنیم و پس از انتخاب دو رمز ارز با تایید تراکنش در کیف پول آن‌ها را به یکدیگر تبدیل می‌کنیم. ممکن است پیش از انجام تبدیل نیاز باشد که با تایید در کیف پول امکان دسترسی پروژه به کیف پول را به توکن‌ها فراهم کنید. توجه داشته باشید که میزان توکن‌های تبدیل شده بر اساس قیمت روز آن‌ها انجام نمی‌شود و هزینه تراکنش نیز بر اساس اتریوم پرداخت می‌شود و به همین دلیل بهتر است از تبدیل ارزهای دیگر به هم استفاده کنید.

 

شرکت در ایردراپ zksync با ترید در syncswap

بهتر است چندین تبدیل را با استفاده از بخش ترید انجام دهید. کار دیگری که می‌توانید در این پروژه انجام دهید مراجعه به بخش «Pools» و سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی است. پس از انتخاب گزینه «New Position» و انتخاب دو رمز ارز مورد نظر، گزینه «Enter Pool»را انتخاب و از گزینه‌های موجود به بخش «Dposit» می‌رویم تا مقدار توکن‌ها را برای سرمایه‌گذاری مشخص کنیم. با کلیک بر روی گزینه «Deposit» و تایید تراکنش در کیف پول سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که می‌توانید از بخش Withdraw سرمایه خود را از استخر خارج کنید.

 

تامین نقدینگی در syncswap

 

فعالیت در تست نت Spacefi

پروژه Spacefi یک پروتکل جامع وب 3 و دیفای است که اکوسیستم کازماس را به لایه دوم zkSync وصل می‌کند. 30 میلیون توکن این پروژه با نماد SPACE بر روی بلاک چین EVMOS راه‌اندازی شده است و قرار است 30 میلیون توکن دیگر بر روی شبکه اصلی zkSync راه‌اندازی شود. بنابراین با فعالیت در این پروژه می‌توان با یک تیز دو نشان زد و در ایردراپ دو پروژه به صورت یکجا شانش پیدا کرد. این پروژه هم به صورت تست نت و هم به صورت مین نت بر روی zksync فعال است که در این بخش به بررسی فعالیت در تست نت آن می‌پردازیم.

برای فعالیت در این پروژه ابتدا به وبسایت آن «https://app.spacefi.io/#/home» مراجعه گرده و کیف پول خود را در شبکه تست نت zkSync به آن وصل می‌کنیم. پس از اتصال می‌توان فعالیت‌های مختلفی مثل ترید و کشت سود را در پلتفرم Spacefi انجام داد. روی گزینه Swap کلیک می‌کنیم و در پنجره باز شده دو رمز ارز مورد نظر را برای تبدیل به یکدیگر انتخاب می‌کنیم.

با استفاده از گزینه Approve امکان خرج رمز ارز مورد نظر را برای اپلیکیشن فراهم می‌کنیم و پس از آن با انتخاب گزینه Swap و تایید تراکنش در کیف پول تبدیل نهایی می‌شود. این کار را می‌توانید چند بار با رمز ارزهای مختلف انجام دهید تا شانس شما برای دریافت ایردراپ zksync بیشتر شود.

 

فعالیت در spaceswap برای ایردراپ zksync

 

در پنجره مربوط به تبدیل ارزها با استفاده از تب Pool امکان تامین نقدینگی برای استخرهای نقدینگی نیز وجود دارد. با مراجعه به این تب، ابتدا گزینه «Add liquidity» را انتخاب و سپس دو رمز ارز مورد نظر و میزان آن‌ها برای سرمایه‌گذاری را تعیین می‌کنیم. با گزینه Approve امکان استفاده از رمز ارزها را برای قرارداد هوشمند پروژه فراهم می‌کنیم و پس از آن با گزینه «Supply» و «Confirm Supply» و تایید در کیف پول، سرمایه‌گذاری را نهایی می‌کنیم. پس از سرمایه‌گذاری استخر به قسمت Pool اضافه می‌شود که می‌توانید با کلیک بر روی آن توکن اضافه کنید یا سرمایه‌گذاری را نهایی کنید.

 

تامین نقدینگی در Spaceswap

 

پروژه Spacefi یک پلتفرم جامع است که علاوه بر فعالیت به صورت صرافی غیرمتمرکز، ابزار برگزاری عرضه اولیه ارز دیجیتال و مارکت پلیس NFT است. برای استفاده از این امکانات نیاز به توکن‌های خود پروژه است که در نسخه مین نت پروژه قابل استفاده است. برای افزایش شانس خود در ایردراپ بهتر است فعالیت در این پروژه را با استفاده از شبکه اصلی zksync و با انتقال مقداری ارز دیجیتال واقعی به آن انجام دهید.

 

فعالیت در شبکه zkSync Lite برای شرکت در ایردراپ zkSync

در بخش قبل فعالیت با استفاده از شبکه تست نت zksync را به همراه ثبت تراکنش در برخی از پلتفرم‌های تست آموزش دادیم. در این بخش می‌خواهیم به بررسی فعالیت در شبکه‌های اصلی اکوسیستم zkSync بپردازیم. همانطور که اشاره شد دو پروژه «zkSync Lite» و «zkSync Era Mainnet Alpha» توسط این پروژه راه‌اندازی شده است که فعالیت در هر کدام از آن‌ها می‌تواند شانس شما را برای دریافت ایردراپ zksync افزایش دهد.

 

انتقال پول به zkSync Lite

برای فعالیت در zkSync Lite نیاز است که ابتدا کریپتوکارنسی خود را به این شبکه انتقال دهید. برای انجام این کار ابتدا به وبسایت «https://lite.zksync.io/» مراجعه و کیف پول خود را با شبکه اتریوم به آن وصل می‌کنیم. حال می‌توانیم با مراجعه به بخش Top up به انتقال توکن به شبکه zksync بپردازیم. برای انجام این کار روش‌های مختلفی در این قسمت تدارک دیده شده است.

در روش اول شما می‌توانید یکی از روش‌های خرید مستقیم با استفاده از کارت بانکی را انتخاب کنید و توکن‌ها را به صورت مستقیم در شبکه zkSync خریداری کنید. این کار به دلیل نیاز به کارت بانکی بین‌المللی و احراز هویت برای ایرانی‌ها مناسب نیست. روش دوم استفاده از صرافی ارز دیجیتال Bybit است که امکان انتقال ارزها به صورت مستقیم در شبکه Zksync را به کاربران می‌دهد. به دلیل مشکلات مشابه استفاده از این روش نیز برای کاربران ایرانی مناسب نیست.

روش سوم استفاده از پل بلاک چین برای انتقال ارز دیجیتال از شبکه اتریوم به شبکه zkSync Lite است. برای انجام این کار علاوه بر خود پورتال zkSync Lite می‌توان از پروژه‌های پل بلاک چین ساخته شده بر روی zkSync مثل «Layerswap»، «Orbiter» و «ZigZag» استفاده کرد. فعالیت در هر کدام از این پروژه‌ها نیز شانس دریافت ایردراپ zkSync را افزایش می‌دهد اما باید توجه داشته باشید که این کار شامل هزینه کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم است که می‌تواند چندین دلار باشد.

در اینجا از بریج خود zkSync Lite استفاده می‌کنیم. با انتخاب این گزینه پنجره مربوط به انتقال توکن نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید توکن موجود در شبکه اتریوم خود را انتخاب کنید و با زدن گزینه Top up و تایید مراحل در کیف پول، رمز ارزهای خود را به شبکه zksync انتقال دهید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار نیاز به خرید اتریوم برای کارمزد تراکنش‌ها دارید که می‌توایند از طریق صرافی ارز دیجیتال رابکس این کار را انجام دهید.

 

انتقال اتریوم به zksync lite

 

پس از انتقال ارزهای دیجیتال به zkSync Lite می‌توانید در پروژه‌های مختلف موجود بر روی شبکه تراکنش انجام دهید. توجه داشته باشید که در پورتال zkSync Lite با استفاده از گزینه Transfer می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در شبکه zkSync به حساب دیگری در این شبکه (Transfer to zkSync Lite) یا به حساب اصلی اتریوم خود یا دیگران (Treansfer to Ethereum) انتقال دهید.

 

فعالیت در صرافی غیرمتمرکز ZigZag برای دریافت ایردراپ zkSync

صرافی غیرمتمرکز زیگزاگ یکی از اولین پروژه‌هایی است که بر بستر پروژه zkSync Lite راه‌اندازی شد و در طی چند مرحله توکن خود با نماد ZZ را بین کاربران خود ایردراپ کرد. فعالیت در این صرافی می‌تواند شانش دریافت ایردراپ zkSync را برای کاربران افزایش دهد و علاوه بر این امکان دریافت ایردراپ زیگزاگ در سری‌های بعدی را نیز به کاربران می‌دهد.

برای فعالیت در این صرافی ابتدا به آدرس «https://trade.zigzag.exchange/» مراجعه می‌کنیم و با استفاده از گزینه Connect Wallet کیف پول خود را به آن معرفی می‌کنیم. پس از اتصال کیف پول رمز ارز از منوی Trade می‌توانیم جفت رمز ارز مورد نظر خود را انتخاب کنیم و به صورت Market یا Limit معامله خود را ثبت کنیم. بهتر است این کار را چند بار و در فاصله زمانی چند روزه تکرار کنید تا جزو کاربرهای فعال پروژه شناخته شوید.

فعالیت دیگری که در پروژه صرافی زیگزاگ می‌توان انجام داد انتقال دارایی از شبکه اتریوم به zkSync و برعکس است. برای انجام این کار به منوی Bridge مراجعه می‌کنیم و با انتخاب نوع انتقال و مقدار ارز انتقالی تراکنش خود را با استفاده از کیف پول نهایی می‌کنیم. توجه داشته باشید که این انتقال در زمان‌های خلوت شبکه انجام شود زیرا هزینه انتقال در ساعات شلوغ بسیار بالا است.

 

فعالیت در پل بلاک چین Orbiter Finance برای دریافت ایردراپ zkSync

پروژه Orbiter Finance یکی از پل‌های بلاک چینی مطرح برای پروژه‌های لایه دوم اتریوم است که امکان انتقال ارز دیجیتال میان پروژه‌های لایه دوم اتریوم مثل آربیتروم، پلیگون، آپتیمیزم، استارک نت و Zksync را فراهم می‌کند. علاوه بر این امکان انتقال ارز بین پروژه‌های لایه دوم و شبکه‌های اتریوم و بایننس نیز در این پروژه وجود دارد.

بنابراین، می‌توان با اتصال به این پروژه، همانند زیگزاگ، ارز دیجیتال را از شبکه اتریوم به zksync و برعکس ارسال کرد. برای انجام این کار باید به وبسایت «https://www.orbiter.finance/» مراجعه کرده و کیف پول خود را به آن وصل کنید. پس از اتصال می‌توان از پنجره نمایش داده شده شبکه و ارز مبدا و همچنین شبکه و ارز مقصد را انتخاب و انتقال را نهایی کرد.

 

فعالیت در Orbiter finance برای ایردراپ zksync

 

ویژگی مثبت این پروژه در مقایسه با زیگزاگ این است که از انتقال بین بلاک چین‌های لایه اول و دوم بیشتری پشتیبانی می‌کند. از جمله این بلاک چین‌ها می‌توان به دو نسخه «zkSync Lite» و «zkSync Era» اشاره کرد. برای انتقال پول به zkSync Era شما همانند zkSync Lite باید به پورتال مخصوص پروژه مراجعه کنید و در آن ارزهای خود را از شبکه اتریوم به zkSync Era انتقال دهید. این کار به دلیل هزینه تراکنش بالا در شبکه اتریوم به صرفه نیست.

بنابراین، بهترین کار این است که شما یکبار ارز خود (ترجیحا اتریوم) را مطابق اطلاعات بخش انتقال پول به zkSync Lite به این پروژه انتقال دهید و تراکنش‌های خود را در پروژه‌های مختلف آن ثبت کنید. پس از اتمام کار از طریق پروژه Orbiter Finance دارایی خود را از zkSync Lite به zkSync Era انتقال دهید. با این کار علاوه بر فعالیت در پروژه Orbiter finance هزینه کمی برای انتقال ارز پرداخت می‌کنید و با فعالیت در پروژه‌های راه‌اندازی شده در zkSync Era شانس خود را برای دریافت ایردراپ zkSync افزایش می‌دهید.

 

انتقال ارز دیجیتال از zksync lite به zksync era

 

فعالیت در شبکه zkSync Era برای شرکت در ایردراپ zkSync

در بخش قبل نحوه انتقال ارز دیجیتال به zksync Lite و انجام تراکنش در آن برای دریافت ایردراپ zkSync آموزش داده شد. در حال حاضر شبکه مین نت zkSync Era نیز راه‌اندازی شده است و فعالیت در آن می‌تواند شانس دریافت ایردراپ zkSync را برای کاربران افزایش دهد. برای انجام این کار ابتدا نیاز است که کاربران ارزهای خود را به شبکه اصلی zkSync Era انتقال دهند و سپس با استفاده از آن در پروژه‌های ران شده تراکنش انجام دهند. در ادامه به آموزش مراحل مختلف انجام این کار می‌پردازیم.

 

اضافه کردن شبکه مین نت zkSync به متامسک

برخلاف zksync Lite که نبازی به اضافه کردن شبکه جدید در کیف پول ندارد و فعالیت‌های آن با استفاده از شبکه اصلی اتریوم انجام می‌شود، فعالیت در zkSync Era نیازمند اضافه کردن شبکه zkSync Era Mainnet به کیف پول متامسک است. برای انجام این کار دقیقا همانند اضافه کردن شبکه تست به کیف پول متامسک خود مراجعه و در قسمت «Networks» گزینه «Add network» را انتخاب می‌کنیم.

در پنجره باز شده روی گزینه «Add a network manually» کلیک می‌کنیم تا پنجره وارد کردن اطلاعات شبکه نمایش داده شود. قسمت‌های نشان داده شده در این پنجره را با اطلاعات زیر پر کرده و بر روی گزینه «Save» کلیک می‌کنیم تا شبکه به فهرست شبکه‌های کیف پول متامسک اضافه شود.

 

  • Network Name: zkSync Era Mainnet
  • New RPC URL: https://zksync2-mainnet.zksync.io
  • Chain ID: 324
  • Currency Symbol: ETH
  • Block Explorer URL: https://explorer.zksync.io/

 

با انجام این کار شبکه مین نت zkSync به کیف پول اضافه می‌شود و حال نوبت به انتقال رمز ارز به آن می‌رسد. با توجه به این که کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از اتریوم پرداخت می‌شود بهتر است از این رمز ارز استفاده کنید.

روش غیرمستقیم انتقال رمز ارز به zkSync Era استفاده از پروژه Orbiter Finance است که در بخش قبل نحوه انجام این کار را توضیح دادیم. با استفاده از این پروژه می‌توانید ارزهای خود را از شبکه‌های مختلفی مثل پلیگون و آربیتروم به zkSync Era Mainnet انتقال دهید که هزینه کمی خواهد داشت.

روش دوم انتقال مستقیم ارز دیجیتال از شبکه اتریوم به zkSync Era است که نیازمند پرداخت هزینه کارمزد در شبکه اتریوم است. برای انجام این کار نیاز است که به وبسایت «https://bridge.zksync.io/» مراجعه کرده و کیف پول خود را در شبکه اتریوم به آن وصل کنید. با انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر، تعیین مقدار ارز، کلیک بر روی گزینه Deposit و تایید تراکنش در کیف پول، رمز ارز شما به zkSync Era انتقال داده می‌شود. با استفاده از تب withdraw امکان انتقال ارز از zkSync Era به شبکه اتریوم نیز وجود دارد.

 

پل zkSync Era

 

برای انجام این کار حتما به هزینه تراکنش در شبکه اتریوم توجه داشته باشید. بهتر است برای یکبار هم شده در پل اصلی شبکه فعالیت داشته باشید زیرا معمولا پروژه‌ها در ایردراپ خود به این فعالیت اهمیت زیادی می‌دهند و برای ایردراپ zkSync نیز ممکن است این مساله وجود داشته باشد.

 

فعالیت در مین نت Syncswap برای دریافت ایردراپ zkSync

در بخش‌های قبل نحوه فعالیت در تست نت پروژه Syncswap را آموزش دادیم. این پروژه در شبکه مین نت zkSync Era نیز راه‌اندازی شده است که فعالیت در آن می‌تواند شانس دریافت ایردراپ zkSync را برای کاربران افزایش دهد. برای فعالیت در آن به وبسایت «https://syncswap.xyz/» مراجعه و کیف پول خود را در شبکه zkSync Era Mainnet به آن معرفی می‌کنیم.

همانند بخش تست نت با مراجعه به بخش Trade به تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر در این شبکه می‌پردازیم. علاوه بر این با استفاده از قسمت Pool به تامین نقدینگی در استخر ETH-USDC می‌پردازیم. توجه داشته باشید که فعالیت در این صرافی بهتر است با فاصله زمانی مختلف تکرار شود تا شانس دریافت ایردراپ zkSync افزایش پیدا کند.

 

فعالیت در zksync era mainnet

 

فعالیت در مین نت Spacefi برای دریافت ایردراپ zkSync

پروژه Spacefi نیز همانند سینک سواپ بر روی مین نت zksync Era راه‌اندازی شده است و فعالیت در آن شانس دریافت ایردراپ zkSync را افزایش می‌دهد. برای فعالیت در این پروژه ابتدا به وبسایت آن «https://app.spacefi.io/#/home» مراجعه کرده و کیف پول خود را در شبکه مین نت به آن وصل می‌کنیم.

در این پروژه نیز از دو قسمت swap برای تبدیل ارز دیجیتال و Pool برای سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی استفاده می‌کنیم. این دو فعالیت را در زمان‌های مختلف تکرار می‌کنیم تا از این طریق شانس دریافت ایردراپ zkSync را افزایش دهیم. توجه داشته باشید که در مراحل مختلف برای خرج ارزهای دیجیتال خود باید از طریق کیف پول خود اجازه دسترسی به ارزها را به پروژه بدهید.

 

فعالیت در شبکه اصلی zksync era

 

فعالیت در مین نت onchain برای دریافت ایردراپ zkSync

پروژه onchain یکی دیگر از صرافی‌هایی است که بر روی مین نت zksync Era راه‌اندازی شده است و فعالیت در آن شانس دریافت ایردراپ zkSync را افزایش می‌دهد. این پروژه علاوه بر تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر امکان انجام معاملات اهرمی به صورت Long و Short را نیز در آینده به پلتفرم خود اضافه خواهد کرد. درحال حاضر تنها ابزار Swap و Pool این پروژه فعال است که فعالیت در آن می‌تواند منجر به افزایش شانس دریافت ایردراپ zkSync شود.

برای فعالیت در این پروژه ابتدا به وبسایت «https://onchain.trade/» مراجعه می‌کنیم و کیف پول خود را در شبکه اصلی zkSync به آن معرفی می‌کنیم. برای تبدیل ارزهای دیجیتال به قسمت Trade رفته و با انتخاب ارزها تبدیل را نهایی می‌کنیم. برای سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی این پروژه نیاز به دو توکن نیست و کاربران می‌توانند رمز ارزهای خود را در استخر به صورت منفرد سرمایه‌گذاری کنند. کاربران برای دریافت وام نیز می‌توانند از گزینه Borrow موجود در استخرهای این پروژه استفاده کنند.

 

onchain-trade

 

علاوه بر پروژه‌های معرفی شده در این قسمت می‌توانید لیست پروژه‌های اکوسیستم zkSync را با مراجعه به آدرس «https://ecosystem.zksync.io/» مشاهده کنید و در تست نت و مین نت آن‌ها شرکت کنید. هر چه تعداد بیشتری تراکنش در تعداد بیشتری پروژه داشته باشید شانس دریافت ایردراپ zkSync نیز افزایش خواهد یافت.

 

آیا شرکت در ایردراپ zksync رایگان است؟

برای شرکت در ایردراپ zksync می‌توانید در تست نت شبکه‌های zkSync Lite و zkSync Era فعالیت کنید که این کار کاملا رایگان است. اما از آن‌جایی که مین نت این پروژه‌ راه‌اندازی شده است، بدون فعالیت در مین نت شانس دریافت ایردراپ zksync پایین خواهد بود. بنابراین، کاربران بهتر است در مین نت این شبکه نیز فعالیت کنند که این کار نیاز به صرف هزینه برای انتقال پول به این دو شبکه و پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌ها دارد.

 

آیا ایردراپ zksync قطعی است؟

تیم توسعه‌دهنده پروژه zksync هنوز در مورد ایردراپ zksync و نحوه انجام آن توضیحی ارائه نکرده است اما با توجه به ایردراپ بسیاری از پروژه‌های لایه دوم و همچنین راه‌اندازی نسخه اصلی zkEVM این پروژه، انتظار می‌رود که در آینده این پروژه توکن ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی کرده و مبان کاربران فعال شبکه ایردراپ کند.

 

آموزش ایردراپ zksync

 

جمع‌بندی

ایردراپ یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال است که می‌تواند سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران کند. در این مقاله به طور کامل نحوه شرکت در ایردراپ zksync را آموزش دادیم. نحوه انتقال ارز دیجیتال به شبکه‌های zkSync Lite و zkSync Era، فعالیت در تست نت پروژه‌های راه‌اندازی شده و فعالیت در شبکه مین نت zksync از اصلی‌ترین مسائل مطرح شده در این مقاله است.

برچسب های مرتبط

ایردراپ

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • رضا
    27 آبان 1402

    بهترین ایردراپ سال بعد خواهد بود

  • https://d-change.net
    27 آبان 1402

    ایشالا یه ایردراپ خوب بده

  • مازیار
    30 آبان 1402

    به نظرم بهترین ایردراپ بین لایه دو ها خواهد بود

1 3 4 5