آکادمی رابکس
دیفای

ییلد فارمینگ (Yield Farming) یا کشت سود چیست؟

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 27 اسفند 1401
5
5

فهرست مطالب

  • ییلد فارمینگ در بازار ارزهای دیجیتال
  • Yield Farming چگونه انجام می‌شود؟
  • روش‌های ییلد فارمینگ
  • پلتفرم‌ها و پروتکل‌های کشت سود
  • مزایای ییلد فارمینگ
  • معایب ییلد فارمینگ
  • جمع بندی

از زمان ایجاد اولین ارز دیجیتال، کاربران به دنبال راه‌های مختلفی برای کسب درآمد منفعلانه از ارزهای دیجیتال بوده‌اند. با قوی‌تر شدن و شکل‌گیری کامل اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi، «ییلد فارمینگ» یا کشت سود به یکی از راه‌های کسب درآمد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. کشت سود به فرایندی گفته می‌شود که در آن کاربران توکن‌های خود را در استخرهای نقدینگی و پلتفرم‌های وام‌دهی نگه می‌دارند و سود کسب می‌کنند.

در ادامه این مقاله به مفاهیم اولیه ییلد فارمینگ، مثل پروتکل‌ Yield Farming و استخر نقدینگی می‌پردازیم و به صورت کامل توضیح می‌دهیم که کشت سود چگونه انجام می‌شود و چه روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از کشت سود وجود دارد. در نهایت هم مزایا و معایب ییلد فارمینگ را بررسی می‌کنیم.

 

ییلد فارمینگ در بازار ارزهای دیجیتال

ییلد فارمینگ یا کشت سود، به یکی از محبوب‌ترین راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. دلیل این مسئله این است که شما بدون نیاز به درگیری، انجام معامله یا وقت گذاشتن برای آن، می‌توانید به راحتی سود کسب کنید. کشت سود  به فرایندی گفته می‌شود که در آن شما توکن‌های خود را در یک اکوسیستم دیفای سپرده می‌کنید و بر اساس میزان توکن‌های سپرده‌ شده و مدت زمانی که سپرده می‌کنید، سود دریافت می‌کنید. کشت سود به یک روش انجام نمی‌شود و در پلتفرم‌های مختلف با روش‌های مختلف امکان پذیر است.

تصور کنید شما تعدادی کوین خریداری کرده‌اید و می‌خواهید از آن‌ها برای کسب سود استفاده کنید، اما علاقه‌ای به معامله و ترید ندارید. در چنین حالتی شما می‌توانید کوین یا توکن‌های خود را در یک اکوسیستم دیفای سپرده کنید؛ پلتفرم ممکن است با توکن‌های شما به کاربران وام بدهد یا نقدینگی یک استخر را تامین کند و سود شما را از همین فعالیت‌ها بپردازد. در نهایت هم شما می‌توانید تمام توکن‌های خود را برداشت کنید. Yield Farming به واسطه‌ی قراردادهای هوشمند در برنامه‌ غیرمتمرکز ممکن می‌شود. بیایید ابتدا مروری داشته باشیم بر اینکه قراردادهای هوشمند چه هستند و چگونه عمل می‌کنند.

 

قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند برنامه‌ی کامپیوتری است که در زمان‌های ویژه‌ای اجرا می‌شود. این برنامه‌ی کامپیوتری در بلاک چین قرار دارد و بر اساس نیاز کاربران به صورت اتوماتیک اجرا می‌شود. این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به امضای یک قرارداد سنتی، توافق مشخصی بین خودشان داشته باشند. قراردادهای هوشمند همان برنامه‌های هستند که وقتی پول خود را سپرده می‌کنید، خیال شما را از امنیت پولتان مطمئن می‌کنند.

بیایید این مسئله را کمی عمیق‌تر بررسی کنیم. در سیستم‌های مالی سنتی، روش‌های مختلفی برای تامین نقدینگی وجود دارد؛ اما در امور مالی غیرمتمرکز، تامین نقدینگی یک مشکل جدی بود و افراد زیادی نگران منابع مالی برای تامین نقدینگی در اکوسیستم‌های غیرمتمرکز بودند. ییلد فارمینگ در واقع سودی است که شما در ازای تامین کردن نقدینگی اکوسیستم‌های غیرمتمرکز دریافت می‌کنید.

یک مثال واضح از این مسئله، استخرهای نقدینگی هستند. استخرهای نقدینگی فضاهایی در صرافی‌های غیرمتمرکز هستند که پر از دارایی‌های دیجیتالی هستند که نقدینگی صرافی غیرمتمرکز را تامین می‌کند. کاربران DEX به صورت مستقیم در استخرها با یکدیگر معامله می‌کنند.

 

ییلد فارمینگ چیست؟

 

Yield Farming چگونه انجام می‌شود؟

کشت سود به شکل معمول خود در شبکه اتریوم، با استفاده از توکن‌های ERC-20 انجام می‌شد؛ اما هم اکنون با تکنولوژی‌هایی مثل پل‌های بین زنجیره، امکان این وجود دارد که کشت سود را در شبکه‌های دیگری که از قراردادهای هوشمند حمایت می‌کنند، انجام داد. پروتکل‌های کشت سود در واقع به شبکه‌ها و اکوسیستم‌های گفته می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهند ییلد فارمینگ انجام دهند.

کاربران با ورود به این پروتکل‌ها و پیدا کردن نوع کشت سود مورد نظر خود، آن را انتخاب می‌کنند و توکن خود را در آن شبکه سپرده ‌می‌کنند. ارائه دهندگان نقدینگی، دارایی‌های خود را در به استخر نقدینگی انتقال می‌دهند. این استخر بازاری ایجاد می‌کند که کاربران می‌توانند توکن قرض بگیرند، وام بگیرند و ترید کنند. قوانین ییلد فارمنیگ همه به پلتفرمی که در آن معامله انجام می‌شود بستگی دارد.

در ییلد فارمینگ، شما به ازای توکنی که سپرده گذاری می‌کنید، توکن‌هایی دریافت خواهید کرد که مالکیت شما را نسبت به توکن‌هایتان نشان می‌دهد. این موضوع کمی به پیچیدگی لایه‌های مختلف کشت سود می‌افزاید اما همچنان اهمیت زیادی برای کاربران دارد که بتوانند مالکیت خود را نسبت به توکن‌ها ثابت کنند. ممکن است برایتان این سوال پیش‌ آمده باشد که چه اتفاقی باعث شد کاربران به ییلد فارمینگ علاقه پیدا کنند؟ در ادامه قصد داریم نقطه آغاز هیجان کاربران برای کشت سود را توضیح دهیم.

 

آغاز علاقه به کشت سود

علاقه شدید کاربران به ییلد فارمینگ احتمالا با شروع عرضه توکن COMP همراه است. این توکن نشانه حاکمیت در اکوسیستم Compound Finance است و با داشتن آن، کاربران توانستند حقوق حاکمیتی مختلفی داشته باشند و در شبکه تصمیم‌گیری کنند. عرضه این توکن در ازای ایجاد نقدینگی به نظر بسیاری از کاربران جالب آمد. راه اندازی این توکن توانست کاربران را نسبت به فارمینگ خوش‌بین کند و در جدیدی به ایجاد نقدینگی باز کند.

 

روش‌های ییلد فارمینگ

با توجه به گستردگی فضای دیفای، روش‌های مختلفی برای Yield Farming وجود دارد که کاربران از طریق‌‌ آن‌ها اقدام به کسب درآمد می‌کنند. این روش‌های مختلف علاوه بر این‌که بازار را هیجان انگیز نگه می‌دارد؛ به کاربران حق انتخاب می‌دهد تا بر اساس علایق و نیازهای خود، بهترین روش را برای ییلد فارمینگ انتخاب کنند.

 

تامین نقدینگی

تامین نقدینگی، اولین و پرکاربردترین روش برای ییلد فارمینگ است. در این روش کاربران توکن‌های خود را در یک صرافی غیرمتمرکز واریز کنند و از این طریق، در ازای توکن‌های خود، سود دریافت کنند. در چنین شرایطی، صرافی غیرمتمرکز به شما در ازای سرمایه‌تان سود می‌دهد و سود شما را هم با کارمزد تراکنش‌های کاربران پرداخت می‌کند. این روش اهمیت زیادی برای کاربران دارد، زیرا محدودیت‌های زیادی ندارد.

 

وام‌دهی

اکوسیستم‌های زیادی در دیفای، به کاربران خود وام می‌دهند. شما می‌توانید به عنوان یک سپرده‌گذار، توکن‌های خود را در اکوسیسم قرار دهید. اکوسیستم با استفاده از یک قراردادهوشمند از دارایی شما به کاربران وام می‌دهد و سود این وام را به عنوان پاداش به شما می‌دهد. در این روش هم به شکل واضحی سود شما رابطه مستقیم با حجم توکن‌ها و زمان دارد.

 

استیکینگ

پروتکل اجماع برخی از بعضی از شبکه‌ها اثبات سهام است. بدین معنا که کاربران توکن‌های خود را در بلاک چین سپرده کنند و شبکه از کوین‌ها به عنوان اعتبارسنج استفاده می‌کند. استیکینگ هم یکی از راه‌های کشت سود یا ییلد فارمینگ است که به کاربران امکان کسب سود از سپرده کردن توکن‌های خود را می‌دهد. استیکینگ به صورت کلی در پلتفرم هر بلاک چین ممکن است. در این حالت شما باید توکن‌های خود را قفل کنید و در مدت زمان مشخصی به آن دسترسی ندارید.

یک راه‌ حل در دیفای وجود دارد که این مشکل را برای کاربران رفع می‌کند. لیکویید استیکینگ به فرایندی گفته می‌شود که درآن کاربر توکن های خود را در یک پلتفرم استیک می‌کنند که امکان نقد کردن ارز را در هر زمان به کاربر می‌دهد. این روش به کاربران اجازه می‌دهد محدودیت‌های بلاک چین اصلی را تجربه نکنند.

این روش‌ها، مهمترین و بهترین روش‌ها برای ییلد فارمینگ هستند. در این روش‌ها شما به صورت منفعلانه از دارایی خود سود کسب می‌کنید. پروتکل‌های مختلفی برای ییلد فارمینگ وجود دارد. زنجیره‌ها و بلاک چین‌های مختلف به شما اجازه می‌دهند توکن‌های مختلفی را سپرده کنید و با آن‌ها سود کسب کنید. در ادامه به بررسی برخی از این پروتکل‌ها می‌پردازیم.

 

پلتفرم‌ها و پروتکل‌های کشت سود

کشت سود یا ییلد فارمینگ استراتژی‌ها و قوانین متفاوتی دارد که بین هر پلتفرم و پروتکل متفاوت است. شما برای کشت سود باید ایتدا تمام این پروتکل‌ها را بررسی کنید و سپس بر اساس علاقه و اولویت خودتان یکی از پروتکل‌ها را انتخاب کنید و بر پایه قوانین آن ییلد فارمینگ را شروع کنید. در ادامه این مقاله به بررسی مهمترین ومحبوبترین پلتفرم‌ها و پروتکل‌های Yield Farming می‌پردازیم.

 

پروتکل مالی کامپوند

پروتکل مالی کامپوند (Compound Finance) یک الگوریتم مالی است که به کاربران اجازه می‌دهد سپرده‌های خود را قرض دهند. هرکس به کیف پول اتریوم دسترسی داشته باشد، می‌تواند توکن‌های خود را در استخر نقدینگی عرضه کند و سود آن را دریافت کند. سود این سپرده به صورت مرکب است، یعنی کاربر به ازای سود سپرده نیز پاداش دریافت می‌کند. کامپوند یکی از اصلی‌ترین اکوسیستم‌های ییلد فارمینگ است.

 

پلتفرم میکرداو

میکر داو (MakerDAO) یک پلتفرم اعتباری غیرمتمرکز است که استیبل کوین DAI پشتیبانی می‌کند. هر فرد  می‌تواند دارایی‌های خود را در پلتفرم میکر قفل کند. در این حالت در ازای دارایی‌شان DAI دریافت می‌کنند که در واقع همان سود حاصل از سرمایه‌گذاری آن‌هاست. فارمرهای زیادی از پلتفرم میکر برای کشت سود استفاده می‌کنند.

 

پروتکل سینتتیکس

سنتتیکس (Synthetix) یک پروتکل دارایی مصنوعی است که به افراد اجازه می‌دهد اتریوم و توکن SNX  را در شبکه قفل کنند یا به عبارتی استیک کند و در توکن‌های مصنوعی ضرب کند. این پروتکل برای کاربرانی که به ضرب کردن توکن‌های جدید علاقه دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

 

پروتکل آوه

پروتکل آوه (Aave) یک پروتکل وام‌دهی غیرمتمرکز است. نرخ سود براساس الگوریتم و وضعیت کنونی بازار مشخص می‌شود. قرض دهندگان در ازای دارایی‌شان یک توکن دریافت می‌کنند. این توکن‌ها سود مرکب دریافت می‌کنند و کاربران می‌توانند به راحتی قرض‌های سریع هم دریافت کنند. آوه یکی از شلوغ‌ترین و پرکاربردترین پلتفرم‌های ییلد فارمینگ است.

 

یونی‌ سوآپ

یونی سوآپ (Uniswap) یک صرافی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های خود را سوآپ کنند. این پلتفرم برای تامین نقدینگی خود از استخر‌های نقدینگی استفاده  می‌کنند. فارمرها هم می‌توانند با سپرده کردن توکن‌های خود در استخرهای نقدینگی، سود دریافت کنند. پونی سواپ یکی از اولین و مهمترین صرافی‌های غیرمتمرکز است و کاربران زیادی برای ییلد فارمینگ سراغ این صرافی غیرمتمرکز می‌آیند.

 

پروتکل کِرو

کرو (Curve Finance) هم مثل یونی سوآپ یک صرافی غیرمتمرکز است که به شکل مشخصی فقط برای استیبل کوین‌ها ایجاد شده. در واقع کاربران می‌توانند استیبل کوین‌های خود را در این صرافی سوآپ کنند. با توجه به اهمیت استیبل کوین‌ها در فضای معامله ارزهای دیجیتال، کرو برای کاربران اهمیت زیادی دارد و کشت سود زیادی درآن انجام می‌شود.

 

پروتکل بالانسر

بالانسر (Balancer) هم مثل کرو و یونی سوآپ یک صرافی غیرمتمرکز است. اما بالانسر یک تفاوت بزرگ با دو صرافی غیرمتمرکز دیگر دارد. بالانسر به شما اجازه می‌دهد هر مقدار از ارز دیجیتال مورد نظر خود را در آن واریز کنید و محدودیتی درباره نوع ارز دیجیتال نخواهید داشت. این نکته برای بسیاری از کاربران که به Yield Farming علاقه دارند، اهمیت فراوانی دارد و همانطور که انتظار می‌رود بالانسر یکی از پرطرفدارترین صرافی‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های ییلدفارمینگ است.

اکوسیستم یِرن

یرن (Yearn.finance) یک اکوسیستم غیرمتمرکز از تجمیع کننده‌هاست که مثل آوه برای وام‌دهی ایجاد شده است. هدف این اکوسیستم پیدا کردن بهترین ساز و کار با بیشترین سود برای خدمات وام‌دهی است. این اکوسیستم به صورت خودکار برای شما استراتژی مناسبی انتخاب می‌کند و اگر شما از جمله فارمرهایی هستید که ترجیح می‌دهید پلتفرم برایتان تصمیم‌گیری کند، این اکوسیستم برای شما بهترین گزینه است.

 

کشت سود چیست؟

 

مزایای ییلد فارمینگ

ییلد فارمینگ یک فرصت بسیار شگفت انگیز است که به کاربران اجازه می‌دهد در ازای دارایی خود درآمد منفعلانه زیادی داشته باشند. کاربران می‌توانند سود بسیار خوبی از این طریق کسب کنند. این روش در مقایسه با معامله ارزهای دیجیتال ریسک بسیار کمتری دارد. در ادامه این مقاله به بررسی سه مورد از مزایای ییلد فارمنیگ می‌پردازیم.

 

سود مناسب

کشت سود یک روش مطمئن و کم خطر برای کسب سود است و بر خلاف تصور بسیاری از افراد می‌تواند سود بسیار مناسبی به شما بدهد. در حالت ایده‌آل خود یک سپرده کشت سود می‌توانند با شاخص سود مرکب ۱۰۰ درصد به شما سود بدهد. این در مقایسه با هر نوع سپرده‌گذاری و حتی استیکینگ عدد بسیار مناسبی به حساب می‌آید.

قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند می‌توانند به شما تضمین کنند که سرمایه شما از بین نخواهد رفت و تحت هر شرایطی شما سود خود و سپرده اولیه خود را دریافت خواهید کرد. قرارداد هوشمند بخش مهمی از امنیت ییلد فارمینگ را مدیریت می‌کند. برای افراد زیادی این مسئله قوت قلب و امنیت خاطر زیادی ایجاد می‌کند.

 

بخشی از شبکه دیفای

گذشته از تمام مسائل و مزایای مالی، شما با شرکت در پروژه‌های ییلد فارمینگ، بخشی از یک اکوسیستم جهانی امور مالی غیرمتمرکز هستید. برای افرادی که به دیفای علاقه دارند این مسئله به خودی خود هیجان انگیز است و می‌تواند انگیزه بزرگی باشد.

 

معایب ییلد فارمینگ

در کنار این مزایا، ییلد فارمینگ معایبی هم دارد که اگر بخواهید کشت سود کنید، باید به خوبی درباره آن‌ها اطلاعات داشته باشید. این معایب می‌تواند تاثیر مهمی بر پول شما داشته باشد؛ ییلد فارمینگ می‌تواند باعث شود ارزش واقعی دارایی شما از قبل کمتر شود. پس بهتر است با دقت مطالعه کنید و به آن‌ها دقت کنید.

 

خطر از دست دادن سود

تصور کنید زمانی که ارز دیجیتال خود را در یک پلتفرم قفل کرده اید، قیمت آن کاهش شدیدی پیدا کند. شما سرمایه خود را از دست نداده‌اید اما ارزش آن کم شده است. در چنین شرایطی شما دارایی خود را از دست نداده‌اید اما همچنان به صورت موقت ضرر کرده اید. این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

چالش‌های مالیاتی

به صورت عادی تراکنش‌های ارز دیجیتال چالش زیادی دارند و کسب سود از آن‌ها برای پرداخت مالیات مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. شما باید با دقت تراکنش‌های مختلف خود را دنبال کنید و آن‌ها را در گزارشات مالیاتی خود وارد کنید. این مسئله برای بسیاری از افراد انتخاب مناسبی نیست.

 

پروژه‌های کلاهبرداری

بسیاری از پروژه‌های ییلد فارمینگ کلاهبرداری هستند و ممکن است اگر بدون مطالعه وارد اکوسیستم ییلد فارمینگ شوید، دچار خسارت جبران‌ناپذیری شوید. به همین دلیل مهم است که پروژه مورد نظرتان را با دقت بررسی کنید تا از شما کلاهبرداری نشود. علاوه بر این بهتر است با یک نفر که درباره ییلد فارمینگ اطلاعات بیشتری دارد درباره انتخاب‌های خود مشورت کنید.

 

جمع بندی

ییلد فارمینگ یا کشت سود به فرایندی گفته می‌شود که در آن کاربر توکن‌ها یا کوین‌های خود را در یک پلتفرم دیفای سپرده می‌کند و از آن سود کسب می‌کند. کشت سود به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و می‌تواند سود زیادی به صورت منفعلانه برای کاربران ایجاد کند. در این مقاله به بررسی مفهوم ییلد فارمینگ پرداختیم و انواع آن را بررسی کردیم. در ادامه نیز محبوب‌ترین پلتفرم‌ها و پروتکل‌های ییلد فارمنیگ را بررسی کردیم و در نهایت به مزایا و معایب ییلد فارمینگ پرداختیم. آیا برای شما ییلد فارمینگ راه خوبی برای کسب سود در دیفای به نظر می‌رسد؟

برچسب های مرتبط

دیفای

امتیاز دهید

سوالات متداول

ییلد فارمینگ چیست؟

ییلد فارمینگ به معنی سپرده کردن دارایی‌های دیجیتالی در یک پلتفرم دیفای برای کسب سود است. این کار به شکل‌های مختلفی مثل استیک کردن و تامین نقدینگی انجام می‌شود.

مزایای ییلد فارمینگ چیست؟

ییلد فارمینگ نیازی به وقت و انرژی زیاد ندارد و شما می‌توانید با ریسک خیلی کم از پلتفرم‌های دیفای سود کسب کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *