آکادمی رابکس
ایردراپ
ایردراپ Linea

ایردراپ Linea | آموزش شرکت در ایردراپ لینیا ConsenSys zkEVM

  • متوسط
  • 4دقیقه
  • 28 فروردین 1402
4.4
4.4

فهرست مطالب

  • معرفی پروژه لینیا Linea
  • ایردراپ Linea
  • آیا ایردراپ Linea قطعی است؟
  • آیا شرکت در ایردراپ لینیا رایگان است؟
  • جمع‌بندی

این روزها بحث شرکت در ایرداپ به یکی از ترندهای داغ بازار ارز دیجیتال تبدیل شده است. این ترند با ایردراپ ارز دیجیتال آربیتروم ایجاد شد که به کاربران خود بیش از 11 درصد توکن حاکمیتی ARB را ایردراپ کرد که ارزش آن برای هر فرد بین 500 تا 15000 دلار بود. کاربران در حال حاضر به دنبال یافتن پروژه‌های قدرتمندی هستند که هنوز توکن خود را ایجاد نکرده‌اند و احتمال ایردراپ در آن‌ها وجود دارد. پروژه Linea که پروژه zkEVM مربوط به شرکت Consensys است یکی از این پروژه‌ها است و احتمال ایردراپ Linea برای کاربران فعال وجود دارد.

در این مقاله هدف ما ابتدا بررسی مختصر پروژه Linea و تیم توسعه‌دهنده آن است. سپس به آموزش نحوه شرکت در ایرداپ Linea با فعالیت در پروژه‌های آن می‌پردازیم. در کنار شرکت در ایردراپ zkSync، می‌توان فعالیت در Linea را به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی دریافت ایردراپ ارزشمند به حساب آورد. دلیل این امر جذب سرمایه بالای هر دو این پروژه‌ها است.

 

معرفی پروژه لینیا Linea

«لینیا» (Linea) یک پروژه لایه دوم اتریوم است که با استفاده از تکنولوژی «اثبات دانش صفر» (Zero-Knowledge Proof) مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم به دنبال افزایش مقیاس‌پذیری این شبکه است. پروژه Linea از این منظر یکی از اصلی‌ترین رقیب‌های پروژه‌های Polygon zkEVM و zksync Era به حساب می‌آید که هدف هر سه آن‌ها ایجاد ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر اثبات دانش صفر است.

با این تکنولوژی امکان استفاده از قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم با کمترین تغییرات در رول‌آپ‌های اثبات دانش صفر به وجود می‌آید و مزیت روش‌های آپتیمیستیک رول آپ نسبت به این روش‌ها کم‌رنگتر می‌شود. با استفاده از پروژه Linea کاربران می‌توانند از امنیت شبکه اتریوم با سرعت بالا و هزینه تراکنش پایین بهره ببرند.

توسعه پروژه Linea توسط تیم Consensys صورت گرفته است. این تیم پیش از این ابزار Infura برای ایجاد قراردادهای هوشمند و کیف پول متامسک را برای استفاده کاربران از شبکه اتریوم و سایر بلاک چین‌های سازگار با آن توسعه داده است و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حوزه کریپتوکارنسی به شمار می‌رود.

در حال حاضر رقابت سنگینی بین پروژه‌های لایه دوم اتریوم به وجود آمده است و هر یک از این پروژه‌ها سعی می‌کنند کاربران بیشتری را به اکوسیستم خود اضافه کنند. به نظر می‌رسد آینده این رقابت بیشتر به نفع پروژه‌های مبتنی بر zkEVM باشد زیرا از نظر امنیت، کارایی و حریم خصوصی به نسبت سایر روش‌ها کاراتر هستند.

Linea توانسته است بیش از 725 میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد که از این منظر بهتر از zkSync عمل کرده است و ارزش آن 7 میلیارد دلار برآورد می‌شود. علاوه بر پروژه‌های پلیگون و zkSync که نسخه اصلی zkEVM خود را راه‌اندازی کرده‌اند، پروژه‌ لایه دوم اتریوم Scroll و پروژه Base که توسط کوین بیس در حال پیاده‌سازی است، از رقبای اصلی پروژه Linea هستند.

 

پروژه Linea

 

ایردراپ Linea

در حال حاضر در هیچ یک از اسناد منتشر شده توسط تیم Consensys خبری از توکن پروژه لایه دوم اتریوم Linea نیست و هیچ اشاره‌ای به وجود این توکن و نقش آن نشده است. طبق پست منتشر شده توسط تیم Consensys  در تاریخ 13 دسامبر 2022 هنوز پروژه در مرحله‌ای نیست که بتوان در مورد ایجاد توکن و ایردراپ Linea بین کاربران صحبت کرد.

به هر حال خروجی این بحث‌ها در کنار رقابت شدید موجود بین پروژه‌های لایه دوم اتریوم احتمال ایردراپ Linea را برای کاربران شبکه افزایش داده است. در حال حاضر پروژه در وضعیت تست نت قرار دارد و شرکت در ایردراپ Linea معادل فعالیت در تست نت این پروژه است.

برای انجام این کار نیاز است که شبکه مربوط به این پروژه به کیف پول ارز دیجیتال اضافه شده و توکن‌های تست دریافت شود. پس از این مراحل نوبیت به فعالیت در پروژه‌های فعال در تست نت می‌رسد. در ادامه به آموزش کامل ایردراپ Linea می‌پردازیم.

 

اضافه کردن شبکه Linea به متامسک

مرحله اول شرکت در ایردراپ Linea اضافه کردن شبکه آن به کیف پول متامسک است. اگر تا به حال از کیف پول متامسک استفاده نکرده‌اید می‌توانید با مراجعه به مقاله آموزش کیف پول متامسک از آکادمی رابکس مراحل کامل نصب و راه‌اندازی و استفاده از آن را آموزش ببینید. برای اضافه کردن شبکه Linea ابتدا به قسمت «Networks» مراجعه و بر روی گزینه «Add Networks» کلیک می‌کنیم.

در پنجره جدید باز شده از گزینه «Add Network manually» به قسمت اضافه کردن شبکه جدید به صورت دستی مراجعه می‌کنیم. در پنجره جدید باز شده اطلاعات مربوط به شبکه Linea را وارد و اطلاعات مورد نظر را ذخیره می‌کنیم تا Linea به فهرست شبکه‌های متامسک اضافه شود.

  • Network Name: Linea
  • RPC URL: https://rpc.goerli.linea.build/
  • Chain ID: 59140
  • Currency Symbol: ETH
  • Block Explorer URL: https://explorer.goerli.linea.build/

یک روش دیگر برای اضافه کردن شبکه Linea به متامسک استفاده از وبسایت «Chainlist» است. با مراجعه به وبسایت این پروژه و اتصال کیف پول به آن، عنوان Linea را در قسمت جستجو وارد کنید و تیک گزینه «Include Testnets» را تایید کنید. با این کار اطلاعات شبکه نمایش داده می‌شود که با انتخاب گزینه «Add to metamask» و تایید در کیف پول شبکه Linea به متامسک اضافه می‌شود و می‌توانیم وارد مراحل بعدی ایردراپ شویم.

 

اضافه کردن Linea به متامسک

 

اضافه کردن توکن تست برای شرکت در ایردارپ Linea

مرحله دوم برای شرکت در ایردراپ Linea اضافه کردن توکن تست به شبکه تست نت است. تا زمان نگارش این مقاله هنوز وبسایت مشخصی برای ارسال مستقیم توکن تست به Linea ایجاد نشده است و به همین دلیل کاربران برای اضافه کردن توکن تست ابتدا باید توکن تست اتریوم را در شبکه آزمایشی Goerli دریافت کنند و سپس از طریق پل بلاک چین ایجاد شده این اتریوم‌ها را به شبکه Linea انتقال دهند.

برای دریافت توکن تست اتریوم در شبکه Goerli ابتدا مطمئن شوید که تست نت این شبکه به کیف پول شما اضافه شده است. در صورتی که این شبکه در میان شبکه‌ها نبود می‌توانید مشابه روش قبل این شبکه را با عنوان «Goerli test network» به کیف پول خود اضافه کنید.

پس از انجام این کار می‌توانید به یکی از دو وبسایت «https://goerlifaucet.com» و «https://goerli-faucet.mudit.blog» مراجعه و توکن تست اتریوم خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت توکن تست اتریوم از این وبسایت‌ها ممکن است نیاز به ایجاد اکانت در توییتر و سایر وبسایت‌ها داشته باشید. تعداد درخواست دریافت توکن تست نیز در این شبکه‌ها محدود است.

یک روش دیگر برای به دست آوردن اتریوم تست گورلی استفاده از بریج ساخته شده توسط Layerzero است که به شما امکان تبدیل اتریوم واقعی به اتریوم Goerli را می‌دهد. برای این کار به وبسایت «https://testnetbridge.com/» مراجعه و کیف پول خود را به آن وصل می‌کنیم.

پس از این مرحله می‌توان با پرداخت نزدیک به 2 دلار اتریوم توکن تست اتریوم Goerli خریداری کرد. پس از دریافت توکن تست در شبکه Goerli با مراجعه به وبسایت پروتکل «Hop» و انتخاب شبکه «Goerli» به عنوان مبدا و شبکه «Linea» به عنوان مقصد و مقدار توکن کار انتقال را انجام می‌دهیم.

این کار به حدود 15 دقیقه زمان نیاز دارد. توجه داشته باشید که هزینه ثبت تراکنش در این پروتکل نیز مقدار بالایی است و بهتر است ابتدا میزان قابل توجهی اتریوم تست به دست آورید و سپس این کار را انجام دهید. استفاده از این پل می‌تواند شانس دریافت ایردراپ Layerzero را نیز برای کاربران افزایش داد.

 

دریافت توکن تست در شبکه Linea

 

فعالیت در یونی سواپ برای شرکت ایردارپ Linea

صرافی یونی سواپ یکی از اولین پروژه‌هایی است که فعالیت در آن با شبکه Linea امکان‌پذیر شده است. برای فعالیت در این صرافی ابتدا به وبسایت «https://swap.goerli.linea.build/» مراجعه و کیف پول خود را به آن وصل می‌کنیم. پس از انجام این کار با استفاده از Swap، اتریوم موجود در لینیا را به توکن‌های «crWETH» و «crUSDC» تبدیل می‌کنیم. انجام این کار در چند مرتبه می‌تواند شانس شرکت در ایردراپ لینیا را افزایش دهد.

 

شرکت در ایرداپ لینیا با تست یونی سواپ

 

علاوه بر استفاده از آپشن تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر امکان سرمایه‌گذاری در استخر نقدینگی نیز وجود دارد. برای این کار به قسمت «Pool» در وبسایت مراجعه و گزینه «New position» را انتخاب می‌کنیم. در پنجره باز شده دو ارز مورد نظر (اتریوم و crUSDC)، میزان سرمایه‌گذاری، Fee و همچنین بازه مورد نظر برای ترید و معامله را انتخاب می‌کنیم و تراکنش را در کیف پول خود تایید می‌کنیم تا استخر مورد نظر برای سرمایه ما فعال شود. با مراجعه به همین قسمت می‌توان با کلیک بر روی استخر سرمایه را استخر نقدینگی خارج کرد.

 

تست لینیا در یونی سواپ

 

فعالیت در Ghostchain NFT برای ایردراپ Linea

پروژه Ghostchain NFT یک پروژه تست NFT است که با فعالیت در آن شانس دریافت ایردراپ Linea افزایش می‌یابد.  برای انجام این کار به وبسایت «https://app.nft.ghostchain.io/#/linea» مراجعه و کیف پول خود را به آن وصل می‌کنیم. با انجام این کار می‌توانید ابتدا با کلیک بر روی «Claim your free JML gNFT on Linea» در صفحه جدید باز شده gNFT را به کیف پول خود اضافه کنید.

در صفحه جدید باز شده از قسمت شبکه‌های موجود Linea را انتخاب و توکن مورد نظر را با تایید تراکنش به کیف پول خود اضافه کنید. با تایید تراکنش می‌توانید با انتخاب گزینه NFT Profile به قسمت اطلاعات ان اف تی رفته و به NFT خود مقداری وثیقه به صورت اتریوم اضافه کنید.

 

مینت NFT برای ایردراپ Linea

 

فعالیت دومی که در این dApp می‌توان انجام داد بردن ماوس بر روی یکی از سه کلکسیون موجود در صفحه اول وبسایت و انتخاب گزینه «Disperse collection» است. در این صورت یک صفحه جدید باز می‌شود که در آن مقداری ارز اتریوم یا اتریوم رپد شده را انتخاب و تایید می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا تراکنش نهایی شود.

علاوه بر این می‌توانید با انتخاب گزینه «Explore NFTs» موجود بر روی هر کلکسیون توکن‌های داخل هر کدام از کلکسیون‌ها را مشاهده کنید و وثیقه خود را به جای کلکسیون بر روی یکی از NFTهای خاص موجود در کلکسیون اضافه کنید. بهتر است این کار را بر روی چند کلکسیون یا NFT انجام دهید.

 

فعالیت در ghostnft برای ایردراپ Linea

 

فعالیت در FWDX برای ایردراپ Linea

پروژه FWDX یک dApp بازارسازی است که در آن کاربرها می‌توانند با توکن‌های مختلف بازارهای معاملاتی ایجاد کنند و شانس دریافت ایردراپ Linea را برای خودشان افزایش دهند. برای فعالیت در این پروژه ابتدا به وبسایت آن «https://testnet.fwdx.xyz/faucet» مراجعه کرده و کیف پول خود را به آن وصل می‌کنیم.

با انجام این کار در صفحه اصلی بازارهای مختلف ساخته شده برای ما نمایش داده می‌شود. برای اینکه بتوانیم فعالیت‌های مختلف مثل تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر و ایجاد بازار را انجام دهیم نیاز به توکن‌های تست داریم. برای این منظور از قسمت سمت چپ گزینه «Faucet» را انتخاب می‌کنیم و در پنجره باز شده با انتخاب ارز و مقدار آن، رمز ارز تست را با گزینه «mint» و تایید در کیف پول به دست می‌آوریم. برای انجام این کار محدودیتی در تعداد توکن‌ها وجود ندارد.

 

پروژه FWDX برای ایردراپ لینیا

 

پس از مینت کردن چندین توکن تست، با استفاده از گزینه «Create» به قسمت ایجاد بازار مراجعه می‌کنیم. در این پنجره دو رمز ارز مورد نظر را به همراه مقادیر آن‌ها و تاریخ اعتبار بازار مشخص می‌کنیم و با کلیک بر روی گزینه Create و تایید تراکنش در کیف پول بازار مورد نظر خود را ایجاد می‌کنیم. با مراجعه به منوی «My trades» می‌توانید بازارهای ایجاد شده توسط خودتان را مشاهده و در صورت نیاز کنسل کنید.

 

آموزش فعالیت در ایردراپ Linea

 

فعالیت دیگری که می‌تواند شانش دریافت ایردراپ Linea را افزایش دهد مراجعه به بخش «Explore Markets» و انتخاب یکی از بازارهای موجود و فعالیت در آن با تعیین مقداری از ارز مشخص شده در بازار است. این کار به نوعی تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر با استفاده از بازار ساخته شده است. شما می‌توانید با انتخاب بازار اتریوم و بیت کوین با پرداخت اتریوم، به خرید بیت کوین بپردازید.

 

ضرب ان اف تی 0xCygaar برای ایردراپ لینیا

یک کاربر توییتر با نام Cygaar برای تست شبکه Linea یک قرارداد هوشمند ساخت NFT ایجاد کرده است. این NFT هیچ کاربرد و متادیتایی ندارد و هزینه‌ای برای مینت آن در نظر گرفته نشده است و تنها کاربرد آن تست zkEVM مربوط به شرکت Consensys است. برای فعالیت در این شبکه به وبسایت «https://explorer.goerli.linea.build/address/0xDEDE5b84A9F2525A81899DDFEcaB4521078Cb03D/write-contract#address-tabs» مراجعه می‌کنیم.

ابتدا کیف پول خود را به وبسایت وصل می‌کنیم. سپس در صفحه موجود و در ردیف سوم (3.mint) تا تعداد 10 عدد را انتخاب می‌کنیم و بر روی گزینه Write موجود در جلوی آن کلیک می‌کنیم. با تایید تراکنش در کیف پول NFT مورد نظر ساخته می‌شود که می‌توانید در مرورگر بلاک چین Linea آن را مشاهده کنید.

 

ساخت NFT برای ایردراپ Linea

 

فعالیت در صرافی غیرمتمرکز MES Protocol

صرافی غیرمتمرکز MES یک صرافی مبتنی بر دفتر سفارش است که بر روی zkEVM شرکت Consensys راه‌اندازی شده و کاربران برای افزایش شانس دریافت ایردراپ Linea می‌توانند در آن فعالیت کنند. برای فعالیت در این پروژه نیاز است که کاربران مقداری توکن تست USDC داشته باشند. برای این منظور به وبسایت «https://faucet.mesprotocol.com/» مراجعه کرده و با انتخاب شبکه Linea و وارد کردن آدرس کیف پول توکن تست دریافت می‌کنیم.

پس از دریافت توکن تست، به وبسایت اصلی صرافی «https://app.mesprotocol.com/» مراجعه و با استفاده از گزینه Deposite و انتخاب «USDC Vault» توکن‌های خود را به وبسایت MES Protocol  انتقال می‌دهیم. پس از انتقال توکن‌ها می‌توان از بخش Trade معاملات ارزهای موجود را انجام داد. در نهایت با گزینه Withdraw نیز می‌توان سرمایه موجود را دوباره به کیف پول انتقال داد.

 

فعالیت در MES Protocol برای ایردراپ Linea

 

آیا ایردراپ Linea قطعی است؟

پروژه لینیا هنوز در مرحله تست نت خود قرار دارد و به همین دلیل برای صحبت کردن از ایردراپ Linea زود است. با این حال به دلیل رقابت سنگین بین پروژه‌های لایه دوم اتریوم و نیاز به جذب کاربر احتمال ایردراپ لینیا در آینده وجود دارد. به هر حال هنوز هیچ خبر رسمی از سمت تیم Consensys مینی بر ایردراپ Linea منتشر نشده است.

 

آیا شرکت در ایردراپ لینیا رایگان است؟

در حال حاضر کاربران تنها با فعالیت در تست نت می‌توانند شانس خود را برای دریافت ایردراپ Linea امتحان کنند که فعالیت در آن کاملا رایگان است. با این حال به احتمال زیاد ایردراپ لینیا پس از راه‌اندازی شبکه اصلی انجام می‌شود و کاربران نیاز است که در آن زمان بر روی شبکه اصلی نیز تراکنش داشته باشند. این تراکنش‌ها به مبلغ اندکی برای پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌ها نیاز خواهند داشت.

 

جمع‌بندی

ایردراپ Linea باتوجه به رقابت سنگین بین پروژه‌های لایه دوم اتریوم به احتمال زیاد انجام خواهد شد اما از آنجایی که هنوز این شبکه در حالت تست نت هست انتظار می‌رود این ایردراپ به این زودی انجام نشود. در این مقاله مراحل مختلف شرکت در ایردراپ Linea با فعالیت در تست نت پروژه آموزش داده شد.

برای دریافت ایردراپ لینیا بهترین کار فعالیت در شبکه اصلی است اما هنوز شبکه اصلی این پروژه راه‌اندازی نشده است. به محض راه‌اندازی شبکه اصلی فعالیت در آن نیز برای دریافت ایردراپ Linea آموزش داده خواهد شد.

برچسب های مرتبط

ایردراپ

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • کیوان خسروی
    05 خرداد 1402

    سلام بنده برای شرکت در ایردراپ leania شبکه تست نت آن را در متامسک ایجاد کردم و مقداری اتریوم به آن واریز کردم اما چند روزه که به حسابم ننشسته مشکل از چیه؟

    • مهدی رضائیان
      07 خرداد 1402

      سلام اگر از شبکه گوارلی، اتریوم تست رو انتقال داده باشید باید به حسابتون رسیده باشه. چک کنید شاید تراکنش رد شده باشه.