اخبار ارز دیجیتال | رابکس

آخرین خبرهای بیت کوین و ارز دیجیتال را با ما دنبال کنید.

احتمال ورشکستگی بایننس | آیا صرافی بایننس به سرنوشت FTX دچار می‌شود؟

نویسنده : مهدی رضائیان

1191

زمان مطالعه :

1 دقیقه
ایرانصرافی‌ها

26آذر1401|06:13

بررسی احتمال ورشکستگی بایننس

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا است که پس از توقف موقف برداشت استیبل کوین USDC در کانون توجه قرار گرفته است. با فروپاشی صرافی FTX و برخی دیگر از شرکت‌های معتبر حوزه کریپتوکارنسی، نگرانی‌ها در مورد بایننس نیز افزایش یافته است به شکلی که در هفته گذشته مشتریان این صرافی با نرخ قابل توجهی، اقدام به برداشت سرمایه خود از این صرافی و انتقال آن به کیف پول ارز دیجیتال شخصی کرده‌اند.

طبق گزارش‌های شرکت تحلیل داده‌های بلاک چین «Nansen» تنها در روز سه شنبه 13 دسامبر 2022 در یک دوره بیست و چهار ساعته، برداشت خالص از این صرافی 3 میلیارد دلار بوده است که نشان‌دهنده عمق بی‌اعتمادی کاربران به صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است. با افزایش فاد نسبت به صرافی بایننس، چانگ پنگ ژائو تلاش‌های شجاعانه‌ای برای اطمینان بخشیدن به مشتریان و سرمایه‌گذاران انجام داده است. در همین راستا او در روز 13 دسامبر توییتی منتشر کرد که در آن نوشته بود : «به نظر می‌رسد همه چیز روبه‌راه است».

 

جریان ورشکستگی بایننس چیست؟

بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال اعتماد خود را به صرافی‌های ارز دیجیتال از دست داده‌اند و این مساله پس از رسوایی‌هایی که در چندین شرکت و صرافی معتبر رخ داد طبیعی به نظر می‌رسد. در چند روز گذشته خبر اصلی بازار رمزارزها بر روی احتمال ورشکستگی بایننس بوده است. اما اصل ماجرای احتمال ورشکستگی بایننس از کجا نشات می‌گیرد؟

در 12 دسامبر 2022 گزارش‌هایی در برخی از رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد که نشان می‌داد دادستان‌های آمریکا ممکن است علیه بایننس و چندین مدیر اجرایی آن از جمله چانگ پنگ ژائو اقدام کنند. این خبر اگرچه جدید نیست و مربوط به یک پرونده طولانی مدت در مورد عدم پیروی بایننس از قوانین مبارزه با پولشویی است اما با توجه به اخبار منفی موجود در بازار، باعث ایجاد احساسات منفی نسبت به صرافی و مطرح شدن احتمال ورشکستگی بایننس شد.

تعلیق برداشت USDC در روز سه شنبه باعث داغ‌تر شدن شایعات شد. چانگ پنگ ژائو در این مورد اعلان کرد که صرافی بایننس شاهد افزایش برداشت USDC بوده  است اما کانال‌های مربوط به تبدیل BUSD و PAX به USDC نیازمند عبور تراکنش از سیستم بانکی در نیویورک است و بخشی از تاخیر در برداشت این رمز ارز به دلیل باز نبودن بانک بوده که در چند ساعت آینده انتظار بهبود شرایط می‌رود.

به هر حال فروپاشی سریع و تکان‌دهنده FTX منجر به حساس شدن کاربران بر روی صرافی‌ها به خصوص ورشکستگی بایننس شده است. FTX تنها در طی چند روز از یک صرافی بزرگ و تاثیرگذار در بازار رمز ارزها به به یک صرافی ورشکسته تبدیل شد و دلیل این مساله نیز انتشار گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از سرمایه مشتری‌ها برای حمایت از شرکت Alameda Research یکی از زیرمجموعه‌های FTX بود.

 

ورشکستگی بایننس چقدر جدی است؟

 

استفاده از اثبات نگهداری از دارایی‌ها برای اطمینان بخشی

با فروپاشی FTX چانگ پنگ ژائو مدیر عامل بایننس تلاش‌هایی برای شفافیت بیشتر فعالیت صرافی ارائه کرد. او اصرار کرد که صرافی‌های رمزنگاری باید اثباتی برای نگهداری از دارایی‌های کاربران در بلاک چین ارائه کنند که تا مشتریان اطمینان حاصل کنند که دارایی‌هایشان پشتیبانی می‌شود. بایینس دارایی‌های خود را در یک کیف پول درون زنجیره‌ای به کاربران خود ارائه کرده است اما سوالات اساسی زیادی در مورد بایننس وجود دارد که با دارایی‌های موجود در کیف پول پاسخ داده نمی‌شود.

به عنوان مثال، منتقدان از شفاف نبودن بدهی‌های بایننس صحبت می‌کنند. بدون مشخص شدن مقدار بدهی‌های شرکت، نمی‌توان دتنها از روی دارایی‌ها در مورد سلامت مالی آن تصمیم آگاهانه گرفت. چانگ پنگ ژائو در پاسخ به این انتقاد عنوان کرد که ارائه بدهی‌های بایننس به راحتی امکان‌پذیر نیست و اظهار داشت که بایننس از کسی وام دریافت نکرده است و از این منظر بدهکار شخص یا نهاد خاصی نیست.

یکی دیگر از انتقادهایی که به بایننس می‌شود این است که بخش زیادی از دارایی این صرافی به صورت رمز ارزهای BUSD و BNB نگهداری می‌شود. منتقدان بر این باورند که این دو رمز به دلیل اینکه دارایی صادر شده توسط خود بایننس هستند نمی‌توانند گزینه امنی تلقی شوند زیرا ممکن است اتفاقی که باعث صفر شدن قیمت توکن FTT صرافی FTX شد برای صرافی بایننس رخ دهد و صفر شدن قیمت بایننس کوین باعث از بین رفتن سرمایه و ورشکستگی بایننس شود.

بسیاری بر این باورند که این انتقادها، در مورد ورشکستگی بایننس صادق نیست زیرا بیزینس مدل بایننس تنها متکی به صرافی نیست و ارزش توکن‌های بایننس نیز بیشتر بر اساس فعالیت بلاک چین بایننس است. علاوه بر این، توکن‌های BUSD استیبل کوین‌های متمرکز هستند که توسط بانک‌های آمریکایی بر روی ایجاد آن‌ها نطارت می‌شود. به همین دلیل از نظر امنیت و پشتیبانی ارزهای BUSD نسبتا امن به شمار می‌روند.

در مجموع اتفاقات رخ داده در این چند وقت اخیر باعث شده است که احتمال ورشکستگی بایننس نیز در این مدت بر سر زبان‌ها بیفتد اما وضعیت بایننس فعلا به گونه‌ای نیست که بتوان احتمال ورشکستگی بایننس را جدی دانست. به هر حال همواره توصیه بر این است که کاربران رمز ارزهای خود را در کیف پول ارز دیجیتال خود نگهداری کنند و از این طریق امنیت دارایی‌های دیجیتال خود را در برابر ورشکستگی‌های احتمالی صرافی‌ها تضمین کنند.

 

منبع : Forbes

به این مقاله امتیاز دهید :

برچسب های مرتبط :
اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال

خرید و فروش ارز های دیجیتال

خرید بیت کوین

خرید بیت کوین

خرید اتریوم

خرید اتریوم

خرید تتر

خرید تتر

خرید بایننس کوین

خرید بایننس کوین

خرید دوج کوین

خرید دوج کوین

خرید ترون

خرید ترون

خرید شیبا اینو

خرید شیبا اینو

خرید لایت کوین

خرید لایت کوین

خرید بیت کوین کش

خرید بیت کوین کش

خرید ریپل

خرید ریپل

آکادمی رابکس

ارز دیجیتال چیست
ارز دیجیتال چیست
بلاک چین چیست
بلاک چین چیست
کیف پول ارز دیجیتال چیست
کیف پول ارز دیجیتال چیست
NFT چیست
NFT چیست
ترید چیست
ترید چیست
کسب درآمد از ارز دیجیتال
کسب درآمد از ارز دیجیتال
استخراج ارز دیجیتال چیست
استخراج ارز دیجیتال چیست
استیکینگ ارز دیجیتال چیست
استیکینگ ارز دیجیتال چیست

پربازدید ترین خبرها

قیمت Tapswap چند است؟ آیا تپ سواپ قابل خرید و فروش است؟

پروژه Tapswap جایگزین نات کوین | آموزش استخراج TAP تپ سواپ

نات کوین ۱ اردیبهشت در صرافی‌ ها لیست خواهد شد

فروش نات کوین تلگرام | تخمین قیمت نات کوین تلگرام NOTCOIN

آموزش فروش نات کوین | 0 تا 100 فروش Notcoin به صورت تصویری

لیست شدن نات کوین در صرافی‌ | هر یک میلیون نات کوین 10 دلار؟

تایم کوین چیست؟ 0 تا 100 آموزش استخراج ارز دیجیتال TimeCoin