آکادمی رابکس
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ لایت کوین

هاوینگ لایت کوین چیست؟ همه چیز درباره Litecoin Halving

  • متوسط
  • 1دقیقه
  • 16 اردیبهشت 1402
2
2

فهرست مطالب

  • تاریخچه ارز دیجیتال لایت کوین
  • لایت کوین چیست؟
  • هاوینگ چیست؟
  • هاوینگ لایت کوین
  • هاوینگ لایت کوین چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟
  • جمع‌بندی

پس از ایجاد بیت کوین، شبکه‌های زیادی ایجاد شدند تا بتوانند نقاط ضعف بیت کوین مثل کمبود مقیاس‌پذیری و سرعت آن را حل کنند. یکی از اولین پروژه‌ها لایت کوین بود. لایت کوین یک ارز دیجیتال است که بر پایه شبکه‌ای با همین نام ایجاد شده تا به صورت روزمره برای انجام تراکنش‌های مختلف استفاده شود. عملکرد ارز دیجیتال لایت کوین بسیار به بیت کوین شباهت دارد.

شبکه لایت کوین از یک مکانیزم برای کنترل قیمت با کنترل عرضه در استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کند که به عنوان «هاوینگ» (Halving) شناخته می‌شود. در این مقاله قصد داریم ارز دیجیتال لایت کوین و تاریخچه آن را با دقت بررسی کنیم و سپس مفهوم هاوینگ و هاوینگ لایت کوین را مورد بجث قرار دهیم. لایت کوین تاکنون دو هاوینگ داشته که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم و در نهایت تاثیر هاوینگ را بر نمودار قیمت لایت کوین بررسی کنیم.

 

تاریخچه ارز دیجیتال لایت کوین

ارز دیجیتال لایت کوین توسط «چارلی لی» (Charlie Lee) که یک پوکرباز قهار و مهندس نرم افزار در گوگل بود، تاسیس شد. او تا سال ۲۰۱۷ مدیر پروژه کوین بیس بود و سواد بسیار خوبی نسبت به ارزهای دیجیتال و عملکرد آن‌ها داشت. او لایت کوین را به عنوان یک نسخه ارزان‌تر، سریع‌تر و غیرمتمرکزتر از بیت کوین ایجاد کرد. این نسخه لایت کوین نام دارد که در ادامه به بررسی دقیق این کریپتوکارنسی می‌پردازیم.

 

لایت کوین چیست؟

«لایت کوین»(Litecoin) یک ارز دیجیتال بر پایه شبکه‌ای با همین نام است. لایت کوین با الگوریتم اثبات کار، کار می‌کند و کاربران می‌توانند به راحتی آن را با کامپیوتر خود ماین کنند. اهمیت لایت کوین در این است گه این ارز دیجیتال از خیلی زوایا دقیقا مشابه بیت کوین عمل می‌کند و بسیاری از مشکلات بیت کوین را نیز حل کرده است.

سرعت بلاک چین لایت کوین چهار برابر سرعت تولید بلاک بیت کوین است که باعث می‌شود سرعت شبکه چهار برابر بیشتر باشد. در حالیکه بیت کوین در هر ثانیه پنج تراکنش انجام می‌دهد، لایت کوین این عدد را به 54 تراکنش در ثانیه رساند که باعث شد کارمزد تراکنش‌ها به چند سنت کاهش پیدا کند.

لایت کوین از یک الگوریتم هشینگ متفاوت نسبت به بیت کوین استفاده می‌کند. این الگوریتم به عنوان Scrypt شناخته می‌شود. دلیل استفاده از این الگوریتم این بود که تمام کاربران حتی کاربران معمولی بتوانند با استفاده از این الگوریتم، ارز دیجیتال لایت کوین را استخراج کنند.

لایت کوین پیش فروشی نداشت و فقط به کاربران اعلام شد که از تاریخ  آغاز فعالیت شبکه لایت کوین می‌توانند به استخراج ارز دیجیتال لایت کوین بپردازند. یکی از مهمترین تشابهات بیت کوین و لایت کوین هاوینگ است. در ادامه به بررسی این می‌پردازیم که هاوینگ چیست و هاوینگ لایت کوین چه اهمیتی دارد.

 

هاوینگ چیست؟

برای درک این که هاوینگ لایت کوین چیست و چگونه کار می‌کند، باید ابتدا هاوینگ را دقیق بررسی کنیم و آن‌ را در کنار هاوینگ بیت کوین بررسی کنیم. هاوینگ به نصف شدن پاداش استخراج ارزهای دیجیتال به منظور حفظ قیمت ارز دیجیتال با کاهش عرضه گفته می‌شود.

در برخی ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین و لایت کوین هر چند سال یک بار (معمولا چهار سال) پاداش ماینرها پس از انجام میزان مشخصی استخراج نصف می‌شود. دلیل این کار کنترل تورم با مدیریت عرضه و تقاضا است. لایت کوین هم دقیقا مثل بیت کوین هاوینگ دارد و هاوینگ آن هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد.

نکته‌ی مهم درباره هاوینگ لایت کوین این است که هاوینگ لایت کوین تاثیر زیادی بر قیمت آن می‌گذارد. به همین دلیل است که کاربران زیادی علاقه دارند درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. در ادامه این مقاله به بررسی هاوینگ لایت کوین و تاثیر آن بر نمودار قیمت آن می‌پردازیم.

 

Lightcoin Halving چیست؟

 

هاوینگ لایت کوین

همانطور که گفته شد، ارز دیجیتال لایت کوین هم دقیقا مثل بیت کوین حدودا چهار سال یک‌بار هاوینگ دارد. هاوینگ لایت کوین به معنای این است که هر چهار سال یک‌بار پاداش استخراج این رمز ارز کاهش می‌یابد و در نتیجه ماینرها به مقدار نصف قبل پاداش دریافت می‌کنند.

این مسئله ممکن است برای ماینرها ناعادلانه برسد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر به فرایند عرضه و تقاضا می‌توانید ببینید که وضعیت بازار در این حالت به تعادل می‌رسد و در نتیجه از ریزش قیمت یا به عبارتی کاهش ارزش لایت کوین جلوگیری می‌شود. هاوینگ لایت کوین می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت آن داشته باشد و اینگونه به ماینرها برای استخراج ارز دیجیتال پاداش دهد.

تصور کنید ارز دیجیتال لایت کوین به طور مداوم استخراج می‌شد و هیچ تفاوتی در فرایند استخراج آن وجود نداشت. در چنین حالتی این ارز دیجیتال عرضه بسیار زیادی داشت و به صورت منطقی قیمت آن کاهش می‌یافت؛ در چنین حالتی کاهش قیمت لایت کوین باعث می‌شود تلاش‌های ماینرها بی‌ثمر باشد. با بررسی هاوینگ لایت کوین بر این اساس، به راحتی می‌توان به دلیل اهمیت آن پی برد.

کاملا منطقی است که با نزدیک شدن به زمان هاوینگ یک ارز دیجیتال برای مثال بیت کوین یا لایت کوین، قیمت این ارز دیجیتال دچار نوسان شود. معمولا تشخیص این‌که بعد از هاوینگ یا دقیقا قبل آن قیمت ارز دیجیتال چگونه تغییر می‌کند کمی دشوار است. لایت کوین هم با نزدیک شدن به تاریخ هاوینگ دست خوش تغییر قیمت زیادی شده است.

شما می‌توانید ارز دیجیتال لایت کوین را در صرافی ارز دیجیتال رابکس خریداری کنید. حالا بیایید قبل از بررسی تاثیر هاوینگ بر لایت کوین، ابتدا بررسی کنیم لایت کوین تاکنون چند هاوینگ داشته و هاوینگ لایت کوین چگونه بر قیمت آن تاثیر گذاشته است.

 

تاریخ هاوینگ لایت کوین

ارز دیجیتال لایت کوین در هفت اکتبر ۲۰۱۱ شروع به کار کرد. در دوازده سال گذشته لایت کوین دو بار هاوینگ داشته و به زودی هاوینگ سوم آن اتفاق می‌افتد. اولین هاوینگ لایت کوین در تاریخ بیست و پنجم آگوست سال ۲۰۱۵ انجام شد. در این هاوینگ پاداش استخراج لایت کوین از ۵۰ کوین به ۲۵ کوین کاهش پیدا کرد.

هاوینگ بعدی لایت کوین چهار سال بعد در تاریخ پانزده آگوست سال ۲۰۱۹ انجام شد. در این هاوینگ هم مشابه هاوینگ قبلی، پاداش استخراج لایت کوین نصف شد. تاریخ هاوینگ بعدی لایت کوین، سه آگوست ۲۰۲۳، که در تقویم شمسی معادل دوازده مرداد ۱۴۰۲ است. در این هاوینگ لایت کوین پاداش استخراج لایت کوین از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ تبدیل می‌شود.

همانطور که گفته شد، هاوینگ فقط برای ماینرها اهمیت ندارد؛ بلکه به دلیل ایجاد نوسان در بازار ارز دیجیتال برای معامله‌گران و حتی سرمایه‌گذاران هم اهمیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله به بررسی این می‌پردازیم که هاوینگ‌های قبلی چه تاثیری بر قیمت لایت کوین داشته اند و چگونه می‌توان با بررسی این موارد درک درستی از نوسان قیمت لایت کوین پیدا کرد.

 

هاوینگ لایت کوین چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید اول هر یک از هاوینگ‌ها را به صورت مجزا بررسی کنیم تا نوسان قیمت لایت کوین را مشاهده کنیم و سپس بر اساس آن به الگوی مشابه میان هاوینگ‌های لایت کوین دست پیدا کنیم. در ابتدا به بررسی هاوینگ ۲۰۱۵ لایت کوین می‌پردازیم و نوسان قیمت لایت کوین را در زمان اتفاق افتادن هاوینگ بررسی می‌کنیم.

 

هاوینگ ۲۰۱۵ لایت کوین

اولین هاوینگ لایت کوین در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد. در این زمان بازار به طرز شگفت انگیزی تکان خورد و نه تنها در دوره‌ی هاوینگ بلکه ماه‌ها قبل و بعد آن نوسانات شدید قیمت را تجربه کرد. برای درک دقیق‌تر این تغییرات بیایید به چارت قیمت لایت کوین چند ماه قبل و بعد از هاوینگ ۲۰۱۵ نگاهی بیاندازیم.

 

هاوینگ لایت کوین ۲۰۱۵

 

همانطور که مشاهده می‌کنید قیمت لایت کوین تا ماه قبل از هاوینگ رشد بسیار زیادی کرده است و بعد از هاوینگ تا مدت طولانی تقریبا ثابت باقی‌مانده است. از این چارت قیمت می‌توان متوجه شد که کاربران زیادی در ماه‌های قبل هاوینگ، لایت کوین می‌خرند و به همین دلیل قیمت آن به شدت افزایش یافته است.

اگر کمی با فضای ارزهای دیجیتال آشنا باشید می‌دانید که همین چارت برای اینکه مشخص کنیم هاوینگ چه تاثیری بر قیمت ارز دیجیتال دارد، کافی نیست. به همین دلیل چارت قیمت ارز دیجیتال لایت کوین در دوران هاوینگ ۲۰۱۹ را نیز بررسی می‌کنیم تا به درک درست‌تری برسیم.

 

هاوینگ لایت کوین ۲۰۱۹

سال ۲۰۱۹ ارز دیجیتال لایت کوین شاهد یک هاوینگ دیگر بود. این بار هم لایت کوین طبق یک الگوی آشنا یک ماه قبل از هاوینگ رشد قیمت چشمگیری داشته و سپس شاهد ثابت شدن قیمت بعد از رفع حباب قیمت بود. همانطور که مشاهده می‌کنید، لایت کوین در سال ۲۰۱۹ هم فرایندی مشابه از خود نشان داده است.

 

هاوینگ لایت کوین ۲۰۱۹

 

هاوینگ لایت کوین ۲۰۲۳

اگر از اطلاعاتی که تاکنون به دست آوردیم استفاده کنیم می‌توانیم به نتیجه برسیم که به احتمال زیاد چهل روز قبل از هاوینگ، لایت کوین یکی از بالاترین قیمت‌های خود را شاهد خواهد بود و سپس هم قیمت آن کاهش پیدا می‌کند. می‌توان پیش‌بینی کرد که لایت کوین در ماه‌های باقی‌مانده تا هاوینگ رشد بسیار مناسبی خواهد داشت و حتی بالاترین قیمت خود را در سال ۲۰۲۳ تجربه خواهد کرد.

 

جمع‌بندی

ارز دیجیتال لایت کوین یک نسخه سریع‌تر و کاربردی‌تر از بیت کوین است که به کاربران امکان انجام تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. ارز دیجیتال لایت کوین روی شبکه لایت کوین اجرا شده که به بیت کوین بسیار شبیه است. یکی از وجوه شباهت بیت کوین و لایت کوین این است که هر دو از پروتکل اثبات کار استفاده می‌کنند و بالطبع هردوی این ارزها هاوینگ دارند. هاوینگ عبارت است از نصف کردن پاداش استخراج ارز دیجیتال برای ماینر به منظور حفظ ارزش ارز دیجیتال و قیمت آن.

هاوینگ لایت کوین دقیقا هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و موجب نوسانات شدیدی در قیمت لایت کوین می‌شود. هاوینگ‌های لایت کوین شامل سال ۲۰۱۵، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ هستند. شما می‌توانید با خرید لایت کوین در بازار خرسی سود خوبی کسب کنید زیرا هاوینگ برای بسیاری از معامله‌گران بازار ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

برچسب های مرتبط

استخراج ارز دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

هاوینگ لایت کوین چیست؟

هاوینگ لایت کوین به رویدادی گفته می‌شود که در آن پاداش استخراج ارز دیجیتال لایت کوین نصف می‌شود تا با متعادل نگه داشتن عرضه و تقاضا، از سقوط قیمت لایت کوین جلوگیری کند.

هاوینگ لایت کوین چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

معمولا در ماه‌های نزدیک به هاوینگ، قیمت ارز دیجیتال لایت کوین افزایش پیدا می‌کند و با تحلیل تکنیکال مناسب شما هم می‌توانید از این افزایش قیمت سود ببرید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *