آکادمی رابکس
آموزش
معروف ترین ارزهای دیجیتال

معرفی معروف ترین ارزهای دیجیتال 2022 برای سرمایه گذاری

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 07 شهریور 1401
5
5

فهرست مطالب

  • بیت کوین، رتبه اول معروف ترین ارزهای دیجیتال
  • اتریوم، مبدع ایده‌های نو در بازار رمز ارزها
  • کوین‌های حریم خصوصی از معروف ترین ارزهای دیجیتال بازار
  • دوج کوین از معروف ترین ارزهای دیجیتال بازار
  • استیبل کوین‌ها از معروف ترین ارزهای دیجیتال بازار
  • کریپتو پانک از معروف ترین ارزهای دیجیتال غیرقابل معاوضه
  • جمع‌بندی معروف ترین ارزهای دیجیتال

در مقاله کاربرد ارز دیجیتال با بعضی از موارد استفاده از رمزارزها آشنا شدیم و متوجه شدیم که تنها کاربرد ارز دیجیتال برای پرداخت نیست و می‌توان از تکنولوژی ایجاد شده در صنایع مختلف مانند بهداشت و درمان، اینترنت اشیا و ثبت قراردادهای مختلف استفاده کرد. هدف این مقاله، معرفی مهم ترین و معروف ترین ارزهای دیجیتال است تا از این طریق آشنایی اولیه با برخی از مفاهیم مهم بازار ارز دیجیتال ایجاد شود.

بیت کوین، رتبه اول معروف ترین ارزهای دیجیتال

وقتی حرف از معروف ترین ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، اولین اسمی که باید از آن صحبت کنیم بیت کوین است. بیت کوین اولین ارز دیجیتال غیر متمرکز جهان است. قبل از بیت کوین تلاش‌های زیادی برای ایجاد یک رمز ارز غیر متمرکز صورت گرفت اما این ویژگی برای اولین بار در بیت کوین به بلوغ رسید. تمرکز مشکل اصلی پروژه‌های پیش از بیت کوین بود.

در واقع بسیاری، رمز ارزهای پیش از بیت کوین را با پول‌هایی که اعدادی در حساب‌های بانکی هستند مقایسه می‌کردند و معتقد بودند که تفاوتی بین آن‌‌ها وجود ندارد. بیت کوین برای اولین بار توانست ارز دیجیتالی با ساختار غیر متمرکز را به جهانیان معرفی کند. در سال 2009 بیت کوین توسط فرد یا گروهی با نام «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) به وجود آمد، نامی که تاکنون اطلاعاتی درباره ماهیت واقعی او در دسترس نیست.

 

معروف ترین ارزهای دیجیتال

 

برای درک بهتر اختراع بیت کوین می‌توانیم آن را با حساب پول که در بانک داریم مقایسه کنیم. تصور کنید یک روز بانک تصمیم بگیرد به هر دلیلی حساب شما را مسدود کند، این اتفاقی است که در بیت کوین هرگز رخ نخواهد داد زیرا در عمل هیچ کس چنین قدرتی در شبکه ندارد. بانک ساختاری متمرکز دارد در نتیجه تمام قدرت دست یک سازمان و تصمیم گیرندگان آن است اما در بیت کوین هیچ قدرت واحدی برای تصمیم گیری وجود ندارد.

بیت کوین توانست در عین حال که از ساختاری غیر متمرکز بهره ببرد، امنیت لازم را نیز حفظ کند. امنیت در بیت کوین به حدی بالا است که تقریبا تقلب در آن غیر ممکن است. ساختاری غیر متمرکز و در عین حال امن برای اولین بار توسط بیت کوین ممکن شد. بیت کوین را می‌توان سردمدار معروف ترین ارزهای دیجیتال دانست. شما می‌توانید برای خرید بیت کوین می‌توانید به وبسایت رابکس مراجعه کنید.

 

اتریوم، مبدع ایده‌های نو در بازار رمز ارزها

اتریوم را می‌توان رتبه دوم در فهرست معروف ترین ارزهای دیجیتال دانست. تا سال‌ها پس از اختراع بیت کوین، پروژهای مختلف کریپتوکارنسی از هسته اصلی برنامه نویسی بیت کوین استفاده می‌کردند. عمده پروژه‌ها با تغییر متغیرهای تعریف شده در شبکه بیت کوین سعی داشتند مشکلات موجود در شبکه آن را حل کنند. این پروژه‌ها معمولا پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کردند و بسیاری از آن‌ها دیگر وجود خارجی ندارند. بالاخره در سال 2015 اتریوم با ایده‌‌ای جدید متولد شد.

بیت کوین بیشتر قابل مقایسه با پول است. البته برخی با توجه به عرضه محدود بیت کوین آن را با طلا نیز مقایسه می‌کنند، اما اتریوم با شعار ایجاد کامپیوتری جهانی به دنیای ارزهای دیجیتال وارد شد. اتریوم با همه پروژه‌هایی که تا آن زمان معرفی شده بودند، یک تفاوت عمده داشت و آن امکان ایجاد «قرارداد هوشمند» (Smart Contracts) در آن بود.

تصور کنید نرم افزارهایی که بر روی کامپیوتر شخصی دارید بر روی بلاک چین باشد و شما هر جای دیگری با اتصال به اینترنت می‌توانید به آن نرم افزارها دسترسی پیدا کنید. اتریوم با استفاده از قراردادهای هوشمند وجود چنین بستری را فراهم کرد و با استفاده از این تکنولوژی امکان ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای همه فراهم می‌شود.

 

معرفی پروژه‌ های مطرح ارز دیجیتال اتریوم

 

اتریوم در مدت کوتاهی  با ارائه ایده خلاقانه محبوبیت بسیار بالایی در بین کاربران ارزهای دیجیتال پیدا کرد و برنامه نویسان نرم افزارهای مختلفی بر روی اتریوم ایجاد کردند. حوالی سال‌های 2017 یک بازی به نام «کریپتو کیتیز» (Crypto kitties) بر روی اتریوم اجرا شد و خیلی زود مورد استقبال طیف وسیعی از کاربران قرار گرفت.  این پروژه که با استفاده از نوع خاصی از توکن‌ها به نام NFT ایجاد شده بود، تعداد غیر منتظره‌ای از افراد در دنیا به این بازی جلب کرد.

هرچند این بهترین خبر برای سازندگان یک بازی محسوب می‌شود اما اتفاقی تلخ برای بلاک چین اتریوم در حال وقوع بود. شبکه اتریوم در نتیجه این استقبال بسیار سنگین و کند شد. هزینه تراکنش‌ها با توجه به حجم بالای درخواست تراکنش به اعداد بسیار سرسام آوری رسید. پس از این حادثه دنیای بلاک چین به صورت جدی مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک چینی را درک کرد و بسیاری از متخصصان در حوزه ارزهای دیجیتال در تکاپوی حل این مشکل برآمدند.

مقیاس پذیری در واقع امکان انجام تراکنش‌های زیاد در زمان بسیار کم است. اتریوم مقیاس پذیری مناسبی برای حجم تراکنش‌های بالا نداشت. بسیاری از متخصصان سعی کردند با ایجاد فناوری‌های جدید بر روی شبکه اتریوم این مشکل را حل کنند که تا حد زیادی نیز موفق بودند. پروژه‌های لایه دوم اتریوم نتیجه همین تلاش‌ها است.

بسیاری از توسعه دهندگان نیز بعد از آن سعی کردند پروژه‌‌های جدیدی تعریف کرده و در واقع به عنوان رقیبی برای اتریوم ظاهر شوند. «سولانا»، «پولکادات»، «ارز دیجیتال آپتوس» و بسیاری از پروژه‌های دیگر که در آینده نام ‌آ‌ن‌ها را بیشتر خواهید شنید نیز حاصل همین تفکر بودند. کوین‌های حریم خصوصی دسته بعدی معروف ترین ارزهای دیجیتال هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

کوین‌های حریم خصوصی از معروف ترین ارزهای دیجیتال بازار

در رده سوم معروف ترین ارزهای دیجیتال به سراغ رمزارزهایی می‌رویم که با هدف حفظ حریم خصوصی به وجود آمده‌اند و به آن‌ها پرایوسی کوین گفته می‌شود. احتمالا تجربه کرده‌اید برای دریافت پول شماره حساب یا شماره کارت بانکی خود را به کسی بدهید. فردی که شماره کارت یا حساب شما را دارد صرفا می‌تواند برای شما مبلغ مورد نظر خود را ارسال کند. کارمند بانک امکان مشاهده موجودی شما را دارد اما این دسترسی برای دیگر افراد وجود ندارد.

در بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال مشابه، فرآیند اینگونه نیست. در صورتی که شما آدرس خود را برای دریافت توکن یا کوین ارز دیجیتال در اختیار کسی قرار دهید، او می‌تواند با سرچ آدرس کیف پول شما در بلاک چین، مقدار ارزهای دیجیتالی که در حساب موجود است را مشاهده کند. این مسئله اگرچه باعث شفافیت تراکنش‌ها می‌شود اما حریم خصوص افراد را تهدید می‌کند.

متخصصان ارز دیجیتال در تلاش برای حل این مشکل، دسته جدیدی از رمز ارزها با نام «پرایوسی کوین‌‌ها» یا «ارزهای دیجیتال حریم خصوصی» (Privacy Coin) را به وجود آوردند. در این دسته از رمزارزها علاوه بر این که معلوم نیست یک آدرس کیف پول ارز دیجیتال متعلق به چه کسی است، تراکنش‌های انجام شده و طرفین درگیر در این تراکنش‌ها نیز برای هیچ کس (به جز طرفین درگیر در تراکنش) مشخص نیست.

معروف ترین ارزهای دیجیتال حافظ حریم خصوصی، سه رمز ارز «دش» (DASH)، «مونرو» (Monero) و «زی کش» (Zcash) هستند. به صورت ساده این رمز ارزها با اضافه کردن مراحلی در فرايند ارسال و تایید رمز ارزها، توانسته‌اند امکان ردیابی تراکنش‌ها و بررسی دارایی‌های یک کیف پول بر روی یک دفتر کل توزیع شده، توسط همه کاربران را حذف کنند. هر کاربر فقط به اطلاعات تراکنش‌های خود دسترسی دارد.

 

معروف ترین ارزهای دیجیتال

 

در یک پروژه پرایوسی کوین شما می‌توانید انتخاب کنید که آیا ارسال رمز ارز به صورت محرمانه انجام شود یا خیر. حتی در برخی از پرایوسی کوین‌ها قبل از انجام ارسال کاربران می‌توانند تعیین کنند که چه آیتم‌هایی از دید دیگران پنهان شود. البته عمدتا به دلیل محاسبات پیچیده‌تری که ارسال‌های محرمانه نیاز دارند، کارمزدی که کاربران باید برای اینگونه تراکنش‌ها پرداخت کنند بیشتر از کارمزد تراکنش‌های معمول در همان شبکه است.

در مقایسه سیستم بانکی با پرایوسی کوین‌ها، کاربران می‌توانند با استفاده از پرایوسی کوین‌ها با خیال راحت و بدون اینکه نگران این باشند که دیگران از میزان دارایی‌‌های دیجیتال شان مطلع شوند، آدرس والت خود را در اختیار دیگران قرار دهند. نکته دیگر اینکه در سیستم بانکی،‌ کارمند بانک می‌تواند موجودی ارز فیات حساب شما را ببیند. حال تصور کنید که دوستی که شماره حساب خود را برای او می‌فرستید تا پولی برای شما ارسال کند، خود کارمند همان بانک است که شما در آن حساب دارید.

تا حدی اینجا حریم خصوصی افراد ممکن است نقض شود اما در پرایوسی کوین‌ها جز شما هیچ کسی نمی‌تواند اطلاعات دارایی شما را داشته باشد. حتی کسی که تراکنش دریافت ارز دیجیتال را در طی فرآیند استخراج ارز دیجیتال برای شما تایید می‌کند از اینکه شما چه مقدار ارز دیجیتال دریافت کرده‌اید بی اطلاع است.

 

دوج کوین از معروف ترین ارزهای دیجیتال بازار

در بخش چهارم معروف ترین ارزهای دیجیتال به سراغ میم کوین ها می‌رویم. سرگذشت این ارز دیجیتال را می‌توان پر از فراز و فرودهایی دانست که هیچ پیش بینی و تصمیمی از قبل برای آن‌ها گرفته نشده بود. حتی پدید آمدن این پروژه بر حسب یک اتفاق و شوخی ساده شکل گرفت. ماجرا اینگونه بود که یکی از مخالفان بیت کوین که آن را رمز ارز بی ارزشی می‌دانست برای تمسخر بیت کوین گفت اگر بیت کوین کالایی ارزشمند است من هم دوج کوین را درست می‌کنم.

دوج در آن سال‌ها یکی از محبوبترین میم‌های اینترنتی بود و بعدها تبدیل به یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال شد. او از این نام استفاده کرد تا طعنه خود به بیت کوین را کامل کند. او پس از این حرف با استقبال کاربران از نام دوج کوین روبه رو شد و تصمیم گرفت شوخی خود را جامه عمل بپوشاند. او حتی در آن زمان نمی‌دانست که با این کار دسته جدیدی از ارزهای دیجیتال را که بعدها به میم کوین‌ها معروف شدند، به وجود آورده است.

 

معرفی پروژه‌های مطرح ارز دیجیتال دوج کوین

 

دوج کوین مورد استقبال طیف وسیعی از کاربران قرار گرفت و در رسانه‌های اجتماعی بخصوص در شبکه اجتماعی «ردیت» (Reddit) طرفداران پروپا قرصی برای خود دست و پا کرد. پس از آن، بسیاری از افراد در ردیت برای حمایت از یک مطلب خوب در این فضا، برای نویسنده آن دوج کوین ارسال می‌کردند. دوج کوین برای جمع آوری مبالغی با اهداف مختلف خیریه نیز مورد استفاده قرار گرفت تا بیش از پیش در بین کاربران به عنوان رمز ارز مردمی شناخته شود.

بعدها با حمایت‌های «ایلان ماسک» (Elon Musk) مدیر عامل شرکت تسلا، دوج کوین بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد، به طوری که همواره این ارز دیجیتال یکی از چند رمز ارز برتر بازار در بین هزاران ارز دیجیتال بوده است. پس از دوج کوین میم کوین‌های بسیار زیادی به وجود آمدند که معروف‌ترین آن‌ها توکن شیبا (Shiba inu) در شبکه اتریوم است. امکان خرید هر دو این ارزها در صرافی ارز دیجیتال رابکس فراهم است.

 

استیبل کوین‌ها از معروف ترین ارزهای دیجیتال بازار

بعد از میم کوین‌ها نوبت به استیبل کوین‌ها در لیست معروف ترین ارزهای دیجیتال می‌رسد. پس از به وجود آمدن ارزهای دیجیتال مختلف، فعالیت‌های گوناگونی پیرامون آن‌ها شکل گرفت. بسیاری از متخصصان حوزه فناوری و کامپیوتر به بلاک چین بیش از پیش علاقه نشان داده و پروژه‌های جدیدی ارائه کردند. برخی از فعالان فضاهایی برای معاملات راحت‌تر رمز ارزها ایجاد کردند. برخی کاربران نیز به معامله‌گری این رمز ارزها روی آوردند.

تبدیل رمز ارزها به ارزهای رایج کشورها و بالعکس یکی از مشکلاتی بود که معامله‌گران ارزهای دیجیتال با آن روبرو شدند. تصور کنید که معامله‌گری برای یک روز تصمیم داشت که معامله‌ای انجام ندهد. او می‌بایست رمز ارز خود را به پول رایج کشور خود تبدیل می‌کرد زیرا امکان داشت با خرید هر ارز دیجیتال در چند ساعت سرمایه او دستخوش تغییرات زیادی شود. نوسانات زیاد قیمتی ارزهای دیجیتال، مشکلات زیادی برای فعالان حوزه ارزهای دیجیتال به وجود می‌آورد. «رمز ارزهای با ارزش ثابت» یا همان «استیبل کوین ها» (Stablecoins) برای حل این مشکلات به وجود آمدند.

 

استیبل کوین ها از معروف ترین ارزهای دیجیتال

 

ارزش این دسته از ارزهای دیجیتال به ارز یک کشور متصل است. مطرح‌ترین رمز ارز این دسته «تتر» (USDT) و هر تتر برابر یک دلار آمریکا است. البته باید بدانیم که استیبل کوین‌های زیادی وجود دارد که ارزش آن‌ها به دلار آمریکا یا واحد پول هر کشور دیگری متصل هستند. در واقع فلسفه به وجود آمدن این دسته از رمز ارزها دور شدن از نوسانات زیادی بود که در ارزهای دیجیتال وجود دارد. امروزه خرید تتر به یک روش عمومی برای تبدیل ارزهای فیات رایج کشورها به دلار شده است.

با وجود این دسته از رمز ارزها هرگاه کسی بخواهد رمز ارز در کیف پول خود نگه‌داری کند اما از طرفی نخواهد ریسک نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال او را تهدید کند، می‌تواند از استیبل کوین‌ها استفاده کند. ضمن اینکه شما با داشتن استیبل کوین در کیف پول خود می‌توایند خرید خود را به سرعت انجام دهید و دردسرهای تبدیل پول به ارز دیجیتال که در صرافی ارز دیجیتال متمرکز وجود دارد را نخواهید داشت.

 

کریپتو پانک از معروف ترین ارزهای دیجیتال غیرقابل معاوضه

در بخش قبلی به بررسی استیبل کوین ها از معروف ترین ارزهای دیجیتال بازار پرداختیم. در بسیاری از رمز ارزها قیمت و ارزش هر توکن بدون توجه به زمان تولید آن و سایر متغیرها، با دیگر توکن‌ها یکسان است. به عنوان مثال، اگر قیمت اولین بیت کوینی که به وجود آمده است ده هزار دلار باشد، قیمت آخرین بیت کوین نیز ده هزار دلار است. این دو بیت کوین هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. در سال 2017 پروژه ارز دیجیتال «کریپتوپانک» (Cryptopunks) معرفی شد که شبیه دیگر پروژه‌های آن زمان نبود.

مانند بیت کوین که بیست و یک میلیون از آن ضرب خواهد شد، این پروژه نیز دارای ده هزار توکن بود که همان ابتدا همه توکن‌ها عرضه شد و هیچ توکن‌ دیگری به آن‌ اضافه نمی‌شود. اما تفاوت اصلی این پروژه با دیگر ارزهای دیجیتال آن زمان، یکسان نبودن توکن‌ها است. هر کدام از ده هزار توکن ویژگی‌های متفاوت مختص به خود دارا هستند.

 

معرفی پروژه‌های مطرح ارز دیجیتال کریپتوپانک

 

هر توکن کریپتو پانک یک تصویر کوچک در درون خود دارد که با دیگر توکن‌ها کاملا متمایز است و هر توکن با توجه به تصویری که دارد با قیمتی متفاوت خرید و فروش می‌شود. به این صورت، «توکن‌های بی مانند» (Non Fungible Token | NFT) به دنیا آمدند. پروژه کریپتو پانک اولین پروژه ان اف تی بود که دسته جدیدی از ارزهای دیجیتال را به دنیا معرفی کرد.

در سال 2020 میلادی این پروژه‌ها مورد توجه بسیاری قرار گرفتند و قیمت این نوع از ارزهای دیجیتال رشد قابل توجهی را تجربه کرد. تقریبا هر دارایی دیجیتالی مانند یک عکس، موزیک یا فایل را می‌توان به یک ان اف تی تبدیل کرد تا منحصربه‌فرد بودن آن مشخص باشد. هم اکنون فضاهای مختلفی برای ساخت و خرید و فروش این نوع از ارزهای دیجیتال وجود دارد.

 

جمع‌بندی معروف ترین ارزهای دیجیتال

در این مقاله به بررسی معروف ترین ارزهای دیجیتال پرداختیم تا در خلال آن به ویژگی‌ها و کاربردهای مهم برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال بپردازیم. تا به اینجای مسیر با مفاهیم پول، رمزنگاری، کریپتوکارنسی و کاربردهای آن‌ها آشنا شدیم. همچنین، برخی از معروف ترین ارزهای دیجیتال را باهم مرور کردیم. هدف از ارائه این فصل آشنایی اولیه با فضای رمز ارزها و درک کلیت این فضا بود. در فصل بعدی مفاهیم فنی شکل‌گیری رمز ارزها با هم دیگر بررسی خواهیم کرد.

برچسب های مرتبط

آموزش

امتیاز دهید

سوالات متداول

معروف ترین ارزهای دیجیتال کدامند؟

امروزه بیش از 15 هزار ارز دیجیتال در بازار وجود دارد که از میان آن‌ها بیت کوین، اتریوم، تتر، دوج کوین، لایت کوین و مونرو، پولکادات و کاردانو از معروف ترین ارزهای دیجیتال هستند.

بهترین استیبل کوین بازار کدام است؟

استیبل کوین‌ها بر اساس روش ساخت خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که امنیت و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. تتر معروف ترین و بهترین استیبل کوین متمرکز بازار است که بیشترین حجم بازار را در اختیار دارد. در مقابل رمز ارز دای معروف ترین و بهترین استیبل کوین غیرمتمرکز در بازار است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *