آکادمی رابکس
میم کوین چیست

میم کوین چیست ؟ | معرفی بهترین میم کوین ها در بازار کریپتو

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 19 آذر 1401
2.5
2.5

فهرست مطالب

  • میم کوین چیست ؟
  • تفاوت ارز دیجیتال و میم کوین چیست؟
  • ویژگی‌‌های میم کوین چیست؟
  • خرید میم کوین
  • بهترین میم کوین ها در بازار کریپتو
  • جمع‌بندی

اگر با فضای اینترنت در ارتباط باشید،‌ احتمالا نام «میم» (Meme) را شنیده‌اید. میم‌ها تصاویر، ویدیو یا نوشته‌هایی خنده‌دار هستند که به طور گسترده و با تغییراتی جزئی، کپی و در سرتاسر اینترنت پخش می‌شوند. اما میم کوین چیست و چه ارتباطی با ارز دیجیتال دارد.

تعریف میم کوین‌ها فرق چندانی با مفهوم میم‌ها ندارد. «میم کوین» (Meme Coin) نوعی ارز دیجیتال است که با الهام از میم‌ها و جوک‌های اینترنتی ساخته می‌شود و نسبت به رمز ارزهایی همچون «بیت کوین» (BTC) و «اتریوم» (ETH) نوسان بیشتری دارد. این نوسان از این مسئله ناشی می‌شود که میم کوین‌ها بسیار وابسته به شرایط جامعه طرفداری خود هستند و قیمت آن‌ها از شبکه‌های اجتماعی و احساسات جوامع آنلاین نشأت می‌گیرد.

با توجه به ماهیت میم کوین، ریسک‌های اقتصادی بالایی در زمینه خرید و فروش آن وجود دارد. برخی از افراد با کمک میم‌ کوین‌ها به ثروت فراوانی رسیده‌اند و بسیاری نیز پول زیادی را به خاطر سرمایه‌گذاری بر آن‌ها از دست داده‌اند، بنابراین باید تا جای ممکن از این نوع کریپتوکارنسی اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم ترید و سرمایه‌گذاری آن را به بهترین شکل انجام دهیم. در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم که میم کوین چیست و بهترین نمونه‌های آن کدام هستند. علاوه بر این، به تفاوت ارز دیجیتال و میم کوین نیز اشاره خواهیم کرد.

 

میم کوین چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، میم کوین نوعی ارز دیجیتال است که با الهام از میم‌ها و جوک‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ساخته می‌شود. در سال‌های اخیر و با گسترش محبوبیت ارزهای دیجیتال، میم کوین‌ها نیز توانسته‌اند جایگاه خود را به عنوان رمز ارز در جامعه کریپتو تثبیت کنند. جالب است بدانید که نخستین میم کوین جهان یعنی «دوج کوین» (Dogecoin)، در ابتدا با الهام از میم سگ معروف ژاپنی، «شیبا اینو» (Shiba Inu) و به منظور تمسخر بیت کوین ایجاد شد.

در سال 2013، «بیلی مارکوس» (Billy Marcus) و «جکسون پالمر» (Jackson Palmer) تصمیم گرفتند تا ارز دیجیتالی بر اساس میم‌ها راه‌اندازی کنند و بیت کوین را به سخره بگیرند، اما در کمال ناباوری، ابداع آن‌ها به یکی از محبوب‌ترین کوین‌های جهان تبدیل شد. پس از ظهور دوج کوین، افراد بسیاری سعی کردند تا به تقلید از آن و با استفاده از تصاویر میم‌های معروف یا جوک‌های مطرح اینترنتی، میم کوین خود را به بازار ارائه دهند. تقریبا تمامی میم کوین‌ها را به دلیل عدم کاربردی بودن می‌توان در دسته شت کوین نیز قرار داد.

میم کوین‌ها نیز مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین هستند، اما برخلاف ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم که با استفاده از ویژگی‌های بلاک چین خدمات گوناگونی به کاربران ارائه می‌دهند، این کوین‌ها بیشتر به عنوان ابزاری معاملاتی استفاده می‌شوند. برای این که این مفهوم را بهتر درک کنید، اجازه دهید تفاوت ارز دیجیتال و میم کوین را بررسی کنیم.

 

تعریف میم کوین چیست

 

تفاوت ارز دیجیتال و میم کوین چیست؟

در بخش‌های قبل با مفهوم Meme Coin آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم بررسی کنیم که تفاوت ارز دیجیتال و میم کوین در چیست. در واقع، می‌توان گفت که Meme Coin یک نوع ارز دیجیتال محسوب می‌شود، اما در کاربرد با سایر رمز ارزها متفاوت است. رمز ارزهایی همچون بیت کوین و اتریوم به جز انتقال ارزش، می‌توانند کاربردهای دیگری نیز داشته باشند و راه‌حل‌های گوناگونی را به کاربران ارائه دهند. در مقابل، میم کوین‌ها به طور معمول به عنوان ابزار انتقال ارزش و به منظور استفاده در معاملات ایجاد شده‌اند و رشد قیمت آن‌ها بسیار وابسته به جامعه و افراد تأثیرگذاری است که از آن‌ها حمایت می‌کنند.

ویژگی‌‌های میم کوین چیست؟

طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap)، در حال حاضر بیش از 300 میم کوین وجود دارد. بسیاری از این میم کوین‌ها امروزه مبادله نمی‌شوند و به عبارتی، بی‌ارزش هستند. دوج کوین، شیبا اینو، «دوج ایلان مارس» (Dogelon Mars) و «بیبی دوج کوین» (Baby Doge Coin) تنها رمز ارزهای موجود در دسته میم کوین‌ها هستند که بیش از یک میلیون دلار حجم معاملات روزانه دارند. تمامی این کوین‌ها دارای ریسک بالا هستند و دارایی‌های معاملاتی پرنوسانی محسوب می‌شوند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، اغلب میم کوین‌ها ارزشی فراتر از جمع‌آوری و مبادله ندارند. بسیاری از آن‌ها ممکن است به صورت کوین نباشند،‌ بلکه توکن‌هایی باشند که در یک بلاک چین دیگر اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، میم کوین شیبا اینو یک توکن با استاندارد «ERC-20» است که در بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند.

می‌توان از Meme Coin به عنوان دارایی جذاب و جالبی برای آموختن راجع به ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین استفاده کرد. در برخی موارد نیز با افزایش ارزش میم کوین‌ها در بازار، می‌توان از آن‌ها سود به دست آورد. با این حال، این نوع ارز دیجیتال مشکلاتی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، ریسک بالا و نوسان یکی از ویژگی‌های Meme Coin محسوب می‌شود.

بسیاری از افراد،‌ این رمز ارزها را به عنوان ارز دیجیتال قبول ندارند و معتقدند که طرح‌هایی برای کلاهبرداری از طریق «پامپ و دامپ» (Pump and Dump) هستند. پامپ و دامپ نوعی کلاهبرداری است که در آن، با تبلیغ نادرست و گمراه‌کننده، افزایشی مصنوعی در قیمت رمز ارزها ایجاد می‌شود (پامپ) و سپس با فروش رمز ارزهای بیش از حد ارزش‌گذاری شده، قیمت کاهش می‌یابد (دامپ). علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، میم کوین‌ها ممکن است از نظر فنی و تکنولوژی برای برخی کاربران، پیچیده و دشوار باشند.

 

ویژگی‌های میم کوین چیست

 

خرید میم کوین

شما می‌توانید میم کوین‌ها را از طریق صرافی‌های رمز ارز، مثل صرافی ارز دیجیتال رابکس خریداری کنید. برای انتخاب صرافی مناسب، حتما توجه داشته باشید که امکان خرید و فروش میم کوین موردنظر شما توسط آن صرافی وجود داشته باشد. پس از ثبت نام و احراز هویت در صرافی، می‌توانید میم کوین دلخواه خود را خریداری نمایید. خرید میم کوین همانند خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد.

برای انتخاب Meme Coin مناسب برای خرید، باید توجه داشته باشید که مهم‌ترین عامل ارزشمندی این نوع ارز دیجیتال، ترند بودن آن‌ها است. به عنوان مثال، حمایت‌ها و توئیت‌های «ایلان ماسک» (Elon Musk) در رابطه با دوج کوین، باعث شد که این رمز ارز رشد قابل توجهی داشته باشد. بنابراین برای انتخاب Meme Coin مناسب باید در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها فعال باشید،‌ وب‌سایت‌های آن‌ها را چک کنید و جامعه آن‌ها را مورد رصد قرار دهید تا از ترند بودن آن‌ها مطمئن شوید. شبکه اجتماعی «توییتر» (Twitter) و ابزارهایی همچون «گوگل ترندز» (Google Trends) می‌توانند به شما در این رابطه کمک کنند.

 

بهترین میم کوین ها در بازار کریپتو

در زمان نگارش این مقاله، دوج کوین و شیبا اینو با داشتن بالاترین ارزش بازار، برترین میم کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. پس از موفقیت این دو، تعداد زیادی میم کوین با الهام از سگ‌های اینترنتی وارد بازار شد و در نیمه دوم سال 2021 مورد توجه قرار گرفت. در ادامه، به معرفی بهترین چهار میم کوین برتر بازار کریپتو از دیدگاه وب‌سایت کوین مارکت کپ می‌پردازیم.

 

دوج کوین

دوج کوین (DOGE) در سال 2013 توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام‌های بیلی مارکوس و جکسون پالمر ایجاد شد. این میم کوین با الهام از میم معروفی از سگ شیبا اینو به وجود آمد و در ابتدا، صرفا یک شوخی برای جلب توجه عموم افرادی بود که به ارزهای دیجیتال علاقه داشتند. دوج کوین یک فورک از شبکه «لایت کوین» (LTC) است و به همین دلیل، از «الگوریتم اجماع اثبات کار» (POW) مشابهی با آن استفاده می‌کند. علاوه بر این، دوج کوین برخلاف رمز ارزهایی همچون بیت کوین، حداکثر میزان عرضه ندارد.

 

شیبا اینو

شیبا اینو (SHIB) یکی از رقبای مهم دوج کوین به شمار می‌رود و برای همین هم در بسیاری از موارد، از آن با عنوان «قاتل دوج کوین» نام برده می‌شود. نام شیبا اینو الهام‌گرفته از یک نژاد سگ ژاپنی است. این میم کوین در آگوست 2020 توسط توسعه‌دهنده ناشناسی با نام مستعار «رایوشی» (Ryoshi) ایجاد شد و تفاوت اصلی آن با دوج کوین، این است که شیبا اینو عرضه محدودی برابر با یک کوادریلیون توکن دارد. از این میزان عرضه، 50 درصد سوخته و به امور خیریه اهدا شده است. اکوسیستم شیبا اینو همچنین شامل یک صرافی غیر متمرکز، «توکن‌های غیر قابل معاوضه» (NFTs) و یک انکوباتور و یک بازی مخصوص این توکن‌ها است.

 

دوج ایلان مارس

دوج ایلان مارس (ELON) ارتباط تنگاتنگی با دو میم کوین پیشین دارد. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، دوج ایلان مارس با الهام از ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت «تسلا» (Tesla) و فعالیت‌های مشتاقانه کمپانی دیگر او به نام «اسپیس ایکس» (SpaceX) در رابطه با سفر به مریخ نام‌گذاری شده است. دوج ایلان مارس، فورکی از دوج کوین است و به میزان 557 تریلیون توکن در گردش دارد. دوج ایلان مارس توانسته از زمان راه‌اندازی خود در آپریل 2021 تا ماه نوامبر 2021، بیش از 3,780 درصد افزایش قیمت داشته باشد.

 

بیبی دوج کوین

بیبی دوج کوین (DOGE) در سال 2021 راه‌اندازی شد و عرضه اولیه‌ای معادل 420 کوادریلیون توکن داشت. این میم کوین یک توکن با استاندارد «BEP-20» بر بستر شبکه «بایننس اسمارت چین» (‌Binance Smart Chain) است. بیبی دوج کوین توسط علاقمندان به دوج کوین ایجاد شده و قصد دارد که با سرعت بالای تراکنش‌ها، مشکلات پیشین دوج کوین را رفع کند. برخلاف آن‌چه به نظر می‌رسد، شبکه مورداستفاده در بیبی دوج کوین با دوج کوین متفاوت است.

 

جمع‌بندی

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تأثیر فراوانی بر جهان اطراف ما گذاشته‌اند. میم کوین‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که با الهام از میم‌های اینترنتیِ گسترش‌يافته در شبکه‌های اجتماعی ساخته می‌شوند. این رمز ارزها جذابیت زیادی برای افراد دارند، اما در عین حال ممکن است دارایی‌های پرریسک و دارای نوسانی باشند. در سرمایه‌گذاری و خرید و فروش این نوع رمز ارزها، حتما باید دقت عمل بالایی داشته باشید. با وجود تمام این مسائل، ممکن است میم کوینی را برای سرمایه‌گذاری برگزینید که توسط طرفدارانش افزایش قیمت شدیدی پیدا کرده و شما را به یک میلیونر تبدیل کند!

 

اگر علاقمندید که در مورد ارزهای دیجیتال بیشتر بدانید، می‌توانید به سایر مقالات آکادمی رابکس رجوع کنید و درصورتی‌که به فروش یا خرید بیت کوین یا به دست آوردن اطلاعاتی همچون قیمت اتریوم یا سایر رمز ارزها علاقه دارید، می‌توانید آن‌ها را در وب‌سایت صرافی ارز دیجیتال رابکس بررسی نمایید.

برچسب های مرتبط

امتیاز دهید

سوالات متداول

چگونه می‌توان میم کوین های جدید را شناسایی کرد؟

برای دسترسی به فهرست میم کوین های جدید می‌توانید از سایت‌های عمومی ارز دیجیتال مثل Coinmarketcap یا Coingecko استفاده کنید. از آن‌جایی که تعداد پروژه‌های کلاهبرداری در این حوزه زیاد است بهتر است قبل از خرید این میم کوین‌ها شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را برررسی کنید تا از وجود جو مثبت در مورد آن‌ها مطمئن شوید.

بهترین میم کوین کدام است؟

میم کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و به همین دلیل بررسی فنی آن‌ها معنا ندارد. اما از نظر سایر متغیرها، میم کوینی که جامعه طرفداری قوی داشته باشد را می‌توان به عنوان بهترین میم کوین معرفی کرد. در حال حاضر دوج کوین و شیبا اینو به خاطر حمایت گسترده عمومی و سابقه زیاد جزو بهترین میم کوین‌ها به شمار می‌روند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات