آکادمی رابکس
آموزش دیفای
آموزش صرافی یونی سواپ

آموزش صرافی یونی سواپ | ویژگی‌ها، کاربردها و نحوه کار

  • متوسط
  • 5دقیقه
  • 14 شهریور 1401
4
4

فهرست مطالب

  • آموزش صرافی یونی سواپ
  • آموزش کار با صرافی یونی سواپ
  • نسخه‌های مختلف صرافی یونی سواپ
  • ورود به صرافی یونی سواپ
  • آموزش ثبت نام در صرافی یونی سواپ
  • آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در یونی سواپ
  • آموزش تامین نقدینگی در صرافی یونی سواپ
  • توکن UNI و کاربردهای آن
  • آموزش صرافی یونی سواپ - مزایا
  • آموزش صرافی یونی سواپ - معایب
  • جمع‌بندی آموزش صرافی یونی سواپ

صرافی‌های غیرمتمرکز از این جهت که نیاز به احراز هویت ندارند و کار با آن‌ها از سراسر دنیا امکان‌پذیر است طرفداران زیادی دارند. «یونی سواپ» (Uniswap) یکی از معروف‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده است و در کنار صرافی PancakeSwap جزو صرافی‌های غیرمتمرکز با بیشترین حجم معاملات است. کاربران با استفاده از این صرافی می‌توانند تمامی توکن‌های ارز دیجیتال ساخته شده در شبکه اتریوم با استاندارد «ERC-20» را به یکدیگر تبدیل کنند.

در حال حاضر علاوه بر شبکه اتریوم، امکان معامله توکن‌ها در شبکه‌های بلاک چینی سازگار با «ماشین مجازی اتریوم» (EVM) مثل «Polygon»، «Arbitrum»، «Optimisim» و «Celo» نیز برای کاربران وجود دارد. در این مقاله به طور کامل به آموزش صرافی یونی سواپ می‌پردازیم و نحوه ورود، ثبت نام و کار با این صرافی را بررسی می‌کنیم.

آموزش صرافی یونی سواپ

صرافی یونی سواپ یکی از معروف‌ترین پروژه‌های حوزه دیفای است که به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز با استفاده از مکانیزم «استخر نقدینگی» (Liquidity Pool) و «بازارساز خودکار» (Automated Market Maker | AMM) کار می‌کند. یونی سواپ با استفاده از این دو مفهوم توانسته است روشی برای مبادله توکن‌های ارز دیجیتال بدون نیاز به «دفتر معاملات» (Order book) ایجاد کند که در آن فعالیت‌های کاربران به صورت غیرمتمرکز توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شوند.

ایده ایجاد این نوع صرافی توسط «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) مطرح شد و «هیدن آدامز» (Hayden Adams) یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم، کار ساخت نسخه اول آن را در سال 2018 به پایان رساند. برای فعالیت در صرافی یونی سواپ کاربران تنها به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارند. با اتصال کیف پول به صرافی، کلیه توکن‌های موجود در کیف پول نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند کریپتوکارنسی خود را به سایر کریپتوکارنسی‌های موجود در صرافی تبدیل کند.

یکی از تفاوت‌های اساسی این صرافی با صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز این است که امکان مبادله ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات در این پلتفرم وجود ندارد. دلیل این امر این است که یونی سواپ به صورت غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمند و در بستر نسخه‌های مختلف DLT مثل بلاک چین فعالیت می‌کند و تنها بر روی دارایی‌های موجود در شبکه تمرکز دارد.

برای حفظ ارزش نسبی دارایی نسبت به پول فیات در صرافی یونی سواپ از دسته‌ای از ارزهای دیجیتال به نام  استیبل کوین ها استفاده می‌شود. استیبل کوین‌ها پشتوانه ارزهای فیات مثل دلار دارند و ارزش آن‌ها همواره با ارزش پشتوانه خود برابر است. «تتر» (USDT) پرکاربردترین استیبل کوین بازار است که کاربران می‌توانند از طریق صرافی ارز دیجیتال رابکس به خرید تتر بپردازند. در ادامه آموزش صرافی یونی سواپ به بررسی مفهوم استخر نقدینگی و بازار ساز خودکار می‌پردازیم.

 

یونی سواپ

 

آموزش کار با صرافی یونی سواپ

در بخش قبل از آموزش صرافی یونی سواپ فهمیدیم که این صرافی روش متفاوتی نسبت به صرافی‌های متمرکز برای خرید و فروش ارز دیجیتال دنبال می‌کند. فعالیت کاربران در صرافی‌های متمرکز به این شکل است که درخواست‌های معامله کاربران در قیمت و حجم مشخص به صرافی ارسال می‌شود. درخواست‌های ارسال شده در دو نوع خرید و فروش و به ترتیب قیمت دسته‌بندی می‌شود. در این دسته‌بندی درخواست‌های خرید از بالاترین قیمت به پایین‌ترین قیمت و درخواست‌های فروش از پایین‌ترین قیمت به بالاترین قیمت قرار می‌گیرند.

در صورتی که درخواست‌های خرید و فروش در قیمت مشخصی با یکدیگر برابر باشند, معامله انجام شده و تبادل توکن‌ها انجام می‌شود. به این روش انجام معاملات روش دفتر معاملاتی گفته می‌شود. صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز به دلیل ایجاد و مدیریت این سیستم‌ها کارمزد معامله را از طرفین درگیر معامله دریافت می‌کنند و به این طریق کسب در آمد می‌کنند. از آن‌جایی که این صرافی‌ها متمرکز هستند می‌توانند سیستم خود را به سیستم بانکی متصل کنند و امکان خرید و فروش ارز دیجیتال را با ارزهای فیات برای کاربران فراهم کنند.

صرافی‌های متمرکز بزرگ برای انجام معاملات بسیار مناسب هستند اما چندین مشکل عمده دارند. یکی از اصلی‌ترین این مشکل‌ها به متمرکز بودن آن‌ها برمی‌گردد. این صرافی‌ها توسط دولت‌ها قانون‌گذاری می‌شوند و برای فعالیت در بسیاری از آن‌ها نیاز به احراز هویت است. امکان ترید و انجام معامله در این صرافی‌ها برای تمامی کاربران وجود ندارد، اطلاعات معامله کاربران در اختیار صرافی است و امکان دستکاری معاملات با استفاده از اطلاعات در دسترس برای آن‌ها وجود دارد.

وجود این مشکلات باعث ارائه ایده ایجاد صرافی غیرمتمرکز شد. در صرافی‌های متمرکز بازارگردان‌ها کار انجام معاملات را تسهیل می‌کنند اما امکان فعالیت این افراد در صرافی‌های غیرمتمرکز وجود ندارد. بهترین روش برای انجام این کار استفاده از الگوریتم‌های خودکاری است که به طور اتوماتیک قیمت را برای کاربران مشخص کند. این کار علاوه بر یک الگوریتم تعیین قیمت خودکار به استخری از توکن‌های ارز دیجیتال نیاز دارد. در ادامه آموزش صرافی یونی سواپ به بررسی این دو مفهوم می‌پردازیم. آشنایی با این مفاهیم مار در پاخ دادن به سوال صرافی یونی سواپ چگونه کار می‌کند کمک می‌کند.

استخر نقدینگی در آموزش صرافی یونی سواپ

روش دفتر معاملاتی استفاده شده در صرافی‌های متمرکز برای استفاده در صرافی‌های غیرمتمرکز مناسب نیست. از آن‌جایی که قرار است سیستم این نوع صرافی به صورت غیر متمرکز باشد بهترین ایده، استفاده از صندوق‌های حاوی ارزهای دیجیتال مختلف است که کاربران هنگام معامله از این صندوق‌ها برای تبدیل توکن‌های خود به یکدیگر استفاده کنند. در چنین شرایطی معامله هر کاربر با صندوق موجود در صرافی انجام می‌شود و معامله مستقیم میان دو کاربر با یکدیگر انجام نمی‌شود. به صندوق‌های حاوی ارزهای مختلف قابل معامله در فضای دیفای «استخر نقدینگی» (Liquidity Pool) گفته می‌شود.

استخرهای نقدینگی می‌توانند شامل چندین نوع ارز دیجیتال باشند اما به طور معمول برای راحتی معادل‌سازی قیمت توکن‌ها نسبت به یکدیگر ، شامل دو توکن هستند. معمولا یکی از توکن‌های استخر نقدینگی استیبل کوین یا ارزهای معروف مثل اتریوم و بیت کوین هستند و توکن دوم می‌تواند انواع توکن‌ها باشد. نقدینگی موجود در استخرها توسط کاربران از سراسر دنیا و به صورت غیرمتمرکز تامین می‌شود. کاربران با پرداخت ارزهای دیجیتال با ارزش یکسان از هر دو نوع توکن، به نسبت کل توکن‌های موجود در استخر توکن‌های تامین نقدینگی به دست می‌آورند.

توکن‌های نقدینگی نشان‌دهنده مالکیت کاربران بر دارایی‌های موجود در استخر نقدینگی است. از آن‌جایی که میزان دارایی‌های موجود در استخر در اثر معامله کاربران تغییر می‌کند، مالکیت کاربران بر استخرها به صورت درصدی از دارایی‌های کل موجود است. کاربران در صورتی که بخواهند دارایی‌های خود را از استخر نقدینگی خارج کنند از توکن‌های موجود در صرافی به نسبت درصد خود سهم می‌برند. بنابراین، ممکن است کاربر هنگام شرکت در استخر 2 توکن از نوع اول و 1 توکن از نوع دوم وارد استخر نقدینگی کرده باشد اما هنگام خارج کردن دارایی‌ها  2 توکن از نوع دو و 1 توکن از نوع اول به او تعلق بگیرد.

مساله مهم صرافی‌های غیرمتمرکز تعیین قیمت توکن‌ها نسبت به یکدیگر است. از آن‌جایی که از دفتر معاملاتی استفاده نمی‌شود، صرافی باید بتواند به طور خودکار قیمت مبادله دو توکن را تعیین کند. بهترین روش برای انجام این کار توجه به عرضه و تقاضای موجود در استخر نقدینگی است. در یونی سواپ از «بازارساز خودکار ثابت» (Constant AMM) برای بررسی عرضه و تقاضا و تعیین قیمت توکن‌ها استفاده می‌شود. در بخش بعدی از آموزش صرافی یونی سواپ به بررسی نحوه انجام این کار می‌پردازیم.

 

استخر نقدینگی چیست

 

بازارساز خودکار در آموزش صرافی یونی سواپ

بازارساز خودکار الگوریتمی است که از آن برای تعیین قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. در هنگام ایجاد استخرهای نقدینگی کاربران ارزش یکسانی از هر دو نوع توکن را در استخر سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین در هنگام ایجاد استخر نسبت تعداد توکن‌های موجود در استخر با یکدیگر برابر است.

به عنوان مثال، در صورتی که قیمت توکن A برابر 4 دلار و قیمت توکن B برابر 1 دلار باشد، سرمایه‌گذار به ازای هر 1 توکن A باید 4 توکن B در استخر سرمایه‌گذاری کند. بنابراین اگر 100 عدد توکن A به استخر اضافه شود، 400 عدد توکن B در آن اضافه خواهد شد. ارزش هر دو نوع توکن‌های موجود در استخر برابر با 400 دلار و ضریب ثابت استخر برابر با 160 هزار است.

(XA*PA*YB*PB)=K

در این رابطه XA تعداد توکن‌ها و PA قیمت توکن‌های A است. به این ترتیب، YB تعداد توکن‌ها و PB قیمت توکن‌های B است. فرض کنید یک کاربر با پرداخت 10 عدد توکن A تعداد 40 توکن B را از استخر خارج کند. در این شرایط تعداد کل توکن‌های A و B موجود در استخر برابر 110 و 360 می‌شود و نسبت قیمت این دو توکن به 110/360 تغییر می‌کند. و می‌توان به جای عبارت PB در رابطه بازارساز خودکار از عبارت زیر استفاده کرد.

PB=110/360 PA

در این رابطه K همواره برابر با 160 هزار است. با جایگذاری مقادیر در رابطه قیمت جدید توکن‌های A و B به ترتیب 3/64 و 1/11 دلار می‌شود. بنابراین تغییر در میزان توکن‌های موجود در استخرهای نقدینگی منجر به تغییر قیمت هر کدام از توکن‌ها می‌شود. این تغییرات در صورتی که حجم معامله به نسبت حجم توکن‌های موجود در استخر پایین باشد قابل قبول است اما در حالت برعکس یک معامله می‌تواند تغییرات قیمتی شدیدی در قیمت توکن‌ها ایجاد کند. این مساله نشان می‌دهد که استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز برای معامله‌های بزرگ مناسب نیست.

برای حل این مشکل و سوق دادن قیمت ارزهای موجود در استخر به قیمت بازار از ترید آربیتراژ استفاده می‌شود. در ترید آربیتراژ معامله‌گران با مشاهده قیمت ارزهای موجود در استخر و قیمت بازار از اختلاف قیمت بین آن‌ها برای کسب سود استفاده می‌کنند. این کار منجر به نزدیک شدن قیمت توکن‌ها در صرافی یونی سواپ با قیمت در صرافی‌های متمرکز می‌شود. در بخش بعدی آموزش صرافی یونی سواپ به بررسی نسخه‌های مختلف این صرافی و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

نسخه‌های مختلف صرافی یونی سواپ

پیش از ظهور صرافی یونی سواپ در شبکه اتریوم، «اتر دلتا» (EtherDelta) تنها صرافی غیرمتمرکز فعال در شبکه اتریوم بود که از دفتر معاملاتی برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر استفاده می‌کرد. به دلیل نبود نقدینگی مناسب و تجربه کاربری ضعیف این صرافی قادر به برآورده کردن خواسته‌های معامله‌گران نبود. وجود این مشکلات، فعالان بازار را به سمت ایجاد نسخه‌های جدیدی از صرافی‌های غیرمتمرکز سوق داد که یونی سواپ محصول این اتفاق بود. این صرافی سه نسخه متفاوت دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

آموزش صرافی یونی سواپ نسخه اول Uniswap v1

در سال 2018 نسخه اول صرافی یونی سواپ (Uniswap v1) با استفاده از مفاهیم استخر نقدینگی و بازارساز خودکار ارائه شد. کاربران با استفاده از این نسخه می‌توانستند معاملات خود را با قرادادهای هوشمند نهایی کنند و این مساله مشکلات مربوط به نقدینگی و تجربه کاربری را حل می‌کرد.

در نسخه اول یونی سواپ استخرهای نقدینگی همگی بر پایه اتریوم ساخته شده بودند و یک طرف هر استخر «ETH» بود. بنابراین، در این نسخه کاربران برای تبدیل دو توکن ارز دیجیتال مثل «DAI» و «USDC» به یکدیگر ابتدا باید از استخر نقدینگی «DAI-ETH» و با استفاده از دای‌ به خرید اتریوم بپردازند و پس از آن اتریوم را با استفاده از استخر نقدینگی «USDC-ETH» به استیبل کوین USDC تبدیل کنند. این مساله باعث شده بود که تغییر در قیمت اتریوم نیز بر معاملات کاربران تاثیرگذار باشد.

در این نسخه از توکن‌های تامین نقدینگی (Liquidity Provider | LP) برای نمایش سرمایه‌گذاری کاربران در استخرها استفاده می‌شد. کاربران می‌توانستند با استیک این توکن‌ها سود به دست آورند. برداشت سرمایه از استخر نیز با سوزاندن این توکن‌ها انجام می‌شد. سرمایه‌گذاران از محل کارمزدهای دریافت شده از معامله‌گران که برابر با 0/3 درصد از مبلغ معامله بود، سود به دست می‌آوردند.

 

آموزش صرافی یونی سواپ نسخه اول

 

آموزش نسخه دوم صرافی یونی سواپ Uniswap v2

نسخه اول صرافی Uniswap در مقایسه با صرافی‌های غیر متمرکز مبتنی بر دفتر معاملاتی بسیار کاربردی و مفید بود. در بخش قبلی آموزش صرافی یونی سواپ فهمیدیم که مشکل اصلی نسخه اول این صرافی واسطه بودن اتریوم برای معاملات و عدم وجود استخرهای نقدینگی برای توکن‌ها به صورت مجزا بود. در سال 2020 نسخه دوم صرافی یونی سواپ با استخرهای نقدینگی توکن‌های ERC-20 و حذف واسطه‌گری اتریوم ایجاد شد. در این نسخه استخرهای مربوط به اتریوم به جای اتریوم از توکن ERC-20 آن یعنی WETH استفاده می‌کنند. البته همچنان امکان استفاده از خود کوین اتریوم نیز وجود دارد.

تجربه کاربری در نسخه دوم صرافی یونی سواپ بسیار بهتر از نسخه اول آن است. مفهوم دیگری که در نسخه دوم صرافی یونی سواپ معرفی شد «فلش سواپ» (Flash Swap) بود. در فلش سواپ کاربران بدون اینکه سرمایه‌ای داشته باشند می‌توانند توکن‌های ERC-20 را از صرافی خریداری کنند و پس از اعمال فعالیت‌های مختلف بر روی آن مقدار برداشت شده را به همراه کارمزد تراکنش به صرافی برگردانند و از این طریق به کسب درآمد از ارز دیجیتال بپردازند.

در فلش سواپ تمامی مراحل از دریافت توکن‌های ارز دیجیتال و تبدیل آن‌ها به یکدیگر و بازپرداخت مقدار اولیه و کارمزد در یک تراکنش انجام می‌شود و در صورتی که کاربر نتواند میزان توکن‌های اولیه و کارمزد آن را به صرافی پرداخت کند، تمامی مراحل تراکنش غیرمعتبر تلقی می‌شود. این ویژگی امکان استفاده از فرصت‌های آربیتراژی را برای کاربرانی که سرمایه ندارند فراهم می‌کند.

تفاوت دیگر نسخه دوم یونی سواپ با نسخه اول آن تعریف مفهوم «کارمزد پروتکل» (protocol fee) بود. کارمزد پروتکل مبلغی از کل کارمزد دریافت شده از کاربران صرافی است که برای توسعه برنامه‌های پروتکل نگهداری می‌شود و فعال یا غیرفعال کردن آن برعهده کامیونیتی حاکمیتی پروتکل است. مقدار این کارمزد برابر با 0/05 درصد از کل مبلغ کارمزد 0/3 درصد معاملات است. نسخه دوم علی رغم تمام ویژگی‌های مثبت همچنان با مشکلاتی در حوزه تامین نقدینگی همراه است. در بخش بعدی آموزش صرافی یونی سواپ به بررسی راه‌حل های ارائه شده برای این مشکلات در نسخه سوم می‌پردازیم.

 

آموزش نسخه دوم صرافی یونی سواپ

 

آموزش صرافی Uniswap نسخه سوم Uniswap v3

نسخه دوم یونی سواپ یک قدم رو به پیشرفت برای یونی سواپ بود. امکانات ارائه شده در این نسخه به طور ویژه به نفع کاربران و اکوسیستم بود اما همچنان جا برای بهبود شرایط معاملات وجود داشت. یکی از نکات قابل توجه در نسخه اول و دوم صرافی یونی سواپ استفاده از توکن‌های تامین نقدینگی برای تمامی قیمت‌ها است. در چنین شرایطی تامین کنندگان نقدینگی حقی برای تعیین قیمت مناسب خرید و فروش دو توکن خود ندارد.

نسخه سوم صرافی یونی سواپ که در سال 2021 ایجاد شد با استفاده از مفهوم «نقدینگی متمرکز» (Concentrated Liquidity) امکان تعیین محدوده قیمتی استفاده از دارایی‌های موجود در استخرهای نقدینگی را برای کاربران فراهم می‌کند. در این نسخه سرمایه‌گذاران بر اساس ترجیحات خود می‌توانند منحنی قیمتی قابل قبول برای معامله را برای خود تعیین کنند. با انجام این کار توکن‌های هر کاربر تنها برای محدوده‌های تعیین شده قابل استفاده است و سود دریافتی نیز برای این محدوده‌ها خواهد بود. کاربران در زمان دلخواه می‌توانند این محدوده را تغییر دهند.

تغییر دیگری که در نسخه سوم صرافی یونی سواپ اعمال شده است مربوط به هزینه کارمزدها است. در نسخه اول هزینه کارمزد 0/3 درصد از ارزش معامله بود که به کل در اختیار تامین‌کنندگان نقدینگی قرار می‌گرفت. در نسخه دوم 0/05 درصد از کل کارمزدهای دریافت شده به توسعه پروژه اختصاص داده شد. در نسخه سوم سه حالت مختلف برای کارمزدها طراحی شده است.

  • کارمزد معامله در استخرهای استیبل کوین مانند «DAI-USDC» برابر 0/05 درصد است.
  • کارمزد معامله در استخرهای استاندارد غیرهمسو مثل «ETH-DAI» برابر 0/3 درصد است.
  • کارمزد معامله برای سایر استخرهای غیرهمسو برابر 1 درصد است.

به صورت پیش‌فرض کارمزد پروتکل برای استخرها تعریف نشده است اما در طی حاکمیت کاربران می‌توانند برای استخرهای مختلف این گزینه را فعال کنند. کارمزد پروتکل می‌تواند 10 تا 25 درصد از کل مبلغ کارمزد دریافتی برای استخر باشد. در بخش‌های بعدی آموزش صرافی یونی سواپ به نحوه ورود به صرافی و خرید و فروش ارز دیجیتال در آن می‌پردازیم.

 

آموزش صرافی uniswap

 

ورود به صرافی یونی سواپ

برای فعالیت در صرافی یونس سواپ نیاز است که کاربران، برنامه وب سه مرتبط با آن را اجرایی کنند. بدین منظور ابتدا به سایت رسمی این پروژه «Uniwap.org» مراجعه می‌کنیم. در این سایت بخش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به هر کدام از آن‌ها اطلاعات مختلفی در مورد پروژه به دست آورید. در ادامه خلاصه‌ای از اطلاعات موجود در بخش‌های مختلف آورده شده است.

  • Ecosystem: در این بخش می‌توانید پروژه‌های اکوسیستم یونی سواپ را مشاهده کنید. پروژه‌های موجود در این بخش با استفاده از امکانات ارائه شده در یونی سواپ خدمات مکمل را برای کاربران فضای ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند.
  • Community: در بخش کامیونیتی شبکه‌های اجتماعی یونی سواپ قرار گرفته است که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها به جدیدترین اطلاعات مربوط به پروژه دسترسی داشته باشید.
  • Governance: یونس سواپ توسط کامیونیتی اداره می‌شود و دارندگان توکن‌های UNI می‌توانند با ارائه پیشنهاد و رای دادن به پیشنهاهای ارائه شده، فعالیت‌های صرافی را مدیریت کنند. در این بخش اطلاعات مربوط به توکن صرافی و وبسایت‌های مربوط به رای‌گیری قرار گرفته است.
  • Developers: این بخش مربوط به توسعه‌دهندگان پروژه‌های بلاک چینی است. با مراجعه به این بخش می‌توانید اطلاعات لازم جهت تعامل با پروتکل صرافی را به دست آورید.
  • Blog: در این بخش مقالات مربوط به فعالیت‌های پروژه قرار داده می‌شود.
  • FAQ: در این بخش سوالات متداول کاربران قرار گرفته است. با مراجعه به این بخش می‌توانیدپاسخ بسیاری از سوالات خود را در ارتباط با پروژه یونس سواپ پیدا کنید.
  • Jobs: این بخش مربوط به شغل‌های مورد نیاز در اکوسیستم یونی سواپ است.

اصلی‌ترین بخش سایت یونی سواپ قسمت «Launch App» است. با کلیک بر روی این گزینه صفحه مربوط به انجام معاملات و تامین نقدینگی برای استخرها باز می‌شود. در ادامه به آموزش ثبت نام در صرافی یونی سواپ و استفاده از آن برای خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازیم.

آموزش ثبت نام در صرافی یونی سواپ

صرافی یونی سواپ یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و کاربران برای فعالیت در آن نیازی به ثبت نام و احراز هویت ندارند. داشتن کیف پول ارز دیجیتال معتبر و اتصال آن به صرافی، امکان فعالیت کاربران در این صرافی را ایجاد می‌کند. با مراجعه به بخش «Launch App» در صفحه اصلی سایت یونی سواپ یا جستجوی مستقیم «app.uniswap.org» در مرورگر به بخش اصلی صرافی یونی سواپ ارجاع داده می‌شوید. تصویر زیر گزینه‌های مختلف موجود در این صفحه را نشان می‌دهد.

 

آموزش ثبت نام در صرافی یونی سواپ

 

برای اتصال کیف پول به صرافی از گزینه «Connect Wallet» در گوشه سمت راست صفحه استفاده می‌شود. با کلیک بر روی این گزینه پنجره مربوط به کیف پول‌های پشتیبانی شده نمایش داده می‌شود.  «متامسک» (Metamask) بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای استفاده در صرافی Uniswap است اما امکان استفاده از «Coinbase Wallet» و «Formatic» نیز در آن وجود دارد. اگر به دنبال اتصال کیف پول‌های موبایل مثل کیف پول تراست ولت به یونی سواپ هستید می‌توانید از گزینه «WalletConect» برای این کار استفاده کنید.

 

کیف پول صرافی یونی سواپ

 

برای فعالیت در یونی سواپ حتما باید کیف پول داشته باشید. اگر از سیستم کامپیوتر به این صرافی وصل می‌شوید بهتر است از کیف پول‌های افزونه مرورگر مثل متامسک استفاده کنید. با انتخاب گزینه متامسک از پنجره بالا، پنجره مربوط به افزونه کیف پول در مرورگر نمایش داده می‌شود و با تایید اتصال، کیف پول به صرافی یونی سواپ وصل می‌شود.

با استفاده از گزینه شبکه‌های بلاک چینی موجود در صفحه اصلی صرافی می‌توانید شبکه مورد نظر خود را انتخاب کنید. با انتخاب شبکه جدید نیاز است که شما از طریق کیف پول نیز این تغییر را تایید و نهایی کنید. برای آموزش نحوه نصب کیف پول متامسک و استفاده از آن می‌توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در یونی سواپ

در بخش قبلی آموزش صرافی یونی سواپ نحوه ثبت نام در صرافی و استفاده از کیف پول ارز دیجیتال را آموزش دادیم. یونی سواپ پلتفرم غیرمتمرکز برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر است. برای انجام این کار پس از مراجعه به اپلیکیشن این پلتفرم و اتصال کیف پول به بخش «Swap» مراجعه می‌کنیم. از آن‌جایی که امکان خرید ارز دیجیتال در این پلتفرم تنها با ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است، قبل از شروع فعالیت حتما باید مقداری ارز دیجیتال در کیف پول خود داشته باشید.

معروف‌ ترین ارزهای دیجیتال برای این کار استیبل کوین‌ها هستند زیرا ارزش دلاری آن‌ها در طی زمان ثابت است. اگر در کیف پول خود ارز دیجیتال ندارید می‌توانید با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز داخلی مثل صرافی رمز ارز رابکس ارزهای مورد نظر را خرید و به کیف پول ارز دیجیتال خود انتقال دهید.

 

خرید ارز دیجیتال از صرافی یونی سواپ

 

با اتصال کیف پول پنجره مربوط به تبدیل ارزها به یکدیگر فعال می‌شود. در این پنجره دو قسمت برای انتخاب ارز وجود دارد که ارز اول ارزی است که شما به دنبال فروش آن هستید و ارز دوم ارزی است که می‌خواهید با فروش ارز اول آن را به دست آورید. با انتخاب ارز اول می‌توانید مقدار آن را نیز مشخص کنید. مقدار کل ارز شما در بخش «Balance» نوشته شده است و با انتخاب «Max» می‌توان کل دارایی موجود از ارز را به فروش رساند. با انجام این کار نرخ تبدیل دو ارز به یکدیگر و مقدار ارزی که دریافت می‌کند نمایش داده می‌شود. انی نرخ به طور مداوم تغییر می‌کند و تغییرات آن در پنجره قابل مشاهده است.

 

تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر

 

بخش مهم دیگری که در این پنجره وجود دارد بخش تنظیمات است که با علامت چرخ دنده نمایش داده  می‌شود. با کلیک بر روی این گزینه پنجره آن نمایش داده می‌شود. گزینه‌های موجود در این بخش مربوط به تنظیمات تراکنش‌ها است که توضیح هر کدام از آن‌ها به صورت زیر است.

  • Slippage tolerance: نشان‌دهنده میزان تغییرات قیمتی قابل قبول برای تبدیل دو ارز به یکدیگر است. به طور اتوماتیک این مقدار بر روی 0/1 درصد تنظیم شده است اما می‌توان آن را تغییر داد. بالا بودن این عدد احتمال تبدیل دو ارز را بالا می‌برد ولی ممکن است قیمت تبدیل منطقی نباشد. در مقابل پایین آوردن این مقدار می‌تواند نهایی شدن تبدیل را دچار مشکل کند. توصیه می‌شود مقدار این گزینه تغییر نکند.
  • Auto Router API: این گزینه مسیر مربوط به انجام تراکنش‌ها را به صورت اتوماتیک تعیین می‌کند تا تبدیل مورد نظر کاربر به راحت‌ترین شکل ممکن انجام شود. بهتر است این گزینه همواره فعال باشد.
  • Expert Mode: این گزینه برای کاربران حرفه‌ای قرار داده شده است که با انتخاب آن کاربر می‌تواند معاملات با اسلیپج بالا انجام دهد. اصولا فعال کردن این گزینه ریسک کاربران را بالا می‌برد و به همین دلیل توصیه‌ای برای انجام آن وجود ندارد.

 

خرید ارز دیجیتال از صرافی uniswap

 

با انتخاب دو  ارز و تعیین مقدار ارز مورد نظر، گزینه تبدیل فعال می‌شود. با انتخاب گزینه «Swap» پنجره مربوط به اطلاعات تراکنش نمایش داده می‌شود. در این پنجره اطلاعات مربوط به ارزها، مقدار انتخابی و نرخ تبدیل نمایش داده می‌شود. در صورتی که همه چیز درست بود با انتخاب گزینه «Confirm Swap» پنجره تایید نهایی تراکنش در کیف پول نمایش داده می‌شود و یک پنجره دیگر مربوط به آخرین وضعیت تراکنش در وسط صفحه نمایش داده می‌شود.

در کیف پول می‌توانید هزینه ثبت تراکنش در شبکه را مشاهده کنید و حتی آن را ویرایش کنید. دو گزینه «Confirm» و «Reject» در کیف پول وجود دارد که گزینه اول برای تایید تراکنش و گزینه دوم برای رد آن است. در صورت تایید تراکنش و عدم تغییر نرخ تبدیل به مزان Slippage تراکنش نهایی می‌شود و پس از مدت کوتاهی ارز جدید به کیف پول شما اضافه می‌شود.

 

فروش ارز دیجیتال در صرافی یونی سواپ

 

آموزش تامین نقدینگی در صرافی یونی سواپ

همانطور که در بخش آموزش صرافی یونی سواپ گفته شد، صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز از استخر نقدینگی و بازار ساز خودکار برای انجام معاملات کاربران استفاده می‌کند. در استخرهای نقدینگی کاربران ارزش یکسانی از دو ارز موجود در استخر را تامین می‌کنند و به نسبت کل دارایی‌های موجود در استخر سهام دریافت می‌کنند.

دارایی‌های موجود در استخر برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر استفاده می‌شود و کارمزد دریافت شده برای هر یک از تراکنش‌ها به مجموع دارایی‌های صندوق اضافه می‌شود. در نهایت اگر کاربری خواست دارایی‌های خود را از صندوق خارج کند به نسبت سهام خود از دارایی‌های موجود سهم دریافت می‌کند که هزینه دریافت شده از کارمزدهای تراکنش‌ها نیز در آن لحاظ شده است. پاداش تامین نقدینگی برای استخرها در واقع دریافت همین کارمزد تراکنش‌ها است.

برای تامین نقدینگی در استخرهای نقدینگی یونی سواپ به بخش «Pool» مراجعه می‌کنیم. با انجام این کار پنجره جدید مربوط به تامین نقدینگی نمایش داده می‌شود. برای استفاده از این بخش همانند سایر بخش‌ها نیاز است که کاربر از قبل کیف پول خود را به صرافی وصل کند که فرآیند انجام آن مطابق بخش قبل است.

 

آموزش تامین نقدینگی در صرافی یونی سواپ

 

در صورتی که می‌خواهید در مورد تامین نقدینگی اطلاعات کسب کنید، می‌توانید به قسمت پایین و سمت چپ این صفحه مراجعه کنید. در صورتی که می‌خواهید اطلاعاتی در مورد استخرهای نقدینگی فعال و وضعیت آن‌ها به دست آورید می‌توانید از بخش موجود در سمت راست و پایین صفحه «Top pools» استفاده کنید. با انتخاب این گزینه صفحه جدیدی باز می‌شود که در آن اطلاعات مربوط به استخرها و توکن‌ها نمایش داده می‌شود.

 

تامین نقدینگی در صرافی یونی سواپ

 

اصلی‌ترین بخش پنجره تامین نقدینگی مربوط به «New position» است. با انتخاب این گزینه پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن استخر مورد نظر انتخاب و میزان سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود. بخش‌های مختلفی در این پنجره وجود دارد که کاربر با انتخاب هر کدام از آن‌ها می‌تواند در استخر مورد نظر خود تامین نقدینگی را آغاز کند.

 

تامین نقدینگی در uniswap

 

اولین مرحله تامین نقدینگی انتخاب ارزهای مورد نظر برای تامین نقدینگی است. دو بخشی که با گزینه «Select a token» نمایش داده شده است برای این کار وجود دارد. بسته به این که در چه شبکه بلاک چینی تامین نقدینگی می‌کنید امکان انتخاب ارزهای مختلف وجود دارد که با انتخاب این گزینه، ارزهای موجود نمایش داده می‌شوند. توجه داشته باشید که امکان انتخاب هر دو ارزی برای ایجاد استخر نقدینگی وجود دارد اما بهتر است استخری که ارزهای آن معتبر و شناخته شده هستند و تعداد زیادی از کاربران از آن‌ها برای تامین نقدینگی استفاده می‌کنند برای تامین نقدینگی انتخاب شوند.

 

آموزش صرافی یونی سواپ برای تامین نقدینگی

 

با انتخاب ارزهای مورد نظر قسمت مربوط به «Fee tier» فعال می‌شود. این بخش مربوط به تعیین کارمزدی است که شما می‌خواهید برای تراکنش‌های خود دریافت کنید. برای استیبل کوین‌ها بهترین گزینه 0/05 درصد، برای بیشتر ارزهای شناخته شده 0/3 درصد و برای ارزهای نوسانی و ناشناخته 1 درصد گزینه مناسبی است. با این حال بهتر است از بخش استخرهای موجود به حجم معاملاتی که در استخر مورد نظر انجام می‌شود توجه کنید تا درصدی را انتخاب کنید که بیشتر معاملات بر اساس آن انجام می‌شود. با انتخاب میزان کارمزد مورد نظر بخش‌های تعیین مقدار سرمایه‌گذاری و محدوده انجام معاملات فعال می‌شود.

 

تامین نقدینگی در صرافی uniswap

 

در بخش «Deposit Amounts» می‌توایند مقدار سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری شما باید به گونه‌ای باشد که ارزش یکسانی از دو ارز را وارد استخر کنید. بنابراین، به عنوان مثال اگر 100 توکن دای به ارزش یک دلار می‌خواهید وارد استخر اتریوم-دای کنید باید به همان ارزش صد دلار اتریوم در کیف پول خود داشته باشید. با انتخاب مقدار یکی از توکن‌ها میزان توکن مورد نیاز برای توکن دیگر به طور خودکار مشخص می‌شود.

در سمت راست پنجره بخش مربوط به «Price Range» قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید مشخص کنید که می‌خواهید توکن‌های شما برای چه رنج قیمتی استفاده شود. پس از تعیین محدوده مورد نظر می‌توانید گزینه «Preview» را انتخاب و خلاصه اطلاعات سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید. با انتخاب گزینه «Add» در پنجره باز شده و تایید آن در کیف پول ارز دیجیتال توکن‌های شما به استخر اضافه می‌شود و موقعیت شما در صفحه «Pools» نمایش داده می‌شود.

 

تامین نقدینگی در صرافی یونی سواپ

 

خارج کردن سرمایه از استخرهای نقدینگی

در بخش قبلی آموزش صرافی یونی سواپ به نحوه تامین نقدینگی در استخرهای صرافی Uniswap پرداختیم. سرمایه‌گذاران در استخرهای نقدینگی ممکن است پس از مدتی بخواهند سرمایه خود را از استخر خارج کنند یا سرمایه جدید به استخر اضافه کنند. در این بخش از آموزش صرافی یونی سواپ می‌خواهیم به آموزش این دو مورد بپردازیم. با مراجعه به «Pools» در صفحه اول صرافی یونی سواپ سرمایه‌گذاری‌های قبلی نمایش داده می‌شود.

 

استخرهای نقدینگی در صرافی یونی سواپ

 

با کلیک بر روی استخر مورد نظر پنجره مربوط به اطلاعات استخر نمایش داده می‌شود که در آن میزان توکن‌های سرمایه‌گذاری شده ، محدوده قیمتی تعیین شده و میزان سود دریافتی از کارمزدها نمایش داده می‌شود. در قسمت بالای این پنجره دو گزینه «Remove Liquidity» و «Increase Liquidity» دارد که به ترتیب برای حذف سرمایه از استخر و اضافه کردن سرمایه جدید استفاده می‌شوند.

 

استخرهای صرافی uniswap

 

با انتخاب گزینه «Remove Liquidity» پنجره مربوط به خارج کردن سرمایه و سود حاصل از آن از استخر نقدینگی نمایش داده می‌شود. در این استخر کاربران می‌توانند تعیین کنند که چند درصد از سرمایه خود را می‌خواهند از استخر خارج کنند. میزان سود استخر نیز در آن نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه «Remove» خلاصه اطلاعات مربوط به فرآیند نمایش داده می‌شود که در آن نیز گزینه «Remove» را انتخاب می‌کنیم و با تایید فرآیند در کیف پول سرمایه را به همراه سود از استخر نقدینگی خارج می‌کنیم.

 

خارج کردن نقدینگی از استخر صرافی یونی سواپ

 

برای اضافه کردن سرمایه جدید به استخر نقدینگی گزینه «Increase Liquidity» را انتخاب می‌کنیم و در پنجره باز شده میزان سرمایه‌ای که می‌خواهیم به استخر اضافه کنیم را انتخاب و بر روی گزینه «Preview» کلیک می‌کنیم تا اطلاعات خلاصه سرمایه‌گذاری جدید نمایش داده شود. اگر اطلاعات نمایش داده شده در پنجره صحیح بود می‌توانیم گزینه «Add» را انتخاب کنیم و با تایید در کیف پول سرمایه جدید را به استخر اضافه کنیم.

 

اضافه کردن نقدینگی به صرافی uniswap

 

توکن UNI و کاربردهای آن

در بخش‌های قبلی آموزش صرافی یونی سواپ نحوه انجام معامله و تامین نقدینگی در این صرافی را آموزش دادیم اما در مورد توکن ارز دیجیتال این صرافی «UNI» بحث نکردیم. صرافی یونی سواپ فعالیت‌های خود را به صورت غیر متمرکز با استفاده از استخرهای نقدینگی و بازار ساز خودکار دنبال می‌کند. این ویژگی بخش زیادی از فعالیت‌های صرافی را از حالت متمرکز درمی‌آورد اما همچنان توسعه و گسترش فعالیت‌های صرافی برعهده تیم توسعه دهنده است. توکن UNI یک توکن حاکمیتی است که برای غیرمتمرکز کردن توسعه صرافی ایجاد شده است.

این توکن نقشی در پاداش تامین نقدینگی یا پرداخت کارمزد معاملات ندارد و تنها نقش آن در رای‌دهی به پروپوزال‌های ارائه شده برای توسعه صرافی و یا ارائه پروپوزال است. توکن UNI در سال 2020 راه‌اندازی شد. تعداد کل توکن‌ها برابر با یک میلیارد توکن است که در حال حاضر نزدیک به 750 میلیون توکن آن در گردش است و مابقی آن به مرور تا سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد.

پروژه یونی سواپ پس از ایجاد توکن خود به کلیه کاربرانی که از این صرافی استفاده کرده بودند 400 توکن یونی ایردراپ کرد که یکی از بهترین ایردراپ‌های سال‌های اخیر بود. قرار است 60 درصد از کل توکن‌های یونی به کاربران سیستم اهدا شود. 21/5 درصد از توکن‌ها به تیم و کارکنان و 18/5 درصد باقی‌مانده به سرمایه‌گذاران و مشاوران داده شود.

برای شرکت در نطرسنجی‌های مربوط به توسعه یونی سواپ کاربران باید توکن یونی داشته باشند و با استفاده از کیف پول خود و از طریق شبکه اصلی اتریوم به پلتفرم متصل شوند. با این کار گزینه «Vote» به صفحه اول یونی سواپ اضافه می‌شود. با کلیک بر روی آن پروپوزال‌های ارائه شده برای توسعه شبکه نمایش داده می‌شود. زمان شرکت در انتخابات برای پروپوزال‌ها هفت روز است و تنها در این مدت کاربران امکان شرکت در نظرسنجی را دارند. کاربران می‌توانند با استفاده از گزینه «Create Proposal» پروپوزال‌های مورد نظر خود را ارائه کنند. برای انجام این کار نیز به توکن‌های یونی نیاز است.

 

توکن یونی سواپ

 

آموزش صرافی یونی سواپ – مزایا

در آموزش صرافی یونی سواپ یکی از نکات بسیار مهم، اشاره به مزیت‌های این صرافی در مقایسه با صرافی‌های متمرکز و سایر صرافی‌های غیرمتمرکز است. صرافی یونی سواپ اولین صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر روش بازار ساز خودکار است که بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز معروف دیگر مثل صرافی Pancakeswap و صرافی Sushiswap از آن الگو گرفته‌اند. موارد زیر مهم‌ترین مزیت‌های شناخته شده در آموزش صرافی یونی سواپ است.

  • انجام معاملات کاربران به صورت غیرمتمرکز
  • عدم نیاز کاربران به وارد کردن اطلاعات شخصی در پلتفرم و استفاده از کیف پول ارز دیجیتال برای اتصال به صرافی
  • کارمزد معاملات کم نسبت به بسیاری از صرافی‌های متمرکز
  • امکان کسب درآمد از ارز دیجیتال برای کاربران در طی فرآیند تامین نقدینگی
  • دارایی‌های کاربران به صورت مستقیم به کیف پول آن‌ها وارد می‌شود و در صرافی نگهداری نمی‌شود این مساله امنیت ارز دیجیتال کاربران را تامین می‌کند.
  • ایجاد استخرهای مربوط به توکن‌های ارز دیجیتال به راحتی توسط کاربران انجام می‌شود و دسترسی به بسیاری از توکن‌ها در این صرافی‌ها راحت است.

آموزش صرافی یونی سواپ – معایب

در بخش قبل از آموزش صرافی یونی سواپ به بررسی مزایا آن پرداختیم. در کنار مزایای متعدد این صرافی معایبی نیز برای این صرافی قابل تصور است که اکثر آن‌ها برای تمامی صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال قابل تعریف است. موارد زیر مهم‌ترین معایب شناخته شده در آموزش صرافی یونی سواپ است.

  • امکان خرید ارز دیجیتال با استفاده از ارز فیات در صرافی یونی سواپ و سایر صرافی‌های غیرمتمرکز وجود ندارد.
  • قیمت توکن‌های ارز دیجیتال نسبت به یکدیگر توسط بازارساز خودکار تعیین می‌شود. برای واقعی شدن قیمت نیاز به ترید آربیتراژ است و این کار توسط معامله‌گران سایر صرافی‌ها انجام می‌شود و این مساله یک وابستگی نسبی برای صرافی یونی سواپ ایجاد می‌کند.
  • هر توکن ارز دیجیتالی قابلیت اضافه شدن به صرافی یونی سواپ را دارد. بنابراین ممکن است توکن‌های کلاهبرداری نیز برای معامله در این صرافی لیست شده باشند.
  • با توجه به متغیرهای مختلف تعریف شده ممکن است معامله کاربر در صرافی یونی سواپ نهایی نشود. توجه داشته باشید که این مساله ربطی به دارایی‌های کاربران ندارد و تایید نشدن معامله باعث از بین رفتن دارایی کاربر نمی‌شود.

جمع‌بندی آموزش صرافی یونی سواپ

بسیاری از کاربران بازار ارزهای دیجیتال به دنبال استفاده از صرافی Uniswap برای معاملات خود هستند اما اطلاعات زیادی از نحوه کار با این صرافی ندارند. در این مقاله به آموزش صرافی یونی سواپ و تاریخچه و نسخه‌های مختلف آن پرداختیم. این مقاله شامل آموزش صرافی یونی سواپ برای خرید و فروش ارز دیجیتال و آموزش صرافی ارز دیجیتال برای تامین نقدینگی است. علاوه بر موارد ذکر شده، آموزش صرافی یونی سواپ از منظر مزایا و معایب یکی دیگر از بخش‌های اصلی این مقاله است.

برچسب های مرتبط

آموزش دیفای

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • مهراب
    30 آبان 1401

    سلام خسته نباشید ، ما چطور میتونیم در صرافی یونی سواپ قیمت ها رو زنده مشاهده کنیم ، همانند صرافی پوکوین

    • مهدی رضائیان
      30 آبان 1401

      سلام و عرض ادب
      اصل کار پوکوین تجزیه و تحلیل اطلاعات بازارها و ارائه آن‌ها به کاربران است این در حالی است که یونی سواپ یک بازارساز خودکار است و قیمت ارزها را تنها برای هر استخر و بر اساس میزان توکن‌های موجود در آن‌ها مشخص می‌کند. برای مشاهده قیمت ارزها در صرافی یونی سواپ می‌توانید به بخش Tokens مراجعه کنید. با این حال قیمت‌های موجود در این بخش لزوما قیمت معامله نیستند و درصد کمی تفاوت دارند.