آکادمی رابکس
کیف پول
بهترین کیف پول ارز دیجیتال

بهترین کیف پول ارز دیجیتال چیست ؟ بررسی مزایا و معایب ولت ها

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 09 شهریور 1401
5
5

فهرست مطالب

  • متامسک بهترین کیف پول ارز دیجیتال تحت وب
  • لجر بهترین کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری
  • تراست والت بهترین کیف پول ارز دیجیتال موبایل
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور
  • کوینومی بهترین کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ و موبایل
  • سیف پل بهترین کیف پول ارز دیجیتال چندکاره
  • مقایسه بهترین کیف پول ارز دیجیتال موجود در بازار
  • جمع‌بندی

کیف پول ارز دیجیتال ابزاری برای دسترسی کاربران به دارایی‌های خود در بلاک چین است. کیف پول ارز دیجیتال شامل کلید عمومی و کلید خصوصی است که در آن کلید عمومی برای ساخت آدرس کاربر در بلاک چین استفاده می‌شود و کلید خصوصی امکان دسترسی کاربر به آدرس را فراهم می‌کند.

آدرس کاربر در فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال به صورت عمومی در اختیار تمامی کاربران است و برای دریافت کریپتوکارنسی استفاده می‌شود اما کلید خصوصی تنها در اختیار مالک حساب است و برای خرج کردن دارایی‌ها به کار گرفته می‌شود. در فضای بلاک چین کیف پول، تنها ابزار ایجاد حساب کاربری و دسترسی به دارایی‌های کاربران است. به همین دلیل، امنیت کیف پول ارز دیجیتال برای کاربران بسیار مهم و حیاتی است.

در روزهای ابتدایی پیدایش رمز ارزها، هر بلاک چین کیف پول مخصوص خود را داشت و تنها کاربرد کیف پول در ایجاد حساب و انتقال آن‌ها بود. امروزه انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال ایجاد شده است که بسیاری از آن‌ها چند زنجیره‌ای هستند و کاربردهای دیگری چون استیکنیگ و تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیز با استفاده از آن‌ها قابل انجام است. هدف این مقاله معرفی بهترین کیف پول ارز دیجیتال در حوزه‌های مختلف و بررسی مزایا و معایب آن‌ها است.

متامسک بهترین کیف پول ارز دیجیتال تحت وب

«متامسک» (Metamask) کیف پول اصلی شبکه اتریوم است که از سایر بلاک چین‌های سازگار با «ماشین مجازی اتریوم» (EVM) نیز پشتیبانی می‌کند. متامسک هم به عنوان یک افزونه به مرورگر اضافه می‌شود و هم برنامه کاربردی موبایل آن قابل استفاده است. متامسک یکی از بهترین کیف پول ارز دیجیتال است که به عنوان دروازه ورود به دنیای وب 3 عمل می‌کند.

کاربران می‌توانند با استفاده از این کیف پول، به کلیه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم و شبکه‌های سازگار با آن وصل شوند و به راحتی فعالیت‌های خود را انجام دهند. از متامسک می‌توان به صورت مستقیم برای خرید ارز دیجیتال با پول فیات نیز استفاده کرد. متامسک رمزها و کلیدهای ساخته شده برای فعالیت در بلاک چین را در دستگاه کاربر ایجاد می‌کند به همین دلیل، فقط کاربر به حساب کاربری و اطلاعات آن دسترسی دارد و می‌تواند تعیین کند که با چه برنامه‌هایی در ارتباط باشد.

متامسک را می‌توان به طور همزمان در چندین کیف پول استفاده کرد. برای انجام این کار نیاز است که عبارت بازیابی کیف پول در دستگاه جدید استفاده شود. متامسک از اتریوم و انواع توکن مبتنی بر اتریوم با استانداردهای «ERC-20»، «ERC-721» و سایر استانداردها پشتیبانی می‌کند. هنگام اتصال به اینترنت تنها اتریوم در لیست ارزها قرار می‌گیرد. کاربران می‌توانند سایر توکن‌ها را به صورت دستی و با وارد کردن اطلاعات قرارداد آن‌ها، به کیف پول اضافه کنند.

متامسک از نگهداری و انتقال NFT پشتیبانی می‌کند. این ویژگی در حال حاضر در نسخه موبایل آن فعال است و در آینده به نسخه مرورگر آن نیز اضافه می‌شود. در صورت اضافه شدن قابلیت نمایش NFT در نسخه مرورگر، متامسک را می‌توان به فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال NFT اضافه کرد.

کاربران ایرانی برای استفاده از متامسک باید از فیلترشکن استفاده کنند در غیر اینصورت شرکت سازنده امکان دسترسی به کیف پول را نخواهد داد. متامسک رایگان است و کاربرد بسیار گسترده‌ای در کار با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دارد. امروزه بیش از 3 میلیون کاربر در سراسر دنیا از این کیف پول استفاده می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های کیف پول متامسک، امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر با استفاده از گزینه «Swap» است.

 

متامسک از کیف پول های معروف ارز دیجیتال

 

لجر بهترین کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

کیف پول «لجر» (Ledger) بهترین کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری است. کیف پول‌های سخت افزاری کلید خصوصی کاربران را بر روی قطعات فیزیکی ذخیره می‌کنند و امضای تراکنش توسط آن‌ها نیز به صورت آفلاین انجام می‌شود. به همین دلیل این کیف پول‌ لجر به اینترنت متصل نیست و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. کیف پول لجر به صورت فلش طراحی شده است که با استفاده از پورت USB خود قادر به اتصال به سیستم‌های کامپیوتری است.

کیف پول لجر امکان خرید مستقیم ارز دیجیتال، تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر و استیک ارزهای معروف را برای کاربران فراهم می‌کند که همه این قابلیت‌ها در کنار امنیت بالای آن سبب محبوبیت کیف پول شده است. کیف پول لجر برای نگهداری از ارزهای موجود در شبکه‌های مختلفی مانند «بیت کوین»، «اتریوم»، «پولکادات»، «بایننس» و «ترون» استفاده می‌شود و جزو کیف پول‌های چند زنجیره‌ای است. این ویژگی برای تعامل کاربران با انواع شبکه‌ها بسیار مهم است.

کیف پول لجر در دو نوع «NANO S PLUS» و «NANO X» به بازار عرضه شده است که نسخه «NANO X» از بلوتوث پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال به گوشی همراه را دارد. تعداد ارزهایی که در این نسخه پشتیبانی می‌شود از نسخه «NANO S PLUS» بیشتر است اما قیمت آن نیز تقریبا دو برابر (قیمت نانو ایکس 149 و قیمت نانو اس پلاس 79 یورو) است.

کیف پول لجر در کنار توکن‌های قابل معاوضه از NFT نیز پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند توکن‌های غیرقابل معاوضه خود را در این کیف پول در کنار سایر توکن‌های خود نگهداری کنند. لجر با بیشتر کیف پول‌های سرد و گرم  موجود در بازار سازگار است. مجموع این ویژگی‌ها لجر را به فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال اضافه می‌کند. تنها مشکل این کیف پول، هزینه بالای خرید آن برای بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد است.

تراست والت بهترین کیف پول ارز دیجیتال موبایل

«تراست والت» (Trustwallet) را می‌توان معروف‌ترین ولت در فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال دنیا دانست. بیش از 25 میلیون نفر از سراسر دنیا از این کیف پول برای نگهداری ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنند که در مقایسه با سایر کیف پول‌ها عدد قابل توجهی است. کیف پول تراست والت کیف پول گرم موبایل است و برای هر دو نوع سیستم عامل اندروید و آی‌او‌اس قابل استفاده است. ویژگی‌های اساسی تراست ولت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • پشتیبانی از بیش از 65 بلاک چین عمومی و هزاران کوین و توکن ارز دیجیتال
  • امکان خرید مستقیم ارزهای دیجیتال
  • تبدیل ارزهای دیجیتال موجود در یک بلاک چین به سایر ارزهای آن
  • امکان استیک بسیاری از ارزهای دیجیتال معروف
  • امکان نگهداری از NFT در کنار توکن‌های قابل معاوضه
  • امنیت بالای کیف پول
  • امکان اتصال به بسیاری ازبرنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و فعالیت در آن‌ها

وجود این ویژگی‌ها در کنار رایگان بودن، باعث محبوبیت بیش از اندازه این کیف پول شده است. کیف پول تراست ولت توکن اختصاصی خود با نماد «TWT» را در شبکه زنجیره هوشمند بایننس ایجاد کرده است که آن را به عنوان پاداش در اختیار کاربران کیف پول قرار می‌دهد. کاربرد این توکن در حاکمیت شبکه و رای‌دهی به پروپوزال‌های توسعه پروژه است و به همین دلیل تراست ولت را می‌توان بهترین کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز نیز به حساب آورد.

 

کیف پول تراست ولت

 

کیف پول سخت‌افزاری ترزور

«ترزور» (Trezor) یکی دیگر از کیف پول‌های سرد سخت‌افزاری است که به دلیل نگهداری آفلاین از رمزها و کلید خصوصی کاربران، از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. با استفاده از این کیف پول می‌توان بیش از 1000 ارز دیجیتال را در شبکه‌های بلاک چینی مختلف نگهداری کرد. این کیف پول نیز همانند لجر، قابلیت اتصال به کامپیوتر با استفاده از پورت USB را دارد.

کیف پول ترزور دارای دو مدل «Trezor One» و «Trezor Model T» است که مدل دوم نسخه پیشرفته‌تری است و از تعداد بیشتری ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. ترزور همانند سایر کیف پول های معروف ارز دیجیتال از خرید مستقیم ارز دیجیتال و تبدیل آن‌ها به یکدیگر پشتیبانی می‌کند اما امکان استیک ارزهای دیجیتال در این کیف پول وجود ندارد.

جنس بدنه این نوع کیف پول نیز نسبت به لجر ضعیف‌تر و شکننده‌تر است اما امنیت ترزور در مقایسه با تمام کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بالاتر است. به دلیل ویژگی‌های ذکر شده، ترزور نیز در فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری قرار می‌گیرد. کیف پول های ترزور رایگان نیستند و قیمت مدل «One» آن 85 و قیمت مدل «Model T» آن 300 یورو است.

کوینومی بهترین کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ و موبایل

«کوینومی» (Coinomi) یکی از رقبای اصلی کیف پول تراست ولت است که تقریبا بیشتر ویژگی‌های آن را دارد. کوینومی یک کیف پول چند زنجیره‌ای است که از هزاران کوین و توکن معتبر بازار پشتیبانی می‌کند. امکان نگهداری و انتقال NFT نیز در این کیف پول فعال است و کاربران می‌توانند با استیک ارزهای خود به کسب درآمد غیرفعال بپردازند.

خرید مستقیم ارز دیجیتال، تبدیل ارزها به صورت مستقیم به یکدیگر، اتصال به بسیاری از برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و ایجاد کارت هدیه کریپتویی از جمله دیگر مزایای کیف پول کوینومی است. کوینومی از قدیمی‌ترین کیف پول های معروف ارز دیجیتال بازار است. از سال 2014 تا به امروز میلیون‌ها کاربر از این کیف پول استفاده کرده‌اند و حتی یک مورد از هک کیف پول نیز در آن گزارش نشده است.

کوینومی علاوه بر نسخه موبایل، نسخه دسکتاپ خود را نیز در اختیار کاربران قرار داده است و به همین دلیل بهترین کیف پول ارز دیجیتال موبایل و دسکتاپ به صورت همزمان است. کاربران از سیستم‌های کامپیوتری خود نیز می‌توانند به این کیف پول دسترسی پیدا کنند. این کیف پول از سرویس‌های نام دامنه کریپتویی نیز پشتیبانی می‌کند و امکان کار با آن به چندین زبان زنده دنیا وجود دارد. در صورت استفاده از این کیف پول، آموزش کیف پول کوینومی را می‌توانید از آکادمی رابکس یاد بگیرید.

 

کوینومی از کیف پول های معروف ارز دیجیتال

 

سیف پل بهترین کیف پول ارز دیجیتال چندکاره

«سیف پل» (Safepal) بهترین کیف ارز دیجیتال چندکاره با همکاری بایننس ساخته شده است و علاوه بر داشتن کیف پول موبایل، شامل کیف پول سخت‌افزاری «SafePal S1» است. این کیف پول از بیش از 33 بلاک چین عمومی و بیش از 30 هزار توکن و کوین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. در مقایسه با کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر و ترزور این کیف پول قیمت پایین‌تری (50 دلار) دارد اما به دلیل جدید بودن آن هنوز نمی‌توان با قطعیت در مورد امنیت آن سخن گفت.

کیف پول سخت‌افزاری سیف پل شامل یک دوربین برای اسکن هست و از این طریق می‌تواند کیو آر کد نرم‌افزارها را اسکن کند. این کیف پول از هیچ کدام از ابزارهای وای‌فای، بلوتوث و یو‌اس‌بی پشتیبانی نمی‌کند که دلیل اصلی آن تامین امنیت است. کیف پول موبایل سیف پل نیز از ویژگی‌های مشترکی بهره می‌گیرد و کاربران می‌توانند کیف پول سخت‌افزاری خود را به آن متصل کنند یا اینکه کیف پول نرم‌افزاری برای خود ایجاد کنند.

با استفاده از سیف پل کاربران می‌توانند به خرید، مبادله و استیک ارزهای دیجیتال بپردازند. وجود پورتال‌های اتصال به برخی از صرافی‌های متمرکز مثل بایننس باعث شده است کاربران به طور مستقیم از طریق این کیف پول‌ها به ترید و معامله نیز بپردازند. این کیف پول جدید با ویژگی‌های که از خود نشان داده است به احتمال زیاد به یکی از بهترین کیف پول های معروف ارز دیجیتال در آینده نزدیک تبدیل خواهد شد.

مقایسه بهترین کیف پول ارز دیجیتال موجود در بازار

در بخش‌های قبلی، با ویژگی‌های شش کیف پول که جزو فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال هستند آشنا شدیم. برای درک بهتر این ویژگی‌ها بهتر است ویژگی‌های بررسی شده به صورت مقایسه‌ای برای همه کیف پول‌ها مورد بررسی قرار گیرد. جدول زیر فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال را بر اساس چند ویژگی مهم مقایسه می‌کند.

 

تفاوت های کیف پول های معروف ارز دیجیتال

 

جمع‌بندی

امروزه تعداد زیادی ولت در فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال به بازار ارائه شده است که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاصی را به کاربران معرفی می‌کنند. بسیاری از کیف پول‌ها مختص یک شبکه ارز دیجیتال و اکوسیستم آن هستند که برای کاربران تخصصی بلاک چین مورد نظر مناسب هستند. در کنار این کیف پول‌ها، کیف پول‌های چند زنجیره‌ای وجود دارند که برای نگهداری تعداد زیادی ارز دیجیتال استفاده می‌شوند. به طور عمومی کاربران از ولت‌های موجود در فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال  برای نگهداری ارزهای خود استفاده می‌کنند.

در این مقاله چند نمونه از فهرست بهترین کیف پول ارز دیجیتال معروف چند زنجیره‌ای را بررسی کردیم. یکی دیگر از بخش‌های مهم بازار ارزهای دیجیتال، پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال است که ارتباط تنگاتنگی بین آن‌ها و کیف پول‌ها وجود دارد. کاربران با استفاده از این پلتفرم‌ها به خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا تبدیل آن‌ها به یکدیگر می‌پردازند. در مقاله صرافی ارز دیجیتال چیست به بررسی مفهوم پلتفرم‌های مبادلاتی ارز دیجیتال و انواع آن‌ها می‌پردازیم.

برچسب های مرتبط

کیف پول

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *