آکادمی رابکس
ترید
اشتباهات رایج معامله گران در تحلیل تکنیکال

اشتباهات رایج معامله گران | 7 اشتباه بزرگ در تحلیل تکنیکال

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 19 مهر 1402
5
5

فهرست مطالب

  • اشتباهات رایج معامله گران در تحلیل تکنیکال
  • جمع‌بندی اشتباهات رایج معامله گران

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های اصلی تحلیل بازار است که ممکن است در ابتدا بسیار اسان به نظر برسد اما بیشتر اشتباهات رایج معامله گران نیز در همین مباحث ساده اتفاق می‌افتد.   اگر حداقل برای مدت کوتاهی هم معامله کرده باشید، می‌دانید که اشتباه کردن بخشی از کار است. در واقع، اجتناب از ضرر برای هیچ معامله‌گری ممکن نیست، حتی برای معامله‌گران با تجربه که اشتباهات کمتری انجام می‌دهند.

 

با این اوصاف، برخی از اشتباهات رایج معامله گران وجود دارند که تقریباً هر فرد مبتدی هنگام شروع کار مرتکب می‌شود. بهترین معامله‌گران همیشه ذهن خود را باز نگه داشته و منطقی و آرام می‌مانند. آن‌ها برنامه ترید خود را درک می‌کنند و به سادگی به خواندن آنچه بازار به آن‌ها می‌گوید ادامه می‌دهند. این همان کاری است که اگر می‌خواهید موفق شوید باید انجام دهید!

 

اگر این ویژگی‌ها را در خودتان توسعه دهید و از اشتباهات رایج معامله گران اجتناب کنید، می‌توانید ریسک را مدیریت کنید، اشتباهات خود را تجزیه و تحلیل کنید، نقاط قوت خود را تقویت کنید و مدام به پیشرفت ادامه دهید. سعی کنید آرام‌ترین فردی که می‌توانید باشید، به خصوص زمانی که اوضاع خشن به نظر می‌رسد. در ادامه به بررسی اشتباهات رایج معامله گران و نحوه جلوگیری از آن‌ها می‌پردازیم.

 

  • برای معامله و خرید تتر و بیش از 1000 ارز دیجیتال دیگر به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

 

اشتباهات رایج معامله گران در تحلیل تکنیکال

«تحلیل تکنیکال» (TA) یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای تحلیل بازارهای مالی است.تحلیل تکنیکال را می‌توان اساساً در هر بازار مالی مثل بازار سهام، فارکس، طلا یا ارزهای دیجیتال اعمال کرد و مبانی این تحلیل تقریبا برای تمامی این بازارها یکسان است. در حالی که درک مفاهیم اولیه تحلیل تکنیکال نسبتاً آسان است، تسلط بر آن هنری دشوار است.

 

زمانی که در حال یادگیری هر مهارت جدیدی هستید، طبیعی است که در این راه اشتباهات زیادی مرتکب شوید. این موضوع می‌تواند به ویژه در هنگام معامله یا سرمایه گذاری مضر باشد. اگر مراقب نباشید و از اشتباهات خود درس نگیرید، بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست خواهید داد.

 

درس گرفتن از اشتباهات رایج معامله گران که در حین معامله برای شما هم پیش می‌آید عالی است، اما اجتناب از آن‌ها تا حد امکان بهتر است. این مقاله شما را با برخی از اشتباهات رایج معامله گران در تحلیل تکنیکال آشنا می‌کند. اگر در ترید و معامله‌گری تازه کار هستید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود اما پیش از مطالعه ادامه مقاله می‌توانید مقالات زیر را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترید و تحلیل تکنیکال مطالعه کنید.

 

 

اشتباهات رایج معامله گران ارز دیجیتال

 

عدم جلوگیری از خسارت بیشتر، از بزرگترین اشتباهات رایج معامله گران

یک نقل قول معروفی از معامله‌گر بازار کالا، «اد سیکوتا» (Ed Seykota) با این مضمون وجود دارد: «عناصر یک معامله خوب عبارتند از: (1) کاهش ضرر، (2) کاهش ضرر، و (3) کاهش ضرر. اگر بتوانید این سه قانون را دنبال کنید، ممکن است شانس کسب سود و درآمد داشته باشید.». در واقع این مساله به اهمیت جلوگیری از ضرر بیشتر در معامله‌گری اشاره می‌کند.

 

اگرچه این موضوع یک مرحله ساده به نظر می‌رسد، اما همیشه خوب است که بر اهمیت آن تأکید شود. وقتی صحبت از معامله و سرمایه‌گذاری می‌شود، محافظت از سرمایه باید همیشه اولویت اول شما باشد. شروع کار در معامله می‌تواند کاری دلهره آور باشد. یک رویکرد مهم که هنگام شروع کار باید در نظر بگیرید این است که اولین قدم در ترید بردن نیست، بلکه این است که فقط نبازید.

 

به همین دلیل است که می‌توان با موقعیت‌های کوچک‌تر شروع کرد، یا حتی سرمایه‌های واقعی را ریسک نکرد. به عنوان مثال، ورود مستقیم به معامله فیوچرز ریسک بسیار زیادی دارد و برای ورود به این نوع معامله‌ها بهتر است از پلتفرم‌های دمو استفاده شود. به این ترتیب، شما می‌توانید از سرمایه خود محافظت کنید و تنها زمانی که به طور مداوم نتایج خوبی به دست می آورید، آن را به خطر بیندازید.

 

تنظیم «حد ضرر» (Stop Loss) یک کار عاقلانه ساده است. هر معامله‌ای در بازار باید یک نقطه توقف داشته باشد. این نقطه در واقع جایی است که شما می‌پذیرید که ایده معامله شما اشتباه بوده است. اگر این استراتژی را در معاملات خود به کار نبرید، احتمالاً دچار یکی از بزرگترین اشتباهات رایج معامله گران می‌شوید و در بلندمدت عملکرد خوبی نخواهید داشت. حتی یک معامله بد می‌تواند برای پرتفولیوی شما بسیار مضر باشد و منجر به از دست رفتن کل سرمایه شما شود.

 

معامله بیش از حد، دومین اشتباه رایج معامله گران

وقتی یک معامله‌گر فعال هستید، این یک اشتباه رایج است که فکر کنید همیشه باید درگیر یک معامله باشید. معامله و ترید مستلزم تجزیه و تحلیل‌های زیاد و نشستن و صبورانه منتظر بودن است! با برخی از استراتژی‌های معاملاتی، ممکن است لازم باشد مدت زیادی منتظر بمانید تا سیگنال قابل اعتمادی برای ورود به معامله دریافت کنید. برخی از معامله گران ممکن است کمتر از سه معامله در سال انجام دهند و همچنان بازدهی موفق داشته باشند.

 

این نقل قول از یکی از پیشگامان معاملات روزانه «جسی لیورمور» (Jesse Livermore) اهمیت جلوگیری از معامله بیش از حد را به عنوان یکی از اشتباهات رایج معامله گران نشان می‌دهد: «پول با نشستن به دست می‌آید، نه معامله کردن». توجه داشته باشید که هر معامله جدای از ضرر احتمالی هزینه‌هایی مثل کارمزد تراکنش و فی شبکه دارد و این هزینه‌ها بسیاری از معاملات را ضرر ده می‌کند.

 

در برخی از شرایط بازار، در واقع سودآورتر است که هیچ کاری انجام ندهید و منتظر فرصتی مناسب باشید. به این ترتیب، سرمایه خود را حفظ می‌کنید و زمانی که فرصت‌های معامله خوب دوباره ظاهر شدند، وارد معامله می‌شوید. توجه به این نکته خیلی مهم است که در نظر داشته باشید فرصت‌ها همیشه باز خواهند گشت، فقط باید منتظر آن‌ها باشید.

 

یک اشتباه معاملاتی مشابه دیگر، تاکید بیش از حد بر استفاده از تایم فریم‌های کوتاه است. تجزیه و تحلیل انجام شده در بازه‌های زمانی بالاتر عموماً قابل اعتمادتر از تجزیه و تحلیل انجام شده در بازه‌های زمانی پایین‌تر خواهد بود. به این ترتیب، بازه‌های زمانی پایین باعث ایجاد نویز زیادی در بازار می‌شود و ممکن است شما را وسوسه کند که بیشتر وارد معاملات شوید.

 

در حالی که بسیاری از اسکالپرهای موفق و معامله‌گران سودآور کوتاه‌مدت وجود دارند، معامله در بازه‌های زمانی پایین‌تر معمولاً نسبت ریسک/پاداش بدی را به همراه دارد. این کار، به عنوان یک استراتژی معاملاتی پرخطر، مطمئناً برای مبتدیان توصیه نمی‌شود.

 

 

معامله انتقامی از پرتکرارترین اشتباهات رایج معامله گران

یکی از اشتباهات رایج معامله گران در بازارهای مالی انجام معامله جدید درست پس از تحمل ضرر بزرگ در بازار است. این همان چیزی است که ما آن را با عنوان معامله انتقامی می‌شناسیم. فرقی نمی‌کند که یک تحلیلگر فنی، یک معامله گر روزانه یا یک معامله گر نوسانی باشید. اجتناب از تصمیمات احساسی در معامله بسیار مهم است.

 

وقتی همه چیز خوب پیش میرود، یا حتی زمانی که اشتباهات کوچکی مرتکب می‌شوید، آرام ماندن آسان است. اما آیا وقتی همه چیز کاملاً اشتباه پیش می‌رود می‌توانید آرام بمانید؟ آیا می‌توانید زمانی که حتی دیگران در هراس هستند به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید؟ به کلمه «تحلیل» در تحلیل تکنیکال توجه کنید.

 

به طور طبیعی، این کلمه به معنای رویکرد تحلیلی در بازارها است، درست است؟ بنابراین، چرا می‌خواهید در چنین چارچوبی تصمیمات عجولانه و احساسی بگیرید؟ اگر می‌خواهید در بین بهترین معامله گران باشید، باید بتوانید حتی پس از بزرگ‌ترین اشتباهات آرام بمانید. از تصمیمات احساسی خودداری کنید و روی حفظ یک ذهنیت منطقی و تحلیلی تمرکز کنید.

 

معامله کردن، بلافاصله پس از متحمل شدن یک ضرر بزرگ از پرتکرارترین اشتباهات رایج معامله گران است و منجر به زیان بیشتر می‌شود. برخی از معامله‌گران ممکن است حتی برای مدتی پس از یک ضرر بزرگ اصلا معامله نکنند تا تریدهای آن‌ها تحت تاثیر ضرر قبلی قرار نگیرد. به این ترتیب، آن‌ها می‌توانند شروعی تازه داشته باشند و با ذهنی روشن دوباره معامله کنند.

 

اشتباهات بزرگ در ترید و معامله گری

 

سرسختی در تغییر نظر از اشتباهات بزرگ معامله گران

اگر می‌خواهید یک معامله‌گر موفق شوید، از تغییر نظر خود نترسید. شرایط بازار می‌تواند به سرعت تغییر کند و این یک چیز قطعی است. همه چیز مدام تغییر خواهند کرد. وظیفه شما به عنوان یک معامله‌گر این است که این تغییرات را بشناسید و با آن‌ها سازگار شوید. یک استراتژی که در یک محیط بازار خاص واقعاً خوب عمل می‌کند ممکن است در دیگری اصلاً کارساز نباشد.

 

معامله‌گر افسانه‌ای بازارهای مالی «پل تودور جونز» (Paul Tudor Jones) در مورد جلوگیری از این اشتباه اینچنین گفته است: «من هر روز تصور می‌کنم، هر موقعیت معاملاتی که دارم اشتباه است». یک تمرین خوب برای جلوگری از این اشتباه که یکی از از اشتباهات بزرگ معامله گران است این است که سعی کنید طرف دیگر استدلال‌های خود را در نظر بگیرید تا نقاط ضعف احتمالی آن‌ها را ببینید. به این ترتیب، تصمیمات سرمایه گذاری شما می‌توانند جامع‌تر شوند.

 

این کار نکته دیگری را در مورد سوگیری‌های شناختی مطرح می‌کند. سوگیری‌ها می‌توانند به شدت بر تصمیم گیری شما تأثیر بگذارند، قضاوت شما را تحت تأثیر قرار دهند و دامنه احتمالاتی را که می توانید در نظر بگیرید محدود کنند. مطمئن شوید که حداقل سوگیری‌های شناختی را که ممکن است بر برنامه‌های معاملاتی شما تأثیر بگذارد، درک کنید، تا بتوانید پیامدهای آن‌ها را به طور مؤثری کاهش دهید.

 

اشتباه در نادیده گرفتن شرایط اضطراری بازار

گاهی اوقات سیگنال‌هایی که توسط تحلیل تکنیکال صادر می‌شوند با توجه به شرایط بازار غیرقابل اعتماد هستند. این‌ اتفاق معمولا تحت تاثیر رویدادهای قوی سیاه یا انواع دیگر شرایط اضطراری بازار اتفاق می‌افتد که به شدت تحت تأثیر احساسات و روانشناسی جمعی هستند. بنابراین باید توجه داشته باشید که بازارها توسط عرضه و تقاضا هدایت می‌شوند و ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که بازار از یک طرف به شدت نامتعادل باشد.

 

به عنوان مثال، اندیکاتور قدرت نسبی (RSI) را در نظر بگیرید. به طور کلی، اگر این شاخص زیر 30 باشد، دارایی روی نمودار ممکن است بیش از حد فروخته شده باشد. آیا این به این معنی است که وقتی RSI به زیر 30 می‌رود، یک سیگنال خرید فوری صادر شده است؟ قطعا نه! فقط به این معنی است که حرکت بازار در حال حاضر توسط طرف فروشنده دیکته می‌شود. به عبارت دیگر، فقط نشان می‌دهد که فروشندگان قوی تر از خریداران هستند.

 

RSI می‌تواند در شرایط فوق العاده و اضطراری بازار به سطوح بسیار بالایی برسد. حتی ممکن است به یک رقم کاهش یابد  و به نزدیک به کمترین مقدار ممکن یعنی صفر برسد.حتی در این محدوده‌های عجیب و غریب هم نمی‌توان با قطعیت در مورد روند برگشت بازار صحبت کرد. بنابراین، تصمیم گیری کورکورانه بر اساس ابزارهای فنی می‌تواند باعث شود پول زیادی را از دست بدهید.

 

این امر به ویژه در رویدادهای قوی سیاه، زمانی که درک پرایس اکشن بسیار سخت است، صادق است. در چنین مواقعی، بازارها می‌توانند به یک جهت یا جهت دیگر ادامه دهند و هیچ ابزار تحلیلی آن‌ها را متوقف نخواهد کرد. به همین دلیل است که همیشه مهم است که عوامل دیگر را نیز در نظر بگیرید و به یک ابزار تکیه نکنید.

 

 

اشتباه در قطعی دانستن تحلیل تکنیکال

یکی دیگر از اشتباهات رایج معامله گران این است که خروجی تحلیل تکنیکال را قطعی می‌دانند و فراموش می‌کنند که تحلیل تکنیکال بازی احتمالات است. تحلیل تکنیکال با مطلق‌ها سروکار ندارد و تنها به احتمالات می‌پردازد. این به این معنی است که با  وجود هر رویکرد فنی که استراتژی‌های خود را بر اساس آن قرار دهید، هرگز تضمینی وجود ندارد که بازار همانطور که انتظار دارید رفتار کند.

 

شاید تجزیه و تحلیل شما حاکی از آن باشد که احتمال بسیار بالایی از حرکت بازار به سمت بالا یا پایین وجود دارد، اما این هیچوقت یک قطعیت نیست. شما باید این موضوع را در هنگام تنظیم استراتژی‌های معاملاتی خود در نظر بگیرید. مهم نیست چقدر باتجربه هستید، هرگز ایده خوبی نیست که فکر کنید بازار تحلیل شما را دنبال خواهد کرد. اگر این کار را انجام دهید، مستعد شرط‌بندی بیش از حد روی یک نتیجه هستید که برایتان خطر و ضرر مالی بزرگی را به همراه خواهد داشت.

 

چگونه ارز اشتباهات رایج معامله گران جلوگیری کنیم

 

پیروی کورکورانه از سایر معامله گران از بزرگترین اشتباهات رایج معامله گران

اگر می‌خواهید در هر مهارتی تسلط داشته باشید، به طور مداوم باید بر پیشرفت خود کار کنید. این امر به ویژه در مورد معامله در بازارهای مالی صادق است. در واقع تغییر شرایط بازار این یادگیری مداوم را به یک ضرورت تبدیل می‌کند. یکی از بهترین راه های یادگیری، دنبال کردن تحلیل‌گران فنی و معامله‌گران با تجربه است. با این حال، اگر می خواهید به طور مداوم بهتر شوید، باید نقاط قوت خود را نیز بیابید و بر روی آن‌ها کار کنید.

 

ما می‌توانیم این نقاط قوت را مزیت شما بنامیم، چیزی که شما را به عنوان یک معامله‌گر از دیگران متمایز می‌کند. اگر مصاحبه‌های زیادی را با معامله‌گران موفق بخوانید، مطمئناً متوجه خواهید شد که آنها استراتژی‌های کاملاً متفاوتی دارند. در واقع، یک استراتژی که برای یک معامله‌گر خیلی خوب کار می‌کند، ممکن است توسط دیگری کاملا غیرقابل اجرا تلقی شود.

 

بنابراین می‌توان گفت راه‌های بی‌شماری برای سود بردن از بازارها وجود دارد. شما فقط باید پیدا کنید که کدام یک برای شخصیت و سبک معاملاتی شما مناسب‌تر است. ورود به یک معامله بر اساس تجزیه و تحلیل شخص دیگری ممکن است چند بار کارساز باشد. با این حال، اگر کورکورانه سایر معامله‌گران را بدون درک زمینه اصلی دنبال کنید، قطعا در درازمدت کارساز نخواهد بود.

 

البته این بدان معنا نیست که شما نباید دیگران را دنبال کنید و از آن‌ها یاد بگیرید. نکته مهم این است که آیا شما با آن ایده معامله‌گری موافق هستید و آیا آن ایده با سیستم معاملاتی شما مطابقت دارد یا خیر. شما نباید کورکورانه سایر معامله‌گران را دنبال کنید، حتی اگر آن‌ها با تجربه و معتبر باشند. پیروی کورکورانه از سایر معامله گران از بزرگترین اشتباهات رایج معامله گران است.

 

جمع‌بندی اشتباهات رایج معامله گران

در این مقاله ما برخی از اساسی‌ترین اشتباهات رایج معامله گران که باید هنگام استفاده از تحلیل تکنیکال از آن‌ها اجتناب کرد را مرور کردیم. به یاد داشته باشید، معامله‌گری آسان نیست، و به طور کلی اگر با یک ذهنیت بلند مدت به آن نگاه کنید، معامله‌گری امکان پذیرتر خواهد شد.

 

بهتر شدن مداوم در معاملات فرآیند زمان‌بری است و نیاز به تمرین زیاد در استراتژی‌های معاملاتی، یادگیری نحوه تدوین ایده‌های معامله‌گری و جلوگیری از اشتباهات رایج معامله گران دارد. بنابراین برای جلوگری از اشتباهات رایج معامله گران شما باید نقاط قوت و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و بر تصمیمات سرمایه گذاری و معاملات خود کنترل داشته باشید.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *