آکادمی رابکس
ترید سرمایه گذاری
مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

روش های مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال برای ترید و سرمایه گذاری

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 09 شهریور 1401
1.4
1.4

فهرست مطالب

  • مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال
  • اهمیت مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال
  • مدیریت سرمایه برای سرمایه‌گذاری
  • مدیریت سرمایه در معامله‌گری
  • جمع‌بندی

مدیریت سرمایه به طور کلی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن سرمایه و پول خود را به فعالیت‌ها و کالاهای مختلف اختصاص می‌دهیم به طوری که بتوانیم تمام نیازها را پاسخ دهیم. مدیریت سرمایه برای هر کاری لازم است؛ چه در زندگی شخصی و چه برای یک کسب و کار کوچک یا بزرگ.

روش های کسب درآمد از ارز دیجیتال مختلف است و ترید و سرمایه‌گذاری یکی از فعالیت‌هایی است که به صورت مستقیم با پول و سرمایه ما در ارتباط است و به همین دلیل مدیریت سرمایه اهمیت فوق‌العاده زیادی پیدا می‌کند. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم چگونه در معاملات و برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را رعایت کنید.

 

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

در بازارهای مالی به خصوص بازار ارز دیجیتال مدیریت سرمایه به این معناست که اگر شما وارد یک موقعیت معاملاتی شدید؛ چه برای سرمایه‌گذاری و چه معامله کوتاه مدت، در صورتی که قیمت بر خلاف جهت مورد نظرتان حرکت کرد، شما ضرر زیادی نکنید.

در واقع با استفاده از مدیریت سرمایه می‌توانید جلوی ضررهای بزرگ خود را گرفته و در معاملات موفق بعدی به راحتی آن را جبران کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که با تمام سرمایه‌تان بیت کوین را در قیمت 30 هزار دلاری خریداری کردید؛ حال اگر قیمت این رمزارز به 15 هزار دلار برسد؛ شما نیمی از کل پول خود را از دست می‌دهید و باید آن پولی که در دست دارید را دو برابر کنید تا به پله اول بازگردید!

حال اگر همین کار را با مدیریت سرمایه انجام دهید چه اتفاقی میفتد؟

شما قصد خرید بیت کوین را دارید و قیمت آن روی 30 هزار دلار است. طبق تحلیل‌هایتان در صورتی که قیمت به 27 هزار دلار برسد؛ می‌تواند نزول بیشتری را تجربه کند؛ حال اگر فقط با 10 درصد سرمایه خود، بیت کوین را در 30 هزار دلار خریداری کنید و روی 27 هزار دلار با عوض شدن نظرتان آن را بفروشید چقدر ضرر کرده‌اید؟
با انجام این کار تنها 1 درصد از کل سرمایه خود را از دست می‌دهید که جبران آن بسیار آسان‌تر از دو برابر کردن پولتان است!

 

اهمیت مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

با مثال‌های بخش قبلی احتمالا متوجه اهمیت مدیریت سرمایه شده‌اید. بسیاری از افراد در بازارهای مالی وجود دارند که از نظر تحلیلی و بررسی بازار قدرتمند بوده و تجربه زیادی دارند؛ اما انسان همیشه نمی‌تواند حرکات را درست حدس بزند. در صورتی که همین فرد با دانش تحلیلی زیاد؛ یک بار بدون مدیریت سرمایه اشتباه کند، خسارت‌های جبران نا‌پذیری خواهد خورد.

اهمیت مدیریت سرمایه در اینجاست که این تنها ابزار شما در بازارهای مالی برای محافظت از پولتان است! شما هرچقدر هم در بحث‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و اصول سرمایه‌گذاری به تبحر و دانش برسید؛ باز هم بدون مدیریت سرمایه روزی تمام پول خود را از دست خواهید داد!

بسیاری از کارشناسان و افراد با تجربه در بازارهای مالی اعتقاد دارند تحلیل بازار تنها 20 درصد از کل فرآیند سود کردن در بازارها را تشکیل می‌دهد و 80 درصد دیگر آن مربوط به روانشناسی و مدیریت سرمایه است.

شما حتی اگر از نظر تحلیلی در سطح پایینی باشید و فقط اندکی آن را بدانید؛ می‌توانید با استفاده از این ابزار، جلوی ضرر خود را گرفته و حتی سود کنید!

حال سوال اینجاست که در بازار کریپتو چگونه مدیریت سرمایه کنیم. برای پاسخ به این سوال دو رویکرد را مد نظر قرار می‌دهیم‌:

  • مدیریت سرمایه برای سرمایه‌گذاری و هولد کردن
  • مدیریت سرمایه برای معامله‌گری و ترید کردن

 

مدیریت سرمایه برای سرمایه‌گذاری

بسیاری از افراد که با ترید و مدیریت سرمایه‌ آشنا می‌شوند؛ تصور می‌کنند این کار فقط برای معاملات کوتاه مدت است و برای سرمایه‌گذاری نیاز نیست کار خاصی انجام دهیم و نگه‌داری یک دارایی ارزشمند  در نهایت سود خودش را به ما خواهد داد، اما بسیار هستند افرادی که یک دارایی را در سقف خریدند و بعد از چندین سال هنوز هم به قیمت سر به سرشان باز نگشته‌اند.

 

حال برای هولد کردن چگونه می‌توانیم از این ابزار استفاده کنیم؟

تقسیم سرمایه

اولین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، تقسیم سرمایه است. بازار رمزارزها بسیار نوپاست و ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک فراوانی دارد. در ابتدای کار اگر سرمایه‌ای داریم بهتر است فقط درصدی از آن را وارد بازار ارز دیجیتال کنیم.

به عنوان مثال برای مدیریت سرمایه بهتر، از 100 درصد پولمان، 30 درصد آن را وارد بازار رمزارزها و 60 درصد باقی را در دیگر صنایع و بازارها تقسیم کنیم.

حال همان پولی را که وارد کردیم نباید تنها بر روی یک ارز یا پروژه سرمایه‌گذاری کنیم. فرض کنید یک نفر در سال جاری تمام سرمایه مخصوص رمزارز خود را بر روی ارز لونا سرمایه گذاری می‌کرد. این فرد در طی چند روز تمام دارایی خود را از دست می‌داد؛ اما اگر با مدیریت سرمایه مناسب تنها 2 درصد پولش را لونا می‌خرید؛ هم از سودهای احتمالی بهره‌مند می‌شد و هم در صورت رخ دادن چنین اتفاقی؛ تنها 2 درصد ضرر متوجه سرمایه او می‌شد.

پس اولین قدم برای مدیریت سرمایه در زمینه هولد کردن؛ تقسیم سرمایه و اوردن بخشی از پول به بازار رمزارزها و بعد هم سرمایه‌گذاری روی ارزهای متنوع است.

 

استفاده از حد ضرر

بسیاری از افراد تصور می‌کنند  در هولد کردن و سرمایه‌گذاری بلند مدت نیازی به استفاده از حد ضرر وجود ندارد و باید همیشه تا زمانی که وارد سود شویم، دارایی یا رمزارز خریداری شده را نگه‌داری کنیم.

این تصوری بسیار غلط است. حتی در سرمای‌گذاری بلندمدت نیز گاهی اوقات شرایط طوری تغییر می‌کنند که بهتر است زمان زیادی سرمایه خود را در ضرر نگه‌داری نکنیم؛ پس برای مدیریت سرمایه در هولد کردن هم حتما از حد ضرر (Stop Loss) استفاده کنید.

 

بررسی بخش‌های مختلف بازار

این بخش تفاوت زیادی با تقسیم کردن سرمایه در ارزهای مختلف ندارد؛ اما باید دقت کنید که در بازار رمزارزها تنها راه سرمایه‌گذاری خرید و فروش کوین نیست. شما می‌توانید سرمایه خود را در بخش‌های مختلف تقسیم کنید.

به عنوان مثال بخشی از پول را به خرید و فروش NFT اختصاص دهید. بخشی از آن را نیز برای استیک کردن و کسب سود ماهانه کنار بگذارید.

در بازی‌های کریپتویی شرکت کنید و با هزینه کردن و بازی، سود دریافت کنید.

در ضمن علاوه بر تمام این موارد، خود بازار و رمزارزها نیز در صنایع مختلف کاربرد دارند. بعضی از آن‌ها کاربرد مالی دارند؛ بعضی‌ها کوین پلتفرم‌های NFT هستند، برخی اوراکل، بعضی از آن‌ها تامین کننده قرارداد هوشمند و… هستند که سرمایه‌گذاری بر روی هرکدام از این صنایع مختلف می‌تواند به کسب سود بیشتر شما کمک کند.

به عنوان مثال ممکن است گاهی دیفای مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد و با وجود نزولی بودن بقیه بازار، کوین‌های بخش دیفای رشد کنند و شما با این کار مدیریت سرمایه را به بهترین شکل انجام داده‌اید.

 

مدیریت سرمایه در معامله‌گری

داستان مدیریت سرمایه در معامله گری یا ترید کردن کمی متفاوت است؛ معمولا افراد در معامله‌گری به مدت زمان کمتری در یک موقعیت معاملاتی هستند و پول بیشتری نیز باید درگیر کنند تا با حرکت اندکی، سود خوبی دریافت کنند.

برای درک بهتر نحوه مدیریت سرمایه در ترید، باید با مفاهیم ریسک و ریوارد آشنا شوید.

 

ریسک (Risk) چیست؟

وقتی در ترید و مدیریت سرمایه از ریسک صحبت می‌کنیم؛ منظور میزان پولی است که در صورت استاپ خوردن، از سرمایه ما کم می‌شود.

ما در معاملات خود حتما باید از استاپلاس یا همان حد ضرر استفاده کنیم. بعد از تحلیل متوجه می‌شویم در صورتی که قیمت به یک جای خاص برسد؛ تحلیل ما درست نبوده و باید موقعیت معاملاتی خود را با ضرر ببندیم.

حال به عنوان مثال فرض کنید بیت کوین را بر روی قیمت 28 هزار دلار لانگ کرده یا در واقع خریده‌ایم. حال طبق تحلیل‌هایمان اگر بیت کوین به 27 هزار برسد می‌تواند قیمت‌های پایین‌تر را هم دیده و ضرر ما بزرگ‌ شود؛ پس حد ضرر خود  را بر روی 27 هزار گذاشته و بعد از رسیدن قیمت به آن، موقعیت معاملاتی خرید بیت کوین را می‌بندیم.

حال ریسک ما باید یک درصد مشخصی باشد. مثلا اگر یک درصد ریسک میکنیم؛ در صورتی که این معامله بسته شود؛ تنها یک درصد سرمایه خود را از دست بدهیم. دیگر در اینجا تفاوتی نمی‌کند که حد ضرر ما بر روی 27 هزار است یا 20 هزار؛ در هر دو صورت تنها یک درصد سرمایه ما باید از بین برود.

چگونه؟

با تغییر دادن حجم ورودی به پوزیشن! حجم ورودی معادل حاصل ضرب مارجین در اهرم است.

اگر طبق ریسکتان باید 200 دلار وارد معامله کنید؛ می‌توانید 20 دلار با اهرم 10، 10 دلار با اهرم 20 یا 200 دلار با اهرم 1 وارد کنید.

حال میزان این حجم ورودی را از کجا متوجه شویم؟

به سایت تریدینگ ویو بروید و ارز مورد نظر خودتان را تحلیل کنید. سپس بر روی این ابزار کلیک کنید که خرید و فروش آن به ترتیب اولی و دومی است.

 

مدیریت سرمایه در معامله گری

 

سپس آن را بر روی چارت انداخته و تنظیمات را باز کنید.

 

مدیریت سرمایه در معامله گری

 

در این پنجره،  در بخش Account Size، میزان پول داخل حساب خود را وارد کنید. Lot size را بر روی 1 گذاشته و عدد Risk را نیز طبق نظر خودتان تعیین کنید. در بخش entry price، نقطه ورود و در بخش stop level قیمت حد ضررتان را وارد کنید.

مدیریت سرمایه در معامله‌گری

 

بعد از کلیک بر روی OK این ابزار مدیریت پوزیشن بر روی چارت در جای درست خود قرار می‌گیرد. اکنون در بخش QTY می‌توانید ببینید که چه مقدار از آن ارز را باید وارد پوزیشن کنید.

 

مدیریت سرمایه در معامله‌گری

 

در اینجا گفته شده 11.364 عدد سولانا وارد کنید. حال این عدد را در قیمت سولانا ضرب کنید و میزان دلاری و در واقع حجم ورودی شما مشخص می‌شود.

با تکان دادن عدد استاپ خواهید دید که این مقدار تغییر می‌کند؛ زیرا در هر صورت باید نیم درصد از حساب شما در معرض ریسک قرار بگیرد.

 

ریوارد (Reward) چیست؟

اگر معامله در جهت مورد نظر شما حرکت کند؛ شما ریوارد دریافت می‌کنید. ریوارد دقیقا مقداری برابر با استاپ شما دارد؛ یعنی اگر استاپ شما بر روی سولانا 3 دلار باشد، و سولانا از 32 به 35 دلار برود، در واقع یک ریوارد دریافت کرده‌اید. حال اگر این مقدار به 6 دلار برسد؛ شما دو ریوارد در سود هستید.

در تصویر زیر ریوارد یک و دو را مشاهده کنید.

 

مدیریت سرمایه در معامله‌گری

 

خوب حال که با مفهوم ریسک و ریوارد آشنا شدید؛ به مدیریت سرمایه بپردازیم. بهترین روش مدیریت سرمایه که زیاد در معرض خطر قرار نگیرید این است که در هر معامله نهایتا تا 2 درصد ریسک کنید و بعد از رسیدن قیمت به ریوارد 2 نیز، استاپ خود را به منطقه ورود آورده تا در صورت ادامه حرکت سود شما گسترش پیدا کرده و در صورت بازگشت قیمت، شما ضرری نکنید.

در هر صورت با استفاده از این مفاهیم می‌توانید با توجه به وین ریت و سبک تحلیلی و روحیات شخصی خودتان بهترین روش مدیریت سرمایه را برای خود طراحی کنید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد نحوه مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال صحبت کردیم و صرفا یک سری ایده‌ها و آموزش‌های ابتدایی را با شما در میان گذاشتیم؛ اما قطعا این خود شما هستید که می‌توانید بهترین سیستم را طراحی کنید؛ اما حتما این کار را انجام دهید؛ زیرا سود کردن و دوام آوردن در بازارهای مالی بدون مدیریت سرمایه امکان‌پذیر نیست.

برچسب های مرتبط

ترید سرمایه گذاری

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *