آکادمی رابکس
ترید سرمایه گذاری
تحلیل چیست

تحلیل چیست ؟ روش های مختلف تحلیل در بازارهای مالی

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 10 شهریور 1401
3.2
3.2

فهرست مطالب

  • تحلیل چیست؟
  • روش‌ های تحلیل در بازار ارز دیجیتال
  • روش های تحلیل: تحلیل فاندامنتال
  • روش های تحلیل: تحلیل تکنیکال
  • روش های تحلیل: تحلیل سنتیمنتال 
  • روش های تحلیل: تحلیل آنچین
  • جمع بندی روش های تحلیل

در مقالات قبل دیدیم که روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ملزومات خاص خود را دارند. از میان روش‌های بررسی شده، سرمایه‌گذاری و معامله‌گری روش‌ های تحلیل عمومی هستند که بسیاری از کاربران از آن‌ها برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. پایه و اساس هر دو این روش‌ها تحلیل شرایط بازار است تا با استفاده از آن بتوان مسیر درست سرمایه‌گذاری و ترید را تشخیص داد.

روش‌های مختلفی برای تحلیل بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. مطالعه این بخش کمک می‌کند تا شما با روش‌های مختلف تحلیل بازار آشنا شوید و روش مناسب برای کار خود را پیدا کنید.

تحلیل چیست؟

به طور کلی قبل از اینکه در مورد روش های تحلیل صحبت کنیم؛ باید بدانیم تحلیل چیست! معمولا اگر یک موضوع را مورد بررسی دقیق قرار دهیم و با توجه به فاکتورهای مختلف، به یک نتیجه‌گیری برای انجام یک عمل برسیم، تحلیل انجام داده‌ایم. حال این موضوع خاص می‌تواند داده‌های مختلف باشد. تحلیل در بازارهای مالی مربوط به بررسی یک دارایی یا ارز یا هرچیز قابل خرید و فروش دیگری است. حال روش های تحلیل مختلفی وجود دارند و می‌توانیم از راه‌های متفاوتی به یک نتیجه‌گیری جهت خرید یا فروش برسیم.

روش‌ های تحلیل در بازار ارز دیجیتال

در بازارهای مالی پیش از ورود به معاملات و سرمایه‌گذاری، کاربران باید شرایط دارایی‌ها را تحلیل و ارزیابی کنند. این کار کمک می‌کند که افراد بتوانند در مسیر درست سرمایه‌گذاری قدم بردارند. در بازارهای مالی سنتی مثل بورس سه روش اصلی برای تحلیل وجود دارد که این سه روش به صورت زیر هستند.

هر سه این روش‌ها برای تحلیل وضعیت بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یک کلاس دارایی جدید نیز قابل استفاده هستند اما به دلیل ماهیت شفاف تکنولوژی بلاک چین و قرار گرفتن اطلاعات در اختیار عموم کاربران، نوع دیگری از تحلیل به نام «تحلیل آنچین» (On-chain Analysis) در این بازار وجود دارد که از اطلاعات موجود در بلاک چین برای تحلیل وضعیت استفاده می‌کند. در ادامه به بررسی جزئی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

روش های تحلیل: تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی، یکی از روش‌های تحلیل است که در آن به ارزش ذاتی یک کلاس دارایی توجه می‌شود. تمام کاری که یک تحلیلگر بنیادی انجام می‌دهد به دست آوردن ارزش ذاتی دارایی و انجام معامله بر اساس آن است. روش تحلیل بنیادی در بازارهای مالی مختلف متفاوت است.

به عنوان مثال، در تحلیل بنیادی یک سهم در بازار بورس به درآمد، میزان دارایی‌های نقدی و غیرنقدی، میزان سود، میزان سود انباشته، قیمت مواد اولیه، قیمت نهایی تولید و متغیرهایی از این دست توجه می‌شود. علاوه بر این هر شرکت بسته به نوع فعالیت متغیرهای مخصوص به خود را دارند که برای تحلیل به آن‌ها توجه می‌شود. 

 

روش های تحلیل: تحلیل فاندامنتال

 

روش های تحلیل بنیادی یا فاندامنتال در رمز ارزها متفاوت‌تر از سایر بازارهای مالی است.؛ زیرا مباحث مطرح شده برای بازارهای مالی سنتی جایگاهی در اکثر پروژه‌های غیرمتمرکز ندارد و بخش کوچکی از انگیزه‌های حرکت قیمت محسوب می‌شود. در تحلیل بنیادی رمز ارزها به مسائلی همچون وایت پیپر پروژه، تیم سازنده و سابقه آن، نحوه توزیع توکن، نوع رمز ارز، کاربردهای تعریف شده برای پروژه، کاربرد توکن پروژه، مارکت کپ، عرضه و تقاضای توکن، جامعه طرفدار آن رمزارز، شرکا و سرمایه‌گذاران توجه می‌شود. در مقاله بعدی به طور کامل به نحوه بررسی این متغیرها در تحلیل بنیادی رمز ارزها خواهیم پرداخت.

تحلیل بنیادی بیشتر برای سرمایه‌گذاری و خرید‌های بلند مدت به کار می‌آید. شما اگر با بررسی یک رمزارز به این نتیجه برسید که آینده درخشانی دارد و ارزش ذاتی و قیمت واقعیش چند برابر قیمت فعلی است، می‌توانید بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید اما این به معنی رشد قیمتی لحظه‌ای پروژه نیست و این فرآیند ممکن است چند ماه یا چند سال زمان نیاز داشته باشد.

حتی ممکن است بعد از خرید رمز ارز مورد نظر، مدتی سرمایه شما در ضرر باشد؛ اما اگر تحلیل درستی داشته باشید و شرایط بازار نیز مهیا باشد، در بلند مدت می‌توانید به اهداف خود برسید. با این وجود داشتن حد ضرر قابل قبول حتی در این نوع معامله‌گری هم مهم است

روش های تحلیل: تحلیل تکنیکال

در بخش قبل با یکی از اصلی‌ترین روش های تحلیل یعنی تحلیل بنیادی آشنا شدیم. در این بخش به بررسی تحلیل تکنیکال – یکی دیگر از روش های تحلیل پرکاربرد در بازارهای مالی – می‌پردازیم. تحلیل تکنیکال دانش بررسی نمودار قیمت یک دارایی مثل سهام، جفت ارز یا رمز ارز است. تحلیل تکنیکال در بازارهای مختلف تفاوت چندانی ندارد و کاربران با دانشی که از تحلیل یک نمودار فارکسی به دست آورده‌اند، می‌توانند نمودارهای رمزارزی یا حتی سهام را مورد بررسی قرار دهند. نمودارهای قیمتی در تحلیل تکنیکال به شکل‌های مختلف رسم می‌شوند که هرکدام برای روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال کاربرد دارند.

در بخش روش های تحلیل تکنیکال مربوط به فصل معامله‌گری و ترید، به طور کامل این موارد را بررسی می‌کنیم.

 

روش های تحلیل: تحلیل تکنیکال

 

شایع‌ترین و بهترین نوع نمایش قیمت در نمودار، مربوط به نمودار شمعی ژاپنی است. نمودار شمعی از کندل‌هایی تشکیل شده است که هر کدام از این کندل‌ها دارای دو قسمت بدنه و سایه‌ها هستند. بخش بدنه از وصل کردن قیمت باز شدن یک دارایی در تایم فریم مورد بررسی به قیمت بسته شدن آن ایجاد می‌شود و سایه‌های بالا و پایین به ترتیب نشان‌دهنده بیشترین و کمترین قیمت دارایی در بازه زمانی هستند.

کسانی که دانش تحلیل تکنیکال دارند، با استفاده از همین کندل‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارند، می‌توانند حرکات بعدی بازار را حدس بزنند. شکل و فرم چند کندل در کنار هم می‌تواند اطلاعات زیادی به ما بدهد که بر اساس هر سبک، می‌توان با آن‌ها معامله کرد. 

تحلیل تکنیکال علم بررسی رفتار گذشته بازار و حدس زدن حرکات بعدی با توجه به رفتار گذشته است؛ زیرا در بازارهای مالی، تفکری وجود دارد که می‌گوید، گذشته همیشه تکرار می‌شود. در تحلیل تکنیکال هیچ قطعیتی برای هیچ روش معاملاتی وجود ندارد اما در صورت داشتن تحلیل مناسب، می‌توان وزن بیشتری به احتمال یک حرکت داد و بر طبق آن معامله کرد. 

تحلیل تکنیکال در تمام تایم‌فریم‌ها قابل استفاده است یعنی حتی اگر شما یک سرمایه‌گذار بلند مدت هستید، می‌توانید با استفاده از نمودار قیمت نقطه ورود و خروج مناسب برای معاملات خود را به دست آورید. به هر حال تحلیل تکنیکال بیشتر برای معاملات کوتاه‌مدتی و ترید استفاده می‌شود و کاربران می‌توانند با استفاده از آن به تحلیل بازار در تایم فریم‌های مختلف بپردازند و با معامله‌گری کسب درآمد کنند. تحلیل تکنیکال یکی از محبوب‌ترین روش های تحلیل بازارهای مالی است و اکثر فعالان از آن استفاده می‌کنند. در تحلیل تکنیکال عوامل روانشناختی و رفتاری افراد نیز تاثیرگذار است. در بخش بعدی به بررسی تحلیل سنتیمنتال از روش های تحلیل می‌پردازیم.

روش های تحلیل: تحلیل سنتیمنتال 

اگر از قبل با معامله‌گران و تریدرها در ارتباط بوده‌اید حتما با این استدلال مواجه شده‌اید که گفته می‌شود اگر تحلیل اکثریت تحلیلگران مبنی بر ریزش قیمت بازار است، احتمال افزایش قیمت بسیار بالا است. این استدلال را می‌توان به عنوان ساده‌ترین نوع تحلیل سنتیمنت یا احساسات حاکم بر بازار معرفی کرد. عقیده رایج این است که اکثریت همیشه اشتباه می‌کنند و در بازارهای مالی 95 درصد افراد بازنده هستند.

هدف این نوع تحلیل این است که احساسات و جو کلی حاکم بر فعالین بازار را حدس بزند و با توجه به این اصل بر خلاف آن عمل کند. 

 

روش های تحلیل: تحلیل سنتیمنتال

 

بازارسازها و سرمایه‌گذاران بزرگ برای پر کردن سبدهای خود نیاز دارند که افراد زیادی را متقاعد کنند که فروشنده شوند. به همین دلیل بازار را به نحوی دستکاری می‌کنند که اکثریت فعالان بازار به این نتیجه برسند که قیمت دارایی نزولی خواهد بود. ایجاد این حس منجر به فروش گستره کاربران خرد و خرید در قیمت‌های پایین برای بازیگران اصلی بازار می‌شود.صد البته تحلیل سنتیمنت به این سادگی‌ها نیست و برای انجام آن، نیاز به یک سری داده و اطلاعات مهم و اغلب گران قیمت است. 

یکی از راه‌های اصلی بررسی سنتیمنت موجود در بازار رصد فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی و بررسی محبوبیت یا عدم محبوبیت یک کلید واژه از طریق آن است. به عنوان مثال، اگر با بررسی داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مطرح، متوجه شویم که جمله «خرید در اصلاح» (Buy the DIP) توسط فعالان بازار زیاد استفاده می‌شود، می‌توان حدس زد که هنوز ترس زیادی بر بازار حاکم نیست و هم چنان احتمال ریزش قیمت وجود دارد.

اما اگر طبق این داده استفاده از این عبارت به نزدیکی صفر برسد، نشان از ناامیدی مطلق و فروشنده شدن اکثر بازار است، اینجا بازارسازان از این حجم زیاد فروش استفاده کرده و  خریدهای خود را شروع می‌کنند و همین مساله به مرور باعث افزایش قیمت دارایی می‌شود.

برای تحلیل سنتیمنتال اندیکاتورهای مختلفی نیز طراحی شده است. یکی از اندیکاتورهای تحلیل سنتیمنتال معروف مربوط به «شاخص ترس و طمع» (Fear & Greed Index) بیت کوین است. این شاخص با استفاده از تغییرات قیمتی بیت کوین و فعالیت‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی طراحی شده است و بین صفر تا صد متغیر است. نزدیکی به صفر نشان‌دهنده ترس شدید در بازار و نزدیکی به عدد صد نشان‌دهنده طمع بالای کاربران است. معمولا وقتی این شاخص در محدوده ترس شدید قرار دارد محدوده مناسب برای خرید به وجود می‌آید.

روش های تحلیل: تحلیل آنچین

در بخش قبل فهمیدیم که تحلیل سنتیمنتال از انواع روش های تحلیل چیست. یکی دیگر از روش های تحلیل آنچین به معنای تحلیل درون زنجیره‌ای است. یکی از مزیت‌های فناوری بلاکچین نسبت به سایر روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات، شفافیت فوق‌العاده آن است. هر اتفاقی که در بلاکچین‌های عمومی رخ بدهد، برای عموم کاربران قابل مشاهده است. تجزیه و تحلیل این اطلاعات، پایه و اساس شکل‌گیری تحلیل آنچین در بازار رمز ارزها است. در این روش تحلیلی، کاربران فعال در بلاک چین و تراکنش‌های انجام شده توسط آن‌ها را می‌توان بر اساس متغیرهای مختلف دسته‌بندی کرد و از آن‌ها اطلاعات مفیدی برای تحلیل‌ رفتار افراد مختلف و شرایط بازار به دست آورد.

 

روش های تحلیل: تحلیل آنچین

 

شفافیت اطلاعات در بازار ارزهای دیجیتال باعث می‌شود که بسیاری از فعالان بزرگ بازار برای دستکاری اطلاعات دست به اقدامات مختلف بزنند تا از طریق ایجاد داده‌های تقلبی، تحلیلگران آنچین را گول بزنند. بنابراین، تحلیلگر آنچین در تحلیل خود همواره باید به این نکته توجه داشته باشد و تجربه و دانش لازم برای تشخیص داده‌های واقعی از داده‌های تقلبی را کسب کند. امروزه اندیکاتورهای زیادی در تحلیل تکنیکال از انواع روش های تحلیل برای بررسی فعالیت کاربران طراحی شده است.

این اندیکاتورها معمولا بر پایه تراکنش‌های انجام شده، تغییرات قیمت، میزان کاربران و نحوه فعالیت سرمایه‌گذاران بلند مدتی و کوتاه مدتی طراحی شده‌اند و تفسیر و استفاده از آن‌ها برای کاربران مختلف با یکدیگر متفاوت است. 

تحلیل آنچین بسیار نوپا است و هنوز استراتژی‌های عمومی تست شده مشخصی که بتوان بر اساس آن‌ها به معامله‌گری پرداخت وجود ندارد و سرمایه‌گذاران از این اطلاعات بیشتر برای تاییدیه گرفتن استفاده می‌کنند. به احتمال زیاد در سال‌های آینده این نوع تحلیل نیز جایگاه خود را در میان انواع روش‌های تحلیلگری بازار ارزهای دیجیتال پیدا خواهد کرد. یکی از منابع تحلیل آنچین وبسایت گلسنود است. 

جمع بندی روش های تحلیل

در این مقاله به بررسی اجمالی انواع روش‌ های تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال و ویژگی‌های آن‌ها پرداختیم. آشنایی با این روش های تحلیل و کسب مهارت در آن‌ها می‌تواند در سرمایه‌گذاری و معامله‌گری به شما کمک کند. در مقاله بعدی به طور کامل تحلیل بنیادی در بازار رمز ارزها را آموزش می‌دهیم. این تحلیل علاوه بر سرمایه‌گذاری، در روش‌های دیگر کسب درآمد مثل عرضه اولیه ارز دیجیتال، استیکینگ و استخراج ارز دیجیتال نیز کاربردی است. 

حال سوال این است که کدام یک از روش های تحلیل بهتر است؟

به هیچ وجه نمی‌توان مقایسه‌ای میان روش های تحلیل انجام داد. هرکدام از آن‌ها برای دسته‌ای افراد مناسب است و باید با توجه به روحیات خودتان یکی از این روش های تحلیل را برای بررسی بازار استفاده کنید؛ اما ذکر این نکته ضروری است که بدون تحلیل و بررسی همه جانبه بازار نمی‌توان به سرمایه‌گذاری یا معامله موفق رسید.

برچسب های مرتبط

ترید سرمایه گذاری

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *