آکادمی رابکس
معامله فیوچرز ارز دیجیتال

معامله فیوچرز ارز دیجیتال | صفر تا صد معامله آتی Futures Trading

  • 3دقیقه
  • 25 بهمن 1401
5
5

فهرست مطالب

  • معامله فیوچرز ارز دیجیتال
  • انواع معامله آتی ارز دیجیتال
  • معامله فیوچرز ارز دیجیتال در مقایسه با سایر بازارهای مالی
  • مزایای معامله فیوچرز ارز دیجیتال چیست ؟
  • ریسک های معامله آتی ارز دیجیتال چیست ؟
  • آموزش فیوچرز و مدیریت ریسک و سرمایه در آن
  • معامله Futures در صرافی های غیرمتمرکز
  • تفاوت معامله آپشن با معامله فیوچرز چیست؟
  • تفاوت معامله مارجین با معامله فیوچرز چیست؟
  • جمع‌بندی

اگر با فعالیت در بازارهای مالی به خصوص ارز دیجیتال آشنا هستید حتما تا به حال «معامله فیوچرز» (Futures Trading) به گوشتان خورده است. اما معامله فیوچرز ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با ترید و خرید و فروش معمولی ارز دیجیتال دارد. برای پاسخ به این سوال نیاز است که با یک دسته خاص از ابزارهای مالی به نام ابزارهای مشتقه (Derivatives) آشنا شویم.

به طور کلی ابزار مشتقه به قراردادهایی گفته می‌شود که از یک دارایی واقعی مشتق شده‌اند و بر اساس قیمت آن‌ها معامله می‌شوند. بنابراین، در ترید ابزارهای مشتقه به جای اینکه خود دارایی مورد معامله واقع شود، قراردادهای مبتنی بر قیمت آن مورد معامله قرار می‌گیرد. معامله Futures معروف‌ترین نوع ابزارهای مستقه است که در این مقاله به بررسی کامل این مفهوم در بازارهای مالی به خصوص بازار ارز دیجیتال می‌پردازیم.

 

 

 

معامله فیوچرز ارز دیجیتال

معامله فیوچرز یا معامله آتی به معامله‌ای گفته می‌شود که در آن قراردادهای مبتنی بر قیمت دارایی‌های مختلف با سررسیدی در زمان آینده خرید و فروش می‌شود. در معامله Futures هیچ خبری از خود دارایی در زمان معامله نیست اما طرفین تعهد می‌دهند که در زمان مشخص شده در قرارداد، دارایی مورد نظر را با قیمت مشخص شده در آن خرید و فروش کنند.

به عنوان مثال، ثبت معامله فیوچرز ارز دیجیتال برای یک بیت کوین با قیمت 30 هزار دلار در تاریخ 1 ژانویه 2024 به این معنی است که در تاریخ مشخص شده، بدون توجه به این که قیمت بیت کوین در بازار جقدر است، طرف فروشنده باید یک بیت کوین را به قیمت 30 هزار دلار به طرف خریدار معامله تحویل دهد. اگر قیمت بیت کوین در این تاریخ بیشتر از 30 هزار دلار باشد، در این صورت فروشنده ضرر می‌کند و اگر قیمت ببیت کوین پایین‌تر از 30 هزار دلار باشد خریدار ضرر خواهد کرد.

معامله فیوچرز ارز دیجیتال بیت کوین برای اولین بار در سال 2017 توسط «Cboe» ارائه شد اما به زودی متوقف شد تا در همان سال بورس کالای شیکاگو (CME) قرارداد آتی بیت کوین را راه‌اندازی کند. پیش از بازار کریپتوکارنسی معامله فیوچرز در اکثر بازارهای مالی دنیا مثل بازار سهام و کالا مورد استفاده قرار گرفته است.

دلیل ایجاد معامله فیوچرز به طور خاص و ابزارهای مشتقه به طور عام، فراهم کردن شرایط مدیریت ریسک برای شرکت‌های مختلف است. به عنوان مثال، شرکت‌ها می‌توانند بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود برای شش ماه آینده را از طریق معامله فیوچرز خریداری کنند تا از نوسانات قیمتی که ممکن است در شش ماه آینده رخ دهد در امان باشند.

در بازارهای مالی نیز شرکت‌ها و نهادهای مالی بزرگ با استفاده از معامله آتی می‌توانند به مدیریت سرمایه کاربران خود بپردازند. امروزه علاوه بر بیت کوین، معامله فیوچرز برای اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال معتبر بازار نیز فعال است و برخی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا مثل «بایننس» و «بای‌بیت» امکان انجام این نوع معامله را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

در معامله فیوچرز ارز دیجیتال بیت کوین، کاربر قرارداد میتنی بر قیمت ببت کوین را خریداری می‌کند. این قرارداد می‌تواند معامله خرید (Long) یا معامله فروش (Short) باشد. در معامله خرید، افزایش قیمت دارایی باعث سود کاربر می‌شود در حالی که در معامله فروش کاهش قیمت بیت کوین منجر به کسب درآمد از ارز دیجیتال برای کاربران می‌شود.

نکته مهمی که در معامله Futures باید به آن توجه کرد تاریخ انقضای آن است. معاملات آتی بر حسب این که تاریخ سررسید قراردادهای آن‌ها چگونه است و نحوه تحویل کالا یا دارایی اصلی آن به چه شکل است، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه مقاله به سوال انواع معامله فیوچرز ارز دیجیتال چیست پاسخ می‌دهیم.

 

معامله آتی ارز دیجیتال

 

انواع معامله آتی ارز دیجیتال

بر اساس تاریخ سررسید قراردادها و نحوه تحویل اصل دارایی‌ها می‌توان معامله فیوچرز را به سه دسته کلی «معامله فیوچرز استاندارد» (Standard Futures Contracts)، «معامله فیوچرز با تحویل فیزیکی» (Futures with Physical Delivery ) و «معامله فیوچرز پرپچوال» (Perpetual Contracts ) تقسیم کرد. در ادامه این بخش به بررسی جزئی‌تر هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

 

معامله فیوچرز استاندارد

معامله آتی استاندارد ارز دیجیتال تمامی جنبه‌های معامله فیوچرز استاندارد در بازارهای مالی را دارد. دو ویژگی تاریخ انقضا و تسویه در تاریخ سررسید از اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع معامله Futures است. بورس کالای شیکاگو اصلی‌ترین مرکز ارائه‌دهنده این نوع معامله برای تریدرها است که از سال 2017 فعالیت خود را با ارائه معامله فیوچرز بیت کوین شروع کرد.

در این نوع از قرارداد دو طرف معامله برای یک تاریخ مشخص در آینده قرارداد میتنی بر قیمت ارز دیجیتال را مبادله می‌کنند و در تاریخ سررسید باید آن را تسویه کنند. تسویه قراردادهای معامله فیوچرز ارز دیجیتال در CME براساس دلار آمریکا انجام می‌شود. این به این معنی است که در تاریخ سررسید اختلاف قیمت بین قرارداد و قیمت بیت کوین در بازار محاسبه شده و اختلاف موجود در بین این دو بر اساس قیمت خرید تتر به طرف برنده پرداخت می‌شود.

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معروف مثل «بایننس»، «دریبیت» و «بای بیت» نیز معامله فیوچرز استاندارد ارائه می‌کنند که اکثر آن‌ها سه ماهه هستند و معمولا با دلار آمریکا تسویه می‌شوند. این نوع از قراردادها برای تریدرهای سوئینگ بسیار مناسب هستند. در CME معمولا معامله فیوچرز تنوع بیشتری دارد و تاریخ انقضای قراردادها در طی زمان گسترده شده است.

 

معامله آتی با تحویل فیزیکی

دومین نوع معامله فیوچرز ارز دیجیتال، معامله آتی با تحویل فیزیکی است که در آن تحویل رمز ارز ها در موعد مقرر انجام می‌شود و تسویه دلاری نیست. این نوع معامله همانند معامله Futures استاندارد دارای تاریخ انقضا است اما برخلاف آن، تسویه فیزیکی با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. در بازارهای سنتی کالا نیز این نوع معامله برای خرید و فروش مواد اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارایی‌های مورد معامله در انبارهای معتبر نگهداری می‌شوند.

این نوع معامله آتی ارز دیجیتال اولین بار توسط «Bakkt» ارائه شد که توسط بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) پشتیبانی می‌شود. در حال حاضر این شرکت تنها معامله آتی بیت کوین را با تحویل فیزیکی برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند. هدف این نوع معامله فیوچرز ارز دیجیتال کمک به گردش بیت کوین واقعی در طی معاملات ارز دیجیتال است.

 

معامله پرپچوال ارز دیجیتال

معامله پرپچوال یکی از معروف‌ترین انواع معامله فیوچرز ارز دیجیتال است که در آن تاریخ انقضایی وجود ندارد و معامله‌گران می‌توانند معاملات خود را تا بی‌نهایت باز نگه‌دارند. قراردادهای پرپچوال برای اولین بار در صرافی ارز دیجیتال بیتمکس راه‌اندازی شدند اما به دلیل راحتی کار با آن‌ها توسط صرافی‌های ارز دیجیتال بزرگ مثل «بایننس» و «بای بیت» نیز به سرمایه‌گذاران ارائه شدند. همانند سایر انواع معامله فیوچرز ارز دیجیتال این نوع معاملات در صرافی های معتبر ایرانی مثل صرافی ارز دیجیتال رابکس پشتیبانی نمی‌شوند.

مکانیزم اصلی که کمک می‌کند قیمت معامله پرپچوال نزدیک به قیمت کوین یا توکن در بازار اسپات باشد مفهومی به نام «فاندینگ» (Funding) است. فاندینگ نشان‌دهنده اختلاف قیمت بین دارایی در معامله فیوچرز و معامله اسپات است. معامله‌گران بر اساس فاندینگ ریت در ساعات خاصی به یکدیگر پرداختی دارند.

اگر فاندینگ ریت مثبت باشد، قیمت معامله فیوچرز ارز دیجیتال بالاتر از اسپات است و کسانی که معامله long دارند باید به کسانی که معامله Short دارند پرداختی داشته باشند. در مقابل، فاندینگ ریت منفی به معنی پایینتر بودن قیمت معامله فیوچرز ارز دیجیتال نسبت به اسپات است که در آن معامله‌گران با معامله Short به کسانی که معامله Long دارند پرداخت می‌کنند. این مکانیزم باعث می‌شود قیمت معامله پرپچوال به اسپات نزدیک باشد.

در صرافی ارز دیجیتال بای بیت پرداخت‌های مالی مربوط به فاندینگ هر هشت ساعت یکبار انجام می‌شود و معاملات پرپچوال در برابر تتر و سایر استیبل کوین‌ها انجام می‌شوند. بازار معاملات آتی پرپچوال یا دائمی رشد زیادی را در سال‌های اخیر داشته و برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز نیز امکان انجام این نوع معامله را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

 

انواع معامله فیوچرز ارز دیجیتال

 

معامله فیوچرز ارز دیجیتال در مقایسه با سایر بازارهای مالی

معامله فیوچرز ارز دیجیتال که بیشتر بر روی بیت کوین تعریف می‌شود، شباهت‌های زیادی با بازارهای مالی سنتی دارد. در حقیقت بیت کوین در آمریکا به عنوان یک کامودیتی شناخته می‌شود و همین مساله این شباهت‌ها را توجیه می‌کند. معامله فیوچرز در هر دو نوع بازارها به جای اصل دارایی بر روی قیمت آن انجام می‌شود که البته معمولا قیمت بین آن‌ها بسیار نزدیک به هم است. علاوه بر این، تاریخ انقضا و نحوه تحویل در هر دو این بازارها تقریبا مشابه است.

تفاوت اصلی بین معامله فیوچرز در این دو نوع بازار معامله پرپچوال یا دائمی است که در آن تاریخ انقضا تعریف نمی‌شود و تحویل دارایی نیز وجود ندارد. علاوه بر این، معمولا معامله فیوچرز در بازار ارز دیجیتال نوسانات زیادی را به نسبت بازارهای سنتی تجربه می‌کند که این مساله نیز به دلیل نوسانات بالای رمز ارزها است.

تفاوت مهم دیگری که معامله فیوچرز ارز دیجیتال با سایر بازارهای مالی دارد، تفاوت در هدف استفاده از آن‌ها است. در سایر بازارهای مالی هدف از ارائه معامله فیوچرز، کاهش ریسک‌های مربوط به کسب و کارها و سازمان‌ها است و تریدرها معمولا نقش بهبود نقدشوندگی بازار را برعهده دارند. این در حالی است که در بازار ارز دیجیتال عمده فعالیت به صورت معامله فیوچرز برای کسب درآمد از ارز دیجیتال است.

 

مزایای معامله فیوچرز ارز دیجیتال چیست ؟

معامله ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازارهای مالی پیدا کرده است. با ارائه معامله فیوچرز ارز دیجیتال در سال‌های اخیر حجم زیادی از معامله ارزهای دیجیتال به این نوع از معاملات اختصاص یافته است. دلیل استقبال گسترده معامله‌گران از معامله آتی وجود مزیت‌های گسترده در آن نسبت به معاملات اسپات است. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • معامله فیوچرز ارز دیجیتال به نسبت معامله اسپات برای کاربران راحت‌تر است زیرا در معامله اسپات کاربران باید به بازارهای با نقدشوندگی بالا دسترسی داشته باشند و همچنین با ابزارهای نگهداری و خرید و فروش ارز دیجیتال مثل کیف پول ارز دیجیتال کار کنند. همین مساله باعث شده است که حجم معاملات فیوچرز ارز دیجیتال دو تا سه برابر معاملات اسپات باشد.
  • در معامله فیوچرز ارز دیجیتال امکان استفاده از اهرم تا بیش از 100 برابر دارایی اصلی نیز وجود دارد. این به این معنی است که شما با 10 دلار سرمایه می‌توانید وارد معامله 1000 دلاری شوید که به صورت خودکار می‌تواند سود یا زیان شما را چندین برابر کند. این مورد برای معامله‌گران حرفه‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • در معامله فیوچرز ارز دیجیتال امکان استفاده از دو سمت بازار برای معامله‌گران وجود دارد و کاربران می‌توانند با اهرم‌های بالا از ریزش قیمت و همچنین افزایش آن سود کسب کنند. در معاملات اسپات کاربران تنها با خرید ارز دیجیتال در روندهای صعودی می‌توانند سود کسب کنند.
  • در معامله فیوچرز کلاسیک مفهوم فاندینگ ریت وجود ندارد و معمولا قیمت‌های آتی بالاتر از قیمت اسپات است. این ویژگی یک استراتژی معاملاتی برای کاربران ایجاد می‌کند که در آن کاربر در بازار اسپات خرید کرده و در بازار فیوچرز معامله فروش باز می‌کند. در روز تسویه قیمت آتی با قیمت بازار نقدی همگرا می‌شود و بدون توجه به نوسانات بازار بازدهی نستا بدون ریسک ایجاد می‌شود.

 

ریسک های معامله آتی ارز دیجیتال چیست ؟

بسیاری از فعالان بازارهای مالی معتقدند بازار ارز دیجیتال به قدری بالغ نیست که بتواند بازار آتی و سایر بازارهای مشتقه مثل معامله اختیار را حمایت کند. بی‌ثباتی در قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ممکن است به سایر بخش‌های بازار آتی سرایت کند که کنترل کردن آن‌ها بسیار سخت‌تر از بازار اسپات است. البته این نگرانی‌ها تاکنون منجر به اتفاق ناگواری در بازار نشده است.

از آن‌جایی که معامله فیوچرز بر روی دارایی‌های اصلی انجام نمی‌شود، اقدامات خرابکارانه‌ای مثل هک کیف پول‌ها و سرقت دارایی‌های ارز دیجیتال در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد و معامله آتی از این منظر امنتر است اما ریسک‌های مربوط به نوسانات شدید بازار، وجود بازار 24 ساعته و تغییرات دائمی قیمت، استراتژی‌های معاملاتی ناهماهنگ با ویژگی‌های بازار ارز دیجیتال و اهرم‌های بالا این بازار را به یکی از پرریسک‌ترین بازارهای مالی تبدیل کرده است.

 

ریسک های معامله Futures

 

آموزش فیوچرز و مدیریت ریسک و سرمایه در آن

معامله فیوچرز ارز دیجیتال امکان معامله بر روی قیمت ارزهای دیجیتال را به صورت اهرمی فراهم می‌کند. وجود اهرم در این نوع از معاملات همانند شمشیر دولبه است که اگر به خوبی مدیریت نشود ممکن است باعث از بین رفتن کل سرمایه کاربر شود. در این بخش از آموزش فیوچرز قصد داریم نکاتی را که تریدرها باید پیش از ورود به معامله فیوچرز در نظر بگیرند بررسی کنیم.

 

اهرم در معامله Futures

اولین نکته در آموزش فیوچرز توجه به مقدار اهرم است. امروزه بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال از اهرم‌های تا بالای 100 نیز پشتیبانی می‌کنند. این مساله اگرچه امکان کسب سود توسط کاربر را افزایش می‌دهد اما همانقدر نیز ریسک از بین رفتن دارایی کاربر را افزایش می‌دهد اگر شما با اهرم 100 وارد یک معامله شوید، تنها یک درصد تغییر قیمت در جهت خلاف پیش‌بینی شما، باعث لیکوئید شدن شما خواهد شد.

بنابراین در معامله فیوچرز تا حد امکان از انتخاب اهرم‌های بالا (اهرم بالای 5) خودداری کنید. در صورتی که از اهرم استفاده می‌کنید حتما حجم درگیر در معامله فیوچرز را طوری انتخاب کنید که در صورت لیکوئید شدن تنها درصد مشخصی از سرمایه شما که بر اساس مدیریت سرمایه تعیین شده است از بین برود. به عنوان مثال شما اگر 1000 دلار دارید و در هر معامله حق 1 درصد ضرر را به خود می‌دهید، معامله اهرمی خود را نهایتا با 10 دلار باز کنید.

 

نقدشوندگی بازار

نکته مهم دیگری که در آموزش فیوچرز باید به آن اشاره کرد توجه به نقدشوندگی بازار است. در این مورد معامله‌گران باید از نقدشوندگی دارایی، صرافی ارز دیجیتال و معمله مطمئن باشند تا در هنگام نیاز به راحتی بتوانند معامله خود را به پایان برسانند. به طور کلی، نقدشوندگی در معامله آتی ارز دیجیتال بالاتر از معامله اسپات است زیرا در بیشتر آن‌ها تحویل فیزیکی کالا مطرح نیست. نقدینگی بالا باعث شده است که لغزش قیمت نیز بسیار کمتر باشد اما به هر حال بررسی صرافی‌ها و ارزهای مورد معامله همچنان مهم است.

 

هج کردن معاملات

معامله فیوچرز یک روش عالی برای هج کردن دارایی‌های سنتی و همچنین کاهش ریسک تغییرات ناگهانی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال است. سرمایه‌گذاران سازمانی ترجیح می‌دهند تا از معامله فیوچرز به عنوان ابزار مدیریت ریسک استفاده کنند. معامله فیوچرز بیت کوین سرمایه‌گذاران را در معرض نوسانات ناگهانی قیمت در بازار اسپات قرار نمی‌دهد، زیرا در معامله فیوچرز خالص قیمت معامله آن در تاریخ انقضا مشخص شده است.

 

تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های مدیریت سرمایه تنوع بخشی به دارایی‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری است. امروزه امکان انجام معامله فیوچرز برای بسیاری از ارزهای دیجیتال معروف مثل بیت کوین، اتریوم و چین لینک وجود دارد و امکان باز کردن معامله خرید دوج کوین و سایر رمز ارزهای بزرگ بازار وجود دارد.  معامله‌گران با تنوع بخشی به معاملات فیوچرز خود می‌توانند از خود در برابر اتفاقاتی که ممکن است برای یک دارایی دیجیتال رخ دهد محافظت کنند.

 

نوسانات بازار

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار ارز دیجیتال نوسانات قیمتی شدید آن است. این مساله هم برای معامله اسپات و هم فیوچرز برقرار است اما در معامله فیوچرز به دلیل استفاده از اهرم‌های بالاتر توجه به این مورد اهمیت زیادی دارد. بسیاری از استراتژی‌های کاربران برای معامله فیوچرز ارز دیجیتال در بازارهای مالی سنتی ممکن است برای بازار ارز دیجیتال مناسب نباشند و استفاده از آن‌ها منجر به ضرر کاربران شود.

نکته مهم دیگر این است که عمق بازار ارزهای دیجیتال پایین است. ارزش کل بازار کریپتوکارنسی در مقایسه با بازارهای سهام کشورهای توسعه یافته و بازار فارکس بسیار پایین است و به همین دلیل سرمایه‌گذاران بزرگ که به آن‌ها نهنگ گفته می‌شود، می‌توانند با معاملات خود نوسانات شدیدی در بازار ایجاد کنند.

 

تاریخ انقضای معامله فیوچرز

در صورتی که از معامله فیوچرز استاندارد برای کسب درآمد از بازار استفاده می‌کنید باید به تاریخ انقضای قراردادهای خود توجه کنید زیرا شما تنها زمانی به وثیقه خود دسترسی خواهید داشت که زمان انقضای قرارداد فرا رسیده باشد. البته در حال حاضر امکان خرید و فروش قراردادهای فیوچرز در بازارهای ثانویه وجود دارد که با قیمت روز می‌توانید آن‌ها را به فروش برسانید.

 

آموزش فیوچرز ارز دیجیتال

 

معامله Futures در صرافی های غیرمتمرکز

معامله فیوچرز ارز دیجیتال یکی از ابزارهای مشتقه است که از سال 2016 توسط صرافی‌های متمرکز در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد شده است و از آن زمان تاکنون بسیاری از صرافی‌های معتبر انواع مختلف این نوع معامله را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. معامله در صرافی‌های متمرکز مزیت‌های زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به راحتی کار با پلتفرم، رابط کاربری مناسب و پشتیبانی اشاره کرد.

با این حال، ساختار متمرکز صرافی‌های ارز دیجیتال آن‌ها را به گزینه نامناسبی برای دنیای غیرمتمرکز رمز ارزها تبدیل کرده است. امکان دستکاری در معاملات، دسترسی به اطلاعات مهم معاملات، عدم حفظ حریم خصوصی کاربران و عدم اجازه دسترسی کاربران به امکانات معامله از جمله معایب صرافی‌های متمرکز در انواع معاملات به خصوص معامله فیوچرز است.

بسیاری از کاربران ایرانی از فعالیت در صرافی‌های معتبر بین‌المللی محروم هستند و در حال حاضر معامله فیوچرز ارز دیجیتال در صرافی‌های داخلی پشتیبانی نمی‌شود. همه این دلایل در کنار هم اهمیت ایجاد صرافی غیرمتمرکز معامله فیوچرز را برای تریدرها به خصوص در کشورهایی مانند ایران مشخص می‌کند.

صرافی‌های غیرمتمرکز اولیه مانند صرافی پنکیک سواپ با استفاده از استخرهای نقدینگی و االگوریتم بازارساز خودکار خود امکان معامله اسپات را برای کاربران فراهم می‌کنند. در این حالت، کاربران تنها با اتصال کیف پول خود به پلتفرم صرافی‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به سایر رمز ارزها مثل استیبل کوین‌ها تبدیل کنند.

در سال‌های گذشته نوع جدیدی از صرافی‌های غیرمتمرکز به بازار ارائه شدند که هدف آن‌ها فراهم کردن امکان انجام معامله فیوچرز برای کاربران بوده است. اکثر این صرافی‌ها از نوع معامله پرپچوال پشتیبانی می‌کنند و امکان انجام معامله تا اهرم‌های بالای 30 را نیز برای کاربران از سراسر دنیا فراهم می‌کنند. در ادامه به معرفی چند نمونه از معروف‌ترین این صرافی‌ها می‌پردازیم.

 

معامله فیوچرز ارز دیچیتال در صرافی غیرمتمرکز GMX

صرافی غیرمتمرکز GMX پلتفرم تخصصی معامله پرپچوال ارز دیجیتال است که برای اولین بار بر روی شبکه لایه دوم اتریوم به نام آربیتروم راه‌اندازی شد و سپس قراردادهای آن بر روی بلاک چین آوالانچ نیز بارگذاری شدند. GMX امکان معامله پرپچوال با اهرم تا 50 برابر را برای کاربران فراهم می‌کند. این صرافی خدمات مالی غیرمتمرکز ارائه شده در صرافی یونی سواپ را با معاملات اهرمی ارائه شده در صرافی‌های متمرکز ترکیب می‌کند تا یک سرویس کامل به کاربران ارائه کند.

معامله در صرافی GMX با استفاده از استخر نقدینگی چند ارزی آن با نام GLP پشتیبانی می‌شود که شامل ارزهای بیت کوین، اتریوم، لینک، یونی و استیبل کوین‌های  تتر، دای، دلار کوین بیش و فراکس است. کاربران با استفاده از دارایی‌های موجود در این استخر می‌توانند به معامله خرید، فروش یا تبدیل ارزها به یکدیگر بپردازند. این صرافی از اوراکل ارز دیجیتال چین لینک برای دریافت اطلاعات قیمت از صرافی‌های متمرکز استفاده می‌کند تا نوسانات قیمتی شدید منجر به لیکوئید شدن ناخواسته معامله‌گران نشود.

در صرافی GMX کارمزد باز کردن و بستن یک معامله یک دهم درصد است. علاوه بر این، یک کارمزد متغیر به صورت ساعتی از وام دریافت شده نیز کسر می‌شود. کارمزد سواپ یا تبدیل ارزهای دیجیتال در صرافی GMX نیز مقدار ثابت سی و سه صدم درصد است. از آنجایی که پروتکل، طرف مقابل معاملات کاربران است کمترین تغییر قیمت ورود و خروج از معامله در آن وجود دارد و بسته به عمق نقدینگی استخر معاملاتی اکثر معاملات بزرگ نیز با قیمت بازار بسته می‌شوند.

 

پروژه ارز دیجیتال GMX

 

معامله آتی ارز دیجیتال در صرافی غیرمتمرکز dYdX

صرافی غیرمتمرکز dYdX از قرارداد هوشمند برای فراهم کردن امکان معامله پرپچوال، معامله مارجین، معامله اسپات، وام دهی و قرض‌گیری استفاده می‌کند. این صرافی برای معامله پرپچوال بیت کوین و اتریوم اهرم تا 20 را پشتیبانی می‌کند اما برای سایر ارزهای دیجیتال این مقدار تا 10 برابر قابل افزایش است. dYdX از معامله بیش از 30 ارز دیجیتال مطرح بازار مثل کاردانو، دوج کوین، سولانا و پولکادات پشتیبانی می‌کند.

کارمزد معامله در dYdX از میانگین کارمزد صرافی‌های بازار کمتر است و براساس حجم معامله می‌تواند از صفر تا پنج صدم درصد از کل مبلغ معامله را شامل شود. علاوه بر این، کاربران می‌توانند با هولد توکن بومی این پروژه با نماد DYDX بر روی این کارمزد تخفیف بگیرند. برای فعالیت در این صرافی تنها کافی است کیف پول ارز دیجیتال خود را به شبکه معرفی کنید.

 

معامله Futures ارز دیجیتال در پروتکل Perpetual

همانطور که از اسم این پروتکل مشخص است، پروژه perpetual یک صرافی غیرمتمرکز برای معامله پرپچوال ارز دیجیتال است. در این پروتکل امکان انجام معامله خرید و فروش اهرم دار برای بسیاری از ارزهای دیجیتال مطرح بازار وجود دارد. دارندگان توکن بومی این پروژه با نماد PERP می‌توانند روی کارمزد معاملات خود در این پروتکل تخفیف بگیرند.

کارمزد معامله پرپچوال در این پروژه یک دهم درصد برای هر معامله است، صرف نظر از اینکه نقش شما در معامله خریدار یا فروشنده است. بنابراین می‌توان گفت کارمزد معامله در این صرافی ثابت است. پرپچوال یکی از اولین پروژه‌های معامله پرپچوال ارز دیجیتال است که به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد. حداکثر اهرم معامله در این پلتفرم 10 است که برای بیش از 15 ارز دیجیتال فراهم شده است.

 

تفاوت معامله آپشن با معامله فیوچرز چیست؟

معامله آپشن یا معامله اختیار (Option) یک نوع دیگر از معاملات مشتقه است که در آن کاربران قراردادهای مبتنی بر قیمت یک دارایی را برای یک زمان و قیمت مشخص در آینده معامله می‌کنند. تفاوت این نوع معامله با معامله فیوچرز ارز دیجیتال در اجبار یا عدم اجبار برای نهایی کردن تراکنش است. در معامله فیوچرز ارز دیجیتال در تاریخ انقضا طرفین معامله ملزم به نهایی کردن معامله هستند اما در معامله آپشن کاربران اختیار خرید با فروش قراردادهای خرید یا فروش را باز می‌کنند و در زمان تاریخ انقضا می‌توانند تصمیم به اجرایی کردن یا نکردن معامله بگیرند.

 

تفاوت معامله مارجین با معامله فیوچرز چیست؟

منظور از معامله مارجین معامله‌ای است که در آن کاربران از اهرم استفاده می‌کنند. در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال معامله مارجین نوعی از معامله اسپات است که در آن کاربران می‌توانند با قرض گرفتن از صرافی، معاملات اهرمی به صورت اسپات داشته باشند. بنابراین، معامله فیوچرز ارز دیجیتال و معامله مارجین هر دو به صورت اهرمی هستند اما در مارجین اهرم با ارزهای واقعی قرض گرفته شده از صرافی تامین می‌شود در حالی که در معامله آتی قراردادهای مبتنی بر قیمت مورد معامله هستند و اضافه کردن اهرم تنها به معنی تغییر شرایط قرارداد است.

 

جمع‌بندی

معامله فیوچرز ارز دیجیتال یکی از انواع معاملات در بازارهای مالی است که شامل قراردادهایی بر روی تغییر قیمت دارایی‌های واقعی است. در نوع استاندارد این معامله قرارداد دارای تاریخ انقضا و قیمت مشخص برای آن تاریخ است. در بازارهای مالی سنتی مثل بازار کامودیتی معامله‌گران باید کالای مورد معامله را در موعد مقرر تحویل دهند اما در بازارهایی مثل بازار ارز دیجیتال تسویه با پرداخت مبلغ انجام می‌شود. در معامله آتی از اهرم‌های بالا تا 100 نیز استفاده می‌شود که مزیت‌ها و ریسک‌های خاص خود را دارد.

پرپچوال نوع خاص معامله Futures است که در آن تاریخ انقضا و قیمت مشخص برای قرارداد وجود ندارد و معامله‌گران می‌توانند در هر لحظه قراردادهای خود را تسویه کنند. در این مقاله، علاوه بر بررسی انواع معامله فیوچرز ارز دیجیتال و ریسک‌های مرتبط با آن به بررسی پلتفرم‌های صرافی غیرمتمرکز برای معامله فیوچرز پرداخته شد.

برچسب های مرتبط

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *