آکادمی رابکس
ترید
لیکویید شدن

لیکویید شدن چیست؟ 0 تا 100 دوری از لیکویید شدن

  • مبتدی
  • 1دقیقه
  • 09 بهمن 1401
3.4
3.4

فهرست مطالب

  • لیکویید شدن چیست؟
  • چگونه از لیکویید شدن در امان باشیم؟
  • جمع بندی

اگر در بازارهای مالی و ارز دیجیتال ترید کرده باشید، با مفهوم بسیار دردناک لیکویید شدن آشنا هستید یا حتی ممکن است آن را تجربه کرده باشید. لیکویید شدن اتفاقی تلخ است که منجر به از دست دادن سرمایه شما می‌شود و در صورتی که بدون آشنایی کامل با بازارهای مالی به ترید با اهرم در آن مشغول شوید، احتمالا با این مفهوم روبرو خواهید شد.

در مقاله کال مارجین اشاره کردیم که کال مارجین یک مرحله قبل از لیکویید شدن است، در واقع بروکر یا صرافی با کال مارجین به شما هشدار می‌دهد که اگر پول کافی به حسابتان تزریق نکنید، به زودی لیکویید خواهید شد. یک تعریف ساده و آشنا برای تمام فعالان برای لیکویید شدن وجود دارد. این که لیکویید شدن به معنای صفر شدن سرمایه شما در صرافی یا بروکر است.

یعنی شما برای سود بیشتر به استفاده از اهرم روی آورده‌اید، اما به دلیل دانش تحلیلی کم و عدم رعایت مدیریت سرمایه، ضرر شما بسیار بیشتر از وثیقه موجود در حسابتان شده و صرافی تمام آن وثیقه را برای خودش برمی‌دارد. در نتیجه تمام پولتان از بین می‌رود، چنین اتفاقی در بازارهای اسپات ممکن نیست و شما همیشه یک دارایی را برای فروش دارید، حتی اگر قیمت آن به صفر میل کند؛ اما هیچگاه صفر نمی‌شود!

در این مقاله قصد داریم در مورد لیکویید شدن و مفهوم آن صحبت کنیم و چند توصیه برای دوری کردن از این موضوع به شما ارائه خواهیم داد که با به کار بردن این توصیه‌ها، به احتمال 99 درصد لیکویید نخواهید شد.

لیکویید شدن چیست؟

وقتی شما در بازار از اهرم استفاده می‌کنید، در واقع در حال قرض گرفتن پول از صرافی برای باز کردن یک یا چند پوزیشن هستید و سرمایه‌ای که وارد این پوزیشن‌ها شده است، بسیار بیشتر از سرمایه شما در صرافی است. به عنوان مثال فرض کنید در صرافی هزار دلار دارید؛ اما با استفاده از اهرم می‌توانید یک پوزیشن به ارزش 10 هزار دلار باز کنید. در چنین شرایطی در واقع از صرافی 9 هزار دلار پول قرض گرفته‌اید و این هزار دلار شما، وثیقه‌ای نزد صرافی است که اگر ضرر شما زیادتر از هزار دلار شود، این وثیقه را برای خودش بردارد.

لیکویید شدن به این معنی است که ضرر شما در پوزیشن‌هایتان، از این هزار دلار وثیقه بیشتر شود، در صورت افتادن چنین اتفاقی صرافی پوزیشن را بسته و این هزار دلار را به جای آن هزار دلار ضرر کرده برمی‌دارد و شما لیکویید شدن را تجربه می‌کنید.

 

لیکویید شدن چیست؟

 

لیکویید شدن در صرافی‌های ارز دیجیتال به دو صورت کلی و بخشی انجام می‌شود. گاهی اوقات شما یک پوزیشن را به صورت ایزوله باز کرده‌اید و در این صورت تنها همان مقدار مارجینی که وارد این تک پوزیشن کرده‌اید به عنوان وثیقه در نظر گرفته شده و اگر ضررتان از این وثیقه بیشتر شود، آن تک پوزیشن لیکویید می‌شود؛ اما اگر به صورت کراس پوزیشن باز کنید، تمام دارایی شما در صرافی به عنوان وثیقه در نظر گرفته شده و باید اندازه کل سرمایه‌اتان ضرر کنید تا لیکویید شوید!

معمولا لیکویید شدن در زمان وقوع نوسانات شدید در بازار رخ می‌دهد و بازار کریپتو نیز به همین نوسانات شدیدش معروف است. وقتی نوسان زیاد شود، احتمال اینکه خیلی سریع ضرر شما به بیش از مقدار وثیقه‌اتان برسد، زیاد است. پس اولین کاری که می‌توانید برای لیکویید نشدن انجام دهید، مدیریت سرمایه در بازارهای پرنوسان مانند بازار رمز ارز است.

چگونه از لیکویید شدن در امان باشیم؟

اولین و مهم‌ترین اقدام برای دوری کردن از لیکویید شدن، افزایش دانش است! اگر شما دانش تحلیلی کافی چه در تحلیل تکنیکال و چه تحلیل فاندامنتال داشته باشید، می‌توانید موقعیت‌های معاملاتی سود ده را بهتر شناسایی کرده و از روی شانس و ترس و طمع ترید نکنید. به این ترتیب دیگر لیکویید شدن اتفاق دور از ذهنی برای شما خواهد بود.

مبحث بعدی که باید به آن توجه زیادی بکنید، مدیریت سرمایه است. مدیریت سرمایه در تمام بازارهای مالی اهمیت بسیار بالایی دارد؛ اما وقتی از اهرم استفاده می‌کنید، اهمیت آن دوچندان می‌شود. اهرم به خودی به خود مساله مهمی نیست و چیزی که خیلی زیاد در آینده مالی شما تاثیر می‌گذارد، استفاده از حجم مناسب و درست در معاملاتتان است که با استفاده از مدیریت سرمایه به دست می‌آید.

استفاده از استاپ لاس در تمام معاملات، به صورتی که اگر استاپ خوردید، فقط یک مقدار مشخص و اندک از حسابتان کم شود، به لیکویید نشدن کمک زیادی می‌کند؛ زیرا اصلا به آن نزدیک هم نمی‌شوید. شما برای لیکویید شدن باید 100 درصد حسابتان را ضرر کنید؛ اما اگر در هر ترید یک درصد ریسک کنید، برای لیکویید شدن کار بسیار سختی خواهید داشت. در مقاله کال مارجین یک داستان در مورد تلاش برای لیکویید شدن را نوشته‌ایم که در اینجا تکرار می‌کنیم.

در یک داستان آمده است که فردی به دیدن صاحب یک شرکت تریدینگ می‌رود و بعد از صحبت کردن با او، صاحب شرکت به او می‌گوید اگر بتوانی یک حساب دمو را صفر کنی، 100 هزار دلار به تو می‌دهم! فرد نیز هیجان زده و خوشحال تصور کرد که کار آسانی است؛ اما صاحب شرکت یک شرط برای او گذاشت!

او گفت باید در تمام تریدها از استاپ لاس استفاده شده و در هر ترید نیز فقط یک درصد ریسک کنید! این فرد قصه ما روزها و هفته‌ها وقت گذاشت و تحلیل‌‌ انجام می‌داد و بر عکس تحلیل‌هایش ترید می‌کرد؛ اما هرکار کرد نتوانست با وجود استاپ لاس و مدیریت سرمایه، حساب را صفر کند!

می‌بینید که حتی اگر بخواهید هم نمی‌توانید با استفاده از استاپ لاس و مدیریت سرمایه، لیکویید شوید! مورد مهم بعدی نیز داشتن پول اضافی است. به عنوان مثال اگر 10 هزار دلار سرمایه دارید، هیچگاه تمام این ده هزار دلار را برای معامله وارد صرافی یا بروکر نکنید.

 

لیکویید شدن چیست؟

 

بهتر است 2 هزار دلار آن را وارد حساب کرده و 8 هزار دلار بعدی را به عنوان پشتیبان در کیف پول خود نگه‌داری کنید تا در صورت نزدیک شدن لیکویید شدن، آن را به حسابتان تزریق کنید. شما می‌توانید با خرید تتر در صرافی ارز دیجیتال رابکس، بسیار سریع، تترهای خود را به حسابتان در بروکر انتقال دهید تا قبل از لیکویید شدن، موجودی حساب شما بیشتر از مقدار مشخص شود.

قبلا نیز گفتیم اگر تریدر حرفه‌ای نشده‌اید و سوددهی استراتژی شما ثابت نشده است، سعی کنید به سرمایه‌گذاری پرداخته و از ترید در بازار پرنوسانی مانند ارز دیجیتال دوری کنید، به نوعی به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت باشید تا سود کردن با اهرم و مارجین در مدت کوتاه که در نهایت هم منجر به از دست دادن پولتان شود.

جمع بندی

در این مقاله در مورد لیکویید شدن صحبت کردیم، مفهوم آن را توضیح دادیم و چند نکته برای اینکه این اتفاق تلخ برای شما نیفتد نیز نوشتیم. با افزایش دانش و رعایت مدیریت سرمایه، هیچگاه این اتفاق برای شما نخواهد افتاد. حتما در معاملات خود از استاپ لاس استفاده کنید و ریسک خود را مقداری ثابت و اندک نگه‌ دارید، به این ترتیب ضرر شما تا به 100 درصد و سطح لیکویید شدن برسد، مدیریت خواهد شد.

در ضمن شما می‌توانید برای خرید دوج کوین یا فروش اتریوم از صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده کنید. با استفاده از صرافی، خیلی سریع می‌توانید دارایی‌های کریپتویی خود را به بروکر یا صرافی انتقال دهید و قبل از اینکه لیکویید شوید، مارجین خود را افزایش دهید.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

سوالات متداول

چگونه از لیکویید شدن خود جلوگیری کنیم؟

شما می‌توانید با اضافه کردن پول به حساب ترید خود از لیکویید شدن خود جلوگیری کنید؛ اما قبل از هرچیز رعایت مدیریت سرمایه است که شما را در برابر لیکویید شدن حفظ می‌کند.

تفاوت لیکویید شدن ایزوله با کراس چیست؟

به طور ساده زمانی که از حالت کراس برای ترید فیوچرز استفاده می‌کنید، در صورت کم آوردن مارجین و لیکویید شدن، تمام حساب شما از بین می‌رود؛ اما اگر در حالت ایزوله ترید باز کنید، تنها پولی که در همان ترید گذاشته‌اید صفر خواهد شد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *