آکادمی رابکس
ترید
معامله اسپات چیست

معامله اسپات ارز دیجیتال | 0 تا 100 بازار اسپات Spot trading

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 14 شهریور 1402
2.5
2.5

فهرست مطالب

  • معامله اسپات چیست؟
  • بازار اسپات چیست؟
  • انواع روش‌های انجام Spot Trading
  • تفاوت بین بازار اسپات و بازار فیوچر چیست؟
  • تفاوت بین معامله اسپات و معامله مارجین چیست؟
  • مزایا و معایب بازار اسپات
  • جمع بندی

معامله اسپات شامل خرید یا فروش مستقیم ابزارها و دارایی‌های مالی مانند ارزهای دیجیتال، فارکس، سهام یا اوراق قرضه است. در بازار اسپات تحویل دارایی اغلب فوری است. Spot Trading معمولا در بازارهای نقدی انجام می‌شود که یا مبتنی بر بورس یا خارج از بورس (مستقیم بین معامله‌گران) هستند. وقتی در بازارهای نقدی معامله می‌کنید، فقط می‌توانید از دارایی‌های خود استفاده کنید و بنابراین هیچ گونه مارجین یا اهرمی وجود ندارد.

 

صرافی‌های متمرکز برای معامه اسپات، انطباق با مقررات، امنیت، نگهبانی و سایر عوامل را مدیریت می‌کنند تا ترید ارز دیجیتال را آسانتر کنند. در مقابل، صرافی‌ها کارمزد تراکنش را دریافت می‌کنند. صرافی های غیرمتمرکز نیز خدمات مشابهی را از طریق قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهند.

 

در ادامه مقاله به برسی کامل مفهوم معامله اسپات به خصوص در بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازیم و آن را با دیگر انواع معاملات مثل معامله فیوچرز و مارجین مقایسه می‌کنیم. در نهایت مزایا و معایب فعالیت در بازار اسپات را با همدیگر مرور می‌کنیم.

 

معامله اسپات چیست؟

معامله اسپات، یک راه ساده برای سرمایه گذاری و تجارت ارائه می‌دهد. اولین تجربه شما در دنیای کرپتوکارنسی و سایر بازارهای مالی احتمالاً یک معامله اسپات در بازار اسپات خواهد بود. به عنوان مثال شما ممکن است در اولین معامله خود به خرید تتر از صرافی رابکس بپردازید و آن را در کیف پول خود نگهداری کنید.

 

بازارهای اسپات در طبقات مختلف دارایی، از جمله ارزهای دیجیتال، سهام، کالاها، فارکس و اوراق قرضه وجود دارند. احتمالاً بیش از آنچه فکر می‌کنید با بازارهای اسپات و معاملات اسپات آشنا هستید. برخی از محبوب‌ترین بازارها، مانند NASDAQ یا NYSE (بورس سهام نیویورک) و همین بورس خودمان همگی بازارهای اسپات هستند.

 

به طور کلی معامله اسپات به معنی خرید و فروش دارایی‌ها بدون استفاده از اهرم است که در آن تحویل کالا و پرداخت قیمت آن آنی است. با این تعریف تقریبا تمامی معاملات روزمره شما مثل خرید از سوپرمارکت به نوعی معامله اسپات است. بازار اسپات محلی است که در آن معامله اسپات ابزارهای مالی انجام می‌شود.

 

بازار اسپات چیست؟

بازار اسپات یک بازار مالی است که به روی عموم باز است و دارایی‌ها در آن بلافاصله معامله می‌شوند. خریدار دارایی را با ارز فیات یا وسیله مبادله دیگری از فروشنده خریداری می‌کند. تحویل دارایی اغلب فوری است، اما این موضوع بستگی به آنچه معامله می‌شود نیز دارد.

 

بازارهای اسپات به عنوان بازار نقدی نیز شناخته می‌شوند زیرا معامله گران پرداخت های خود را از قبل انجام می‌دهند. بازارهای اسپات به اشکال مختلفی وجود دارند و اشخاص ثالث که به عنوان صرافی شناخته می‌شوند، معمولا معاملات را تسهیل می‌کنند. همچنین می‌توانید در معاملات خارج از بورس (OTC) مستقیماً با دیگران معامله کنید.

 

بازار اسپات

 

ویژگی های معامله اسپات

معامله‌گران اسپات سعی می‌کنند با خرید دارایی‌ها و امید به افزایش ارزش آن‌ها، در بازار سود کسب کنند. آن‌ها می‌توانند دارایی‌های خود را بعداً در بازار اسپات بفروشند تا با افزایش قیمت دارایی‌ها، سود کسب کنند. معامله‌گران اسپات نیز می‌توانند در سمت فروش فعالیت کنند. این فرآیند شامل فروش دارایی‌های مالی و خرید مجدد بیشتر در صورت کاهش قیمت است که با فروش استقراضی متفاوت است.

 

قیمت فعلی بازار یک دارایی به عنوان قیمت اسپات شناخته می‌شود. با استفاده از دفتر سفارش در صرافی، می‌توانید دارایی‌های خود را بلافاصله با بهترین قیمت لحظه ای موجود خریداری کرده یا بفروشید. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت بازار در حین اجرای سفارش شما تغییر نکند.

 

همچنین ممکن است حجم کافی برای انجام سفارش شما با قیمت مورد نظر شما وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، اگر سفارش شما شامل خرید اتریوم به اندازه 10 واحد با قیمت اسپات است، اما فقط 3 واحد آن برای فروش در قیمت مورد نظر وجود دارد، باید بقیه سفارش خود را با قیمت متفاوتی خریداری کنید.

 

قیمت‌ اسپات دارایی‌ها به صورت آنی به‌روزرسانی می‌شوند و مطابق با سفارش‌ها تغییر می‌کنند. البته معاملات اسپات خارج از بازارهای معاملاتی اسپات متفاوت عمل می‌کند. در این حالت می‌توانید مبلغ و قیمت ثابتی را مستقیماً از طرف دیگری و بدون دفترچه سفارش ثبت و معامله را نهایی کنید.

 

بسته به دارایی، تحویل معمولا یا فوری است و یا در T+2 روز است. T+2 تاریخ معامله به اضافه دو روز کاری است. به طور سنتی، سهام مستلزم انتقال گواهی فیزیکی بود. بازار ارز نیز قبلا ارزها را از طریق پول نقد فیزیکی یا سپرده منتقل می‌کرد.

 

اکنون با سیستم‌های دیجیتالی، تحویل تقریباً بلافاصله انجام می‌شود. بازارهای کریپتوکارنسی 24 ساعته کار می‌کنند و معمولاً معاملات فوری را امکان پذیر می‌کنند. با این حال، معاملات همتا به همتا یا OTC ممکن است به زمان بیشتری برای تحویل نیاز داشته باشد.

 

انواع روش‌های انجام Spot Trading

معاملات اسپات به یک مکان و بازار خاص محدود نمی‌شود. در حالی که بیشتر افراد در صرافی‌های ارز دیجیتال معاملات اسپات انجام می‌دهند، شما همچنین می‌توانید مستقیماً  و بدون وجود شخص ثالث با دیگران معامله کنید. این خرید و فروش‌ها به عنوان معاملات خارج از صرافی شناخته می‌شوند. در ادامه انواع روش‌های انجام معامله اسپات را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

 

معاملات اسپات به صورت متمرکز

معاملات اسپات به صورت کلی به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز انجام می‌شوند. یک صرافی متمرکز، تجارت دارایی‌هایی مانند ارزهای دیجیتال، فارکس و کالاها را مدیریت می‌کند. صرافی به عنوان یک واسطه بین فعالان بازار و به عنوان نگهبان دارایی‌های معامله شده عمل می‌کند. برای استفاده از یک صرافی متمرکز، ابتدا پول فیات را به سیستم آن واریز می‌کنید سپس با استفاده از آن به خرید ارز دیجیتال یا دیگر دارایی‌ها می‌پردازید.

 

یک صرافی متمرکز باید اطمینان حاصل کند که تراکنش‌ها به خوبی انجام می‌شوند. سایر مسئولیت‌ها عبارتند از انطباق با مقررات، KYC (مشتری خود را بشناسید)، قیمت‌گذاری منصفانه، امنیت و حفاظت از مشتری. در مقابل ارائه این خدمات، صرافی برای تراکنش‌ها، فهرست‌بندی‌ها و سایر فعالیت‌های تجاری خود از کاربران کارمزد دریافت می‌کند.

 

صرافی‌ها تا زمانی که کاربران و حجم معاملات کافی داشته باشند، می‌توانند در هر دو بازار صعودی و نزولی سود ببرند اما کاربران باید مطمئن شوند که از یک صرافی قابل اعتماد و با خدمات بهینه استفاده می‌کنند. صرافی ارز دیجیتال رابکس یکی از بهترین صرافی‌های متمرکز ایران برای معامله اسپات است که از خرید و فروش بیش از 1000 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

 

معامله اسپات spot trading

 

معامله اسپات در صرافی غیرمتمرکز

«صرافی غیرمتمرکز» (DEX) نوع دیگری از صرافی است که بیشتر در مورد بازار ارز دیجیتال کاربرد دارد. یک DEX بسیاری از خدمات اولیه مشابه یک صرافی متمرکز را ارائه می‌دهد. با این حال، DEX‌ها با استفاده از فناوری بلاک چین، سفارشات خرید و فروش را مطابقت می‌دهند. در بیشتر موارد، کاربران DEX نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارند و می‌توانند بدون اینکه نیازی به انتقال دارایی‌ها به DEX داشته باشند، مستقیماً با یکدیگر معامله کنند.

 

معامله مستقیماً با استفاده از کیف پول معامله‌گران و از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. قرارداد هوشمند قطعاتی از کدهای خود اجرا شونده در یک بلاک چین هستند. بسیاری از کاربران تجربه DEX را ترجیح می‌دهند زیرا حریم خصوصی و آزادی بیشتری را نسبت به تبادل استاندارد فراهم می‌کند. با این حال، این با یک معاوضه همراه است. به عنوان مثال، فقدان KYC و پشتیبانی مشتری می‌تواند در صورت بروز مشکل، خطرناک باشد.

 

برخی از DEX ها از یک مدل دفتر سفارش استفاده می‌کنند اما مدل اصلی کار DEX‌ها استفاده از بازارساز خودکار یا AMM‌ها است. AMM ها نیز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند اما مدل متفاوتی را برای تعیین قیمت‌ها پیاده سازی می کنند.

 

در این روش خریداران از وجوه موجود در استخر نقدینگی برای مبادله توکن های خود استفاده می کنند. ارائه دهندگان نقدینگی که وجوه استخر را تامین می‌کنند، برای هرکسی که از استخر استفاده می کند، کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند. تعیین قیمت نیز با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی بازارساز خودکار انجام می‌شود.

 

معامله اسپات خارج از صرافی‌ها

معامله اسپات خارج از صرافی‌ها روش دیگری برای انجام معاملات است. در این روش دارایی‌های مالی و اوراق بهادار مستقیماً بین کارگزاران، معامله‌گران و دلالان معامله می‌شود. معاملات اسپات در بازار OTC از روش‌های ارتباطی متعددی برای سازماندهی معاملات استفاده می‌کند، که از جمله آن‌ها می‌توان به تلفن و پیام‌های فوری اشاره است.

 

معاملات OTC به دلیل عدم نیاز به استفاده از دفترچه سفارش، مزایایی دارد. اگر در حال معامله اسپات بر روی یک دارایی با نقدینیگ گم هستید، یک سفارش بزرگ می‌تواند باعث لغزش قیمت شود. در این شرایط صرافی اغلب نمی‌تواند سفارش شما را به طور کامل با قیمت مورد نظر تکمیل کند، بنابراین برای تکمیل سفارش باید قیمت‌های بالاتری را در نظر بگیرید. به همین دلیل، معاملات بزرگ OTC اغلب قیمت‌های بهتری دارند.

 

توجه داشته باشید که حتی دارایی‌های نقدشونده‌تر مانند بیت کوین نیز می‌توانند در زمانی که سفارش‌ها بیش از حد بزرگ هستند دچار لغزش شوند. بنابراین سفارش‌های بزرگ خرید بیت کوین می‌توانند از معاملات OTC نیز بهره‌مند شوند.

 

تفاوت بین بازار اسپات و بازار فیوچر چیست؟

در بازار اسپات معاملات فوری با تحویل تقریباً فوری انجام می‌شوند. در سوی دیگر و در بازار فیوچرز خریدار و فروشنده توافق می کنند که مقدار معینی از کالا را با قیمت مشخصی در آینده مبادله کنند. زمانی که قرارداد در تاریخ تسویه سررسید می شود، خریدار و فروشنده معمولاً به جای تحویل دارایی، به تسویه نقدی می رسند.

 

تفاوت بین معامله اسپات و معامله مارجین چیست؟

معاملات مارجین در برخی از بازارهای اسپات ارائه می‌شود اما تفاوت‌هایی با معامله اسپات دارد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، معامل اسپات مستلزم آن است که بلافاصله دارایی را به طور کامل خریداری کرده و تحویل بگیرید. در مقابل، معامله مارجین به شما امکان می‌دهد وجوهی را با بهره از شخص ثالث قرض کنید و وارد معاملات اهرمی اسپات شوید.

 

به این ترتیب، استقراض به معامله‌گر پتانسیل کسب سودهای قابل توجه بیشتری را می‌دهد. با این حال، زیان‌های احتمالی را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین، معامله مارجین از جهت معامله دارایی‌های واقعی شبیه معامله اسپات است و تفاوت آن تنها در امکان استفاده از اهرم برای خرید دارایی‌ها است.

 

مزایا و معایب بازار اسپات

در بازارهای مالی هر نوع تجارت و استراتژی که با آن روبرو می شوید، مزایا و معایب خود را دارد. درک این موارد به شما کمک می‌کند ریسک معاملات خود را کاهش دهید و با اطمینان بیشتری تجارت کنید. معامله اسپات یکی از ساده ترین نوع معاملات است، که دارای نقاط قوت و ضعف زیادی است. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

مزایای Spot Trading

 

  1. قیمت‌ها در بازار اسپات شفاف بوده و تنها متکی به عرضه و تقاضا در بازار است. این جنبه در تضاد با بازار آتی است که اغلب شامل چندین قیمت مرجع است.
  2. شرکت در معاملات اسپات به دلیل قوانین ساده آن، آسان است. وقتی شما به خرید بایننس کوین با 100 دلار می‌پردازید، می توانید ریسک خود را به راحتی بر اساس ورودی و قیمت فعلی محاسبه کنید.
  3. معامله اسپات به راحتی قابل تنظیم است و نیاز به مراقبت روزانه ندارد. در معامله اسپات نیازی به نگرانی در مورد لیکوئید شدن نیست و هر زمان که بخواهید می توانید وارد معامله شوید یا از آن خارج شوید.

 

معایب معامله اسپات

 

  1. بسته به آنچه که معامله می‌کنید، بازارهای اسپات می‌توانند دارایی‌هایی را برای شما به ارمغان بیاورند که نگهداری از آن‌ها راحت نیست. کالاها شاید بهترین نمونه باشند. اگر نفت خام را لحظه‌ای خریداری کنید، باید دارایی را به صورت فیزیکی تحویل بگیرید. در مودر ارزهای دیجیتال باید بتوانید امنیت ارز دیجیتال را در کیف پول و صرافی‌ها حفظ کنید. این در حالی است که در بازارهای مشتقه، همچنان می‌توان این معاملات را بدون نیاز به تحویل و نگهداری انجام داد.
  2. در معامله اسپات امکان استفاده از فروش استقراضی وجود ندارد و در روندهای نزولی بازار شما نمی‌توانید از ریزش قیمت سود کنید این در حالی است که معامله مارجین و فیوچرز این امکان را برای شما فراهم می‌کند.
  3. سود بالقوه در معاملات اسپات بسیار کمتر از معاملات آتی یا مارجین است. شما می توانید از همان مقدار سرمایه برای معامله موقعیت‌های بزرگتر استفاده کنید.

 

جمع بندی

معامله اسپات یکی از رایج‌ترین روش‌های معامله برای افراد، به خصوص مبتدیان است. در این نوع معامله شما با پرداخت قیمت لحظه‌ای یک دارایی آن را تحویل می‌گیرد و می‌توانید هر موقع که خواستید آن را به فروش برسانید. نکته مهم در این نوع معامله این است که یک کف معتبر را با استفاده از تحلیل تکنیکال، بنیادی یا سنتیمینتال پیدا کنید و خرید خود را انجام دهید و در سقف بازار به فروش برسانید.

برچسب های مرتبط

ترید

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *