آکادمی رابکس
آموزش دیفای
صرافی pancakeswap

صرافی PancakeSwap | آموزش جامع صرافی پنکیک سواپ

  • متوسط
  • 9دقیقه
  • 13 شهریور 1401
5
5

فهرست مطالب

  • معرفی صرافی PancakeSwap
  •  آموزش ثبت نام در صرافی PancakeSwap
  • خرید و معامله ارز دیجیتال در صرافی پنکیک سواپ
  • کسب درآمد از صرافی PancakeSwap
  • مسابقه و قرعه کشی در صرافی pancakeswap
  • مسابقه Pottery در صرافی PancakeSwap
  • خرید و فروش NFT در صرافی PancakeSwap
  • عرضه اولیه در صرافی PancakeSwap
  • ارز دیجیتال Cake چیست ؟

امروزه کار با صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز بین‌المللی به یکی از مشکلات اصلی تریدرها در سراسر جهان به خصوص ایران تبدیل شده است. در بسیاری از این صرافی‌ها کاربران باید احراز هویت داشته باشند که برای کاربران بسیاری از کشورها از جمله ایران این احراز هویت امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر کاربران ایرانی از صرافی‌های متمرکز داخلی مثل صرافی ارز دیجیتال رابکس استفاده می‌کنند.

اگرچه این صرافی‌ها از معامله بسیاری از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌‎‌کنند اما بسیاری از انواع توکن‌های ارز دیجیتال جدید تنها از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز مثل صرافی پنکیک سواپ قابل معامله هستند. صرافی پنکیک سواپ بر روی بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شده است و امکان خرید و فروش توکن‌های ارز دیجیتال مبتنی بر استاندارد بایننس را برای کاربران فراهم می‌کند. در این مقاله به طور کامل به معرفی صرافی پنکیک سواپ و ویژگی‌های آن می‌پردازیم و نحوه کار با صرافی PancakeSwap را آموزش می‌دهیم.

معرفی صرافی PancakeSwap

«صرافی پنکیک سواپ» (Pancake swap) یکی از معروف‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز کریپتوکارنسی است که در بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس راه‌اندازی شده است و امکان مبادله توکن‌های ارز دیجیتال موجود در این دفتر کل توزیع شده را برای کاربران فراهم می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز دسته‌ای از صرافی‌ها هستند که با استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک چین‌ها ساخته می‌شوند و مدیریت معاملات در آن‌ها توسط کدهای نوشته شده در قرارداد انجام می‌شود.

به دلیل ماهیت غیرمتمرکز صرافی پنکیک سواپ نیازی به انجام احراز هویت در این صرافی نیست و کاربران می‌توانند با اتصال انواع کیف پول ارز دیجیتال خود به سایت صرافی معاملات خود را نهایی کنند. علاوه بر تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر، پنکیک سواپ از معاملات پرپچوال نیز پشتیبانی می‌کند.

کاربران صرافی پنکیک سواپ می‌توانند با تامین نقدینگی در «استخرهای نقدینگی» (Liquidity Pools)، استیک توکن‌های ارز دیجیتال و روش‌های «کشت سود» (Yield Farming) به کسب درآمد از ارز دیجیتال بپردازند که در بخش‌های بعدی به طور مفصل به بررسی این قابلیت‌ها خواهیم پرداخت.

 

صرافی PancakeSwap چیست

 

بازارساز خودکار و استخر نقدینگی در صرافی PancakeSwap

صرافی‌های غیرمتمرکز برای این که بتوانند فعالیت خود را بدون نیاز به واسطه پیش ببرند، از «بازار ساز خودکار» (Automated Market Maker | AMM) و استخر نقدینگی استفاده می‌کنند. استخر نقدینگی محلی برای ذخیره دو یا چند توکن ارز دیجیتال با نسبت‌های مشخص است که تامین منابع آن توسط کاربران انجام می‌شود.

نسبت ارزهای موجود در استخرهای نقدینگی در ابتدای شروع به کار صرافی غیرمتمرکز از قیمت روز رمزارزها مشخص می‌شود. به عنوان مثال، اگر قیمت روز اتریوم 2000 دلار و بایننس 500 دلار باشد در این صورت مشارکت در استخر نقدینگی اتریوم با نسبت 1 به 4 انجام می‌شود. استخر نقدینگی محلی است که صرافی غیرمتمرکز از آن برای ثبت معاملات کاربران استفاده می‌کند.

با انجام معامله در صرافی غیرمتمرکز میزان کریپتوکارنسی های موجود در استخر و نسبت بین آن‌ها به هم می‌خورد. تغییر در عرضه و تقاضا در صرافی‌های متمرکز منجر به تغییر قیمت می‌شود بنابراین در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز باید الگوریتمی وجود داشته باشد تا با بررسی تغییرات میزان توکن‌ها، قیمت معامله آن‌ها را تعیین کند. بازار ساز خودکار در واقع نقش این الگوریتم را دارد که در قرارداد هوشمند مربوط به صرافی پیاده‌سازی می‌شود.

 

مثال از نحوه کار بازار ساز خودکار در صرافی پنکیک سواپ

یکی از رایج‌ترین الگوریتم‌های استفاده شده برای AMM مدل «ضرب ثابت» (constant product) است. در این روش حاصل ضرب ارزش دو توکن موجود در استخر نقدینگی همواره برابر با یک عدد ثابت است. به عنوان مثال اگر به تعداد 100 عدد توکن A با قیمت 4 دلار و به تعداد 400 عدد توکن B با قیمت 1 دلار داشته باشیم، نسبت تعداد توکن‌ها به قیمت آن‌ها در استخر رعایت می‌شود. ارزش کل هر دو نوع رمز ارز برابر با 400 دلار است. بنابراین، ضرب ثابت در این بازارساز خودکار برابر با 160 هزار است.

(XA*PA*YB*PB)=K

در این رابطه XA تعداد توکن‌ها و PA قیمت توکن‌های A است. به این ترتیب YB تعداد توکن‌ها و PB قیمت توکن‌های B است. حال فرض کنید کاربر با پرداخت 40 عدد توکن B تعداد 10 عدد توکن A از استخر خارج کند. در این حالت تعداد کل توکن‌های A و B به ترتیب 90 و 440 می‌شود. بنابراین نسبت قیمت این دو توکن به 90/440 تغییر می‌کند. به عبارتی می‌توان به جای عبارت PB در فرمول ضرب ثابت از عبارت زیر استفاده کرد که K در آن 160 هزار و تعداد توکن‌های A و B به ترتیب 90 و 440 است.

PB=90/440 PA

با جایگذاری مقادیر در فرمول اصلی قیمت جدید برای توکن A و توکن B به ترتیب برابر 4/44 و 0/91 می‌شود. همانطور که مشاهده می‌شود انجام یک معامله و ترید قیمت توکن‌ها را درصد زیادی جابجا کرد. در حالتی که تعداد توکن‌های A و B موجود در استخر نقدینگی به نسبت توکن‌های معامله شده بالا باشد در این حالت تغییر قیمت پایین‌تر خواهد بود و قیمت بازار ساز خودکار به قیمت توکن‌ها در صرافی‌های متمرکز نزدیک خواهد شد.

 

بازارساز خودکار چیست

 

 آموزش ثبت نام در صرافی PancakeSwap

در بخش قبل با صرافی پنکیک سواپ آشنا شدیم و نحوه عملکرد آن را با بررسی مفهوم استخر نقدینگی و بازار ساز خودکار بررسی کردیم. در این بخش به بررسی نحوه ثبت نام در صرافی PancakeSwap می‌پردازیم. صرافی‌های غیرمتمرکز بدون حضور نهادها و سازمان‌های واسطه فعالیت می‌کنند و به همین دلیل هیچ کدام از آن‌ها نیاز به احراز هویت ندارند. بنابراین، ثبت نام در صرافی PancakeSwap در اصل به معنی وصل کردن کیف پول ارز دیجیتال به سیستم و استفاده از امکانات موجود در صرافی است.

صرافی‌های غیرمتمرکز بر روی بلاک چین‌های مختلف ساخته می‌شوند و تنها از تبادل توکن‌ها در همان بلاک چین پشتیبانی می‌کنند. صرافی پنکیک سواپ فورک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز «یونی سواپ» (Uniswap) است که بر بستر زنجیره هوشمند بایننس راه‌اندازی شده است. قراردادهای هوشمند این صرافی توسط شرکت‌های معتبر بازبینی و تایید شده‌اند و به همین دلیل امنیت بالایی دارند. برای فعالیت در صرافی PancakeSwap نیاز به ساخت کیف پول ارز دیجیتال، خرید رمز ارزهای بر بستر زنجیره هوشمند بایننس و اتصال کیف پول به صرافی PancakeSwap است.

 

ساخت کیف پول برای فعالیت در صرافی PancakeSwap

مرحله اول برای شروع فعالیت در صرافی پنکیک سواپ ساخت کیف پول ارز دیجیتال است که از زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کند. هر دو نوع کیف پول‌های سرد و گرم برای فعالیت در پنکیک سواپ قابل استفاده هستند. «تراست ولت» (Trustwallet) بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای اتصال به پنکیک سواپ است. این کیف پول از زنجیره هوشمند بایننس و زنجیره بایننس پشتیبانی می‌کند و نسخه‌های موبایل و دسکتاپ آن موجود است.

سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال عمومی مثل «Coinbase wallet» و «Safepal» نیز برای کار با پنکیک سواپ مناسب هستند. کیف پول افزونه‌ای «متامسک» (Metamask) کیف پول مخصوص بلاک چین اتریوم است اما قابلیت اضافه کردن شبکه زنجیره هوشمند بایننس به آن وجود دارد. بنابراین با انجام این کار می‌توان به راحتی از متامسک برای فعالیت در پنکیک سواپ استفاده کرد.

کاربران می‌توانند بر اساس سلیقه شخص و با بررسی نکات فنی، کیف پول مورد نظر خود را انتخاب و نصب کنند. رعایت نکات امنیتی در نصب کیف پول و نگهداری از عبارت بازیابی آن، از سرقت دارایی‌های دیجیتال موجود در کیف پول توسط هکرها جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مهم‌ترین نقطه در این فرآیند تامین امنیت کیف پول ارز دیجیتال است.

 

اضافه کردن توکن به کیف پول ارز دیجیتال

در صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال امکان خرید رمز ارزها با استفاده از ارز فیات مثل دلار و ریال فراهم نیست. بنابراین، برای فعالیت در صرافی پنکیک سواپ نیاز است که کاربران در کیف پول خود ارز دیجیتال داشته باشند و با استفاده از صرافی PancakeSwap آن‌ها را به دیگر رمز ارزها تبدیل کنند. بهترین ارزهای دیجیتال برای این کار استیبل کوین‌ها هستند زیرا ارزش آن‌ها نسبت به پول فیات پشتیبان ثابت است و در حالت عادی ارزش آن دچار نوسان نمی‌شود.

برای خرید استیبل کوین یا سایر ارزهای دیجیتال در شروع کار چاره‌ای جز فعالیت در صرافی‌های متمرکز نیست. کاربران ایرانی می‌توانند ریال خود را با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی مثل صرافی رابکس به استیبل کوین‌هایی مانند تتر یا سایر رمز ارزها تبدیل کنند و پس از انتقال آن‌ها به کیف پول، فعالیت خود را در صرافی PancakeSwap آغاز کنند.

مساله مهم دیگر در کار با صرافی‌های غیرمتمرکز مثل صرافی پنکیک سواپ، پرداخت کارمزد ثبت تراکنش‌ها است. کاربرانی که توکن‌های خود را در استخرهای نقدینگی صرافی PancakeSwap قرار می‌دهند در ازای این کار سود دریافت می‌کنند. سود این کار از کارمزد تراکنش‌های کاربران در صرافی PancakeSwap پرداخت می‌شود.

کارمزد تراکنش‌های ثبت شده در هر بلاک چین با استفاده کوین اصلی آن پرداخت می‌شود. تراکنش‌های صرافی پنکیک سواپ در بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس ثبت می‌شود و به همین دلیل کارمزدهای آن با استفاده از کوین «BNB» پرداخت می‌شود. بنابراین کاربران برای فعالیت در صرافی پنکیک سواپ علاوه بر استیل کوین‌ها باید کوین بایننس نیز خریداری کنند.

 

اتصال کیف پول به صرافی PancakeSwap

پس از اضافه کردن ارز دیجیتال‌های مورد نیاز به کیف پول نوبت به اتصال کیف پول به صرافی پنکیک سواپ می‌رسد. برای انجام این کار ابتدا به سایت صرافی به آدرس «https://pancakeswap.finance» مراجعه می‌کنیم. به هنگام استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز همواره به درست بودن آدرس سایت دقت کنید تا در دام سایت‌های کلاهبرداری نیفتید.

در گوشه بالا و سمت راست سایت گزینه «Connect wallet» وجود دارد که از آن برای اتصال کیف پول استفاده می‌شود. با انتخاب این گزینه کیف پول‌های قابل استفاده در صرافی PancakeSwap نمایش داده می‌شود که از بین آن‌ها گزینه مورد نظر را انتخاب می‌کنیم.

 

اتصال کیف پول به صرافی pancakeswap

 

در صورت انتخاب کیف پول متامسک که به عنوان افزونه موجود است، پنجره مربوط به کیف پول باز می‌شود و کاربران می‌توانند با انتخاب گزینه «Sign» کیف پول را به صرافی PancakeSwap وصل کنند. در صورتی که شبکه بایننس به کیف پول اضافه نشده باشد، با مراجعه به بخش «Networks» در کیف پول و انتخاب گزینه «Add Networks» اطلاعات مربوط به شبکه بایننس را به کیف پول اضافه می‌کنیم. تصویر زیر اطلاعات شبکه بایننس را نشان می‌دهد.

 

شبکه بایننس در متامسک

 

اگر بخواهید از سایر کیف پول‌های موبایل یا دسکتاپ مثل «Trustwallet» استفاده کنید، با کلیک بر روی اسم آن به پنجره مربوط به اتصال کیف پول ارجاع داده می‌شوید. در این پنجره دو بخش «QR Code» و «Desktop» نمایش داده می‌شود که از بخش اول می‌توانید برای اتصال کیف پول‌های موبایل و از بخش دوم کیف پول‌های دسکتاپ استفاده کنید.

برای اضافه کردن کیف پول موبایل به صرافی پنکیک سواپ نیاز است که در بخش «Setting» کیف پول موبایل به قسمت «WalletConnet» مراجعه و با انتخاب گزینه «New Connection» و اسکن کیوآر کد نمایش داده، کار اتصال کیف پول را نهایی کنید.

 

اتاصل تراست ولت به صرافی پنکیک سواپ

 

تبدیل توکن‌های سایر شبکه‌های بلاک چینی به بلاک چین بایننس

در بخش‌های قبل گفتیم که اگر در کیف پول خود ارز دیجیتال ندارید بهتر است رمز ارزهای مورد نیاز خود را از صرافی‌های متمرکز خریداری و سپس از صرافی پنکیک سواپ برای تبدیل رمز ارزها به یکدیگر استفاده کنید . گاهی کاربران در کیف پول خود رمز ارز دارند اما ارز دیجیتال آن‌ها در یک شبکه بلاک چینی دیگر مثل اتریوم است و نمی‌توانند از خدمات ارائه شده در صرافی PancakeSwap که مربوط به بلاک چین بایننس است، استفاده کنند.

کاربران در این شرایط می‌توانند از دو طریق توکن‌های خود را به شبکه بایننس انتقال دهند و از خدمات صرافی پنکیک سواپ استفاده کنند. روش اول انجام این کار استفاده از صرافی‌های متمرکز است. کاربران می‌توانند توکن‌های خود را به یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز که از هر دو شبکه ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند انتقال دهند.

روش کار به این شکل است که شما توکن خود را در شبکه اتریوم به آدرس اتریوم حساب خود در صرافی ارسال می‌کنید و سپس همان دارایی‌ها را این بار در شبکه بایننس و به آدرس بایننس کیف پول خود انتقال می‌دهید. در این انتقال‌ها باید دقت کنید که آدرس مورد استفاده با شبکه ارسال یکسان باشد در غیر اینصورت دارایی‌های شما از بین خواهد رفت.

روش دوم انجام این کار استفاده از «پل‌ بلاک چین» (Cross-chain bridges) است. این پل‌ها به صورت غیر متمرکز و بدون نیاز به اعتماد فعالیت می‌کنند و کاربران می‌توانند با استفاده از آن‌ها توکن‌های خود در یک شبکه ارز دیجیتال را به شبکه دیگر انتقال دهند. امکان انجام این کار برای تمام توکن‌ها و ارزهای دیجیتال مقدور نیست ولی استیبل کوین‌ها و ارزهای معروف مثل اتریوم و باینس در بیشتر این پل‌ها قابلیت تغییر شبکه را دارند. «Anyswap» و «Cbridge.celer» دو مورد از معروف‌ترین پل‌ها هستند که از آن‌ها می‌توانید برای تغییر شبکه رمز ارزهای خود استفاده کنید.

 

خرید و معامله ارز دیجیتال در صرافی پنکیک سواپ

در بخش قبل تمامی مراحل مورد نیاز برای استفاده از خدمات صرافی پنکیک سواپ را بررسی کردیم. حال به بررسی اصلی‌ترین بخش صرافی PancakeSwap یعنی خرید ارز دیجیتال و معامله آن‌ها می‌پردازیم. برای خرید ارز دیجیتال از صرافی PancakeSwap به بخش «Trade» در صفحه اول صرافی ارز دیجیتال آن مراجعه می‌کنیم.

با انتخاب این گزینه، صفحه مربوط به معاملات باز می‌شود که شامل چهار بخش «تبدیل ارزها به یکدیگر» (Swap)، «خرید در یک قیمت مشخص» (Limit)، «تامین نقدینگی» (Liquidity) و «معامله بدون سررسید» (Perpetual) است. با استفاده از هریک از این بخش‌ها، صرافی PancakeSwap امکانات خاصی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

 

تبدیل رمز ارزها به یکدیگر در PancakeSwap

خرید ارز دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از دیگر ارزهای دیجیتال انجام می‌شود و امکان انجام این کار با استفاده از پول وجود ندارد. بنابراین، خرید ارز دیجیتال در این حالت معادل تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر است. معمولا در این صرافی‌ها یک طرف معامله را استیبل کوین انتخاب می‌کنند تا در زمان‌های عدم فعالیت ارزش دارایی‌های کاربر نوسان نکند.

نکته مهم در این تبدیل این است که نتیجه تراکنش مستقیم در کیف پول کاربر اعمال می‌شود و نیازی به اعتماد به صرافی یا نهاد دیگری برای نگهداری ارزها یا صرف زمان برای ارسال رمز ارزها از صرافی به کیف پول نیست. تصویر زیر نمای کلی از بخش «Swap» صرافی پنکیک سواپ است. همانطور که در تصویر قابل مشاهده است، بخش سمت راست مربوط به نمودارهای ارزهای انتخاب شده و بخش سمت راست مربوط به تعیین متغیرهای موثر برای معامله دو توکن ارز دیجیتال است.

 

تبدیل توکن در صرافی pancakeswap

 

در پنجره سمت راست تصویر اطلاعات مربوط به معامله تعیین می‌شود تا در صورت مهیا بودن شرایط تبدیل ارز دیجیتال انجام شود. در قسمت سمت چپ بالای این بخش، آیکون نمودار قرار دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید نمودار قیمت را مخفی کنید. آیکون‌های بالا و سمت راست تصویر مربوط به تنظیمات و تاریخچه تراکنش‌های قبلی است. در ادامه به بررسی تنظیمات خواهیم پرداخت.

در بخش پایین این پنجره، رمز ارز موجود در کیف پول را انتخاب و مقدار آن را تعیین می‌کنیم. در قسمت پایین رمز ارزی که می‌خواهیم به دست آوریم را انتخاب می‌کنیم و قیمت آن با توجه به نرخ تبدیل محاسبه می‌شود. با انتخاب این متغیرها در قسمت پایین این پنجره سه متغیر دیگر نمایش داده می‌شود.

 

تبدیل توکن در صرافی پنکیک سواپ

 

متغیر «Minimum Received» میزان حداقل ارزی که به کیف پول شما ارسال خواهد شد را نشان می‌دهد. تغییر این مقدار به این دلیل است که ممکن است قبل از نهایی شدن معامله شما، معاملات دیگری در استخر دو ارز ثبت شود و قیمت تبادل تغییر کند. در صورتی که یک معامله با حجم بالا و تاثیرگذار در بازار انجام شود، صرافی PancakeSwap معامله را شما تایید نمی‌کند تا شما با آگاهی از تغییرات اتفاق افتاده معامله خود را به سرانجام برسانید.

متغیر «Price Impact» به اختلاف قیمت بازار و قیمت تخمینی با توجه به سایز معامله اشاره می‌کند. اگر سایز معامله شما با توجه به حجم توکن‌های موجود در استخر زیاد باشد این عدد زیاد می‌شود و تاثیر زیادی بر روی قیمت توکن می‌گذارد.گاهی اوقات حجم بالای توکن‌ها باعث می‌شود که تبدیل غیر مستقیم توکن‌ها ارزان‌تر از تبدیل مستقیم آن‌ها باشد.

در این حالت متغیر «Route» به این پنجره اضافه می‌شود و مسیر تبدیل را نشان می‌دهد. به عنوان مثال ممکن است در حجم بالا تبدیل تتر به بایننس و سپس تبدیل بایننس به کیک، ارزانتر از تبدیل مستقیم تتر به کیک باشد. صرافی PancakeSwap همواره ارزان‌ترین مسیر را برای معامله‌گران انتخاب می‌کند.

متغیر «Liquidity Provider Fee» آخرین متغیر در بخش پایینی پنجره تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر است که نشان‌دهنده میزان کارمزدی است که برای معامله پرداخت می‌شود. در صرافی پنکیک سواپ این میزان برابر با 0/25 درصد ارزش معامله است که 0/17 آن به تامین کنندگان نقدینگی، 0/0225 آن به خزانه صرافی و 0/0575 درصد آن تبدیل به توکن «Cake» شده و سوزانده می‌شود.

در بخش تنظیمات این پنجره متغیرهای زیادی قابل تغییر هستند. «Slippage Tolerance» نشان‌دهنده دامنه نوسان قیمت از قیمت تعیین شده است که هر چقدر بیشتر باشد امکان نهایی شدن معامله بالا است ولی احتمال خرید با قیمت بالاتر نیز وجود دارد. اگر این متغیر پایین انتخاب شود ممکن است تراکنش نهایی نشود. در بخش «Tx deadline» می‌توان مدت زمان نهایی برای ثبت تراکنش را ثبت کرد. اگر ثبت تراکنش در زمان مشخص شده نهایی نشود به کل کنسل خواهد شد.

«Zap» یک سیستم مناسب برای اضافه کردن نقدینگی با استفاده از یک توکن است و برای اضافه کردن و حذف نقدینگی به کار می‌رود. در صورت ایجاد هر گونه مشکل می‌توان آن را غیرفعال کرد. گزینه «Expert Mode» برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده است که امکان ثبت معاملات بدون نیاز به تایید و با دامنه نوسان بالا را فراهم می‌کند. توصیه می‌شود که این گزینه همواره غیرفعال باقی بماند.

گزینه «Disable Multihops» برای غیر فعال کردن مسیریابی بهترین مسیر ثبت تراکنش‌ها است. در صورت فعال کردن این گزینه تراکنش مورد نظر شما تنها از تبدیل مستقیم دو توکن انجام خواهد شد که ممکن است بهینه‌ترین مسیر نباشد. گزینه آخر (Flippy Sounds) برای تنظیمات صدا است. بهتر است گزینه‌های موجود در این بخش به جز در موارد مهم دستکاری نشود.

 

تبدیل ارز دیجیتال در پنکیک سواپ

 

تبدیل رمز ارزها به یکدیگر با اردر Limit

در بخش قبل، تمامی تنظیمات مربوط به تبدیل رمز ارزها به یکدیگر در صرافی PancakeSwap را باهم مرور کردیم. اگر هدف شما تبدیل ارزها به یکدیگر در قیمت بازار (Market Price) است می‌توانید از این بخش استفاده کنید و به سرعت تبدیل خود را نهایی کنید. در صورتی که هدف شما تبدیل دو رمز ارز به یکدیگر در یک قیمت خاص باشد آن وقت باید از بخش «Limit» اقدام کنید.

درخواست یا اردر لیمیت در بازارهای مالی به درخواستی گفته می‌شود که در آن کاربر به دنبال خرید یک دارایی در قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار است و درخواست خود را ثبت می‌کند تا در صورت رسیدن قیمت به آن محدوده معامله نهایی شود. با مراجعه به بخش لیمیت ابتدا یک پنجره برای تایید قوانین معامله لیمیت در صرافی PancakeSwap نمایش داده می‌شود که با تایید آن‌ها پنجره اصلی این بخش نمایش داده می‌شود.

 

اردر لیمیت در پنکیک سواپ

 

مشابه بخش قبل در این پنجره نیز دو قسمت برای انتخاب ارز موجود در کیف پول و ارز مورد نظر برای خرید وجود دارد. به صورت پیش فرض قیمت خرید برابر با قیمت بازار در نظر گرفته می‌شود که اگر همین قیمت را اعمال کنید خرید مشابه با بخش قبلی خواهد بود. در مستطیل سوم که مربوط به قیمت هست می‌توان قیمت دلخواه برای معامله را مشخص کرد. قیمت این بخش مربوط به نرخ تبدیل هر واحد ارز اول به ارز دوم است و نیاز است که حتما به این نکته توجه شود.

پس از تعیین قیمت و تایید درخواست در پنجره و کیف پول، درخواست در بخش «Open orders» نمایش داده می‌شود و در صورتی که قیمت به قیمت مورد نظر شما برسد معامله در صرافی PancakeSwap انجام می‌شود. امکان مشاهده معاملات قبلی از بخش «Order History» نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که اردر لیمیت تنها در نسخه دوم صرافی PancakeSwap موجود است.

 

اردر لیمیت در PancakeSwap

 

تامین نقدینگی در صرافی PancakeSwap

یکی از مهم‌ترین گزینه‌هایی که در بخش ترید صرافی پنکیک سواپ برای کاربران قرارداده شده است و کاربران با استفاده از آن می‌توانند به کسب درآمد بپردازند بخش تامین نقدینگی (Liquidity) است. کاربران با استفاده از این بخش می‌توانند توکن‌های ارز دیجیتال خود را به صورت جفت ارز به استخرهای نقدینگی صرافی PancakeSwap اضافه کنند و در ازای آن از کارمزد تراکنش‌های کاربران سود دریافت کنند. حذف نقدینگی از استخر نیز از طریق همین بخش انجام می‌شود. پنجره اصلی مربوط به بخش نقدینگی به صورت تصویر زیر است.

 

تامین نقدینگی در PancakeSwap

 

برای تامین نقدینگی بر روی گزینه «Find Other LP Tokens» کلیک می‌کنیم و از پنجره جدید باز شده ارزهای مورد نظر خود را انتخاب می‌‌کنیم. با انجام این کار پنجره مربوط به جفت توکن انتخاب شده نمایش داده می‌شود. در صورت تایید، گزینه «Add liquidity» را انتخاب می‌کنیم تا پنجره مربوط به تعیین مقدار توکن‌ها و تامین نقدینگی در صرافی PancakeSwap نمایش داده شود.

 

تامین نقدینگی در صرافی PancakeSwap

 

در پنجره باز شده میزان توکن‌های مربوط هر دو رمز ارز را مشخص می‌کنیم. در این پنجره میزان سهم شما از استخر نقدینگی و میزان سود کل سالانه تخمینی مربوط به استخر نوشته شده است. از هر معامله انجام شده در استخر نقدینگی صرافی پنکیک سواپ، 0/17 درصد از مبلغ معامله به استخر پرداخت می‌شود که این مبلغ به نسبت سهم هر کاربر از استخر بین آن‌ها تقسیم می‌شود. برای تایید نهایی گزینه «Supply» را انتخاب و انجام تراکنش را در کیف پول تایید می‌کنیم.

 

تامین نقدینگی در صرافی پنکیک سواپ

 

کاربران با تامین نقدینگی توکن‌های تامین کننده نقدینگی مربوط به استخر را به دست می‌آورند که مقدار آن بر اساس سهم آن‌ها از استخر است و با اضافه شدن سود کارمزد معاملات به استخر ارزش این توکن‌ها بالا می‌رود. کاربران می‌توانند از همین بخش نقدینگی، استخرهایی که در آن‌ها تامین نقدینگی کرده‌اند را مشاهده کنند و در صورت نیاز آن‌ها را از استخرها خارج کنند.

توکن‌های تامین نقدینگی در صرافی پنکیک سواپ از اتصال نام دو توکن به یکدیگر و اضافه کردن عبارت «LP» که مخفف «Liquidity Provider» به معنی تامین کننده نقدینگی است، استفاده می‌کنند.

 

معامله فیوچرز در صرافی PancakeSwap

«معامله فیوچرز» (Futures Trading) نوعی از «معاملات مشتقه» (Derivatives trading) است که در آن به جای اصل دارایی، قراردادی مبتنی بر قیمت یک دارایی با تاریخ انقضای مشخص در آینده و با اهرم‌های مختلف معامله می‌شود. در این معاملات امکان باز کردن «معامله فروش» (Short) در کنار «معامله خرید» (Long) وجود دارد و به همین دلیل می‌توان از هر دو جهت بازار سود کسب کرد. «معامله پرپچوال» (Perpetual Trading) نوعی معامله فیوچرز است که تاریخ انقضا ندارد و به آن قرارداد دائمی نیز می‌گویند.

صرافی پنکیک سواپ با همکاری «ApolloX» امکان انجام معامله پرپچوال را برای کاربران خود فراهم کرده است. کاربران می‌توانند با استفاده از این ابزار، معاملات اهرم‌دار در جهت خرید یا فروش مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بازار (حتی ارزهایی که در بستر زنجیره هوشمند بایننس نیستند) ایجاد کنند. این کار به صورت کاملا غیر متمرکز و بدون نیاز به احراز هویت انجام می‌شود. توجه داشته باشید که کاربران ایرانی برای استفاده از تمام خدمات صرافی PancakeSwap باید از فیلتر شکن استفاده کنند.

با انتخاب گزینه «Perpetual» در بخش «Trade» یک تب جدید در مرورگر برای انجام معامله باز می‌شود. برای انجام معامله پرپچوال در صرافی PancakeSwap نیاز است که در مرحله اول کیف پول خود را به این سایت اضافه کنید. این کار با استفاده از گزینه «Connect Wallet» موجود در صفحه انجام می‌شود. کیف پول‌های مختلفی که از بلاک چینی زنجیره هوشمند پشتیبانی می‌کنند، قابلیت اتصال به این کیف پول را دارند. در صفحه مربوط به معاملات صرافی پنکیک سواپ بخش‌های مختلفی وجود دارد که آشنایی با آن‌ها برای انجام معاملات ضروری است.

 

معامله فیوچرز در صرافی PancakeSwap

 

نحوه انجام معامله پرپچوال در صرافی PancakeSwap

برای انجام معامله پرپچوال، پس از نصب کیف پول باید دارایی‌های خود را به بخش معامله اضافه کنیم. در سمت راست پایین صفحه اصلی معاملات پرپچوال بخش «Asset» وجود دارد که از این بخش برای انتقال دارایی به بخش معامله پرپچوال و خارج کردن دارایی از این بخش استفاده می‌شود.

 

ترید پرپچوال در PancakeSwap

 

گزینه «Deposit» برای اضافه کردن دارایی و گزینه «Withdraw» برای خارج کردن آن استفاده می‌شود. با کلیک کردن بر روی این گزینه‌ها، پنجره مربوط به آن‌ها باز می‌شود. در پنجره باز شده ارز مورد نظر و میزان آن مشخص و گزینه «Confirm» انتخاب می‌شود. پس از تایید در کیف پول، انتقال نهایی می‌شود و امکان انجام معامله فراهم می‌شود.

ارزهای «USDT»، «BUSD»، «APX»، «BNB»، «USDC»، «vUSDT» و «CAKE» را می‌توان به عنوان وثیقه معاملات استفاده کرد. برای تشویق کاربران به استفاده ارز دیجیتال پنکیک سواپ، استفاده از توکن «Cake» شامل 5 درصد تخفیف در معاملات می‌شود.

 

ترید پرپچوال در صرافی PancakeSwap

 

پس از این مرحله نوبت به انتخاب ارز مورد نظر برای معامله می‌رسد. در گوشه سمت راست و بالای صفحه معامله، امکان انتخاب رمز ارز مناسب برای معامله وجود دارد. رمز ارزهای بزرگ بازار مثل خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید کاردانو و معامله بایننس همگی در صرافی PancakeSwap قابل معامله هستند. با انتخاب رمز ارز، اطلاعات مربوط به آن در جلوی نماد رمز ارز آورده می‌شود و نمودار تغییرات آن نیز در نمودار قیمت نمایش داده می‌شود.

در نمودار قیمت، امکان ثبت مستقیم معامله خرید یا فروش با انتخاب گزینه‌های «Long» و «Short» وجود دارد. در کنار این، می‌توان نمودار قیمت در «تریدینگ ویو» و همچنین «عمق سفارشات» (Depth) موجود در بازار را مشاهده کرد. امکان اضافه کردن بسیاری از ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز به نمودار وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای تحلیل استفاده کرد.

 

ترید پرپچوال در صرافی پنکیک سواپ

 

پس از بررسی نهایی روند بازار یک رمز ارز نوبت به ایجاد معامله می‌رسد. برای این کار از پنجره موجود در سمت راست صفحه استفاده می‌کنیم. در این بخش متغیرهای مختلفی وجود دارند که برای شروع معامله نیاز است آن‌ها را تنظیم کنیم. در ادامه به طور مختصر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

ترید پرپچوال در پنکیک سواپ

 

  • روش استفاده از مارجین برای معاملات: در این قسمت دو حالت «Cross» و «Isolated» وجود دارد که در نوع اول، از کل دارایی کاربر در بخش معاملات برای تامین نقدینگی برای کل معاملات استفاده می‌شود و تا زمانی که کاربر مبلغی در حساب خود دارد، معاملات او لیکوئید نمی‌شود. در نوع «Isolated» هر معامله تنها از بخشی از دارایی که درگیر آن شده است استفاده می‌کند و اگر میزان ضرر به آستانه لیکوئیدیتی برسد معامله لیکوئید می‌شود ولی سایر دارایی‌های کاربر در بخش معاملات دست نخورده باقی می‌ماند. استفاده از روش دوم از نظر مدیریت سرمایه گزینه بهتری است.
  • انتخاب اهرم: در صرافی پنکیک سواپ امکان  انتخاب اهرم‌های تا 200 نیز وجود دارد. هر چقدر اهرم استفاده شده بیشتر باشد، ریسک از بین رفتن دارایی‌ها نیز بیشتر می‌شود. توصیه به کاربران این است که تا جای ممکن از اهرم‌های بالای 5 در معاملات خود استفاده نکنند.
  • انتخاب نوع معامله: در این بخش می‌توان انواع معاملات «Limit»، «Market» و «Stop-Limit» را برای شروع معامله استفاده کرد. هر کدام از این معاملات متغیرهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در نوع «Market» قیمت بازار بر روی معامله اعمال می‌شود اما در نوع «Limit» کاربر تعیین می‌کند که معامله بر روی چه قیمتی انجام شود.
  • اندازه معامله: این متغیر مشخص می‌کند که چه ارزی و چه میزان از آن در معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه معامله باید با توجه به مفاهیم مدیریت سرمایه تعیین و اعمال شود.
  • حد سود و حد ضرر: کاربران می‌توانند با انتخاب تیک مربوط به گزینه «TP/SL» برای معامله خود حد سود و حد ضرر تعیین کنند تا در صورت رسیدن قیمت به هر یک از این دو قیمت، معامله با سود یا ضرر بسته شود.
  • نهایی شدن معامله در طی زمان: گزینه «Reduce-Only» برای انتخاب نحوه نهایی شدن تراکنش با توجه به حجم موجود استفاده می‌شود. در گزینه «GTC» اردر تا زمانی که به صورت کامل تکمیل نشده و یا از طرف خود کاربر کنسل شده، از معامله حذف نمی‌شود. در «IOC» کل یا بخشی از اردر به صورت سریع نهایی می‌شود و باقی‌مانده اردر حذف می‌شود. در حالت «FOK» یا کل اردر نهایی می‌شود یا اینکه اردر به کلی کنسل می‌شود.

پس از مشخص کردن این اطلاعات گزینه «Buy/Long» برای شروع معامله خرید و گزینه «Sell/Short» برای شروع معامله فروش در صرافی PancakeSwap استفاده می‌شود. با ایجاد معامله، درخواست به معاملات موجود اضافه می‌شود که در زیر نمودار قیمت می‌توان به آن دسترسی داشت. اطلاعات مربوط به وضعیت معامله و مارجین آن نز در پنجره پایین بخش وجود دارد.

 

معامله پرپچوال در پنکیک سواپ

 

کسب درآمد از صرافی PancakeSwap

در بخش قبل روش‌های مختلف معامله در صرافی پنکیک سواپ آموزش داده شد. در این میان تامین نقدینگی برای استخرها یکی از روش‌های کسب درآمد از صرافی PancakeSwap بود که به دلیل قرارگیری در تب «Trade» در بخش قبل آموزش داده شد. در این قسمت به بررسی گزینه‌های موجود در تب «Earn» یعنی «Farms» و «Pools» می‌پردازیم.

 

کشت سود در صرافی PancakeSwap

«کشت سود» (Yield Farming) یکی از روش‌های کسب درآمد غیرفعال در بازار ارزهای دیجیتال است که به معنی استفاده از توکن‌های ارز دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف به منظور کسب سود بیشتر است. در صرافی پنکیک سواپ کشت سود با استفاده از توکن‌های تامین نقدینگی انجام می‌شود و کاربران با قفل کردن توکن‌های خود در فارم‌های مربوط به پروژه به کسب درآمد می‌پردازند. این روش به سرمایه‌گذاران امکان کسب سود بیشتر از تامین نقدینگی در پلتفرم را فراهم می‌کند.

برای انجام کشت سود در صرافی PancakeSwap مرحله اول تامین نقدینگی برای استخر مورد نظر و دریافت توکن‌های معادل آن استخر است. با مراجعه به بخش «Farms» در تب «Earn» پنجره مربوط به استخرهایی که در آن‌ها امکان کشت سود وجود دارد نمایش داده می‌شود. بیشتر استخرها مربوط به توکن‌های با جفت «BNB» و «BUSD» هستند. ستون «APR» نشان‌دهنده سود سالانه هر استخر است که برای استخرهای متفاوت رقم متفاوتی است.

با استفاده از بخش «Sort by» می‌توان استخرها را براساس «APR» منظم کرد و استخرهای با سود بالا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد اما باید به این نکته توجه داشت که استخرهای با سود بالا نوسانات قیمتی شدیدی دارند و ریسک صفر شدن قیمت نیز برای آن‌ها قابل تصور است. بنابراین بهترین گزینه، سرمایه‌گذاری در استخرهای مربوط به رمز ارزهای  معروف مثل «CAKE-BNB» است.

 

کشت سود در پنکیک سواپ

 

با کلیک بر روی استخر مورد نظر بخش مربوط به کشت سود در استخر مورد نظر نمایش داده می‌شود. در صورتی که از قبل در استخر مورد نظر تامین نقدینگی کرده باشید، توکن‌های تامین نقدینگی شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید از آن‌ها برای کشت سود استفاده کنید. در غیر اینصورت با انتخاب گزینه «Get CAKE_BNB LP» به قسمت «Add Liquidity» مربوط به استخر ارجاع داده می‌شوید. نحوه تامین نقدینگی در این استخر در بخش قبلی آموزش داده شد.

 

کشت سود در صرافی پنکیک سواپ

 

پس از تامین نقدینگی و به دست آوردن توکن‌های LP مربوط به استخر، به بخش کشت سود استخر مراجعه و با کلیک بر روی گزینه «Enable» عمل انجام شده را از طریق کیف پول تایید می‌کنیم. با تایید در کیف پول گزینه «Enable» به «Stake LP» تبدیل می‌شود. با کلیک بر روی آن پنجره جدید باز می‌شود.

در این پنجره مقدار توکن‌های LP مورد نظر خود برای کشت سود را انتخاب می‌کنید و با زدن گزینه «Confirm» و تایید تراکنش در کیف پول کار کشت سود را نهایی می‌کنید. پس از انجام این کار پنجره بسته می‌شود و شما می‌توانید توکن‌های استیک شده خود برای کشت سود را مشاهده کنید.

 

برداشت یا واریز مجدد توکن به استخر

در صورتی که در یکی از فارم‌های صرافی PancakeSwap توکن‌های LP خود را قفل کرده‌اید ممکن است پس از مدتی بخواهید آن‌ها را از صرافی خارج کنید یا اینکه دارایی جدیدی به آن اضافه کنید. برای انجام این کار دوباره به بخش «Farms» مراجعه و گزینه «Staked only» را فعال کنید. با انجام این کار فقط استخرهایی که شما در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید نمایش داده می‌شوند. با انتخاب فارم مورد نظر و کلیک بر روی آن پنجره مربوط به اطلاعات نمایش داده می‌شود که در آن از علامت «-» برای کم کردن و از «+» برای افزایش میزان توکن‌ها در استخر استفاده می‌شود.

 

کشت سود در PancakeSwap

 

با انتخاب یکی از این گزینه‌ها پنجره جدید باز می‌شود که در آن میزان توکن‌هایی که می‌خواهید به فارم اضافه کنید یا از آن کم کنید تعیین و گزینه «Confirm» انتخاب می‌شود. با تایید تراکنش در کیف پول کار انتقال به پایان می‌رسد. در صورتی که دارایی‌های خود را از فارم خارج کنید، پاداش‌های مربوط به آن‌ها نیز به حساب شما اضافه می‌شود.

 

کشت سود در صرافی PancakeSwap

 

دریافت سود کشت سود از پنکیک سواپ

با کشت سود در فارم‌های صرافی PancakeSwap پاداش‌هایی از جنس توکن «CAKE» در طی زمان به حساب شما اضافه می‌شود. شما می‌توانید این توکن‌ها را به حساب خود اضافه کنید و از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری جدید استفاده کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید از آن‌ها دوباره برای اضافه کردن نقدینگی به استخر و دریافت پاداش بیشتر استفاده کنید.

در صرافی PancakeSwap محدودیتی برای انجام این کار وجود ندارد و شما هر زمانی می‌توانید پاداش خود را از سیستم دریافت کنید. تنها باید به این نکته توجه کنید که در هر بار اقدام برای دریافت پاداش شما هزینه تراکنش در شبکه پرداخت می‌کنید و این هزینه اضافی برای شما است.

برای مشاهده میزان پاداش دریافتی از فعالیت در فارم به صفحه «Farms» مراجعه و فارمی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید را انتخاب کنید. با کلیک بر روی فارم، جزئیات مربوط به آن نمایش داده می‌شود که پاداش اختصاص داده شده به شما در بخش «Cake earned» قابل مشاهده است. با انتخاب گزینه «harvest» و تایید تراکنش در کیف پول توکن‌های «CAKE» به کیف پول شما انتقال داده می‌شوند و شما می‌توانید از آن‌ها مطابق میل خود استفاده کنید.

 

استیکینگ در صرافی PancakeSwap

در صرافی پنکیک سواپ علاوه بر کشت سود کاربران می‌توانند از طریق «استیکینگ ارز دیجیتال» (Staking) نیز به کسب درآمد بپردازند. در استیکینگ کاربران توکن‌های ارز دیجیتال خود را برای تامین امنیت شبکه در استخرهای مربوطه قفل می‌کنند و در ازای آن سود دریافت می‌کنند. تفاوت استیکینگ با کشت سود در این است که در استیکینگ سرمایه‌گذاران تنها از یک توکن که در اینجا «CAKE» است برای کسب سود استفاده می‌کنند در حالی که کشت سود نیازمند تامین نقدینگی برای استخرهای نقدینگی شامل دو توکن ارز دیجیتال است.

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی بین استیکینگ و کشت سود مربوط به ریسک‌های آن‌ها است. در کشت سود به دلیل تغییر دائمی میزان توکن‌های داخل استخر، کاربر هنگام خارج کردن دارایی‌های خود از استخر نسبت متفاوتی از دو توکن را در مقایسه با شروع کار دریافت می‌کند که این مساله می‌تواند منجر به «ضرر ناپایدار» (Impermanent Loss) شود. در استیکینگ این مساله وجود ندارد و تنها تغییرات قیمت توکن استیک شده بر روی سودآوری سرمایه‌گذار تاثیر می‌گذارد. به دلیل وجود ریسک بالاتر در کشت سود معمولا میزان پاداش آن نیز بیشتر از استیکینگ است.

در صرافی پنکیک سواپ با مراجعه به بخش «Pools» از تب «Earn» می‌توانید به استخرهای استیکینگ دسترسی داشته باشید. با مراجعه به این بخش، لیست بلندی از استخرهایی که می‌توان در آن‌ها استیکینگ انجام داد مشاهده می‌شود. به جز استخر «Stake CAKE» که در آن توکن‌های «CAKE» برای دریافت پاداش «CAKE» استفاده می‌شود و استخر آن دائمی است، سایر استخرها پاداش خود را از توکن‌های مربوط به پروژه خود پرداخت می‌کنند و برای مدت زمان مشخص فعال هستند. سود این پروژه‌ها متفاوت است.

 

استیکینگ در پنکیک سواپ

 

برای شروع استیکینگ در صرافی PancakeSwap استخر مورد نظر را انتخاب و بر روی آن کلیک می‌کنیم تا اطلاعات مربوط به استخر نمایش داده شود. بهترین استخر برای استیکینگ «Stake CAKE» است. این استخر دو گزینه «Flexible» و «Locked» را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

در هر دو این حالت‌ها کاربران با استیک توکن‌های CAKE خود پاداشی از جنس همین توکن به دست می‌آورند. توکن‌های هدیه داده شده به صورت اتوماتیک به میزان توکن‌های استیک شده اضافه می‌شوند و مرکب‌سازی سود را برای کاربر انجام می‌دهند. در صورتی که مدت زمان استیکینگ بیشتر از سه روز باشد، هیچ هزینه‌ای برای خروج از استخر استیکینگ از کاربر دریافت نمی‌شود.

 

استیکینگ در صرافی پنکیک سواپ

 

تفاوت دو حالت «Flexible» و «Locked» مربوط به نحوه استیکینگ است. در حالی که در روش «Flexible» تاریخ مشخصی برای قفل بودن توکن‌ها تعیین نمی‌شود و کاربر هر زمان که بخواهد توکن‌های خود را آزاد می‌کند، در روش «Locked» کاربر توکن‌های خود را به مدت زمان معینی قفل می‌کند و تا آن زمان امکان آزاد کردن توکن‌های خود را ندارد. در روش اول به دلیل آزاد بودن توکن‌ها، کاربران سود کمتری به دست می‌آورند. در روش دوم هرچه توکن‌ها مدت زمان بیشتری قفل باشند، کاربر سود بیشتری به دست می‌آورد.

نحوه استیکینگ در صرافی پنکیک سواپ

برای شروع استیکینک در صرافی PancakeSwap از تب «Earn» به بخش «Pools» مراجعه و بر روی استخر مورد نظر کلیک می‌کنیم. توجه داشتبه باشید که در تمامی این مراحل کیف پول شما باید به صرافی وصل شده باشد. برای جلوگیری از تکرار نحوه اتصال کیف پول به صرافی را بررسی نمی‌کنیم. پس از انتخاب استخر، روی گزینه «Enable» کلیک  و پیام مربوط به آن در کیف پول را تایید می‌کنیم.

 

استیکینگ در صرافی pancakeswap

 

پس از این مرحله به جای گزینه «Enable» دو گزینه «Flexible» و «Locked» ظاهر می‌شود که از بین آن‌ها یکی انتخاب می‌شود. در بخش قبل تفاوت بین این دو گزینه بررسی شده است. با انتخاب گزینه «Flexible» یک پنجره جدید باز می‌شود که در آن پس از تعیین مقدار توکن‌هایی که می‌خواهید استیک کنید گزینه «Confirm» را انتخاب و تراکنش را در کیف پول تایید می‌کنید. نتیجه این کار استیک توکن‌ها به صورت منعطف است.

 

استیکینگ در pancakeswap

 

در صورتی که بخواهید نوع استیکینگ خود را به «Lock» تغییر بدهید، می‌توانید با مراجعه به استخر مورد نظر گزینه «Convert to Lock» را انتخاب و مدت زمان قفل کردن توکن‌های خود را مشخص کنید. با کلیک بر روی گزینه «Confirm» و تایید تراکنش در کیف پول، نوع استیکینگ تغییر می‌کند.

 

استیک در صرافی پنکیک سواپ

 

در صورتی که از همان اول به دنبال استیکینگ «Lock» هستید می‌توانید در پنجره باز شده برای استیکینگ گزینه «Lock» را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه پنجره جدید باز می‌شود که در آن میزان توکن‌ها و مدت زمان قفل شدن آن‌ها مشخص می‌شود. با تغییر این متغیرها می‌توانید میزان سود تخصیص داده شده را نیز مشاهده کنید.

 

استیک در pancakeswap

 

توجه داشته باشید که امکان تبدیل این حالت از استیکینگ به نوع «Flexible» وجود ندارد زیرا توکن‌ها در مدت زمان قفل شدن قابل دستکاری نیستند. در این حالت دو گزینه «Extend» و «Add Cake» برای کاربر فعال است که به ترتیب برای افزایش مدت زمان قفل شدن توکن‌ها و اضافه کردن سرمایه جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تغییر این دو متغیر به استخر استیکینگ مراجعه کرده و از پنجره باز شده گزینه مربوط را انتخاب و زمان یا تعداد توکن‌ها را تغییر می‌دهیم. این مراحل نیز پس از انتخاب گزینه «Confirm» و تایید تراکنش در کیف پول، نهایی می‌شوند.

 

استیک در صرافی pancakeswap

 

مسابقه و قرعه کشی در صرافی pancakeswap

یکی از بخش‌ها جذابی که در صرافی پنکیک سواپ وجود دارد بخش «Win» است که مربوط به مسابقه‌ها و قرعه‌کشی‌ها است. در این بخش کاربران با استفاده از توکن‌های خود در قرعه‌کشی‌ها و مسابقات طراحی شده شرکت می‌کنند و در صورت برنده شدن پاداش دریافت می‌کنند. بخشی از توکن‌های جمع‌آوری شده از گزینه‌های موجود در این بخش سوزانده می‌شود و بخش زیادی از آن به عنوان پاداش به برنده‌ها پرداخت می‌شود. چهار گزینه اصلی در این بخش وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

 

مسابقه ترید در صرافی پنکیک سواپ

«مسابقه ترید» (Trading Competition) یکی از گزینه‌های صرافی pancakeswap برای رقابت و کسب پاداش توسط کاربران است. هدف از این مسابقه بالا بردن حجم معاملات است. شرکت‌کنندگان این مسابقه علاوه بر این که به صورت فردی شانس به دست آوردن پاداش را دارند به صورت گروهی نیز رقابت می‌کنند و هر گروه که بیشترین معامله را در زمان مشخص شده داشته باشد برنده رقابت شناخته می‌شود.

این رقابت‌ها توسط پروژه‌های مختلف راه‌اندازی می‌شوند و هر کدام از آن‌ها شرایط خاص خود را دارند. به عنوان مثال، پاداش اختصاص داده شده به کاربران و توکن‌هایی که برای معامله قابل قبول هستند در هر یک از این مسابقه‌ها متفاوت است. زمان مشخصی برای این مسابقه‌ها وجود ندارد و برای آگاهی از آن‌ها باید شبکه‌های اجتماعی و سایت صرافی پنکیک سواپ را دنبال کنید و در زمان مشخص شده از طریق سایت در سیستم ثبت نام کنید تا شانس به دست آوردن پاداش از معاملات را داشته باشید.

 

مسابقه ترید در صرافی pancakeswap

 

مسابقه تخمین قیمت BNB یا CAKE

کسب سود از تخمین قیمت توکن‌های BNB و CAKE یکی دیگر از مسابقات طراحی شده در صرافی PancakeSwap یک صرافی غیرمتمرکز است که کاربران در آن می‌توانند به مبادله ارز دیجیتال بپردازند. در صرافی پنکیک سواپ روش‌های زیادی برای کسب درآمد وجود دارد.

در این سیستم دو گزینه «UP» و «DOWN» برای پیش‌بینی قیمت توکن وجود دارد. شما 5 دقیقه وقت دارید که در هر زمان مشخصی با اتصال کیف پول خود افزایش یا کاهش قیمت توکن را پیش‌بینی کنید. پس از به پایان رسیدن این 5 دقیقه مسابقه شروع می‌شود و میزان پاداش آن و قیمت اعمال مسابقه تعیین می‌شود.

پس از این مرحله، 5 دقیقه مربوط به مسابقه آغاز می‌شود. در این 5 دقیقه قیمت توکن تغییر می‌کند و در انتهای دوره قیمت نهایی به کمک اوراکل چین لینک ثبت می‌شود. اگر قیمت نهایی ثبت شده بیشتر از قیمت اعمال مسابقه باشد کسانی که افزایش قیمت توکن را پیش‌بینی کرده‌اند پاداش به دست می‌آورند و در شرایط برعکس کسانی که کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده‌اند برنده می‌شوند.

 

مسابقه تخمین قیمت بایننس در پنکیک سواپ

 

شرکت در لاتاری صرافی PancakeSwap

«لاتاری» (Lottery) یک مسابقه قرعه‌کشی در صرافی PancakeSwap است که در آن کاربران با پرداخت توکن‌های CAKE به ارزش 5 دلار بلیت شرکت در بخت آزمایی به دست می‌آورند. مجموع بلیت‌هایی که کاربران برای شرکت در بخت آزمایی خریداری می‌کنند محدود نیست اما در هر بار خرید امکان خرید 100 بلیت وجود دارد. هر بلیت در این بخت آزمایی شامل شش عدد است. در نهایت شش رقم برنده لاتاری توسط سیستم تعیین می‌شود. هماهنگ بودن اعداد نوشته شده بر روی بلیت با اعداد برنده منجر به برنده شدن کاربران می‌شود.

ارقام تعیین شده برای بلیت‌ها و ارقام برنده، توسط سیستم تولید اعداد تصادفی چین لینک انتخاب می‌شوند تا ظن دستکاری در اعداد و برنده‌ها وجود نداشته باشد. برنده سیستم لاتاری صرافی پنکیک سواپ یک نفر نیست و هر کاربری که اعداد نوشته بر روی بلیت او با اعداد برنده از سمت چپ یکسان باشد، برنده بخشی از جایزه می‌شود. به عنوان مثال، اگر اعداد نوشته شده بر روی بلیت شما 452369 و اعداد برنده 459867 باشد، شما از سمت چپ دو عدد مشابه با اعداد برنده دارید و جایزه مربوط به این بخش را به دست می‌آورید. نحوه توزیع جوایز بین کاربران مختلف به شکل زیر است.

 

لاتاری در پنکیک سواپ

 

برای شرکت در لاتاری صرافی PancakeSwap از بخش «Win» وارد قسمت «Lottery» شده و از گزینه «Buy Ticket» برای خرید بلیت استفاده می‌کنیم. زمان انجام قرعه‌کشی برای مشخص کردن شش رقم برنده لاتاری نیز در بخش بالای پنجره قرار دارد.

 

لاتاری در صرافی پنکیک سواپ

 

پس از انتخاب گزینه خرید پنجره جدید باز می‌شود که در آن تعداد بلیت‌ها را مشخص می‌کنید و با انتخاب گزینه «Enable» و تایید در کیف پول خرید بلیت خود را نهایی می‌کنید. توجه داشته باشید که هزینه بلیت توسط توکن‌های CAKE پرداخت می‌شود و به ازای خرید تعداد بیشتری بلیت، تخفیف بر روی بلیت اعمال می‌شود.

 

لاتاری در صرافی PancakeSwap

 

مسابقه Pottery در صرافی PancakeSwap

صرافی PancakeSwap با استفاده از ابزار «پاتری» (Pottery)، استیکینگ قفل شده را با مولفه‌های لاتاری ترکیب کرده است تا به کاربران امکان کسب سود بیشتر از طریق دارایی‌های CAKE را بدهد. مزیت اصلی این ابزار این است که شما در هر صورت اصل توکن‌های CAKE خود را در اختیار دارید و از این بابت ضرری متوجه شما نمی‌شود. حداقل تعداد توکن‌های قابل استیک یک است. دوشنبه اول هر ماه یک پاتری جدید برای کاربران باز می‌شود و ماکزیمم تعداد کل توکن‌های قابل استیک در هر پاتری برابر با 600 هزار توکن است.

توکن‌های CAKE پاتری در استخر استیکینگ به مدت 10 هفته قفل می‌شود و در این مدت در دسترس کاربران نیست. 80 درصد کل پاداش دریافت شده برای استیکینگ به استخر پاتری برای قرعه‌کشی ارسال می‌شود و مابقی آن در انتهای دوره به کاربران پرداخت می‌شود. با شرکت در پاتری به مدت 10 هفته شما در قرعه‌کشی مربوط به سرمایه‌گذاری خود شرکت می‌کنید و هر هفته هشت نفر برنده می‌شوند. شانس برنده شدن هر شخص در این فرآیند برابر با میزان توکن‌های استیک شده است.

 

پاتری در صرافی پنکیک سواپ

 

برای شرکت در پاتری از بخش «Win» گزینه «Pottery» را انتخاب می‌کنیم. در صفحه باز شده اگر پاتری فعالی وجود داشته باشد به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با اتصال کیف پول خود و انتخاب گزینه «Enable» و تایید آن در کیف پول فرآیند سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید. پس از این مرحله شما میزان توکن‌ها را تعیین و انجام تراکنش را در پنجره سایت و کیف پول تایید می‌کنید. با انجام این کار توکن‌های شما به مدت ده هفته قفل می‌شود و در این مدت شما قادر به استفاده از آن‌ها نیستید.

 

Pottery در صرافی pancakeswap

 

در مدت زمان قفل بودن توکن‌ها با مراجعه به این صفحه می‌توانید از نتایج قرعه‌کشی‌های هفتگی آگاه شوید و در صورت برنده شدن پاداش خود را از سیستم دریافت کنید. در انتهای دوره 10 هفته‌ای نیز توکن‌ها به کیف پول شما منتقل خواهد شد.

 

خرید و فروش NFT در صرافی PancakeSwap

یکی دیگر از خدماتی که صرافی PancakeSwap به کاربران خود ارائه می‌دهد، خرید و فروش NFT در مارکت پلیس آن است. این پلتفرم امکان ساخت NFT را برای کاربران فراهم نمی‌کند اما کاربران می‌توانند تمام NFTهای ساخته شده بر روی شبکه بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس را در این مارکت پلیس به فروش برسانند. با مراجعه به بخش NFT در سایت می‌توانید تمامی توکن‌های لیست شده در این صرافی را مشاهده کنید. با کلیک بر روی هر کدام از این ابزارها می‌توانید اطلاعات مربوط به هر اثر را مشاهده کنید و با انتخاب گزینه «Buy» توکن مورد نظر خود را خریداری کنید.

 

خرید nft در PancakeSwap

 

یکی از امکانات مارکت پلیس صرافی PancakeSwap ساخت حساب کاربری در آن است که به کاربران امکان عضویت در تیم‌های فعال و شرکت در فعالیت‌های آن‌ها را می‌دهد. با مراجعه به بخش NFT پنکیک سواپ و انتخاب گزینه «Manage/Sell» شما به بخش پروفایل کاربری ارجاع داده می‌شوید. اگر حساب کاربری شما فعال نباشد باید با استفاده از گزینه «Activate Profile» مراحل مورد نیاز برای این کار را طی کنید.

برای این کار نیاز است که در ابتدای یکی از کلکسیون‌های شروع فعالیت را خریداری کنید که برای انجام این کار به  عدد توکن CAKE نیاز است. پس از خرید یکی از کلکسیون‌های پیشنهاد شده می‌توانید عکس پروفایل خود را انتخاب و به تیم ملحق بشید و اسم مشخصی برای خود انتخاب کنید.

 

خرید nft در صرافی PancakeSwap

 

پس از اتمام راحل مربوط به ساخت پروفایل نیاز است که این پروفایل از طریق کیف پول تایید و نهایی شود که این فرآیند به 0/5 کیک نیاز دارد. در صورتی که نمی‌خواهید پروفایل درست کنید از همین بخش می‌توانید توکن‌های موجود در پروفایل خود را مشاهده کنید و آن‌ها را به لیست فروش اضافه کنید.

 

عرضه اولیه در صرافی PancakeSwap

عرضه اولیه ارز دیجیتال در صرافی PancakeSwap با عنوان «عرضه اولیه فارم» (Initial Farm Offering) مشخص است و برای شرکت در آن کاربران نیاز دارند که توکن‌های CAKE خود را استیک و با استفاده از آن‌ها توکن‌های پروژه جدید را خریداری کنند. در طی این فرآیند پروژه توکن‌های CAKE را در ازای فروش توکن‌های خود به کاربران دریافت می‌کند.

صرافی PancakeSwap هزینه شرکت در عرضه اولیه را دریافت و در برنامه هفتگی توکن سوزی خود از بین می‌برد. در صرافی PancakeSwap دو نوع «فروش عمومی» (Public Sale) و «فروش خصوصی» (Private Sale) وجود دارد که برای فروش خصوصی کاربران شرکت‌کنندگان باید شرایط تعریف شده توسط مدیران پروژه را داشته باشند.

کاربران برای شرکت در عرضه اولیه‌ها و در حین برگزاری ‌آن‌ها باید فعالیت‌هایی انجام دهند. قبل از شروع فعالیت کاربر باید یک پروفایل مخصوص به خود را در صرافی PancakeSwap داشته باشد. در بخش‌های قبل در مورد این پروفایل و نحوه ایجاد آن بحث شد. شما می‌توانید با پرداخت حدود یک و نیم عدد توکن CAKE پروفایل کاربری  خود را ایجاد کنید. شما برای شرکت در عرضه اولیه صرافی پنکیک سواپ نیاز به توکن‌های CAKE و iCAKE دارید.

iCAKE یک توکن جدید نیست و در واقع نشان دهنده توکن‌های قفل شده در استخر CAKE است. میزان iCAKE نشان‌دهنده مقدار کل اعتبار خرید کاربر در عرضه اولیه است. بنابراین اگر یک کاربر 200 عدد iCAKE داشته باشد می‌تواند به اندازه دویست توکن کیک در عرضه اولیه شرکت کند. میزان iCAKE هر کاربر بر اساس مدت زمان قفل شدن توکن‌ها و تعداد آن‌ها مشخص می‌شود. توجه داشته باشید از آن‌جایی که توکن‌های شما در استخر قفل می‌شود از آن‌ها نمی‌توانید برای پرداخت هزینه شرکت در عرضه اولیه استفاده کنید.

 

عرضه اولیه در صرافی PancakeSwap

 

برای مشاهده عرضه اولیه‌ها و شرکت در آن‌ها از بخش سه نقطه موجود در صفحه اول صرافی پنکیک سواپ گزینه «IFO» را انتخاب می‌کنیم. با ورود به این صفحه می‌توان عرضه اولیه‌های فعال را مشاهده کرد. بهتر است پیش از تصمیم‌گیری برای شرکت در عرضه اولیه تحقیقات لازم در مورد پروژه و ارزشمندی توکن آن انجام شود.

پس از تصمیم به سرمایه گذاری و با ساختن پروفایل پنکیک سواپ نیاز است که iCAKE برای فعالیت داشته باشید. بدین منظور از بخش «Earn» و قسمت «Pools» توکن‌های CAKE را در استخر مربوطه قفل می‌کنیم تا iCAKE برای شرکت در عرضه اولیه داشته باشیم. پس از انجام این کار شما باید مقداری توکن CAKE نیز برای پرداخت هزینه خرید توکن‌های جدید پرداخت کنید.

هر عرضه اولیه در یک زمان مشخصی برای شرکت کاربران فعال است و زمان انجام آن یک ساعت است. شما باید این زمان را با بررسی صفحه IFO به دقت بررسی کنید و در زمان مشخص شده به صفحه مراجعه کنید. در زمان خرید با داشتن توکن‌ها به سادگی می‌توانید کار خرید خود را نهایی کنید. پس از اتمام زمان عرضه اولیه توکن‌های جدید به کیف پول شما اضافه خواهند شد.

 

ifo در صرافی PancakeSwap

 

ارز دیجیتال Cake چیست ؟

صرافی PancakeSwap برای مدیریت فعالیت‌های کاربران خود از یک توکن ارز دیجیتال با نماد «CAKE» استفاده می‌کند. تقریبا تمامی فعالیت‌های قابل انجام در صرافی پنکیک سواپ با استفاده از این توکن انجام می‌شود و کاربران با استفاده از آن هزینه کارمزد فعالیت‌های خود را می‌پردازند. استیک کردن و کشت این توکن سود زیادی را برای کاربران به همراه دارد و کاربران با داشتن آن می‌توانند در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال  صرافی پنکیک سواپ شرکت کنند.

توکن CAKE بر بستر بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس و با استاندارد «Bep-20» ساخته شده است. ماکزیمم تعداد توکن‌های کیک 750 میلیون عدد انتخاب شده است که از این میان  322 میلیون آن ایجاد شده و 165 میلیون آن در گردش است. این ارز دیجیتال در بسیاری از صرافی‌های معتبر بین‌المللی مثل «بایننس» و «کوکوین» فهرست شده است و از طریق خود صرافی پنکیک سواپ نیز قابل خریداری است. خرید CAKE به راحتی از طریق صرافی ارز دیجیتال رابکس قابل انجام است.

 

برچسب های مرتبط

آموزش دیفای

امتیاز دهید

سوالات متداول

صرافی Pancakeswap چیست؟

پنکیک سواپ یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بر روی شبکه بلاک چین بایننس ساخته شده و امکان مبادله ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند. علاوه بر مبادله ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از ارز دیجیتال در این صرافی برای کاربران طراحی شده است.

آیا پروژه پنکیک سواپ کلاهبرداری است؟

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ یکی از مطرح‌ترین پروژه‌های بلاک چین بایننس است و با توجه به بررسی کدهای آن توسط شرکت‌های معتبر از امنیت خوبی برخوردار است و کلاهبرداری نیست. با این حال توکن‌های لیست شده در این صرافی ممکن است کلاهبرداری باشند زیرا در صرافی غیرمتمرکز هر کاربری می‌تواند توکن مورد نر خود را لیست کند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • نعمت الله نیک آئین
    25 دی 1402

    سلام ، در استیکینگ جدید در این صرافی گویا جایزه به شکل قبل یعنی توکن cake داده نمی شود . موضوع صحت دارد ؟ در صورت مثبت بودن جواب ، راهکار جدید صرافی چه چیزی می باشد؟

    • مهدی رضائیان
      25 دی 1402

      سلام بله مدلش عوض شده. الان پاداش از سود خود استخر کیک و فارم‌های مرتبط به آن هست. اگر استیک کنید به صورت هفتگی این سود براساس میزان سرمایه شما به نسبت کل سرمایه موجود در استخر توزیع خواهد شد.

1 2