آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
ارز دیجیتال لینیا

ارز دیجیتال لینیا | معرفی کامل پروژه ارز دیجیتال Linea

  • متوسط
  • 4دقیقه
  • 12 شهریور 1402
3.5
3.5

فهرست مطالب

  • پروژه ارز دیجیتال لینیا چیست؟
  • بررسی مولفه‌های اصلی پروژه Linea
  • پروژه ارز دیجیتال لینیا، پروژه zkEVM نوع دوم
  • ارز دیجیتال لینیا چگونه کار می‌کند؟
  • Linea Voyage
  • سرویس پیام متعارف Linea
  • آینده پروژه ارز دیجیتال لینیا
  • پروژه‌های فعال بر زنجیره ارز دیجیتال لینیا
  • جمع بندی

پروژه ارز دیجیتال لینیا یک پروژه لایه دوم اتریوم است با استفاده از تکنولوژی دانش صفر ایجاد شده و بدین وسیله کارمزد تراکنش‌ها را کاهش داده و مقیاس پذیری بلاک چین اتریوم را افزایش می‌دهد. اتریوم یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بازار است که اکوسیستم بزرگی حول آن شکل گرفته است.

 

بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال، بلاک چین اتریوم را به عنوان زیرساخت فعالیت خود انتخاب کرده و در اکوسیستم آن پروژه خود را ایجاد کرده‌اند. «تکنولوژی دانش صفر» (Zero-Knowledge) یکی از مهمترین تکنولوژی‌ها در جهت مقیاس‌پذیری و حفظ حریم خصوصی است که در چند سال گذشته در بسیاری از لایه دوم‌های اتریوم مورد استفاده قرار گرفته و پروژه ارز دیجیتال Linea یکی از معروف‌ترین آن‌ها است.

 

در این مقاله علاوه بر بررسی تکنیکال پروژه ارز دیجیتال لینیا، وضعیت توکن و عملکرد شبکه آن را بررسی می‌کنیم. علاوه بر این، مفاهیم حائز اهمیتی مانند دانش صفر، رول آپ و ماشین مجازی اتریوم را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. در نهایت نیز تمام نکات مهم درباره لینیا مانند توکنومیکس و ایردراپ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

پروژه ارز دیجیتال لینیا چیست؟

ارز دیجیتال لینیا که به صورت اولیه به عنوان ConsenSys zkEVM شناخته می‌شد، پروژه‌ای شامل ماشین مجازی اتریوم بر پایه دانش صفر (zkEVM) است که محیط اتریوم را در قالب یک رول آپ شبیه سازی می‌کند و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد از ابزارها و تجربه‌های دقیقا مشابه بلاک چین اتریوم استفاده کنند.

 

ارز دیجیتال لینیا با کاهش هزینه استفاده ابزارها و خدمات بلاک چین، به کاربران خود این فرصت را می‌دهد تا بتوانند با حداقل هزینه از ابزارهای مختلف اتریوم استفاده کنند. لایه دوم لینیا یکی از مهمترین محصولات شرکت ConsenSys است که توسعه‌دهنده کیف پول متامسک است.

 

اهمیت ارز دیجیتال لینیا

دلیل اهمیت ارز دیجیتال لینیا، محدودیت‌های مختلف بلاک چین اتریوم است. بلاک چین اتریوم برای بهبود وضعیت کلی خود از اثبات کار به اثبات سهام منتقل شد؛ با این حال هنوز هم عملکرد این شبکه مناسب نیست و با چندین چالش مختلف دست و پنجه نرم می‌کند. موراد زیر از اصلی‌ترین چالش‌های اتریوم است.

 

  • تراکم شبکه: زمان شلوغ شدن بلاک چین اتریوم، سرعت تراکنش‌ها به شدت کاهش می‌یابد. با کاهش سرعت تراکنش‌ها، کارمزدها خرید اتریوم و سایر تراکنش‌ها در شبکه افزایش می‌یابد؛ حتی ممکن است در زمان پیک شلوغی شبکه، تعداد تراکنش‌ها محدود می‌شود.
  • ظرفیت تراکنش محدود: در حال حاضر تعداد تراکنش‌های شبکه اتریوم محدود است. این موضوع به عنوان مقیاس‌پذیری شناخته می‌شود. در چنین حالتی شبکه نمی‌تواند به راحتی تراکنش‌ها را انجام دهد و این یکی از بزرگترین چالش‌های اتریوم است.
  • کارمزد تراکنش‌:‌ در حالت عادی کارمزد تراکنش‌ها بسیار بالاست. علاوه بر این، اگر شبکه شلوغ شود، کارمزدها به مراتب افزایش می‌یابد و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز برای کاربران بسیار گران تمام خواهد شد. 
  • همگام سازی بلاک چین: با رشد بلاک چین اتریوم به دلیل تاریخچه تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند، شرکت کنندگان جدید شبکه با چالش‌هایی در همگام سازی بلاک چین مواجه می‌شوند که بر مقیاس پذیری تاثیر می‌گذارد.
  • اجرای هوشمند قرارداد: اجرای متوالی قراردادهای هوشمند، قابلیت‌های پردازش را محدود می‌کند. در نتیجه، قراردادهای هوشمند پیچیده می‌توانند در شبکه تاخیر ایجاد کرده و فرایندهای بلاک چین را مختل کنند.

 

ارز دیجیتال لینیا

 

بررسی مولفه‌های اصلی پروژه Linea

پروژه لینیا یک راه حل برای رفع بحران اتریوم است. این پروژه می‌تواند مشکل مقیاس‌پذیری را حل کرده و به خوبی تراکم شبکه را مدیریت کند. انتظار می‌رود کارمزد تراکنش‌ها در لینیا نیز چندین برابر کمتر از کارمزد شبکه اصلی اتریوم باشد.

 

پروژه ارز دیجیتال لینیا علاوه بر کاربران عادی به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به راحتی از امکانات شبکه اتریوم استفاده کرده و از برنامه‌هایی مانند MetaMask، Truffle و Infura استفاده کنند. زنجیره Linea به راحتی قابل استفاده، ترکیب‌پذیر و قابل دسترسی برای همه توسعه‌دهندگان است. در چنین شرایطی، برنامه نویسان نیازی به تخصص در ماشین مجازی اتریوم یا zkEVM ندارند.

 

پروژه ارز دیجیتال لینیا به کاربران اجازه می‌دهد از برنامه‌های مختلف ماشین مجازی اتریوم استفاده کنند و به راحتی میان لینیا و ماشین مجازی اتریوم در گردش باشند. توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون نیاز به تغییر در کد، برنامه‌ها را از اتریوم به لینیا منتقل کنند. پیش از بررسی نحوه عملکرد لینیا، بهتر است نگاهی به شرکت Consensys و مفاهیم رول آپ و دانش صفر بیاندازیم.

 

شرکت ConsenSys

کمپانی ConsenSys یک شرکت تکنولوژی بر پایه بلاک چین است. این کمپانی توسط «جوزف لوبین» (Joseph Lubin)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم در سال ۲۰۱۴ ایجاد شده است. دلیل ساخت شرکت ConsenSys ایجاد زیرساخت و برنامه‌های مناسب است که به کاربران اکوسیستم اتریوم کمک می‌کند برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند. ConsenSys محصولات بسیار زیادی دارد و یکی از مهم‌ترین و اولین محصولات آن متامسک است. 

 

متامسک یکی از اولین کیف پول‌های امن و مناسب در جهان ارزهای دیجیتال است و در سال‌های گذشته عملکرد بسیار مناسبی داشته است. یکی از جدیدترین محصولات ConsenSys، پروژه ارز دیجیتال لینیا است که یک راه حل لایه دوم برای بلاک چین اتریوم است که می‌تواند چالش‌های مختلف این بلاک چین را با کمک تکنولوژی رول آپ و دانش صفر حل کند.

 

رول آپ چیست؟

«رول آپ» (Rollups) یک تکنولوژی است که به بلاک چین اجازه می‌دهد چندین تراکنش را در قالب یک مجموعه از لایه اول خارج کرده و سپس آن را اجرا کرده و در نهایت نتیجه نهایی را به لایه اول باز می‌گرداند. این تکنولوژی یکی از جدیدترین راه حل‌های رفع بحران مقیاس پذیری است که توسط چندین پروژه لایه دوم بلاک چین اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

رول آپ‌ها چندین تراکنش مختلف را از لایه اول یا همان بلاک چین اصلی [در اینجا اتریوم] به لایه دیگر [لینیا] منتقل می‌کنند؛ تراکنش‌ها در لایه دوم بررسی و انجام شده، تایید می‌شوند و به لایه اول بازگردانده می‌شوند. در نهایت لایه اول مجموعه کلی از رسید تراکنش‌ها را تایید می‌کند.

 

این فرایند در مدت زمان بسیار کوتاهی با سرعت چندین برابری انجام می‌شود. در نتیجه هزینه کارمزد هر تراکنش به شدت کاهش یافته و سرعت آن افزایش می‌یابد. علاوه بر این، به دلیل انتقال تراکنش‌ها از یک لایه به لایه دیگر، تراکنش‌ها از پروتکل‌های امنیتی هر دو لایه عبور کرده و در یک فرایند بسیار امن قرار می‌گیرند. 

 

رول آپ‌ها براساس نحوه تعاملی که با شبکه اتریوم دارند به دو دسته «Optimistic» (خوش بینانه) و «Zero-Knowledge» (دانش صفر) تقسیم می‌شوند. در نوع خوشبینانه فرض بر صحت تراکنش‌ها و تنها موقع خروج از لایه دوم با استفاده از الگوریتم اثبات تقلب تایید تراکنش‌ها در شبکه اصلی نهایی می‌شود. در نوع دانش صفر اثبات تراکنش‌ها به صورت همزمان ایجاد و به شبکه اصلی ارسال می‌شود.

 

دانش صفر چیست؟

«دانش صفر» (Zero-Knowledge) یک تکنولوژی است که با رمزنگاری اطلاعات بدون افشای اطلاعات، صحت اعتبار اطلاعات آن‌ها را بررسی می‌کند. به زبان ساده دانش صفر به بلاک چین اجازه می‌دهد اطلاعات به حالت کاملا گمنامی در شبکه منتقل شوند و بدون درز اطلاعات، صحت آن‌ها بررسی شود. این تکنولوژی برای انجام رول آپ‌ها در لایه دوم بلاک چین اتریوم اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل توسط بسیاری از متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ترکیب تکنولوژی دانش صفر و رول آپ‌ها می‌تواند یک راه حل بسیار مناسب برای حفظ امنیت تراکنش‌ها و افزایش سرعت آن‌ها ارائه دهد. تراکنش‌ها با استفاده از تکنولوژی رول آپ در قالب یک مجموعه به لایه دوم منتقل شده و سپس با کمک راه حل دانش صفر، در مدت زمانی کوتاه بدون نشر اطلاعات اعتبارسنجی شده و سپس تایید می‌شوند.

 

تاکنون چندین پروژه ارز دیجیتال از این روش برای بهبود مقیاس پذیری بلاک چین اتریوم استفاده کرده‌اند. Starknet و zkSync از معروف‌ترین آن‌ها هستند که احتمال ایردراپ zksync و استارک نت هم وجود دارد. به طور کلی به این نوع پروژه‌ها، پروژه‌های zkEVM گفته می‌شودکه ماشین مجازی اتریوم را با استفاده از دانش صفر مدلسازی می‌کنند.

 

ماشین مجازی اتریوم 

ماشین مجازی اتریوم عبارت است از سیستمی درون بلاک چین اتریوم که تمام عملیات‌های کامپیوتری و محاسباتی یک بلاک چین را انجام می‌دهد و در واقع پردازنده یا CPU بلاک چین اتریوم است. ماشین مجازی مسئول به روز رسانی و انتقال داده‌های قراردادهای هوشمند و آپدیت کردن وضعیت بلوک‌ها است. ماشین مجازی اتریوم فضای کامپیوتری شبکه اتریوم است که به صورت غیرمتمرکز عمل کرده و تعامل میان قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را ممکن می‌کند.

 

استفاده از تکنولوژی دانش صفر در ماشین مجازی اتریوم می‌تواند به بهبود عملکرد کلی این شبکه کمک شایانی کند. با استفاده از دانش صفر، کد استک می‌تواند اطلاعات را تایید کرده و از خطاهای مختلف شبکه جلوگیری کند. بایت‌کدها نوعی کد هستند که ماشین مجازی اتریوم با فراخواندن آن‌ها، تسک‌های مختلف را انجام می‌دهد.

 

در بسیاری از موارد ماشین مجازی بایت‌کد اشتباهی را فراخوانده و منجر به ایجاد خطا در فرایند انجام محاسبات می‌شود. با استفاده از تکنولوژی دانش صفر، پیش از انجام هرگونه محاسبات، شبکه از صحت بایت‌کد فراخوانده شده اطمینان حاصل می‌کند و از این طریق راه هرگونه خطا و دوباره کاری را در محاسبات می‌بندد.

 

مورد دیگری که می‌تواند در زمان عملکرد ماشین مجازی اتریوم با خطا مواجه شود، عملیات‌های read-write هستند. این عملیات‌ها به زبان ساده اقدامات و محاسبات کامپیوتری ماشین مجازی اتریوم هستند که در فرایند انجام یک تراکنش، انجام می‌شوند. با کمک تکنولوژی دانش صفر، هریک از این عملیات‌ها به صورت مجزا بررسی می‌شوند تا هیچ گونه خطایی در آن‌ها شکل نگیرد.

 

یکی دیگر از مفاهیمی که در انجام محاسبات در ماشین مجازی اتریوم نقش مهمی ایفا می‌کند، ارزش‌ها هستند. ارزش‌ها مقادیر کامپیوتری هستند که برای انجام محاسبات اهمیت زیادی دارند. در حالت عادی امکان خطا در مقادیر وجود دارد که می‌تواند محاسبات را کاملا بی‌ثمر کند.

 

دانش صفر با بررسی اولیه ارزش‌ها پیش از آغاز محاسبات اطمینان حاصل می‌کند صحیح هستند و در نتیجه از بروز خطا جلوگیری می‌کند. زمانی که با کمک دانش صفر تمام عملیات‌ها بدون هرگونه خطا انجام شوند، گزارش رمزنگاری شده‌ای از آن‌ها به اتریوم فرستاده شده و در نهایت در بلاک چین اتریوم ثبت می‌شود.

 

ارز دیجیتال لینیا

 

پروژه ارز دیجیتال لینیا، پروژه zkEVM نوع دوم

ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر دانش صفر از لحاظ سازگاری و معادل بودن با اتریوم به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شود. این دسته بندی توسط بنیان‌گذار اتریوم یعنی ویتالیک بوترین انجام شده است و هدف از انجام آن تسهیل فهم zkEVM برای افراد مختلف است.

 

لینیا بر اساس این دسته بندی در دسته دوم قرار می‌گیرد. بدین معنا که لینیا کاملا معادل ماشین مجازی اتریوم است. ارز دیجیتال لینیا در سطح بایت کد کاملا به ماشین مجازی اتریوم شبیه است و به جای معادل سازی از بلاک چین اتریوم، ماشین مجازی اتریوم را معادل سازی می‌کند.

 

معماری شبکه ارز دیجیتال لینیا

هدف ارز دیجیتال Linea این است که بدون نیاز به مجوز به صورت غیرمتمرکز فعالیت کند و برای این‌کار Linea از یک معماری سه بخشی استفاده می‌کند. معماری ارز دیجیتال لینیا به صورت کلی شامل سه بخش زیر است که به شکل هماهنگ باهم فعالیت می‌کنند.

 

  • ترتیب‌دهنده (Sequencer)
  • اثبات کننده (Prover)
  • پل میان لایه‌ای (Bridge Relayer)

 

به طور کلی مراحل عبور از اتریوم به لایه دوم ارز دیجیتال لینیا و سپس بازگشت به اتریوم را می‌توان در مراحل زیر خلاصه کرد.

  1. قرارداد پل اتریوم
  2. قرارداد پل لینیا
  3. هماهنگ کننده
  4. ترتیب دهنده (ساخت بلوک> اجرای کد> بررسی داده‌ها)
  5. هماهنگ کننده
  6. تلفیق وضعیت
  7. مدیریت حالت ماشین مجازی اتریوم
  8. گسترش و اثبات ردیابی
  9. هماهنگ کننده
  10. اثبات دانش صفر و آپدیت درخت مرکل
  11. قرارداد پل لینیا
  12. قرارداد پل اتریوم
  13. بلاک چین اتریوم

 

ترتیب‌دهنده بخشی از معماری ارز دیجیتال لینیا است که تراکنش‌ها و فرایندها را بررسی و مدیریت می‌کند. اثبات‌کننده، لایه‌ای است که در آن تراکنش‌ها تایید می‌شود و اثبات دانش صفر ایجاد می‌شود. در نهایت پل میان لایه‌ای بخشی از معماری لینیا است که انتقال از لایه اول به دوم و برعکس آن را ممکن می‌کند.

 

ارز دیجیتال لینیا چگونه کار می‌کند؟

همانطور که تاکنون متوجه شدید، ارز دیجیتال لینیا از تکنولوژی دانش صفر و ماشین مجازی اتریوم استفاده می‌کند تا سرعت تراکنش‌ها را افزایش داده و مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم را به بهترین شکل ممکن حل کند. برای ایجاد اثبات دانش صفر از تکنولوژی Zk-SNARK استفاده می‌شود.

 

«اثبات مختصر و غیرتعاملی دانش صفر» (Zero-Knowledge Succinct Non-Interactive Argument of Knowledge) نوعی رمزنگاری با دانش صفر است که در آن اعضای شبکه می‌توانند داشتن اطلاعات را به نمایش بگذارند. آن‌ها می‌توانند یک کلید خصوصی را به نمایش بگذارند و بدون این‌که هیچ جزئیاتی را به اشتراک بگذارند.

 

لینیا علاوه بر Zk-SNARK، از یک اثبات کننده بر پایه شبکه استفاده می‌کند. این تکنولوژی می‌تواند بدون نیاز به ایجاد اعتماد، به سرعت اثبات را آماده کند. این مسئله تاکنون بزرگترین مشکل Zk-SNARK بوده است و با حل شدن آن، Zk-SNARK می‌تواند به بلاک چین کمک کند با سرعت بسیار بالایی تراکنش‌ها را تایید کند. با این کار مقیاس‌پذیری بلاک چین چندین برابر می‌شود و حدود بیست برابر ارزان‌تر از اتریوم خواهد بود.

 

امنیت شبکه Linea

معماری امنیتی قوی Linea مبتنی بر اثبات دانش صفر است. با اعتبارسنجی یکپارچگی تراکنش بدون فاش کردن جزئیات تراکنش، ارز دیجیتال لینیا از اطلاعات حساس محافظت می‌کند. Linea با استفاده از رمزنگاری مبتنی بر شبکه، اثبات صحت اطلاعات را ایجاد می‌کند و بر تعهد خود به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران اهمیت فراوانی می‌دهد. عبور هر تراکنش از دو مرحله‌ی مختلف امنیت باعث می‌شود این شبکه از امنیت بسیار زیادی برخوردار است. 

 

مزیت پروژه ارز دیجیتال Linea

Linea در هسته خود برای مقابله با چالش های مقیاس پذیری پیش روی اتریوم طراحی شده است. مزایای قابل توجه شامل بهبود کارمزد تراکنش‌ها و کاهش قابل توجه هزینه‌ها در مقایسه با شبکه اصلی اتریوم است. کاربرد مبتکرانه فناوری دانش صفر، اعتبار صحت تراکنش را تضمین می‌کند و در عین حال تعهد به حفظ حریم خصوصی را حفظ می‌کند.

 

Linea Voyage

مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی لینیا روی شبکه testnet، تیم لینیا اعلام کرد یک کمپین نه هفته‌ای اجرا خواهد کرد تا بتواند کاربران جدید را به شبکه ارز دیجیتال لینیا جذب کند. این کمپین شامل تسک‌هایی مانند استفاده از پل‌های بلاک چینی، دیفای، NFT و بازی می‌شود.

 

در طول نه هفته کمپین حدود ۵.۵ میلیون کیف پول شرکت کردند و این کیف پول‌ها حدود ۴۷ میلیون تراکنش در زنجیره ایجاد کردند. به عنوان پاداش برای انجام این تسک‌ها، کاربران می‌توانند NFT دریافت کنند. این کلکسیون از NFTها اولین کلکسیون ان اف تی روی زنجیره اصلی ارز دیجیتال لینیا است.

 

سرویس پیام متعارف Linea

سرویس پیام متعارف Linea، یک مسیر ارتباطی کارآمد بین شبکه Linea و شبکه اتریوم ایجاد می‌کند. این سرویس پیام کانونیال به عنوان یک پل و یک استک پیام عمل می‌کند. سرویس پیام یک ترکیب از پروتکل و قراردادهای هوشمند است که اطلاعات تغییر مرحله (تراکنش‌های معمول) و پیام دلخواه را بین Linea و سایر شبکه‌ها ارسال می‌کند. اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی شبکه اتریوم را به Linea و برعکس ارسال می‌کند. پروتکل پیام رسانی اصلی سرویس لینیا است.

 

ارز دیجیتال لینیا

 

آینده پروژه ارز دیجیتال لینیا

پس از عمومی شدن ارز دیجیتال لینیا، این پروژه نقشه راه پنج مرحله‌ای منتشر کرد که در ادامه اهداف این پنج مرحله آورده شده است.

 

  • فاز صفر: راه اندازی زنجیره اولیه
  • فاز اول: باز کردن منبع کدها بر اساس استاندارد AGPL
  • فاز دوم: متنوع کردن شورای امنیت برای جلوگیری از تمرکز
  • فاز سوم: تمرکززدایی با امکان رای دادن برای کاربران
  • فاز چهارم: معرفی توکن- کاملا احتمالی است
  • فاز پنجم: یک سیستم چند اثبات را پیاده سازی کنند

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، تیم ارز دیجیتال لینیا با دقت بسیار بالایی تلاش کرده‌اند به خوبی نقشه راهی مناسب و چند بعدی در اختیار کاربران قرار دهند. با انجام این کار، کاربران می‌توانند به راحتی وضعیت پروژه را به شکلی دقیق بررسی کرده و از آن به نحوه‌های مختلف حمایت کنند.

 

در نهایت نکته حائز اهمیت این است که توسعه‌دهندگان و کاربران به این پروژه اعتماد کرده و از آن به نحوه‌های مختلف پشتیبانی کنند. نکته مهم درباره توکن ارز دیجیتال لینیا این است که وجود این توکن به صورت قطعی تایید نشده است. با این حال انتظار می‌رود با وضعیت کنونی در مرحله چهارم از نقشه راه، مدیران این پروژه توکن بومی آن را بنیان‌گذاری کنند. 

 

پروژه‌های فعال بر زنجیره ارز دیجیتال لینیا

با توجه به اینکه زنجیره ارز دیجیتال لینیا امکانات بسیار ویژه‌ای در اختیار کاربران قرار داده و هزینه‌های آنان را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد، بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال در حال حاضر روی زنجیره لینیا فعالیت می‌کنند. در ادامه به بررسی برخی از این پروژه‌ها خواهیم پرداخت.

 

iZUMi Finance

این کمپانی که به عنوان یک پروژه دیفای شناخته می‌شود، به عنوان یک پلتفرم تامین نقدینگی میان زنجیره عمل می‌کند. این پروژه به کاربران اجازه می‌دهد نقدینگی مورد نیاز خود را دریافت کرده و از یک فضای نقدینگی مشترک استفاده کنند. ایزومی به کاربران خود خدمات مختلفی مانند بیمه ضرر موقت ارائه می‌دهد.

 

Cashmere Labs

این پلتفرم دیفای به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به معامله کردن دارایی یا انتقال آن به صرافی غیرمتمرکز، آن را میان بلاک چین‌ها منتقل کنند. Cashmere Labs امنیت تمام کاربران خود را به خوبی تامین کرده و در لینیا و چندین پروژه مشابه فعالیت می‌کند.

 

ZKEX

این پلتفرم در حال توسعه، یک صرافی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد با داشتن تجربه‌ای مشابه با صرافی متمرکز، امنیت خود را در یک صرافی غیرمتمرکز تضمین کنند. این صرافی در حال حاضر به صورت آزمایشی روی شبکه zksync و لینیا اجرا می‌شود. کاربران در این پلتفرم می‌توانند به راحتی ارزهای دیجیتال را با قیمت بازار خریداری کنند و با این وضعیت، از مسائلی مانند حملات آربیتراژ جلوگیری کند. این پروژه یکی از هیجان‌انگیزترین پروژه‌های ارز دیجیتال لینیا است. 

 

Gridex

این شرکت ادعا می‌کند دفتر سفارش مقیاس‌پذیر و بی‌نهایت ایجاد کرده است. Gridex در نظر دارد که به عنوان یک پلتفرم معاملاتی، بدون لغزش و بدون کارمزد در شبکه ماشین مجازی اتریوم معامله ایجاد کند. نکته جالب در این پروژه، این است که Gridex می‌تواند به شما تجربه یک صرافی متمرکز را ارائه دهد؛ در حالی که در واقعیت این پلتفرم از طریق قرارداد هوشمند عمل می‌کند. در حال حاضر Gridex در شبکه‌های مختلف لایه دوم مانند Ethereum، Arbitrum، Polygon و Optimism در دسترس است و در نهایت روی پروژه ارز دیجیتال لینیا مستقر خواهد بود.

 

Mendi Finance

این پروژه یک پروتکل وام‌دهی همتا به همتا سازگار با ماشین مجازی اتریوم است که در شبکه ارز دیجیتال لینیا اجرا خواهد شد. پروژه مندی به شما اجازه می‌دهد از تکنولوژی شبکه یکتا به یکتا استفاده کرده، به صورت کاملا غیرمتمرکز و شفاف وام دریافت کنید. در چنین پلتفرمی، شما می‌توانید به راحتی هر ارز دیجیتال موجود در پلتفرم را قرض گرفته یا قرض بدهید.

 

این پلتفرم شامل چندین ارز دیجیتال مختلف است و شما می‌توانید از آن برای انجام معاملات دیفای استفاده کنید. علاوه بر این پروژه‌های دیفای، زنجیره ارز دیجیتال لینیا مهمان چندین پروژه NFT است که با استانداردهای مختلف و در مقیاس‌های متفاوت در این بلاک چین فعالیت می‌کنند. 

 

جمع بندی

بلاک چین اتریوم از سال 2014 فعالیت می‌کند و در تمام این دوران فعالیت خود به صورت مستمر دچار مشکل مقیاس‌پذیری بوده است. چندین پروژه مختلف نیز در طول این سال‌ها ایجاد شده‌اند تا مقیاس‌پذیری اتریوم را حل کنند. ارز دیجیتال لینیا یک پروژه ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر دانش صفر است که به کمک تکنولوژی رول آپ، سرعت تراکنش‌ها را افزایش داده و کارمزدها را به خوبی کاهش می‌دهد. با این رویکرد، مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم افزایش می‌یابد. 

 

شرکت تکنولوژی ConsenSys، یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در بلاک چین است که علاوه بر لینیا، متامسک، و بسیاری از محصولات دیگر را نیز برای بهبود اتریوم توسعه داده است. لینیا از تکنولوژی معادل ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر دانش صفر استفاده می‌کند تا تراکنش‌ها را با سرعت بیست برابر انجام دهند.

 

معماری زنجیره لینیا شامل سه بخش ترتیب‌دهنده، اثبات کننده و پل میان لایه‌ای است که تعامل میان اتریوم و لینیا را به خوبی ممکن می‌کند. لینیا توانسته در مدت کوتاهی، نقشه راه دقیقی ایجاد کرده و کاربران را به آینده خود مطمئن کند. اگر علاقه دارید در اکوسیستم اتریوم فعالیت کنید اما کارمزدها و سرعت تراکنش شما را از این موضوع باز می‌دارد، می‌توانید از زنجیره لینیا استفاده کنید. 

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

ارز دیجیتال لینیا چیست؟

ارز دیجیتال لینیا یکی از راه حل‌های مقیاس‌پذیری بلاک چین اتریوم است که به کمک تکنولوژی دانش صفر توسعه یافته است. لینیا با افزایش مقیاس‌پذیری شبکه می‌تواند کارمزد ثبت تراکنش در شبکه اتریوم را کاهش دهد.

اهمیت ارز دیجیتال لینیا چیست؟

شبکه اتریوم مشکلات مقیاس‌پذیری زیادی دارد و به همین دلیل نیاز به یک زنجیره که وضعیت اتریوم را بهبود دهد، به شدت حس می‌شود. ارز دیجیتال لینیا می‌تواند مشکلات مقیاس‌پذیری و تراکم شبکه را حل می‌کند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

1 2