آکادمی رابکس
دیفای
وام دهی همتا به همتا p2p

وام دهی همتا به همتا | روش های کسب درآمد از وام دهی P2P

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 28 مرداد 1402
5
5

فهرست مطالب

  • وام دهی همتا به همتا چیست؟
  • نحوه کار پلتفرم‌های وام دهی همتا به همتا
  • وام دهی P2P تضمین شده یا بدون نیاز به وثیقه؟
  • چگونه یک وام دهنده همتا به همتا شویم؟
  • کسب درآمد از وام دهی همتا به همتا
  • خطرات مرتبط با وام دهی P2P
  • مزایای وام‌دهی همتا به همتا

وام دهی همتا به همتا (p2p lending) یکی از فعالیت‌های اصلی کاربران در دنیای دیفای است که به وسیله آن افراد می‌توانند مستقیماً به افراد دیگر وام دهند بدون اینکه موسسات مالی سنتی مانند بانک‌ها را درگیر کنند. در این مقاله به بررسی وام دهی همتا به همتا و تفاوت آن با بازارهای مالی سنتی می‌پردازیم و نحوه کسب درامد از وام دهی p2p را آموزش می‌دهیم.

 

وام دهی همتا به همتا چیست؟

وام‌دهی همتا به همتا (P2P) یا (Peer-to-peer) که به آن وام‌دهی ارز دیجیتال نیز گفته می‌شود، نوعی وام است که از پلتفرم‌های آنلاین برای پیوند مستقیم وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان استفاده می‌کند و استفاده از واسطه‌های مالی معمولی مانند بانک‌ها را حذف می‌کند.

 

در وام دهی همتا به همتا، افراد یا مشاغلی که به دنبال وام هستند می توانند با ایجاد لیست وام در یک پلتفرم P2P درخواست کمک مالی کنند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران یا وام دهندگان نهادی می‌توانند این فهرست‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس سطح ریسک و نرخ بازدهی مورد انتظارشان، تصمیم به تامین مالی آن‌ها بگیرند.

 

پلتفرم‌های وام‌دهی همتا به همتا به عنوان واسطه عمل می‌کنند و فرآیندهای درخواست وام، ارزیابی اعتبار و خدمات وام را ممکن می‌سازند. آنها از فناوری برای بهبود تجربه کاربری استفاده می کنند و وام دهندگان و وام گیرندگان را به یکدیگر معرفی می‌کنند. این وام ها ممکن است برای موارد مختلفی از جمله پرداخت بدهی، وام های شرکت های کوچک، وام های مدرسه و وام های شخصی استفاده شود.

 

پلتفرم های وام دهی همتا به همتا در چارچوب محدودیت های قانونی اعمال شده توسط کشوری که در آن مستقر هستند عمل می‌کنند. پلتفرم ها باید از همه قوانین اجرایی، به ویژه قوانین مربوط به حمایت از وام گیرندگان و سرمایه گذاران پیروی کنند، که البته بسته به مقررات کشور متفاوت است.

 

توجه به این نکته مهم است که وام دهی همتا به همتا لزوما به معنی یک سیستم غیرمتمرکز مبتنی بر ارز دیجیتال نیست و برخی از پلتفرم‌های وام دهی همتا به همتا توسط شرکت‌های متمرکز ایجاد شده‌اند. در واقع وام دهی ارز دیجیتال یک نسخه غیرمتمرکز از پلتفرم‌های وام دهی همتا به همتا است. در ادامه چند مورد از معروف‌ترین پلتفرم‌های وام دهی همتا به همتا را معرفی می‌کنیم.

 

وام دهی همتا به همتای ارز دیجیتال

 

چند نمونه از پلتفرم های وام دهی P2P

تا به امروز پلتفرم‌های وام دهی همتا به همتای زیادی درحوزه دیفای ایجاد شده‌اند. پلتفرم LendingClub یکی از بزرگترین پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال در ایالات متحده است. این پلتفرم، وام های شخصی، وام های تجاری و گزینه های تامین مالی مجدد خودرو را ارائه می دهد.

 

پلتفرم Zopa یکی دیگر از پلتفرم‌های خوب وام دهی همتا به همتا  است که در بریتانیا ایجاد شده و وام‌ها و سرمایه گذاری‌های شخصی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. به علاوه، این پلتفرم وام گیرندگان و سرمایه گذاران را مستقیماً به یکدیگر متصل می‌کند.

 

پلتفرم Aave یک پلتفرم غیرمتمرکز وام دهی ارز دیجیتال در بلاک چین اتریوم است که به کاربران امکان می‌دهد ارزهای دیجیتال را با نرخ‌های بهره که بر اساس عرضه و تقاضا است، قرض دهند و وام بگیرند. این پلتفرم طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به مشوق‌های استخراج نقدینگی، وام‌های فوری و وام گیری با وثیقه اشاره کرد.

 

نحوه کار پلتفرم‌های وام دهی همتا به همتا

برای درک نحوه فعالیت پلتفرم های وام دهی همتا به همتا از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید مهدی می‌خواهد 10000 دلار وام بگیرد تا بدهی خود را پرداخت کند. او پس از مراجعه به پلتفرم وام دهی همتا به همتا یک درخواست وام ارسال می کند و جزئیات مالی و دلایل وام گیری خود را درج می‌کند. پس از اینکه اعتبار مهدی تایید شد، پلتفرم درخواست وام او را در فهرست درخواست‌ها قرار می‌دهد.

 

پس از قرار گرفتن درخواست مهدی در فهرست وام‌ها، یکی از کاربران پلتفرم به نام مهسا، درخواست وام مهدی را می‌خواند و تصمیم می گیرد 1000 دلار از وام را تامین کند زیرا فکر می کند با فلسفه سرمایه‌گذاری او مطابقت دارد. این روند برای دیگر سرمایه‌گذاران نیز طی می‌شود تا در نهایت درخواست 10 هزار دلاری مهدی تامین شود و در این برهه مهدی وام خود را دریافت می‌کند.

 

شبکه وام دهی همتا به همتا بازپرداخت اقساط ماهانه مهدی را که شامل اصل وام و بهره است، در طول زمان بین وام دهندگان پخش می‌کند. بنابراین، مهدی در مقابل سرمایه گذاری مهسا و سایر وام دهندگان، به آن‌ها بهره پرداخت می‌کند که این بهره همان سود سرمایه‌گذاری پلتفرم است. روند مرحله به مرحله این اتفاق به صورت زیر است.

 

مرحله اول: مهدی در یک وبسایت وام دهی همتا به همتا درخواست دریافت وام 10000 دلاری برای پرداخت بدهی خود پر می‌کند.

 

مرحله دوم: بر اساس اطلاعات مالی و هدف وام گیری مهدی، پلتفرم وام دهی P2P، اعتبار او را ارزیابی می‌کند.

 

مرحله سوم: در این مرحله این پلتفرم درخواست وام مهدی را همراه با اطلاعاتی در مورد مبلغ درخواستی وام، درصد سالانه و هدف وام گیری فهرست می‌کند.

 

مرحله چهارم: پس از بررسی‌های مختلف لیستینگ وام، مهسا، که یک سرمایه گذار پلتفرم است، تصمیم می گیرد 1000 دلار به وام مهدی کمک کند.

 

مرحله پنجم: مهدی مبلغ 10000 دلار وام را پس از اینکه وام دهندگان دیگر به طور کامل وام را تامین کردند، دریافت می‌کند.

 

مرحله ششم: مهدی هر ماه مبلغ مشخصی را به عنوان اصل وام و بهره به پلتفرم وام دهی همتا به همتا می‌پردازد.

 

مرحله هفتم: شبکه وام‌دهی P2P بازپرداخت‌های مهدی را جمع‌آوری می‌کند و سپس آن‌ها را بین سرمایه گذاران دیگر مانند مهسا توزیع می‌کند.

 

مرحله هشتم: مهسا و سایر وام دهندگان از طریق پرداخت‌های با بهره‌ای که مهدی در طول زمان انجام می‌دهد، از سرمایه گذاری‌های خود سود می‌کنند.

 

در پلتفرم‌های وام دهی همتا به همتا ارز دیجیتال این فرآیند حتی ساده‌تر است زیرا شما نیازی به شناخت وام‌گیرندگان ندارید و حتی بعضا نیازی به وام گیرنده هم ندارید. تنها کاری که شما باید انجام بدهید سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال و دریافت ارزهای دیجیتال دیگر به ارزش کمتر از مبلغ وثیقه است.

 

وام دهی p2p

 

وام دهی P2P تضمین شده یا بدون نیاز به وثیقه؟

وام‌دهی امن و وام‌دهی بدون تضمین همتا به همتا، دو رویکرد متمایز برای وام دادن در پلتفرم‌های همتا به همتا هستند. وام امن همتا به همتا به وام‌هایی گفته می‌شود که توسط دارایی‌های مختلف پشتیبانی می‌شوند. وام‌های سنتی اینگونه هستند و از املاک و مستغلات یا اتومبیل برای وثیقه استفاده می‌کنند.

 

وام‌های کریپتوکارنسی نیز از نوع تضمین شده است و کاربران وام‌های خود را به وسیله ارزهای دیجیتال مختلف تضمین می‌کنند. در این حالت اگر وام گیرنده در بازپرداخت وام کوتاهی کند، وام دهنده می‌تواند وثیقه را ضبط کند و با فروش آن دارایی خود را بازیابی کند.

 

از سوی دیگر وام دهی همتا به همتا بدون تضمین، نیازی به وثیقه ندارد و وام دهندگان ریسک سرمایه گذاری خود را بر اساس اعتبار و پیشینه مالی وام گیرنده انجام می‌دهند. در مواردی که وام گیرنده در بازپرداخت کوتاهی کند، وام دهتده اغلب به رویه‌های قانونی برای گرفتن بازپرداخت بدهی روی می‌آورد، زیرا دارایی خاصی برای توقیف وجود ندارد.

 

سیاست‌های وثیقه گذاری، نرخ‌های بهره و ریسک‌های پلتفرم وام دهی P2P باید به دقت توسط وام گیرندگان و وام دهندگان در هنگام ارائه وام بدون تضمین در نظر گرفته شوند. همچنین قوانین مربوط به شکایت‌های مرتبط با این نوع قرارداد در کشورهای مختلف نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

چگونه یک وام دهنده همتا به همتا شویم؟

قبل از درخواست برای تبدیل شدن به یک وام دهنده یا سرمایه گذار همتا به همتا، یک پلتفرم وام دهی P2P متناسب با اولویت‌های سرمایه گذاری خود پیدا کنید. پلتفرم‌هایی با شهرت خوب، قیمت گذاری‌های روشن و واضح و خوش سابقه در ارائه وام انتخاب کنید. علاوه بر این، کاربران باید با مقررات وام دهی همتا به همتا در کشور خود آشنا شوند زیرا ممکن است الزامات یا رویه های صدور مجوز خاصی وجود داشته باشد.

 

پس از انتخاب پلتفرم، با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز مانند تایید هویت و اطلاعات بانکی، یک حساب کاربری ایجاد کنید. در مرحله بعد، پولی را که کاربران می خواهند برای سرمایه گذاری در P2P استفاده کنند، به حساب خود واریز کنید. این مبلغ به عنوان سرمایه آن‌ها عمل می‌کند.

 

کاربران به عنوان وام دهندگان P2P به فهرست درخواست‌های وام در سایت دسترسی خواهند داشت. این فهرست اطلاعاتی در مورد وام گیرندگان، اهداف وام‎‌ها، نرخ بهره و سطوح ریسک را ارائه می‌دهند. بر اساس معیارهای سرمایه گذاری و ریسک سرمایه گذاری، کاربران باید هر فهرست را ارزیابی کنند.

 

پس از تصمیم گیری برای حمایت مالی، کاربران باید به شدت مراقب دارایی‌های خود باشند. آنها باید تاریخ‌های دریافت بازپرداخت‌ها، مبالغ بهره و هرگونه تاخیر در پرداخت یا عدم پرداخت را پیگیری کنند. برخی از پلتفرم‌ها گزینه‌های سرمایه‌گذاری مجدد خودکار را ارائه می‌کنند که به کاربران امکان می‌دهد برای دریافت بازپرداخت وام‌های جدید، سود بالقوه خود را افزایش دهند.

 

با این حال، از آنجایی که وام‌دهی همتا به همتا ریسک‌هایی دارد، مانند احتمال پرداخت نکردن وام توسط وام گیرنده، سرمایه‌گذاران باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد ارائه وام، مشخصات وام‌گیرنده و جزئیات وام را به دقت تجزیه و تحلیل کنند. بهترین گزینه استفاده از پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال با وثیقه است که خیال کاربران را از بابت حفظ سرمایه راحت می‌کند.

 

کسب درامد از وام دهی همتا به همتا

 

کسب درآمد از وام دهی همتا به همتا

وام دهی همتا به همتا یکی از روش‌های اصلی کسب درامد غیرفعال است. شما با وام دادن سرمایه خود می‌توانید به صورت غیرفعال درآمد به دست آورید. در طرف دیگر نیز با دریافت وام از دیگران و استفاده از پول در فعالیت‌های مختلف می‌توانید بدون داشتن سرمایه ایده خود را اجرایی کرده و سود به دست آورید.

 

دریافت سود منظم

وام دهندگان P2P می‌توانند از وام خود سود منظم ماهانه دریافت کنند. این درآمد می‌تواند منبع مناسبی برای جریان نقدی غیرفعال باشد، به خصوص اگر سرمایه گذاران دارای سبد متنوعی از وام باشند. با این حال، میزان سود به دست آمده از مبلغ وام، به نرخ بهره و رفتار بازپرداخت وام گیرنده بستگی دارد.

 

مدیریت منفعل پورتفولیو

سیستم‌های وام دهی P2P وظیفه دارند که فعالیت‌های کاربران را مدیریت کنند. این فعالیت‌ها شامل خدمات وام، جمع‌آوری پرداخت وام گیرندگان و توزیع مبالغ وام‌دهندگان و تامین مالی وام‌ها می‌شود. مدیریت منفعل پورتفولیو به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که بدون مدیریت فعال وام، کسب درآمد کنند.

 

پلتفرم‌های وام دهی P2P مطمئن می‌شوند که وام دهندگان سهم منصفانه‌ای را از پرداخت‌های بهره دریافت می‌کنند و بازپرداخت وام گیرندگان تا بخش اخر اقساط نهایی می‌شود. این موضع در ارتباط با پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال کاملا خودکار است و زمان بسیار کمتری از کاربران می‌گیرد.

 

سرمایه گذاری خودکار

پلتفرم‌های وام‌دهی P2P ویژگی‌ها و ابزارهای خودکار را برای ساده‌سازی سرمایه‌گذاری را ارائه می‌دهند. گزینه‌های سرمایه گذاری خودکار به طور اتوماتیک وجوه را بر اساس معیارهای از پیش تعریف شده وام دهندگان به وام‌های جدید توزیع می‌کنند و انتخاب دستی و تصمیمات سرمایه گذاری را حذف می‌کند.

 

سرمایه گذاری مجدد بازپرداخت‌ها

در عین حال که وام گیرندگان وام‌های خود را بازپرداخت می‌کنند، وام دهندگان می‌توانند کل سبد وام خود را گسترش دهند و با سرمایه گذاری مجدد و مستمر بازپرداخت‌ها، درآمد خود را از بهره افزایش دهند. سرمایه گذاری مجدد به وام دهندگان این امکان را می دهد تا درآمدهای خود را روی هم انباشته کنند و درآمد غیرفعال خود را در طول زمان افزایش دهند.

 

خطرات مرتبط با وام دهی P2P

وام دهی P2P یک روش غیرفعال برای سرمایه‌گذاری است که امکان کسب درآمد غیرفعال را برای کاربران فراهم می‌کند. با این حال، این فعالیت دارای خطراتی است که ممکن است منجر به از دست دادن سود و اصل سرمایه کاربران شود. از جمله مهمترین خطرات مرتبط با وام دهی همتا به همتا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • ریسک پیش‌فرض: وام‌دهی P2P به دلیل اینکه ممکن است وام گیرنده آن را بازپرداخت نکند، خطرناک است. وام گیرندگان ممکن است نتوانند اقساط را پرداخت کنند که در این شرایط  اصل و درآمد بهره سرمایه‌گذاران از دست می‌رود. این خطر برای وام‌های وثیقه بسیار کمتر است.
  • ریسک اعتباری: وام دهندگان P2P به افراد و مشاغل کوچک با اعتبار‌های متفاوتی وام می‌دهند. بنابراین، وام گیرندگان با ریسک بالا ممکن است نتوانند پرداخت کنند.
  • فقدان وثیقه: وام دهندگان ممکن است دارایی های کمی برای بازیابی داشته باشند، که در صورتی که نتوانند بازپرداخت را انجام دهند، این موضوع برای سرمایه‌گذار خطر آفرین است.
  • ریسک پلتفرم: اگر پلتفرم P2P با مشکلات عملیاتی، بی ثباتی مالی یا به طور کلی شکست مواجه شود، ممکن است وام دهندگان برای بازگرداندن پول خود با مشکل مواجه شوند.
  • ریسک بازار و ریسک اقتصادی: بی ثباتی مالی و رکود اقتصادی می تواند نرخ عدم بازپرداخت را افزایش داده و ارزش وام ها را در بازار ثانویه کاهش دهد.

 

مزایای وام‌دهی همتا به همتا

در قسمت قبلی خطرات مرتبط با وام دهی همتا به همتا را توضیح دادیم که بیشتر آن‌ها در مورد وام‌های معمولی نیز صادق است. با این حال وام دهی همتا به همتا مزایای زیادی در مقیایسه با وام‌های عادی دارد که مهمترین آن‌ها به صورت زیر است.

 

  • بازده بالاتر: وام دهی P2P می‌تواند از سرمایه گذاری‌های با درآمد ثابت بهتر عمل کند. سرمایه گذاران می‌توانند با اعطای وام مستقیم به وام گیرندگان، نسبت به حساب های پس انداز و سایر دارایی‌های کم بازده عملکرد بهتری داشته باشند.
  • متنوع سازی: وام دهی P2P به سرمایه گذاران امکان می‌دهد در وام‌های متعدد تنوع داشته باشند و ریسک پرتفولیو و عدم بازپرداخت وام را کاهش دهد.
  • درآمد غیرفعال: دریافت سود ماهانه یا سه ماهه، وام دهی P2P را به یک منبع درآمد غیرفعال تبدیل می‌کند. سرمایه گذاران می‌توانند بدون مدیریت فعال، از دارایی‌های خود سود ببرند.
  • دسترسی به بازار اعتبار: شبکه‌های وام‌دهی P2P به وام‌گیرندگانی که واجد شرایط دریافت وام‌های بانکی نیستند، کمک مالی می‌کنند، که باعث می‌شود تعداد افراد بیشتری بتوانند وام دریافت کنند و ممکن است پاداش‌های بالایی برای وام دهندگان به همراه داشته باشد.
  • شفافیت و کنترل: سرمایه گذاران می‌توانند مشخصات وام گیرندگان، اطلاعات وام و خطرات را در پلتفرم‌های وام دهی P2P بررسی کنند و وام هایی را انتخاب کنند که با ریسک‌پذیری و معیارهای سرمایه گذاری آن‌ها مطابقت داشته باشد.

 

بنابراین، قبل از مشارکت در وام‌دهی P2P، هم برای وام‌دهندگان و هم برای وام‌گیرندگان ضروری است که ریسک‌های موجود را به دقت در نظر بگیرند و درک کنند. تنوع، احتیاط و انتخاب پلتفرم های قابل اعتماد برخی از تاکتیک‌های موثر است که می تواند به کاهش این خطرات کمک کنند.

برچسب های مرتبط

دیفای

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *