آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
علت سقوط ارزهای دیجیتال

دلایل سقوط ارزهای دیجیتال | علت ریزش ارزهای دیجیتال چیست؟

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 27 خرداد 1402
5
5

فهرست مطالب

  • علت سقوط ارزهای دیجیتال امروز (14 ژوئن 2023 معادل 24 خرداد 1402)
  • منظور از سقوط ارزهای دیجیتال چیست؟
  • دلایل ریزش ارزهای دیجیتال
  • علت ریزش رمز ارزها چیست؟

بازار ارز دیجیتال همانند سایر بازارهای مالی با تغییر و نوسان قیمت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بدون وجود این نوسان عملا وجود آن بی معنی است. در این میان گاهی نوسانات بازار به قدری زیاد است که به جای استفاده از واژه نوسان از عبارات سقوط و صعود استفاده می‌شود. سقوط ارزهای دیجیتال به معنی کاهش قیمت شدید آن در فاصله زمانی کوتاه است.

 

در این مقاله با عنوان “علت ریزش ارزهای دیجیتال امروز” ریزش ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی و به‌روزرسانی می‌کنیم. ادامه مقاله مربوط به بررسی علت ریزش ارزهای دیجیتال با بررسی تاریخچه قیمت بیت کوین است که می‌تواند دید خوبی در زمینه بررسی دلایل اصلی سقوط قیمت یت کوین به شما ارائه کند.

 

علت سقوط ارزهای دیجیتال امروز (14 ژوئن 2023 معادل 24 خرداد 1402)

در روزهای اخیر خبرهای متعددی در مورد رمز ارزها از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) منتشر می‌شود که در آخرین مورد این سازمان از صرافی بایننس و کوین بیس به دلیل لیست کردن ارزهای دیجیتالی که از نظر این سازمان اوراق بهادار هستند شکایت کرد. این خبر منجر به شدت گرفتن ریزش ارزهای دیجیتال امروز شد و قیمت بیت کوین را به زیر 25 هزار دلار رساند.

 

علت ریزش ارزهای دیجیتال

 

منظور از سقوط ارزهای دیجیتال چیست؟

منظور از سقوط ارزهای دیجیتال کاهش قیمت بیشتر رمز ارز ها به صورت همزمان و با دامنه بالا است. ارزهای دیجیتال مانند سایر دارایی‌های معامله شده در بازارهای مالی با نوسان قیمت همراه هستند و در طی این نوسانات ممکن است قیمت آن‌ها با کاهش همراه باشد اما معمولا هر کاهش قیمت را نمی‌توان در مقوله ریزش ارزهای دیجیتال دسته‌بندی کرد.

 

طبق قانون نانوشته‌ای که در میان فعالان بازارهای مالی وجود دارد می‌توان سقوط ارزهای دیجیتال را با توجه به سه مولفه تعریف کرد. مولفه اول کاهش قیمت همزمان اکثریت ارزهای دیجیتال است. مولفه دوم، درصد ریزش بالای 5 درصد برای اکثریت ارزهای دیجیتال است. در نهایت مولفه سوم ناگهانی بودن ریزش قیمت کریپتوکارنسی است.

 

معمولا برای این که شاهد ریزش ارزهای دیجیتال باشیم باید اتفاق خاصی در بازار رخ داده باشد که این اتفاق می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به بازار ارزهای دیجیتال مربوط باشد. در ادامه، مقاله اصلی‌ترین دلایل سقوط ارزهای دیجیتال را که در چند سال گذشته و از زمان ایجاد بیت کوین شاهد آن‌ها بوده‌ایم را بررسی می‌کنیم.

 

دلایل ریزش ارزهای دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین اصلی‌ترین محرک قیمت به شمار می‌رود و معمولا ریزش ارزهای دیجیتال در مقیاس بزرگ مربوط به اتفاقات و اخبار مربوط به این رمز ارز است. بیت کوین در یک چرخه قیمت چهارساله حرکت‌های صعودی و نزولی خود را انجام می‌دهد و این چرخه مربوط به هاوینگ بیت کوین است که هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد.

 

در شبکه بیت کوین هر چهار سال یکبار پاداش استخراج ارز دیجیتال از ایجاد بیت کوین‌های جدید نصف می‌شود که به این اتفاق هاوینگ بیت کوین گفته می‌شود. معمولا مدتی پس از هاوینگ روند صعودی قیمت آغاز می‌شود و این روند در طی حدود یک سال و نیم ادامه پیدا می‌کند. با رسیدن بیت کوین به سقف، ریزش این رمز ارز و سقوط ارزهای دیجیتال آغاز می‌شود.

 

اگرچه در طی روند صعودی بازار نیز معمولا اصلاحات قیمتی سنگین که می‌توان از آن‌ها به عنوان سقوط قیمت ارزهای دیجیتال یاد کرد، رخ می‌دهد اما ریزش اصلی معمولا در طی مدت حدود یک ماه کار خود را می‌کند و منجر به ریزش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌شود. پس از این در مدت زمان نسبت طولانی بازار حالت نوسانی خود را حفط می‌کند تا دوباره با نزدیک شدن به هاوینگ بیت کوین بعدی شروع به صعود کند.

 

در کنار چرخه بیت کوین که معمولا دلیل اصلی ریزش ارزهای دیجیتال است اتفاقات تاثیر گذار بر حوزه ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند بر روی بازار اثرگذار باشد و منجر به سقوط ارزهای دیجیتال شود. از جمله اخباری که در گذشته منجر به ریزش ارزهای دیجیتال شده است می‌توان به ممنوعیت ماینینگ در چین، سقوط صرافی ارز دیجیتال FTX و از بین رفتن پروژه لونا و سقوط آزاد قیمت آن اشاره کرد.

 

علت ریزش رمز ارزها

 

اولین ریزش ارزهای دیجیتال با کاهش قیمت بیت کوین از 3 دلار به یک سنت

اولین رالی صعودی در تاریخچه بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال، در اواخر اپریل 2011 اتفاق افتاد که در طی آن قیمت بیت کوین توانست به سرعت و پس از رد کردن قیمت 1 دلار به 32 دلار برسد. این رالی صعودی چندان دوامی نداشت و در طی چند روز قیمت بیت کوین با ریزش وحشتناک به یک سنت سقوط کرد.

 

دلیل اولین ریزش اساسی بیت کوین که به عنوان اولین سقوط ارزهای دیجیتال نیز شناخته می‌شود، مشکلات امنیتی ایجاد شده در صرافی ارز دیجیتال ژاپنی Mt.Gox بود. این صرافی که امروزه به طور کامل منحل شده در آن زمان بیشترین میزان معاملات بیت کوین را در اختیار داشت. نقص امنیتی موجود در این پلتفرم، منجر به سرقت 850 هزار بیت کوین شد و همین مساله منجر به سقوط قیمت بیت کوین در آن زمان گردید.

 

در طی این ریزش قیمت بیت کوین در طی چند روز 99 درصد ارزش بازار خود را از دست داد و یکی از شدیدترین ریزش‌های قیمت ارز دیجیتال در تاریخ را ثبت کرد. قیمت بیت کوین تنها در فوریه 2013 بود که دوباره توانست به سقف قیمتی خود در 32 دلار برسد و این اتفاق وحشتناک را از تاریخچه خود حذف کند. در آن زمان رمز ارز دیگری در بازار نبود که ریزش بیت کوین بر روی قیمت آن اثرگذار باشد.

 

 دومین سقوط ارزهای دیجیتال با دخالت دولت چین

پس از سقوط قیمت بیت کوین در سال 2011 این ارز توانست در سال 2013 دوباره به قیمت اوج خود برسد و در مدت کوتاهی با افزایش قیمت، به 1000 دلار در نوامبر 2013 برسد. رسیدن به سطح روانی 1000 دلار باعث سقوط قیمت بیت کوین شد و یک ماه بعد قیمت بیت کوین به زیر 700 دلار آمد.

 

سرعت این ریزش قیمت زمانی افزایش یافت که بانک مرکزی چین در اواخر سال 2013 شروع به سرکوب بیت کوین کرد و موسسات مالی محلی را از انجام تراکنش‌های بیت کوین منع کرد. این اتفاق اثر بلند مدت نیز بر روی قیمت بیت کوین داشت و باعث شد که قیمت بیت کوین در ژانویه 2015 به پایین‌ترین سطح خود در قیمت 170 دلار برسد.  البته دخالت دولت چین تنها دلیل ریزش قیمت بیت کوین در آن زمان نبود.

 

صرافی Mt.Gox در سال 2014 برداشت بیت کوین را متوقف و در نهایت در توکیو و آمریکا اعلان ورشکستگی کرد. برخی مقامات مالی آمریکایی نیز ادعا کردند که قدرت دستکاری قیمت بیت کوین را دارند و همین مساله منجر به ایجاد احساسات منفی عمیق حول بیت کوین شد. نهایتا قیمت بیت کوین در ژانویه 2017 توانست دوباره به 1000 دلار برسد که این طولانی‌ترین دوره بازیابی قیمت بیت کوین بود.

 

سومین سقوط ارزهای دیجیتال با دلایل همیشگی

سال 2017 یکی از بهترین سال‌ها برای بیت کوین بود زیرا این رمز ارز توانست پس از بازپسگیری قیمت 1000 دلار با رشد شدید در طی یک سال به 20 هزار دلار برسد. با این حال، با شروع سال 2018 عوامل متعددی باعث ریزش ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین شدند که در نهایت قیمت این رمز ارز در کمترین حالت خود به 3200 دلار برگشت.

 

دلایل ریزش قیمت در سال 2018 متنوع بود. اولین دلیل این ریزش هک صرافی ارز دیجیتال ژاپنی CoinCheck بود که در اثر این اتفاق حدود 530 میلیون دلار به صورت ارز دیجیتال NEM به سرقت رفت. عامل دیگری که سرعت ریزش ارزهای دیجیتال را افزایش داد، خبر ممنوع کردن عرضه اولیه ارز دیجیتال و تبلیغات فروش توکن در پلتفرم‌های حوزه فناوری مثل فیس بوک و گوگل بود.

 

در نهایت عامل دیگری که در این سقوط قیمت بیت کوین موثر بود، تلاش‌های جهانی برای تنظیم قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال بود. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در این سال درخواست‌های مربوط به صندوق‌های قابل  بیت کوین (Bitcoin ETF) را رد کرد و همین مساله کاهش بیشتر قیمت رمز ارزها را به دنبال داشت.

 

علت ریرش قیمت بیت کوین

 

سومین چرخه بیت کوین و دو ریزش بزرگ برای ارزهای دیجیتال

پس از ریزش قیمت شدید در سال 2018 بیت کوین در انتهای سال 202 روند صعودی خود را آغاز کرد و در آوریل 2021 به قیمت 63 هزار دلار رسید. این افزایش شدید قیمت، برای اولین بار در تاریخ ارزش بازار بیت کوین را به بالای یک تریلیون دلار برد اما با بحث‌های منفی شکل گرفته حول استخراج بیت کوین، این صعود نتوانست ادامه دار باشد و اولین ریزش چهارمین چرخه بیت کوین آغاز شد و در طی سه ماه قیمت بیت کوین به 29 هزار دلار کاهش یافت.

 

اگرچه تاثیر روانی ارزش بازار یک تریلیون دلاری در این ریزش نقش مهمی داشت اما دلیل اصلی این اتفاق بحث‌ها و روایت‌های رسانه‌ای شکل گرفته حول مشکلات اجتماعی و محیط زیستی استخراج بیت کوین بود. این جریان با کنار گذاشته شدن بیت کوین به عنوان یکی روش پرداخت برای خرید ماشین‌های الکترونیکی تسلا توسط ایلان ماسک شدت گرفت. هرچند سه ماه بعد ایلان ماسک توضیح داد که بیش از 50 درصد انرژی مورد نیاز بیت کوین از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود.

 

دولت چین در این برهه زمانی مزارع استخراج بیت کوین محلی را تعدیل و استخراج بیت کوین را مننوع کرد اما این اتفاق نتوانست پیش از این قیمت بیت کوین را کاهش دهد و دوباره در جولای همان سال، قیمت بیت کوین افزایش یافت تا به سقف قیمتی خود در 68 هزار دلار برسد. پس از رسیدن به این قیمت بود که دومین ریزش در چهارمین چرخه بیت کوین اتفاق افتاد.

 

قیمت بیت کوین نتوانست در روند صعودی خود به بالای 70 هزار دلار برسد و ریزش خود را از 68 هزار دلار آغاز کرد تا اینکه در در ژوئن 2022 به زیر قیمت 20 هزار دلار رسید. دلیل اصلی ریزش ارزهای دیجیتال در این بازه دی پگ شدن استیبل کوین الگوریتیم UST و شکست پروژه لونا بود. این استیبل کوین سومین استیبل کوین بزرگ بازار بود و دی پگ شدن آن به صورت دومینویی کل بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و باعث ریزش قیمت ارزهای دیجیتال شد.

 

بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیای کریپتوکارنسی مثل سلسیوس به دلیل ناتوانی در حفظ نقدینگی در میان شرایط وحشت بازار مجبور به توقف برداشت شدند و برخی از شرکت‌ها نیز از بین رفتند. علاوه بر ترا فروپاشی صرافی ارز دیجیتال FTX که یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال بود بر روند ریزش قیمت موثر بود. این صرافی پشتوانه بسیاری از بدهی‌های خود را توکن‌های صادر شده توسط خودش قرار داده بود و کاهش قیمت توکن این صرافی با فادهای ایجاد شده باعث فروپاشی آن شد.

 

علت ریزش رمز ارزها چیست؟

اگر تاریخچه ریزش رمز ارزها را مرور کنیم، متوجه می‌شویم که اصلی‌ترین دلایل سوط رمز ارزها را می‌توان به مواردی مثل چرخه‌های قیمتی بیت کوین، هک و فروپاشی صرافی‌های ارز دیجیتال، دخالت دولت‌ها در بازار رمز ارزها، ممنوعیت استخراج ارز‌های دیجیتال، ایجاد جو رسانه‌ای علیه ارزهای دیجیتال با بهانه‌های محیط زیستی، مشکلات مالی در شرکت‌های بزرگ ارزهای دیجیتال و  فروپاشی پروژه‌های بزرگ ارز دیجیتال نسبت داد.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *