آکادمی رابکس
ارزهای دیجیتال
ارز دیجیتال تن کوین

ارز دیجیتال تن کوین | 0 تا 100 بلاک چین Toncoin و ارز Ton تلگرام

  • متوسط
  • 5دقیقه
  • 17 مهر 1402
1.7
1.7

فهرست مطالب

  • ارز دیجیتال تن کوین چیست؟
  • بلاک چین Toncoin چگونه کار می‌کند؟
  • ارز دیجیتال تن کوین
  • کیف پول های ارز دیجیتال تن کوین
  • استیکینگ ارز دیجیتال تن کوین
  • نقشه راه بلاک چین Ton
  • اکوسیستم بلاک چین Ton
  • سرویس‌های وب ۳ بلاک چین تن کوین
  • مقایسه ارز دیجیتال تن کوین با اتریوم و سولانا
  • جمع بندی

پروژه ارز دیجیتال تن کوین یکی از جدیدترین و جالب‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال است که در راستای این ایجاد شده است که پرداخت سریع و شفاف را برای کاربران ممکن کند. بلاک چین پایه‌ی این ارز دیجیتال، «تن» (TON) است. تن مخفف The Open Network به معنای شبکه آزاد است و به این معناست که بلاک چین تن کاملا منبع باز است.

 

این بلاک چین، توسط پلتفرم پیام رسانی تلگرام ایجاد شده است و هم اکنون، توسط توسعه‌دهندگان علاقه‌مند مدیریت می‌شود. ارز دیجیتال تن کوین برای بسیاری از کاربران یک سرمایه‌گذاری مهم است و می‌تواند در آینده سود فراوانی برای آن‌ها ایجاد کند. برای خرید تن کوین و بیش از 1000 ارز دیجیتال دیگر به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

 

ما در این مقاله به سوال ارز دیجیتال تن کوین چیست پاسخ می‌دهیم و نحوه کار بلاک چین و کیف پول‌های آن را توضیح می‌دهیم. سپس به بررسی توکنومیکس و استیکینگ تن کوین می‌پردازیم. علاوه بر این موارد، ما اکوسیستم بلاک چین تن کوین را نیز به دلیل اهمیت بالای آن مورد بررسی قرار می‌دهیم. در نهایت سرویس‌های وب 3 را در بلاک چین تن بررسی کرده و ارز دیجیتال تن کوین را با اتریوم و سولانا مقایسه می‌کنیم.

 

ارز دیجیتال تن کوین چیست؟

پروژه ارز دیجیتال «تن کوین» (Toncoin) یک ارز دیجیتال است که برای انجام تراکنش‌های مختلف با سرعت و شفافیت بالا ایجاد شده است. پیش از این، تن کوین به عنوان گرم (Gram) شناخته می‌شد و قرار بود به عنوان بخشی از تلگرام، با این پیام رسان ادغام شود. با توجه به قوانین ایالات متحده برای کریپتوکارنسی، ادغام تلگرام با این ارز دیجیتال ممکن نشد.

 

در نتیجه تلگرام این پروژه را رها کرد و علاقه‌مندان به پروژه مسئولیت آن را قبول کردند. هم اکنون این گروه از مشتاقان تن کوین که از خود به عنوان بنیاد بلاک چین تن یاد می‌کنند، به اداره و تامین این شبکه مشغول‌اند. بلاک چین پایه‌ی این ارز دیجیتال، بلاک چین Ton است که از مکانیسم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد ارز دیجیتال تن کوین خود را استیک کند و در ازای آن از شبکه پاداش دریافت کند.

 

شبکه تن کوین یک زیرساخت ایده‌آل برای ایجاد و اجرای «سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز» (decentralized autonomous organizations) یا دائو است. در حال حاضر صاحبان توکن حاکمیتی می‌توانند اختلافات را به صورت گروهی حل کنند و در هزینه‌های خدمات را نیز به صورت گروهی پرداخت می‌کنند. در ادامه نحوه کار بلاک چین تن را بررسی می‌کنیم. 

 

بلاک چین Toncoin چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفته شد، ارز دیجیتال تن کوین در بستر بلاک چین تن کوین ایجاد شده است. این بلاک چین یک زنجیره لایه اول غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد دائو ساخته و آن‌ها را مدیریت کنند. DAO سازمانی است که براساس قرارداد هوشمند اداره می‌شود تا اهدافی مانند حاکمیت، جمع‌آوری سرمایه و همکاری را دنبال کند.

 

قراردادهای هوشمند، پروتکل‌های رمزنگاری شده‌ای هستند که بر اساس توافقات، قوانین را اجرا می‌کنند. همانطور که می‌توان تصور کرد، ایجاد دائو در فضای مناسب با کارمزد کم برای حوزه دیفای و کاربران آن اهمیت زیادی دارد و تن کوین بستر مناسبی برای این کار فراهم می‌کند. عملکرد تن کوین، به چند ساختار مختلف وابستگی دارد که این ساختارها را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

 

  • الگوریتم اجماع اثبات سهام: الگوریتم اجماع به نحوه‌ی توافق شبکه و گره‌ها اشاره دارد. برای اینکه یک شبکه بتواند به خوبی عمل کند، باید درمورد یک الگوریتم اجماع توافق شود. الگوریتم اجماع اثبات سهام، حالتی است که در آن به جای استفاده از معادلات پیچیده از توکن‌های بومی برای اعتبارسنجی استفاده می‌کند. برای اینکه الگوریتم اجماع به خوبی عمل کند، کاربران یا علاقه‌مندان شبکه توکن‌های خود را در شبکه قفل می‌کنند و در ازای تامین امنیت و کارایی شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

 

  • شاردینگ: «شاردینگ»(sharding) یک رویکرد جدید به مقیاس‌پذیری بلاک چین‌ها است که توسط شبکه زیلیکا استفاده می‌شود. به زبان ساده شاردینگ بلاک چین را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند که به عنوان شارد شناخته می‌شوند؛ در این حالت عملکردهای هر بخش بلاک چین افزایش می‌یابد و تاثیر مثبتی بر مقیاس‌پذیری شبکه می‌گذارد. هر شارد با بقیه بخش‌ها در ارتباط است، عملکردها با هم منطبق شده و در نهایت یک حالت کلی از سیستم را به نمایش می‌گذارد. 

 

  • ماشین مجازی: «ماشین مجازی»(virtual machine) یک نرم افزار است که عملکردی دقیقا مشابه پردازنده کامپیوتر دارد. ماشین مجازی در بلاک چین دستورات مختلف را دریافت کرده، آن‌ها را مدیریت کرده و اجرا می‌کند. ماشین مجازی دستورهای مرتبط با اپلیکیشن‌ها را انجام داده و سپس وضعیت داده‌ها را در بلاک چین آپدیت می‌کند.

 

بلاک چین تن کوین در واقع با ترکیب کردن این تکنولوژی‌ها عملکرد خود را ممکن می‌کند. الگوریتم اجماع مسئولیت اعتبارسنجی شبکه را به عهده دارد. شاردینگ نیز می‌تواند بخش‌های مختلفی در بلاک چین تن کوین ایجاد کند که تقسیم وظایف را تسهیل می‌کند. در نهایت نیز ماشین مجازی تن کوین این وظایف تقسیم شده را ترکیب می‌کند.

 

می‌توان گفت شبکه تن کوین، بلاک چینی از بلاک چین‌های مختلف است که در حال حاضر از دو زنجیره ساخته‌شده است. زنجیره اصلی یا Master chain به عنوان هماهنگ‌کننده میان نودها، توکن‌ها و اعضای مختلف شبکه عمل می‌کند. زنجیره کاری یا work chain مسئولیت رسیدگی به درخواست‌ها و قراردادهای هوشمند را به عهده دارد.

 

هر زنجیره در شبکه تن کوین، خود به چندین بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود و هر بخش مسئولیتی را به عهده می‌گیرد. به عبارتی زنجیره کاری به شاردهای مختلف تقسیم می‌شود و هر بخش می‌تواند بسیاری از درخواست‌ها را انجام دهد. پس شبکه می‌تواند میلیون‌ها تراکنش و درخواست کاربر را پردازش کرده و هزینه بسیار پایینی بابت آن دریافت کند.

 

ارز دیجیتال تن کوین

 

ارز دیجیتال تن کوین

ارز دیجیتال تن کوین، پیش از راه‌اندازی رسمی بلاک چین تن به عنوان یک توکن ERC-20 ایجاد شد اما در حال حاضر این رمز ارز علاوه بر شبکه اتریوم در خود شبکه تن و زنجیره هوشمند بایننس نیز در دسترس است. ارز دیجیتال تن کوین علاوه بر این‌که نوعی دارایی برای انجام پرداخت‌ها و معاملات است، توکن حاکمیتی شبکه تن است و به صاحبان خود اجازه مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شبکه می‌دهد. 

 

کاربردهای ارز Ton

ارز دیجیتال تن کوین به صورت کلی برای انجام پرداخت‌ها و تراکنش‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از توکن ارز دیجیتال تن کوین، از شبکه تن و خدمات مختلف آن استفاده کنید. علاوه بر این شما می‌توانید برای گرفتن تصمیمات مختلف حاکمیتی شبکه تن از این ارز دیجیتال استفاده کنید. به عنوان مثال در حال حاضر برای خرید اکانت تلگرام پرمیوم می‌توان از ارز TON استفاده کرد. 

 

برای انجام این کار شما می‌توانید پروپوزال ایجاد کرده و به ازای توکن‌های خود، رای حاکمیتی بدهید و درباره شبکه تصمیم بگیرید. شما می‌توانید با داشتن ارز دیجیتال تن کوین، وارد فضاهای مختلف حمایتی برای شبکه تن شده و در جریان جدیدترین رویدادهای این شبکه باشید. تن کوین به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌های غیرمتمرکز توسعه داده و یا از این برنامه‌ها استفاده کنند.

 

ارز Ton به شما اجازه می‌دهد در ازای خدمات خود، هزینه دریافت کنید یا اینکه از برنامه غیرمتمرکز استفاده کرده و هزینه آن را پرداخت کنید. شما می‌توانید با داشتن ارز دیجیتال تن کوین از برنامه‌های مختلف غیرمتمرکز در حوزه‌های مختلفی مانند دیفای، ان اف تی و شبکه اجتماعی استفاده کنید و هزینه‌ی آن را به توسعه‌دهندگان پرداخت کنید.

 

توکنومیکس ارز دیجیتال تن کوین

منظور از توکنومیکس ارز دیجیتال تن کوین بررسی متغیرهای اقتصادی مرتبط با این توکن است. توکنومیکس Toncoin برای اطمینان از توزیع دقیق توکن‌ها، ایجاد اقتصادی پایدار و یک سیستم حکمرانی متعادل طراحی شده است. در ادامه اصلی‌ترین متغیرهای توکنومیکس ارز دیجیتال تن کوین را بررسی می‌کنیم.

 

۱. عرضه ثابت: مجموع عرضه توکن تن کوین، پنج میلیارد توکن ثابت است، که هرگز افزایش یا کاهش نخواهد یافت. این عرضه ثابت، یک نرخ تورم قابل پیش بینی و ارزش ثابت توکن را تضمین می‌کند.

 

۲. توزیع اولیه: توزیع اولیه توکن‌های بلاک چین TON از طریق فروش عمومی در سال 2018 انجام شد و حدود 1.7 میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. توزیع اولیه ارز دیجیتال تن کوین 44 درصد از کل عرضه را به سرمایه‌گذاران، 4 درصد را به توسعه دهندگان و 52 درصد از عرضه کلی را نیز به صندوق ذخیره اختصاص داد.

 

۳. صندوق ذخیره: صندوق ذخیره‌ی تن کوین توسط یک قرارداد هوشمند کنترل می‌شود که توکن‌ها را به تدریج در طول زمان منتشر می‌کند تا بدین وسیله از توسعه و رشد شبکه پشتیبانی کند. نرخ انتشار ارز دیجیتال تن کوین توسط الگوریتمی تعیین می‌شود که عوامل مختلفی مانند تقاضا، عرضه و قیمت توکن را در نظر می‌گیرد.

 

۴. پاداش استیکینگ: پاداش استیکینگ در واقع انگیزه‌ی تایید کنندگان و اعتبارسنج‌ها برای اجرای گره‌های بلاک چین TON و اعتبارسنجی تراکنش‌ها است. پاداش استیکینگ ارز دیجیتال تن کوین کاربران بر اساس تعداد توکن‌هایی که استیک می‌کنند مشخص شده و در قالب ارز دیجیتال تن کوین پرداخت می‌شود. نرخ پاداش استیکینگ توسط الگوریتمی در شبکه و براساس عوامل مختلفی مانند فعالیت شبکه، امنیت و تورم تعیین می‌شود.

 

۵. نرخ کارمزد: هزینه‌های کاربران که در واقع کارمزد استفاده از خدمات شبکه هستند. این هزینه‌ها در قالب ارز دیجیتال تن کوین پرداخت می‌شوند. نرخ کارمزد تراکنش‌ها یا خدمات، توسط الگوریتمی تعیین می‌شود که عوامل مختلفی مانند تراکم شبکه، تقاضا و عرضه توکن را در نظر می‌گیرد.

 

این موارد از جمله مهم‌ترین بخش‌های توکنومیکس ارز دیجیتال تن کوین هستند. شبکه با داشتن این برنامه دقیق از هزینه‌ها و درآمدهای خود می‌تواند به خوبی عرضه و تقاضا را مدیریت کرده و ثبات قیمتی ارز دیجیتال را تضمین کند. 

 

کیف پول های ارز دیجیتال تن کوین

ارز دیجیتال تن کوین یکی از ارزهایی است که چندین کیف پول ارز دیجیتال ویژه خود را دارد. این کیف پول‌ها رابط کاربر پسندی دارند و فرایندهای مختلف را تسهیل می‌کنند. این کیف پول‌ها ویژگی‌های مناسبی دارند که نگهداری ارز دیجیتال تن کوین را آسان می‌کنند. بیایید چهار مورد از مهم‌ترین کیف پول‌های تن کوین را بررسی کنیم.

 

کیف پول ارز ذیجیتال Tonkeeper

کیف پول تن کیپر یکی از مهمترین و بزرگترین کیف پول‌های ارز دیجیتال تن کوین است. این کیف پول به کاربران اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال خود را در امنیت کامل نگه‌داری کرده و تراکنش‌های مختلف خود را با دقت بالا و دسترسی به تاریخچه مدیریت کنند. این کیف پول امکانات مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به آن‌‌ها اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را بررسی کنند.

 

کیف پول Tonkeeper با پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف به شما اجازه انجام تراکنش‌های متفاوت و اضافه کردن ارزهای دیجیتال دیگر را می‌دهد تا شما نگران سایر دارایی‌های خود نباشید. برنامه نویسی و رمزنگاری کیف پول تن کیپر امنیت بالا را برای تمام کیف پول‌های مختلف تضمین می‌کند. اگر به صورت مکرر با ارز دیجیتال تن کوین سروکار دارید، داشتن این کیف پول برای شما اجتناب ناپذیر است.

 

کیف پول MyTonWallet

کیف پول ارز دیجیتال مای تن والت یکی دیگر از محصولاتی است که به صورت ویژه‌ای از تن کوین پشتیبانی کرده و عملکردهای دیجیتالی را برای کاربران فضای ارزهای دیجیتال تسهیل می‌کند. این کیف پول به شما اجازه می‌دهد به راحتی از خدمات مختلف وب 3 بهره‌مند شوید و نگران تراکنش‌های خود نباشند. کیف پول مای تن کوین برای کاربران یک گزینه بسیار مناسب است و هم اکنون نیز بیش از هزاران کاربر فعال دارد.

 

کیف پول Toncoin Wallet

کیف پول تن کوین، یک اپلیکیشن موبایل است که امنیت بالا و مدیریت مناسب برای ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. این کیف پول به شما اجازه می‌دهد چندین والت مختلف ساخته و آن‌ها را به خوبی مدیریت کنید. این کیف پول یک رابط کاربری ساده دارد؛ سابقه تراکنش‌ها را به شما ارائه می‌دهد و امکان استفاده از QR code را نیز به شما می‌دهد. احراز هویت بیومتریک و کد پین پیچیده هم در این اپلیکیشن ممکن است.

 

کیف پول TonWallet

تن والت یک کیف پول ارز دیجیتال است که در قالب اکستنشن مرورگر قابل استفاده است که در کروم گوگل فعال است. این کیف پول به شما اجازه می‌دهد علاوه بر ایجاد و ثبت کیف پول، از پلتفرم‌های دیفای نیز استفاده کنید و عملیات‌های مختلف ارزهای دیجیتال را انجام دهید. با استفاده از این کیف پول امکان خرید ارز دیجیتال با استفاده از سایر رمزارزها در شبکه تن وجود دارد.

 

این کیف پول‌ها به شما اجازه می‌دهند خدمات مختلف را دریافت کرده و دارایی‌های مختلف خود را به راحتی مدیریت کنید. این کیف پول‌ها به صورت کلی تفاوت‌های زیادی با هم ندارند و شما می‌توانید با در نظر داشتن رابط کاربری مورد علاقه تان، کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

ارز دیجیتال تن کوین

 

استیکینگ ارز دیجیتال تن کوین

بلاک چین TON بر اساس الگوریتم اجماع اثبات سهام فعالیت می‌کند. در روش اثبات سهام، کاربران می‌توانند توکن‌های خود را در شبکه قفل کرده و با این کار به اعتبارسنجی شبکه کمک کنند. با این نوع الگوریتم اجماع، شبکه به کاربران خود توکن بومی بلاک چین یعنی ارز TON پاداش می‌دهد. کاربران می‌توانند به راحتی به وبسایت تن کوین رفته و از پلتفرم بلاک چین، یک روش برای استیکینگ انتخاب کرده و بر اساس آن پیش بروند.

 

شما می‌توانید برای شروع فرایند استیکینگ ارز دیجیتال تن کوین، وارد قسمت استیکنیگ وبسایت (+) آن شوید. وبسایت تن کوین برای سهولت استیکینگ چهار انتخاب مختلف ارائه می‌کند. انتخاب اول، Wallet یا همان کیف پول‌های ارز دیجیتال تن کوین هستند. کیف پول‌هایی که در بخش قبلی به شما معرفی کردیم، به شما اجازه می‌دهند ارز دیجیتال TON را استیک کرده و پاداش آن را دریافت کنید. این کیف پول‌ها هر یک محدودیت‌های به خصوصی ارائه می‌کنند و به همین دلیل مهم است شما کدام کیف پول را انتخاب می‌کنید.

 

گزینه دوم شما برای استیکینگ ارز دیجیتال تن کوین، استفاده از Tonstakers است. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد حتی با داشتن یک تن کوین، ارز خود را استیک کنید و در ازای آن پاداش دریافت کنید. این پلتفرم برای کاربرانی که تعداد محدودی تن کوین دارند، گزینه مناسبی است.

 

انتخاب بعدی برای شما Ton Whales است. این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد به راحتی تن کوین خود را استیک کنید و پاداش مضاعف دریافت کنید. در این پلتفرم شما برای آغاز فرایند استیکینگ، حداقل باید ۵۰ تن کوین داشته باشید که با قیمت حال حاضر مبلغی بالای ۱۰۰ دلار است.

 

در نهایت پلتفرم Validator برای استیکینگ استفاده می‌شود. این پلتفرم به صورت ویژه برای کاربرانی طراحی شده است که تعداد زیادی ارز دیجیتال تن کوین در اختیار دارند و به نوعی نهنگ این رمز ارز هستند. برای انجام استیکینگ شما باید حداقل ده هزار تن کوین داشته باشید.

 

همانطور که مشاهده کردید، شما می‌توانید به راحتی میان گزینه‌های مختلف، موردی که برای شما بهترین است را انتخاب کنید. دقت داشته باشید اگر می‌خواهید ارز دیجیتال تن کوین را استیک کنید، بهتر است ابتدا درمورد همه این پلتفرم‌ها تحقیق کنید و بهترین گزینه را متناسب شرایط خودتان انتخاب کنید.

 

نقشه راه بلاک چین Ton

ارز دیجیتال تن کوین در سال‌های گذشته رشد زیادی داشته و از لحاظ‌های مختلف بهبود پیدا کرده است. تیم ارز دیجیتال تن کوین، برای بهبود شبکه براساس یک نقشه راه پیش می‌روند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات و اهداف این نقشه راه می‌پردازیم.

 

  • تیم تن کوین قصد دارد به زودی صرافی غیرمتمرکز خود را تاسیس کند. تن کوین با افزودن DEX به خدمات خود، به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به واسطه یا صرافی متمرکز و پرداخت کارمزد، معاملات خود را انجام دهد. افزوده شدن صرافی غیرمتمرکز به تن کوین می‌تواند توسعه‌ی اکوسیستم آن را تسهیل کند. علاوه بر این، مارکت پلیس NFT و شبکه اجتماعی غیرمتمرکز نیز به زودی فعال خواهند شد.

 

  • در سال ۲۰۲۵، ارز دیجیتال تن کوین برنامه‌های غیرمتمرکز جدیدی ارائه کرده و با چندین شبکه مختلف نیز همکاری خواهد کرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند قیمت ارز دیجیتال تن کوین در آن زمان به ۱۰ دلار خواهد رسید و توسعه‌ی برنامه‌ها در این مدت نیز شاهدی بر این پیش‌بینی است.

 

  • در سال ۲۰۲۶، ارز دیجیتال تن کوین باید ویژگی‌هایی در شبکه ایجاد کند تا بتواند رقابت خود را با سایر شبکه‌ها ادامه دهد.

 

  • در سال ۲۰۳۰، پیش‌بینی می‌شود ارز دیجیتال تن کوین به یکی از مهم‌ترین شبکه‌های ارز دیجیتال تبدیل شود. توسعه‌دهندگان این شبکه باید افزایش پیدا کنند تا بتوانند به خوبی از عهده مدیریت و تامین شبکه برآیند. ارز دیجیتال تن کوین می‌تواند تا این زمان به حدود ۲۰ دلار برسد. 

 

اکوسیستم بلاک چین Ton

شبکه ارز دیجیتال تن کوین فقط یک بلاک چین ساده نیست. این شبکه چندین بخش مختلف دارد که به کاربران اجازه می‌دهد خدمات مختلفی دریافت کرده و از مزایای این بلاک چین استفاده کنند. اکوسیستم بلاک چین ارز دیجیتال تن کوین شامل چندین بخش مختلف است که به صورت مجزا فعالیت می‌کنند.

 

صرافی غیرمتمرکز بلاک چین TON

صرافی غیرمتمرکز تن کوین، یک پلتفرم مبادله غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد هر توکنی را در شبکه Toncoin بدون واسطه معامله کنند. صرافی غیرمتمرکز تن کوین توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود و از استخرهای نقدینگی برای ایجاد معاملات سریع و ایمن استفاده می‌کند. کاربران این شبکه می‌توانند توکن‌ها و استخرهای مورد نظر خود را در صرافی غیرمتمرکز ایجاد کنند و در مدیریت این استخرها همکاری کنند. کاربران می‌توانند در ازای این فعالیت‌ها پاداش دریافت کنند و از مزایای شبکه استفاده کنند.

 

هدف از ایجاد صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال تن کوین ارائه تجربه‌ی سریع، مقیاس پذیر و کاربر پسند برای کاربران است. علاوه بر این، صرافی غیرمتمرکز تن کوین با بهبود انجام معاملات، از توسعه اکوسیستم بلاک چین Ton پشتیبانی می‌کند. صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال تن کوین با سایر خدمات Toncoin مانند بازار Ton NFT، رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز ، VPN و بازی‌های Ton همگام است. کاربران صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال تن کوین می‌توانند به راحتی از خدمات تن کوین استفاده کرده و معاملات خود را در آرامش انجام دهند.

 

مارکت پلیس NFT پروژه TON

یکی دیگر از بخش‌های هیجان‌انگیز اکوسیستم تن کوین، مارکت پلیس توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است. ان اف تی‌ها دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فردی هستند که مالکیت آثار هنری یا کلکسیون‌ها را نشان می‌دهد. مقیاس‌پذیری و عملکرد بلاک چین TON، به شبکه امکان این را می‌دهد تا تعداد زیادی از تراکنش‌های NFT را با امنیت کامل و سرعت بالا انجام دهد. در حال حاضر چندین مارکت پلیس مختلف ان اف تی، در بلاک چین تن کوین فعال هستند. بیایید بعضی از این مارکت پلیس‌ها را بررسی کنیم:

 

مارکت پلیس TON NFT

پلتفرم تن ان اف تی، مارکت پلیسی است که به کاربران امکان ایجاد، خرید، فروش و کلکسیون کردن NFTها را در بستر بلاک چین TON می‌دهد. TON NFT از انواع مختلف NFT پشتیبانی می‌کند و خدمات خود را به هیچ محصولی محدود نمی‌کند. کاربران فضای ان اف تی همچنین می‌توانند در فرایندهای مختلف برای خرید و فروش NFT شرکت کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

مارکت پلیس TON Art

پلتفرم تن آرت، پلتفرمی است که آثار هنری دیجیتالی ایجاد شده از سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد و به هنرمندان کمک می‌کند این آثار را به فروش برسانند. TON Art از تراکنش‌های سریع و ارزان ارز دیجیتال تن کوین استفاده می‌کند تا خدمات بی‌نقصب در اختیار هنرمندان و علاقه‌مندان به آثار هنری ارائه دهد.

 

مارکت پلیس TON Music

تن موزیک، یک پلتفرم دیجیتالی است که به نوازندگان اجازه می‌دهد موسیقی خود را در بلاک چین ایجاد کرده و آن را به فروش برسانند. TON Music به هنرمندان این امکان را می‌دهد تا NFTهای خود را ایجاد کرده، آهنگ‌های خود را به‌عنوان NFT بفروشند و از خدمات استریم حق امتیاز دریافت کنند. این مزایا برای بسیاری از هنرمندان فرصت طلایی برای کسب درآمد از NFT و ایجاد سود از استعدادشان است.

 

پل بلاک چین تن کوین

پل بلاک چین Toncoin یک قرارداد هوشمند است که به کاربران اجازه می دهد Toncoin و سایر رمز ارزهای خود را بین بلاک چین‌های مختلف مانند اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس منتقل کنند. پل بلاک چین تن کوین به عنوان یک واسطه عمل می‌کند که توکن‌های مختلف را روی زنجیره مبدا قفل می‌کند و توکن‌های معادل آن را در زنجیره مقصد صادر می‌کند. پل تن کوین همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های اصلی خود را با سوزاندن توکن‌های معادل در زنجیره مقصد و باز کردن قفل توکن‌های اصلی در زنجیره مبدا بازخرید کنند.

 

پل بلاک چین Toncoin با هدف بهبود قابلیت همکاری و نقدینگی در بلاک چین Toncoin ایجاد شده است و به کاربران امکان  این را می‌دهد تا به برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) سایر بلاک چین‌ها دسترسی داشته باشند. برای مثال، کاربران می‌توانند از پل بلاک چین تن کوین برای انتقال ارز دیجیتال تن کوین از شبکه TON به شبکه Ethereum استفاده کنند.

 

در نظر داشته باشید که اگر بخواهید از پل بلاک چین تن کوین استفاده کنید، باید یک کیف پول سازگار با شبکه‌های مبدا و مقصد داشته باشید. شما می‌توانید با شارژ کیف پول خود، هزینه پل بلاک چین را پرداخت کرده و از خدمات آن به راحتی استفاده کنید. پل بلاک چین تن کوین توسط بنیاد تن کوین ایجاد شده و در حال حاضر نیز توسط همین بنیاد حکمرانی و مدیریت می‌شود.

 

تا زمان انتشار این مقاله بلاک چین تن کوین دو پل مختلف دارد. پل اول میان زنجیره تن و زنجیره بایننس قرار دارد و پل دوم میان زنجیره تن و زنجیره اتریوم است. این دو پل در حال حاضر با امنیت کامل فعالیت می‌کنند. شبکه تن کوین قصد دارد علاوه بر این دو بلاک چین، برای بلاک چین ارز دیجیتال پولکادات و سولانا نیز پل ایجاد کند. این سرویس بلاک چین تن کوین، برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد و هزاران کاربر به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند.

 

ارز دیجیتال تن کوین

 

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز در بلاک چین TON

یکی از بزرگترین نگرانی‌های افراد در قرن بیست و یکم، مسئله آزادی بیان و سانسور است. شبکه‌های اجتماعی به صورت کنونی توسط یک سازمان متمرکز اداره شده و به دنبال کسب حداکثر سود هستند. با در نظر داشتن کنترل کامل این سازمان‌ها روی اطلاعات، نگرانی سانسور بسیار منطقی است. شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز در واقع پلتفرم‌هایی هستند که در بستر بلاک چین ایجاد شده و به صورت غیرمتمرکز حکمرانی می‌شوند.

 

این پلتفرم‌ها منبع باز هستند و توسعه‌دهندگان مختلف می‌توانند آن‌ها را بهبود بخشند. قرار داشتن در بستر بلاک چین تضمین می‌کند که شبکه اجتماعی غیرمتمرکز اطلاعات را به شکل دقیق ذخیره کرده و قابلیت تغییر ندارد. شبکه اجتماعی غیرمتمرکز مزایای بسیار زیادی دارند که آن‌ها را به گزینه بهتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی متمرکز تبدیل می‌کند. بیایید دقیق‌تر این مزایا را بررسی کنیم:

 

  • منبع باز بودن این پلتفرم‌ها می‌تواند شفافیت بالایی در سطح فنی آن ایجاد کند. 
  • عدم تمرکز در شبکه اجتماعی‌های غیرمتمرکز تضمین می‌کند داده‌ها و اخبار سانسور نخواهند شد.
  • فناوری بلاک چین تضمین می‌کند اطلاعات و داده‌های شبکه شفاف، قابل بررسی و تغییر ناپذیر خواهند بود.
  • پرداخت‌های تولیدکنندگان محتوا از طریق قرارداد هوشمند و با ارز دیجیتال خواهد بود که امنیت درآمد را برای آن‌ها تضمین می‌کند.

 

در نظر داشته باشید که شبکه اجتماعی غیرمتمرکز بلاک چین تن کوین هنوز راه اندازی نشده است. با این حال ویژگی‌های آن توسط تیم برای کاربران ارائه شده است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

 

  • شبکه اجتماعی غیرمتمرکز یک رابط کاربری زیبا دارد که شباهت زیادی به تلگرام دارد.
  • این پلتفرم بخش دیسکاوری دارد که به کاربران اجازه می‌دهد محتواهای مختلف را مانند Explore اینستاگرام بررسی کنند.
  • سیستم انعام یا پاداش به تولیدکنندگان محتوا وجود دارد.
  • یک سیستم امتیازدهی برای تولیدکنندگان محتوا وجود دارد.

 

با در نظر داشتن تمام مزایای این پلتفرم، می‌توان انتظار داشت کاربران زیادی به این پلتفرم علاقه پیدا کنند. با این حال به دلایل مختلفی مانند نداشتن نظارت بر محتوا، این پلتفرم‌ها می‌توانند خطرناک باشند. به طور کلی می‌توان گفت شما باید خودتان میان تمرکز و عدم تمرکز انتخاب کنید.

 

بازی‌های بلاک چینی ارز دیجیتال تن کوین

شبکه تن کوین مقیاس‌پذیری بالایی دارد و به کاربران اجازه می‌دهد از خدمات مختلف استفاده کنند. یکی از سرویس‌های شبکه تن کوین، بازی‌های بلاک چین ارز دیجیتال تن کوین است. این بازی‌ها از چندین جنبه مختلف با سایر بازی‌ها متفاوت هستند.

 

  • این بازی‌ها به عنوان پاداش و مالکیت از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. کاربران برای استفاده از آیتم‌ها و بخش‌های مختلف بازی باید از ارزهای دیجیتال استفاده کنند.
  • این بازی‌ها با قراردادهای هوشمند فعال می‌شوند و برای استفاده از بخش‌های مختلف بازی به کار گرفته می‌شوند. قراردادهای هوشمند تضمین می‌کنند بازی به خوبی و درستی اجرا شود.
  • این بازی‌ها غیرمتمرکز هستند و هیچ سازمانی این بازی‌ها را مدیریت نمی‌کنند. تمام داده‌ها و کدها در بستر بلاک چین قرار دارند که در نودهای مختلف جریان دارند.
  • بازی‌های غیرمتمرکز در تن کوین می‌توانند با سایر خدمات شبکه تن کوین قابلیت همکاری دارند. برای مثال گیمرهای علاقه‌مند به بازی‌های تن کوین، می‌توانند به سایر برنامه‌ها و سرویس‌های شبکه دسترسی داشته باشند.

 

شبکه تن کوین معماری ویژه‌ای دارد که به آن اجازه می‌دهد چندین میلیون تراکنش را در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام دهند. به همین دلیل شبکه تن کوین می‌تواند بازی‌های غیرمتمرکز را فعال کرده و به کاربران اجازه بازی کردن بدهد. شبکه تن کوین می‌تواند به راحتی از انواع مختلف بازی‌ها پشتیبانی کند. این بازی‌ها علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، به کاربران پاداش هم ارائه می‌دهد. شبکه‌ی تن کوین خانه‌ی چند بازی غیرمتمرکز است که چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 

 

بازی RollerCoin در شبکه تن کوین

«رولر کوین»(RollerCoin) یک بازی غیرمتمرکز است که به کاربران اجازه می‌دهد تجربه‌ی مشابه ماین کرفت داشته باشند. در این بازی شما می‌توانید ماموریت انجام دهید، امپراطوری بسازید و برای پاداش‌های مختلف با گیمرهای دیگر رقابت کنید. پاداش‌های بازی همیشه در قالب ارز دیجیتال تن کوین پرداخت می‌شوند.

 

بازی بلاک چینی TON Play در بلاک چین TON

«تن پلی»(TON Play) یک پلتفرم بازی است که چندین نوع مختلف از بازی را به کاربران ارائه می‌دهد. چند مورد از این بازی‌ها، پازل، استراتژی یا کازینو هستند. این بازی‌ها با استفاده از دارایی واقعی یا مجازی انجام می‌شوند. شما می‌توانید به راحتی یک بازی ساخته و آن را در این پلتفرم منتشر کنید. این پلتفرم بسیار سرگرم‌کننده است و می‌تواند برای علاقه‌مندان به بازی‌های کازینو یک گزینه فوق‌العاده باشد.

 

این بازی‌ها هنوز به صورت رسمی فعال نشده‌اند ولی برای بازی دمو در دسترس هستند. این بازی‌ها امکانات شگفت‌انگیزی به کاربران ارائه می‌دهند. کاربران می‌توانند به راحتی از این بازی‌ها کسب درآمد کرده و توسعه‌دهندگان می‌توانند بازی‌های مختلف در این پلتفرم‌ها ساخته و کسب درآمد کنند.

 

وی‌پی‌ان غیرمتمرکز تن کوین

VPN یا شبکه خصوصی مجازی، سرویسی است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق یک بستر امن و رمزگذاری‌شده به اینترنت متصل شوند. VPN می‌تواند به کاربران کمک کند از حریم خصوصی آنلاین خود محافظت کنند، سانسور و فیلترینگ را رفع کنند، به محتوای محدود جغرافیایی دسترسی پیدا کنند و امنیت خود را افزایش دهند.

 

وی پی ان‌ها انواع مختلفی دارند و در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. برای مثال، بسیاری از وی پی ان‌ها توسط مراکز خصوصی یا سازمان‌ها مدیریت می‌شوند و در این معنا متمرکز هستند. برخی دیگر از سرویس‌های VPN به صورت غیرمتمرکز مدیریت می‌شوند.

 

شبکه تن کوین سرویس وی پی ان غیرمتمرکز را به کاربران خود ارائه می‌دهد. VPN ارز دیجیتال تن کوین با تکنولوژی پروکسی شبکه کار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد نود‌هایی در شبکه‌های همتا به همتا ایجاد کرده و به آن متصل شوند. این گره به عنوان یک واسطه میان اینترنت و سخت‌افزار کاربر عمل می‌کند.

 

استفاده از VPN تن کوین بسیار ساده است و برای انجام این کار کافی است از میان گره‌های پروکسی یکی را انتخاب کنید و از آن برای ایجاد یک واسطه استفاده کنید. زمانی که استفاده از VPN را آغاز کنید، جریان اینترنت شما را از یک گره پروکسی عبور داده و سپس به آدرس مقصد منتقل می‌کند. شما می‌توانید هزینه‌ی این سرویس را با استفاده از ارز دیجیتال تن کوین پرداخت کنید.

 

برای استفاده از سرویس وی پی ان، اپلیکیشن TON Surf را از وبسایت آن یا گوگل پلی دانلود کنید. برای آغاز فرایند ابتدا کیف پول تن کوین خود را ساخته و یا آن را به اپلیکیشن متصل کنید. سپس برای پرداخت هزینه‌ی VPN، اقدام به خرید تن کوین کرده و آن را به کیف پول خود منتقل کنید. در نهایت نیز می‌توانید روی گزینه VPN کلیک کنید و از میان لیست پروکسی‌ها یکی را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. این محصول یکی از بهترین خدماتی است که بلاک چین تن کوین ارائه می‌کند.

 

سرویس‌های وب ۳ بلاک چین تن کوین

وب ۳ یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های قرن بیست و یکم است که به لطف بلاک چین‌ها ایجاد شده است. وب ۳ تکنولوژی است که اینترنت غیرمتمرکز، همتا به همتا و بی‌نیاز به اعتماد را در بستر بلاک چین و با کمک قراردادهای هوشمند ممکن می‌کند. بدین ترتیب سرویس‌هایی که در بالا ارائه کردیم از جمله خدمات این شبکه هستند. زیرساخت سرویس‌های وب ۳ ارز دیجیتال تن کوین به صورت زیر است.

 

بلاک چین TON

بلاک چین ارز دیجیتال تن کوین، تمام قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را حمایت می‌کند. این بخش از اکوسیستم تن ارتباطات میان زنجیره‌ای را نیز ممکن می‌کند و در نتیجه یک بخش مهم از تن است.

 

فضای ذخیره سازی تن کوین

«حافظه تن» (TON Storage) یک راه حل غیرمتمرکز برای به اشتراک‌گذاری داده و فایل است که در بستر بلاک چین تن ایجاد شده است. حافظه تن دقیقا مشابه سیستم‌های همتا به همتای مبتنی بر اینترنت، برای عملکرد خود از تور نت استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند به راحتی فایل‌ها یا داده‌های خود را در شبکه تن آپلود یا دانلود کنند.

 

قرارداد هوشمند و رمزنگاری در حافظه تن می‌تواند به خوبی از حریم خصوصی کاربران محافظت کند. هدف از ایجاد و عملکرد حافظه تن این است که فضای ابری را با قیمت پایین به کاربران ارائه دهد و جایگزین مناسبی برای سرویس ابری متمرکز باشد.

 

سرویس نام دامنه تن

«سرویس نام دامنه تن» (TON DNS) یک سرویس نام دامنه است که به صورت غیرمتمرکز در بلاک چین تن عمل می‌کند. در حالت کلی تنها داده‌های قابل خواندن برای کامپیوتر در بلاک چین ثبت می‌شوند. سرویس نام دامنه به کاربران اجازه می‌دهد نام‌های قابل خوانده شدن توسط انسان‌ را در بلاک چین ثبت کنند.

 

تصور کنید شما بخواهید آدرس کیف پولی را در بلاک چین ذخیره کنید، در این حالت شما یک آدرس طولانی و پیچیده و غیرقابل خواندن دارید؛ در این حالت می‌توانید به جای این آدرس، یک نام قابل خواندن برای انسان‌ انتخاب کنید. این موضوع نه فقط برای کیف پول، بلکه قرارداد هوشمند و وبسایت‌ها نیز ممکن است. در کنار این عملکردها، سرویس نام دامنه به کاربران اجازه می‌دهند به وبسایت‌های شبکه تن دسترسی داشته باشند؛ وبسایت‌هایی که به صورت معمولی برای کاربران قابل دسترسی نیستند.

 

پروکسی تن کوین

پروکسی تن «TON Proxy» یکی دیگر از مهمترین بخش‌های اکوسیستم تن است. پروکسی یک لایه ناشناس در شبکه است که امنیت عملکردها را تامین کرده و حفظ حریم خصوصی را ممکن می‌کند. علاوه بر حفظ امنیت، پروکسی‌ها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند از طریق شبکه با دیفای و بخش‌های مختلف شبکه در تعامل باشند. پروکسی تن به صورت کاملی تمام ترافیک میان گره‌های مختلف را رمزنگاری می‌کند تا ردیابی مبدا و مقصد هر ارتباط را دشوار کند.

 

سیستم پرداخت ارز دیجیتال تن کوین

«سیستم پرداخت تن» (TON Payment) یک روش پرداخت برای کاربران و توسعه‌دهندگان است که انتقال‌های مالی را میان ارزهای دیجیتال مختلف و زنجیره‌های مختلف ممکن می‌کند. هزینه‌ی انجام این تراکنش‌ها برای کاربران بسیار کم است و تراکنش‌ها به سرعت انجام می‌شوند. پرداخت تن به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی تراکنش‌ها و انتقالات خود را مدیریت کنند و در نتیجه از موقعیت‌های مالی بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

 

مقایسه ارز دیجیتال تن کوین با اتریوم و سولانا

شبکه اتریوم از تکنولوژی ماشین مجازی و البته الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. در حالی که سولانا از الگوریتم اجماع اثبات تاریخ استفاده می‌کند. سرعت تراکنش‌ها در شبکه اتریوم حدود 15 تراکنش بر ثانیه است؛ در حالی که سرعت سولانا 65000 تراکنش بر ثانیه است. سرعت تراکنش در تن کوین به صورت قطعی مشخص نیست. در حال حاضر بلاک چین تن کوین و سولانا در حال توسعه هستند اما اتریوم به صورت کاملی توسعه یافته است. 

 

مقایسه‌ی دقیق و مشخص کردن بهترین بلاک چین میان این سه شبکه بسیار دشوار است؛ اولا، اتریوم قدمت بسیار زیادی دارد و مقایسه آن با سولانا و تن کوین اشتباه است. اما به صورت کلی این سه شبکه از لحاظ‌های مختلفی به هم شبیه هستند. با این حال، شبکه‌ها ارزش‌های مختلفی تولید می‌کنند و با قوانین و مقررات مختلفی عمل می‌کنند. به همین دلیل انتخاب از میان این سه شبکه به اولویت‌ها و سلیقه افراد بستگی دارد. 

 

جمع بندی

شبکه تن یا The Open Network، شبکه‌ای است که توسط تیم پیام رسان تلگرام توسعه یافته است. توکن بومی این شبکه ارز دیجیتال تن کوین است. این ارز دیجیتال به عنوان یک ابزار انتقال ارز دیجیتال در شبکه تن کوین استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند این توکن را استیک کرده و یا از ارز دیجیتال تن کوین خود برای گرفتن تصمیمات حاکمیتی استفاده می‌کنند. شبکه تن کوین برای بهبود عملکرد خود از تکنولوژی شاردینگ و ماشین مجازی استفاده می‌کند. 

 

شبکه تن کوین انواع خدمات غیرمتمرکز مانند شبکه اجتماعی، پروکسی و بازی‌ها را به کاربران خود ارائه می‌دهد. اگر شما توسعه‌دهنده باشید هم می‌توانید به سادگی سرویس‌های خود را در این شبکه فعال کرده و در ازای ارائه خدمات به کاربران از شبکه پاداش دریافت کنید. پل بلاک چین هم به عنوان یکی دیگر از خدمات تن کوین، زنجیره‌های اتریوم و بایننس را به تن کوین متصل کرده و امکان انجام تراکنش‌های مستقیم میان زنجیره‌ای را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این شبکه یکی از ارزان‌ترین و محبوبترین شبکه‌های فعال است که برای بسیاری از افراد، یکی از بهترین گزینه‌هاست.

برچسب های مرتبط

ارزهای دیجیتال

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

  • کمال سلیمانی
    13 بهمن 1402

    سلام…ارز دیجیتال TON که در صرافی های ایرانی لیست شده ، آیا همون ارزی هست که در تونکیپر پرداخت میشه؟ من برای یوزرنیم تلگرامم چند تا مشتری دارم البته از طریق فرگمنت اقدام نکردم و بصورت آزاد پیام دادن اما فقط در قالب تونکیپر پرداخت میکنند نظر شما چیه..میشه راهنمایی کنید؟

    • مهدی رضائیان
      14 بهمن 1402

      سلام صرافی‌های دیگه رو نمیدونیم ولی تو رابکس همون TON واقعی است