آکادمی رابکس
مفاهیم پایه
شبکه اجتماعی غیرمتمرکز چیست

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز | 0 تا 100شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز DeSoc

  • متوسط
  • 3دقیقه
  • 29 شهریور 1402
5
5

فهرست مطالب

  • شبکه اجتماعی غیرمتمرکز DeSoc چیست؟
  • شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز چگونه کار می کنند؟
  • کسب درآمد از شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز
  • مزایای شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز
  • معایب شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز
  • مقایسه شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز و سنتی
  • محبوب ترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز
  • آینده شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز چگونه خواهد بود؟
  • چرا باید شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز شوند؟
  • کدام شبکه اجتماعی غیرمتمرکز رقیب توییتر است؟
  • جمع‌بندی

«شبکه‌های اجتماعی» (Social Networks) از ابداعات بی‌نظیر بشر در قرن 21 هستند که به واسطه ویژگی‌هایی که دارند، توانسته‌اند کاربران زیادی را از سراسر دنیای به خود جلب کنند. با گسترش فناوری بلاک چین، مفهوم «شبکه اجتماعی غیرمتمرکز» (DeSoc) نیز کم کم راه خود را به دنیای واقعی باز کرده است و در حال حاضر تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

 

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز مالکیت داده و اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و امکان سانسور اطاعات و کاربران توسط تیم‌های متمرکز را از بین می‌برد. در این مقاله به بررسی عمیق شبکه‌ های اجتماعی غیرمتمرکز و مقایسه آن‌ها با همتایان متمرکز خود می‌پردازیم و برخی از محبوبترین پروژه‌های DeSoc حال حاضر بازار را معرفی می‌کنیم.

 

  • برای خرید ارزهای دیجیتال شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز و بیش از 1000 ارز دیجیتال دیگر به صرافی ارز دیجیتال رابکس مراجعه کنید.

 

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز DeSoc چیست؟

در ماه‌های گذشته شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز (DeSoc) سر و صدای زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال و رسانه برپا کرده‌اند اما کمتر کسی به ماهیت این پروژه‌ها و مزایا و معایب آن‌ها در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی متمرکز موجود پرداخته است.

 

منظور از شبکه اجتماعی غیرمتمرکز شبکه‌های اجتماعی ساخته شده بر روی بلاک چین هستند که از امکانات این تکنولوژی و تکنولوژی‌های اکوسیستم آن استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز با رسانه‌های اجتماعی متمرکز معمولی متفاوت هستند و در اصل برای رفع مشکل آن‌ها ایجاد شده‌اند.

 

شبکه‌های اجتماعی فعلی توسط شرکت‌های متمرکز ایجاد شده‌اند که مشکلات مهمی از جمله عدم حفظ حریم خصوصی کاربران، سانسور اطلاعات، جلوگیری از حضور و فعالیت کاربران و تاثیرگذاری بر روی ذهنیت کاربران از طریق دسترسی به داده‌های آن‌ها را دارند.

 

بلاک چین به عنوان یک بستر امن و غیرمتمرکز برای به اشتراک گذاری داده‌ها، ارتباط امن همتا به همتا و مالکیت کاربران بر داده‌ها می‌تواند این مشکلات را حل کند. شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز در واقع با تکیه بر این ویژگی‌ها ایجاد شده‌اند تا تجربه امنتر و بهینه‌تری را برای کاربران شبکه‌های اجتماعی متمرکز فراهم کنند. موارد زیر از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز با همتایان متمرکز هستند.

 

  • شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز به جای سرورهای متمرکز بر روی بلاک چین ساخته می‌شوند.
  • کاربران می‌توانند از طریق توکن حاکمیتی در مدیریت شبکه اجتماعی غیرمتمرکز نقش داشته باشند.
  • مالکیت و ارزش محتوای ایجاد شده توسط کاربران با استفاده از NFT‌ها در اختیار خود کاربران قرار می‌گیرد.
  • پروتکل‌های دیگر می‌توانند در بالای آن‌ها ایجاد شوند. در حالی که امکان انجام این کار در شبکه‌های اجتماعی متمرکز وجود ندارد.
  • در شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز نیازی به اجازه گرفتن از یک شخص یا شرکت برای فعالیت نیست.

 

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

 

دسته بندی شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز

شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز را می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلف بررسی کرد که همگی باهم یک اکوسیستم کامل شبیه به شبکه‌های اجتماعی متمرکز موجود ایجاد می‌کنند. از جمله پروتکل‌های اجتماعی که در شبکه‌ های اجتماعی غیرمتمرکز مورد توجه قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • پروتکل‌های تعیین هویت و شناسه دیجیتال
  • گراف‌های اجتماعی
  • رسانه‌های اجتماعی
  • پروتکل‌های پیام‌رسان
  • پروتکل‌های تولید محتوا

 

در تصویر زیر می‌توانید دسته‌بندی‌های مختلف پروژه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز و معادل وب 2 آن‌ها را مشاهده کنید. اطلاعات جدول زیر توسط تیم Crypto.com گردآوری شده است.

 

 

فهرست شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

 

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز چگونه کار می کنند؟

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز چیزی فراتر از پلتفرم توییتر یا مشابه آن در بلاک چین هستند. روش سنتی ساخت شبکه های اجتماعی به این صورت است که ابتدا یک نسخه اولیه (MVP) ساخته شده و برای آن فالور پیدا می‌شود. با افزایش کاربران محصول بهبود داده می‌شود تا در نهایت توسعه‌دهنده به کسب درآمد برسد.

 

اما برای شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، این فرآیند متفاوت است. در این حالت توسعه‌دهنده‌ها ابتدا از طریق توکن پروژه به کسب درآمد می‌پردازند و سپس برای ایده خود فالور جمع می‌کنند. پس از انجام این کار محصول اولیه ساخته می‌شود و در طی زمان محصول ساخته شده بهبود پیدا می‌کند. در بخش بعدی توضیح خواهیم داد که چرا این روش شبیه یک تیغ دو لبه است. به هر حال، DeSoc از چهار لایه زیر تشکیل شده است.

 

  • لایه داده
  • لایه اجتماعی اولیه
  • لایه الگوریتم
  • لایه front-end

 

لایه داده از قراردادهای هوشمند و یک سیستم مدیریت محتوا تشکیل شده است که می‌توان گفت Backend سیستم را تشکیل می‌دهد. لایه اجتماعی اولیه چینش داده‌ها و روابط بین داده‌ها را تعریف می‌کند. به عنوان مثال، در پروتکل لنز – یک گراف اجتماعی غیرمتمرکز محبوب – محتوای ایجاد شده و داده‌های دنبال‌کننده‌ها به صورت NFT هستند. بنابراین، می‌توان آن‌ها را توسط پروتکل‌های دیگر برای ساختن چیز دیگری در بالای پروژه استفاده کرد.

 

لایه الگوریتم با سیاست‌های مدیریتی و محتوا سر و کار دارد. شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، برخلاف رسانه‌های اجتماعی سنتی، الگوریتم‌های دموکراتیزه‌شده دارند، به این معنی که شفاف و تحت کنترل جامعه هستند. با این حال، این می‌تواند به معنای عملکرد ضعیف‌تر باشد، زیرا متمرکز بوذن، حداقل در حال حاضر، معادل بازدهی بیشتر است. به عبارت دیگر، الگوریتم نمی‌تواند به سرعت و به طور موثر مانند شبکه‌های اجتماعی معمولی بهبود یابد.

 

لایه front-end محصول نهایی شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که کاربر با آن روبرو می‌شود. بسته به اینکه کدام شبکه اجتماعی در حال ساخت است، این‌ها می‌توانند فرانت اند‌های متفاوتی باشند. در حال حاضر از نظر تجربه کاربری این اپلیکیشن‌ها متفاوت‌تر از شبکه‌های اجتماعی موجود هستند.

 

کسب درآمد از شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

وقتی صحبت از مدل‌های کسب درآمد می‌شود، DeSoc نقص دارد. شبکه‌های اجتماعی سنتی با هزینه‌های تبلیغات یا اشتراک، درآمد کسب می‌کنند. این در حالی است که تبلیغات در دنیای کریپتوکارنسی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. DeSoc می‌تواند چندین مسیر را برای کسب درآمد طی کند، اما در حال حاضر هی یک از این روش‌ها کاملا مناسب به نظر نمی‌رسد. در ادامه سه روش اصلی کسب درآمد از شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز را بررسی می‌کنیم.

 

  • برای بررسی روش‌های کسب درآمد در دنیای رمزارزها مقاله «معرفی 12 روش‌ کسب درآمد از ارز دیجیتال، مقایسه انواع روش‌ها» را از اکادمی رابکس مطالعه کنید.

 

روش Curation-as-a-service

این روش به عنوان نوعی سرویس وابسته به محتوا عمل می‌کند. در این حالت افرادی محتوایی را به اشتراک می‌گذارند و محتوای تولید شده در نهایت به عنوان NFT خریداری می‌شود که با این روش افراد می‌توانند مقداری درآمد کسب کنند. سوال این است که آیا کسی محتوای در دسترس عموم را خریداری می‌‌کند؟ اگر پاسخ منفی است پس این روش زیاد دوام نخواهد داشت.

 

روش دریافت اشتراک محتوا از طریق استیکینگ

روش استیکینگ ارز دیجیتال ممکن است در ابتدا فوق العاده به نظر برسد اما وقتی عمق‌تر به آن فکر کنید متوجه خواهید شد که آن‌ها به اندازه مدل‌های اشتراک معمولی ضعیف هستند. در این حالت به جای یک سهم درآمد واضح بین سازندگان و پلتفرم، از رویکردی که شفافیت کمتری دارد استفاده می‌شود. استیک کنندگان با انتشار توکن‌های جدید تضعیف می‌شوند و پروتکلی که زیرساخت را فراهم می‌کند همچنان به دریافت پول ادامه می‌دهد.

 

مالیات بر عضویت

این روش در شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز خصوصی می‌تواند روش مناسب‌تری باشد. کاربران می‌توانند مبلغی داوطلبانه بپردازند تا بخشی از دنبال کنندگان دیگران باشند. تولید کننده محتوا، مقداری از این هزینه‌های عضویت را دریافت می‌کند. همزمان، کاربر دیگری می‌تواند در هر زمان به طور خودکار با ارائه نرخ بالاتر برای عضویت از شما پیشی بگیرد. این مدل جالب به نظر می رسد، اگرچه ممکن است برای اجرا بر روی پروتکل ها بسیار پیچیده و اثبات نشده باشد.

 

مقایسه شبکه اجتماعی غیرمتمرکز با متمرکز

 

مزایای شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز، روی کاغذ به نظر عالی هستند و مزایای زیادی دارند. این شبکه‌ها به صورت عمومی معایب شبکه‌های اجتماعی متمرکز را از بین می‌برند و در حوزه مالکیت و کسب سود برای کاربران عادی مفیدتر هستند. به طور کلی موارد زیر اصلی‌ترین مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز را نشان می‌دهد.

 

منبع باز بودن

برخلاف شبکه‌های اجتماعی سنتی، در DeSoc کد شفاف است و می‌تواند توسط هر کسی بازرسی شود و بهبود یابد. در بهترین حالت، این موضوع به شبکه‌های اجتماعی امکان می‌دهد تا علایق کاربران و سازندگان را بهتر هماهنگ کنند. این مساله برای توسعه‌دهندگان نیز بسیار مناسب است زیرا می‌توانند بدون نیاز به پرداخت هزینه برنامه‌های خود را در بالای این شبکه‌های اجتماعی پیاده‌سازی کنند.

 

عدم وجود نقطه شکست

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز بار‌ها شاهد حملات گسترده و قطعی بوده‌اند که عمده آن به دلیل متمرکز بودن آن‌ها است. شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز به شکلی طراحی شده اند که حمله به آن‌ها سخت‌تر است. همچنین این طراحی به محافظت از داده‌های کاربر در برابر هک‌ها یا عوامل مخرب هم کمک بسیاری زیادی می‌کند.

 

وجود سیستم درآمدزایی بومی

از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز بر روی فناوری ارز دیجیتال ایجاد می‌شوند به طور بومی سیستم درآمدزایی در آن‌ها وجود دارد. اگرچه هیچ پروتکلی هنوز این کار را با موفقیت انجام نداده است، اما این موضوع احتمالاً بزرگترین جذابیت DeSoc بخصوص برای توسعه‌دهنده‌ها است.

 

حریم خصوصی

ویژگی‌های هویت غیرمتمرکز و شناسایی اولیه احتمالاً در آینده رشد خواهند کرد. به جای استفاده از اطلاعاتی مانند شماره تلفن و آدرس ایمیل، که به راحتی می‌توانند به هویت واقعی شما مرتبط شوند، ورود به سیستم با استفاده از آدرس خرید اتریوم حداکثر سطح ناشناس بودن را فراهم می‌کند.

 

ادغام DAO

با وجود جدید بودن سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO)، آن‌ها یک آزمایش جالب در هماهنگی انگیزه‌ها هستند. رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز بستر مناسبی برای هماهنگی DAO هستند. این موضوع می‌تواند بیشتر از سیاه‌چاله‌ها برای جلب توجه توسعه یابد و تغییرات مثبت واقعی ایجاد کند.

 

معایب شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

از نظر تئوری و بر روی کاغذ، مزایای شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز بسیاری بیشتر از معایب آن‌ها است اما زمانی که به واقعیت و عمل توجه می‌کنیم، متوجه می‌شویم معایب DeSoc تا به امروز بسیار بیشتر از نقاط مثبت آن بوده است. در ادامه اصلی‌ترین معایب شبکه اجتماعی غیرمتمرکز را بررسی می‌کنیم.

 

اثر ضد شبکه anti-network effect

بررسی شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که هرچه یک شبکه تعداد کاربران بیشتری داشته باشد، کاربران جدید بیشتری هم دریافت می‌کند. در شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز می‌توان این اثر ضد شبکه را مشاهده کرد. این شبکه‌ها تعداد کاربران کمی دارند و همین مساله گرفتن کاربران جدید را سخت‌تر می‌کند. به خصوص اگر در نظر بگیرید که رسانه‌های اجتماعی سنتی چقدر چسبنده هستند، به این معنی که تغییر به یک شبکه جدید چقدر سخت است.

 

نبود شرایط مقیاس‌پذیری

نقطه ضعف هر شبکه اجتماعی غیرمتمرکز کارایی است. دو ویژگی مقاومت در برابر سانسور و کارایی کاملاً متضاد هستند و شما می‌توانید تنها یکی را به حداکثر برسانید. بنابراین، شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز هرگز نمی‌توانند به اندازه شبکه‌های متمرکز مقیاس‌پذیر شوند. اینکه آیا آنها اصلاً قادر خواهند بود به چنین سطحی برسند یا خیر نیز سؤال برانگیز است.

 

نداشتن تجربه کاربری خوب

این روزها همه از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند اما به سختی می‌توانید یک پروتکل خوب قابل دسترسی از طریق تلفن همراه پیدا کنید. چه برسد به یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز. نکته مهم این است که بدون موبایل نه کاربری در کار خواهد و نه پذیرش کاربران جدید بیشتر می‌شود.

 

به طور کلی ایده رمزنگاری فعلی با تجربه کاربری با هم تضاد دارند، اما طراحی الگوریتم‌هایی که مردم را به جای سرگرم کردن، آگاه می‌کند، به همان اندازه سخت است. شبکه‌های اجتماعی متمرکز مدت‌هاست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. ایلان ماسک، مدیر عامل توییتر در حال حاضر متوجه شده است که اصلاح الگوریتم آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست.

 

طرفداران کریپتو این را دوست ندارند، اما اجرای سیاست‌هایی که به کاربران حقوق بیشتری در پلتفرم های موجود می‌دهد، راه حل بسیار ساده تری است. نقل قول زیر در ارتباط با این موضع بسیار راه گشا است.

 

« جهان، استفاده از ویندوز و macOS را به سیستم عامل‌های لینوکس که بسیار انعطاف پذیرتر و قابل تنظیم‌تر هستند ترجیح می‌دهد. ما راحتی را انتخاب می‌کنیم، حتی زمانی که به قیمت توانایی باشد. ما می‌خواهیم کارها برای ما انجام شود. و مهمتر از همه، ما با خدمات رایگانی مانند توییتر خیلی چیزها را بدیهی می‌دانیم.»

 

بهترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

 

مقایسه شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز و سنتی

کاربران و تولید کنندگان محتوا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را بر اساس سه عامل توزیع، ابزارهای ساخت محتوا و سهم آن‌ها از درامد انتخاب می‌کنند.  هیچ پلتفرمی تعادل کامل بین این سه ویژگی را پیدا نکرده است. برخی از آن‌ها مثل توییتر از درآمد خوبی برخوردار نیستند برخی دیگر مثل یوتیوب نیز در توزیع مشکل دارند.

 

پلتفرم‌های وب 3 فرصتی برای ایجاد اختلال در سیستم عامل‌های سنتی دارند. اما آن‌ها باید دریابند که چگونه در پلتفرم‌های خود به کاربران ابزار خلق کردن بدهند و ابزارهای توزیع مناسب را در اختیار آن‌ها بگذارند. دراصل، شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز در رقابت با زمان هستند. اما نمیدانیم که آیا شبکه‌های اجتماعی غیرمترکز مورد توجه قرار خواهند گرفت یا شبکه‌های اجتماعی سنتی خود را با تکنولوژی بلاک چین سازگار می‌کنند.

 

رویکرد Reddit درباره Crypto و NFTs

مثال شبکه اجتماعی Reddit و نحوه برخورد آن با چالش رمزنگاری آموزنده است. Reddit شبکه‌ای از جوامع با علایق مشترک است. این کار به همان شکلی است که انجمن‌ها در گذشته انجام می‌دادند. در ردیت اعضا محتوا را پست می‌کنند، در مورد محتوای دیگران نظر می‌دهند و به بهترین پست‌ها رأی مثبت می‌دهند. این خوشه‌بندی مبتنی بر علاقه، بیشتر به DAO شباهت دارد تا رسانه‌های اجتماعی.

 

ردیت از یک استراتژی با سه مولفهNFT‌ها، توکن‌های اجتماعی و کیف پول دیجیتالی برای فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی بهره می‎‌برد. NFTها در Reddit آواتارهای کلکسیونی هستند. این توکن‌ها در شبکه پلیگون ساخته می‌شوند و کاربران آن‌ها را در کیف پول دیجیتال خود Reddit به نام Vault نگهداری می‌کنند.

 

پلتفرم نتیجه‌گیری درست و مناسبی را از اولین راه‌اندازی مجموعه NFT بدست آورد و بر روی ساختن نسل دوم آواتارهای کلکسیونی خود برای خرده‌فروشی تمرکز کرد. این راه اندازی موفقیت آمیز بود و این مجموعه 72 درصد از حجم معاملات OpenSea در Polygon را در دو هفته پس از راه اندازی به خود اختصاص داد.

 

امتیازات انجمن در Reddit نشانه شهرت و علاقه افراد به یک فرد است. هر چه کاربر امتیازات جامعه بیشتری داشته باشد، نشان دهنده این است که محتوای آن‌ها توسط دیگران بیشتر مورد تایید قرار گرفته است. امتیازهای انجمن برای اولین بار در می 2020 در یک شبکه آزمایشی اتریوم تبدیل به توکن شدند.

 

این توکن‌ها که در شبکه ارز دیجیتال آربیتروم نوا ایجاد می‌شوند در Vaults کاربر ذخیره می‌شوند. یکی از نمونه‌های نسخه پولی از امتیازهای جامعه، MOON است. برترین سازندگان این subreddit در هر ماه تا 1000 دلار و بیشتر ، فقط از امتیازات جامعه کسب می‌کنند. کیف پول بومی Vault را می‌توان با یک فرآیند تک مرحله‌ای ایجاد کرد. همچنین می‌توان آن را فقط با رمز عبور که در سرورهای Reddit ذخیره می‌شود بازیابی کرد.

 

Reddit سهولت تعامل با بلاک چین را بر حفظ خود اولویت می‌دهد. این شامل هزینه‌های کارمزد است که به طور کامل توسط Reddit پوشش داده می‌شود. در طی این فرآیند کاربران عملاً نمی‌دانند چه زمانی یا با کدام بلاک چین تعامل دارند. این معرفی گام به گام مخفی فناوری بلاک چین، اگر به خوبی پیاده‌سازی شود، می‌تواند شبکه‌های اجتماعی کریپتو بومی را به کمک پایگاه کاربر و تأثیرات شبکه متصدیان، شکست دهد.

 

desoc یا شبکه اجتماعی غیرمتمرکز

 

محبوب ترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز

با توجه به مطالب گفته شده، می‌توان به این نتیجه رسید که هنوز زمان زیادی تا رشد و بلوغ شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز باقی مانده است. با این حال پروژه‌های زیادی هستند که در حل حاضر به عنوان شبکه اجتماعی غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند تا حدودی کاربرانی را به خود جذب کند. در ادامه مقاله به بررسی محبوب ترین شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز حا حاضر دنیای کریپتوکارنسی می‌پردازیم.

 

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز Lens Protocol

پروتکل لنز یک گراف اجتماعی مبتنی بر بلاک چین است که هدف آن ایجاد یک محیط رسانه اجتماعی غیرمتمرکز از طریق Web3 و اصول مالکیت است. گراف اجتماعی پروتکل لنز منبع باز و بدون نیاز به مجوز است و به سازندگان محتوا فرصتی برای مالکیت ریشه های دیجیتال و ارتباطات خود با جوامع ارائه می‌دهد. برخلاف شبکه‌های متمرکز مشابه، مالکیت و کنترل کامل پروفایل‌ها، اتصالات و محتوای آن‌ها در اختیار کاربران است.

 

علاوه بر این، گراف اجتماعی مبتنی بر قراردادهای هوشمند پروتکل لنز، هر پلتفرم رسانه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین یا DApp را قادر می‌سازد تا به آن متصل شود، بنابراین روابط اجتماعی و محتوای متعلق به کاربر را ایمن می‌کند. این پروتکل اکنون در Polygon فعال است اما اجازه دسترسی به همه کاربران داده نشده است تا در فازهای بعدی و با قطعیت از کارایی آن این اتفاق رخ دهد.

 

رسانه اجتماعی غیرمتمرکز Minds

Minds یک پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز، منبع باز و مبتنی بر بلاک چین است که بر حریم خصوصی، آزادی بیان و کنترل کاربر تأکید دارد.  این پلتفرم در سال 2015 به عنوان جایگزینی برای پلتفرم های اصلی رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر راه اندازی شد.

با استفاده از این پلتفرم کاربران می‌توانند پروفایل ایجاد کنند، با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند و انواع مختلفی از محتوا از جمله متن، تصاویر، ویدئوها و پخش زنده را به اشتراک بگذارند. کاربران می‌توانند توکن بومی MINDS را با ایجاد محتوا و درگیر شدن با آن در پلتفرم، مانند ارسال، نظر دادن و لایک کردن محتوا، به دست آورند.

 

پلتفرم اشتراک گذاری ویدیو غیرمتمرکز DTube

DTube یک پلتفرم غیرمتمرکز اشتراک‌گذاری ویدئو است که از فناوری بلاک چین برای میزبانی و توزیع ویدئوها استفاده می‌کند. این پلتفرم به عنوان جایگزینی برای پلتفرم‌های متمرکز اشتراک گذاری ویدیو مانند YouTube ایجاد شده است.

 

DTube بر روی بلاک چین STEEM ساخته شده است و کاربران را برای ایجاد و مدیریت محتوا تشویق می‌کند. کاربران می‌توانند با آپلود ویدئو، نظر دادن، رای دادن و به اشتراک گذاری محتوا، توکن‌های STEEM کسب کنند. میزان جوایزی که یک کاربر می‌تواند کسب کند بر اساس محبوبیت محتوای او و میزان تعاملی است که دریافت می‌کند.

 

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز Mastodon

پروژه Mastodon یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که از سرورهای مستقلی تشکیل شده است که پیرامون مسائل، موضوعات یا علایق خاص سازماندهی شده‌اند. پس از پیوستن به سرور، صرف نظر از اینکه در چه سروری هستید، می‌توانید هر کسی را در Mastodon دنبال کنید، به آن‌ها پاسخ دهید و با آن‌ها تعامل داشته باشید.

 

Mastodon به صورت غیر انتفاعی اداره می‌شود، از این رو هیچ انگیزه سود و هیچ تمایلی برای همکاری با تبلیغ کنندگان وجود ندارد. با این وجود، مشاغل می‌توانند از Mastodon برای تحقیقات بازار، بازاریابی وابسته، حمایت مالی و کمپین های UGC استفاده کنند.

 

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز Rabbit Hole

The Rabbit Hole یک پلتفرم وب 3 است که هدف آن ورود کاربران جدید به دنیای dApps و بلاک چین است. این پروزه تجربه‌ای را ارائه می‌دهد که به شکل بازی درآمده است و به کاربران کمک می‌کند تا در مورد مفاهیم و فناوری‌های وب 3 بیاموزند و در عین حال پاداش دریافت کنند. در این پلتفرم کاربران می‌توانند چالش‌هایی را تکمیل کنند که آن‎‌ها را ملزم به استفاده از پروتکل‌ها به روش‌های عملی می‌کند.

 

انجام این فعالیت‌ها منجر به پرداخت پاداش به صورت توکن به کاربران می‌شود که آن‌ها می‌توانند از توکن‌های خود برای پشتیبانی از پروژه‌ها و خرید NFT یا ترید در صرافی‌های ارزهای دیجیتال استفاده کنند. یکی از ویژگی های کلیدی  Rabbit Hole شبکه اجتماعی آن است که به کاربران اجازه می‌دهد با دیگر علاقه مندان به Web3 ارتباط برقرار کنند، پیشرفت خود را به اشتراک بگذارند و در پروژه‌ها همکاری کنند.

 

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز ربیت هول

 

آینده شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز چگونه خواهد بود؟

شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز شانس خوبی برای افزایش مقبولیت خود دارند اما سختی‌های زیادی نیز در مسیر آن‌ها قرار دارد. در صورت ادامه پذیرش کریپتو توسط مردم، شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز قوی مانند Rabbit Hole و پلتفرم‌های انتشار محتوای غیرمتمرکز مانند Mirror شانس خوبی برای جذب مخاطب دارند. آنها برای بومی‌های ارز دیجیتال هستند و به تازه‌کارهایی که وارد این فضا می‌شوند ارزش واقعی می‌افزایند. مهمتر از همه، آنها با رقابت بسیار ضعیف‌تری از سوی شرکت‌های قدیمی روبرو هستند.

 

رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز مانند پروتکل لنز ممکن است کار سخت‌تری پیش‌رو داشته باشند. اگرچه این نوآوری‌ها در لایه پروتکل جذاب هستند، اما با جریان‌های مخالف فناوری و سازمانی روبرو هستند. تا زمانی که فناوری زیربنایی بتواند از جریان‌های داده در سطوح قابل مقایسه با رسانه‌های اجتماعی متمرکز پشتیبانی کند، DeSoc با یک نبرد دشوار روبرو است.

 

چرا باید شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز شوند؟

در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی از کاربران از داده‌های هویتی گرفته تا داده‌های سیاسی و علایق شخصی آن‌ها منتشر می‌شود. متمرکز بودن این سیستم باعث می‌شود حریم خصوصی اطلاعات کاربران در معرض خطر قرار گیرد. دلیل دوم غیرمتمرکز کردن شبکه‌های اجتماعی اضافه کردن عنصر مالکیت به آن‌ها است تا کاربران مالکیت داده‌های خود را در اختیار داشته باشند و در صورت تمایل آن‌ها را به فروش برسانند.

 

کدام شبکه اجتماعی غیرمتمرکز رقیب توییتر است؟

هنوز شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز رقیب جدی برای پروژه‌های قدرتمندی مثل توییتر و اینستاگرام نیستند اما شاید محبوبترین جایگزین توییتر، شبکه اجتماعی Mastodon باشد. Mastodon یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز متشکل از سرورهای فردی است که در آن همه سرورها بر اساس موضوع گروه‌بندی شده‌اند. افراد می‌توانند عضو سرورها شوند و افراد با علایق مشابه را دنبال کنند و مانند هر شبکه اجتماعی دیگری با یکدیگر تعامل داشته باشند.

 

جمع‌بندی

شبکه‌های اجتماعی غیرمترمرکز برای حل مشکلات شبکه‌های موجود به خصوص در ارتباط با حفظ حریم خصوصی و مالکیت ایجاد شده‌اند. با این حال مشکلات ذاتی دنیای بلاک چین و عدم آشنایی کاربران و توسعه‌دهندگان با این دنیا سبب شده است که رشد این شبکه‌ها بسیار پایین باشد. در صورت بهبود در تجربه کاربری و ایجاد اکوسیستم اقتصادی پایدار این شبکه‌ها می‌توانند کاربران زیادی را به خود جلب کنند.

برچسب های مرتبط

مفاهیم پایه

امتیاز دهید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات