آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال ایردراپ
ایردراپ Sui

ایردراپ SUI | آموزش کامل شرکت در ایردراپ احتمالی Sui network

  • متوسط
  • 4دقیقه
  • 15 اسفند 1401
5
5

فهرست مطالب

  • معرفی پروژه Sui Network
  • آموزش شرکت در ایردراپ Sui
  • جمع‌بندی

ایردراپ یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال است. در سال‌های گذشته فعالیت در تست نت پروژه‌های ارز دیجیتال سود خوبی را نصیب کاربران کرده است. بلاک چین لایه اول Sui یکی از بلاک چین‌های لایه اول است که احتمال ایردراپ SUI (توکن پروژه) بین فعالان آن وجود دارد. در این مقاله به طور مختصر در مورد ویژگی‌های بلاک چین لایه اول SUI بحث می‌کنیم سپس به طور کامل نحوه شرکت در ایردراپ سویی را به صورت گام به گام آموزش می‌دهیم.

 

معرفی پروژه Sui Network

پروژه ارز دیجیتال Sui یک بلاک چین غیرمتمرکز با الگوریتم اجماع اثبات سهام است که توان عملیاتی و ذخیره سازی آن به صورت افقی مقیاس‌پذیر است. هدف Sui این است که به سازندگان و توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا تجربیات راحت‌تری را برای کاربران وب 3 ایجاد کنند. Sui یک پلتفرم غیرمتمرکز قرارداد هوشمند بدون نیاز به مجوز است که به دنبال مدیریت تراکنش‌ها و دارایی‌ها با کمترین تاخیر است.

پروژه Sui Network از زبان برنامه نویسی Move برای تعریف دارایی‌ها به عنوان اشیایی که ممکن است متعلق به یک آدرس باشند، استفاده می‌کند. برنامه‌های نوشته شده به زبان Move عملیات‌هایی را بر روی این اشیاء از جمله قوانین سفارشی برای ایجاد آن‌ها و انتقال این دارایی‌ها به مالکان جدید تعریف می‌کنند. این نوع از ساختار باعث می‌شود که امکان پردازش موازی بسیاری از فعالیت‌ها در بلاک چین Sui فراهم شود.

بلاک چین Sui با دستیابی به سرعت و مقیاس‌پذیری بی‌سابقه در حال تغییر شکل صنعت است. رویکرد نوآورانه آن از این واقعیت بهره می‌برد که تعداد زیادی از تراکنش‌های بلاک چین شامل حالت‌های غیرهمپوشانی است که امکان پردازش موازی آن‌ها را فراهم می‌کند. علاوه بر این، ساختار شی محور Sui به این بلاک چین امکان تایید برخی از تراکنش‌های ساده را بدون اجماع فراهم می‌کند که همین مساله سرعت ثبت این تراکنش‌ها را بالا می‌برد.

برخلاف بلاک چین‌های سنتی که در آن افراد اطلاعات مربوط به تراکنش را به شبکه ارسال می‌کنند و منتظر هستند تا تراکنش توسط نودها نهایی شود، Sui به کاربران این امکان را می‌دهد که به صورت فعالانه با اعتبارسنج‌ها در ارتباط باشند که نتیجه آن نهایی شدن تقریبا آنی تراکنش‌ها است. این ویژگی به Sui کمک می‌کند تا در کاربردهایی مثل بازی‌ها که وابسته به تاخیر کم هستند بسیار مفید باشند.

همانند پروژه ارز دیجیتال آپتوس، پروژه سویی نیز توسط تیمی از توسعه‌دهندگان قدیمی شرکت متا (فیسبوک) راه‌اندازی شده است. این توسعه‌دهندگان تحت عنوان شرکت «Mysten Labs» به توسعه Sui Network پرداخته‌اند و انتظار می‌رود به زودی شبکه اصلی پروژه را راه‌اندازی کنند. تست نت فاز اول این شبکه در دسامبر 2022 نهایی شد که در آن کاربران با ایجاد nftهای مختلف در تست نت پروژه فعالیت کردند.

در اواخر ژانویه 2023 پروژه سویی از موج دوم تست نت خود رونمایی کرد که هنوز زمان نهایی آن مشخص نشده است. در این مرحله از تست نت امکان استیکینگ ارز دیجیتال سویی و همچنین برداشت آن نیز محقق شده است. برای دریافت ایردراپ sUI کاربران علاوه بر فعالیت در پروژه‌های مستقر بر سویی باید از بخش استیکینگ نیز استفاده کنند تا شانس آن‌ها در دریافت ایردراپ Sui  بیشتر شود. در ادامه به بررسی مرحله به مرحله شرکت در ایردراپ سویی می‌پردازیم.

 

پروژه ارز دیجیتال sui network

 

آموزش شرکت در ایردراپ Sui

اگرچه پروژه ارز دیجیتال Sui network و شرکت «Mysten Labs» در مورد ایردراپ Sui و میزان و زمان آن هیچگونه بیانیه‌ای منتشر نکرده است اما احتمال می‌رود همانند پروژه ارز دیجیتال آپتوس که بخش زیادی از توکن‌های خود را بین فعالان سیستم توزیع کرد این پروزه نیز بخشی از 10 میلیارد توکن خود را بین فعالان شبکه توزیع کند.

در توکنومیکس منتشر شده برای سویی 20 درصد توکن‌ها به عنوان پاداش برای مشارکت کنندگان اولیه در نظر گرفته شده است که می‌تواند شامل یک یا چندین مرحله ایردراپ برای کاربران باشد. از آنجایی که مبلغ توزیع شده در پروژه‌هایی مثل آپتوس قابل توجه بوده است، انتظار می‌رود شرکت در ایردراپ Sui نیز سود خوبی نصیب کاربران کند. در ادامه مقاله به بررسی مراحل مختلف شرکت در ایردراپ سویی می‌پردازیم.

 

نصب کیف پول برای شرکت در ایردراپ Sui

برای شرکت در ایردراپ Sui در قدم نیاز است که یکی از کیف پول‌های اصلی این شبکه را نصب کنید. سه کیف پول ارز دیجیتال «Sui Wallet»، «Suiet» و «Ethos» اصلی‌ترین کیف پول‌های این پروژه هستند که ما برای شرکت در ایردراپ Sui از Sui Wallet استفاده می‌کنیم. برای دانلود این کیف پول عبارت «Sui Wallet» در مرورگر گوگل جستجو کنید و به صفحه مربوط به گوگل مراجعه کنید. با کلیک بر روی علامت «+» می‌توانید به صورت مستقیم وارد صفحه دانلود افزونه مرورگر کیف پول شوید.

 

دانلود کیف پول Sui

 

در پنجره باز شده، گزینه «Add to Chrome» را انتخاب و سپس در منوی باز شده «Add Extension» را کلیک می‌کنیم. با این کار افزونه مرورگر کیف پول دانلود و به عنوان افزونه به مرورگر اضافه می‌شود. از قسمت بالا سمت راست کروم گزینه «Extensions» را انتخاب می‌کنیم و از بین افزونه‌های موجود، افزونه کیف پول ارز دیجیتال را پین می‌کنیم تا این افزونه به نوار مرورگر اضافه شود. با کلیک بر روی افزونه، پنجره خوش آمد گویی نمایش داده می‌شود که در آن بر روی گزینه «Get Started» کلیک کنید تا کار ساخت کیف پول را آغاز کنید.

 

نصب کبف پول برای سرکت در ایردراپ Sui

 

پس از انتخاب این گزینه پنجره جدید باز می‌شود که در آن دو گزینه برای ایجاد کیف پول در اختیار کاربران قرار گرفته است. کاربرانی که از قبل کیف پول در این بلاک چین ایجاد کرده‌اند می‌توانند از گزینه «Import an existing wallet» استفاده کنند و با وارد کردن 12 کلمه عبارت بازیابی کیف پول را بازیابی کنند.

برای ساخت یک کیف پول جدید از گزینه «Create a new wallet» استفاده می‌کنیم. با انتخاب این گزینه یک پنجره جدید باز خواهد شد که در آن یک رمز عبور برای کیف پول تعیین و تیک موافقت با شرایط استفاده از کیف پول را تایید و گزینه «Create wallet» را انتخاب می‌کنیم.

 

ساخت کیف پول Sui wallet

 

با انجام این کار در پنجره جدید 12 کلمه عبارت بازیابی مربوط به کیف پول نمایش داده می‌شود. این عبارت بازیابی را یادداشت کرده و در یک جای امن از آن نگهداری کنید. در صورتی که فرد دیگری به این دوازده کلمه دسترسی داشته باشد می‌تواند دارایی‌های شما را از کیف پول خارج کند.

با تایید گزینه «I saved my recovery phrase» و انتخاب گزینه «Open Sui Wallet» کار ساخت کیف پول به اتمام می‌رسد و رابط کاربری کیف پول به شما نمایش داده می‌شود. از این پس با کلیک بر روی افزونه کیف پول در مرورگر می‌توانید به این رابط کاربری دسترسی داشته باشید.

 

کیف پول شرکت در ایرداپ sui

 

دریافت توکن تست SUI

پس از نصب کیف پول نوبت به دریافت توکن تست نت برای شرکت در ایردراپ Sui می‌رسد. توکن تست برای اجرای فعالیت‌های مختلف در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ ارزش دیگری ندارد. تا پیش از این که «Sui Testnet» فعال بود برای دریافت توکن حتما باید به دیسکورد شبکه مراجعه می‌شد. در حال حاضر «Sui Devnet» فعال است و برای دریافت توکن تست می‌توان از گزینه «Request Devnet SUI Tokens» موجود در کیف پول برای دریافت توکن تست SUI استفاده کرد.

با یکبار کلیک بر روی این گزینه مقدار «0.05» توکن تست SUI به کیف پول شما اضافه شده و این گزیه از صفحه اول کیف پول محو می‌شود. برای این که بتوانید مقدار بیشتری توکن تست به دست آورید در گوشه بالا و سمت راست کیف پول روی گزینه سه خط افقی کلیک کنید و بر روی «Request Devnet SUI Tokens» کلیک کنید. با هر بار کلیک مقدار «0.05» توکن تست به کیف پول اضافه می‌شود. البته اگر چند بار پشت سرهم کلیک کنید به دلیل اسپم توکنی دریافت نخواهید کرد.

 

دریافت توکن تست برای شرکت در ایردراپ SUI

 

استیک توکن SUI

اصلی‌ترین فعالیتی که کاربران باید در این مرحله از تست نت پروژه برای دریافت ایردراپ SUI انجام دهند، شرکت در فرآیند استیک رمز ارز های تست و آن استیک کردن آن‌ها است. ما در مرحله قبل مقداری توکن تست SUI به دست آوردیم که از آن‌ها برای انجام این کار استفاده می‌کنیم. برای استیک توکن SUI از تب «Coins» موجود در کیف پول گزینه «Stake & Earn SUI» را انتخاب می‌کنیم. با انجام این کار فهرست اعتبارسنج‌های موجود نمایش داده می‌شود.

 

استیک توکن SUI

 

یکی از اعتبارسنج‌های موجود را به دلخواه انتخاب کرده و بر روی گزینه «Select Amount» کلیک می‌کنیم. با این کار پنجره مربوط به تعیین مقدار ارز دیجیتال استیک شده باز می‌شود. در این پنجره مقدار ارزی که می‌خواهید استیک کنید را در قسمت مورد نظر وارد کنید و سپس گزینه «Stake now» را انتخاب کنید. با انجام این کار مقدار توکن مورد نظر استیک می‌شود و پیام موفقیت آمیز بودن آن برای شما نمایش داده می‌شود. پس از استیک با مراجعه به تب «Coins» می‌توانید مقدار توکن استیک شده را در قسمت «Currently Staked» مشاهده کنید.

با کلیک بر روی قسمت «Currently Staked» اطلاعات مربوط به اعتبارسنج انتخاب شده و درصد سود قابل مشاهده است و با استفاده از گزینه «Stake SUI» می‌توان مقدار بیشتری توکن استیک کرد. اگر چند ساعتی صبر کنید در همین قسمت گزینه «Unstake» نیز فعال می‌شود که با کلیک بر روی آن می‌توانید توکن‌های خود را از حالت استیک خارج کنید.

بهتر است برای بالا بردن احتمال دریافت ایردراپ SUI این مرحله را نیز پس از چند ساعت انجام دهید. هر موقعیت استیک در شبکه سویی به صورت یک NFT تعریف می‌شود که با مراجعه به تب «NFTs» در کیف پول می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. در مرحله بعدی نیاز است با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه تعامل داشته باشید تا شانس بیشتری در ایردراپ SUI داشته باشید. در ادامه به آموزش کار با چند اپلیکیشن غیرمتمرکز معروف پروژه که می‌تواند شانس دریافت ایردراپ Sui را افزایش دهد می‌پردازیم.

 

ساخت دامنه بلاک چین در SUI Name Service

یکی از پروژه‌های پروژه SUI که در تب «Apps» کیف پول نیز  معرفی شده است، پروژه SUI Name Service است که برای ساخت دامنه های NFT در بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کلیک بر روی این اپلیکیشن در کیف پول یا جستجوی آدرس آن به صورت مستقیم در مرورگر (https://suins.io/) به صفحه اصلی این پلیکیشن مراجعه کرده و کیف پول خود را با استفاده از گزینه «Connect Wallet» به پروژه معرفی می‌کنیم.

 

sui-name-service

 

در قسمت جستجوی این صفحه دامنه مورد نظر خود را نوشته و جستجو می‌کنیم. با این کار یک پنجره جدید باز می‌شود که در قسمت «Name Search» آن موجود بودن یا نبودن دامنه با دو پسوند «sui.» و «move.» نمایش داده می‌شود و قیمت تصاحب هر کدام از آن‌ها را با توکن SUI نشان می‌دهد. در قسمت «Recommendation» نیز دامنه‌های مشابه با جستجوی شما نمایش داده می‌شود. روی گزینه «Select» کلیک می‌کنیم تا پنجره مربوط به اطلاعات دامنه نمایش داده شود.

 

دامنه اینترنتی بلاک چین SUI

 

در این آموزش ما دامنه «Rabex» را برای صرافی ارز دیجیتال رابکس جستجو کردیم و به دنبال خرید دامنه SUI آن هستیم. در پنجره باز شده مدت زمان خرید با «Registration period» مشخص شده می‌توان با علامت مثبت و منفی آن را افزایش یا کاهش داد. برای نهایی کردن خرید ابتدا گزینه «Register Name» را انتخاب و در کیف پول با گزینه «Approve» دو پیام ارسال شده را تایید می‌کنیم. با انجام این کار دامنه به فهرست ان اف تی‌های ما در کیف پول اضافه می‌شود که می‌توانیم با مراجعه به تب «NFTs» در کیف پول آن‌ را مشاهده کنیم.

 

فعالیت در بازی Capy برای دریافت ایردراپ SUI

بازی مبتنی بر ان اف تی Capy از دیگر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود در تب «Apps» کیف پول است. با کلیک بر روی عنوان این بازی در کیف پول یا جستجوی مستقیم آن در مرورگز (https://capy.art/) صفحه اول بازی به شما نمایش داده می‌شود. در این بازی شما می‌توانید NFT‌های موجود در بازی را خریداری کرده و از آن‌ها نگهداری کنید و با قیمت‌های بالاتر به دیگران بفروشید یا از دو نوع آن برای ایجاد یک موجود جدید استفاده کنید.

در صفحه اول این پروژه ابتدا با استفاده از گزینه «Connect Wallet» کیف پول خود را به پلتفرم وصل کنید. سپس به قسمت «Capy market» رفته و قیمت را به صورت صعودی فیلتر کنید تا ارزانترین NFTها به شما نمایش داده شوند. از آنجایی که تعداد توکن‌های تست زیاد نیست این کار به شما کمک می‌کند بتوانید خرید و فروش NFT را انجام دهید.

 

فعالیت در بازی Capy برای ایردراپ SUI

 

با کلیک بر روی یکی از NFTها پنجره مربوط به اطلاعات آن نمایش داده می‌شود که در آن با انتخاب گزینه Purchase و تایید تراکنش در کیف پول می‌توانید ان اف تی را خریداری کنید. گزینه دیگری که در این بازی برای کاربران نشان داده می‌شود گزینه «Breed Capys» است. در صورت که دو توکن از این بازی خریداری کرده باشید، این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از این دو توکن یک توکن جدید ایجاد کنید. شما می‌توانید هر کدام از توکن‌های خود را در مارکت پلیس برای فروش ارائه کنید.

 

بازی Capy در شبکه سویی

 

شرکت در بازی Ethos: 2048

یکی از بازی های NFT مهم که در تب «Apps» کیف پول معرفی شده است بازی معروف 2048 است که در آن هدف به هم چسباندن اعداد مشابه برای ساخت اعداد بزرگتر است. هدف این بازی رسیدن به عدد 2048 است اما اعداد کوچکتر از این مثل 1024 و 512 نیز توکن‌های NFT مخصوص خود را دارند. شما می‌توانید نتیجه بازی را به صورت توکن NFT مینت کنید و به کیف پول خود اضافه کنید.

پس از ورود به صفحه این بازی از طریق کیف پول یا جستجوی مستقیم در گوگل (https://ethoswallet.github.io/2048-demo/) کیف پول خود را به سایت وصل کنید و با استفاده از کیبورد بازی را انجام دهید. در نهایت خروجی امتیازات کسب شده در سمت راست نمایش داده می‌شود که شما می‌توانید با استفاده از گزینه «Claim» و تایید آن در کیف پول NFT مورد نظر را به کیف پول خود اضافه کنید.

 

بازی 2048 برای دریافت ایردراپ Sui

 

فعالیت در مارکت پلیس Keepsake

یکی دیگر از راه‌های افزایش شانس دریافت ایردراپ SUI خرید و فروش NFT در مارکت پلیس Keepsake است. با کلیک بر روی عنوان این مارکت پلیس در قسمت «Apps» کیف پول یا جستجوی مستقیم آن (https://keepsake.gg/explore) به صفحه مارکت پلیس ارجاع داده می‌شوید. ابتدا از گزینه «Connect wallet» کیف پول خود را به مارکت پلیس وصل کنید.

پس از اتصال کیف پول می‌توانید به جستجوی NFTهای موجود در مارکت پلیس بپردازید و با استفاده از گزینه «Buy» موجود روی هر اثر آن را خریداری کنید. با کلیک بر روی این گزینه اطلاعات مربوط به اثر و قیمت آن نمایش داده می‌شود و با تایید تراکنش در کیف پول اثر مورد نظر خریداری شده و به کیف پول شما در بخش «NFTs» اضافه می‌شود.

 

خرید NFT برای شرکت در ایردراپ سویی

 

تبدیل ارزهای دیجیتال در سویی سواپ برای ایردراپ SUI

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز سوئی سواپ بر روی شبکه سوئی ساخته شده است که امکان تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر و همچنین تامین نقدینگی در استخرهای مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. فعالیت در این پروژه می‌تواند شانس بیشتری برای کاربران به منظور دریافت ایردراپ SUI فراهم کند. با جستجوی آدرس «https://suiswap.app/app/» در مرورگر به اپلیکیشن این صرافی مراجعه کنید.

پس از ورود به صفحه اصلی صرافی با استفاده از گزینه «Connect» کیف پول خود را به پلتفرم وصل کنید. با این کار علاوه بر قسمت «Exchange Token» که مربوط به تبدیل ارزها است، قسمت «Pools» نیز نمایش داده می‌شود که برای کشت سود استفاده می‌شود. در وهله اول با استفاده از پنجره تبدیل ارز دیجیتال نصف توکن‌های SUI خود را به اتریوم تبدیل می‌کنیم. این اتفاق معادل خرید اتریوم با استفاده از SUI است.

برای انجام این کار پس از تعیین دو ارز و مقدار ارز، گزینه «Swap» را انتخاب می‌کنیم. در پنجره جدید اطلاعات تراکنش را مطالعه و گزینه «Confirm & Swap» را انتخاب می‌کنیم. با تایید تراکنش در کیف پول اتریوم تست خریداری شده و به لیست توکن‌ها در کیف پول افزوده می‌شود. با استفاده از این قسمت دوباره توکن اتریوم را به SUI و سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنید تا چندین تراکنش در شبکه ثبت شود.

 

تبدیل SUI به ارزهای دیگر

 

در مرحله دوم نوبیت به کشت سود در استخرهای نقدینگی صرافی می‌رسد. برای انجام این کار نیاز است که از دو ارز مختلف که استخر آن‌ها وجود دارد، به ارزش یکسان توکن داشته باشید. یک راه برای این کار این است که با بخشی از SUI خود در قسمت تبدیل به خرید بیت کوین بپردازید و سپس این دو رمز ارز را در استخر «BTC/SUI» کشت کنید.

راه دیگر این است که از قسمت «Token» موجود در منوی صرافی رمز ارزهای تست مورد نظر خود را با استفاده از گزینه «Mint» و تایید آن در کیف پول به دست بیاورید و سپس گزینه «Add» برای استخر مورد نظر را انتخاب می‌کنیم تا وارد بخش مربوط به کشت سود شویم. در اینجا ما استخر بیت کوین و سویی را انتخاب می‌کنیم.

 

کشت سود در سویی سواپ

 

با این کار پنجره مربوط به مشخص کردن میزان توکن‌های قابل کشت نمایش داده می‌شود که در این بخش میزان توکن‌ها را مشخص و گزینه «Deposit» را انتخاب کنید. با انجام این کار و تایید تراکنش در کیف پول سرمایه‌گذاری شما در استخر مورد نطر در قسمت «Pools» نمایش داده می‌شود که با استفاده از گزینه «Withdraw» و سپس «Harvest» می‌توانید توکن‌های سرمایه‌گذاری شده را آزاد کنید. بهتر است برای افزایش شانس دریافت ایردراپ SUI کشت سود و خارج کردن آن را یکی دوبار انجام دهید.

 

کشت سود برای دریافت ایردراپ SUI

علاوه بر اپلیکیشن‌های معرفی شده می‌توانید اپلیکیشن‌های دیگری برای تست بلاک چین SUI پیدا کنید و با فعالیت در آن‌ها شانس خود را افزایش دهید. بهتر است این فعالیت‌های را در بازه‌های مختلف زمانی انجام دهید تا اگر فاصله زمانی فعالیت نیز مهم بود شانس دریافت ایردراپ SUI را از دست ندهید.

 

جمع‌بندی

پروژه Sui Network یک بلاک چین لایه اول مقیاس‌پذیر است که توسط تیمی از توسعه‌دهندگان سابق متا راه‌اندازی شده است و به زودی شبکه اصلی آن ارائه خواهد شد. مرحله اول تست نت این شبکه در اواخر سال 2021 اجرایی شد و مرحله دوم آن از چند روز پیش آغاز شده و هنوز ادامه دارد. با احتمال زیاد شرکت‌کنندگان در تست نت این شبکه ششانس دریافت ایردراپ SUI را خواهند داشت. در این مقاله به طور کامل مراحل مختلف شرکت در ایردراپ سویی را به صورت تصویری آموزش دادیم.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال ایردراپ

امتیاز دهید

سوالات متداول

پروژه Sui Network چیست؟

پروژه ارز دیجیتال Sui یک بلاک چین غیرمتمرکز با الگوریتم اجماع اثبات سهام است که توان عملیاتی و ذخیره سازی آن به صورت افقی مقیاس‌پذیر است. هدف Sui این است که به سازندگان و توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا تجربیات راحت‌تری را برای کاربران وب 3 ایجاد کنند.

آیا ایردراپ SUI قطعی است؟

تیم توسعه‌دهندگان پروژه Sui Network اطلاعات قطعی در مورد ایردراپ SUI ارائه نکرده‌اند با این حال در مراحل اول و دوم تست نت پروژه از مشوق‌هایی برای فعالان شبکه صحبت شده است. علاوه بر این در توکنومیکیس پروژه 20 درصد از توکن‌ها برای مشارکت کنندکان اولیه در نظر گرفته شده است که همین مساله احتمال ایردراپ سویی را بالا می‌برد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات

1 2 3