آکادمی رابکس
NFT
دامنه های NFT چیست؟

دامنه های NFT چیست؟ نحوه خرید دامنه های NFT

  • متوسط
  • 2دقیقه
  • 02 بهمن 1401
3.8
3.8

فهرست مطالب

  • "دامنه" در دامنه های NFT چیست؟
  • دامنه های NFT چیست؟
  • دلیل اهمیت دامنه های NFT چیست؟
  • کاربرد دامنه های NFT چیست؟
  • سایت خرید دامنه های NFT چیست؟
  • آینده دامنه های NFT چیست؟
  • جمع بندی

در دنیای ارز دیجیتال هرچیزی قابلیت تبدیل شدن به NFT یا توکن بی‌ مانند را دارد و در حال حاضر حتی دامنه‌ های NFT نیز به وجود آمده‌اند. اما دامنه های NFT چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم دامنه در کل در فضای اینترنت چه معنایی دارد. دامنه‌های اینترنتی از ابتدای خلقت اینترنت تا کنون وجود داشته‌اند و رابط میان کاربر و وبسایت بوده‌اند. این دامنه‌ها درست مانند آدرس‌ها در دنیای واقعی عمل می‌کنند. در دنیای واقعی وقتی می‌خواهید به شخصی آدرس دهید، نام خیابان و پلاک خانه خود را به او می‌دهید. حال در دنیای اینترنت نیز هر وبسایت آدرس مخصوص خود را دارد.

حال این امکان با استفاده از دامنه های NFT به وجود آمده است که هرکس دامنه مخصوص به خود را انتخاب کند؛ به عنوان مثال من قصد دارم یک کسب و کار کریپتویی به نام “کلید” راه‌اندازی کنم. خیلی راحت می‌توانم دامنه Kelid.eth را برای خودم مینت کرده و استفاده کنم. این دامنه دیگر متعلق به خود من است و اگر کسی بخواهد از آن استفاده کند مانند دیگر NFT ها باید آن را خریداری کند.

حتی نیازی نیست برای داشتن این دامنه های NFT یک کسب و کار داشته باشیم و هرچیزی را می‌توانیم تبدیل به یک آدرس کرده و دامنه مورد نظر را خریداری کنیم. در این مقاله به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد که دامنه های NFT چیست و چه کاربردهایی دارند.

“دامنه” در دامنه های NFT چیست؟

قبل از اینکه به سوال دامنه های NFT چیست برسیم؛ باید بدانیم که دامنه یا Domain در فضای اینترنت چیست. هرآدرس اینترنتی مانند آدرس صرافی ارز دیجیتال رابکس؛ یعنی Rabex.ir از از دو بخش پسوند و دامنه تشکیل شده است. Rabex پسوند و .ir دامنه اینترنتی رابکس است.

دامنه های اینترنتی درست مانند دامنه های NFT انواع مختلفی دارند؛ به عنوان مثال دامنه دات کام یا دات نت جهانی هستند؛ اما هر کشور نیز دامنه مخصوص به کشور خودش را دارد که تنها به صاحبان وبسایت حاضر در آن کشور ارائه می‌شود؛ به عنوان مثال دات آی ار برای ایران و US. برای ایالات متحده آمریکاست.

هرکس می‌تواند دامنه‌ای را برای خودش ثبت کند تنها کافی است یک پسوند برای خود انتخاب کرده و دامنه مورد نظرش با آن پسوند را ثبت و خریداری کند. حال دیگر کسی امکان استفاده از آن پسوند با آن دامنه را نخواهد داشت. حال که ایده‌ای در مورد دامنه های اینترنتی پیا کردید، در ادامه خواهیم گفت که دامنه های NFT چیست.

دامنه های NFT چیست؟

قبل از اینکه بگوییم دامنه های NFT چیست، باید بدانیم که NFT یا توکن های غیر قابل تعویض، یک دارایی خاص هستند که هر توکن با دیگری متفاوت است. ویژگی‌های هرکدام با هم فرق می‌کند که باعث می‌شود قیمت‌ها و کاربردهای متفاوتی داشته باشند. این توکن های بی مانند قابل خرید و فروش یا نگهداری هستند. NFT می‌تواند هرچیزی شامل آثار هنری دیجیتال، بازی ویدئویی، آواتار، سند و مدرک، نوشته یا حتی دامنه باشد!

اگر در مورد NFT در آکادمی رابکس یا جایی دیگر مطالعه کرده باشید، می‌دانید وقتی یک توکن غیر قابل تعویض را خریداری می‌کنید، مالکیت آن توکن که می‌تواند اثر هنری یا هرچیز دیگر باشد، به شما منتقل می‌شود و به دلیل وجود بلاکچین هیچکس نمی‌تواند مالکیت شما را انکار یا نقض کند. همه افراد می‌توانند آن اثر هنری را ببینند؛ اما این فقط شما هستید که امضای مالکیت و نسخه اورجینال و اصلی را در اختیار دارید.

این موضوع در مورد دامنه های NFT هم صدق می‌کند. شما وقتی یک دامنه اینترنتی را خریداری می‌کنید، در واقع آن را برای مدت کوتاهی اجاره کرده‌اید و بعد از پایان قرارداد، هرکس می‌تواند آن را خریداری کند، اما نحوه کار دامنه های NFT چیست؟ درست مانند دیگر توکن های غیر قابل تعویض، در اینجا نیز شما مالکیت آن دامنه را در اختیار دارید و آن را اجاره نکرده‌اید.

 

دامنه های NFT چیست؟

 

با استفاده از توکن های غیر قابل تعویض، فرآیند ثبت و خرید دامنه های NFT نیز غیر متمرکز می‌شود. در دامنه های سنتی که از آن‌ها به عنوان دامنه های وب 2.0 نیز یاد می‌شود، فرآیندی کاملا متمرکز دارند و برای ثبت و خرید آن‌ها باید از چندین لایه شرکت و واسطه استفاده کنید.

اما چنین چیزی در مورد دامنه های NFT وجود ندارد و تمام کارهای غیرمتمرکز انجام شده و خرید و انتقال مالکیت و همچنین فروش آن‌ها غیرمتمرکز و بدون نیاز به شرکت های واسطه انجام می‌شود. اما در کل دلیل اهمیت دامنه های NFT چیست؟

دلیل اهمیت دامنه های NFT چیست؟

برای یک کاربر عادی اینترنت سخت است که متوجه شود چه لایه‌های پیچیده‌ای مشغول کار کردن هستند تا اینترنت به درستی کار کرده و به دست کاربران برسد. وبسایت‌ها چه کار عظیم و پر هزینه‌ایرا طی کرده‌اند تا در اختیار ما قرار گرفته‌اند یا شرکت‌های زیادی که مشغول ارائه خدمات مربوط به وبسایت‌ها و اینترنت هستند و ثبت دامنه های اینترنتی نیز جزو این فعالیت هاست.

کار ثبت و ضبط دامنه های اینترنتی بسیار بزرگ و زیاد است و بحث تجاری سازی این موضوع نیاز به واسطه‌های فراوانی دارد که با یک جستجو در گوگل متوجه می‌شوید که چقدر سرویس ارائه و فروش دامنه های اینترنتی زیاد است.

وقتی می‌بینید که همه چیز چقدر پیچیده و دارای واسطه‌های فراوان است، متوجه می‌شوید چرا دولوپرها به دنبال یک راه غیرمتمرکزتر هستند تا تمام این فرآیندها به راحتی و بدون نیاز به واسطه و شرکت‌های مختلف انجام شود. حال باید دید که اصلا چرا به این دامنه های NFT نیاز داریم و در واقع کاربرد دامنه های NFT چیست؟

کاربرد دامنه های NFT چیست؟

اگر با دنیای ارز دیجیتال آشنا باشید، می‌دانید که برای نگه‌داری هر ارزی نیاز است که کیف پول مخصوص آن ارز را داشته باشید، برای این کار می‌توانید از دامنه های NFT نیز استفاده کنید! در واقع دامنه های NFT چیزی فراتر از یک آدرس اینترنتی هستند. شما می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک کیف پول استفاده کنید یا اینکه آن را به عنوان کارت ویزیت خود معرفی کنید. فرض کنید یک دامنه NFT با نام خود بخرید و داخل آن اطلاعات شخصی و شغلی‌اتان را گذاشته باشید! از طرفی این دامنه‌ها توکن غیرقابل تعویض هستند؛ پس می‌توان آن‌ها را خرید و فروش و مانند هر دارایی دیگری ترید کرد.

 

کاربرد دامنه های NFT چیست؟

 

یکی از کارهای مهمی که برخی افراد در ابتدای ظهور دامنه های NFT انجام دادند، خرید این دامنه‌ها با نام شرکت‌های بزرگ بود تا در صورت ترند شدن این دامنه‌ها، بتوانند آن‌ها را به آن شرکت‌ها با قیمت بالایی بفروشند. به عنوان مثال فرض کنید Google.eth را خریداری کنید و بعد از بزرگ شدن دامنه های NFT گوگل به سراغ شما بیاید و پول زیادی برای دامنه شما پرداخت کند!

کارکرد دامنه های NFT نیز مانند دامنه های وب 2.0 است، یعنی آدرسی را که در مرورگرهای متناسب وارد کنید، وارد صفحه یا مکانی می‌شوید و محتوای مربوط به آن دامنه را مشاهده می‌کنید که گفتیم می‌توانید از این صفحه به عنوان کارت ویزیت استفاده کنید. فرض کنید به کسی بگویید اطلاعات شما درون aliakbar.eth قرار دارد!

کارکرد دامنه های NFT به عنوان کیف پول نیز بسیار جالب است، شما به راحتی می‌توانید فقط آدرس و دامنه ای که خریداری کرده‌اید را به افراد بدهید و آن‌ها به همان دامنه، ارز دیجیتال ارسال کنند.

دامنه های برتر در دنیای NFT ها، دامنه های زیر هستند:

.nft

.crypto

.bitcoin

.x

.blockchain

.ETH

در ضمن ذکر این نکته ضروری است که دامنه های .nft و .crypto نسبتا گران‌تر از بقیه دامین‌ها هستند.

سایت خرید دامنه های NFT چیست؟

نحوه خرید دامنه های NFT بیشتر شبیه به خرید توکن های غیرقابل تعویض است و شباهت زیادی به خرید دامنه‌های وب 2.0 ندارد. اکثر وبسایت‌هایی که محل خرید و فروش NFT هستند، اینگونه دامنه‌ها را نیز به فروش می‌رسانند. اکثر این وبسای‌ها و بازارها برای خرید و فروش دامنه های NFT از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند؛ اما برخی نیز وجود دارند که ارز فیات مانند دلار را قبول می‌کنند.

خرید یک دامنه NFT ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید، به خصوص اگر قبلا توکن‌های غیر قابل تعویض را معامله کرده باشید.

در ابتدا به دنبال یک ارائه دهنده سرویس خرید و فروش دامنه NFT معروف و قابل اعتماد بگردید، Unstoppable Domains  و Ethereum Name Service (دارای توکن ENS) از بهترین ارائه دهندگان دامنه های NFT هستند. در ضمن همانطور که گفتیم، می‌توانید از وبسایت‌های خرید و فروش NFT مانند OpenSea نیز استفاده کنید. برای خرید ابتدا وارد سایت Unstoppable Domains می‌شویم و نامی که می‌خواهیم دامنه آن را بخریم، وارد می‌کنیم.

سایت خرید دامنه های NFT چیست؟

سپس لیستی از نام‌های مختلف که مربوط به نام مورد نظر من است با دامنه‌های مختلف به همراه قیمت آن‌ها برایم به نمایش در می‌آید که می‌بینید دامنه دات کریپتو از همه گران‌تر است. بعد از پرداخت مبلغ حال باید دامنه خود را مینت کنید. در این مرحله بلاکچین شما را به عنوان صاحب این دامین می‌شناسد و می‌توانید آن را ذخیره کرده یا به فروش برسانید. البته امکان استفاده از آن و ساخت صفحه‌ای برای خودتان نیز وجود دارد.

 

سایت خرید دامنه های NFT چیست؟

 

آینده دامنه های NFT چیست؟

در حال حاضر وب 3.0 و دامنه های NFT تنها درصد فوق‌العاده اندکی از علاقه کاربران کل اینترنت را تشکیل می‌دهد. در ضمن اینترنت هم اکنون تبدیل به یک صنعت میلیارد دلاری برای بازیگران و شرکت‌های داخل آن شده است و این بازیگران علاقه زیادی برای غیرمتمرکز کردن این صنعت ندارند.

با این حال خبر خوب این است که دانش ما در مورد بلاکچین روز به روز در حال افزایش بوده و دولوپرها هر روزه در حال توسعه دادن این فضای غیر متمرکز هستند. نکته مهم اینجاست که وب 3.0 یک نسخه جدید از اینترنتی است که ما کاربران شدیدا به آن عادت کرده‌ایم و همیشه تغییر سخت است؛ اما همه چیز در ابتدا محدودیت‌های خودش را دارد و بلاکچین و وب 3.0 و در نتیجه دامنه های NFT بسیار جوان و جدید هستند.

حال سوال این است که مشکلات دامنه های NFT چیست؟ بزرگترین مشکل دسترسی سخت است. همانطور که گفتیم دسترسی به محتوای دامنه های NFT فقط از برخی مرورگرهای خاص امکان‌پذیر است. مورد بعدی هزینه و مقیاس‌پذیری است. هزینه دامنه های NFT بیشتر از دامنه‌های سنتی وب 2.0 است. درضمن تجربه کاربری ضعیف‌تری نیز دارند که باز هم به همان جوان بودن و عادت کردن ما به فضای وب 2.0 است.

جمع بندی

در این مقاله برای شما شرح دادیم که دامنه های NFT چیست، کاربرد دامنه های NFT چیست و چگونه می‌توانیم یک دامنه برای خود در فضای وب 3.0 خریداری کنیم. این دامنه‌ها کاربردهای زیادی دارند و با پیشرفت دنیای ارز دیجیتال و بلاکچین، قطعا گستردگی آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

گفته شد که یکی از مهم‌ترین دلایل عدم گستردگی دامنه های NFT چیست. دلیل اصلی اعتیاد و عادت کردن ما به فضای وب 2.0 است. در ضمن با آشنا شدن بیشتر مردم با پلتفرم‌های غیرمتمرکز، به تدریج کار با این دامنه‌ها بسیار آسان‌تر از دامنه‌های سنتی اینترنت خواهد بود. منظور از دامنه‌های سنتی همین دامنه و آدرس‌هایی است که برای ورود به هر وبسایتی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال دامنه و آدرس سایت رابکس Rabex.ir است و شما برای خرید شیبا یا مشاهده قیمت ترون می‌توانید به رابکس سری بزنید.

برچسب های مرتبط

NFT

امتیاز دهید

سوالات متداول

مزایای دامنه های NFT چیست؟

از دامنه های NFT می‌توان به عنوان کیف پول استفاده کرد یا اینکه به عنوان یک آدرس وبسایت یا حتی کارت ویزیت از آن‌ها بهره برد. خرید و فروش دامنه های NFT نیز بسیار رایج است.

بهترین سایت خرید دامنه های NFT چیست؟

Unstoppable Domains و Ethereum Name Service از بهترین ارائه دهندگان دامنه های NFT هستند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *