آکادمی رابکس
ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین

هم‌بنیان‌گذار اتریوم

Vitalik Buterin

Co-founder of Ethereum

sep

ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) کیست؟

 

«ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) یکی از بنیان‌گذاران بلاک چین اتریوم است. او در سال 1994 میلادی در روسیه متولد شد و در کودکی به کانادا مهاجرت کرد. فعالیت‌های ارزشمند ویتالیک در زمینه ارزهای دیجیتال، توانست نگاه‌ها را پس از مدت‌ها از بیت کوین برداشته و به دریچه‌های جدیدی متمرکز کند. او با ارائه مفاهیمی همچون قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز، تحولی در دنیای فناوری دیجیتال به وجود آورد.

 

نگاهی به گذشته ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین در 31 ژانویه 1994 در شهر «کولومنا» (Kolomna) از کشور روسیه به دنیا آمد و تا شش سالگی در این کشور زندگی کرد. در سال 2000، پدر ویتالیک که خود مهندس نرم‌افزار بود، تصمیم گرفت برای پیدا کردن کار بهتر به همراه همسر و پسر شش ساله‌اش به کانادا مهاجرت کند.

ویتالیک از همان زمان کودکی، بارقه‌های هوش را از خود نشان داد. در دوران تحصیل، معلم‌ها متوجه شدند که او مسائل مربوط به ریاضی و محاسبات را به راحتی درک کرده و حل می‌کند. در سال‌های نوجوانی، با دنیای برنامه‌نویسی آشنا شد و هنگامی که پدرش در سال 2009 پس از آشنایی با بیت کوین، ابداع نوآورانه «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto)، آن را برای او توضیح داد، ویتالیک به شدت مجذوب این ایده شد.

گذشته ویتالیک بوترین

ورود ویتالیک بوترین به عرصه‌ ارزهای دیجیتال در سال‌های اولیه این صنعت رخ داد. حوالی سال 2011 بود که توجه وی به طور جدی به بیت کوین جلب شد و تکنولوژی آن به نظرش جالب آمد. در همین راستا، ویتالیک فعالیت‌ خود را با نویسندگی در انجمن بیت کوین آغاز کرد. او به ازای نوشتن هر مقاله، پنج بیت کوین دریافت می‌کرد که در آن زمان، ارزشی معادل 3.5 دلار داشت. پس از مدتی، مقالات او مورد توجه فردی به نام «میهای آلیسی» (Mihai Alisie) قرار گرفتند.

میهای آلیسی یکی از علاقمندان بیت کوین بود. به پیشنهاد او در همان سال، هر دو نشریه‌ای به نام «مجله بیت کوین» (Bitcoin Magazine) را راه‌اندازی کردند که به طور اختصاصی به این ارز دیجیتال می‌پرداخت. بعدها ویتالیک به فکر ایجاد سیستمی افتاد که پیشرفته‌تر و گسترده‌تر از بلاک چین‌های دیگر باشد.

 

آغاز فعالیت‌های ویتالیک بوترین

ایده پلتفرم‌های غیر متمرکز زمانی در ذهن ویتالیک بوترین جرقه خورد که مشغول بازی «دنیای وارکرفت» (World of Warcraft) بود. تیم سازنده بازی در نسخه‌ آپدیت‌شده تصمیم گرفته بودند تا بخش‌هایی از بازی را حذف کنند. این تصمیم ویتالیک و سایر کاربران بازی را آزرده‌خاطر کرد و ایده‌ تمرکززدایی را به ذهن او انداخت. در همان زمان بود که ویتالیک تصمیم گرفت پلتفرمی طراحی کند که در آن امکان اجرای برنامه‌های غیر متمرکز فراهم باشد.

در سال 2013 ویتالیک بوترین از ادامه تحصیل در دانشگاه انصراف داد و با فروش بیت کوین های خود، سفری به نقاط مختلف جهان آغاز کرد. هدف او از این سفر، آشنایی با پروژه‌های مختلفی بود که بر بیت کوین بنا شده بودند، به طور مثال فروشگاه کوچکی در نیوهمپشایر یا رستورانی در برلین که به جای پول، بیت کوین می‌پذیرفتند یا انجمن‌های کوچکی که پیرامون این ارز دیجیتال فعالیت می‌کردند. او متوجه شد که بیشتر فعالیت‌‌های این حوزه بر توسعه قابلیت‌های بیت کوین متمرکز است.

ویتالیک بوترین کیست

 

اتریوم و تحول دنیای ارزهای دیجیتال

پس از بازگشت از سفر، ایده‌ای درباره شبکه‌ای که بتواند همه‌چیز را محاسبه کند، به ذهن ویتالیک بوترین رسید. او این ایده را برای چندین دوست فرستاد و منتظر دریافت انتقادها ماند، اما هرگز انتقادی دریافت نکرد. همه از ایده او استقبال کردند و این نقطه، آغازی بر تولد اتریوم شد.

میهای آلیسی، «چارلز هاسکینسون» (Charles Hoskinson)، «گوین وود» (Gavin Wood)، «آنتونی دی یوریو» (Anthony Di Iorio) و «جوزف لوبین» (Joseph Lubin) در بنیان‌گذاری اتریوم، ویتالیک بوترین را همراهی کردند. تیم اتریوم در ژانویه 2014 پروژه خود را عمومی کرد و برای تأمین هزینه‌های مربوط به توسعه‌ی پروژه، کمپینی به راه انداخت که شرکت‌کنندگان در آن می‌توانستند توکن‌های «اتر» (ETH) را به عنوان سهام، خرید و فروش کنند. در طی این کمپین حدود 18 میلیون دلار جمع‌آوری شد که برای تأسیس بنیاد اتریوم در سوئیس استفاده گردید.

پیش از شروع به کار شبکه اتریوم، چندین نسخه آزمایشی از آن مورد اجرا قرار گرفت. نسخه المپیک آخرین نسخه آزمایشی شبکه اتریوم بود که کاربران می‌توانستند با یافتن هر خطای سیستمی در آن، 2500 اتر جایزه دریافت کنند. در تاریخ 30 جولای 2015، نسخه نهایی اتریوم به صورت رسمی معرفی و اجرا شد تا بالاخره به رویای ویتالیک بوترین جامه‌ عمل بپوشاند.

 

اتریوم و آینده ویتالیک بوترین

بلاک چین اتریوم در سال 2015 میلادی و به همراه رمز ارز خود، اتر، راه‌اندازی شد. این رمز ارز در نهایت توانست جایگاه خود را به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ صنعت رمز ارزها تثبیت کند.

در سال 2021 میلادی بوترین اتریوم را به «اتریوم ۲» (Ethereum 2.0) ارتقا داد. در دسامبر 2020، «بیکن چین» اتریوم (Beacon Chain) راه‌اندازی شد و آغاز رسمی انتقال این بلاک چین از همین نقطه رخ داد. اتریوم 2، در واقع انتقال شبکه‌ی اثبات کار اصلی اتریوم به پروتکل اثبات سهام است. این انتقال به مقیاس‌پذیری اتریوم کمک می‌کند و به آن در برآورده کردن سایر اهداف خود یاری می‌رساند.

در دسامبر 2021، ویتالیک بوترین مقاله‌ای به نام «آخر بازی» (Endgame) را تألیف کرد که در آن از مسیری که اتریوم 2 می‌تواند طی کند، سخن گفته بود.

 

اتریوم 2 تنها یک رویداد نیست، بلکه بیشتر یک مسیر است و از بوترین انتظار می‌رود در هر گام از این مسیر، با آن همراه باشد. علاوه بر این، انتظار می‌رود در آینده اتریوم و اتریوم 2 در رویدادی به نام «مرج» (Merge) با هم ادغام شوند. اگر اتریوم 2 در نهایت در افزایش مقیاس‌پذیری شبکه موفق باشد، می‌توان در مورد استفاده از حجم بالای توکن‌های بی‌مانند و برنامه‌های غیر متمرکز در این شبکه تجدیدنظر کرد.

اتریوم همچنان در صدر جدول بهترین‌ها قرار دارد و به گفته‌ خود ویتالیک بوترین، آپدیت جدید آن یعنی اتریوم ۲، تنها پروژه‌ای خواهد بود که قادر است نسخه اولیه اتریوم را کنار بزند.

نقل قول:
بزرگترین تفاوت بین اتریوم و بیت کوین این است که بیت کوین فضایی‌ست که ارزش آن از ارزش ارز دیجیتال آن به دست می‌آید، اما در اتریوم، ارزش ارزهای دیجیتال از ارزش فضا کسب می‌شود.