آکادمی رابکس
ارز های دیجیتال
آلت کوین چیست؟ | معرفی بهترین آلت کوین ها در ارز دیجیتال

آلت کوین ( ALTCOIN) چیست؟ | معرفی بهترین آلت کوین ها در ارز دیجیتال

  • مبتدی
  • 2دقیقه
  • 22 آبان 1401
3.8
3.8

فهرست مطالب

  • آلت کوین چیست ؟
  • انواع آلت کوین چیست ؟
  • مزایای آلت کوین  چیست ؟
  • معایب آلت کوین چیست ؟
  • معرفی آلت کوین‌ های معروف
  • جمع‌بندی

پس از ظهور بیت کوین و تحولی که این ارز دیجیتال در دنیای فناوری و اقتصاد ایجاد کرد، رمز ارزهای دیگری به وجود آمدند که سعی داشتند همانند بیت کوین، جایگاه خود را در دنیای کریپتو به دست آورند. اصطلاح «آلت کوین» (Altcoin)، نامی است که به دسته‌بندی تمامی این رمز ارزها به جز بیت کوین گفته می‌شود.

نام آلت کوین برگرفته از کلمه انگلیسی «Alternative» به معنای «جایگزین» است و به این نکته اشاره دارد که این کوین‌ها جایگزینی برای بیت کوین و ارزهای سنتی به شمار می‌روند. نخستین آلت کوین‌ها در سال 2011 راه‌اندازی شدند و از آن زمان تاکنون، هزاران نمونه از آن‌ها در بازار کریپتوکارنسی به وجود آمده است. در این مقاله قصد داریم به سوال آلت کوین چیست بپردازیم و پس از بررسی جنبه‌های گوناگون این رمز ارزها، تعدادی از بهترین نمونه‌های آن‌ها را معرفی کنیم.

آلت کوین چیست ؟

به تمامی انواع ارز دیجیتال به جز بیت کوین، «آلت کوین» (Altcoin) گفته می‌شود. آلت کوین‌های اولیه، با هدف بهبود برخی از ویژگی‌های بیت کوین همچون سرعت تراکنش‌ها یا بهره‌وری انرژی به وجود آمدند، اما با گذر زمان آلت کوین‌های گوناگونی در راستای اهداف مختلف توسعه‌دهندگان راه‌اندازی شدند. هر آلت کوین متعلق به بلاک چین مخصوص خود است. برخی از این بلاک چین‌ها، فورک‌‌های شبکه‌های دیگری همچون بیت کوین و اتریوم هستند، یعنی از تقسیم زنجیره اصلی به یک زنجیره ناسازگار با بلاک چین اولیه به وجود آمده‌اند.

بسیاری از آلت کوین‌ها با هدف انجام فعالیت خاصی در بلاک چین خود ایجاد شده‌اند. به عنوان نمونه، آلت کوین «اتر» (Ether | ETH) در بلاک چین اتریوم با هدف پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌شود. در مثالی دیگر،‌ می‌توان به «بیت کوین کش» (Bitcoin Cash) اشاره کرد که ارز دیجیتال یکی از فورک‌های بیت کوین به شمار می‌رود و به منظور رقابت با بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت به وجود آمده است.

همان‌طور که گفته شد، آلت کوین‌ها به طور معمول به این منظور ایجاد می‌شوند که محدودیت‌های سایر ارزهای دیجیتال یا بلاک چینی را که از آن فورک شده‌اند، بهبود ببخشند. نخستین آلت کوین، «لایت کوین» (Litecoin) نام داشت که در سال 2011 از بلاک چین بیت کوین فورک شد. لایت کوین از مکانیسم اجماع «اثبات کار» (PoW) متفاوتی نسبت به بیت کوین استفاده می‌کند که «اسکریپت» (Scrypt) نام دارد و نسبت به الگوریتم اثبات کار بیت کوین از مصرف انرژی کمتر و سرعت بیشتری برخوردار است.

به گفته وب‌سایت «کوین مارکت کپ»، تا زمان نگارش این مقاله بیش از 17,000 نوع ارز دیجیتال وجود دارد. از آن‌جا که آلت کوین‌ها بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند، هر تریدر یا سرمایه‌گذار رمز ارز باید درباره آن‌ها اطلاعات داشته باشد. اجازه دهید که نگاهی دقیق‌تر به آلت کوین‌ها بیندازیم و انواع آن‌ها را بررسی کنیم.

 

آلت کوین چیست

 

انواع آلت کوین چیست ؟

در بخش قبل به سوال آلت گوین چیست پاسخ دادیم و دلیل ایجاد آن‌ها را با یکدیگر بررسی کردیم. آلت کوین‌ها انواع و دسته‌بندی‌های مختلفی دارند و برخی از آن‌ها ممکن است بسته به ماهیت و ویژگی‌های خود، در بیش از یک دسته قرار بگیرند. دراین بخش برخی از این انواع آلت کوین و موارد استفاده و کاربرد آن‌ها را به تفکیک بررسی می‌کنیم.

 

آلت کوین پرداختی

«ارزهای دیجیتال پرداختی» (Payment Cryptocurrencies) درست همان‌طور که از نامشان پیداست، به عنوان ارزی برای تبادل ارزش بین طرفین طراحی شده‌اند. این نوع ارز دیجیتال، پول الکترونیکی‌ای است که برای تسهیل تراکنش‌ها استفاده می‌شود. البته علاوه بر ایجاد پول، بلاک چین‌های مربوط به این بلاک چین‌ها به عنوان یک سیستم پرداخت جایگزین بانک‌ها هستند.

به طور کلی، ارزهای دیجیتال پرداختی دارای یک بلاک چین اختصاصی هستند و برای مبادله ارزش بین افراد از سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.. بلاک چینی که این نوع ارز دیجیتال بر اساس آن ساخته شده، عموما برای اجرای قرارداد هوشمند طراحی نشده است و ویژگی‌هایی همچون سرعت و هزینه‌های پایین تراکنش را هدف قرار می‌دهند. نکته کلیدی دیگر این است که این رمز ارزها باید عرضه محدودی داشته باشند تا ارزش آن‌ها حفظ شود. به عنوان نمونه‌ای از ارزهای دیجیتال پرداختی، می‌توان به «ریپل» (Ripple | XRP) یا «دوج کوین» (Dogecoin | DOGE) اشاره کرد.

 

توکن‌ کاربردی

«توکن‌های کاربردی» (Utility Tokens) توکن‌های دیجیتالی هستند که نوعی سود را به دارنده خود ارائه می‌کنند یا برای برخورداری از خدمات یک شبکه استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است از آن‌ها برای خرید خدمات، پرداخت کارمزدهای شبکه یا بازخرید پاداش‌ها استفاده شود. یک نمونه از این توکن‌ها، «فایل کوین» (Filecoin) است که برای خرید فضای ذخیره‌سازی در شبکه و ایمن‌سازی اطلاعات استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که این نوع از آلت کوین‌ها لزوما بلاک چین خود را ندارند و می‌توانند به عنوان توکن به وسیله قرادادهای هوشمند ایجاد شوند. توکن‌های کاربردی را می‌توان در صرافی‌های مختلف مثل صرافی ارز دیجیتال رابکس خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری کرد، اما هدف اصلی آن‌ها حفظ عملکرد شبکه بلاک چین و اپلیکیشن غیرمتمرکز مربوط به آن‌ها است.

 

آلت کوین با ارزش ثابت

«استیبل کوین» (Stablecoin) یا ارز دیجیتال با ارزش ثابت نوعی آلت کوین است که با نوسانات قیمت مقابله می‌کند تا ثبات خود را حفظ کند. استیبل کوین‌ها با پیوند دادن ارزش خود به سبدی از کالاها مانند فلزات گران‌بها، سایر ارزهای دیجیتال و ارز فیات نوسانات کلی ارز دیجیتال را کاهش می‌دهند.

این سبد عملا به عنوان ذخیره‌ای عمل می‌کند تا نگه‌دارندگان ارزهای دیجیتال بتوانند در صورت شکست یا مواجهه با مشکل، عملیات بازخرید را انجام دهند. نوسانات قیمت برای استیبل کوین‌ها نباید از محدوده کوچکی فراتر رود. به عنوان نمونه‌ای از استیبل کوین‌های قابل توجه، می‌توان «تتر» (USDT) را نام برد. قیمت تتر همواره برابر یک دلار آمریکا است و پشتوانه آن به صورت ارز فیات و سایر دارایی‌ها در بانک‌های آمریکایی ذخیره می‌شود.

 

توکن اوراق بهادار

«توکن‌های اوراق بهادار» (Security Tokens) دارایی‌های توکن شده‌ای هستند که در بازارهای سهام عرضه می‌شوند. «توکن‌سازی» (Tokenization) به معنی انتقال ارزش از یک دارایی به یک توکن است که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. هر دارایی (حتی املاک و سهام) را می‌توان تبدیل به توکن کرد. برای این کار، دارایی باید ایمن و نگهداری شود. توکن‌های اوراق بهادار توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار تنظیم می‌شوند زیرا به عنوان اوراق بهادار طراحی شده‌اند.

 

توکن حاکمیتی

«توکن حاکمیتی» (Governance Tokens)، حقوق خاصی را در یک بلاک چین برای دارندگان خود فراهم می‌کنند. به عنوان مواردی از این حقوق، می‌توان به رأی دادن به تغییرات در پروتکل‌ها، یا داشتن حق اظهارنظر در تصمیمات یک «سازمان خودگردان غیر متمرکز» (DAO) اشاره کرد. توکن حاکمیتی می‌تواند به صورت کوین یک بلاک چین نیز تعریف شود که برای فعالیت‌های داخل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد اما عموما به صورت توکن برای مدیریت دائو تعریف و استفاده می‌شود.

 

میم کوین

دسته مهم دیگری از آلت کوین ها که مورد توجه گستره عطیمی از کاربران هستند «میم کوین» (Meme Coin) نام دارند. میم کوین نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که از یک شوخی یا برداشتی بامزه از سایر ارزهای دیجیتال معروف الهام گرفته شده‌اند. آن‌ها معمولا در مدت زمان کوتاهی محبوبیت پیدا می‌کنند و اغلب توسط اینفلوئنسرهای برجسته یا سرمایه‌گذارانی که تلاش می‌کنند از سودهای کوتاه‌مدت بهره‌برداری کنند، به صورت آنلاین تبلیغ می‌شوند.

دوج کوین معروف‌ترین میم کوین بازار ارزهای دیجیتال است که بلاک چین مخصوص خود را دارد و به صورت گسترده توسط ایلان ماسک تبلیغ می‌شود. شیبا این و دیگر میم کوین معروف بازار است که به صورت یک توکن ERC-20 در شبکه اتریوم ایجاد شده است. حال که با انواع آلت کوین آشنا شدیم، در ادامه به مزایا و معایب آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

انواع آلت کوین

 

مزایای آلت کوین  چیست ؟

آلت کوین‌ها از مزایای بسیار زیادی برخوردار هستند و می‌توان آن‌ها را در فعالیت‌های گوناگونی استفاده کرد. یکی از مزایای آن‌ها، تقویت نقاط ضعف بیت کوین  است. آلت کوین‌ها با این هدف ایجاد می‌‌شوند که کاستی‌های بیت کوین را رفع کنند، بنابراین می‌توان گفت که نسخه‌های بهبودیافته‌ای از آن هستند. خرید و فروش آلت کوین‌ها مشابه با خرید بیت کوین از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود.

از طرفی، آلت کوین‌هایی مانند اتریوم که کاربرد بیشتری دارند، مدت طولانی‌تری در بازار باقی می‌مانند و امکان ایجاد نسخه‌های بهتر از آن‌ها کمتر است. در نهایت، طیف گسترده‌ای از آلت کوین‌ها وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به عملکرد و ویژگی‌های مختلف آن‌ها، یکی را برگزینند. طبیعی است در این میان پروژه‌های بی ارزش نیز با جلب توجه مخاطبان می‌توانند در این فضا به توسعه خود ادامه دهند. معمولا از واژه شت کوین برای اشاره به این نوع ارزها استفاده می‌شود.

 

معایب آلت کوین چیست ؟

آلت کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین، حجم بازار سرمایه‌گذاری کمتری دارند. بیت کوین از حوالی سال 2021 به طور کلی در حدود 40 درصد از بازار جهانی ارزهای دیجیتال را در اختیار خود داشته است. معمولا فعالیت کمتری توسط سرمایه‌گذاران در بازار آلت کوین‌ها صورت می‌گیرد و همین امر، باعث کاهش قدرت نقدینگی این بازارها می‌شود.

از سوی دیگر، در برخی موارد تمایز بین آلت کوین‌های مختلف و موارد استفاده آن‌ها آسان نیست و موجب می‌شود که تصمیمات سرمایه‌گذاری، پیچیده‌تر و گیج‌کننده‌تر باشند. در آخر، بسیاری از آلت کوین‌ها ممکن است کلاهبرداری باشند یا به مرور زمان، از بین بروند یا محبوبیت خود را در میان افراد حاضر در جامعه ارزهای دیجیتال از دست بدهند.

 

معرفی آلت کوین‌ های معروف

در بخش‌های قبل فهمیدیم که آلت گوین چیست و انواع مختلف آن برای چه کاربردهایی و با چه ویژگی‌هایی ایجاد شده‌اند. آلت کوین‌ها را در حالت کلی می‌توان به دو نوع توکن و کوین تقسیمم کرد. کوین ارز دیجیتال مخصوص یک بلاک چین است اما توکن با استفاده از قرارداد هوشمند ایجاد می‌شود و امری بسیار ساده است. امروزه شاهد ایجاد چند ده آلت کوین به صورت روزانه هستیم که بیشتر آن‌ها کلاهبرداری هستند و ارزش خاصی ندارند. در این بخش می‌خواهیم به چند نمونه معروف از آلت کوین ها و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

 

اتریوم (ETH):

اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار پس از بیت کوین است و بنابراین، بزرگترین آلت کوین به شمار می‌رود. با این وجود، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل پتانسیل بالای اتریوم برای ثبات قیمت، آن را به عنوان یک آلت کوین در نظر نمی‌گیرند. اتریوم نخستین بلاک چینی بود که با ویژگی قراردادهای هوشمند راه‌اندازی شد و نقش مهمی در ایجاد «امور مالی غیر متمرکز» (DeFi) و ابزارهای مالی جدید ایفا کرد.

ویتالیک بوترین موسس شبکه اتریوم است اما امروزه هزاران توسعه‌دهنده در فضای بلاک چجین بر روی این پروژه کار می‌کنند. وجود تعداد زیادی اپلیکیشن غیرمتمرکز اتریوم را به یک پلتفرم مادر تبدیل کرده است. در مقایسه با بیت کوین، اتریوم به صورت دفتر کلی عمل می‌کند که سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن «برنامه‌های غیر متمرکز» (DApps) را با استفاده از توکن بومی اتر ایجاد کنند.

 

پولکادات (DOT)

پولکادات توسط «گوین وود» (Gavin Wood)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم به وجود آمده و ارز دیجیتال آن با نماد DOT یکی از مهم‌ترین آلت کوین‌ها محسوب می‌شود. آینده پولکادات بسیار روشن به نظر می‌رسد و ویژگی‌های آلت کوین آن، این آلت کوین را به انتخاب مناسبی برای فعالان ارز دیجیتال تبدیل کرده است. پولکادالت به عنولن یک بلاک چین لایه صفر شناخته می‌شود که امکان اضافه کردذن بلاک چین‌های جدید به آن وجود دارد.

 

ریپل (XRP)

ریپل یک پلتفرم محبوب پرداخت دیجیتال است که ارتباط میان بانک های مختلف دنیا را با استفاده از تکنولوژی بلاک چین فراهم می‌کند. ریپل بیشتر به دلیل دادگاه‌های متعدد در آمریکا با سازمان‌های نظارتی شناخته می‌شود که در اکثر آن‌ها توانسته پیروز شود. بسیاری معتقدند ریپل یک سیستم متمرکز است و به همین دلیل نمی‌توان آن را جزو رمز ارزهای غیرمتمرکز در نظر گرفت.

 

استلار (XLM)

استیبل کوین استلار یک پروژه مشابه با ارز دیجیتال ریپل است که بر نقل و انتقالات بانکی بین‌المللی تمرکز دارد. این پروژه پس از جدایی چند تن از توسعه‌دهنده‌های اصلی از پروژه ریپل ایجاد شد و توانست بخش منهمی از تراکنش‌های بین‌المللی را برعهده بگیرد. این شبکه از فناوری «دفتر کل توزیع‌شده» (DLT) برای تبادل ارزش در بین مرزها استفاده می‌کند و مقرون به صرفه و سریع است.

 

یونی سواپ (UNI)

یونی سواپ نخستین «صرافی غیر متمرکز» (DEX) است که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. هدف این صرافی، فراهم‌آوردن امکان دسترسی همه کاربران به پلتفرمی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است.  برای رسیدن به چنین شرایطی از استخرهای نقدینگی و الگوریتم‌های بازار ساز خودکار در قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. ارز دیجیتال صرافی یونی سواپ با نماد «UNI» یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 است و یکی از معروف‌ترین آلت کوین‌ها با نقش حاکمیتی است.

 

جمع‌بندی

هزاران هزار آلت کوین در دنیای کریپتو وجود دارد که محبوبیت بسیاری از آن‌ها در مرور زمان در حال افزایش است. ممکن است تا مدت‌ها هیچ‌کدام نتوانند موقعیت بیت کوین را به عنوان برترین ارز دیجیتال از بین ببرند، اما هر کدام از آن‌ها ویژگی‌هایی دارند و بسیاری از آن‌ها در تلاش‌اند که سهم بازار بیشتری به دست آورند. برای سرمایه‌گذاری، ترید یا هر فعالیت دیگری، باید به ویژگی‌های آلت کوین‌ها توجه داشته باشید و در نهایت مناسب‌ترین آن‌ها را برگزینید.

برچسب های مرتبط

ارز های دیجیتال

امتیاز دهید

سوالات متداول

آلت کوین چیست ؟

به تمامی انواع ارز دیجیتال به جز بیت کوین، «آلت کوین» (Altcoin) گفته می‌شود. آلت کوین‌های اولیه، با هدف بهبود برخی از ویژگی‌های بیت کوین همچون سرعت تراکنش‌ها یا بهره‌وری انرژی به وجود آمدند، اما با گذر زمان آلت کوین‌های گوناگونی در راستای اهداف مختلف توسعه‌دهندگان راه‌اندازی شدند.

بهترین آلت کوین برای سرمایه‌گذاری چیست ؟

انتخاب بهترین آلت کوین برای سرمایه‌گذاری نیازمند بررسی هزاران ارز دیجیتال موجود در بازار است که در عمل غیرممکن است. اما از میان ارزهای دیجیتال می‌توان آلت کوین‌های با ایده‌های جدید و زیرساختی مثل اتریوم، فانتوم، کازماس و پلیگون را جزو بهترین آلت کوین‌ها به حساب آورد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *